Print side | Luk vindue

logitech squeezebox / NAS server

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72101
Udskrevet den: 15-Maj-2024 kl. 02:12


Emne: logitech squeezebox / NAS server
Skrevet af: Casmic
Emne: logitech squeezebox / NAS server
Skrevet den: 14-December-2009 kl. 19:57
Hejsa
 
Har lige investeret i en logitech squeezebox, og skal så have bygget lidt videre på systemet, således at jeg ikke skal hente musikken fra en kørende computeres harddisk.
 
Så i denne forbindelse, har jeg overvejet en NAS server. Problemet er bare hvilke jeg skal købe, og hvad man evt. skal lægge mærke til. Jeg havde forstillet mig følgende:
  • Pris 1000,- til 2000,- kr.
  • min. 1TB



Svar:
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-December-2009 kl. 08:18

Med de forstillinger kan det nok være svært, med mindre du finder noget brugt. Det man skal huske med Squeezebox er at der hukommelse nok og en hurtig processor.

Jeg kører på en Synology DS 407 og det kører meget godt, kunne dog kører hurtigerer. Jeg så lige denne http://www.dba.dk/synology-ds207-nas-server/id-63682522/ - http://www.dba.dk/synology-ds207-nas-server/id-63682522/  som jeg synes er et godt tilbud.


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 15-December-2009 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Jeg kører på en Synology DS 407 og det kører meget godt 


Husk at fortælle hvilket format din musik ligger i, samt hvor mange samtidige squeezeboxe du kan trække.

Hvis man skal vurdere om din NAS er passende for en selv, er det er ret væsentligt at vide om din NAS skal transcode musikken inden den sendes til squeezeboxen og om du kan trække flere ad gangen.

Det er kun MP3 og FLAC der kan sendes fra NAS til Squeezebox uden transcoding. Det er transcoding (og webinterface) der trækker tænder ud på en NAS. 



Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-December-2009 kl. 09:13

Jeg kører kun MP3 og FLAC. Og kører kun med en squeezebox.

Men man skal nok heller ikke forvente for meget hvis man vil ofre 1000-2000 kr for en løsning.


Skrevet af: hpdahl
Skrevet den: 15-December-2009 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af Casmic Casmic skrev:

Hejsa  
Har lige investeret i en logitech squeezebox, og skal så have bygget lidt videre på systemet, således at jeg ikke skal hente musikken fra en kørende computeres harddisk.
En NAS er vel også en computer!
Jeg bruger en gammel "kasseret" pc med en serverinstallation, placeret i et skab i et afsides værelse. Jeg administrerer den via fjernskrivebord.
Den kører kun når jeg bruger den, idet den er sat til hibernate. (ca 1½ watt timen)
ca. 20 sekunder efter jeg har vækket den fra controleren, spiller den.
 


-------------
MVH
HPDahl


Skrevet af: act_dk
Skrevet den: 15-December-2009 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af hpdahl hpdahl skrev:

Oprindeligt skrevet af Casmic Casmic skrev:

Hejsa  
Har lige investeret i en logitech squeezebox, og skal så have bygget lidt videre på systemet, således at jeg ikke skal hente musikken fra en kørende computeres harddisk.
En NAS er vel også en computer!
Jeg bruger en gammel "kasseret" pc med en serverinstallation, placeret i et skab i et afsides værelse. Jeg administrerer den via fjernskrivebord.
Den kører kun når jeg bruger den, idet den er sat til hibernate. (ca 1½ watt timen)
ca. 20 sekunder efter jeg har vækket den fra controleren, spiller den.
 


Hvilket OS bruger du? Kunne godt tænke mig et der kan hibernate..


Skrevet af: hpdahl
Skrevet den: 15-December-2009 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:

[QUOTE=hpdahl]
Hvilket OS bruger du? Kunne godt tænke mig et der kan hibernate..
Jeg mener ikke det har ikke så meget med styresystem at gøre.
Det er nærmere et spørgsmål om din computer understøtter det. Se evt. i bios.
Jeg har en win 2003 server, men der skulle ikke være noget problem i f.eks. at bruge linux. f.eks. Ubuntu.
 
Prøv at tjekke din systemindstillinger under strømstyring.


-------------
MVH
HPDahl


Skrevet af: Casmic
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 22:15
Takker for svar til alleSmile
 
Det kan da godt være at jeg har skudt lidt for lavt vedr prisleje, men nu heller ikke det der skal være afgørende.
 
Vil prøve at tjekke Synology DS 407 ud, samt vurdere / prøve de andre forslag der er indkommet
 
Hvis jeg skal forstå"hibernate" korrekt, kan man så "vække" computeren med fjernbetjeningen til Squeezeboksen?
 
 


Skrevet af: slate
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 22:33
Man skal ofte sætte wake on Lan i Bios, og i Windows skal man ofte ind i netværk -> egenskaber på netværkskortet for at enable det.
 
Har bygget mig en musik server med et Zotac ATOM/ION bundkort og Windows 7 og den vågner fra dvale når jeg bruger Duet Controlleren.... tager 6-10 sek før squeeze server er oppe og køre


-------------
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107


Skrevet af: hpdahl
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 22:33
Jep

-------------
MVH
HPDahl


Skrevet af: Casmic
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 22:44
Takker for svar, så tror jeg det må være løsningen i første omgang.
 
 
Kanon forum, med kvalificeret og hurtige svar Hug
 
 
 


Skrevet af: Casmic
Skrevet den: 18-December-2009 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af hpdahl hpdahl skrev:

Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:

[QUOTE=hpdahl]
Hvilket OS bruger du? Kunne godt tænke mig et der kan hibernate..
Jeg mener ikke det har ikke så meget med styresystem at gøre.
Det er nærmere et spørgsmål om din computer understøtter det. Se evt. i bios.
Jeg har en win 2003 server, men der skulle ikke være noget problem i f.eks. at bruge linux. f.eks. Ubuntu.
 
Prøv at tjekke din systemindstillinger under strømstyring.


Skrevet af: Casmic
Skrevet den: 18-December-2009 kl. 18:38
Så er der sat en computer op (win XP), og denne er sat til WOL + netkortet ligeledes. Så det burde vel være ok.
Men jeg mangler så bare lige den sidste detalje, og det er at få fjernbetjeningen til at tænde computeren (fra dvale).
Noget det lige har det sidste hint, til hvad jeg evt. kan mangle ?
- hvordan kan fjernbetjeningen opstarte computeren, den skal vel på en eller anden måde vide hvilke IP / Mac adresse computeren har,eller hvad ved jeg :-)
- Computeren er sat op med Squeeze server
 
 


Skrevet af: hpdahl
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Casmic Casmic skrev:

Så er der sat en computer op (win XP), og denne er sat til WOL + netkortet ligeledes. Så det burde vel være ok.
Men jeg mangler så bare lige den sidste detalje, og det er at få fjernbetjeningen til at tænde computeren (fra dvale).
Noget det lige har det sidste hint, til hvad jeg evt. kan mangle ?
- hvordan kan fjernbetjeningen opstarte computeren, den skal vel på en eller anden måde vide hvilke IP / Mac adresse computeren har,eller hvad ved jeg :-)
- Computeren er sat op med Squeeze server
Jeg har givet min computer med server fast ip. (Mener ikke det er nødvendigt, men kan sikkert stabilisere systemet)
Duet controlleren har fat i squeezeserveren, som ligger på computeren.
Duet controlleren finder squeezeserveren. Jeg afspiller musik, når afspilningen slutter eller jeg afslutter den (normalt ved at trykke pause på controlleren) sætter jeg controlleren i docken.
Når jeg næste gang  skal bruge den, trykker jeg bare på play. Controlleren connecter nu til Squeezeserveren ved bl.a. at sende en WOL(Wake on lan besked) pakke til serveren. Efter 15-20 sekunder er computeren startet op med squeezeserveren kørende og musikken starter med at afspille.
Muligvis når controlleren at melde fejl inden, idet den ikke umiddelbart får fat i squeezeserveren. Ikke desto mindre går der kun et lille øjeblik inden musikken alligevel går i gang.
Det kan ske, at det ikke går i gang, men det har intet med serveren eller computeren at gøre.
jeg kan i mit system være ude for, at min trådløse accespoint fryser eller har været frosset, hvis det er sket, er jeg nødt til at genetablere forbindelsen fra controlleren til accespointet ved at gå ind i indstillinger avanceret  netværk lede efter netværk og koble¨på mit trådløse netværk,
Derefter retur og vælge musik, evt afspiller.
Det har som sagt ikke noget med controlleren - serveren - eller squeezeserveren at gøre, men mit trådløse accespoint der ikke er helt stabilt.
 


-------------
MVH
HPDahl


Skrevet af: HankTheTank
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 10:19
Hvad gør I der bruger PC/Server så den anden vej - Er det muligt at få Pc'en til at gå i dvale igen via Duet controlleren?


Skrevet af: Casmic
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 11:15
Hej hpdahl
 
Det var egentlig også sådan jeg havde forstået at det skulle virke efter dit tidligere indlæg. Måske jeg skulle arbejde lidt på en fast ipadresse, tror det er det eneste jeg ikke har prøvet endnu Smile
 
 


Skrevet af: Casmic
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 11:17
Umiddelbart tror jeg ikke du kan få den til det , men mener det er muligt at få pc'en til selv at gå i dvale efter x-antal minutter / timer hvis den har været inaktiv. Den pc jeg har sat op , er en acer og i dens bios setup, var der nogle muligheder (dog ikke testet det endnu) Smile


Skrevet af: hpdahl
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af Casmic Casmic skrev:

Umiddelbart tror jeg ikke du kan få den til det , men mener det er muligt at få pc'en til selv at gå i dvale efter x-antal minutter / timer hvis den har været inaktiv. Den pc jeg har sat op , er en acer og i dens bios setup, var der nogle muligheder (dog ikke testet det endnu) Smile
Så vidt jeg husker er det under  højreklik skrivebord - egenskaber - Pauseskærm - strømstyring
vistnok noget med at aktivere dvale. sætte tid osv.


-------------
MVH
HPDahl



Print side | Luk vindue