Print side | Luk vindue

Ingen lyd på DR HD optagelser

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72196
Udskrevet den: 23-Maj-2024 kl. 14:12


Emne: Ingen lyd på DR HD optagelser
Skrevet af: tougher
Emne: Ingen lyd på DR HD optagelser
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 16:07
Hej med jer

Jeg har lige købt en ny tuner til min HTPC. Det er en Terratec H5 som blandt andet kan modtage DVB-T.
Hvis jeg optager DR HD og prøver at afspille i f.eks. VLC eller Windows Media Player er der ingen lyd.
Optagelse og afspilning virker fint i Terratecs medfølgende program (Terratec Home Cinema), som efter sine skulle være en branded udgave af DVBViewer.

Jeg kunne dog godt tænke mig ikke at være afhængig af Terratecs program til afspilning. Ville gerne kunne bruge XBMC eller lignende. Men både XBMC og VLC bruger FFMPEG, som bruger faad2 til decoding af AAC???

Media Info giver disse info om lyden på klippet:
Audio
ID : 2321 (0x911)
Menu ID : 1 (0x1)
Format : AAC
Format/Info : Advanced Audio Codec
Duration : 59s 50ms
Video delay : -738ms

Jeg læste et eller andet sted at DR HD lydsporet bliver sendt som LATM eller LOAS pakket ind i AAC som man kan læse om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding#Container_formats - http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding#Container_formats

Hvad bruger i til at afspille DR HD optagelser?



Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 16:20
DR HD på DVB-T sender i HE-AAC

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: tougher
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 16:31
Det er jeg klar over. VLC understøtter HE-AAC normalt.
Men DR HD må sende et specielt HE-AAC format.

Jeg prøver at smide et test klip op når jeg kommer hjem.


Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 16:34
Afspilning af HD TV: VLC og/eller Tsplayer.

-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 16:53
Prøv at installere DivX decoderen. Virker fint hos mig, både i DVBViewer og VLC.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: tougher
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Afspilning af HD TV: VLC og/eller Tsplayer.


VLC virker jo netop ikke.

TSplayer fra tsplayer.com, en "Flash Music Player"? Det er nogle ret sløje resultater man får ved en google søgning: http://www.google.dk/#hl=da&q=Tsplayer&meta=&aq=&oq=Tsplayer&fp=42145b29f3b565d7 - http://www.google.dk/#hl=da&q=Tsplayer&meta=&aq=&oq=Tsplayer&fp=42145b29f3b565d7


Skrevet af: tougher
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Prøv at installere DivX decoderen. Virker fint hos mig, både i DVBViewer og VLC.
 
Flemming


VLC har sine egne dekodere indbygget. Men kan måske sættes op til at bruge eksterne?


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 17:38
Tsplayer skal hentes fra DVBViewers members section.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: tougher
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Tsplayer skal hentes fra DVBViewers members section.
 
Flemming


Ok, det kan jeg prøve.

Jeg synes bare det er irriterende at det ikke virker i f.eks. XBMC.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af tougher tougher skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Prøv at installere DivX decoderen. Virker fint hos mig, både i DVBViewer og VLC.
 
Flemming


VLC har sine egne dekodere indbygget. Men kan måske sættes op til at bruge eksterne?
 
Hvis jeg husker rigtigt skal man ved installation vælge hvilke decodere der skal downloades og installeres, og som nævnt virker det fint i min version af VLC (1.0.0- rc2)
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: tougher
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 17:52
Her er et prøveklip optaget for et lille stykke tid siden.

http://bonghjerne.dk/randomstuff/videos/dr%20hd%20no%20audio%20issue/The%20Gift%20-%20DR%20HD%202009-12-07%2021-12-27.ts - http://bonghjerne.dk/randomstuff/videos/dr hd no audio issue/The Gift - DR HD 2009-12-07 21-12-27.ts (78,6 MB)

Får i lyd på dette klip?

Her ses info fra MediaInfo:
http://bonghjerne.dk/randomstuff/videos/dr%20hd%20no%20audio%20issue/the%20gift%20no%20audio%20mediainfo.jpg

VLC ser ikke ud til at kunne se noget lyd i klippet:


Heller ikke i Codec Details:



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 18:20
Ja, jeg får lyd, men desværre kun i DVBViewer og ikke i VLC.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 18:21
for at jeg kan afspille dr HD på min popcorn, skal ts filen koventeres via vlc playeren.
der skal ikke ændres noget, men bare igennem.
ved ikke helt hvorfor, men det så virker aac lyden

men nej ingen lyd i vlc player fra din test.




Skrevet af: tougher
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 18:35
Hvis i har lyd på jeres optagelser fra DR HD må det næsten være Terratecs software som "ødelægger" lydsporet.

Jeg prøver at købe DVBViewer.

Tak for hjælpen.


Skrevet af: tougher
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 20:24
Hvordan modtager i forresten DR HD? Via DTT, kabel eller satellit?


Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af tougher tougher skrev:


Jeg prøver at købe DVBViewer.

Det tror jeg er en rigtig god ide.
Jeg prøvede lige selv at optage et klip fra DR HD med hhv. TerraTec Home Cinema og DVBViewer og oplevelsen var at ved efterfølgende afspilning med VLC var der ingen lyd på førstnævnte optagelse mens optagelsen fra DVBViewer virkede fint.
Det er muligvis et spørgsmål om noget opsætning, men under alle omstændigheder, så kan DVBViewer anbefales på det varmeste.


-------------
Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information


Skrevet af: tougher
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 21:30
Har bestilt (og betalt) på deres side. Venter bare på de sender mig en mail, men det sker åbenbart manuelt Stern Smile


Skrevet af: tougher
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Oprindeligt skrevet af tougher tougher skrev:


Jeg prøver at købe DVBViewer.

Det tror jeg er en rigtig god ide.
Jeg prøvede lige selv at optage et klip fra DR HD med hhv. TerraTec Home Cinema og DVBViewer og oplevelsen var at ved efterfølgende afspilning med VLC var der ingen lyd på førstnævnte optagelse mens optagelsen fra DVBViewer virkede fint.
Det er muligvis et spørgsmål om noget opsætning, men under alle omstændigheder, så kan DVBViewer anbefales på det varmeste.


Forresten tak fordi afklarede problemet med sikkerhed :-)


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af tougher tougher skrev:

Har bestilt (og betalt) på deres side. Venter bare på de sender mig en mail, men det sker åbenbart manuelt Stern Smile


Jeg tror din optagelse er korrupt eller optaget med for dårlig signal for jeg kan ikke afspille den i hverken MediaPortal eller MPC-HC eller WMP. Windows 7 her. Og jeg optager og afspiller ellers masser af MPEG4 for tiden :)


Skrevet af: tougher
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:


Jeg tror din optagelse er korrupt eller optaget med for dårlig signal for jeg kan ikke afspille den i hverken MediaPortal eller MPC-HC eller WMP. Windows 7 her. Og jeg optager og afspiller ellers masser af MPEG4 for tiden :)


Det virker fint hvis jeg selv prøver at downloade den. Spiller fint i både WMP og VLC, selvfølgelig uden lyd.


Skrevet af: Aspagilus
Skrevet den: 17-December-2009 kl. 15:19
Angående den lyd at DR benytter sig af på både DR HD, DR Ramasjang og DR K, så er codecet helt nøjagtigt: HE AAC v2.
Lige det codec findes der praktisk talt ingen afspillere eller convertere der kan anvende til noget.

Både Microsoft og Fraunhofer har også udviklet sådanne codecs, men for Microsoft er det kun Windows 7 brugere der får glæde af det og ang. Fraunhofer er det åbenbart kun folk der investerer i ekstremt dyre audio/video softwares der får glæde af det (nul pure codec download er tilgængelig).

Det eneste at XP og Vista brugere kan gøre er at læne sig tilbage og håbe på at der kommer stabile HE-AAC v1 & v2 codecs til fri afbenyttelse.

HE-AAC codecs er mere pain in the a.. end det er værd til digitalt tv, sikkert også derfor at ikke engang Canal Digital gidder at anvende det på deres Canal+ Film HD, der som de andre film kanaler fra dem har AC3 lyd.


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 17-December-2009 kl. 15:29
har ingen problemer med media portal og et usbkort. fin HE-AAC lyd. afspiller fint i vlc
ja men ac3 lyd fylder mere


Skrevet af: Aspagilus
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 02:31
Mjo, men du står også fast der med at det kan afspilles, men man er strandet hvis man gerne vil have det overført til DVD, der findes pt. ingen software der kan bruge det HE-AAC v2 til noget når det skal laves om til DVD eller andre formater for den sags skyld.

Kun Yousee kunder kan arbejde videre med at få lavet det om til andre formater, fordi de ikke sender DR's kanaler med
HE-AAC v2, de koder lyden om til MPEG efter hvad jeg kender til med min Terratec H7 boks.
Et tip fra mig er at måske fordi at både deres Sagem og Samsung bokse ikke understytter HE-AAC v2.


Skrevet af: tougher
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 15:31
Her er hvad MediaInfo siger...

Optaget med DVBViewer:
Audio
ID : 2321 (0x911)
Menu ID : 2030 (0x7EE)
Format : AAC
Format/Info : Advanced Audio Codec
Duration : 1mn 7s
Video delay : -1s 16ms
Language : Danish

Optaget med Terratec Home Cinema:
Audio
ID : 2321 (0x911)
Menu ID : 1 (0x1)
Format : AAC
Format/Info : Advanced Audio Codec
Duration : 33mn 56s
Video delay : -1s 245ms

Ser ikke ud til at være den store forskel. Jeg ved ikke om FAAD2 bruger Menu ID til noget, men det er umiddelbart den eneste forskel, Language har nok ikke noget at sige.


Skrevet af: ehelmer
Skrevet den: 26-December-2009 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Mjo, men du står også fast der med at det kan afspilles, men man er strandet hvis man gerne vil have det overført til DVD, der findes pt. ingen software der kan bruge det HE-AAC v2 til noget når det skal laves om til DVD eller andre formater for den sags skyld

Omkodning til MPEG2 kan let foretages med TMPGenc 4Xpress. 
Derefter konverteres MPEG2 filen til DVD format med f.eks. TMPGenc DVDauthor eller AutoringWorks.

Det eneste program jeg iøvrigt kender der altid afspiller DR's MPEG4/HE-AAC korrekt og  uden problemer er DVBviewer.  De gratis codec fra DivX7 virker godt.

Erik Helmer Nielsen


Skrevet af: Aspagilus
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 04:31
Kender også TMPGEnc 4.0 Xpress og den kunne ikke læse HE-AAC v2 lyden i de test videos jeg havde optaget fra hverken DR K eller DR HD via DVB-T, den meddelte at der ikke var nogen audio i video filerne. Kan deres DVD Author 3 eller Authoring Works 4 heller ikke btw.

Grunden til at det lykkedes for dem der eks. modtager deres tv igennem Yousee, er fordi at Yousee konverterer lyden om til ganske almindelig MPEG lyd, for det har jeg også prøvet af (jeg er Yousee kunde).


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 11:34
Man laver jo bare lyden om i vlc player til fra he aac lyd mpeg lyd(man kan konventere lyden,). Herefter kan man jo konventer filen i det program man nu ønsker.
så det kan udmærket lade sig gøre, men har ikke selv brug for det.
har en popcorn c200 til at afspiller mine filer med.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

[QUOTE=Aspagilus]
Det eneste program jeg iøvrigt kender der altid afspiller DR's MPEG4/HE-AAC korrekt og  uden problemer er DVBviewer. 
 
Det kan VLC Player også, og det kan også convertere lyd og/eller billede om til andre formater, så optagelsen eventuelt kan brændes på en DVD.
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: ehelmer
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Kender også TMPGEnc 4.0 Xpress og den kunne ikke læse HE-AAC v2 lyden i de test videos jeg havde optaget fra hverken DR K eller DR HD via DVB-T, den meddelte at der ikke var nogen audio i video filerne. Kan deres DVD Author 3 eller Authoring Works 4 heller ikke btw.

Både TMPGenc 4Xpress og TMPG AuthoringWorks læser lyden i DR's DVB-T MPEG4 TS filer.
Basta.

Erik Helmer Nielsen



Skrevet af: Aspagilus
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 03:55
Så siger vi det, selv om mine erfaringer sige noget stik modsat.


Skrevet af: Sfinksen
Skrevet den: 23-Marts-2010 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

for at jeg kan afspille dr HD på min popcorn, skal ts filen koventeres via vlc playeren.
der skal ikke ændres noget, men bare igennem.
ved ikke helt hvorfor, men det så virker aac lyden


Vil du beskrive præcis hvordan du gør det? Min Popcorn Hour A-110 afspiller gerne optagelser fra DR HD, men kun uden lyd.


Skrevet af: skachr
Skrevet den: 01-April-2010 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

[QUOTE=Aspagilus]
Det eneste program jeg iøvrigt kender der altid afspiller DR's MPEG4/HE-AAC korrekt og  uden problemer er DVBviewer. 
 
Det kan VLC Player også, og det kan også convertere lyd og/eller billede om til andre formater, så optagelsen eventuelt kan brændes på en DVD.
Flemming
 
VLC Player version 1.0.5: Når man gemmer 6-kanals HE-AAC lyd, konverteret til AC3 (6 kanals Dolby Digital, lyder det som om rækkefølgen af højre, vemstre, center etc. er forkert.
Når man fra VLC gemmer som MP4 aac lyd, og i MeGui konverterer til Dolby med Aften-AC3 eller Ffmpeg-AC3, lyder kanalrækkefølgen rigtig.
 
Er der nogen der har et link til en HE-AAC/SBR+PS testfil, så man kan tjække om lyden kommer ud i de rigtige kanaler?



Print side | Luk vindue