Print side | Luk vindue

Forbinde MPEG4 box med Harddisc-optager og TV ??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71537
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 03:19

Emne: Forbinde MPEG4 box med Harddisc-optager og TV ??
Skrevet af: roer
Emne: Forbinde MPEG4 box med Harddisc-optager og TV ??
Skrevet den: 05-December-2009 kl. 12:53
Hej

Jeg har et LCD-TV med analog tuner, der er tilkoblet en Harddisc-recorder med (MPEG2) digital-tuner (en Panasonic DVR-545HX). Indtil nu har jeg derfor haft antenne-kablet tilsluttet harddisc-recorderen og kørt det digitale signal videre til TV'et via SCART-kabel.

For at kunne se de nye digitale kanaler har jeg nu købt en MPEG4-box (Digiality T-500 CX). Den modtager fint det nye signal og jeg kan også uden problemer køre det direkte til TV'et, men hvordan forbinder jeg enhederne, så jeg kan optage det nye signal ?? Jeg har forsøgt mig med et SCART-kabel mellem boxen og Hardisc-recorderen (og der fra videre til TV'et), men desværre uden held.

Kan nogen hjælpe ??

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-December-2009 kl. 12:57

For at kunne optage fra STBen, så er det nemlig det skal ske med et Scartkabel mellem den og Recorderen, og så selvfølgelig vælge det tilsluttede Input.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 13:04

Tak for hurtigt svar Smile

Jeg bliver dog desværre nok nødt til at få det skåret ud i pap. Det jeg har gjort er følgende:

1) Antennekabel direkte til MPEG4-boxen (jeg regner med det er hvad du kalder STBen)
2) SCART kabel fra MPEG4-boxen til recorderen
3) SCART kabel fra MPEG4-boxen til TV'et

Når Recorderen er slukket, sløjfes det digitale signal fint videre til TV'et gennem recorderen. Udfordringen kommer, når jeg tænder Recorderen - den "ser" ganske enkelt ikke signalet fra MPEG4-boxen. Eneste mulighed jeg har for at sætte recorderen til at scanne for signaler er ved at lade den scanne efter et antenne-signal, men her leder den jo på sin egen antenne-indgang der jo er tom.

Hvordan får jeg den til at se signalet fra MPEG4-boxen ?? Har jeg misforstået noget ?

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 13:05

UPS - pkt. 3 skulle selvfølgelig være "SCART kabel fra recorderen til TV'et"

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 13:07

Du skal som skrevet vælge det input på Recorder hvortil tilslutningen er lavet.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 13:08
Det mener jeg desværre også at have gjort, men jeg må så forsøge igen.

Tak for svarene Smile

Skrevet af: Rungo
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 20:44
Hej,

jeg har et meget beslægtet spørgsmål: jeg har også en (Pioneer) recorder med mpeg 2-tuner og en Panasonic plasma med tilsvarende mpeg 2-tuner.

I øjeblikket sløjfer jeg signalet gennem recorderen uden problemer, til den digitale tuner i tv'et.

Kan jeg godt sætte en mpeg 4-boks ind EFTER recorderen og derefter modtage de nye fta-kanaler på tv'et?

Eller med andre ord: vil signalet fra recorderen stadig "indeholde" samme information om også mpeg 4-kanalerne efter at være blevet sløjfet gennem recorderen?

Skrevet den: 06-December-2009 kl. 20:49

Forbindelsen skal være således: STB > TV med HDMI, STB til Recorder med Scart, Recorder > TV med HDMI/Scart.

-------------

Skrevet af: laursen
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 21:55
Hej roer,

Oprindeligt skrevet af roer roer skrev:

Når Recorderen er slukket, sløjfes det digitale signal fint videre til TV'et gennem recorderen. Udfordringen kommer, når jeg tænder Recorderen - den "ser" ganske enkelt ikke signalet fra MPEG4-boxen. Eneste mulighed jeg har for at sætte recorderen til at scanne for signaler er ved at lade den scanne efter et antenne-signal, men her leder den jo på sin egen antenne-indgang der jo er tom.

Hvordan får jeg den til at se signalet fra MPEG4-boxen ?? Har jeg misforstået noget ?
Det lyder som om at du forventer at din recorder vil kunne scanne sig til signalet med en af de indbyggede analog eller digital tunere i recorderen - DET ER IKKE TILFÆLDET!
Når du tilslutter MPEG4 modtageren via Scart, vil det være MPEG4 modtageren der 'tuner' kanalen ind og sender det direkte til recorderen via Scart (altså uden at recorderens tuner er i brug).
Jeg forventer at du har en Pioneer recorder (da DVR-545HX er en Pioneer model-betegnelse - og ikke en Panasonic model-betegnelse). På Pioneer optageren, skal du, for at kunne optage MPEG4 modtagerens signal, trykke på 'Input Select' knappen en eller flere gange, indtil AV2/L1 (Input 1) fremkommer i recorderens display (forudsat at du har MPEG4 modtageren tilsluttet Pioneer recorderen bagpå - til AV2/L1).
Efter at have fået signalet frem på recorderen, skal du bruge MPEG4 modtagerens fjernbetjening (tuner) til at vælge kanal(!)

Har du problemer med at vælge AV2/L1 med 'Input Select' knappen, som beskrevet ovenfor, kan det skyldes at du fejlagtigt har sat AV2/L1 Scart tilslutnings-tilstand til 'Decoder' på Pioneer optageren - den skal stå til alt andet end 'Decoder' (hvor RGB er at foretrække). Se evt. mere om 'Video/In Out' og AV2 i den engelske DVR-545HX manual, side 142.

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet af: laursen
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 22:02
Hej Rungo,

Oprindeligt skrevet af Rungo Rungo skrev:

Kan jeg godt sætte en mpeg 4-boks ind EFTER recorderen og derefter modtage de nye fta-kanaler på tv'et?
Ja, du kan godt føre antenne-signalet: TV udtag/antenne -> Recorder -> MPEG4 box -> TV
Du skal naturligvis stadig tilslutte Recorder og MPEG4 box til TV med Scart eller HDMI kabel for at kunne se signalet fra recorderen og de nye FTA kanaler fra MPEG4 boxen (det bliver ikke TV'ets tuner der viser FTA kanalerne - hvis det er det du forventer !?!)

Oprindeligt skrevet af Rungo Rungo skrev:

Eller med andre ord: vil signalet fra recorderen stadig "indeholde" samme information om også mpeg 4-kanalerne efter at være blevet sløjfet gennem recorderen?
Ja, recorderen sender samme antenne-signal ud som det modtager - uanset at den ikke kan se/bruge MPEG4 til noget.
Dog, vil det måske være at foretrække at tilslutte MPEG4 modtageren og Recorderen med Scart også - for at kunne optage FTA kanalerne på recorderen (og ikke kun se dem live via TV).

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet af: Steiness
Skrevet den: 07-December-2009 kl. 15:10
Jeg er helt ny på dette forum, men håber, at jeg ikke overtræder reglerne ved at komme med en helt tilsvarende problemstilling.

Jeg har en en harddisk recorder Digiality CX-302T, som desværre kun har MPEG-2 tuner. Kan jeg ved at købe en MPEG-4 modtager til 4-500 kr. udnytte optagemuligheden i min recorder?

Er der i givet fald noget, jeg skal være opmærksom på ved købet?
Vil jeg kunne komme til at lave pause-live, som jeg har meget glæde af nu?
Vil jeg kunne komme til at programmere fremtidige optagelser?

Mit TV er analogt med scart-indgang.

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 16:17

Der skal købes en ny PVR, den gamle kan på ingen måde bruges til det ønskede.

-------------

Skrevet af: Steiness
Skrevet den: 08-December-2009 kl. 11:20
Tak for svaret. Jeg havde gjort mig visse forhåbninger, da jeg læste de andre svar vedr. dette emne.

Skrevet den: 08-December-2009 kl. 11:34

CX302 kan kun optage fra egen Tuner. Så der er ingen forhåbninger.

-------------

Print side | Luk vindue