Print side | Luk vindue

Bombe under branchen ! ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71412
Udskrevet den: 18-Maj-2024 kl. 03:36


Emne: Bombe under branchen ! ?
Skrevet af: Lennon
Emne: Bombe under branchen ! ?
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 08:07
Iflg dette link : http://politiken.dk/tjek/digitalt/billede/article850543.ece - http://politiken.dk/tjek/digitalt/billede/article850543.ece

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm



Svar:
Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 08:38
Hvornår var det folketinget oplyste omkring MPEG4? Mener altså først det var sommeren 08? Butikkerne kan jo ikke rigtig rådgive om en standard som ikke er lovgjort endnu. Her tænkter jeg så på salget mellem Januar 08 og Sommeren(eller hvornår MPEG4 nu blev standard).


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 08:42
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Hvornår var det folketinget oplyste omkring MPEG4? Mener altså først det var sommeren 08? Butikkerne kan jo ikke rigtig rådgive om en standard som ikke er lovgjort endnu. Her tænkter jeg så på salget mellem Januar 08 og Sommeren(eller hvornår MPEG4 nu blev standard).


Det var også lige præcis det jeg tænkte. På den anden side var der ikke rigtig noget der tydede på at det skulle være andet end MPEG-4 der blev standarden. Men det var selvf. ikke på skrift...


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Hvornår var det folketinget oplyste omkring MPEG4? Mener altså først det var sommeren 08? Butikkerne kan jo ikke rigtig rådgive om en standard som ikke er lovgjort endnu. Her tænkter jeg så på salget mellem Januar 08 og Sommeren(eller hvornår MPEG4 nu blev standard).


Det var også lige præcis det jeg tænkte. På den anden side var der ikke rigtig noget der tydede på at det skulle være andet end MPEG-4 der blev standarden. Men det var selvf. ikke på skrift...
og så tænker jeg HVIS det så ikke blev MPEG4 alligevel. Så har kunderne givet penge for noget de ikke skal bruge alligevel, hvilket også vil føre til stor utilfredshed. 


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 09:05
Tjah, endnu en understregning af min signatur...eller rettere dele af den. LOL
 
M.v.h.


Skrevet af: madass32
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 09:05
men hvordan bestemmer de hvem der har fået forkert rådgivning. alle dem der har købt tv med viden om at deres mpeg 2 tuner vil bliver forældet kan vel ikke få ret til 500,- mig selv inklusiv. da jeg selv arbejdede i tv butik syntes jeg vi ikke snakkede om andet end mpeg 2 og 4 fra den dag det stod klart at de vil skifte, så der er også mange "almindelige forbrugere" der er klar over det.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 09:08
madass32
 
Helt enig! Det er helt klart en påstand mod påstand situation, og dér er der for den totalt enøjede Forbrugerstyrelse ingen tvivl - branchen er nogle løgnagtige tyveknægte - forbrugeren taler selvfølgelig sandt... Angry
 
M.v.h.


Skrevet af: Stefan V
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

madass32
 
Helt enig! Det er helt klart en påstand mod påstand situation, og dér er der for den totalt enøjede Forbrugerstyrelse ingen tvivl - branchen er nogle løgnagtige tyveknægte - forbrugeren taler selvfølgelig sandt... Angry
 
M.v.h.

Jeg kunne ikke være mere enig med jer. Der må være en grænse for galskaben. Hvorfor er det lige forhandlerens skyld at der ikke var klare fremtidsudsigter. Skal folk der køber TV med MPEG4 også have at vide at det måske kommer til at mangle dvb-t2 om nogle år? Alle ved at Radio og TV branchen er under konstant udvikling, så jeg forstår ikke at folk regner med at de kan købe et produkt og det så skal holde 10 år frem!



-------------
Med Venlig Hilsen
Stefan



Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 10:09
Nej, og hvad md MPEG 5 (eller 6?), eller hvad det kommer til at hedde. Det ér under udvikling, og vil komme inden mange af TV folk køber / har købt, inden for de seneste år, dør....?
 
M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 11:22
Her er linket direkte til afgørelsen på Forbrugerstyrelsens hjemmeside:
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/Koeb-af-fjernsyn - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/Koeb-af-fjernsyn
 
M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 11:31
Fra afgørelsen:
"Den erhvervsdrivende afviste reklamationen, da fjernsynet var udstyret med en indbygget digital tuner, som kunne modtage kanaler udsendt i MPEG-2 standard. Den erhvervsdrivende havde i forbindelse med købet givet forbrugeren samtlige oplysninger vedrørende fjernsynet, som han på købstidspunktet var bekendt med. Endvidere kunne forbrugeren modtage kanaler udsendt i MPEG-4 standard ved at tilslutte fjernsynet en Set-Top Box. Sagen blev indbragt for Forbrugerklagenævnet, der traf følgende afgørelse:"
 
Hmmm, er det bare mig, eller får forhandleren skylden for, at nogle andre (TV-broadcasterne og i sidste ende politikerne) ændrer på tingene? Kan det virkelig være rigtigt at man som erhversdrivende skal tage forbehold for alverdens samfundsforhold, mens forbrugeren blot kan sætte sig med hænderne foldet i skødet, og sænke sin IQ til 35? Dead
 
Endvidere står der:
"Endelig fremgår, at tilslutningen af en sådan ekstern Set-Top Box ikke vil indebære kvalitetsmæssige forskelle eller lignende i forhold til et tv med en indbygget digital tuner, som kan modtage kanaler udsendt i komprimeringsstandarden MPEG-4, men at en ekstern boks vil indebære en betjeningsmæssig forringelse, idet boksen har egen fjernbetjening."
 
Øh ja, men en del bokse har mulighed for at betjene TV'et med boksens fjernbetjening, så man alligevel kun sidder med én - dårligt argument altså...
 
M.v.h.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Stefan V Stefan V skrev:

Jeg kunne ikke være mere enig med jer. Der må være en grænse for galskaben. Hvorfor er det lige forhandlerens skyld at der ikke var klare fremtidsudsigter. Skal folk der køber TV med MPEG4 også have at vide at det måske kommer til at mangle dvb-t2 om nogle år?
 
Ifølge forbrugerklagenævnet, ja. Spørgsmålet er om ikke branchen slæber sagen hele vejen igennem retssystemet, for at få en mere neutral afgørelse. En afgørelse i forbrugerklagenævnet er ikke en dom.
 
Skulle det falde ud til forbrugerklagenævnets afgørelse, så vil der sikkert fremover kunne findes en disclaimer med en ansvarsfralæggelse på fakturaerne. Ellers har butikkerne jo ingen mulighed for at bevise om de har oplyst forbrugeren korrekt eller ej, og hvor går grænsen for hvad der skal oplyses om?
 
Lad os antage at folketinget i overmorgen beslutter at overgangen til MPEG-4 i 2012 sker samtidig med en overgang til DVB-T2. Kan befolkningen så få penge tilbage af staten pga. de fejlinvesteringer folk har gjort fordi de troede de fik et "fremtidssikkert" tv da de købte ét med  MPEG-4? Næppe.
 
Jeg mener ikke som sådan det er forbrugerens opgave at "undersøge tingene selv" inden man handler, det bør være muligt at købe et tv uden at sætte sig ind i en masse teknik. MEN, jeg mener omvendt at det ER forbrugerens egen opgave at gøre sælgeren klart at han har brug for rådgivning. Jeg mener ikke man kan tillade sig at gå ind og sige "goddag, jeg vil gerne købe dén der", og så bagefter klynke over manglende rådgivning eller information. Jeg er helt på det rene med at hvis en forbruger specifikt har spurgt om tuneren i tv'et kan bruges med de nye signaler, og sælger har svaret "ja" uden at komme ind på MPEG-4, så bør det betragtes som en mangel. Men det er mildt sagt unfair at gå ud fra at alle tv-handler foregår på dén måde. Et godt eksempel er hvorvidt sælgeren SKAL spørge kunden om han skal bruge tv'et til terrestrisk, kabel eller satellit. Det mener jeg ikke at han skal. Det vil være god service, men han SKAL ikke. Men han SKAL svare korrekt hvis han bliver spurgt.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: mimse
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

[QUOTE=Stefan V]..................... Et godt eksempel er hvorvidt sælgeren SKAL spørge kunden om han skal bruge tv'et til terrestrisk, kabel eller satellit. Det mener jeg ikke at han skal. Det vil være god service, men han SKAL ikke. Men han SKAL svare korrekt hvis han bliver spurgt.
 
Det er korrekt at sælgeren ikke SKAL. MEN det er da fuldstændig respektløst - både over for kunden og for branchen - ikke at gøre det.
Der er så mange ( f.eks. ældre ) som ikke aner hvad der skal tages i ed.


Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 13:16
Jeg mener heller ikke at der vil gå noget af den professionelle udbyder ved lige at spørge hvad fjernsynet skal bruges til, da fjernsyn ikke længere blot er "fjernsyn".
 
Lidt ligesom nogle banker også kunne have rådgivet lidt bedre om deres "produkter", da alt gik så godt.
 
Det har aldrig skadet forbrugertilliden lige at give lidt ekstra oplysninger.
 
Meeen hård afgørelse, hvis det ikke var meldt klart ud overfor branchen fra lovgivers side.


Skrevet af: moho
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Hvornår var det folketinget oplyste omkring MPEG4? Mener altså først det var sommeren 08? Butikkerne kan jo ikke rigtig rådgive om en standard som ikke er lovgjort endnu. Her tænkter jeg så på salget mellem Januar 08 og Sommeren(eller hvornår MPEG4 nu blev standard).


Det var også lige præcis det jeg tænkte. På den anden side var der ikke rigtig noget der tydede på at det skulle være andet end MPEG-4 der blev standarden. Men det var selvf. ikke på skrift...
Det som for mig var noget overraskende var det med Tekniske udbyder og programleverandør blev enige om sende uden kryptering.
 
Plus det med størsteparten af de som købte Tv var gået væk fra Optagere ____ på en sådan måde at Tv som blev købt skulle være med MPEG4, og de sælgere som piber idag har kun sig selv at takke. Når det kommer til Forbrugerklagenævnet!
 
At der så kunne trækkes en parallel til TV uden S-kanalerne (lave hhv. høje kanalerne), eller de helt billige Video som kun havde de lave S-kanaler. Så slippe med kr. 500 synes jeg er billigt sluppet, for sælger.
 
Ved nærmere eftertanke, hvis sælger skal slippe godt fra noget, samme tv kun med MPEG2 kan jo heller ikke "Modtage HD uden en separat Box". Om de som er med indbygget MPEG4 tuner kan modtage DR HD idag? Det er ikke al ting man blot kan tørre af på Køber, hvor gerne man end vil. Fjernsynets svar på Låsby Svendsen.


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: evilguy
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 14:47
Hold nu op brokhoveder.

Det er jo ligesom når man køber en diesel bil. Alle ved at elbilerne kommer og at olien løber tør indefor en overskuelig fremtid. Jeg glæder mig til at gå ned til min autoforhandler for at få kr. 20.000,- tilbage fordi han ikke solgte mig en el-bil.

Endnu engang slår den total inkompetente forbrugerstyrelse til! Nej inkompentet er faktisk ikke dækkende for hvor uduelige de mennesker er.

Hvis denne sag danner præstance (stavebøf) så for det helt uoverskuelige konsekvenser:

  • USB 1.0 - nej du burde da vide at der vil komme både USB 2.0 og 3.0.
  • HD-DVD- nej du burde da vide at Blueray vinder selvom HD-DVD sælger flere maskiner
  • Uddannelse til jurist? Nej du burde da vide at jurister og advokater bliver "skaffet af vejen" under den store verdens revolution...


-------------
Mvh. Johnny

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.


Skrevet af: moho
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 15:25
Så er det da godt samme Forbrugerstyrelse aldrig eller endnu ikke er trådt ind på banen for afgøre om man må optage noget digitalt!  Selvom dette kun skete ved SD, 576 linier. Og hvad bruger man egentlig som optagemedie for Satellit signalerne? Er det digitalt eller kun Scart?


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af mimse mimse skrev:

 
Det er korrekt at sælgeren ikke SKAL. MEN det er da fuldstændig respektløst - både over for kunden og for branchen - ikke at gøre det.
 
I en traditionel radio/tv butik, ja. I et supermarked - og her inkluderer jeg visse kæder der gerne vil give indtryk af at være radio/tv forretning - er det hvad man skal forvente. Hvis forbrugerne mener de har brug for rådgivning, så må de henvende sig i de forretninger der kan levere det, i stedet for at tro at de kan gå i Føtex og få alt serveret på et sølvfad. Det er sådan med respekt, at man får dén respekt man gør sig fortjent til. Hvis ikke forbrugerne kan finde ud af at forlade de butikker der behandler dem respektløst, bare fordi der dumper en ny tilbudsavis ind ad brevsprækken ugen efter, jamen så får man respektløs betjening. Lige så vel som at jeg mener der bør være et marked for både høj og lav kvalitet i selve produktet, og hvor man så som forbruger må vælge hvad man vil have, så bør der også være høj og lav kvalitet af forretninger, og så må man vælge hvad man vil have. Men man skal lade være med at pive hvis man betalte for den lave kvalitet og fik lige præcist dét, og ikke den høje kvalitet. Det er brandnaivt at gå rundt og tro at man helt automatisk kan forvente at få fantastisk service uanset hvor man handler, man må vælge forretning ud fra dén service man forventer at få, og så stille forventningerne efter det.
 
Det er dog lidt uden for emnet, da der i sagen er lagt vægt på at forbrugeren specifikt har spurgt om tv'et kan bruges til de nye signaler.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 16:38

Jeg vil lige sige at jeg først læste hele afgørelsen efter mit første indlæg var skrevet, og det er åbenlyst at i pågældende situation har forbrugeren specifikt forespurgt efter et tv der kan modtage "de nye signaler". Hvis vi lige holder udenfor hvornår forhandleren vidste eller burde vide at MPEG-4 blev den nye standard, så tror jeg nu at sagen er blevet blæst temmeligt meget op af en journalist eller to, og jeg tvivler på der kommer mange flere lignende sager. Det er jo påstand mod påstand, men i den pågældende sag havde sælger som jeg læser det udtrykt enighed i at spørgsmålet om modtagelse af digitale signaler havde været vendt i købs-situationen. Derfor er der ingen bevisbyrde fra købers side, sælger har jo erkendt at spørgsmålet blev stillet, og at MPEG-4 ikke blev nævnt. Derfor bliver det i den specifikke sag ikke påstand mod påstand. Andre sælgere der præsenteres for samme sag fremover, kan for så vidt bare sige (hvilket oftest vil være rigtigt) at de ikke kan huske hvad der har været vendt i købssituationen, eller decideret benægte at digital-tuneren har været nævnt. Så vil man som køber stå ret dårligt, medmindre man har noget på skrift. Spørgsmålet er med andre ord i hvor mange af de 686.500 køb der reelt har fundet en rådgivning sted, og dernæst i hvor mange af dem køber vil have held til at overbevise forbrugerklagenævn eller domstol om at hans påstand er den rigtige. Derfor tror jeg at det er et fåtal af afgørelser der vil komme efterfølgende til køberens fordel.

(ovenstående er min personlige vurdering, jeg er på ingen måde jurist).


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:



Hvis denne sag danner præstance (stavebøf)
 
Præcedens Smile. Den vil som jeg ser det kun kunne skabe præcedens i sager hvor sælger erkender at have rådgivet om digital-tunere uden at have omtalt MPEG-4. I sig selv problematisk nok i sager der er fra før MPEG-4 blev endeligt vedtaget, men i sager hvor sælger ikke erkender dette, vil det som sagt være påstand mod påstand, og så vil man (forhåbentligt, hvis vi har et fungerende retssystem) ikke kunne dømme sælger til noget.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 16:50
hvornår var det at det blev endeligt vedtaget at det skulle være mpeg4, der blev danmarks fremtidige signal? - mine gamle købte en fin Samsung skærm i september 08, og blev der lovet at den var klar til de nye signaler. - ja det var den så ikke.
 
 


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Hvornår var det folketinget oplyste omkring MPEG4? Mener altså først det var sommeren 08? Butikkerne kan jo ikke rigtig rådgive om en standard som ikke er lovgjort endnu. Her tænkter jeg så på salget mellem Januar 08 og Sommeren(eller hvornår MPEG4 nu blev standard).
 
Den tager vi lige:
 
Der var en heftig debat omkring MPEG2/4  i foråret 2007. Argumenterne for MPEG-2 var mest af typen 'Jeg har lige købt et MPEG-2 fjernsyn til en halv/hel snes tusinde, så derfor SKAL det være MPEG-2 i al fremtid'.  Det var dog ofte  sukret over med andre argumenter fx lidt miljøhensyn ol. 
Men ingen fagmand burde have været i tvivl om spørgsmålets aktualitet senest fra tidligt 2007.
 
MPEG-4 blev besluttet  for MUX2 den 11 juni 2007 i en meget omtalt beslutning mellem partierne bag det gældende medieforlig.
http://www.kum.dk/graphics/kum/H%F8ringer/Bekendtg%F8relse%20om%20Radio-%20og%20tv-n%E6vnets%20udbud%20af%20jo/Beslutningspapir.pdf - http://www.kum.dk/graphics/kum/H%F8ringer/Bekendtg%F8relse%20om%20Radio-%20og%20tv-n%E6vnets%20udbud%20af%20jo/Beslutningspapir.pdf
 
4. oktober 2007 vedtog samme partier at DVB-H skulle være et skønhedskriterium, men intet om MPEG og gatekeeper.
http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Kulturomraader/Radio_og_TV/Beslutningspapir_4_oktober_2007.pdf - http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Kulturomraader/Radio_og_TV/Beslutningspapir_4_oktober_2007.pdf
 
I den tilhørende KUM pressemeddelelse står der 4 muxer og en kapacitet på ca 25 kanaler.  Med de forudsætninger KUM og politikerne arbejde med i 2007 kan det kun oversættes til en forventning om brug af MPEG-4.
 
I gatekeeper udbuddet (udsendet 5 dage senere og betænkning 1287 fra 2007) står det helt klart:
"9.6 Komprimeringsstandard
Gatekeeper skal benytte MPEG-4 Part 10/AVC til billedkodning. Dette krav gælder dog ikke for
billedprogrammer, der distribueres som mobil-tv."
http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/medieprojekter/arkiv/dtt-udbud/ - http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/medieprojekter/arkiv/dtt-udbud/
 
Desuden er der en link på ovenstående webside til http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/medieprojekter/arkiv/dtt_udbud/kumbrev110108.pdf - et brev fra 11 januar 2008 , der viser, at alle forventede, at MUX1 ville overgå fra MPEG-2 til MPEG-4  'i løbet af 2012'.
 
Min fortolkning er, at  pr. januar 2008 burde enhver fagmand have vidst:
  • at  MPEG-2 kun ville bleve anvendt indtil engang i 2012 i MUX1.
  • at MPEG-4 ville være et krav for at se både DR's MUX2 og gatekeepers MUX3-5.
  • at MUX6 nok blev allokeret til DVB-H  (der allerede da var Dead sygt )
  • at DR begynde at sende HDTV med MPEG-4 (se 11 juni papir) efter aftale med folketinget. Dermed er et minimumskrav til alle MPEG-4 modtagere 'High Profile @ Level 4.0'
  • at de endelige MPEG-4 parametre skulle aftales mellem digi-tv/DR/TV2 og den kommende gatekeeper senere i 2008.
  • at man derfor ikke med sikkerhed kunne sige om et givet MPEG-4 TV apparat ville blive godkendt (adskillige blev ikke godkendt, men mange kan anvendes evt. efter ny firmware)
Man kan således sige, at i januar-april 2008 var det eneste sikre råd til antennefjernsyn: 'Køb ikke nu', men skulle man have forlangt, at forretningerne skulle give et sådant råd, ja skulle det nok have være vedtaget på højere/højeste sted.  
 
Men enhver fagmand ville kunne sige, at  MPEG-2 og MPEG-4 uden HD støtte eller HE-AAC lyd IKKE ville være brugbart efter 2012.
 
Efter min mening burde elektronikbranchen imidlertid have gjort alle medlemmer klart, at de fra sidst i 2007 og langt ind i 2008 burde sikre sig skriftligt, at alle 'antenne-kunder'  var klar over, at MPEG-2 kun var DR1/DR2/TV2 og ville holde max 4 år. Desuden burde det have været oplyst, at  MPEG-4 parametrene ikke var endeligt fastlagt.
Det er et klart svigt fra fx BFE  og de store i branchen,  at sådanne overvejelser ikke foregik og resultaterne ikke blev udsendt til alle handlende.   
 
Når man gennemlæser ovenstående links, så forekommer det mig helt ude i hampen, at Dansk Industri kan gøre indsigelser - hvor var de selv i denne proces?  
Dansk Industri/Itek har fx indsendt høringsvar  28 august 2007 till udkastet til ovennævnte bekendtgørelse 1287/2007 - så uvidende om forholdene kan de da ikke have været. 
 
Nu vil jeg ikke i almindelighed forsvare KUM og politikerne, men DI bor i denne sag i et hus af det skøreste glas. Måske skulle de fordele lidt kritik til sig selv? 
 
Hvis man kommer hen sidst på 2008, så er jeg slet ikke i tvivl om, at alle MPEG-4 modtagere med kun SDTV støtte  bør være helt klare byttere, men det er vel en helt anden sag. 
 
Lars   Smile 
 
 
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Klausens
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af mimse mimse skrev:

 
Det er korrekt at sælgeren ikke SKAL. MEN det er da fuldstændig respektløst - både over for kunden og for branchen - ikke at gøre det.
 
I en traditionel radio/tv butik, ja. I et supermarked - og her inkluderer jeg visse kæder der gerne vil give indtryk af at være radio/tv forretning - er det hvad man skal forvente. Hvis forbrugerne mener de har brug for rådgivning, så må de henvende sig i de forretninger der kan levere det, i stedet for at tro at de kan gå i Føtex og få alt serveret på et sølvfad. Det er sådan med respekt, at man får dén respekt man gør sig fortjent til. Hvis ikke forbrugerne kan finde ud af at forlade de butikker der behandler dem respektløst, bare fordi der dumper en ny tilbudsavis ind ad brevsprækken ugen efter, jamen så får man respektløs betjening. Lige så vel som at jeg mener der bør være et marked for både høj og lav kvalitet i selve produktet, og hvor man så som forbruger må vælge hvad man vil have, så bør der også være høj og lav kvalitet af forretninger, og så må man vælge hvad man vil have. Men man skal lade være med at pive hvis man betalte for den lave kvalitet og fik lige præcist dét, og ikke den høje kvalitet. Det er brandnaivt at gå rundt og tro at man helt automatisk kan forvente at få fantastisk service uanset hvor man handler, man må vælge forretning ud fra dén service man forventer at få, og så stille forventningerne efter det.
 
Det er dog lidt uden for emnet, da der i sagen er lagt vægt på at forbrugeren specifikt har spurgt om tv'et kan bruges til de nye signaler.


Så fordi at man går i Føtex, kan man ikke få ordentlig betjening? Lavere priser er altså ikke lig med lavere betjening. Selvfølgelig er der forskel på betjeningen i forskellige Føtex butikker, fordi det er forskellige mennesker som arbejder der, men ligefrem at sige, at man kun kan forvente dårlig betjening i Føtex pga. at det er et supermarked er lidt overdrevet.

Og servicen i Føtex er hvertfald bedre end den konkrete Fona butik. I den Føtex som jeg arbejder i, har vi da haft et par sager hvor vi måske har rådgivet for lidt, eller uklart, og solgt kunderne et MPEG2 TV. Det er selvfølgelig beklageligt, men kunderne fik altså også pengene tilbage med det samme uden diskussion, og så fandt vi et bedre TV til dem, for billigere penge. Det er i mine øjne god serviceSmile


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Klausens Klausens skrev:

Så fordi at man går i Føtex, kan man ikke få ordentlig betjening? Lavere priser er altså ikke lig med lavere betjening. Selvfølgelig er der forskel på betjeningen i forskellige Føtex butikker, fordi det er forskellige mennesker som arbejder der, men ligefrem at sige, at man kun kan forvente dårlig betjening i Føtex pga. at det er et supermarked er lidt overdrevet.

Når Otto omtaler ordet "service", er jeg overbevist om, at det drejer sig om service i den forstand at man kan få seriøs rådgivning. Dette kan man ikke regne med at få særlig meget af, hos Dansk Super Marked. Det hænger sammen med at de færreste ansatte i Radio/TV-afdeligen hos Dansk Super Marked, har en decideret brancheuddeannelse...
 
Oprindeligt skrevet af Klausens Klausens skrev:


Og servicen i Føtex er hvertfald bedre end den konkrete Fona butik. I den Føtex som jeg arbejder i, har vi da haft et par sager hvor vi måske har rådgivet for lidt, eller uklart, og solgt kunderne et MPEG2 TV. Det er selvfølgelig beklageligt, men kunderne fik altså også pengene tilbage med det samme uden diskussion, og så fandt vi et bedre TV til dem, for billigere penge. Det er i mine øjne god serviceSmile
 
Ja, der er ingen tvivl om, at Dansk Super Marked generelt yder en god service... Clap
 
M.v.h.


Skrevet af: hyldig87
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:11
Det er fanme langt ude! Jo jeg kan da godt føle lidt med Hr. & Fru. Jensen der har købt TV med MPEG-2 efter MPEG-4 var vedtaget. DÅrlig service.
Men det vil så sige at ALLE der har købt TV med MPEG-2 siden januar 2008, hvor det ikke står direkte på kvitteringen at de er blevet oplyst om det ikke kan modtage MPEG-4 kan klage nu og regne med en refundering af 500kr.
Jeg sys fanme den er helt gal!

Nogen der ved om denne sag rygere videre for en dømmende magt, eller har butikken tænkt sig at følge forbrugerklagenævnet.
Det kunne jo være interessant at se den oppe et sted hvor det ikke hedder sig at "forbrugeren har altid ret", som der tydeligt gør sig gældende fra forbrugerklagenævnet i den pågældende sag.
Påstand mod påstand, og der er vidst ingen tvivl om hvilken side forbrugerklagenævnet har taget her...

EDIT: Mon man skulle prøve en klage over at grafikkortet i min bærbare ikke understøtter Directx bla bla bla, og derfor ikke er fremtidssikret nok?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:16
 Ja, den er helt gal, TVet er jo ikke ubrugeligt, man knalder en box på og kører videre, den er billigere end et nyt TV, penge sparet. Der er jo ingen der ved om det TV der kæbes i dag overhovedet kan bruges om 2 år. Der kan og vil komme ny teknologi, som sikkert så vil blive anvendt hurtigst muligt. Så skal der købes nyt TV igen, nej, igen box på så kører vi videre.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af hyldig87 hyldig87 skrev:

Det er fanme langt ude! Jo jeg kan da godt føle lidt med Hr. & Fru. Jensen der har købt TV med MPEG-2 efter MPEG-4 var vedtaget. DÅrlig service.
Men det vil så sige at ALLE der har købt TV med MPEG-2 siden januar 2008, .... Jeg sys fanme den er helt gal!
Men det var helt og fuldt vedtaget måneder før januar 2008, at det skulle være MPEG-4 - det var kun  de endelige parametre og især test af modtagere, der manglede. (se mit indlæg ovenfor).
 
Lars  Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:19
Ja, og skal alle de som de seneste to år har købt radioer (transistor, receiver, tuner) så også have afslag, eftersom der lukkes for det analoge FM-signal i 2015??
 
M.v.h.


Skrevet af: hyldig87
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af hyldig87 hyldig87 skrev:

Det er fanme langt ude! Jo jeg kan da godt føle lidt med Hr. & Fru. Jensen der har købt TV med MPEG-2 efter MPEG-4 var vedtaget. DÅrlig service.
Men det vil så sige at ALLE der har købt TV med MPEG-2 siden januar 2008, .... Jeg sys fanme den er helt gal!
Men det var helt og fuldt vedtage måneder før januar 2008 at det skulle være MPEG-4 - det var kun  de endelige parametre og især test af modtagere, der manglede. (se mit indlæg ovenfor).
 
Lars  Smile

ja det gør jo så bare situationen endnu værre, så kan folk der har købt TV endnu tidligere os klage...


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Men det var helt og fuldt vedtage måneder før januar 2008 at det skulle være MPEG-4 - det var kun  de endelige parametre og især test af modtagere, der manglede. (se mit indlæg ovenfor).
 
Lars  Smile
 
Eftersom de endelige parametre og godkendelse ikke var på plads, kan man ikke bruge det til en skid, eftersom tingene sagtens kan ændre sig - det er før set. Derudover går der alligevel noget tid, inden info når hele vejen ud i branchen, og hele vejen ned gennem hirakiet hos div. forhandlere...
Min holdning er stadig at man som forbruger har bare en my af ansvar, for at orientere sig for, hvad der sker i samfundet...
 
M.v.h.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af hyldig87 hyldig87 skrev:

Det er fanme langt ude! Jo jeg kan da godt føle lidt med Hr. & Fru. Jensen der har købt TV med MPEG-2 efter MPEG-4 var vedtaget. DÅrlig service.
Men det vil så sige at ALLE der har købt TV med MPEG-2 siden januar 2008, .... Jeg sys fanme den er helt gal!
Men det var helt og fuldt vedtage måneder før januar 2008 at det skulle være MPEG-4 - det var kun  de endelige parametre og især test af modtagere, der manglede. (se mit indlæg ovenfor).
 
Lars  Smile
Det var først omkring sommer 08 at Boxer officelt blev gatekeeper i DK, og nogle måneder senere at de første officelt understøttede TV blev mærket. Det vil være forkert at sige til forbrugerene at de TV man solgte før sommeren også ville virke til det MEPG4 vi har i dag. 


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:29
Fin artikel her på recordere (juni 2007)
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1249&zoneid=3 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1249&zoneid=3







-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: askov
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:33
Det er jo til grin....Hvad med bil forhandlerne som har solgt diesel biler uden partikelfilter ? og ikke har informeret, hvor ejeren nu skal til at betale 1000 kr ekstra om året i strafafgift ? man kan jo blive ved, det stopper aldrig...


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af hyldig87 hyldig87 skrev:

Det er fanme langt ude! Jo jeg kan da godt føle lidt med Hr. & Fru. Jensen der har købt TV med MPEG-2 efter MPEG-4 var vedtaget. DÅrlig service.
Men det vil så sige at ALLE der har købt TV med MPEG-2 siden januar 2008, .... Jeg sys fanme den er helt gal!
Men det var helt og fuldt vedtage måneder før januar 2008 at det skulle være MPEG-4 - det var kun  de endelige parametre og især test af modtagere, der manglede. (se mit indlæg ovenfor).
 
Lars  Smile
Det var først omkring sommer 08 at Boxer officelt blev gatekeeper i DK, og nogle måneder senere at de første officelt understøttede TV blev mærket. Det vil være forkert at sige til forbrugerene at de TV man solgte før sommeren også ville virke til det MEPG4 vi har i dag. 
 
Det var nu i foråret 2008, men man vidste med 100% sikkerhed - det stod i bekendtgørelsen (og udbuddet, som jeg citerede tidligere her i strengen) - at det blev MPEG-4. 
 
Jeg forstår,  at  forretningerne ikke ønskede at fraråde et køb, men  det er og skal være deres eget  problem.
Man vidste meget om hvad der med sikkerhed IKKE var godt, men kunne nok ikke med samme sikkerhed anvise fremtidssikrede produkter.
 
Lars  Smile      
 
PS!  Og Radiomand - det drejer sig slet ikke om hvordan og hvor let det kan udbedres - det handler om, at loven/reglerne  skal sikre,  at forretninger ikke oversælger - og at forretninger  er/skal være de vidende og tale sandt. 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:58
 
 Dem i butikkerne skal være de vidende og tale sandt, det ved vi jo fra mange tilfælde langt fra er rigtigt, man spørger i øst og der svares i vest. Kvalificerede folk bag disken, så vil det hjælpe, indtil da må man langt hen af vejen hjælpe sig selv.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Fin artikel her på recordere (juni 2007)
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1249&zoneid=3 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1249&zoneid=3


 
Hvilket erstatningskrav kan der mon rejses mod recordere.dk  udfra den meget skråsikre omtale af det ubrugelige Neotion kort?  
 
Men artiklen og Ekstrabladets forside er et klart eksempel på, at alle i branchen burde vide om MPEG og holde denne viden opdateret - lige siden sommeren 2007.
 
Lars Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 20:00
Tværtimod er artiklerne blot endnu et eksempel på, at journalister jagter sensationer, og kan de ikke finde dem, skaber de dem med overdrivelser og usandheder...
 
M.v.h.


Skrevet af: Klausens
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 20:18
Nu så jeg TV2's indslag her til aften omkring problemet, og jeg synes at de sådan set antydede at alle kunder bare kunne klage, og så få 500,- retur, og det er jo langt fra tilfældet. I de kommende dage vil der da helt sikkert komme folk ind og klage over deres TV. Synes ikke rigtig at de sagde at dommen ikke gjaldte for alle kunder, men kun i den enkelte sag. Ret mig bare hvis jeg tager fejl, har influenza, så er ikke helt så observant i dagSmile


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 20:19
Artiklen viser jo at det allerede i 2007 blev besluttet at der skulle bruges MPEG4 fra 2009 til nogle kanaler og at det fra 2012 ville være slut med MPEG12.
 
Dette er jo en meget vigtig fakts at få på plads.
 
For så giver dommen jo lige pludselig mening. i 2008 VAR det kendt at man fra 2009 ville bruge MPEG4 til nogle af de nye kanaler og hvis man som forbruger går ind i forretning der lever af at sælge TV og forventer at få noget vejledning, så må man også forvente at få det. Og hvis ikke må forretning også være ansvarlig.
 
Nu var der mange i starten af tråden der synes at dommer er urimeligt hvis man købte i foråret 2008 og det først i sommeren blev vedtaget med MPEG4. Men nu viser artiklen at det allerede i 2007 var kendt med MPEG4. Så er dommen jo ikke uretfærdig.
 
Her det sidste halveår inden vi gik over til det digitale signal har der været mange MPEG2 på tilbud og jeg kender da flere af sønnes kamerater hvor forældrene har købt MPEG2 TV og ikke været klar over forholdene og heller ikke blevet oplyst om det.
 
Og så til dem der sammenligner med diesel biler, så ville det først være urimelig at IKKE oplyse om udgiften efter den er vedtaget/lagt til forslag. Inden da kan man jo ikke vide noget om det.
 


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 20:24
Jeg vil gerne have mine penge tilbage for mit 42" TV med to analoge tunere. Der var INGEN der fortalte mig at TV ville blive digitalt.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 20:28
 
 Så må det da være en del år gammelt.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

For så giver dommen jo lige pludselig mening. i 2008 VAR det kendt at man fra 2009 ville bruge MPEG4 til nogle af de nye kanaler og hvis man som forbruger går ind i forretning der lever af at sælge TV og forventer at få noget vejledning, så må man også forvente at få det. Og hvis ikke må forretning også være ansvarlig.
 
Nu var der mange i starten af tråden der synes at dommer er urimeligt hvis man købte i foråret 2008 og det først i sommeren blev vedtaget med MPEG4. Men nu viser artiklen at det allerede i 2007 var kendt med MPEG4. Så er dommen jo ikke uretfærdig.
 
I og med at det var fremme i størstedelen af pressen, vil det dermed også sige at man som forbruger er ganske blåøjet, hvis man ikke har hørt om at der kan være et potentielt problem. Du mener altså seriøst at man er helt uden ansvar, som forbruger?
 
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

 
Her det sidste halveår inden vi gik over til det digitale signal har der været mange MPEG2 på tilbud og jeg kender da flere af sønnes kamerater hvor forældrene har købt MPEG2 TV og ikke været klar over forholdene og heller ikke blevet oplyst om det.
 
Igen vil jeg tro at pågældende selv bærer en del af ansvaret - nogle endda en stor del! De hører garanteret til den gruppe som ser et rigtig godt tilbud i f.eks. - El-Mutantens rekvalme - og er så fokuseret på prisen, at de står klar mandag morgen, for at sikre sig en bestemt model. Man er med andre ord så fokuseret på pris, at man ikke bruger tid på at lade sig vejlede, endsige rådgive. Man kommer ind i butikken, og siger: "Jeg vil købe den Slumpy i har til 3.999,-". Og så afsted igen.
De findes i hobetal, den slags kunder...
 
M.v.h.


Skrevet af: act_dk
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:07
Er slet ikke i tvivl om at der fra ½halvår 2008 og langt ind i 2009 er solgt RIGTIG mange MPEG2 TV uden forretningerne har fortalt kunden det blev forældet i 2012! Da rigtig mange får deres signal fra kabel opdager de det jo ikke, og så er det jo som sådant ok..

Om dommen er retfærdig ved jeg ikke.. men der er omvendt helt sikkert mange uretfærdige forhandlere! Ser sælgeren en chance for at score en god handel bliver der smurt tykt på for at sælge til den almindeligt uvidende forbruger - for nyligt i ELGiganten hørte jeg en sælger fortælle et par, da han så deres to små børn var med, at et LED (som jo selvfølgelig kostede +12k) ville være det bedste valg for dem med den begrundelse at det ville være langt sundere for deres børn at se TV..

Tvivler på han ville have informeret om MPEG4 frem for 2 for et år siden hvis han kunne score en større avance!!

Og sammenligninger med ting der ikke er fastslået i fremtiden holder ikke - i sagen her var der på købstidspunktet fastlagt en dato for forældelse af produktet..




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:

- for nyligt i ELGiganten hørte jeg en sælger fortælle et par, da han så deres to små børn var med, at et LED (som jo selvfølgelig kostede +12k) ville være det bedste valg for dem med den begrundelse at det ville være langt sundere for deres børn at se TV..
 
Forkasteligt! Angry
Jeg havde ikke kunnet holde min mund....
 
M.v.h.


Skrevet af: act_dk
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:14
Synes din holdning er grundlæggende forkert.. Man går da netop i en forretning for at få rådgivning - og hvis man ikke kan stole på det man får at vide hvad hjælper det så? Desværre er rådgivningen i de større kæder ofte for ringe - og det sætter denne artikel jo faktisk fokus på..

Er jo trods alt de færreste der har en HiFi-interesse som vi har herinde - for de fleste skal tingene jo bare virke..

Er da også nødt til at stole på håndværkerne hvis jeg vil bygge et hus - og jeg forventer da også det står 3 år efter det er bygget - men jeg uddanner mig ikke til ingeniør for at tjekke om deres dimensioneringer er korrekte!


EDIT: Der jeg vil hen er at hvis en forhandler velvidende leder en uvidende kunde på vildspor må han altså også stå til regnskab!


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:

Synes din holdning er grundlæggende forkert.. Man går da netop i en forretning for at få rådgivning - og hvis man ikke kan stole på det man får at vide hvad hjælper det så? Desværre er rådgivningen i de større kæder ofte for ringe - og det sætter denne artikel jo faktisk fokus på..
 
Du siger det selv - Hr. og Fru Leverpostej er netop alt, alt for ukritiske i deres valg af forhandler. De store "supermarkeder" har været medvirkende til, at der fokures stort set udelukkende på pris, pris og pris. Bare man kan få det billigt, så skide være med resten. Denne fokusering på pris giver i mine øjne, kunderne ansvaret selv for den ringe vejledning. Man vælger at handle i disse "supermarkeder", hvor det drejer sig om én ting: Mest mulig provision ned i lommen på sælgeren - koste hvad det vil, og uddannelse er noget han har fra folkeskolen...
Det er som med alt muligt andet - man får hvad man betaler for!
 
M.v.h.


Skrevet af: act_dk
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:

Synes din holdning er grundlæggende forkert.. Man går da netop i en forretning for at få rådgivning - og hvis man ikke kan stole på det man får at vide hvad hjælper det så? Desværre er rådgivningen i de større kæder ofte for ringe - og det sætter denne artikel jo faktisk fokus på..
 
Du siger det selv - Hr. og Fru Leverpostej er netop alt, alt for ukritiske i deres valg af forhandler. De store "supermarkeder" har været medvirkende til, at der fokures stort set udelukkende på pris, pris og pris. Bare man kan få det billigt, så skide være med resten. Denne fokusering på pris giver i mine øjne, kunderne ansvaret selv for den ringe vejledning. Man vælger at handle i disse "supermarkeder", hvor det drejer sig om én ting: Mest mulig provision ned i lommen på sælgeren - koste hvad det vil, og uddannelse er noget han har fra folkeskolen...
Det er som med alt muligt andet - man får hvad man betaler for!
 
M.v.h.


Det er vi enige i, men når man går i eksempelvis Fona eller ELGiganten, som jo er desiderede elektronikforretninger så må man også forvente ordentlig rådgivning - og det mener jeg bare alt for ofte ikke er til at få!
Helt på spidsen svarer denne situation med MPEG2/4 jo til at Netto med vilje forsøger at sælge mælk der bliver for gammelt inden man er hjemme..

Men selvfølgelig er man også nødt til at være kritisk som forbruger..

vh


Skrevet af: evilguy
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:


Og sammenligninger med ting der ikke er fastslået i fremtiden holder ikke - i sagen her var der på købstidspunktet fastlagt en dato for forældelse af produktet..


Jeg købte et bagprojektions TV i Expert for snart 3 år siden. Sælgeren fik at vide at jeg skulle bruge den til min ny indkøbte PS3 og til at se kabel TV på. Mit TV fungerer fint til min PS3, men YouSee har valgt at lægge en masse programmer på DVB-C. Mit TV kan IKKE tage DVB-C - skal jeg så også forlange mine penge retur?

Sælgeren vidste at YouSee (TDC-kabeltv) kørte med DVB-C da jeg købte mit TV. Men han vejledte mig ikke til at købe en model med DVB-C tuner (der var næsten ingen modeller med DVB-C på markedet dengang). Fy skamme slemme provisionslønnede sælger!

Sælgeren vidste også at bagprojektions TV var på vej ud af markedet, men han rådgav mig alligevel til et bagprojektions TV da jeg ville have mest mulig billed kvalitet og størrelse skærm for pengene.  Fy skamme slemme provisionslønnede sælger!

6 måneder efter jeg købte min skærm begyndte de store prisfald på LCD skærme. Sælgeren burde have vidst, at LCD priserne faldt til det halve i løbet af ét år - "idioten" kunne jo bare have fulgt de månedlige produktions forcasts for bl.a. aktieanalytikerne benytter til at forudsige udbud og efterspørgsel på markedet. Fy skamme slemme provisionslønnede sælger!

Men det bliver værre endnu. Jeg havde jo bedt om et fjernsyn som ville kunne køre "optimalt" med min nye PS3. Men AK OG VE - fjernsynet understøtter ikke køre HDMI 1.3 så jeg går glip at et udvidet farvespektrum. "Idioten" burde have været klar over at fjernsynet ikke understøttede HDMI 1.3 - specifikationenerne havde jo været kendte i flere måneder! Fy skamme slemme provisionslønnede sælger!

Fik jeg nævnt at han heller ikke snakkede om MPEG4 og MPEG2 på DVB-T? Fy skamme slemme provisionslønnede sælger!

Så nu har jeg et 3 år gammel forældet bagprojektions TV med DVB-T MPEG2 tuner. Hvis jeg skulle følge afgørelse fra forbrugerklagenævnet, så ville jeg altså være berettiget til erstatning for vildledende rådgivning. Sælgeren har solgt mit et fjernsyn med en "forældet" projektions teknologi, sælgeren har ikke gjort mig opmærksom på, at LCD priserne ville falde dramatisk selvom industri analytikerne havde forudsagt det, sælgeren har ikke gjort mig opmærksom på at DVB-C i fremtiden ville være kritisk, Ingen information om HDMI 1.3 og han fortale mig heller ikke om MPEG4 på DVB-T

Og før nogen nu begynder at give mig ret, så er jeg faktisk glad og tilfreds. Jeg vidste godt alle fordelene og ulemperne ved mit køb, da jeg selv er en gammel rotte i branchen. En sælger skal ikke bevidst tilbagehold væsentlige mangler, men en forbruger har altså også et vidst ansvar for selv at sætte sig ind i tingene.

Hvis man vil være sikker i sin sag (eller indkøb) så få altid råd og vejledning mere end ét sted - hvilket sjovt nok også var det råd min gamle afsætnings lærer på Handelsskolen gang på gang diskede op med når der blev talt om detailhandel, salg og markedsføring.

Vil ligetilføje til dit punkt med Elgiganten. Jeg har selv overhørt en sælger råde en kunde til at købe en kunde til at købe et Viasat abonnement, da han ellers ikke vil kunne tage de nye digital kanaler. Som gammel radiohandler gjorde det ondt at overhøre, men jeg holdt min mund.
En anden gang bliv jeg anbefalet et dyrt HDMI kabel til 400 kr. fordi jeg ville kunne se tydelig forskel på det dyre til 400,- kr. og det til 149,- Jeg har lært min lektie; Køb deres billige slambam tilbud og lad være med at spørge om det mindste i Elgiganten. Og ved du ikke noget om produkterne, så findes der andre butikker der kun er et par hundrede dyrer i prisen, men hvor du til gengæld kommer hjem med den vare du har brug for.



-------------
Mvh. Johnny

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.


Skrevet af: Eiberg
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:44
Jeg er selv tidligere sælger i Expert.

Der er ingen tvivl om at mange sælgere ikke har haft styr på at give den nødvendige rådgivning, eller ikke har gidet gøre det, men bare tænkt; "Jeg skal sku' have skudt nogen varer af", fordi dem findes der altså nogle stykker af.

Med det sagt, så må den her sag aldrig komme til at danne præcedens for fremtidige klagesager.
Som nævnt før i den her tråd, er det i sidste ende påstand mod påstand, men hvis ALLE der nu sidder - med en MPEG2 og er blevet klar over de sidder med flætningerne i postkassen - kan gå ind og få 500 kr. retur, er det katastrofalt for branchen, og på ingen måder fair!
Et personligt gæt, vil være at 60% af de TV der sælges rundt omkring (supermarkeder såvel som Fona, Expert, Elgiganten osv.), bliver købt af folk der går ind i en butik og siger; "Jeg skal have det der" og det får kunden da, fordi kommer man ind i en butik med den holdning og ikke søger vejledning, så får man det heller ikke, så får man bare fjernsynet med sig... og de 60% skal på ingen måde have ret til at have 500 kr., fordi de nu kan komme med en påstand om forkert vejledning.

... rent politisk, tror jeg heller ikke det er noget der får lov at ske her i krisetiderne Wink


-------------
42PX80, BDP-S350, PC-Setup, Marantz SR7500, Primare A30.5 MKII Effekt, CI Audio VDA2 DAC
Jamo C80-serie
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52076&PN=1 &TPN=500


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Men artiklen og Ekstrabladets forside er et klart eksempel på, at alle i branchen burde vide om MPEG og holde denne viden opdateret - lige siden sommeren 2007.
 
Lars Smile

Nemlig - alle i branchen burde vide besked.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

Fik jeg nævnt at han heller ikke snakkede om MPEG4 og MPEG2 på DVB-T? Fy skamme slemme provisionslønnede sælger!
 
Så ka' du lære det... LOL
 
M.v.h.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:


Og sammenligninger med ting der ikke er fastslået i fremtiden holder ikke - i sagen her var der på købstidspunktet fastlagt en dato for forældelse af produktet..

6 måneder efter jeg købte min skærm begyndte de store prisfald på LCD skærme. Sælgeren burde have vidst, at LCD priserne faldt til det halve i løbet af ét år - "idioten" kunne jo bare have fulgt de månedlige produktions forcasts for bl.a. aktieanalytikerne benytter til at forudsige udbud og efterspørgsel på markedet. Fy skamme slemme provisionslønnede sælger!
Det er vel en joke?
Nu arbejder jeg selv i en radio/tv butik, og jeg holder da ikke en skid øje med hvordan priserne bliver i fremtiden ifølge nogle kloge analytikere. Hvorfor skulle jeg egenligt det? Det er vel ikke en kæmpe overraskelse at priserne falder hele tiden. 


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:

Det er vi enige i, men når man går i eksempelvis Fona eller ELGiganten, som jo er desiderede elektronikforretninger så må man også forvente ordentlig rådgivning - og det mener jeg bare alt for ofte ikke er til at få!
Men selvfølgelig er man også nødt til at være kritisk som forbruger..

vh
 
Grunden til jeg satte supermarked i citationstegn var fordi jeg tænkte på f.eks. El-Giganten. De er ikke en seriøs radioforretning (undskyld til de få seriøse og brancheuddannede i EG), men derimod et elektronik supermarked og drives også som et sådent...
 
M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:


Og sammenligninger med ting der ikke er fastslået i fremtiden holder ikke - i sagen her var der på købstidspunktet fastlagt en dato for forældelse af produktet..

6 måneder efter jeg købte min skærm begyndte de store prisfald på LCD skærme. Sælgeren burde have vidst, at LCD priserne faldt til det halve i løbet af ét år - "idioten" kunne jo bare have fulgt de månedlige produktions forcasts for bl.a. aktieanalytikerne benytter til at forudsige udbud og efterspørgsel på markedet. Fy skamme slemme provisionslønnede sælger!
Det er vel en joke?
Nu arbejder jeg selv i en radio/tv butik, og jeg holder da ikke en skid øje med hvordan priserne bliver i fremtiden ifølge nogle kloge analytikere. Hvorfor skulle jeg egenligt det? Det er vel ikke en kæmpe overraskelse at priserne falder hele tiden. 
 
Det kaldes ironi Fnulder. LOL
 
M.v.h.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:


Og sammenligninger med ting der ikke er fastslået i fremtiden holder ikke - i sagen her var der på købstidspunktet fastlagt en dato for forældelse af produktet..

6 måneder efter jeg købte min skærm begyndte de store prisfald på LCD skærme. Sælgeren burde have vidst, at LCD priserne faldt til det halve i løbet af ét år - "idioten" kunne jo bare have fulgt de månedlige produktions forcasts for bl.a. aktieanalytikerne benytter til at forudsige udbud og efterspørgsel på markedet. Fy skamme slemme provisionslønnede sælger!
Det er vel en joke?
Nu arbejder jeg selv i en radio/tv butik, og jeg holder da ikke en skid øje med hvordan priserne bliver i fremtiden ifølge nogle kloge analytikere. Hvorfor skulle jeg egenligt det? Det er vel ikke en kæmpe overraskelse at priserne falder hele tiden. 
 
Det kaldes ironi Fnulder. LOL
 
M.v.h.
okay fair :) Folk kan jo finde på at mene det mest urimelige ting i dag


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

[...] Man vælger at handle i disse "supermarkeder", hvor det drejer sig om én ting: Mest mulig provision ned i lommen på sælgeren - koste hvad det vil, og uddannelse er noget han har fra folkeskolen...
Det er som med alt muligt andet - man får hvad man betaler for!
 

Så må supermarkederne måske også nu betale for, at de sparede på uddannelsen af sælgerne.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: evilguy
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:


Det er vel en joke?
Nu arbejder jeg selv i en radio/tv butik, og jeg holder da ikke en skid øje med hvordan priserne bliver i fremtiden ifølge nogle kloge analytikere. Hvorfor skulle jeg egenligt det? Det er vel ikke en kæmpe overraskelse at priserne falder hele tiden. 


Som Henrik B skriver så skal mit indlæg læses ret ironisk. Faktum er dog at forbrugerklagenævnet forventer at du som sælger fortæller kunden alt - og jeg mener ALT omkring fortid, nutid og fremtid. Så næste gang du sælger et TV så husk at fortælle om 3D TV, muligheden for at alt HD TV i fremtiden skal streames via IPv6 over en fiberforbindelse, at blueray og DVD medier ikke holder for evigt.... OG husk også lige at sige, at der ikke længere kan købe S-VHS maskiner og at de heller ikke kommer tilbage engang i fremtiden.

En sælger skal fortælle hvad der er ret og rimelig og selvfølgelig holde sig til sandheden. Forbrugerklagenævnet ser anderledes på det... Måske vi kunne få flyttet nogle af juristerne fra forbrugerklagenævnet over til pengeinstitutklagenævnet, hvor de rent faktisk kunne bruges til noget nyttigt????

Ekstra tilføjelse: Sælger du en parabol, så husk at satelitter er mere udsatte for solstorme og solens magnetiske udladninger end DVB-T. Og nu når vi er ved det husk at fortælle at al den elektronik som du sælger ikke nødvendigvis kan klare en magnestisk solstorm. "Vi ved jo alle" at solens næste cyklus er i gang og at den topper i 2011, hvor vi kan forvente elektromagnetiske forstyrrelser. Får du forstyrelser på dit TV i 2011 og har sælger ikke fortalt dig om solens magnetiske udladninger, så har du i.flg. forbrugerklagenævnet en god sag og kan kræve erstatning.


-------------
Mvh. Johnny

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 22:34
Er det ikke også værd at huske at for mange mennesker VIL man kunne bruge et tv OGSÅ selvom det kun har Mpeg2... You-see vil eksempelvis stadig sende analogt OGSÅ efter 2012.... Dertil kommer også at dem med Mpeg2 tv også godt vil kunne bruge deres tv, hvis bare de køber den boks... Det er selvfølgelig træls, men alligevel.

Ret mig lige hvis jeg tager fejl i noget af det nævnte?


Skrevet af: hyldig87
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Grunden til jeg satte supermarked i citationstegn var fordi jeg tænkte på f.eks. El-Giganten. De er ikke en seriøs radioforretning (undskyld til de få seriøse og brancheuddannede i EG), men derimod et elektronik supermarked og drives også som et sådent...
 
M.v.h.

Det viser du ikke aner hvordan Elgiganten drives. Det er nok en af de (hvis ikke den) elektronik kæde i danmark, med aller mest uddanelse og flest produktkurser.
At den så udad til virker anderledes, og personalet agerer anderledes det vil jeg ikke blande mig i. Men Elgigantens ledelse gør enormt meget for uddannelse af personale.

Vil ikke afspore tråden, måtte bare lige rette når du skrev om måden det drives


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 00:23
Det ændrer ikke ved at det er et "supermarked". Man aflønner folk efter en absolut minimumssats. Vil man have til lidt mere end bare smør på brødet, kræver det at der sat'me flyttes nogle varer, koste hvad det vil. Dét er ikke seriøst, da det meget ofte vil munde ud i at man får fyret en finke fra panden (=gradbøjer sandheden) og/eller oversælger.
 
M.v.h.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 07:46
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:


Det er vel en joke?
Nu arbejder jeg selv i en radio/tv butik, og jeg holder da ikke en skid øje med hvordan priserne bliver i fremtiden ifølge nogle kloge analytikere. Hvorfor skulle jeg egenligt det? Det er vel ikke en kæmpe overraskelse at priserne falder hele tiden. 


Som Henrik B skriver så skal mit indlæg læses ret ironisk. Faktum er dog at forbrugerklagenævnet forventer at du som sælger fortæller kunden alt - og jeg mener ALT omkring fortid, nutid og fremtid. Så næste gang du sælger et TV så husk at fortælle om 3D TV, muligheden for at alt HD TV i fremtiden skal streames via IPv6 over en fiberforbindelse, at blueray og DVD medier ikke holder for evigt.... OG husk også lige at sige, at der ikke længere kan købe S-VHS maskiner og at de heller ikke kommer tilbage engang i fremtiden.

En sælger skal fortælle hvad der er ret og rimelig og selvfølgelig holde sig til sandheden. Forbrugerklagenævnet ser anderledes på det... Måske vi kunne få flyttet nogle af juristerne fra forbrugerklagenævnet over til pengeinstitutklagenævnet, hvor de rent faktisk kunne bruges til noget nyttigt????

Ekstra tilføjelse: Sælger du en parabol, så husk at satelitter er mere udsatte for solstorme og solens magnetiske udladninger end DVB-T. Og nu når vi er ved det husk at fortælle at al den elektronik som du sælger ikke nødvendigvis kan klare en magnestisk solstorm. "Vi ved jo alle" at solens næste cyklus er i gang og at den topper i 2011, hvor vi kan forvente elektromagnetiske forstyrrelser. Får du forstyrelser på dit TV i 2011 og har sælger ikke fortalt dig om solens magnetiske udladninger, så har du i.flg. forbrugerklagenævnet en god sag og kan kræve erstatning.
 
Slap dog af og lad vær med at overdrive. Hele denne sag gå på at se TV, ganske enkelt. Du køber et TV og forventer at det kan bruges også mere en 1½ år efter du har købt det.
 
Hvad du har købt før standarden blev lagt er jo underordnet. Nu går denne sag på at man ca. 1 år efter man har vedtaget MPEG4, rådgiver forbruger til at købe MPEG2 TV, hvis en forbruger vil have et TV der er klar til det nye TV signal. Og det er vel dårlig rådgivning. Og det eneste forbrugeren har fået er 500 kr til en boks.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


Hvad du har købt før standarden blev lagt er jo underordnet. Nu går denne sag på at man ca. 1 år efter man har vedtaget MPEG4, rådgiver forbruger til at købe MPEG2 TV, hvis en forbruger vil have et TV der er klar til det nye TV signal. Og det er vel dårlig rådgivning. Og det eneste forbrugeren har fået er 500 kr til en boks.
Nu købte kunden TVet i Januar 08. Efter hvad jeg lige kan huske, så fandtes der ingen MPEG4 TV indenfor mærkerne sony, philips, samsung og hvad de "normale" kæder nu handler med. 
Men vigtigst af alt, selvom det måske fandtes, så var de ikke godkendt endnu da MPEG4 ikke var en total fastlagt standard. Så det ville også være forkert hvis sælgeren sagde "Jamen dette TV har MPEG4, det er det nye signal og dette TV vil bare virke til den tid"
Så det eneste rådgivning man kunne give dengang var at der kommet et nyt signal nogle år ude i fremtiden og ikke mere.

Som jeg ser denne sag, så prøver folketinget at skubbe den store lort de har lavet ved pludselig gå på MPEG4 på ingen tid, ned på os forhandler med forbrugerstyrelsen som afsender.


Skrevet af: act_dk
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


Slap dog af og lad vær med at overdrive. Hele denne sag gå på at se TV, ganske enkelt. Du køber et TV og forventer at det kan bruges også mere en 1½ år efter du har købt det.
 
Hvad du har købt før standarden blev lagt er jo underordnet. Nu går denne sag på at man ca. 1 år efter man har vedtaget MPEG4, rådgiver forbruger til at købe MPEG2 TV, hvis en forbruger vil have et TV der er klar til det nye TV signal. Og det er vel dårlig rådgivning. Og det eneste forbrugeren har fået er 500 kr til en boks.


Var egentlig også bare der jeg ville hen.. Eller rettere når forbrugeren nu får at vide TVet er klar til det nye signal og det så ikke er - så er det altså dårlig rådgivning - og kan måske rettere tolkes som en mangel ved produktet (ifht. hvad der er lovet)..

Men selvfølgelig skal alle ikke kunne gå ned og forlange 500kr på baggrund af denne sag!! Med mindre det selvfølgelig er lovet at ens nye TV, der er købt efter sommer 08, er fremtidssikret fordi det har DVB-T tuner (MPEG2) - for så er det alt andet lige vildledning!


Skrevet af: evilguy
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 08:36
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

 
Slap dog af og lad vær med at overdrive. Hele denne sag gå på at se TV, ganske enkelt. Du køber et TV og forventer at det kan bruges også mere en 1½ år efter du har købt det.
 
Hvad du har købt før standarden blev lagt er jo underordnet. Nu går denne sag på at man ca. 1 år efter man har vedtaget MPEG4, rådgiver forbruger til at købe MPEG2 TV, hvis en forbruger vil have et TV der er klar til det nye TV signal. Og det er vel dårlig rådgivning. Og det eneste forbrugeren har fået er 500 kr til en boks.


Overdrivelse fremmer forståelsen - det skræmmende med mine eksempler er at de ikke er overdrivelse, hvis man kigger på det med juridiske briller, hvilket forbrugerklagenævnet gør.

Som du selv skriver "Du køber et TV og forventer at det kan bruges også mere en 1½ år efter du har købt det." Jeg har haft mit TV i under 3 år og jeg kan ikke længere se mange af de programmer, som jeg tidligere kunne se på det analoge kabel-tv. Sælgeren vidste at DVB-C var fremtiden og at jeg benyttede kabel-TV - allligevel solgte han mig et TV uden DVB-C tuner. Analogen til sagen med MPEG2/4 DVB-T tuner er slående. Jeg mangler f.eks. en lang række af mine nabolandskanaler og f.eks. Canal 9.

Fnuklder har sådan set allerede besvaret dit indlæg meget godt, men jeg har lige en tilføjelse for problemet dør ikke med overgangen til MPEG4 på DVB-T.

ALLE de store TV producenter lancerer 3D TV indenfor en overskuelig fremtid. Flere af de store TV netværk vil producere indhold - ja Sony vil ligefrem filme VM i fodbold i 3D. PS3 får 3D spil og der kommer 3D film på Blu-ray. Det har været fremme i langt de fleste større medier på det sidste.... og ja selv på recodere.dk

Hvis jeg som forbruger i dag går ind i en radio/tv forretning og siger: Jeg skal have mig et TV der er fremtidssikret til de nye TV signaler - HVAD SKAL DEN STAKKELS SÆLGER SÅ HUSKE AT SIGE?

PerW vil du ikke lige fortælle mig hvad sælgeren skal huske at fortælle kunden om?

Sælgeren ved, at der kommer 3D TV indenfor en overskuelig fremtid, men skal han fortælle kunden om det, skønt der ingen TV er på markedet, skønt der er en række forkellige inkompatible standarder for 3D og skønt at ingen ved om 3D TV overhovedet kommer til Danmark indenfor en overskuelig fremtid????

I.flg. forbrugerklagenævnet så skal sælger faktisk fortælle ALT omkring 3D TV, de forskellige tekniske standarder for 3D TV osv. sov. så den stakkels forvirrede kunde ikke kan være i tvivl om, at sælgeren efter 20 minutters teknisk forklaring gør klar til at sælge en allerede stærkt forældet fladskærm som kun understøtte DVB-T MPEG4.



-------------
Mvh. Johnny

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Nu købte kunden TVet i Januar 08. Efter hvad jeg lige kan huske, så fandtes der ingen MPEG4 TV indenfor mærkerne sony, philips, samsung og hvad de "normale" kæder nu handler med. 
Men vigtigst af alt, selvom det måske fandtes, så var de ikke godkendt endnu da MPEG4 ikke var en total fastlagt standard. Så det ville også være forkert hvis sælgeren sagde "Jamen dette TV har MPEG4, det er det nye signal og dette TV vil bare virke til den tid"
Så det eneste rådgivning man kunne give dengang var at der kommet et nyt signal nogle år ude i fremtiden og ikke mere.

Som jeg ser denne sag, så prøver folketinget at skubbe den store lort de har lavet ved pludselig gå på MPEG4 på ingen tid, ned på os forhandler med forbrugerstyrelsen som afsender.
 
Nu er den artikel der henvises til tidl. her på recorder, jo fra 2007 og her stå jo beskrevet at den fastlagte standard er MPEG4. Kunden køber i 2008 altså 6-7 måneder senerer, så standarden var jo fastlagt.
 


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

PerW vil du ikke lige fortælle mig hvad sælgeren skal huske at fortælle kunden om?

 
Der er forskel på om du kan se 3D TV eller slet ikke TV. Det er det der er det afgørende i denne sag.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af Klausens Klausens skrev:



Så fordi at man går i Føtex, kan man ikke få ordentlig betjening? Lavere priser er altså ikke lig med lavere betjening. Selvfølgelig er der forskel på betjeningen i forskellige Føtex butikker, fordi det er forskellige mennesker som arbejder der, men ligefrem at sige, at man kun kan forvente dårlig betjening i Føtex pga. at det er et supermarked er lidt overdrevet.
 
Punkt 1: Jeg siger ikke at man ikke KAN få ordentlig betjening i Føtex. Jeg siger at man skal FORVENTE et lavere niveau end i en "rigtig" radioforretning. Selvfølgelig er niveauet svingende  fra butik til butik, men det er det jo også i Fona - der findes medarbejdere i Fona der er RET godt inde i sagerne. Jeg har selv arbejdet 3 år i Fona (uden at jeg vil påstå at jeg var lige så kompetent dengang som i dag). Håndteringen af retursager er ikke så relevant i dén sammenhæng, det vi taler om her er niveauet af rådgivningen, ikke overall service, hvor jeg er enig i at DS har nogle glimrende forhold på visse områder, bl.a. netop håndtering af retursager.
 
Punkt 2: Jeg inddrog bevidst "visse radio/tv kæder" i supermarkeds-begrebet, for nogle Fona butikker drives som om de var Føtex (no offence). Min definition af "en rigtig radio-forretning", er altså ikke Fona (men igen, der er undtagelser, og store udsving mellem de forskellige Fona forretninger). Jeg synes godt man (som forbruger) må sætte overliggeren lidt højere. Det siger i det hele taget en hel del om markedet, at det er Fona der er blevet referencerammen for en "rigtig" radio-forretning.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Nu købte kunden TVet i Januar 08. Efter hvad jeg lige kan huske, så fandtes der ingen MPEG4 TV indenfor mærkerne sony, philips, samsung og hvad de "normale" kæder nu handler med. 
Men vigtigst af alt, selvom det måske fandtes, så var de ikke godkendt endnu da MPEG4 ikke var en total fastlagt standard. Så det ville også være forkert hvis sælgeren sagde "Jamen dette TV har MPEG4, det er det nye signal og dette TV vil bare virke til den tid"
Så det eneste rådgivning man kunne give dengang var at der kommet et nyt signal nogle år ude i fremtiden og ikke mere.

Som jeg ser denne sag, så prøver folketinget at skubbe den store lort de har lavet ved pludselig gå på MPEG4 på ingen tid, ned på os forhandler med forbrugerstyrelsen som afsender.
 
Nu er den artikel der henvises til tidl. her på recorder, jo fra 2007 og her stå jo beskrevet at den fastlagte standard er MPEG4. Kunden køber i 2008 altså 6-7 måneder senerer, så standarden var jo fastlagt.
 
Det kan godt være at det var fastlagt at standarden fra 2012 skulle være mpeg4, men i januar 2008 fandtes der så godt som ingen TV på markedet med mpeg4 tuner - bl.a. fordi det endnu ikke var besluttet på hvilken måde mpeg4 skulle implementeres. Det er med andre ord ikke gjort med at vide at mpeg4 understøttelse er nødvendigt, for mpeg4 er ikke een standard, men kan bruges på mange måder, og betegnelsen "mpeg4" er derfor i sig selv ikke garanti for at kunne se dansk tv efter 2012.

Så reelt skulle sælgeren i januar 2008 måske nok have sagt "Desværre, jeg kan ikke sælge jer et TV der kan bruges efter 2012 - kom tilbage til efteråret, eller endnu bedre, næste år." Men det ville kunden jo ikke få noget TV ud af.

Nu arbejder jeg ikke selv i detailbranchen, men jeg er ret overbevist om at hvis han havde gjort det, så var kunden gået over i en anden butik for at høre om det nu også kunne passe, og ville enten have fået en sang fra de varme lande om at han roligt kan købe "dette tv" (og så var det denne forhandler der havde hængt på erstatningskravet), eller også havde han fået bekræftet det oprindelige udsagn, og endte med alligevel at købe "dette tv" fordi der ikke var noget brugbart alternativ.


-------------
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704


Skrevet af: evilguy
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Der er forskel på om du kan se 3D TV eller slet ikke TV. Det er det der er det afgørende i denne sag.


På ingen måde. Kunden i den omtale sag kan sagtens se TV indtil 2012, derefter er der mulighed for at tilkoble en modtagerboks eller koble fjernsynet til et analog kabel-tv net. Derfor er analogen med 3D TV så hammerende go' og højaktuel.

Du besvarende ikke mit spørgsmål - hvad skal sælgerne ude i butikkerne helt nøjagtigt sige til kunderne?
Sælgeren må selvfølgelig ikke vildlede kunden med usande oplysninger, men der er altså også grænser for hvor meget information, sælgerenkan banke ind i hovedet på kunden. Hvor forvirret skal man gøre hr. og fru Jensen, som bare gerne vil have et nyt TV, som skal stå lige nedenunder det skønne maleri som de arvede fra faster Oda.


-------------
Mvh. Johnny

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 12:27

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3362">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3362 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3362 -


Skrevet af: moho
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 14:51
Den eneste undskyldning for ikke oplyse om MPEG4 (via kablerne) skulle have været at Programleverandør og teknisk leverandør forventede tingene fortsat ville være krypterede. Og fjernelsen heraf snigløb Sælgere såvel som Forbrugerrådet.
 
Og lige hvilket system anvender TDC's Selectorer til SD siganler, og hos Stofa. Er dette ikke MPEG2, godtnok krypteret men alligevel.
 
Een eller anden antenneforening krævede for (måske et par år siden), at for fordele noget i kabel, Digitalt, da skulle dette også være i MPEG4. Det jeg ligesom eller meget passende glemte var ordene "For at fordele HD skal dette ske i formatet  MPEG4".  Men vel også i højere Bitrate end via Masterne formoder jeg.


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: moho
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 16:45
Her er da lidt om MPEG4 men om dette skulle opfattes som en separat box eller indbygget i ens Tv vil jeg lade stå hen ______ 
  http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=9938&PN=1&TPN=15 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=9938&PN=1&TPN=15
 
 
Nimik
Ny bruger
 
Medlem siden: 04-April-2006
Online Status: Offline
Beskeder: 11  Sendt: 10-Oktober-2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret    
--------------------------------------------------------------------------------
 
Jeg står og skal vælge mellem et HD TV med og uden dvb-t tuner. Min antenne forening siger at HD ikke kommer på anlægget før MPEG4 er en realitet, og dvb-t tuneren i tv'et er MPEG2.
Spørgsmål: Er der nogen der ved hvor langt man er med MPEG4, og kan man købe dvb-t tunere med MPEG4 i dag?
 

 
miri
Ny bruger
 
Medlem siden: 21-August-2006
Land: Denmark
Online Status: Offline
Beskeder: 16  Sendt: 11-Oktober-2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret    
--------------------------------------------------------------------------------
 
Rygterne siger, at DR ikke vil begynde HD-udsendelser før det analoge sendenet er nedlagt. Sverige laver allerede i dag prøve udsendelser med HD på mpeg4, og Norge, der starter deres DVB-t net i 2007 vil basere det på mpeg4 fra begyndelsen (men ikke kun i HD). Frankrig skulle vist også være langt fremme med mpeg4.
Der findes løse receivere, f.eks. http://www.inet.se/artikel/5801161 - http://www.inet.se/artikel/5801161
Jeg har dog ikke set TV med indbyggede mpeg4 tunere, men det er nok på trapperne.....
 


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: moho
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 16:51
Mon ikke også Forbrugerstyrelsen (Forbrugerrådet) måske skeler lidt til dette Forum?    Wink
 
Og hvem skal jeg spørge hvorfor YouSee og Stofa med samt flere Antenneforeninger begyndte sende MPEG4 ukodet via kablerne ? og endnu flere ?


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: DarkStar
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 20:58
Hele den sag er jo total speget... Det svarer jo til at jeg laver en sag hos forbrugerklagenævnet, fordi min Nokia 3220 ikke kan bruge 3G nettet..  Den har godt nok GPRS som kan det samme, men i lavere kvalitet (hastighed) - Den er fra 2004 hvor mobilbranchen ganske udemærket vidste at WCDMA ville blive fremtidens standard for dataoverførsel... men det fortalte de altså ikke stakkels mig!


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 21:24
Jeg har ikke lige fået læst alle sider igennem så undskyld hvis jeg gentager noget. Men En kunde som ikke har den tekniske kunnen, ville aldrig nogensinde spørge for 2år siden om den var forberedt til det nye signal. De personer der måske og kun måske ville have stillet det spørgsmål har den teknisk kunnen at han selv ville kunne se det på skiltet eller brugsvejledningen at den havde de tunere som der skulle til. Man har først begyndt at snakke om digitaltv indenfor hr. og fr. danmark for ca et år siden. Fpr de begyndte den snak da det boomede i bt og ekstrabladet om artikler af den art, og de var der ikke rigtig dengang. Så kunden er fuld af lort efter min mening.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 05-December-2009 kl. 17:43
Forresten den med at kunden kommer ind og beder om at købe dette tv og så sælger vi det bare. Hallo, det er da den ringeste service. Hvordan kan i virkelig mene det. Hver gang en kunde kommer ind og siger han vil købe den fladskærm vi har på tilbud i avisen. Ja så starter jeg alle hv ordene. og finder ud af om det er det rigtige tv for ham.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 05-December-2009 kl. 18:05
syntes også det er latterligt at kalde et tv forældet pga tunere. Så hvis man køber en pioneer monitor er den forældet selvom det er verdens bedste tv. et tv er forældet når det har en væsentlig ringer billedekvalitet end det nyeste. så er ens tv også forældet hvis man gerne vil optage. så igen hvordan vurdere man det med forældet. For at optage skal man nemlig ha en set top boks fra boxer med hdd. ergo har du tilsat dit nye tv en boks.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 05-December-2009 kl. 19:48
Jeg fandt lige en gammel version af  http://www.digitaliseringen.dk/get/135.html - http://www.digitaliseringen.dk/get/135.html  . Den er arkiveret  først i januar 2012, men angiver selv at være Redigeret 18.12.2007  (info kan naturligvis også være ældre). 
Siden tilhører:  http://www.digitaliseringen.dk/get/7.html - BDM - Brancheforum Digitale Medier - er et samarbejde mellem alle virksomheder i tv branchen  .   
Oprindeligt skrevet af www.digitaliseringen.dk Redigeret 18.12.2007 www.digitaliseringen.dk Redigeret 18.12.2007 skrev:

....
Digitale tv signaler komprimeres for at skaffe plads til flest mulige kanaler. Der er indtil videre to standarder, MPEG2 og MPEG4. (MPEG står for Motion Pictures Expert Group)

De digitale tv signaler, DR og TV2 i øjeblikket udsender til modtagelse via antenne, sendes i en kompressionsstandard, der hedder MPEG2. De betalingskanaler, der udsendes via antenne fra oktober 2009 forventes at blive sendt i en standard, der hedder MPEG4. I 2012 overgår DR og TV2 også til denne standard.

Så køber du en modtagerboks til standarden MPEG2 i 2007 for at kunne se DRs og TV2s digitale signal, skal du senest i 2012 købe en ny modtagerboks til standarden MPEG4.
..........
Redigeret: 18.12.2007 
(Fremhævelserne er mine)
 
Jeg kan se, at 'Radio- og tv-nævnet'  har besvaret spørgsmålet omkring MUX1's overgang til MPEG-4 samme dag ( http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/medieprojekter/arkiv/dtt-udbud/spoergsmaal-og-svar-vedr-dtt-udbuddet/ - Spørgsmål 18 18.12.2007 ) med et ordret citat fra  11 juni 2007 beslutningspapiret. 
Dermed  angiver nævnet vel, at det er en del af det i june besluttede, at overgangen til MPEG-4 skal ske og at den forventes at ske i 2012.  
 
Lars :) 
 
PS! Jeg har skrevet det før - damen, der vandt klagesagen og som jeg så i TV2, tror jeg aldrig havde købt et dyrt MPEG-4 apparat i  januar 2008.  Ja, jeg synes, at Fona snarere skulle have haft en meget stor bøde for ikke at tale sandt og oplysende ved et salg. Og branchen som  helhed for ikke at have sikret en stram og sandfærdig oplysningsprofil hos absolut alle medlemmer fra dag 1. 
 
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-December-2009 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Jeg har ikke lige fået læst alle sider igennem så undskyld hvis jeg gentager noget. Men En kunde som ikke har den tekniske kunnen, ville aldrig nogensinde spørge for 2år siden om den var forberedt til det nye signal. De personer der måske og kun måske ville have stillet det spørgsmål har den teknisk kunnen at han selv ville kunne se det på skiltet eller brugsvejledningen at den havde de tunere som der skulle til. Man har først begyndt at snakke om digitaltv indenfor hr. og fr. danmark for ca et år siden. Fpr de begyndte den snak da det boomede i bt og ekstrabladet om artikler af den art, og de var der ikke rigtig dengang. Så kunden er fuld af lort efter min mening.

Ikke enig.

Hvis kunden spørger efter en bestemt type tunere, kan man forvente, at han har den tekniske kunnen til at vurdere, om et TV opfylder hans behov.

Hvis kunden spørger, om et TV er forberedt til det nye signal, kan man forvente, at han har hørt, at der skal ske et eller andet med TV-signalet, men at han ikke ved nok om det til selv at vurdere, om et TV opfylder hans behov.

I øvrigt synes jeg, at TV-forhandlerne i denne tråd skal skrue lidt ned for paranoiaen. Er det virkeligt så slemt, at man kan blive gjort ansvarlig for at have ydet mangelfuld rådgivning om et TV's egnethed til at håndtere det fremtidige TV-signal - vel at mærke når man i et halvt år har vidst, at DR vil anvende MPEG4 efter en bestemt dato?

Afgørelsen siger ikke engang, at man uopfordret skal rådgive om dette væsentlige punkt - afgørelsen bygger faktisk på, at kunden specifikt havde spurgt.

At der ikke fandtes ret mange (nogen overhovedet?) TV med MPEG4 på daværende tidspunkt, er egentlig ligegyldigt. Det havde jo været korrekt rådgivning at sige "Nej, TV'et har MPEG2, men på et tidspunkt skifter man til MPEG4, og så får du brug for en boks - men det gælder stort set samtlige TV på markedet."

De fleste af trådens analogier er helt henne i vejret. Et par eksempler fra tråden:
TV uden 3D - er datoen for DR's indførelse af 3D TV offentliggjort?
Mobiltelefon uden 3G - har kunden specifikt bedt om en telefon, som var klar til det nye højhastigheds-mobilnet?

I det hele taget undrer det mig, at ansatte i TV-forretninger ikke har mere faglig stolthed - eller for den sags skyld fornemmelse for deres målgruppe. Hvis man affærdiger kritik af rådgivningen med "Jamen, kunden må jo selv være ansvarlig for at sætte sig ind i tingene", hvem er det så egentlig, man ønsker at sælge til?

Mange af os, der sætter sig ind i tingene, vil jo ikke betale ekstra for rådgivning i en butik, så vi handler på nettet.

Kunder, der har brug for rådgivning, får tilsyneladende heller ikke noget ud af at handle i en butik - for at dømme efter holdningen her i tråden, må de jo alligvel selv være ansvarlig for at sætte sig ind i tingene.


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 05-December-2009 kl. 21:21

Allan Olesen. På daværende tidspunkt, havde jeg ikke en eneste kunde som spurgte ind til dette, da det ikke florerede nok i medierne på daværende tidspunkt. Folk begyndte først meget senere hen at spørge om dette, da man begyndte at snakke analog luk den 1 nov 2009. Først der begyndte folk at tale om den havde de tunere der skulle til når de lukkede for signalet, og det er ca et år siden at det blev alm kendt for hr. og fr. danmark.



-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 05-December-2009 kl. 21:22

der hvor philips og samsung kom ind på mpege4 vognen var der fokus på dette.



-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Allan Olesen. På daværende tidspunkt, havde jeg ikke en eneste kunde som spurgte ind til dette, da det ikke florerede nok i medierne på daværende tidspunkt. Folk begyndte først meget senere hen at spørge om dette, da man begyndte at snakke analog luk den 1 nov 2009. Først der begyndte folk at tale om den havde de tunere der skulle til når de lukkede for signalet, og det er ca et år siden at det blev alm kendt for hr. og fr. danmark.


Du forholder dig overhovedet ikke til, at der er forskel på:

1. at vide, at der kommer nyt TV-signal, og at man derfor skal passe på, når man køber TV-apparat.

2. at vide, hvilke specifikationer det nye TV-signal kræver af et TV-apparat, så man selv kan vurdere, om det TV-apparat, man kigger på, kan bruges med det nye TV-signal.

At tro, at 1 medfører 2 er helt hen i vejret. Det må du da selv kunne indse.


Skrevet af: slate
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 10:29
Nu hvor denne "sag" kom frem så kom jeg i tanke om at elmutanten omkring 1 Nov havde et fjernsyn i deres uge reklame avis noget ala 'Danmarks billigste 32"'
Når man så læste det med småt så havde det kun MPEG2... dengang tænkte jeg hvordan kan man seriøst sælge et TV med MPEG2 nu?!!!
 
Der vil jo være folk der kommer ind fra gaden og siger: jeg vil gerne købe det TV til 1999; har i flere tilbage?


-------------
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af slate slate skrev:

Nu hvor denne "sag" kom frem så kom jeg i tanke om at elmutanten omkring 1 Nov havde et fjernsyn i deres uge reklame avis noget ala 'Danmarks billigste 32"'
Når man så læste det med småt så havde det kun MPEG2... dengang tænkte jeg hvordan kan man seriøst sælge et TV med MPEG2 nu?!!!
 
Der vil jo være folk der kommer ind fra gaden og siger: jeg vil gerne købe det TV til 1999; har i flere tilbage?
 
Selvfølgelig kan man tillade sig at sælge det, man kan også sælge "tv" helt uden tuner (Pioneer KRP 500M f.eks. Det drejer sig om informationsniveau. Halvdelen af befolkningen har slet ikke brug for DVB-T tuneren alligevel, hvorfor skulle de så afholdes fra at købe et billigt tv uden MPEG-4?
 
Humlen i sagen er, at hvis der sker dét du nævner, at folk kommer ind og siger "jeg vil gerne købe dét der", så skal sælgeren spørge ind til hvordan køberen modtager tv. Eller, i hvert fald have reklameret tydeligt med at tv'et ikke kan modtage DVB-T efter 2012. Men at forlange tv uden MPEG-4 helt ud af butikkerne, det er ikke fair overfor den meget store gruppe af købere der slet ikke skal bruge den.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Jeg har ikke lige fået læst alle sider igennem så undskyld hvis jeg gentager noget. Men En kunde som ikke har den tekniske kunnen, ville aldrig nogensinde spørge for 2år siden om den var forberedt til det nye signal. De personer der måske og kun måske ville have stillet det spørgsmål har den teknisk kunnen at han selv ville kunne se det på skiltet eller brugsvejledningen at den havde de tunere som der skulle til. Man har først begyndt at snakke om digitaltv indenfor hr. og fr. danmark for ca et år siden. Fpr de begyndte den snak da det boomede i bt og ekstrabladet om artikler af den art, og de var der ikke rigtig dengang. Så kunden er fuld af lort efter min mening.
 
Nu synes jeg ikke det er specielt sympatisk at kalde sine kunder for "fulde af lort", men bortset fra dét: Kunne det tænkes at kunden havde hørt noget om at der er nogle digitale signaler, og at dét kunden har spurgt efter er om tv'et kan modtage "de dersens nye signaler", og ment de eksisterende DVB-T kanaler, eftersom han netop som du siger intet har hørt om skiftet til MPEG-4 eller det analoge sluk? Det er noget ignorant at antage at kunden slet ikke har spurgt til den digitale tuner. Det kunne jo være kunden bare gerne ville have et tv der kan modtage DR, DR2 og TV2 digitalt, fordi han har hørt at det giver bedre billeder, uden at skulle have en separat boks. Det fik han også, men fik ikke at vide at det kun fungerer uden boks frem til 2012. Humlen hér er så at selv om kunden ikke vidste noget som helst om MPEG-4 eller det digitale sluk, eller måske NETOP derfor, så burde sælgeren ifølge forbrugerklagenævnet have oplyst kunden om dette.
 
Efter den dato hvor det blev endeligt vedtaget er jeg som sådan enig. Før denne dato synes jeg det er problematisk ikke at oplyse at risikoen er til stede for at tuneren bliver forældet på et tidspunkt (jeg synes modsat visse andre ikke det er rimeligt at antage at den almindelige forbruger selv véd det), men ikke problematisk nok til at jeg mener man kan dømme butikken til at betale erstatning for handler foretaget før den endelige vedtagelse.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 13:51
uden at have fulgt med i denne tråd, så stiller jeg lige et urellevant spørgsmål, hvad så med de modtagerbokse der kun kan modtage mpeg2, som er blevet og stadigvæk bliver solgt idag, kan man også henvende sig hos forhandleren og få et nedslag i prisen ?


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 15:07
ja det burde da være en mere KLOKKEKLAR sag end et tv.. da en boks kun købes for at fange signal, et tv kan reelt købes til at vise fra andre kilder end DVB..
 
Jeg ved da at rigtigt mange har hjemmene fyldt med Mpeg2 bokse.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Benny From Benny From skrev:

uden at have fulgt med i denne tråd, så stiller jeg lige et urellevant spørgsmål, hvad så med de modtagerbokse der kun kan modtage mpeg2, som er blevet og stadigvæk bliver solgt idag, kan man også henvende sig hos forhandleren og få et nedslag i prisen ?
 
Det kan man nok ikke - for her er handlen jo helt fokuseret på MPEG  modtagelse via antenne.  Disse bokse er også så billige, at de vil være afskrevet til et helt minimalt beløb i 2012.
 
Langt mere problematisk er  MPEG-4 bokse, der ikke kan modtage DR-HD. Især hvis disse er solgt efter TV2 forliget**, hvor DR-HD blev fremrykket til 1 november 2009. 
 
Flere af de bokse er solgt  som FTA MPEG-4, og så må en forbruger vel  i særlig grad kunne forvente, at de kan anvendes til at modtage og se alle de frie kanaler, som sendes fra 1 november 2009.  
 
Personligt ville jeg mene, at en FTA boks må  forventes at overholde hele Nordig (=Boxer) standarden bortset fra den manglende kortlæser.  Det er ting som undertekster, HE-AAC lyd, EPG.
 
Lars   Smile
 
**  TV2 forliget blev ingået for ca et år siden og betyder - helt absurd - at  TV2 vil kræve et kort i alle modtagere fra 1.1.2012.


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Benny From Benny From skrev:

uden at have fulgt med i denne tråd, så stiller jeg lige et urelevant spørgsmål, hvad så med de modtagerbokse der kun kan modtage mpeg2, som er blevet og stadigvæk bliver solgt idag, kan man også henvende sig hos forhandleren og få et nedslag i prisen ?

Lad mig omtale Forbrugerstyrelsens egen test af DVB-T-bokse der også inkluderede MPEG2-bokse.

Da Forbrugerstyrelsen den 7. august i år offentliggjorde sin http://tinyurl.com/yd8zewc - Test af digitale modtagerbokse , var der 2 forkerte oplysninger i den ledsagende tekst, som for så vidt blev rettet, da de fik henvendelse om dem, men som man skal være temmelig ihærdig for at finde omtalt.

Det ene problem er og var at testen indeholder to MPEG4-bokse der ikke kan modtage HDTV, f.eks. DR HD. De fleste vil have svært ved at finde omtalen af at to bokse ikke er HD-ready, og jeg tror ikke det noget sted nævnes hvilke bokse det drejer sig om (Hinke HT-0100 og Strong SRT8010).

Det andet problem er at testen indeholder bokse uden kortlæser, hvilket kan blive nødvendigt fra 1. jan. 2012 hvis TV2 kun kan modtages med kort. Forbrugerstyrelsens test gjorde endda en boks uden kortlæser til testvinder, og boksen optrådte siden i en annonce på Recordere som testvinder! Kan du finde det sted hvor problemet med kortlæser er nævnt?

Morale: Forbrugerstyrelsen burde feje for sin egen dør.

Tilføjelse: Jeg ser at Lars ovenfor er kommet mig lidt i forkøbet! Smile





-------------
Venlig hilsen, Vilhelm


Skrevet af: evilguy
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


De fleste af trådens analogier er helt henne i vejret. Et par eksempler fra tråden:
TV uden 3D - er datoen for DR's indførelse af 3D TV offentliggjort?
Mobiltelefon uden 3G - har kunden specifikt bedt om en telefon, som var klar til det nye højhastigheds-mobilnet?

Jeg forsvarer gerne analogerne til 3D og 3G telefoni, da du nu komme med sådan nogle gode argumenter for din kritik:

3D: Nej DR har ikke meldt noget ud omkring 3D, men det har halvdelen af underholdningsbranchens store selskaber, hvorfra bl.a. DR også køber indhold. Ingen bør være i tvivl om at 3D er på vej, og at det bliver stort hjemme i stuen hos Hr. og Fru Jensen. Alle indenfor radio/tv branchen ved det er på vej, så hvis en kunde efterspørger et fremtidssikret TV, så skal sælger allerede nu tale om 3D - også selvom der er konkurrerende standarder og ingen TV på markedet.
De fleste forbrugere tager i dag HDMI stikket bag på TV'et som en selvfølge - sådan var det f.eks. ikke for et par år siden. Om et par år tager forbrugerne også 3D som en selvfølge...

3G: Hvis man ved at en teknologi overtager indenfor en årrække, så skal sælger oplyse om dette. Vi står faktisk i den situation at teleselskaberne i teorien kan lukke GSM nettet i september 2011, så analogen med det nye tv signal er faktisk også ganske go'. 
Hvis en sælger i dag rådgiver om en mobiltelefon, så skal sælger anbefale en 3G telefon, da han ret beset ikke kan garantere 2G service efter september 2011. Og til kritikererne, så blev NMT nettet lukket ned på cirka 2,5 år, så scenariet er ikke urealistisk.


-------------
Mvh. Johnny

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 19:51
evilguy, i begge tilfælde omtaler du mulige/sandsynlige fremtidsscenarier.

Det kan overhovedet ikke sammenlignes med en situation, hvor man med sikkerhed ved, at et TV ikke vil kunne modtage DR og TV2 via antenne efter en bestemt dato.


Skrevet af: evilguy
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

evilguy, i begge tilfælde omtaler du mulige/sandsynlige fremtidsscenarier.

Det kan overhovedet ikke sammenlignes med en situation, hvor man med sikkerhed ved, at et TV ikke vil kunne modtage DR og TV2 via antenne efter en bestemt dato.

Det er nemlig rigtigt, og det er nemlig det, som sagen drejer sig om. Vi taler om "Mulige og sandsynlige" fremtidsscenarier, hvilket gør denne sag for himmelråbende dum. 

Men hvis vi lige tager de juridiske briller på, så er der ingen grund til at sagen med MPEG2/4 på nogen måde er unik i forhold til de eksempler, som har været oppe i tråden. Bare fordi der er en dato for sluk af TV signalet, så gør det ikke sagen anderledes juridisk set. Rent juridisk set handler sagen om vildledning af forbrugeren ved ikke at have oplyst omkring væsentlige forhold som kunne påvirke købsbeslutningen - altså tilbageholdelse af væsentlige detaljer.

Som jeg har forstået sagen, så lå den endelige MPEG4 standarden ikke klar, da forbrugeren spurgte om råd i butikken. Butikken skulle vejlede udfra et muligt/sansynligt fremtidsscenarie, hvilket gør hele sagen endnu mere forrykt. 

Problemet er, at man med lethed kan tænke et par scenarier i fremtiden, hvor sælgeren kommer i klemme fordi forbrugerklagenævnet har fastlagt denne nye strammere fortolkning af loven.

Jeg har tidligere nævnt mit eget eksempel med DVB-C og mit 3 år gamle TV. YouSee har ikke meldt ud at de lukker det analog signal, men jeg kan ikke tage alle de nye kanaler, nabolandskanalerne og alle de nye tjenester på DVB-C nettet. 

Da jeg købte mit TV sagde jeg til sælgeren at jeg skulle bruge det til kabel-TV, så det var vigtigt for mig at den kunne køre med YouSee kabel-TV. Sælgeren burde have fortalt mig om DVB-C, da han solgte mig skærmen, men det gjorde han ikke. 

DVB-C har kørt markant længere end DVB-T, så alle sælgere burde kende til DVB-C og når jeg nu har nævnt overfor sælgeren at jeg skal bruge det til kabel-tv, så skal jeg vel også informeres om DVB-C?

Skal jeg have mine penge tilbage fordi sælgeren ikke fortale mig om DVB-C? I.flg. forbrugerklagenævnet, så skal jeg have kompensation fordi sælgeren ikke har nævnt, at det MULIGVIS og SANDSYNLIGVIS skal have DVB-C for at fungere på kabelnettet i fremtiden.

Med ét slag har forbrugerklagenævnet udvidet sælgeres ansvar meget mere end tidligere, og sælger skal nu også tage højde for mulige/sandsynlige fremtidsscenarier.


-------------
Mvh. Johnny

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:


Som jeg har forstået sagen, så lå den endelige MPEG4 standarden ikke klar, da forbrugeren spurgte om råd i butikken. Butikken skulle vejlede udfra et muligt/sansynligt fremtidsscenarie, hvilket gør hele sagen endnu mere forrykt. 
 
Der har i pressen (tidl. link) i 2007 været skrevet om at den nye standard er MPEG4 og at man mange får dårlig vejledning ved at købe et MPEG2 TV, så er det da dårlig rådgivning at man i 2008 vejleder en kunde til at købe et MPEG2 TV. Dvs. efter at den nye stadard er vedtaget. DVs. det er ca. 7 måneder senerer, så det er IKKE før.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 21:09
Det er jo fint pressen er så klog og alvidende, at de rådgiver folk at købr TV med MPEG4, på et tidspunkt, hvor der fandtes ca. én håndfuld modeller med det (hvad tror du de kostede?). Ligesom standarden ikke på dét tidspunkt var fastlagt...
 
M.v.h.


Skrevet af: evilguy
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


Der har i pressen (tidl. link) i 2007 været skrevet om at den nye standard er MPEG4 og at man mange får dårlig vejledning ved at købe et MPEG2 TV, så er det da dårlig rådgivning at man i 2008 vejleder en kunde til at købe et MPEG2 TV. Dvs. efter at den nye stadard er vedtaget. DVs. det er ca. 7 måneder senerer, så det er IKKE før.

Nu kan vi at gode grunde ikke sidde som fluer på væggen og høre hvad den konkrete sælger sagde i salgssituationen. Så om det er dårlig rådgivning, det skal jeg ikke udtale mig om.

Hvis min hukommelse ikke tage alt så meget fejl, så var hele standarden først klar, da gatekeeperen var valgt. Det drejer f.eks. om valget af HE-AAC lyd. 

Hvis en butik solgte et MPEG4 kompatibel TV i f.eks. 2007 så var det ikke sikkert at TV'et kunne afspille HE-AAC lyden. Som man kan læse på side 3 i denne tråd, så lå valget af standarden MPEG4 AVC fast i efteråret 2007, men lydsiden var ikke valgt.

Jeg skal sådan set ikke sidde og forsvarer butikkernes sælgere, men jeg har fuld forståelse for de sælgere der ikke har fortalt om MPEG4 før langt ind i 2008. Hvis man ikke ved noget med rimelig sikkerhed, så skal man ikke begynd at forklare ens kunder om det. Men man kan jo heller ikke ligefrem forlange, at alle sælgere sidder og læser udkast og juridiske dokumenter fra kulturministeriet.


-------------
Mvh. Johnny

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 21:29
Problemet med mange butikker, de tænker mere på at sælge end at rådgive. Hvis man i mindst 7 måneder har vist at den nye standard er MPEG4 (som det jo fremgå af avis artiklen), så må butikkerne også fortælle det til forbrugeren og så må det være op til foirbrugeren om de ønsker at købe et TV der nok ikke vil komme til at virke uden en boks eller vente nogle månede til der kommer produkter der understøtter det. Det er et valg som forbrugeren skal tage og ikke butikken der kun tænker på at sælge.
 
Jeg kender en del der arbejder inde for detajlhandlen, så kom ikke med at det altid er fakta der afgør rådgivningen, for det er det langt fra.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 21:44
PerW.
 
Igen, selvom MPEG4 er vedtaget, hvordan skal man så med sikkerhed kunne rådgive, når standarden ikke er endelig fastlagt (lyd)? Man mente i branchen at man ville samme standard, som i f.eks. Sverige, men fandt senere ud af, at man i Danmark i stedet ville benytte HC-ACC lyd...
 
M.v.h.


Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 22:03
Personligt er jeg lidt nysgerrig efter hvordan reaktionerne bliver, både i pressen, dette forum og blandt de berørte forbrugere, hvis det vedtages at skifte til DVB-T2 i 2012, således at dem der nu får 500 kr til at købe en mpeg4 box, igen ender med en lang næse, fordi de går ud og køber en box der ikke er kompatibel med denne standard... Confused

-------------
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er jo fint pressen er så klog og alvidende, at de rådgiver folk at købr TV med MPEG4, på et tidspunkt, hvor der fandtes ca. én håndfuld modeller med det (hvad tror du de kostede?). Ligesom standarden ikke på dét tidspunkt var fastlagt...
 
Nu skal du læse alle indlæg og især dette indlæg   http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71412&PN=8#720794 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71412&PN=8#720794   * i denne tråd (husk at læse de linkede sider).
  • Det blev besluttet 11 juni 2007 at MUX1 skulle overgå til MPEG-4 - punktum.  
  • Der står også klart 'forventeligt i 2012'.    Det betyder  at det vil ske i 2012, medmindre noget afgørende kommer i vejen - med en sandsynlighed, der er meget tæt på 100%. 
Det er helt uden betydning om forretningen kan angive alle parametre for  MPEG-4 eller om der var mange, få eller ingen MPEG-4 modeller at sælge.  Det var helt sikkert, at det ikke blev MPEG-2, så det solgte apparat ville med sikkerhed ikke kunne bruges uden en boks.  
 
Det er også helt uden betydning, at forretningen så var nødt til at sige - du kan IKKE med sikkerhed få et fremtidsikret TV endnu - for vi kender endnu ikke standarden nøjagtigt.
Så må forretningen bare afstå fra salget (ja, om nødvendigt gå konkurs).   
 
Det er også helt uden betydning, om du finder det rimeligt - det er dit og Fona's  frie valg at sælge elektronik under den gældende lovgivning - sådan er det. 
 
Kunden skal have alle relevante oplysninger.  Og havde Fona sikret sig, at de havde fortalt det redeligt og rigtigt, så tror jeg damen havde købt alligevel.
 
Lars Smile 
 
* Jeg kan oplyse dig om, at siden http://www.digitaliseringen.dk/ - www.digitaliseringen.dk   havde samme tekst allerede i september 2007.  
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Personligt er jeg lidt nysgerrig efter hvordan reaktionerne bliver, både i pressen, dette forum og blandt de berørte forbrugere, hvis det vedtages at skifte til DVB-T2 i 2012, således at dem der nu får 500 kr til at købe en mpeg4 box, igen ender med en lang næse, fordi de går ud og køber en box der ikke er kompatibel med denne standard... Confused
Ja så går befolkningen helt i koma(med god grund). Jeg vil så bare håbe på at politikerne denne gang ville stå ved deres ansvar i sagen, og ikke bare tørre det hele af i Radio/TV forhandlerne som de har gjort nu.



Print side | Luk vindue