Print side | Luk vindue

Folie på højtalere!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72213
Udskrevet den: 08-Maj-2025 kl. 01:30

Emne: Folie på højtalere!
Skrevet af: Thomaszulu
Emne: Folie på højtalere!
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 22:28
er der nogen der kender nogen i københavns området som lægger folie på højtalere. Vil ændre farve på et sæt højtallere men kan kun finde en dygtig en i jylland. 

-------------

Svar:
Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 17-December-2009 kl. 13:00
Du kan prøve at ringe til en møbel snedker eller ligende. Der burde være en del der kan det håndværk.

-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 17-December-2009 kl. 13:07
mon ikke det er en skiltemaler du skal have fat i.
De pakker jo alt muligt ind i folie, lige fra Taxaer til butiksruder.

Har selv købt noget folie i Silvan, har dog ikke fået det afprøvet endnu.

Skrevet den: 17-December-2009 kl. 14:49
Jo det var sku nok egentlig en meget bedre ide.Thumbs Up

-------------
Mvh.Christian

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 17-December-2009 kl. 16:49
Ja for en snedker vil da ikke røre folie med en ildtang. Der er under deres værdighed Tongue

Skrevet den: 17-December-2009 kl. 21:42
Måske kan en skiltemaler. Jeg har prøvet at søge på nettet men der er ikke nogen som rigtig går i deraljer med højtaler restaurering eller maling. derunder foliering.. men jeg prøver lige at ringe rundt. Det drejer sig måske bare om at finde en som måske har prøvet det før. Jeg har lidt af et projekt som jeg vil have ordnet.. men han kan måske trylle ham jeg finder

-------------

Skrevet den: 17-December-2009 kl. 21:51
Men du skal nok forberede dig på det ikke er helt billigt, men er du super glad for dine højtalere, kan det være en god ide.
Ellers få dem sprøjte lakeret.

-------------
Mvh.Christian

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 17-December-2009 kl. 23:41
ja en lakeringer er ikke så dyr.. tror du kan slippe med ca. 500 kr pr højtaler hvis du finder en god auto lakør.

der er selvf. ikke "fortrydelse" på en lakering, men fik autolakeret alle husdøre i mit hus, og det er utroligt holdbart

Skrevet den: 18-December-2009 kl. 00:03
okay.. jeg troede da det netop var omvendt? at jeg netop skulle få folie på og at det var sprøjtelakering som var risikabelt. Det er et par dyre højtalere, så jeg tænkte at folie ville være det bedste for at have chancen for at fortryde hvis du skulle sælges engang. Bevare værdien. Men sprøjtelakering er måske et flottere resultat. 

-------------

Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 18-December-2009 kl. 10:11
De fleste hjemmegjorte 'forbedringer' kan være problematiske at videresælge, derfor er det vel en fordel med noget folie, hvis man kan pille det af igen, og det ikke efterlader nogle mærker.

-------------
mvh Christian

Skrevet den: 18-December-2009 kl. 10:12
Angående folie, så kræver det vist varme behandling hvis det skal fjernes igen.
Altså hvis man har brugt noget ordentligt folie.

Skrevet den: 18-December-2009 kl. 12:01

Jeg vil også helst have folie på med hensyn til værdi foringelse. Så kan den næste køber selv bestemme. Jeg har kontakt til en nordjyde som laver et rigtigt flot folie arbejde. Men gad godt at finde en i københavnsområdet, da jeg ellers skal have fragtet hele lortet derop og tilbage igen.. Det vejer en bondegård og fylder meget. 

-------------

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 18-December-2009 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

ja en lakeringer er ikke så dyr.. tror du kan slippe med ca. 500 kr pr højtaler hvis du finder en god auto lakør.

der er selvf. ikke "fortrydelse" på en lakering, men fik autolakeret alle husdøre i mit hus, og det er utroligt holdbart

Du kan muligvis slippe med 500 kroner pr. flade Hvis du ikke kender en, og at det skal være gjort ordentligt. Det er ihvertfald min erfaring hvis man indregner arbejdsløn, forarbejde og efterbehandling. Har du en højttaler skal du jo ikke have malet dine enheder og ej heller dine terminaler.

En dør er noget helt andet;  bare pil låsen ud og så skal man bare give den gas.

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 18-December-2009 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Jeg vil også helst have folie på med hensyn til værdi foringelse. Så kan den næste køber selv bestemme. Jeg har kontakt til en nordjyde som laver et rigtigt flot folie arbejde. Men gad godt at finde en i københavnsområdet, da jeg ellers skal have fragtet hele lortet derop og tilbage igen.. Det vejer en bondegård og fylder meget. 

Brugeren Larxox herindefra har selv prøvet at sætte det på en subwoofer, og det kom virkelig til at se ud som om den var kommet sådan fra fabrikken.

Ihvertfald bør du spendere de 50 kroner og en formiddag på at forsøge dig ad inden du betaler mange penge for at få andre til at gøre det for dig.

Skrevet den: 18-December-2009 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Brugeren Larxox herindefra har selv prøvet at sætte det på en subwoofer, og det kom virkelig til at se ud som om den var kommet sådan fra fabrikken.

Ihvertfald bør du spendere de 50 kroner og en formiddag på at forsøge dig ad inden du betaler mange penge for at få andre til at gøre det for dig.
De 50 kr er vel for Silvan løsningen. Silvan folien kan ikke "bøjes" ligesom rigtigt kvalitets folie der vist bliver opvarmet før den bliver lagt på.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 11:10
Silvan løsningen kan ikke anbefales, har netop afprøvet den i weekenden.
Det bliver pænt nok,  men folien er ikke særlig stærk/modstands dygtig, så er ret sikker på at det hurtigt bliver grimt.

Jeg benyttede en mat hvid folie.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 21:36
okay.. det er da skod.Var det bare et spørgsmål om kvaliteten på folien? hvordan gik det med at få det på??

-------------

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 23:33

okay.. det er da skod.Var det bare et spørgsmål om kvaliteten på folien? hvordan gik det med at få det på??
Det var kvaliteten af folien. Det gik let med at få det på, så tror helt sikkert at det er vejen frem.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 23:44
okay det er da rat at vide. jamen så er du jo manden som skal hjælpe mig med at beklæde mine højtallere?? he he

-------------

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 23:51
hvad er det for nogle højttalere du skal have beklædt ?
Iøvrigt et fedt tv du har Smile

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 02:12
Det er pioneer s-3ex modellen.. jeg har bestilt dem i lys træ med henblik på at få lagt folie på det stykke som er træ lakeret. jeg vil så beholde det sorte pianolak front.. så de er sorte og hvide.. et lidt vildt projekt.. håber det kan lade sig gøre.. Det er med center højtallere og baghøjtallere.

ja jeg fik lige et tv i hvid. et var svært at få fat i men det lykkedes efter 3 måneder... 

-------------

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 10:22
Jeg tror det er sådan noget folie som på denne http://solutions.3mdanmark.dk/wps/portal/3M/da_DK/GraphicSolutions/Home/ProdInfo/Catalogue/?PC_7_RJH9U5230GE3E02LECIE20OAS1_nid=DZCSHZ6DMKbeCGMHVGD6P0gl - side der skal benyttes. Bemærk det kan ikke fjernes igen uden en varme pistol.

s.3ex ser spændene ud, det vil være et stort arbejde at gøre det selv.

Ja undre mig ikke du skulle vente 3 mdr, jeg snuppede nemlig det sidste AW tv  i DK, inden de røg i rest order. Smile

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 20:56
ja det bliver et stort arbejde.. jeg vil bare ikke ødelægge den originale lak indenunder folien.. ved du om den tager skade.. min svoger som er tømre, siger at den ikke tager skade da lakken og folien har et forskellige smelte punkter. Nu hvor man bruger varmepistol.. ved ikke om det er forklaret ordentlig men håber at du forstår..

ja jeg var heldig at få en hvid.. troede også det var umuligt.. 

-------------

Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 23-December-2009 kl. 07:59

Varmepistoler til fjernelse af folie, er et vidt begreb - det er slet ikke nødvendigt med de store varmepistoler man bruger til eks at fjerne gl. maling med - konens HÅRTØRRER er rigeligt

Skrevet af: act_dk
Skrevet den: 23-December-2009 kl. 23:59
Du må endelig skrive hvad du kommer frem til.. Evt. nogle billeder.. Overvejer det selv..

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 00:02
Jeg skal nok komme med billeder.. hvis det overhovedet bliver til noget.

-------------

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 10:24
Har du overvejet at få bygget et par nye kabinetter og lakere disse i stedet?

Så er du sikker på, at de gamle kabinetter bevarerer gensalgsværdien - hvis du ellers kan få enheder og terminaler ud af dem.

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 19:17
jeg tror ikke at det er nogen økonomisk god idé at lave sådan et projekt. Jeg ved ikke om du ved hvilke højtalere det drejer sig om? Jeg prøver at finde en som kan lægge folie på for mig.. Det tror jeg er den bedste løsning

-------------

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 19:33

Jeg ved ikke om du ved hvilke højtalere det drejer sig om?

Det gør jeg - nu.

Jeg kan godt se, hvad du mener. Det er ikke nogen simpel form at bygge.

De ser ud til at have nogle dobbeltkrumme overflader. Planlægger du også at beklæde disse overflader med folie?

Uden at vide ret meget om foliepålægning vil jeg gå ud fra, at dobbeltkrumme overflader ikke egner sig for gør-det-selv-pålægning, da materialet ikke kun skal bøjes men også strækkes. Så det er nok en god ide at finde nogen, der kan gøre det.

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 23:38
som førnævnt er det kun trælooket der skal folie dækkes.. jeg vil bevare det sorte look der hvor det er.. Og ja det bliver besværligt med den dobbeltkrummede form.. derfor søger jeg også folk som måske ved hvad jeg skal gøre.. jeg skal snakke med forskellige skilte malere efter nytår.. fik at vide at det var et bud.

-------------

Skrevet af: Baron
Skrevet den: 02-Januar-2010 kl. 21:49
Hvis i leder efter noget folie, har jeg læst lidt på nettet omkring dette produkt og har også selv overvejet at forsøge at smide det på mine Dali'er ..
Kender dog ikke meget til deres priser, men har læst at dette laminat let kan bukkes omkring hjørner etc.

http://www.byggeri.dk/produktpro/view_produkt.asp?id=122

Skrevet af: Bruger udmeldt 10
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 13:53
Jeg har i dag prøvet at sætte noget hvidt folie på min sub, jeg købte det hos den lokale skiltemager. Folien er af mærket 3M, da det er godt at "knække" rundt om kanter.

Jeg brugte en lille malerrulle af bomuld, så er det nemt at fjerne luftbobler. + en NY hobbykniv

Det tog kun 30 min. og resultatet sunes jeg er ok. Nu er det godt nok kun til "slyngelstuen", men jeg tror at lidt mere koncentration, så ville det være ok til stue højttalere.

Mvh
Mejnert

Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 16:02
Ser s'gu da godt ud. Hvad gav du for folien?

-------------
mvh Christian

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 18:21
Jeg fik ikke en regning med, men mener han sagde kr.250,- og det er til komplet 5.2 sæt (ja 2 sub)

Mejnert

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 20:43
har du 3M varenummeret på folien?

-------------
Mvh

René

Skrevet af: Bent_s
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 21:16

hej

Find folien hos en lokal skiltemaler, så kan man hente mere hvis det går galt, har selv arbejdet hos en skiltemaler. Der findes folie specielt til indpakning som kan strækkes omkring hjørner bløde som skarpe. 3M, orecal, mf.  kan også fåes som printfole hvor med egne motiver

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 22:10
jeg finde varenr. på folien når jeg kommer hjem i morgen.

Mejnert

Skrevet den: 16-April-2010 kl. 20:39
Folien hedder 3M Scotchcal film Series 50, det er det eneste der står på bagsiden.
fik også lige sat på surroundhøjttalerne:

Mejnert

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 16-April-2010 kl. 20:51
ok tak det ligner denne http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Graphics/Scotchprint/Prod-Info/Catalog/?PC_7_RJH9U5230GE3E02LECIE20S7M3_nid=SJ4Z1WHBDMbeGW5VRFJ6Q9gl - http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Graphics/Scotchprint/Prod-Info/Catalog/?PC_7_RJH9U5230GE3E02LECIE20S7M3_nid=SJ4Z1WHBDMbeGW5VRFJ6Q9gl  rart nok at vide en anden gang

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 16-April-2010 kl. 23:46
jeg kan se det er den hedder 50.10, den jeg har brugt

Skrevet af: VikingDK
Skrevet den: 15-Maj-2011 kl. 10:03
Hej alle sammen, Smile

nu har jeg også endelig fået taget mig sammen til at sætte noget hvid folie på mine baghøjtalere...

lille tip: for at undgå luftbobler under folien har det for mit vedkommende vist sig gavnligt, at spraye overfladen af højtalerne med en smule sæbevand.

Materialer brugt:

3M folie Scotchcal Film Series 50
Hobbykniv
Saks
Sprayflaske med vand og en smule opvaskemiddel
Plastik iskradser

Hilsen

Flemming

Skrevet af: BigRaj
Skrevet den: 15-Maj-2011 kl. 10:24

Fedt at se hvordan kreaviteten blomstrer herinde. De blev sku rigtigt flotte de højtalere.

-------------
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul

Skrevet af: gullip
Skrevet den: 18-Maj-2011 kl. 12:39
Det ser ud til at være et pænt resultat! Thumbs Up

Skrevet af: JayKay
Skrevet den: 07-December-2011 kl. 22:58
Hvor kan man købe den slags film henne? Evt. Link tak.

Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 07-December-2011 kl. 23:29
Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Smile

-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk

Skrevet af: db89
Skrevet den: 07-December-2011 kl. 23:43
Malerforretninger, Bauhaus osv har det vist. Jeg har tidligere købt folie i "træ look" i bauhaus til vindueskarme og det var billigt og udemærket.

PS: det er ikke folie specielt til vindueskarme, det var bare det jeg skulle bruge det til.

Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 01-Januar-2012 kl. 21:50
Ældre tråd - vil dog lige sige, at folie købes nemmest og billigst ved jeres lokale skiltefagfolk.

(er selv skiltetekniker)

Godt nytår!

Print side | Luk vindue