Print side | Luk vindue

Ipod Touch/Digital Out/Dac?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Bærbare medie afspillere
Forumbeskrivelse: iPod, Creative o.lign. bærbare playere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71638
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 08:19

Emne: Ipod Touch/Digital Out/Dac?
Skrevet af: Mikkelfk
Emne: Ipod Touch/Digital Out/Dac?
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 20:29
Hejsa :)

Jeg har fået den idé, at jeg vil bruge min Ipod Touch som musik afspiller fremover. Det er simpelthen bare meget lettere end cd'er, da jeg ofte ikke har tid til at sidde ned og lytte et helt album igennem, dog beholder jeg naturligvis cd afspilleren når der virkelig skal nydes musik :)

Min plan er derfor at smække Ipod'en til anlægget og så rippe mine cd'er i Apple Lossless. Selvom jeg troede det ville være enkelt har det nu vist sig at være lidt af en jungle og hifi er ikke min aller stærkeste side.

Jeg kunne jo i princippet bare smide ipåtten til anlægget med et minijack/phono kabel (hedder det ikke det?), og så derved få lyden ud af Ipod Touch'ens analoge hovedtelefon udgang? Denne løsning bruger jeg nu, men det er både en klodset og grim løsning, og så har jeg læst mig frem til at det osse er den teknisk dårligste løsning? Digital mp3 der bliver spyttet ud af den analoge udgang, gennem et kabel og over i den analoge indgang på forstærkeren, det skulle slet ikke være godt?

Så tænkte jeg at jeg kunne købe en normal ipod dock, som jo ikke bruger hovedtelefon udgangen, men det aflange stik i bunden af Ipod Touchen, men er det analog eller digital udgang?

Sådan som jeg har forstået det, så har Touchen en indbygget DAC, korrekt? Så skulle man jo tro at når man satte afspilleren i en dock, så konvertere den indbyggede dac automatisk de digitale signaler til analog og spytter lyden over i anlægget via den analoge dock??

Jeg beklager mit rodede spørgsmål, jeg er sku osse selv blevet totalt forvirret nuDeadLOL

Men altså, det korte af det lange: Vil en Ipod Dock være den optimale løsning? Ipod -> Indbygget DAC -> Ipod Dock -> Anlæg?

Eller skal jeg købe en ekstern DAC? For jeg er lidt i tvivl om Ipod Touch rent faktisk har indbygget DAC og om den overhovedet har en digital udgang??

Mvh Mikkel

Svar:
Skrevet af: iAlbert
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 21:41
God Ide. Jeg har selv min iPod sat til anlæg.

Problemet er bare lydkvaliteten. Den lyd du får ud igennem phono-stikket i toppen eller igennem de fleste docks er lavet et den DAC der sidder i iPod'en / iThouch'en / iPhone'en. Til små høretelefoner er den OK (efter min mening Smile). Men har du et nogenlunde anlæg kan du høre forskel på den lyd der kommer fra iPod'en og så lyden fra en CD. Afhængig af hvordan du definere "optimalt", så vil det du foreslår ikke være en optimal løsning.

Stikket i bunden kan bruges til at hente digital output, men det kræver en dock, der har det rigtige interface. Apple sælger rettighederne til at lave et sådant interface, men der er ikke mange firma'er, som har købt dem.

Jeg kender til 2 muligheder for at digital output fra en iPod;  iLink og Wadia iTransport. 

iLink er dyr og så skal din iPod modificeret for at den virker. Review her,  http://www.audiovideonews.com/onhifi/20070801.htm - http://www.audiovideonews.com/onhifi/20070801.htm

iTransport går til cirka $350 i USA, 3000,- i Danmark,  http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3095&zoneid=5 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3095&zoneid=5 . Jeg her ikke selv fået købt en endnu, men det er jo snart jul Tongue. Et review kan læses på  http://www.stereophile.com/mediaservers/1008wad/index.html - http://www.stereophile.com/mediaservers/1008wad/index.html

Begge docks er uden DAC, så det skal du også have såfremt, du ikke har det i forvejen i det anlæg.

Jeg håber svaret var brugbart.

Skrevet af: DigtialMan
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 15:25
Hej -

Jeg havde samme ønske mht. at anvende Mac og Ipod touch som "feeder" til musik
afspilning. Der er et par ting der kan gøres / du skal være opmærksom på:

- Den lyd du trækker ud af Ipod Touch er Analog - Der er 2 produkter på markedet der kan bypasse den interne DA konverter der sidder i Ipod. Det er Onkyo ND S1 som jeg selv benytter og Wadia transport 170i som. Den første forhandles hos Peter hos HarboSound - Wadia'en hos Vassagohifi. Priserne er henholdsvis 1500 og 3300 - men de gør præcist det samme.

Min løsning:

NAD M2 Digital forstærker + Onkyo ND S1 - hvor jeg docker min IPOD. I tillæg kører jeg digitalt ud fra min MAC book direkte ind i NAD. Dynaudio (hvad ellers! ) 220 højttalere.

Bemærk ingen tuner eller forforstæker, CD, DAB radio eller lign - da det ikke er nødvendigt - mao du sparer penge på disse ting - som jeg så har brugt på en super forstærker.

Musikken rippes i Apple Loss kvalitet. Om du spiller fra IPOD'en eller fra MAC gør ingen lydforskel.

Der er kanon stor forskel på at høre 128 og 192, kbps (de gængse Mp3 formater) og så op til lossless kvalitet. Det er som at komme fra første division til superligaen. Det er stadig meget bedre lyd dog i såvel 128 som 192 kbps når det køres digitalt ud via Onkyo'en sammenlignet med analogt i 128 + 192 kpbs ud fra Ipod'en. Det sidste er det du typisk gør med et kabel i bagdelen på ipoden.

Fordele:

Du får CD lyd kvalitet fra din ipod touch - og du får Apples suveræne brugerflade til at styre og aflytte din musik. (den tekniske hifi nørd vil korrekt bemærke at rippet lossless CD's stadig kun er 750 - 1000 Kbps sammenlignet med CD - men det er umuligt at høre forskel når du kommer over 500 kbps vil jeg sige af erfaring.

Jeg har forsøgt at høre forskel på 16 bit og 24 bit indspilninger.. umuligt.. jeg er enten for gammel eller også er det en teoretisk forskel ... ! ?

DAB tuner er overflødig da DAB sendes i max 192 Kbps kvalitet, hvorfor du simpelthen installerer en internet radio tuner på din Ipod istedet for. Så kan du høre i bedre kvalitet (fordi du kører rent digitalt og springer det led en traditionel radio / DAB er over ). Når din IPOD spiller internet radio (der er ALT der af musik stationer mm. incl DR's kanaler) så får du ret god kvalitet.

Anbefalesværdige løsniniger:

Formel 1 versionen: Tag i hifi klubben og køb NAD M2 (35.000) - selv Lyngdorf Millenium freaks må give sig - og Milenniumen koster 3 gange så meget ! Køb en Onkyo eller Wadia dock. OG køb nogen ordentlige højttalere.

Discount løsningen: Køb Onkyo docken og køb hos Vassago en af Wadia hel digital forstærkere. Og husk
ordentlige højttalere og kabler.

Jeg lover dig det sparker røv lydmæssigt hvis du tager formel 1 - og samtidig er et hifi anlæg i audiophil klassen, reduceret til en forstærker - en dock - en ipod og højttalere. Det virker bare

Mvh K

Skrevet af: bearous
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 17:39
Hejsa! Vil det sige at Onkyo UP-A1 Dock for the iPod®, som bruger "Universal Port", ikke overfører digitalt. Antallet af ledninger (én) taler for, at bruge den løsning istedet for ND-S1, men kan man høre forskel på en lavbudget (<5k) analog forstærker ?

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 17:53
Du skal havde fat i en Wadia 170i iPod Transporte (eller/og den nye 171i iPod Transporte), da den er den eneste der bypasse den indbygge DAC i iPod.

Wadia skulle værre de eneste der har fået love af Apple til at bypasse den indbygge DAC.

http://www.vassagohifi.com/products/wadia/170i_ipod_transport.html

Skrevet af: bearous
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 14:04

Hej igen...

Der går hårdnakkede rygter om, at Onkyos ND-S1 (Digital Media Transport) kan det samme... til en lavere pris (se tidligere i tråden - DigitalMan) - altså sende Ipod Touch signalet til en forstærker digitalt - navnet på dock'en kunne indikere at det er rigtigt.

Mit spørgsmål er nu: vil jeg kunne høre forskel på min forholdsvis beskedne Onkyo TX-SR507 receiver, om det er digitalt input , analogt input via AUX eller via Onkyos "Universal Port" (UP-A1 dock)?

Er det i det heletaget muligt at sende det digitale signal til en sådan receiver, eller skal man op i de noget dyrere digitale receivere ?

(man skal jo starte et sted Tongue)

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 21-Januar-2010 kl. 16:05
understøtter din forstærker DNLA og er på netværket kan dette gøres trådløst via dit wifi til receiveren.

Der kan en Iphone (med plugplayer installeret) sende lyden til en ekstern DNLA kombatibel enhed.

Jeg har gjort det med flacfiler direkte streamet fra min NAS til min Pioneer SC-lx71 receiver.. helt uden problemer og i super kvalitet 

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 19:09
Hej.

Lad mig give et par opklarende svar:

Produkter der kan bypasse Ipod's interne DAC således der kan trækkes lyd ud digitalt er Onkyo NDS1 og Wadia 170i. Herudover havde jeg en lang snak med Jakob fra Hifi klubben i Silkeborg (hvor jeg købte NAD M2) og Jakob blev af produktchefen i Hifiklubben oplyst at en af Denon iPod dock kan det samme. Jeg ved positivt at Onkyoen (som ejg selv bruger) og Wadiaen kan. Onkyoen er halv pris af Wadiaen ! HarboSound.dk sælger Onkyoen.

I Onkyo ND-S1 docker du din Ipod på helt almindelig vis. Der laves så en "hand shake" mellem de 2 således at den i iPod interne DAC bypasses.

Onkyo UP A1 er en almindelig iPod dock der IKKE bypasser DAC'en i Ipod = du kan kun få analog lyd gennem den kombination.

Bearus - et par kommentarer. Ja Onkyo ND S1 kan det samme som Wadiaen men koster kun 1500.-
Jeg kender ikke din receiver MEN jeg kan klart konstatere på mit anlæg (NAD M2 + Onkyo ND S1 + Dynaudio 220) en væsentlig forskel på analog signal ud af Ipod kontra digitalt ud fra Ipod. Digital er i alle henseende på mit anlæg langt langt bedre.

Startrek - ja Wadiaen ser bedre ud en Onkyoen - men den koster det dobbelt - og der er altså et alternativ til Wadien. Det er IKKE korrekt at Wadiaen er det eneste produkt der kan køre digitalt ud fra en Ipod.

Husk at droppe DAB og anden tuner løsning - stream over nettet - det er at findes i mindst ligeså god kvalitet og i flere tilfælde bedre (op til 320 kbps) end eksempelvis DAB (DR er eks 192 Kbps) er ! ! ! Brug pengene på forstærker og højttalere istedet for.   Jeg bruger min tuner på iPod Touch til at høre Danmarks Radio og en række andre super kanaler.

Sidst - købes en digital forstærker, kan der fra en MackBook Pro køres digitalt ud direkte ind i forstærkeren (hvis nogen af jer har Mac I alligevel har iTunes på og synkroniserer musik fra. Herfra kan der også streames radio (Danmarks Radio mm)

Skrevet af: marcushope
Skrevet den: 02-Februar-2010 kl. 22:54
Onkyo ND S1 lyder spændende, men hvor kan jeg købe en??
på forhånd tak.

Skrevet den: 03-Februar-2010 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af marcushope marcushope skrev:

Onkyo ND S1 lyder spændende, men hvor kan jeg købe en??
på forhånd tak.

HEJ - SE OVENFOR.

ONKYOEN KAN KØBES HOS PETER I HARBOSOUND.DK. GÅ IND PÅ HJEMME SIDEN.

HILSEN K

Print side | Luk vindue