Print side | Luk vindue

En oplevelse

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Nyheder, anmeldelser & omtaler
Forumbeskrivelse: Til nyheder, anmeldelser, omtaler (links også velkomne)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71574
Udskrevet den: 18-December-2024 kl. 16:41

Emne: En oplevelse
Skrevet af: Emilos88
Emne: En oplevelse
Skrevet den: 05-December-2009 kl. 21:45

Jeg har nu altid vidst at det musik jeg hørte på Youtube og downloadede mp3 filer ikke var topklassen af lydkvalitet, men i dag fik jeg denne her wauw oplevelse af hvad det er for noget bras jeg hører.

Jeg var i Flensborg(som man jo er her i julen), og der var jeg inde i butikken http://dashifistudio.de/Home.html - . Dette er en butik der beskæftiger sig meget med Linn, ikke et mærke jeg kender meget til, men har da stødt på navnet. Dog når man lige kommer ind for døren støder man på et RUNCO 52" LCD tv(RUNCO=dyrt), så jeg var klar over at dette var en seriøs forretning. Normalt går jeg bare rundt og kigger, men da ekspedienten var ledig og gerne ville snakke, lagde jeg et øre til. Vi var jo i Tyskland og mit 4 tal i faget tillader mig ikke at have en samtale, men til held for mig snakkede han pænt engelsk.

Han var meget begejstret for Linn's satsning på digital stream players, og fortalte at fordi at det var så godt stopper Linn deres produktion af cd-afspillere. Til min uvidenhed spørger jeg ham så om det er disse såkaldte MP3 filer han afspiller fra den. Da gav han mig en fin forklaring på komprimeringen på disse filer, den er jo maks. 320 kbit/s. Derefter fortalte han mig hvad de brugte til deres Linn afspillere, det var http://www.linnrecords.com/linn-what-is-a-studio-master.aspx -  filer, og de havde et nummer der var 9000 kbit/s, men at de normalt var på ca. 2000kbit/s.

Dette var alt sammen helt fint, men kan man høre forskellen? Nu er jeg ikke i prisklassen til sådan et setup lige nu, så derfor ville jeg ikke spørge efter en demo, men da en anden kunde skulle op og have en, blev jeg inviteret med op, det kunne jeg ikke afslå. Den sælger der stod for demoen kunne snakke dansk, og heldig for mig kunne kunden også, så samtalen blev på dansk.

Det var et fuldblods Linn setup demoen kørte på, og lyden fejlede i hvert fald ikke noget. Demoen forgik sådan at han afspillede et musikstykke i 320kbit/s 3 gange af 30sek. Hvorefter han afspillede i cd kvalitet. Nu hører jeg normalt ikke sådan noget høj kultiveret musik som der blev spillet, men det lød sådan set ret godt på mp3 fil. Da han så gik over til cd kvalitet kunne jeg jo nemt høre en stor forskel. Ja der var forskel og det lød fantastisk, men så afspillede kan det i studio master, der kom nærværet af kunstneren, det var virkelig godt. Jeg var solgt.

Til sidst tog han et andet nummer, hvor han startede med at afspille den i studio master, og derefter i MP3. MP3 afspilningen var en skændsel af musiknummeret og anlægget, det kom slet ikke til sin fulde ret.

Til sidst vil jeg sige at jeg fik det ud af det, at man kan købe sig dyrt i udstyr men sine kilder skal man bestemt også vælge med omhu. Køber jeg nu kun studio master? nej og måske ingen gang et nummer, lige nu høre jeg ikke den slags musik, og jeg fordyber mig ikke i musikken som det nok kræver, men på et tidspunkt i livet vil jeg nok tage skridtet, og jeg kan kun sige, snyd jer ikke for denne oplevelse. 

Ps. Jeg kan ikke beskrive de detaljer man lige pludselig oplever i musikken, det skal høres.

Svar:
Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 17:14
Det gir ikke rigtig mening med så høje bitrates eftersom en normal CD (44,1 kHz, 16 bit) "kun" har en bit rate på 1411,2 kbps. 

Skrevet af: Zulu
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 21:34
Tjooo, hvis det er 96 kHz, 24 bit, så fylder det omkring 2300 kb/s, men 9000 kb/s skulle så være 192 kHz, 48 bit - ikke lige noget jeg har hørt om i praksis.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-December-2009 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af Zulu Zulu skrev:

Tjooo, hvis det er 96 kHz, 24 bit, så fylder det omkring 2300 kb/s, men 9000 kb/s skulle så være 192 kHz, 48 bit - ikke lige noget jeg har hørt om i praksis.

Jeg tror du glemmer at gange med to kanaler... 24 bit 192 kHz, som er det bedste man kan få fra Linn Records, er ca. 9000 kbit. 24 bit 48 kHz er ca. 2300 kbit, så det må være dét der omtales som det "typiske".

Pointen i at bruge mere end 1411 kbit, som er dét der ligger på en CD, er at der er tale om fildownloads der er lagret som 24 bit hele vejen igennem, ikke om at rippe CD'er. Det er helt korrekt at det ikke giver mening at rippe en CD til mere end 16 bit/44.1 kHz.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 22:18
Dette studie master concept er heller ikke så udbredt i nu, men ideen er jo at man kan købe nummeret uden at det er blevet komprimeret.

-------------
Get HIFI or die trying c",

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 08-December-2009 kl. 10:49
En cd er heller ikke komprimeret. 

Er med på at der findes andre standarder og muligheder, men udbredelsen er begrænset, og i min optik er der heller ingen grund til at bruge højere samplefrekvens/bitrate end det som en normal cd tilbyder, så længe der er udelukkende er tale om afspilning. 

Anderledes forholder det sig ved produktion. Der giver det god mening af benytte fx 24 bit for at få et øget headroom til diverse processering, samt en højere samplefrekvens så man slipper for at tænke på aliasering etc. Men så længe man har styr på sin dithering, vil jeg ikke mene at der er nogen hørbar forskel på normal cd-lyd, og højere bitrater. Har i hvert fald til gode at se en test der viser en reel forskel. 

Skrevet af: Aspagilus
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 04:09
Noget der altså også hjælper godt og grundigt på lyd kvaliteten er også hvis man bare anvender CD afspillerens optiske udgang, så lyden ledes uden om D/A converteren og går direkte digitalt til ens reciever, der så tager sig af omkonverteringen til hørbar lyd, den slags er f.eks standard på Denon's CD afspillere at man kan det (kan min også).

Og nu da ham den sælger snakker om lyd på de her godt 2000kbit/s, så er jeg ret overbevist at afspilleren der blev brugt ikke er andet end en SACD afspiller.
En SACD disk har lyd på i 2822.4 kHz som standard og diskene har samme størrelser som DVD5 og DVD9.

Mjo, jeg kan da godt forstå at det så lød ret bedre hvis det er SACD audio, der ledes optisk ud af afspilleren til den reciever den var tilkoplet til Wink

Men nå ja, hvis de der Linn vil kalde SACD for "Studio Master", så lad de Britter om det.

Kiggede lige på Tape Connection's hjemmeside, sådan en afspiller fra Marantz kan fåes for rundt regnet 4700kr, så det er jo ikke så galt igen.

Skrevet den: 28-December-2009 kl. 19:37
Det er ikke fra en SACD, det er musiknumre downloaded fra nettet, som så er på en ekstern harddisk.

-------------
Get HIFI or die trying c",

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Noget der altså også hjælper godt og grundigt på lyd kvaliteten er også hvis man bare anvender CD afspillerens optiske udgang, så lyden ledes uden om D/A converteren og går direkte digitalt til ens reciever, der så tager sig af omkonverteringen til hørbar lyd,

Du undgår ikke en tur gennem en D/A-converter på den måde. Du flytter bare opgaven fra CD-afspillerens D/A-converter til receiverens D/A-converter.

Hvilken løsning der er bedst, kommer derfor til at afhænge af kvaliteten af de to D/A-convertere og kvaliteten af de analoge trin, som lyden skal igennem.

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 20:35
Man kan vel kunne kalde det for en studie master, hvis det ligge i er ukomprimeret PCM format, ikke Question

Eller hvis det ligge som DSD, hvis optagelse original er optaget på DSD Question 

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 23:43
Kan vel også være optaget på DVD-Audio...Smile

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Man kan vel kunne kalde det for en studie master, hvis det ligge i er ukomprimeret PCM format, ikke Question

I princippet er der ikke nogen standard for hvad "studio master" dækker over, så det kan man kalde alt, hvis man kan argumentere for at det var dét de brugte i studiet. I digital-teknikkens barndom er der lavet masser af indspilninger hvor studie-masteren er 16 bit, på de indspilninger er CD principielt det bedste format man kan opdrive, og identisk med "studio master".

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 12:02
Linn har deres eget pladeselskab og deres CD indspilninger etc. har altid været STATE OF ART hele vejen igennem fra studioet, de rigtige mikrofoner, instrumener, kabler mixer etc. de er tænkt på hvilke hardware der bruges hele vejen i gennem for optimal lyd kvalitet. 

De har Studio Master i FLAC og i WMA op til 24/192, det sparker r.. på et high end anlæg. De har samarbejde med en række lidt mere specielle pladeselskaber hvor der kælede for lyd oplevelsen, men det er ikke Dire Straits og lign. men kan få i den kvalitet, desværre.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 29-December-2009 kl. 20:25
Efterhånden lyder det som mere reklame gøjl fra Linn's side af, som de ville blive dunket oven i hovedet for efter Dansk lovgivning om vildledende markedsføring.
Alle de store pladeselskaber idag behandler deres optagelser efter DDD metoden (digitalt optaget, digitalt redigeret, digitalt overført til digitalt medie).

Øhm, både Dire Straits og Pink Floyd har SACD'ere derude:
Dire Straits - Brothers in Arms
Pink Floyd - The Dark Side of the Moon.

Begge albums kan jeg se har været omtalt på recordere.dk hjemmesiden i 2008, hvor det var Lars Ladingkær der omtalte dem i forbindelse med en test af højtaler kabler.

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 14:35
Aspagilus, mener du, at DDD pr. automatik betyder, at der er kælet for lyden hele vejen gennem processen, sådan som Potter beskriver, at Linn har gjort?

Mener du, at DDD pr. automatik betyder, at der bruges mikrofoner af en given kvalitet?

Mener du, at DDD pr. automatik betyder, at der ikke udføres lydstyrkekompression og måske endda digital overstyring (klipning) for at få musikken til at lyde højere.

Er der nogen, der har påstået, at Dire Straits ikke har SACD-udgivelser?

Jeg har en kraftig fornemmelse af, at du svarer uden at læse, hvad du svarer på, så du ender med at argumentere mod noget, som ingen har skrevet.

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Aspagilus, mener du, at DDD pr. automatik betyder, at der er kælet for lyden hele vejen gennem processen, sådan som Potter beskriver, at Linn har gjort?

Mener du, at DDD pr. automatik betyder, at der bruges mikrofoner af en given kvalitet?

Mener du, at DDD pr. automatik betyder, at der ikke udføres lydstyrkekompression og måske endda digital overstyring (klipning) for at få musikken til at lyde højere.

Er der nogen, der har påstået, at Dire Straits ikke har SACD-udgivelser?

Jeg har en kraftig fornemmelse af, at du svarer uden at læse, hvad du svarer på, så du ender med at argumentere mod noget, som ingen har skrevet.

Ja, ja, for det meste og ja.
Sidst nævnte kommentar fra Potter kan opfattes som om at der ikke findes rene audio releases fra bla Dire Straits i en højere kvalitet end hvad at der findes på en alm. CD.

Linn er et ret ukendt produkt og hvad bruger man ikke af taktik for ar markedsføre sig med "vi er bedre end alle andre fordi..." metoden, please, det nummer er set tusindvis af gange før igennem tiderne at der er et eller andet lille mærke der forsøger at markedsføre sig selv på den måde.

Print side | Luk vindue