Print side | Luk vindue

DVB-T frekvenser i København

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71693
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 15:16

Emne: DVB-T frekvenser i København
Skrevet af: kanten
Emne: DVB-T frekvenser i København
Skrevet den: 07-December-2009 kl. 17:44
Hej alle,

Jeg bor på 4. sal på Nørrebro i København og får i morgen en fladskærm med DVB-T MPEG4 tuner. Jeg har i den forbindelse tænkt mig at se, om jeg ikke kunne slippe afsted med blot en stueantenne.

Det skal bemærkes, at jeg kun har behov for at se DR1, DR2, DR HD og TV2, resten af kanalerne er lige meget.

Stueantennen vil jeg forsøge selv at bygge iht. instruktionerne herfra:
http://www.cnet.de/praxis/insider/39189229/dvb_t_antenne+fuer+5+euro+so+klappt+der+eigenbau.htm - http://www.cnet.de/praxis/insider/39189229/dvb_t_antenne+fuer+5+euro+so+klappt+der+eigenbau.htm

Det kræver dog, at jeg kender den laveste frekvens, som den skal kunne opfange. Nu har jeg søgt og søgt, men kan simpelthen ikke finde denne oplysning. Er der nogen, som kan hjælpe?

På forhånd tak
/Anders

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-December-2009 kl. 18:16
Så har du ikke været på DigiTV hjemmesiden. For det står her:  http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp - http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: nesager
Skrevet den: 07-December-2009 kl. 18:32
Eller her.

http://www.boxertv.dk/Global/Danish/PDF-filer/Sendemaster_og_frekvenser_pr_1november09.pdf

Skrevet den: 09-December-2009 kl. 12:44
Tak for hjælpen.
Lavede en antenne skræddersyet til en laveste frekvens på 714 Mhz. Det tog mig 5 min og kostede 2m antennekabel og et stik. 
Antennen virker som en drøm, er kun 20 cm lang og 1 cm bred og kan kan tage alle de nævnte kanaler i flot kvalitet.
Vil klart anbefale dette til andre.

/Anders

Skrevet af: m@dsen
Skrevet den: 14-December-2009 kl. 10:52
Kunne du evt. give en beskrivelse af hvordan du har lavet denne antenne, så os der ikke er så gode til tysk kan finde ud af det?

Michael

-------------
"Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden"

Skrevet den: 14-December-2009 kl. 11:00
Her er en hurtig vejledning:
1. Brug regnearket i artiklen, som jeg linkede til ovenover til at beregne længden af henholdsvis det inderste kobberkabel og det yderste trådnet.

2. Fritlæg det yderste trådnet i et koax-kabel ved at fjerne det yderste lag isolering og før det bagover isoleringen (kan godt være lidt tricky). Afkort det til rette længde og fastgør det med noget tape.

3. Fritlæg kobberkablet og afkort det til rette længde.

4. Du er færdig!

/Anders
/Anders

Skrevet den: 14-December-2009 kl. 13:26
Ok, det lyder jo nemt nok. Ved du hvilken sender du modtager fra, Hove eller Lynetten?

Michael

-------------

Skrevet den: 14-December-2009 kl. 13:27
Jeg modtager vist fra Gladsaxe senderen. Det var i hvert fald planen.

/Anders

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 14-December-2009 kl. 14:23
En meget cool antenneløsning. Specielt hvis den kan placeres skjult :-)

Også spændende for folk inden de investerer i andre løsninger, som evt. koster en del mere, eller pludselig skal have strøm fordi det er blevet så moderne med aktive antenner.

Min erfaring fra København er ligeledes at de danske kanaler modtages uhyre let, og kun de svenske kræver lidt mere traditionel antenne.

/B

Skrevet den: 14-December-2009 kl. 14:31
Min sidder skjult lige neden under fjernsynet.

/Anders

Skrevet den: 15-December-2009 kl. 00:11
Jeg kunne godt tænke mig at vide målene på den antenne du har lavet. Jeg bor selv i Kastrup, så mon ikke det er de samme jeg skal bruge.

Michael

-------------

Skrevet den: 15-December-2009 kl. 08:09
Målene på  min antenne er 10,2 cm for den inderste kobberleder og 10,0 cm for det yderste trådnet. Det er tilpasset en nederste frekvens på 714 Mhz.

/Anders

Skrevet den: 15-December-2009 kl. 09:25
tak skal du have, jeg vil prøve at lave mig sådan en antenne. Hvordan er DR HD, det er den jeg er mest interesseret i?

Michael

-------------

Skrevet den: 15-December-2009 kl. 09:27
Som sagt, så stå det hele knivskarpt uden nogen form for digital støj. Men også som sagt, så bor jeg på 4. sal i en ejendom med højt til loftet.

/Anders

Skrevet den: 15-December-2009 kl. 11:24
Ok, tak for dine hurtige svar :-)

Michael

-------------

Skrevet af: Kavi
Skrevet den: 01-Januar-2010 kl. 01:22
Jeg har læst jeres indlæg her på tråden og jeg har et par tilføjelser.

Dipolantennen er en fin løsning og jeg har selv to stk. Men man skal være opmærksom på polarisering fra den sender man får signalet fra. Både Gladsaxe og Hovesendern sender med vandret polarisation, så der kan man godt klistre sin antenne op under en hylde, men bor man på amager, så modtager man fra lynettens sender og den har lodret polarisering. Så i det tilfælde vil jeg nødigt sætte antenne fast under hylden medmindre din hylde altså sidder lodret :o)
Info om polarisation står udfor hver enkelt (hjælpe)sender i nedenstående link..
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp

Dipolernes længde samlet, beregnes som lysets hastighed(i vacum) divideret med frekvensen(714 mhz) - dvs. 299.792.458 msek divideret med 714.000.000 hertz giver en bølgelængde på 0,4199 meter. Da hver dipol skal være en halv bølgelængde skal de hver måle knap 21 cm.
Der står lidt mere om antenneteori i dette dokument - se omkring side 7
http://www.silicium.dk/pdf/fufrapport.pdf
Der står desuden hvordan man kan forbedre sin antenne med direktorer og reflektorer på side 9.
Go' fornøjelse med hjemmebyggeriet:)

Skrevet af: moho
Skrevet den: 02-Januar-2010 kl. 11:16
. . . Og for at det ikke skal være helt uden en ekstra krølle på historien.
Da strøm og signaler forzinkes igennem metaller, bør disse mål forkortes med en faktro på 2/3. Såles at for eks 21 cm. faktisk skal erstattes med 14 cm.

Det skal dog med at dette er teoretiske betragtninger.   Wink  Hvilket jeg totalt overså mht. Radioamatørsender for 14, 21 og 28MHz dipoler.

Der hvor jeg går forkert i byen er Afstandene imellem Reflektor og Anenneelementet, og så imellem samme element og Direktorerne, her skal afstandene passe med hvad samme nu foreskriver af afstande.. . .

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 02-Januar-2010 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

. . . Og for at det ikke skal være helt uden en ekstra krølle på historien.
Da strøm og signaler forzinkes igennem metaller, bør disse mål forkortes med en faktro på 2/3. Såles at for eks 21 cm. faktisk skal erstattes med 14 cm.

Forkortelsesfaktoren 2/3 er typisk for visse coaxkabler. Her handler det om forkortelsesfaktoren for det materiale, som antennen bygges af, og den er ca. 0,95.

-------------
Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information

Skrevet den: 02-Januar-2010 kl. 23:06
Takker for info - det er altid rart med konstruktive meningsudvekslinger, der kan berige ens vid i den rigtige retning (:

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 00:03
Jeg tog min med på arbejde, og satte den til netværksanalysatoren. Så er det bare at klippe ind til den er der Tongue

Skrevet af: ankere
Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 10:25
Hejsa,

Der er vist nok en (simpel men betydende) fejl i det regneark som der linkes til tidligere i denne tråd. Smile

Den angiver for 714 MhZ at længden skal være 10, 2 og 10,0.

Samme udregner jeg selv til 20,6 og 20,2 istedet.

Er der en herinde der kan bekræfte det?

/Anker

Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 12:28
Hvis man indsætter 714 MHz bliver udregningen for formlen med forkortningsfaktor 0,97:

299792458/(714000000-8000000/2)/4*0,97 = 0,10239389 m = 10,2 cm.

Altså præcis hvad regnearket også giver.

-------------
Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information

Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 13:56
Men hvad sker der i praxis?

Jeg måtte efterprøve teoriens udvisende.
Mine tråde var begge ca 205 mm. inden jeg startede mit lille forsøg her, og med denne længde viste min modtager(Sagem) at jeg havde 98% signalkvalitet og 65% signalstyrke.
Herefter klippede jeg begge tråde ned til 105 mm og fortsatte med at klippe 2 mm af hver mens jeg kiggede på modtagerens udvisende. Da den havde de højeste værdier var de ca. 90% for signalkvalitet og ca. 49% for signalstyrke(de tal svinger hele tiden en smule).

Modtageren var indstillet til DR-k, der ligger i MUX2. Denne sender på 714 mhz fra Lynetten lodret pol. og jeg sidder ca. 5 km. derfra højt placeret, men dog med mange bygninger imellem.

jeg har forlænget begge til ca. 100 mm igen og vil lade det 'køre' et stykke tid, blot for at se om der sker pixeleringer når der er møgvejr m.v. Men umiddelbart kan jeg ikke se forskel på billedet eller lyden :)

Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 20:21
Jeg lovede at vende tilbage med en briefing, så hermed......

Jeg har et par gange nu oplevet pixeleringer. og et par få gange har de været så slemme, at billedet er blevet erstattet i nogle få sekunder med teksten "Problemer med signalmodtagelsen." Dette er kun sket når jeg har set DR-HD, men der er jo også flere gange mere data der skal ned end fra de øvrige kanaler, så det vil rejse andre krav til ens udstyr. Så langt så godt.

Jeg har spurgt mig lidt omkring mht. tilvirkningen/beregningen af disse dipolantenner og formlen som den tyske side anvender til udregningen. Han dividerer jo med 4, hvor jeg mener 2 er korrekt. Sagen er den, at man sædvanligvis bygger dipolantenner som halvbølgeantenner. Derved undgår man de tre nul'er i hver ende samt på midten af antennnen.(Der hvor sinusbølgen krydser nul'linien) Imidlertid vil den ofte kun være en anelse ringere i sin modtagelse, hvilket der let kompenseres for med direktorer og en reflektor, så den bliver mere retningsbestemt. Så jeg må vel bøje mig i støvet og indrømme, at man sædvanligvis benytter en formel der ligner tyskerens mest.(Dog er lysets hastighed lavere i atm. luft end i vacum og der skal indregnes parametre med for dipolernes diameter osv.)

I mit tilfælde vil jeg dog holde stejlt på, at en helbølge dipolantenne giver det bedste resultat. Jeg 'lever' sikkert primært af reflektioner, så derfor vil jeg kun spænde ben for mig selv, hvis jeg bygger direktorer mv. på.
Derfor har jeg nu forlænget mine dipoler igen og er næsten fri for støj og pixeleringer. (o:

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 22:50
Tak for tilbagemeldingen.
/B

Skrevet af: MilanT
Skrevet den: 07-Januar-2010 kl. 12:45
Hey folkens, genial tråd denne her...

Tænkte på hvad man gør hvis man nu gerne vil lave en antenne, som skal kunne fange flere forskellige frekvenser, end blot en bestemt? Laver man to som man kobler sammen, og hvordan???

Jeg kunne f.eks. godt tænkte mig at modtage boxers MUX 4 og MUX 5, som er horinsontal og har frekvenserne 754 og 756 der hvor jeg bor...

Skrevet den: 07-Januar-2010 kl. 17:21
Du kan godt koble flere antenner samme (med en kondensator i mellem), men det er kun nødvendigt hvis frekvenserne ligger langt fra hinanden. Du kan tænke antennen som en svingningskreds hvor den udregnede frekvens er resonansen. Dvs at følsomheden aftager på begge sider, men du kan stadig godt have en ok modtagelse for frekvenser der ligger til begge sider. 

Skrevet den: 08-Januar-2010 kl. 10:25
OK, var ikke helt sikker på hvordan det fungerede...

Jeg prøvede at lave en antenne til MUX 4, som ligger på frekvensen 754 horisontalt i Århus hvor jeg bor. Jeg brugte excel arket til at udregne længden af den inderste og yderste del af antennen, men den kunne ikke rigtig fange noget, også selv om jeg prøve at hænge den ud af vinduet...
Men så prøvede jeg at gange begge længder med 2, og fik så sjovt nok en dobbelt så lang antenne, som godt kunne fange MUX1, MUX2, MUX4, MUX5, men dog kun når den hang ud af vinduet.
Jeg vil meget gerne have antennen tli at være indendørs, men her kan den kun fange MUX1. Tror i det vill hjælpe at sætte en antenne forstærker imellem antennen og tv'et??

Er der forresten nogen der ved hvorfor antennen skal hænge i en vinkel på ca. 45 graders, selvom signalet sendes horisontal?

Skrevet den: 08-Januar-2010 kl. 13:32
Årsagen til at man ofte bedre kan fange signalet udendørs handler ikke så meget om problemer med at trænge igennem vægge etc, men mere at du indendørs har problemer med reflektioner. Det er formentlig også årsagen til at du oplever at nogen geometrier er bedre end andre. 

Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 19:04
Tak for hjælpen...

Har lykkedes mig at lave en antenne på ca. 30cm som kan fange MUX1,2,3,4,5 alle med et fint billede, uden pixelfejl :D

Jeg fandt ud af det var bedre at have antennen liggende på gulvet, frem for højt oppe ved et vindue. Muligvis fordi der på gulvet, er langt færre ting, som signalet kan reflektere på. Det virker i hvert fald, det er bare vigtigt at antennen hænger så vandret som muligt(i hvert fald i Århus).

Skrevet af: leifowitz
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 13:14
[QUOTE=kanten]Min sidder skjult lige neden under fjernsynet.

/Anders
 Hej Kanten
Jeg læser med interesse disse indlæg, men har desværre ikke hjerne til selv at regne længderne ud. Jeg har også Gladsaxe senderen som bedste, så hvilke længder skal antennestykkerne have, hvis du vil være så venlig at besvare.
Hilsen
leifowitz

Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af leifowitz leifowitz skrev:

Hej Kanten
Jeg læser med interesse disse indlæg, men har desværre ikke hjerne til selv at regne længderne ud. Jeg har også Gladsaxe senderen som bedste, så hvilke længder skal antennestykkerne have, hvis du vil være så venlig at besvare.
Hilsen
leifowitz

Inderlederen (kobberlederen) skal være 10,2 cm og yderlederen (nettet) skal være 10 cm.
God fornøjelse.

/Anders

Skrevet af: Ellegaard74
Skrevet den: 21-Januar-2010 kl. 19:35
Har jeg ret i når jeg antager at denne antenne i snakker om "bare" er enden af antennekablet der går fra tv og f.eks nedunder hylden, som så bliver afisoleret efter regnearket.?

Altså hvis man har stikket siddende i væggen, hiver man det ud og afisolerer det.?

-------------
Mvh.

Lars

Samsung PS50C7705
PS 3 320 GB
Yamaha RX-A 820
Front: System Audio Saxo 30
Center: SA Saxo 10 AV
Bag: SA Saxo 8
Sub: SA Saxo 10

Print side | Luk vindue