NAS vs. MKV?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72320
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 19:18
Emne: NAS vs. MKV?
Skrevet af: Muffeh
Emne: NAS vs. MKV?
Skrevet den: 19-December-2009 kl. 22:14
Hey folkens.
(skal lige hurtigt siges jeg er ny her på sitet, så hvis jeg gør noget forkert, eller stiller dumme spørgsmål, then sorry! ![Tongue Tongue](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley17.gif) )
Nå! Det det hele handler om, er at jeg er ude for at lede efter en NAS lig. server, som skal ku præstere lidt, så hvis nogen af jer har nogen gode forslag så kom gerne med links, bare husk på, det skal være noget der kan skaffes i DK! ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif) - brydes mig ej om at købe fra udlandet ![Ouch Ouch](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley18.gif)
Her er lidt om, hvad den gerne må kunne.
Have plads til MIN. 1TB harddisk, gerne mere. (installerede hdd's er ikke nødvendigt).
Skal ku understøtte DLNA/UPnP.
Skal ku køre trådløst, om det så skal være via ekstern netkort! (so be it!).
Skal helst ikke være jordens største strømsluger! (er dog ikke et krav).
Skal ku understøtte MKV filer, da den trods alt skal bruges til at streame film.
Skal ku arbejde sammen med PS3 på den ene eller anden måde!
Og Vigtigst af det hele, må ik koste en 1½ bondegård!
- Er ikke sikker på det var alt, men pt. kan jeg ik komme i tanke om mere.
Så er der som sagt forslag, sig endelig til! (PS3 Medie Server køre nemlig for langsomt, og hakker i afspilningen! ![Cry Cry](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley19.gif) )
(Skal lige tilføjes, at hvis nogen af jer har forslag til evt. ekstra funktioner, som i selv er glade for, og ville mene jeg os ku blive det, lytter jeg gerne ![Big smile Big smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley4.gif) )
|
Svar:
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 19-December-2009 kl. 23:13
Hej Muffeh
Jeg kan ikke anbefale nogen NAS, men jeg blander mig alligevel, for der er nogen ting i din idé og dine krav der ikke rigtig spiller sammen
Som jeg læser det vil du streame mkv filer til en PS3 fra en NAS fordi din nuværende løsning med PS3 medie server kører for langsomt og hakker i afspilningen.
Dette løser du ikke ved at anskaffe en NAS, tværtimod.
1. En PS3 understøtter ikke afspilning af mkv, så du vil ikke kunne streame mkv fra en NAS til en PS3
2. Grunden til PS3 media server hakker er netop fordi en PS3 ikke understøtter afspilning af mkv og den derfor transcoder til et andet format live, hvilket kræver flere ressourcer end din server kan levere
3. En NAS vil ikke kunne transcode overhovedet grundet manglende CPU kraft, og da en PS3 ikke native kan afspille mkv, vil du altså slet ikke kunne streame mkv fra denne til en PS3
4. Trådløs duer slet ikke til streaming af HD video hvilket jeg formoder dine mkv er. Der skal kabling til.
Så hvis mit bud på hvad dit indlæg handler om er korrekt, så er du på vej til at forsøge at løse det med forkerte midler.
Hvis du skal streame til en PS3 er du nødt til at starte med at lave dine mkv filer om til et format som PS3 native forstår, så vil det streame uden problemer fra din nuværende løsning da PS3 media server så ikke skal transcode under afspilningen. Hvis du stadig er interesseret i en NAS er dette så også en mulighed, men altså kun hvis du ændrer dine filer fra mkv til noget andet.
Vil du slippe for at skulle ændre dine mkv filer, er et andet alternativ at anskaffe en ekstra media afspiller der native understøtter mkv og bruge denne istedetfor din PS3
------------- Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
Skrevet den: 19-December-2009 kl. 23:23
Okey, jamen der lærte jeg da lidt om min PS3 :P (altid rart at lære noget nyt jo.)
men som sagt, vil jeg stadig gerne have en NAS som kan arbejde sammen med min PS3, så ku være jeg bare sku overveje Netgear DUO (kan ik huske hvad den præcist hedder, os ligemeget!) men den ene understøtter i hvertfald op til 2TB, så det ku være en ide! men så er mit spørgsmål bare, hvad skal jeg så ud at have fat i, for at ku streame evt MKV filer, fra en NAS server, så jeg kan se det på mit tv? og lige for sjov, Nogen forslag til en NAS server med trådløst internet som har N-Draft? (vil nemlig gerne ku have muligheden for at ku streame den ene og anden vej, blot via trådløst!) og jo, med en D-Link DIR-855 som kan køre med 300 Mbit/sek er det bestemt muligt, uden problemer! (problemet med min ps3, ligger bla. i at den ik kan køre meget mere end 108 mbit, da netkortet ik kan trække mere :() så, et godt forslag, til evt. MKV afspiller, der kan kables sammen med en NAS server, som kan køre trådløst, og samtidig kan fungere med min ps3? (altså, bare at NAS'en i sig selv kan samarbejde med ps3) dette BURDE da vel være muligt? og gerne links og pris ville være rart! ;)
|
Skrevet af: Zagadka
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 00:55
Uden at have en PS3 selv kan jeg se et par ting i spawns svar som er forkerte eller kræver uddybning.
- Man streamer ikke MKV men indholdet af en MKV fil. MKV er et container filformat som indeholder et antal datastrømme som man kan streame. Men det der sker er at serveren læser filen og streamer indholdet til klienten uden nogle oplysninger om filformat på serveren.
- Problemet er nærmere at MKV filer der indholder HD video ofte har video kodet med x264 codec'et (open source implementation af H.264) som kræver en del ressourcer at dekode.
- Der findes NAS servere på markedet der har flere kræfter rent ressource mæssigt end man umiddelbart tror så hvis man endeligt skulle bruge en der kan transkode en videostrøm on-the-fly vil jeg ikke udelukke at du kan finde den. Til sammenligning har min QNAP TS-239 Pro en 1,6 GHz Intel Atom processor og 1 GB RAM og den koster lige omkring 3.000 kr. i Danmark.
- Teoretisk er trådløst fint til streaming, også af HD materiale. Med et typisk throughput på 22 Mb/s for 802.11g og 50-144 Mb/s for 802.11n er der ressourcer til transmissionen. Problemet er at der er tale om et netværk med delt medie (luften som medie for radiobølger) der sender i et frekvensområde med megen støj. Hvor "normal" datatrafik i langt de fleste tilfælde fint kan håndtere dette er streaming mere følsomt på dette område og derfor frarådes streaming over trådløse netværk ofte.
De klassiske bud på NAS servere er normalt Synology eller QNAP afhængigt af hvem man spørger. Prøv at kigge på de to mærker. Personligt vil jeg foreslå en QNAP NAS server, men mest fordi sådan en har jeg selv men også fordi TS-x39 serien bygger på en Intel Atom processor så udvalget af software til dem er marginalt større.
------------- Panasonic TX-P42G10E Panasonic DMR-BCT720 Oppo BDP-80 RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware Sony Xperia Z3
|
Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 01:38
NAS'en er ligeglad med hvilken type data du smider på den! Du kan ikke forvente at kunne køre 300Mbps trådløst lige meget hvilken løsning du får. Hvis du når 108Mbps i "output" i dag, så er det meget mere end mange andre, og det må være uden kode på dit netværk.
Hvorfor kan du ikke koble NAS'en ind i din trådløse router med kabel? Dette vil altid være det bedste og hurtigste.
Hvis det er et krav at din PS3 skal "afspille" MKV filer, så skal der noget seriøst hardware til og noget software, fordi at MKV filen skal "laves om" til en format PS3'en kan forstå mens du ser filmen. Det nemmeste er at købe en NAS med mulighed for UPnP og NFS adgang, og dette kan stort set alle de "kendte" mærker.
NFS protokollen kan blive nødvendigt ved 1080P høj bitrate film for at netværket kan streame hurtigt nok. UPnP til din PS3 og alle mulige andre musik/video afspiller på dit netværk. Der ud over køber du f.eks en Xstreamer til at se video fra.
Køb denne NAS http://www.xtreamer.net/etrayz/overview.aspx Denne afspiller http://www.xtreamer.net/xtreamer/overview.aspx - http://www.xtreamer.net/xtreamer/overview.aspx Begge har mulighed for wifi, men kablet er altid sikkersete valg.
Jeg har selv afspilleren, og er rigtig rigtig glad for den. Jeg afspiller fra min Qnap ts-219P over kablet netværk, via NFS til Xtreamer og via UPnP til min PS3 og min linksys by cisco musik afspiller. De formater som PS3'en ikke naturligt kan afspille kan min NAS, eller de fleste andre NAS(99,9%). Dem kan den ikke gøre noget ved, og har kommer den anden afspiller ind i billedet. Med den anden afspiller sat op kommer du ikke til at bruge din PS3 til video mere.
1 stk. Xtreamer with Free Antenna 99EUR1 stk. eTRAYz for New Customer 99EUR1 stk. WIFI USB Antenna 20 EUR+ forsendelse 45EUR = 263 Euros = 1 957.01482 Danish kroner
Håber det kan bruges
------------- .....
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 01:57
Tak for de fine besvarelser, men er en af de stædige typer, der nægter at give op, og bare overlade tingene til andre, så derfor har jeg i mellemtiden siddet og søgt lidt, og det bliver til at jeg smækker en NETGEAR ReadyNAS Duo RND2110 på min Router (og ja, den kommer ganske rigtig på med kabel! ;)) og som sagt fandt jeg os selv "Xtreamer", og har fundet den i en dansk butik, og med antenne bliver det lige under 1200, hvilket er fint for mig! :) Xtreamer'en skal der så streames til via trådløst, og skal altså lige siges, at jeg køre med et gennemsnit af 244-300 mbit/sek på den trådløse forbindelse, MED WPA-PSK (WPA2) kode på! så har intet at klage over der! men ja, har siddet og tænkt over det, og det er blevet min endelige løsning, nu skal jeg så selvfølgelig bare om på den anden side af nytår, så der begynder at komme nogen penge ind igen :D (og jo, min PS3 vil stadig blive brugt til film, men kun DVD samt Blu-Ray film, resten af hvad jeg har liggende af film fra hdd osv, kommer til at køre via min NAS!)
- Men tusinde tak for hjælpen folkens, tror nok ik det sidste gang jeg har skrevet her inde. God jul! ;')
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 01:58
Zagadka skrev:
Uden at have en PS3 selv kan jeg se et par ting i spawns svar som er forkerte eller kræver uddybning.
- Man streamer ikke MKV men indholdet af en MKV fil. MKV er et container filformat som indeholder et antal datastrømme som man kan streame. Men det der sker er at serveren læser filen og streamer indholdet til klienten uden nogle oplysninger om filformat på serveren.
- Problemet er nærmere at MKV filer der indholder HD video ofte har video kodet med x264 codec'et (open source implementation af H.264) som kræver en del ressourcer at dekode.
|
1. Det er altså helt skrup forkert det du skriver. Serveren gør ikke andet end severe filen til klienten, det er klienten der parser mkv containeren og sender video og audio strømmen indeni videre til sin dekoder. Det er ikke serveren der læser indholdet af filen, det er klienten. Vil du streame en mkv fil, så skal klienten kunne afspille mkv. Alternativt kan man lade serveren transcode til et filformat som klienten forstår live mens det afspilles, det er bl.a. det man gør med PS3 media server, men dette kræver selvfølgelig en del ressourcer af serveren.
2. Nej det er ikke problemet, en ps3 har ingen problemer med at dekode h264 som er standard video kompressions format der benyttes i bluray og andet - hvordan tror du ellers den afspiller bluray ?.
Men den forstår altså ikke mkv af den simple grund at Sony ikke vil have den skal, derimod forstår den godt m2ts containeren som benyttes til bluray hvilket den understøtter, derfor skal man flytte h264 videoen fra mkv containeren til en m2ts eller ts container hvis det skal kunne afspilles af en PS3
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 02:03
- by the way, et lille "off-topic" moment.
GLÆDER mig et eller andet sted, til den dag det lykkedes nogen at cracke PS3'ens software, så man kan pille ved det lige så meget som man kan hos PSP'en :D
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 02:08
Muffeh skrev:
Tak for de fine besvarelser, men er en af de stædige typer, der nægter at give op, og bare overlade tingene til andre, så derfor har jeg i mellemtiden siddet og søgt lidt, og det bliver til at jeg smækker en NETGEAR ReadyNAS Duo RND2110 på min Router (og ja, den kommer ganske rigtig på med kabel! ;)) og som sagt fandt jeg os selv "Xtreamer", og har fundet den i en dansk butik, og med antenne bliver det lige under 1200, hvilket er fint for mig! :) Xtreamer'en skal der så streames til via trådløst, og skal altså lige siges, at jeg køre med et gennemsnit af 244-300 mbit/sek på den trådløse forbindelse, |
Din trådløse hastighed bliver altså aldrig hurtigere end det svageste led i kæden. I dette tilfælde bliver det xtreameren som maksimalt streame op til 10Mbps med sit USB netkort. Det er fuldstændig ligegyldigt hvad de teoretiske specifikationer på N protocollen og din router så ellers er.
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 02:15
True true.
Så er det jo selvfølgelig jeg ikke kan lade være med at tænke, der findes ik en måde at komme forbi det på vel? altså, om der er anden trådløs netkort man kan koble på?
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 02:21
Nej, begrænsningen i maksimal hastighed fra et USB netkort på Xtreameren og lignende afspillere, skyldes ikke selve netkortet, men den meget lille og svage generelle CPU disse afspillere har.
Den eneste måde du kan "komme udenom" dette problem på er ved at sætte en trådløs bridge løsning op og så forbinde afspilleren med kabel til bridgen.
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 02:23
Efter hvad jeg kan se så er NETGEAR ReadyNAS Duo RND2110 bygget på lidt ældre hardware. Jeg ville vælge en med bedre hardware og mindre strømforbrug.
Eneste fordel den har er at den kan købes med en HDD i, i de andre skal du selv montere den.
------------- .....
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 02:27
#spawn - Ja okey, må bare lære at leve med det så jo, eller begynde at trække lidt kabler :p
#Notfast - hmm, hvad ville du da ellers forslå der kan det samme? altså, den må ik koste så meget som EEN kr over 3k (gider ik give mere for det!) og så er Netgear'en lavet til at samarbejde med PS3'en nemlig, den har os været fint anmeldt i So Ein Ding ;)
------------- LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 08:22
Qnap ts-219P Turbo Nas : http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=122 - http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=122 http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=122 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=564875 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=564875
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=564875 - Så køber du selv 1 eller 2 HDD og sætter i. og ud vide via e SATA, usb eller koble den sammen med andre Nas til en stor NAS styret af denne her.
ALLE Nas som understøtter UPnP kan bruges sammen med PS3, der er ikke noget specielt !
Maximize the enjoyment of your home multimedia center The built-in UPnP/ DLNA media server (with TwonkyMedia enabled) of the Turbo NAS supports a wide range of DLNA media players such as Sony PS3 and Microsoft Xbox 360 gaming consoles and works well with NFS-supported High-Definition (HD) digital media players for HD video streaming. By installing the DLNA/ UPnP application on your iPhone or iPod touch, you can access the Turbo NAS on the local network and play the multimedia contents, e.g. videos, music, and photos on the server. In addition, the high-speed PC-less Download Station with the unique QGet utility enables you to manage the BT/ FTP/ HTTP download tasks remotely over the local network or the Internet. The TS-219P is the ideal multimedia and storage solutions to enhance your home entertainment experience.
Jeg bruger selv Qnap ts-219P Turbo Nas, og den er nem og lige til at gå til.
------------- .....
|
Skrevet af: justrace
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 11:01
Muffeh skrev:
og skal altså lige siges, at jeg køre med et gennemsnit af 244-300 mbit/sek på den trådløse forbindelse, MED WPA-PSK (WPA2) kode på! så har intet at klage over der! |
Hvordan pokker har du gjort det?? ![Big smile Big smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley4.gif)
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 14:15
#Notfast - Tak, vil lige kigge på den engang i aften når jeg har fri fra arbejde :D
#justrace - Tja, brugt en helveds masse penge på N-Draft udstyr, og fået sat det rigtigt op :P men direkte hvordan? det kan jeg sku ik forklare! måske har jeg bare været heldig :D
------------- LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
Skrevet af: justrace
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 14:28
Hvilken router har du? Eller AP?
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 14:47
spawn skrev:
Zagadka skrev:
|
1. Det er altså helt skrup forkert det du skriver. Serveren gør ikke andet end severe filen til klienten, det er klienten der parser mkv containeren og sender video og audio strømmen indeni videre til sin dekoder. Det er ikke serveren der læser indholdet af filen, det er klienten. Vil du streame en mkv fil, så skal klienten kunne afspille mkv. Alternativt kan man lade serveren transcode til et filformat som klienten forstår live mens det afspilles, det er bl.a. det man gør med PS3 media server, men dette kræver selvfølgelig en del ressourcer af serveren.
2. Nej det er ikke problemet, en ps3 har ingen problemer med at dekode h264 som er standard video kompressions format der benyttes i bluray og andet - hvordan tror du ellers den afspiller bluray ?.
Men den forstår altså ikke mkv af den simple grund at Sony ikke vil have den skal, derimod forstår den godt m2ts containeren som benyttes til bluray hvilket den understøtter, derfor skal man flytte h264 videoen fra mkv containeren til en m2ts eller ts container hvis det skal kunne afspilles af en PS3
|
Nu er du kommet i den uheldige situation at du har startet en diskussion om streaming med en person der har skrevet eksamensprojekt på sit ingeniørstudium om standard baseret video streaming og som en del projektet implementerede diverse standarder til streaming til en streaming server. Så du siger bare til når du mener at du har tabt, hvilket jeg vil anbefale sker snart for dette er ikke det rigtige sted at tage en lang diskussion om dette.
Serveren sender intet container relateret til klienten, derimod bestemmer formatet på video strømmen hvilken udvidelse til RTP standarden der fastlægger payload formatet for streamingen. Container formatet er en måde at samle relaterede datastrømme og gemme dem på en computer. Jeg ser ofte at filmen knækker for folk når det drejer sig om adskillelse af de to begreber container format og video format.
Der hvor container formatet har betydning er ikke ved streaming men ved progressiv download, som ofte kaldes HTTP streaming eller bare streaming af folk der ikke kender forskel. Dog har det intet med streaming at gøre i ordets rette betydning. Ved progressiv download begynder klienten at afspille filen før hele filen er modtaget hvilket for brugeren ligner streaming men teknisk er meget forskelligt.
------------- Panasonic TX-P42G10E Panasonic DMR-BCT720 Oppo BDP-80 RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware Sony Xperia Z3
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 14:54
justrace skrev:
Muffeh skrev:
og skal altså lige siges, at jeg køre med et gennemsnit af 244-300 mbit/sek på den trådløse forbindelse, MED WPA-PSK (WPA2) kode på! så har intet at klage over der! |
Hvordan pokker har du gjort det?? ![Big smile Big smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley4.gif) |
Sikkert på 5 GHz båndet, der er væsentligt mindre støj end på 2,4 GHz båndet. Hvis det er på 2,4 GHz båndet så er det i seriøs medvind i et område uden baggrundstøj, for det kan normalt ikke lade sig gøre.
Jeg har selv et 802.11n netværk og hvis jeg placerer klienten 10 cm fra routeren med direkte line-of-sight, kan jeg ikke opnå mere end 135 Mb/s med WPA2 sikkerhed.
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 15:37
#Zagadka - Ja, ganske rigtig så køre jeg på 5GHz båndet da den understøtter det, men selvom jeg sætter mig ind i stuen som er mere end 10m væk fra routeren, køre den stadig med 300mbit ;b don't ask me how, men det gør den! :P (MENER faktisk, at det vidst nok lykkedes mig at opnå samme hastighed på 2.4GHz båndet, men kan ikke huske det.)
#justrace - Det står faktisk i listen over mine specs hvis du kigger nederst i mine beskeder ;)
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 15:39
#Notfast - Forresten, tak for linksne, har kigget lidt på det, og den er stærkt kommet til overvejelse, især da den understøtter helt op til 4TB ;) - og det med PS3 info'en, tak, lærte lidt mere der :P er stadig ny på området ang. netværk, deling, streaming osv. generelt gadgets :D
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 15:54
Muffeh skrev:
#Notfast - Forresten, tak for linksne, har kigget lidt på det, og den er stærkt kommet til overvejelse, især da den understøtter helt op til 4TB ;) - og det med PS3 info'en, tak, lærte lidt mere der :P er stadig ny på området ang. netværk, deling, streaming osv. generelt gadgets :D |
Ingen problem ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Det fede ved den er at den bruge kun lidt strøm og så er den "stærk"! Jeg afspiller 1080P video, mp3 og dvd iso fra den på samme tid. Også løber jeg tør for udstyr til at "belaste" den med. CPU forbrug når ikke over 20% ved det.
------------- .....
|
Skrevet af: Zulu
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 15:58
Muffeh skrev:
#Zagadka - Ja, ganske rigtig så køre jeg på 5GHz båndet da den understøtter det, men selvom jeg sætter mig ind i stuen som er mere end 10m væk fra routeren, køre den stadig med 300mbit ;b don't ask me how, men det gør den! :P (MENER faktisk, at det vidst nok lykkedes mig at opnå samme hastighed på 2.4GHz båndet, men kan ikke huske det.)
|
Én ting er jo hvad der står som forbindelses-hastighed - én helt anden ting er den faktiske overførselshastighed. Det folk har svært ved at tro på, i tråden her, er at du også kan overføre data mellem to enheder på dit netværk med 300 Mbit/s ~ 37,5 MB/s. Eller har jeg misforstået skepsissen? Har du testet den faktiske overførselshastighed? Eller er din henvisning til 300 Mbit/s kun for den forbindelseshastighed Windows oplyser?
|
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 18:38
Zagadka skrev:
Nu er du kommet i den uheldige situation at du har startet en diskussion om streaming med en person der har skrevet eksamensprojekt på sit ingeniørstudium om standard baseret video streaming og som en del projektet implementerede diverse standarder til streaming til en streaming server. Så du siger bare til når du mener at du har tabt, hvilket jeg vil anbefale sker snart for dette er ikke det rigtige sted at tage en lang diskussion om dette.
|
Forventer du et pænt svar eller en fornuftig debat fra mig med den attitude ?? ![Confused Confused](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley5.gif) ![Dead Dead](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley11.gif)
|
Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 19:41
Zagadka skrev:
Nu er du kommet i den uheldige situation at du har startet en diskussion om streaming med en person der har skrevet eksamensprojekt på sit ingeniørstudium om standard baseret video streaming
|
spawn forklarer bare, at der ikke er tale om streaming
|
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 20:30
Zagadka skrev:
|
Sikke nogle egoer der dukker op engang imellem... husk lige der er en verden uden for bøgerne som kræver et vist samspil med andre mennesker... og der er en vis portion ydmyghed kun en dyd.. for det kunne jo være der var folk der kva praksis erfaring kendte mindst lissåmeget til tingende.. måske mere
såeh lidt mere respekt for seriøse debatører tak
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 00:33
Lyder fanme godt, må sku prøve at skaffe mig den, og så se om jeg bliver glad for den, men efter hvad du siger, lyder det højst sansynligt :P så takker da for forslaget, det er klart taget til eftertragtning! glæder mig bare til at jeg kan se film på mit tv, uden at sku tænde harddisk, computer og ps3 :( samt have tv, og højtalere kørende, det bliver sku for dyrt :s godt være visse af filmene så er "gratis", men strømforbruget kommer til at blive dyrt!
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 00:35
#zulu - Nu bliver du sku for teknisk til min bette newbie forståelse, godt nok kender jeg en del til computere, men er stadig kun nybegynder :P men går stærkt ud fra, at det er den egentlige hastighed. men noget forslag til hvordan jeg evt. kan teste det? (det ikke windows der styre mit trådløse forbindelse, det er et intelprogram, ved ik om det er så meget anderledes)
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 09:34
#spawn
Jeg forventer at du tager dig sammen og deltager i en seriøs debat om teknologien og lægger personlige angreb til side. Desværre tror jeg ikke at det vil ske men man har da lov til håbe. Så længe dig ikke gider at forhold dig til hvordan teknikken virker og hvad andre skriver i relation til teknikken gider jeg ikke at tage mig af hvad du skriver, hverken i denne tråd eller nogen anden.
#rhsin
Prøv at læse tråden en gang til og overvej hvad der egentligt bliver diskuteret. Praktisk erfaring er fuldstændig uden betydning når man diskuterer hvordan noget virker. Så du får dit eget ønske tilbage i hovedet "lidt mere respekt for seriøse debatører tak". Og et tillægsønske om at du vil blande dig uden om når du ikke gider at sætte dig ind i diskussionen.
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 09:57
Zagadka skrev:
#spawn
Jeg forventer at du tager dig sammen og deltager i en seriøs debat om teknologien og lægger personlige angreb til side. Desværre tror jeg ikke at det vil ske men man har da lov til håbe. Så længe dig ikke gider at forhold dig til hvordan teknikken virker og hvad andre skriver i relation til teknikken gider jeg ikke at tage mig af hvad du skriver, hverken i denne tråd eller nogen anden.
#rhsin
Prøv at læse tråden en gang til og overvej hvad der egentligt bliver diskuteret. Praktisk erfaring er fuldstændig uden betydning når man diskuterer hvordan noget virker. Så du får dit eget ønske tilbage i hovedet "lidt mere respekt for seriøse debatører tak". Og et tillægsønske om at du vil blande dig uden om når du ikke gider at sætte dig ind i diskussionen. |
Jeg syntes din arrogante fremføren i dit svarindlæg tidligere er en ualmindelig dårlig måde at debattere på her... det var en del af det jeg prøvede at gøre dig opmærksom på... og det syntes jeg fortsat du skulle notere dig
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 10:08
rhsin skrev:
Zagadka skrev:
#spawn
#rhsin
Prøv at læse tråden en gang til og overvej hvad der egentligt bliver diskuteret. Praktisk erfaring er fuldstændig uden betydning når man diskuterer hvordan noget virker. Så du får dit eget ønske tilbage i hovedet "lidt mere respekt for seriøse debatører tak". Og et tillægsønske om at du vil blande dig uden om når du ikke gider at sætte dig ind i diskussionen. |
Jeg syntes din arrogante fremføren i dit svarindlæg tidligere er en ualmindelig dårlig måde at debattere på her... det var en del af det jeg prøvede at gøre dig opmærksom på... og det syntes jeg fortsat du skulle notere dig |
Hvis min udtalelse om min baggrund er arrogant, det er en simpel konstatering af fakta, hvad er denne insisterende på at du har ret så?
At forsøge at diskutere for eksempel jura som ikke jurist med en jurist er også en opskrift på en seriøs hovedpine. Jeg giver i hvert fald hurtigt op når jeg ved at jeg er stødt på en der ved en del mere om området end jeg gør.
Jeg tror ikke på at vi bliver enige om denne sag, så jeg foreslår at vi bliver enige om at være uenige og lader sagen ligge ved det. Så kan tråden også vende tilbage til sit oprindelige formål.
|
Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 10:20
Zagadka skrev:
Hvis min udtalelse om min baggrund er arrogant, det er en simpel konstatering af fakta, hvad er denne insisterende på at du har ret så?
At forsøge at diskutere for eksempel jura som ikke jurist med en jurist er også en opskrift på en seriøs hovedpine. Jeg giver i hvert fald hurtigt op når jeg ved at jeg er stødt på en der ved en del mere om området end jeg gør.
Jeg tror ikke på at vi bliver enige om denne sag, så jeg foreslår at vi bliver enige om at være uenige og lader sagen ligge ved det. Så kan tråden også vende tilbage til sit oprindelige formål.
|
Alt det spawn skrev i de fire punkter er rigtigt.
Der er vel ingen grund til at skrive en større ingeniørhandling om hvad MKV-filer er når nu PS3'en alligevel ikke kan spille dem...og nej, den kan ikke afspille/streame/læse/whatever dem. Årsagen er at Sony sidder med en stor del af omsætningen på film-markedet og naturligvis ikke vil understøtte kopierede film (vi må jo nok erkende at det er det MKV mest bruges til pt.)
Og ja, for at afspille/streame/læse/whatever MKV-filer/H.264/X.264/flueknepperi skal de transcodes til et andet format på serveren. Og nej, en Atom 1,6 er en lorteprocessor og kan ikke transcode en skid løbende.
Så skulle den ged vist være barberet.
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 10:48
Zagadka skrev:
|
Jeg har aldrig påstået at jeg skulle have ret, det som jeg har reageret på er du i et indlæg til en på området velbevandret og iøvrigt meget hjælpsom bruger i den grad slå fast at fordi du har skrevet eksamensopgave om et emne så ved du bedre og andre gider du slet ikke høre på... du aner jo iøvrigt intet om spawns baggrund, så jeg syntes i den grad det er mangel på respekt for andre debattører... og jeg syntes egentligt du skulle tage og lande igen.. også deltage i debatten på lige vilkår med alle.. så kan du komme med din argumentation også må det være hvad der taler....
Uanset om man er jurist eller hvad man nu er.. så kan man jo godt tage fejl, eller misforstå eller tolke forkert... ellers var der vel ingen retssager der blev vundet/tabt.. så ville alle jo være uafgjorte... og det behøves man jo ikke nødvendigvis at være jurist for at gennemskue vel? ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif)
Iøvrigt er jeg helt enig i at vi skal lade tråden komme tilbage til sit emne.
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 11:41
Sig mig lige, hvor gamle er i mennesker?..
I laver det jo debatten om til en useriøs off-topic chat?
det er undskyld jeg siger det, men efter min mening barnligt.
Men det må i jo om, ville bare være glad hvis det ikke foregik i et debat indlæg.
|
Skrevet af: Derre
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 12:03
Ahh.. Er der noget bedre end et godt ligegyldigt skænderi på recordere?
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 12:06
Muffeh skrev:
Men det må i jo om, ville bare være glad hvis det ikke foregik i et debat indlæg. |
Jamen nu du spørger... jeg er 39år.
Og jeg skal da gerne beklage for mine offtopic indlæg, ikke desto mindre så syntes jeg det er på sin plads at bakke op om et seriøst medlems forsøg på at svare i denne tråd, bare blive affærdiget for bedrevidende udelukkende med henvisning til sin eksamensopgave ... så må man altså underbygge sine synspunkter lidt bedre og lidt mere konkret evt med dokumentation hvis man syntes det er så vigtigt... ellers risikerer du da som spørger der ikke er nogle som gider at skrive/svare i trådene og det er vel ikke i nogens interesse vel? ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 13:15
Muffeh skrev:
Men det må i jo om, ville bare være glad hvis det ikke foregik i et debat indlæg. |
Når du nu gerne vil vide det så er jeg 30, ikke at jeg tror at du mener dit spørgsmål bogstaveligt.
Jeg mener nu også vi er blevet enige om at stoppe diskussionen og lade tråden komme tilbage til sit oprindelige formål. Men i forhold til det oprindelige spørgsmål har den da været afsporet en overgang, fordi der kom et forkert svar som jeg tillod mig at svare på og for at holde det tekniske niveau nede give baggrund om mig selv fremfor tekniske argumenter som slet ikke var mulige på visse punkter.
Ikke at det skal være et forsvar for afsporede tråde, så er det her et ikke noget af betydning hverken på Recordere.dk eller andre steder.
|
Skrevet af: SSvenSSon
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 15:04
Mht. Muffeh's trådløse hastighed: mener at have læst et sted (dog uden at have lavet eksamensopgave eller være ingeniør ) at Dlink 855 kan bruge begge kanaler samtidigt hvis man har en trådløst netkort der understøtter dette. Det kunne være derfor han opnår så høje hastigheder?!?
|
Skrevet af: Zulu
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 16:14
Muffeh skrev:
#zulu - Nu bliver du sku for teknisk til min bette newbie forståelse, godt nok kender jeg en del til computere, men er stadig kun nybegynder :P men går stærkt ud fra, at det er den egentlige hastighed. men noget forslag til hvordan jeg evt. kan teste det? (det ikke windows der styre mit trådløse forbindelse, det er et intelprogram, ved ik om det er så meget anderledes) |
OK, så du har ikke testet den faktiske overførselshastighed? Se min kommentar i svaret til SSvenSSon herunder.
For at teste hastigheden på dit trådløse netværk skal du have en PC/ NAS eller lignende tilsluttet din router/ AP via kabel og én PC tilsluttet det trådløse netværk. En simpel måde at se den effektive overførselshastighed er ved at kopiere en stor fil, fra den kablede PC/ NAS til den trådløse PC, og så via Netværks-fanebladet i Joblisten holde øje med hvor hurtigt der overføres. Hvis du vil have nogle præcise tal ud, kan du benytte http://en.wikipedia.org/wiki/Ttcp - TTCP testprogrammet, men det kræver (i de fleste tilfælde) to PC'er (ikke nogen NAS).
SSvenSSon skrev:
Mht. Muffeh's trådløse hastighed: mener at have læst
et sted (dog uden at have lavet eksamensopgave eller være ingeniør )
at Dlink 855 kan bruge begge kanaler samtidigt hvis man har en trådløst
netkort der understøtter dette. Det kunne være derfor han opnår så høje
hastigheder?!? |
Ja, hvis man kører med to kanaler (én i 2,4 GHz området og én i 5 GHz),
og man har et trådløst netkort, som understøtter modtagelse af to
kanaler samtidigt, så vil man få en højere effektiv hastighed.
Men... Som det er med alle trådløse netværk, så er den effektive
hastighed altid lang lavere end den (oplyste) teoretiske (som Windows
viser dig). På et almindelige 802.11g 54 Mbit/s netværk, vil man i
bedste fald opleve at kunne overføre med ~25 Mbit/s - hvis man er den
eneste på det netværk og der ikke er støj fra andre netværk eller andet
udstyr.
Det samme gælder for 802.11n-netværk - altså den effektive hastighed er
langt lavere end den oplyste teoretiske hastighed - men dog stadig
væsentligt hurtigere end 802.11g.
Artiklen her http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/30475-late-expensive-worth-itd-link-dir-855-reviewed - http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/30475-late-expensive-worth-itd-link-dir-855-reviewed
(resultater på side 4,5 og 6) beskriver fint (dog lidt teknisk og
nørdet), hvordan DIR-855 klarer sig i den virkelige verden. I artiklen
kommer de op på omkring 55-60 Mbit/s effektiv overførsel pr. kanal,
altså ca. 40% af den teoretiske hastighed, hvilket også ligger meget
godt i tråd med de effektive hastigheder for 802.11g-netværk.
Ydermere er de målte hastigheder uden kryptering, og, efter hvad jeg kan læse mig til, benytter DIR-855 et Atheros chipset, som mister op til 50% af hastigheden når der sættes kryptering på. Det beskrives også i artiklen.
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 18:38
Zagadka skrev:
#spawn
Jeg forventer at du tager dig sammen og deltager i en seriøs debat om teknologien og lægger personlige angreb til side. Desværre tror jeg ikke at det vil ske men man har da lov til håbe. Så længe dig ikke gider at forhold dig til hvordan teknikken virker og hvad andre skriver i relation til teknikken gider jeg ikke at tage mig af hvad du skriver, hverken i denne tråd eller nogen anden. |
Personlige angreb ? Såvidt jeg har kunnet læse mig til er den eneste her der kommer med personlige angreb dig. Jeg kan hverken se jeg har startet nogen diskussion om streaming protokoller eller angrebet dig på nogen måde, men du fører dig frem på en måde jeg slet ikke gider forholde mig til. Måske du burde have lavet et eksamens projekt i almindelig dannelse og høflighed istedet.
Med hensyn til det konkrete spørgsmål i tråden så handlede det om afspilning af MKV filer på en PS3 fra en NAS eller som det blev gjort pt. fra en server. Tråden handlede ikke om en generel debat om streaming protokoller. Det forholder sig sådan at PS3 og de "streaming" løsninger der findes til denne som TVersity og PS3 media server ikke benytter RTP/RTSP men almindelig HTTP "streaming" med progressiv download og lokal demuxning/parsing på klienten. Det var denne omstændighed jeg svarede på og informerede om - intet andet. Da PS3 ikke native understøtter demuxning/parsing af mkv containeren fungerer almindelig HTTP "streaming" derfor ikke med mkv, selvom PS3 uden problem understøtter de i containeren indeholdende H264/AC3 streams. Det løses af millioner af PS3 bruger over hele kloden på en af 2 måder, enten ved selv at remuxe mkv filen til et af PS3 native understøttet .ts/.m2ts container format som derved kan HTTP "streames", eller ved at lade serveren transcode eller remuxe strømmen live.
Jeg har på intet tidspunkt angrebet dig eller startet nogen generel diskussion om streaming protokoller, deres måde at virke på, eller om definitionen af "streaming" - det var dig der gjorde det. Det er også muligt du kan sættes et RTP/RTSP miljø op der vil virke sammen med PS3, det vil jeg overhovedet ikke gøre mig klog på, men så syntes jeg blot du skulle koncentrere dig om at dele din store viden med spørger fremfor at hidse dig op på mig. Jeg svarer blot med konkrete praktiske erfaringer omkring PS3 og mkv "streaming".
Iøvrigt er jeg græsk katolsk hvor mange ingeniør eksamener du har, jeg er blevet for gammel til at jeg lader mig dupere af den slags viften med papirerne. Jeg gider heller ikke noge pisse konkurrence ved at opremse mit CV men det skal da ikke være nogen hemmelighed at på mit arbejde er det ingeniørererne der kommer til mig for at få teknologisk hjælp, ikke omvendt. ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif)
Jeg agter ikke at ytre mig yderligere i denne sag, uanset svaret.
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 19:26
#rhsin & Zagadka - hvorfor jeg spurgte med alder, var blot fordi jeg syntes det begynte at lyde som om folk opførte sig som en flok umodne børn, that's all. (skal lige siges i den sag, at jeg selv blot er 19) men faktum er, at ved og prikke lidt til folk, røg samtalen faktisk tilbage på topic, NÆSTEN da ;)
#Zulu - tak for den fine lille guide, det vil jeg lige prøve mig frem med så snart jeg finder tid til det. Og alt det du skrev neden under, begyndte at blive sort snak for mig :D
TIL ALLE!
så syntes jeg ærligt, at vi skal tage og stoppe og lukke dette topic her, sagen fra det oprindelige topic er blevet afsluttet og jeg fandt frem til hvad jeg ville, så lad det pænt slutte her! God jul folkens! ;)
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 19:41
Muffeh skrev:
#rhsin & Zagadka - hvorfor jeg spurgte med alder, var blot fordi jeg syntes det begynte at lyde som om folk opførte sig som en flok umodne børn, that's all. (skal lige siges i den sag, at jeg selv blot er 19) men faktum er, at ved og prikke lidt til folk, røg samtalen faktisk tilbage på topic, NÆSTEN da ;)
TIL ALLE!
så syntes jeg ærligt, at vi skal tage og stoppe og lukke dette topic her, sagen fra det oprindelige topic er blevet afsluttet og jeg fandt frem til hvad jeg ville, så lad det pænt slutte her! God jul folkens! ;) |
Jeg var helt med på ironien i dit spørgsmål, dog syntes jeg dog at jeg godt lige ville præcisere min bevægegrund for mine indlæg, dertil var der også lidt ironi i at sætte alder på.. for hvadenten vi er 19 eller 39 så er vi bare store børn med noget dyrt legetøj ![Big smile Big smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley4.gif)
Og iøvrigt god jul til dig også ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 21:22
tak tak :D og ha, ganske rigtigt! den eneste forskel på små drenge, og mænd, er blot størrelsen og prisen på deres legetøj!
men det med alder, var nu blot til at hentyde at selvom folk måske 19, eller i dit tilfælde 39, så opførte folk sig barnligt, hvilket jeg mener er yderst umodent for offentlige forums
men nok om det nu ![Tongue Tongue](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley17.gif)
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 22:53
Muffeh skrev:
#Zulu - tak for den fine lille guide, det vil jeg lige prøve mig frem med så snart jeg finder tid til det. Og alt det du skrev neden under, begyndte at blive sort snak for mig :D
TIL ALLE!
så syntes jeg ærligt, at vi skal tage og stoppe og lukke dette topic her, sagen fra det oprindelige topic er blevet afsluttet og jeg fandt frem til hvad jeg ville, så lad det pænt slutte her! God jul folkens! ;) |
Der var dog min helt klare fornemmelse at det var det du mente, og deraf kommentaren om at du nok ikke mente spørgsmålet bogstaveligt.
Ønsket om god jul til alle involverede parter er jeg helt med på, dog forlader jeg ikke forummet lige nu for der foregår som altid andre spændende ting som jeg følger med i.
|
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 23:21
helt enig, og må ærligt indrømme at min første tanke da jeg så hvor hurtigt folk egentlig svare her inde var, sig mig, har folk intet liv siden de sidder her konstant? eller tjekker det bare MEGET tit? ![LOL LOL](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet af: BorgHammer
Skrevet den: 22-December-2009 kl. 13:06
Muffeh skrev:
helt enig, og må ærligt indrømme at min første tanke da jeg så hvor hurtigt folk egentlig svare her inde var, sig mig, har folk intet liv siden de sidder her konstant? eller tjekker det bare MEGET tit? ![LOL LOL](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley36.gif) |
Sådan er det at være en del af et levende forum over en fælles hobby bredt omkring A/V udstyr.
Du kan være sikker på hurtig svar herinde hvis nogen, som i denne tråd, svarer nogen helt hen i vejret med misvisende oplysninger. Var det ikke irriterende hvis du ikke fik hurtig svar? ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
------------- Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec. ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
|
Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:32
nah, syns efterhånden man er vand til at der går op mod 48 timer, før den første svare ![Tongue Tongue](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley17.gif)
Her kan du næsten få de første 10 svar inden for 3 timer ![Cool Cool](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley16.gif)
|
Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:41
Det kommer helt an på spørgsmålet hvor lang tid der går.
Nogle spørgsmål er der kun meget få der kan svare på, og derfor kan der gå lang tid flere dage er ikke uhørt i disse tilfælde. Andre spørgsmål er der mange der kan svare på og der kommer der et eller flere svar hurtigt. Desuden har man muligheden for at få svar sendt til ens e-mail adresse og det giver, efter min mening, bedre mulighed for at følge med i tråde for man ved når der er skrevet af andre og behøver ikke at tjekke hele tiden.
|
Skrevet den: 22-December-2009 kl. 16:31
Præis :)
|
|