Print side | Luk vindue

surround: receiver vs forstærker

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71656
Udskrevet den: 01-Maj-2025 kl. 13:19

Emne: surround: receiver vs forstærker
Skrevet af: rawi
Emne: surround: receiver vs forstærker
Skrevet den: 07-December-2009 kl. 04:01
Jeg har i et par måneder kigget efter surround receivere (Marantz SR6003/6004) samt noget BD-afspiller værk, men nu har jeg læst lidt om surround forstærkere, og er blevet i tvivl om hvorvidt jeg burde sparre de ekstra penge op, og så gå efter en klasse der hedder Marantz AV8003, NAD M-15 eller lignende.

Hvad er forskellen mellem de to klasser, ud over AM/FM delen? For den har jeg ikke rigtigt brug for, når jeg hører radio er det streamet via Squeezecenter.

Og hvad gør at surround forstærkere er så meget dyere end surround receivere?

Svar:
Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 07-December-2009 kl. 16:48
Du sammenligner bannaner og pærer.

Som udgangspunkt er forskellen at en surround forstærker kun er en flerkanals effektforstærker, mens en reciever har både en forforstærker, dekoder, processor og radio indbygget.

Men så stopper sammenligningen også. Ligesom biler er forskellige, er forskellige mærker og modeller det også, det giver derfor ingen mening at du sammenligner en "alm" marantz reciever med en dedikeret effektforstærker af et andet mærke, den skal jo kunne noget mindre, men det den skal kunne skulle den gerne kunne gøre bedre, hvad prisen også afspejler, lidt som når man kører Ford i stedet for Fiat.

-------------
Crown - there is no substitute.

Print side | Luk vindue