Print side | Luk vindue

21:9 det nye format i 2010 ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72331
Udskrevet den: 21-April-2025 kl. 08:23

Emne: 21:9 det nye format i 2010 ?
Skrevet af: JA
Emne: 21:9 det nye format i 2010 ?
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 10:48
Med Philips lancering  i 2009 af 56" 21:9 bredformat, er der lagt op til et spændende 2010.

Skal de der lige har købt fladskærm igen ud og opgradere ?

Ser man på fabrikanternes evige søgen efter at få folk til at købe nyt, først HD med 720 linjer, siden kom full HD, senest med indbygget digital tuner, da med MPEG4 -  for ikke at tale om "LED" hypen hvor selv svogeren tror det er LED og ikke LCD.  Da er svaret vel JA, naturligvis vil de alle søge ind i det nye format, hvem tør stå udenfor hvis konkurrenterne præsentere en ny linje med 21:9 skærme - plus endnu et reklamefremstød der kan få folk til at opgradere deres fladskærm.

Er man i markedet for et 10.000 + TV, var det måske en idé at tøve en kende og se hvad 2010 bringer. Skal ikke lægge skjul på min egen præference, har man først set  film på en 21:9 er der ingen vej tilbage.

Udover den åbenlyse fordel ved film, løser det nye format også et rent fysisk problem, en 60" 16:9 er jo enorm, en 56" 21:9 har en højde svarende til en 42", men er bredere og med et "lærred" der svarer til en 60" 16:9 - måler man op i stuen løser det faktisk et seriøst problem, ikke mindst når konen stejler ved tanken om en 60" 16:9 i stuen Wink

Svar:
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 11:14
Man skulle jo tro du arbejdede for phillips.

du har vel læst alle andre laver 3d tv, samt jeg håber du har set film på andet end et phillips 56 tommer 21:9. siden du skriver ingen vej tilbage.

Skrevet af: klander
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 11:15
Nu er Philips de eneste der har lavet dette 21:9 format og ligesom med Ambilight er det nok også kun Philips der kommer med det, folk har ikke plads til disse TV og så er der lige prisen på dem.
Så derfor tror jeg ikke at de andre fabrikanter laver 21:9 TV "der er ikke nok salg i det"

Jeg beholder mit "gamle" Samsung M71B indtil det sige puff og ikke kan mere, uha jeg vil da gerne have de sidste nye TV fra både Samsung og Philips, meeeen jeg har ikke råd og er det nødvendig ( Nej.)
Mit TV er ISF kalibreret og det klare sig nu meget fint i forhold til de nye tv uha de nye er da lidt bedre
Men det er ikke kr værd.

-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 11:22
Jeg tvivler på at andre end Philips kommer med 21:9 tv, og deres modeller forsvinder nok også igen.

Hvis man er seriøs med filmkigning, er det bedre med en projektor - og kan endda gøres billigere.

Tv (som danskerne ser en del af) er jo næsten fjollet at se på et 21:9.

Derudover koster 21:9 tv'et væsentligt mere end 10.000.

Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 11:26
Og hvad med de BD film der rent faktisk er i 16:9? og hvad med undertekster? , jeg ville nødig se fex Band Of Brothers på et Philips 21:9 tv.... Nej , 21:9 formatet er ikke noget for mig
MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 11:56
Man burde måske vente til 2010 med at købe nyt tv, for at se hvad der sker på 3D fonten.

Philips skulle bla. komme med en 3D version af deres 21:9 tv.

Men med den pris et 21:9 fra Philips koster, er det mere tale om et gimmick, og der er hvis ikke andre end Philips der komme med 21:9 tv.

Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 11:58
Jeg skal godt nok heller ikke ud og have et 21:9 tv... Som jeg ser det er det format kun interessant når man snakker lærreder, da det er hele oplevelsen med det store 21:9 billede der nærmest omslutter én som er det fede. Nede i de små størrelse synes jeg det er ret ligegyldigt.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Skal de der lige har købt fladskærm igen ud og opgradere?

Nej.

Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 13:58
Jeg synes ideen med 21:9 er tiltalende. 40" til alm. tv kiggeri som alligevel ikke er HD. og 60" til BD film :)

Skrevet af: Emilos88
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 14:38
Alt tv bliver optaget i 16:9 efterhånden, tror ikke det ændre sig snart.
Det er kun film der bliver optaget i 21:9 derfor er ideen mest tilegnet projektor, det er der hvor man kun ser film, i mange tilfælde. Lad os først blive konveteret til 3D, så må vi se om 21:9 slår igennem.
Tror der går mange år, rigtig mange.

-------------
Get HIFI or die trying c",

Skrevet af: len61
Den dag panelerne ,bliver tynde som folie ,sker der nok det at,det skærmene ,der vil tilpasse sig det format ,der vil blive vist (motorisk eller lignende)?!?!Sleepy 

-------------
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's

Skrevet af: Vistrup
LOL.

"opgradere" til et Phillips 21:9

21:9 er epic fail. Derudover er billedet mildt sagt ikke ret godt.

-------------
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 15:04
Har lige stået og kigget på den hos Giganten i Aalborg.

Og jeg kan kun bidrage i koret med et rungende :  NEJ !

Jeg skal under ingen omstændigheder nedgradere til et Philips 21:9, - eller noget som helst andet panelbaseret 21:9

Jeg skød i sin tid på at der ville blive sluppet 3 serier fri, - nemlig den første, den eneste og den sidste Thumbs Down 

Måske jeg tar fejl, - måske Philips klamrer sig til formatet lidt endnu .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 15:13
Problemet er jo, at der ikke udgives noget i 21:9 - der udgives i 16:9, så hvis man vil "fylde skærmen ud", så skal man enten strække det (bvadr!) eller zoome (med dertil formindsket kvalitet).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af Emilos88 Emilos88 skrev:

Enig, jeg undrer mig dog lidt over at Blekingadebanden serien på TV2 er skudt i noget der ligner 2.20:1. Jeg kender ikke detaljerne, men det kan muligvis være fordi de planlægger at lave en film af samme materiale.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 20-December-2009 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Enig, jeg undrer mig dog lidt over at Blekingadebanden serien på TV2 er skudt i noget der ligner 2.20:1. Jeg kender ikke detaljerne, men det kan muligvis være fordi de planlægger at lave en film af samme materiale.

slette

Skrevet den: 20-December-2009 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Eller også synes de at det er "flot" med bjælker, ligesom mange 4:3 tv-udsendelser havde kunstige bjælker, så det nærmede sig 16:9.

Skrevet af: Helmuth
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Så mener du vel også at Nicolai Sonne fra SoEinDing arbejder for Philips. Han skamroser nemlig Philips-tv'et http://www.dr.dk/DR2/Soeinding/Programmer/2009/12/20090610134722_1_1_1_1_1_1_1_1.htm - HÈR .

Skrevet den: 20-December-2009 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af Helmuth Helmuth skrev:

Så mener du vel også at Nicolai Sonne fra SoEinDing arbejder for Philips. Han skamroser nemlig Philips-tv'et http://www.dr.dk/DR2/Soeinding/Programmer/2009/12/20090610134722_1_1_1_1_1_1_1_1.htm - HÈR .

Men nu har Ja vil omtalt phillips på hver og en tråd. og vil udbrede 21:9 som det eneste rigtig
derfor. At Nicolai Sonne samroser et tv har han da lov til. Det er der jo masser som samroser deres tv. om man så vil købe det er en anden ting.

Skrevet den: 20-December-2009 kl. 19:48

Men nu har Ja vil omtalt phillips på hver og en tråd. og vil udbrede 21:9 som det eneste rigtig
derfor. At Nicolai Sonne samroser et tv har han da lov til.

slette

Skrevet den: 20-December-2009 kl. 19:53
Jeg synes faktisk godt om både Sonne og "So ein Ding" . Men lige præcis mht nævnte Philips er han da helt ude i hampen Confused

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: Helmuth
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Ellers er SoEinDing mere underholding end seriøs anmeldelser/test LOL

Skriver du med en grinende smiley fordi netop DU føler dig som 'ekspert' på området, fætter Højben?

Synes nu han gør det meget godt. Jeg tror nok han ved hvad han snakker om.

Skrevet den: 20-December-2009 kl. 20:16

Ellers er SoEinDing mere underholding end seriøs anmeldelser/test LOL

Skriver du med en grinende smiley fordi netop DU føler dig som 'ekspert' på området, fætter Højben?

ja så starter det igen med fætter højbenDead

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 20:41

Det er da ikke helt umulig at det er Philips der har betale Nicolai Sonne fra SoEinDing, for at komme med en positiv anmeldelse af deres 21:9 tv Question

Var det ikke bedre at du holdt dine grundløse beskyldninger for dig selv?

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet den: 20-December-2009 kl. 20:47

Har du set anmeldelsen? De argumenter han bruger beviser at han ikke ved specielt meget om god og korrekt billedkvalitet.

Skrevet af: BeoBrian
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 20:52
Jeg må nok sige at jeg tror 3D er en gimmik som forsvinder hurtigt igen. Fordi 3D skal opleves på et stort lærred og en stor skærm, og her taler vi ikke om 50" eller 60". Til en stue med en afstand på et par meter, vil jeg sige man skal op på en 85", fordi med 3D skal effekten blæses op. Der er ingen ide i at se det på almindelig størrelse TV.
Til gengæld burde branchen komme med flere 21:9 TV, fordi der er så meget materiale klar, problemet er blot det kræver nye produktionsbånd, til det nye format, og det er der ingen der vil investere i. Deres udviklingskroner skal gå til LED og OLED, på lidt længere sigt. Men 3D er kun kommet for at købe tid fra branchens side. Det er jo ikke noget nyt, og desværre bliver meget få film indspillet med 3D's egentlig kapacitet, så det eneste vi rigtig får, er film med større dybde, og efter en 4-5 film med flotte horisonter og udsigter er folk gået døde.
Prøv at gå i biografen med børnene og se en film i 3D, eksempelvis UP, der går ikke 15 minutter af filmen før alle børn har taget brillerne af. Men tager i dem til eksempelvis Legolands 4D biograf, hvor animationerne kommer ud af billedet, er de totalt opslugt af billedet, og den 4. dimension er blot der sprøjter lidt vand og det sner indenfor. Men selve billedet kan du ikke holde ud at se på uden briller, og der er også så mange sjove effekter at du ikke vil undvære disse.

-------------
Taler på egne vegne, af ren interesse for branchen, og ønsker blot at opleve det allerbedste - Some day.....Tror faktisk jeg er ved at være der.....det næste må være projektor

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Har du set anmeldelsen? De argumenter han bruger beviser at han ikke ved specielt meget om god og korrekt billedkvalitet.

Husker jeg rigtigt, at han anbefaler, at man strækker normalt TV for at få det til at fylde hele skærmen?

Bortset fra det kan jeg da måske godt se ideen ved 21:9 nu, mens vi næsten kun har TV-udsendelser i SD. Det kan da godt irritere mig lidt, at jeg kun kan udnytte en del af billedfladen, mens jeg ser detaljerig BD, hvorimod jeg kan udnytte hele billedfladen til alm. TV-kigning. Det omvendte ville give mere mening.

Men på et tidspunkt bliver HD TV vel normalen, og så mister det argument sin gyldighed.

Skrevet af: baekgaard
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 23:29
Rolig nu. Det er jo ikke helt løgn det han siger. Programmet er jo lavet til underholdning, det er ikke rettet mod personer med hang til korrekt billedegengivelse eller "high end" ting. Det er lavet til familien Danmark, som køber det tv Bilka og Fona, som den ansatte siger de skal. Han anbefaler blandt andet også, at man køber det billigste HDMI kabel der kan findes. Uden på nogen måde at forklare hvorfor nogle koster 50 kr. og andre 500.

Han laver da helt sikkert et fint program, som familien Danmark kan bruge. Men helt seriøst, en af mine venner, som er rigtigt faktisk super glad for philips. Var lige ved at brække sig over hans anmeldelse af det omtalte tv. Den var jo så sukkersød, at det halve kunne være nok, jeg siger bestemt ikke han bliver betalt af philips, men det lugtede da af, at han var meget meget overglad for det.

Vil da også lige nævne hans omtale af konsoller, som var noget mangelfuld, og det skinner tydeligt igennem, at han ikke har en ordenlig indsigt i hvad de kan.

For lige at vende tilbage til trådens start.
Jeg tror ikke at 21:9 bliver fremtiden for tv, men jeg tror at det er forbeholdt projektorer. Som nogen er inde på, så fylder formatet utroligt meget, og 40" er for lille til formatet. Men det er jo bare mit sølle gæt.

Skrevet den: 20-December-2009 kl. 23:36
Hov hov, jeg tænker ikke på den nuværende første generations 21:9 lavet af Philips, men de nye 2. generations som forhåbentlig kommer i 2010. Selvom jeg fint kan leve med den nuværende, men hellere vente på 2. generation og forhåbentlig en bedre pris + 3D.

Skrevet af: zeroXTC
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 23:38
Jeg skal under ingen omstændigheder bytte mit dejlige 5090H ud med noget fra Philips .. og specielt ikke 21:9.

-------------
Pioneer KRP-500A
Pioneer BDP-320

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 23:42
Jeg synes det er et fedt format Thumbs Up.

Om Philips TV´et er godt eller skidt ved jeg ikke, jeg har ikke set det i funktion.

Jeg synes det her minder lidt om tiden da man indførte 16:9 LOL. Alle TV-kanaler sendte 4:3, nu sender de 16:9. Så 21:9 står jo sådan set bare i samme situation som 4:3 gjorde.

Skrevet den: 20-December-2009 kl. 23:52
Vi befinder os her i et såkaldt entusiast forum. Altså et sted hvor brugerne er fremme i skoene mht nytænkning og innovation i det hele taget . Mange har hjemmebio med lydanlæg som koster langt mere end "forbudt" ! Og mig bekendt er der ikke en eneste bruger herinde (eller på Flatpanels-HiFi4all) som er hoppet på Philips 21:9 ? Hvor i himlens navn er målgruppen så henne ? ?   

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 20-December-2009 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Vi befinder os her i et såkaldt entusiast forum. Altså et sted hvor brugerne er fremme i skoene mht nytænkning og innovation i det hele taget . Mange har hjemmebio med lydanlæg som koster langt mere end "forbudt" ! Og mig bekendt er der ikke en eneste bruger herinde (eller på Flatpanels-HiFi4all) som er hoppet på Philips 21:9 ? Hvor i himlens navn er målgruppen så henne ? ?   

Tror mange afventer 2. generation med 3D og billigere pris - det er de færreste der lige lægger 40k på bordet for en fladskærm.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 00:16

Tror mange afventer 2. generation med 3D og billigere pris - det er de færreste der lige lægger 40k på bordet for en fladskærm.

Hvis produktet er ultimativt nok - punger folk gladeligt ud . Der findes jo feks masser af B&O kunder i alle prislag . Og der er sikkert også  brugere herinde som har betalt både 30-40k for 50" pioneer og Panasonic .

Min pesimisme går ikke nødvendigvis på formatet eller Philips. Men jeg kan simpelthen ikke se 21:9 som et godt "de facto" format til ret meget andet end film ( -fremragende!) . Og derfor = projektor     

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 00:24
21:9 er klart til film. Hvad vil man helst, se film uden bjælker og TVA strukket/med bjælker, eller TVA uden bjælker og film med store bjælker i top og bund ?

Har set 21:9 med SD, den strækker billedet ganske godt, godt nok til at se TVA etc. Men det er nok smag og behag.

Billekvaliteten er ikke super super, men lad os nu se hvad 2. generation byder på, måske Panasonic kommer med en plasma i 21:9.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 01:01

Hvor i himlens navn er målgruppen så henne ? ?   

Sandsynligvis personer, som går mere op i indretning end i teknologi. Det er ikke ment nedsættende.
Jeg tror faktisk, at TV'et kan give et indretningsmæssigt løft i mange stuer.

Et 21:9-TV giver mulighed for at se 21:9film i en pæn størrelse, uden at TV-apparatet dominerer i stuen på samme måde som et 16:9-TV ville have gjort, hvis det skulle være stort nok til at vise filmen i samme størrelse.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 08:46
Men tror du ikke, at folk som går op i design, og givet vist også vil have noget godt og nytænkende. Bruger de 40k+ på en projektor, som sidder i sådan en skuffe som kan køre op i loftet? og et lærred som også kommer ned igennem loftet? Det ville jeg personligt vælge, frem for et middel godt tv.Og jeg går bestemt op i design, og har også problemer med at finde højtalere. Da jeg ikke har råd til B&Os topmodeller. Og ikke er super glad for, designet af eksempelvis dali og audiovector.

Skrevet af: SteffenD89
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 09:25

Pioneer(?)

-------------
http://bf3stats.com/stats_pc/SteffenD89">

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Husker jeg rigtigt, at han anbefaler, at man strækker normalt TV for at få det til at fylde hele skærmen?

Det er ikke det jeg tænker på, men jo, det gør han også.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 09:56

Jeg tror ikke på 21:9 som tv-format. Én ting er hvad hardware-producenterne (og indtil videre kun Philips) godt kunne tænke sig sker for at de kan sælge noget mere, noget andet er hvad forbrugerne vil have og - ikke mindst! - hvad program-udbyderne har lyst til at lave. Husk på at mens mange film ganske rigtigt er i 2.35-2.40:1, så er en ikke uvæsentlig del af dem 1.85:1. Det er et æstetisk valg fra filmproducentens side, ofte vælger man 1.85:1 hvis man vil have en mere "close-up" fornemmelse. 21:9, lad os kalde det dét, er simpelthen et upraktisk format at arbejde med i selve optagelserne, og af samme årsag optages langt de fleste 21:9 film i et andet format, og maskeres af til 21:9 i efterbehandlingen. Det skyldes at det giver en ret vanskelig kameraføring hvis man har et så smalt format at arbejde med. Alene derfor vil almindelige tv-optagelser, nyheder/sport osv, temmeligt sikkert aldrig dukke op i dét format. At 16:9 tog over fra 4:3 kan ikke automatisk oversættes til at så kommer det samme til at ske fra 16:9 til 21:9.

Hvis man ser på markedsforholdene mellem 4:3 og 16:9 dengang dén overgang skete, og så markedet i dag, så er der nogle ret væsentlige forskelle: 16:9 er netop "opfundet" som et format der er et kompromis mellem 4:3 og de forskellige film-formater. Fakta er at vi aldrig mere får ét altoverskyggende format, som alle bruger. Film vil fortsat være i forskellige formater alt efter kunstnerisk intention, nye tv optagelser vil givetvis være 16:9, men mange "gamle" optagelser er jo 4:3 (med "gamle" medregnes visse optagelser der laves nu, nogle ting optages stadig i 4:3). At vælge et 21:9 tv vil derfor være et tilbageskridt til et format der egner sig rigtigt godt til nogle optagelser, men rigtigt dårligt til andre, fremfor ét der fungerer rimeligt godt til det hele. Som andre har nævnt, i projektor-opstillinger der typisk bruges 95% til film, er det lidt en anden snak.

Derudover er der en meget væsentlig faktor som jeg tror de fleste europæere overser: I USA har HD og 16:9 formatet fulgtes ad hånd i hånd. SD er 4:3, HD er 16:9, SD udsendelser i 16:9 findes stort set ikke. Det betyder at den oplevede forskel på at have 16:9 og at have 4:3 har været større, ligesom forskellen mellem SD og HD har været større. HD og 16:9 har med andre ord boostet hinanden. At gå til 21:9 vil kræve at overbevise folk om at de skal afvige fra et format de er ganske godt tilfreds med, udelukkende for at slippe for et par bjælker. Dén tror jeg simpelthen ikke på, og tilsyneladende er der heller ikke ret mange producenter der tror på den. Nogle antager nærmest at fordi Philips har lanceret et 21:9 tv, så følger de andre producenter efter, men jeg har ikke set nogen annonceringer af 21:9 tv fra nogen anden producent, udover et enkelt ubekræftet rygte om at LG skulle være på vej. Der er ikke nogen "so ein ding müssen wir auch haben" stemning i branchen, tværtimod så ryster de fleste lidt overbærende på hovedet af Philips' 21:9. Hvor længe der vil være en niche-produktion af 21:9 tv, det vil så vise sig. Det er hverken det første eller sidste format som en producent har forsøgt at skubbe ned over hovedet på forbrugerne uden held. x.v.Color har f.eks. ikke ligefrem lagt markedet ned.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 10:54
@AVPrecision

Du glemmer jokeren i dette, folk vil gerne have større "lærred", men en 60" har en gigantisk størrelse som de færreste nok vil ha stående i stuen - 21:9 løser dette fysiske problem. En OLED løser ikke problemet, det er stadig en gigantisk skærm at have stående. Det er de færreste brugere der vil bruge projektor.

56" 21:9 har et lærred som en 60" 16:9, men er ikke højere end  42"  16:9.

Du glemmer også at fabrikanterne driver markedet, ikke forbrugerne - glemmer prestige effekten ved at ha en 21:9 i stuen - når/hvis snebolden ruller går det stærkt.

Min konklusion er ret klar, naturligvis er 21:9 en væsentlig fremtid, verden er horisontal ikke 16:9, efter få minutter med en 21:9 ser en 16:9 klodset og unaturlig ud. 21:9 er jo ideelt til at vise fodbold Wink

Fortsætter man ud af sporet, biografen er ved at få et comeback med 3D film, biograffilm er i 21:9, ergo er 21:9 bestemt ikke på vej ud.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 11:53

Du glemmer jokeren i dette, folk vil gerne have større "lærred", men en 60" har en gigantisk størrelse som de færreste nok vil ha stående i stuen - 21:9 løser dette fysiske problem. En OLED løser ikke problemet, det er stadig en gigantisk skærm at have stående. Det er de færreste brugere der vil bruge projektor.

Du glemmer også at fabrikanterne driver markedet, ikke forbrugerne - glemmer prestige effekten ved at ha en 21:9 i stuen - når/hvis snebolden ruller går det stærkt.

Min konklusion er ret klar, naturligvis er 21:9 en væsentlig fremtid, verden er horisontal ikke 16:9, 21:9 er jo ideelt til at vise fodbold.

Jeg glemmer ikke noget, jeg vurderer at de ting ikke er nok til at formatet trænger igennem og erstatter 16:9. Fabrikanterne _forsøger_ at drive markedet men der er trods alt grænser. Hvis det stod til fabrikanterne, så havde vi haft HD i 80'erne. Og x.v.Color nu.

21:9 er netop IKKE ideelt til at vise fodbold. Det er ideelt til det store overview shot, men til nærbillederne er det enormt upraktisk at filme i 21:9. Hvis det skal fungere, så skal formatet bruges til at få noget _mere_ med end i en 16:9 optagelse, og så undergraver du dit eget argument om billedstørrelse: Så skal folk have et tv i samme højde som de skulle i 16:9, men bredere. 21:9 er ikke en genvej til at have et mindre tv, tværtimod.

Faktum er at hvis din teste om billedstørrelsen skal holde, så skal program-udbyderne med på vognen. Det er i sidste ende dem der bestemmer, ikke hardware-producenterne. Hvis de ikke er med, så ender du ikke med at have en bredde som et 60", men derimod at have fyldt hele væggen med tv for at få hvad der ifølge dit eget regnestykke er et 42" 16:9 billede 90% af tiden. Under alle omstændigheder, så er en omlægning af formatet i selve udsendelserne noget der tager _rigtigt_ lang tid, vi er langtfra færdige med at omlægge fra 4:3 til 16:9, tror du selv på at programudbyderne vil skifte hele dynen ud én gang mere, stort set inden de er begyndt at bruge dét de lige HAR købt? Derfor: Køber du et 56" 21:9 tv, så er dét du får i praksis, på alt andet end 80% af spillefilmene (vel at mærke minus de film på tv der er croppet til 16:9 eller 4:3), reelt et 42" tv. I hvert fald de næste 10 år, og efter min bedste overbevisning også mere. Trådens emne går ud på om 21:9 tv slår igennem i 2010. Til dét kan man kun svare et klart og rungende nej.

Bemærk at jeg taler ud fra hvordan jeg tror markedet reagerer, ikke på hvordan jeg personligt ønsker markedet skal reagere. Jeg synes 21:9 i projektor-setups er superfedt, og mere materiale i dét format vil i min projektor-verden være en kæmpe fordel. Jeg tror bare ikke på det i det brede marked.

For at tage en helt konkret sammenligning der er særdeles relevant: Filmen Ben Hur. Den film er fra 1959, og optaget i 2.76:1. At se dét format i en stor størrelse er en ret overvældende oplevelse. Alligevel er dét format kun blevet brugt til nogle enkelte film, mens 2.35-2.40:1 blev det fremherskende. Hvorfor? Det er simpelthen for arbejdskrævende at indspille i 2.76:1, selv i hollywood-produktioner. Det samme gør sig gældende for tv-produktion, 16:9 er et fint format der er nogenlunde til at arbejde med. 21:9 er upraktisk til optagelser hvor scenen ikke er sat på forhånd, og/eller man ikke har tid/penge til omfattende efterbehandling af optagelserne. Hvorfor tror du at lavbudget-film oftest er i 1.85:1? Det koster penge at producere i 21:9, penge som tv-udbyderne ikke har den store interesse i at investere.

Kort sagt, det er forkert at det er hardware-producenterne der driver markedet. Det er software-udbyderne der driver markedet. Hvorfor vandt VHS over Video2000 og Betamax? Pga. understøttelsen fra film-udbyderne. Hvem gav HD-DVD dødsstøddet overfor BD? Warner. På trods af meget svag hardware-support i forhold til BD, klarede HD-DVD sig okay i konkurrencen, takket være software-udbuddet. Hvorfor er x.v.Color stort set lagt i graven inden det er kommet ud af vuggen? Ingen software-support overhovedet.

Og så det store clou: Hvorfor er 3D det store buzz-word lige nu - på grund af at hardware-producenterne har brug for at flytte nogle nye produkter? Nej - de skubber bagpå fordi de også har brug for det, men dem der driver interessen, det er software-udbyderne. Det store samtaleemne inden for 3D er ikke et eller andet nyt stykke hardware, flertallet af brugerne på dette forum ved formentligt slet ikke hvilken type briller man skal bruge for at se 3D på de kommende 3D tv. Og sjovt nok er der ikke ret mange der overhovedet har spurgt. Nej, det store samtaleemne er Up og Avatar. Film-udbyderne har brug for noget der kan trække folk i biograferne igen, fordi det er dér de tjener pengene. Og fordi 3D er mest overbevisende på meget store billeder, er det dét der er i fokus lige nu. Præcist som at filmene skydes i 21:9 for at give en større oplevelse end man får i stuen, folk skal trækkes i biografen. Derfor er der rigeligt support for 21:9 i filmene, men TV-udbyderne har ikke noget behov for at trække folk i biografen, de skal tværtimod holde folk hjemme i stuerne. Derfor er de generelt _langt_ mere træge og konservative, hvilket er årsagen til at der findes optagelser fra 2009 der er i 4:3.

Content is king.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 15:05
21:10 slår ikke igennem, og uanset om Philips presser på, så vil de ikke få det format igennem. 3D engines i TV bliver næste års buzz om vi kan lide det eller ej. Det viste sig også tydeligt på IFA, og jeg ret sikker på, at samme mønster gentager sig om 14 dage på CES.

recordere.dk vil som skrevet på forsiden følge CES, og der mener jeg at vi får svar på denne tråd. Og jeg vil gerne spille på at 3D har højere prioritet end 21:10. Og så længe at programudbydere ikke engang er færdig med at rulle 16:9 ud, så er det nok endog meget naivt at tro på 21:10.

Som Otto skriver, har 21:10 nok en større fremtid på projektore end på skærme. Der er jeg meget enig.

-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Alle TV-kanaler sendte 4:3, nu sender de 16:9. Så 21:9 står jo sådan set bare i samme situation som 4:3 gjorde.

Tv-kanalerne har ikke valgt at sende i 16:9 fordi der kom 16:9 tv på markedet. Der kom 16:9 tv på markedet fordi 16:9 var valgt som fremtidens tv-format.

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 18:55
3D bliver heldigvis ikke mere end det - et midlertidig buzz....

M.v.h.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

M.v.h.

Men fint i bio og ikke hjemmebio. det skal ses på et stort lærred.

gad nok se min venner med briller på til en hygge aften med film.
men måske hvis der kommer en projektor udgave som er til at betale

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 19:09
Jep!

M.v.h.

Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 19:33

men måske hvis der kommer en projektor udgave som er til at betale
http://www.3dmovielist.com/projectors.html - http://www.3dmovielist.com/projectors.html

you got served..

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 19:46

M.v.h.

Måske, måske Confused

Næste år ville jo vise om 3D slå an, kender flere (efter de har være ind og se de nye 3D film i biografen), der lige ville vente med at købe TV og Blu-ray afspille til de komme i 3D udgave.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 20:24
Jeg har det sådan, hvem fa'n gider sidde og se latterlig ud, men de tåbelige briller? Ikke jeg. Dertil synes jeg at man bliver bims i bøtten af at se på det. Det må være hjernen som ubevidst opfatter den evige blinken i billedet...

M.v.h.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 20:32

Jeg har det sådan, hvem fa'n gider sidde og se latterlig ud, men de tåbelige briller? Ikke jeg. Dertil synes jeg at man bliver bims i bøtten af at se på det. Det må være hjernen som ubevidst opfatter den evige blinken i billedet...

M.v.h.

Hvis der gå mode i skidtet, kende designer er jo ved at gå ind i designet af disse 3D briller, og så kan briller jo bruges som normal polaroid solbriller.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

21:10 slår ikke igennem, og uanset om Philips presser på, så vil de ikke få det format igennem. 3D engines i TV bliver næste års buzz om vi kan lide det eller ej. Det viste sig også tydeligt på IFA, og jeg ret sikker på, at samme mønster gentager sig om 14 dage på CES.

Det var allerede et af de store buzz-words for 2 år siden, så jeg vil tro at CES drukner i 3D.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 21:34

Hvis der gå mode i skidtet, kende designer er jo ved at gå ind i designet af disse 3D briller, og så kan briller jo bruges som normal polaroid solbriller.

Du vil ikke ønske dig et sæt polaroid-solbriller, hvor det ene glas er drejet 90 grader.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 21:41

Du vil ikke ønske dig et sæt polaroid-solbriller, hvor det ene glas er drejet 90 grader.

Noget fornuftig skal man jo bruge briller til hvis 3D ikke slå an LOLLOLLOLLOLLOL

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 22:00

3D til hjemme-brug kræver ikke polariseringsbriller, men shutter-glasses, dvs. aktive briller der lukker skiftevis for hvert øje. Der er lidt at arbejde på før de bliver moderigtige... For slet ikke at snakke om farveægte nok til at almindelig gemen billedkvalitet giver ret meget mening, men det er så en helt anden diskussion som nok ikke hører til i en debat om 21:9 tv...

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 21-December-2009 kl. 22:15

M.v.h.

Aha! Så er det ikke kun mig der bliver "køresyg" af det altså? Kan fanme ikke holde ud at se på det skidt.. har dog ikke prøvet de seneste storfilm med det.. men frygter det ikke er anderledes og så er både film og pengepung "ødelagt" og erstattet af kvalme og hovedpine.

Skrevet den: 21-December-2009 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

3D til hjemme-brug kræver ikke polariseringsbriller,

Det var ikke mig, der bragte dem på bane. Jeg forklarede bare, hvorfor de ikke vil egne sig som solbriller.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 00:16

Min konklusion er ret klar, naturligvis er 21:9 en væsentlig fremtid, verden er horisontal ikke 16:9, 21:9 er jo ideelt til at vise fodbold.

Jeg glemmer ikke noget, jeg vurderer at de ting ikke er nok til at formatet trænger igennem og erstatter 16:9. Fabrikanterne _forsøger_ at drive markedet men der er trods alt grænser. Hvis det stod til fabrikanterne, så havde vi haft HD i 80'erne. Og x.v.Color nu.

21:9 er netop IKKE ideelt til at vise fodbold. Det er ideelt til det store overview shot, men til nærbillederne er det enormt upraktisk at filme i 21:9. Hvis det skal fungere, så skal formatet bruges til at få noget _mere_ med end i en 16:9 optagelse, og så undergraver du dit eget argument om billedstørrelse: Så skal folk have et tv i samme højde som de skulle i 16:9, men bredere. 21:9 er ikke en genvej til at have et mindre tv, tværtimod.

Faktum er at hvis din teste om billedstørrelsen skal holde, så skal program-udbyderne med på vognen. Det er i sidste ende dem der bestemmer, ikke hardware-producenterne. Hvis de ikke er med, så ender du ikke med at have en bredde som et 60", men derimod at have fyldt hele væggen med tv for at få hvad der ifølge dit eget regnestykke er et 42" 16:9 billede 90% af tiden. Under alle omstændigheder, så er en omlægning af formatet i selve udsendelserne noget der tager _rigtigt_ lang tid, vi er langtfra færdige med at omlægge fra 4:3 til 16:9, tror du selv på at programudbyderne vil skifte hele dynen ud én gang mere, stort set inden de er begyndt at bruge dét de lige HAR købt? Derfor: Køber du et 56" 21:9 tv, så er dét du får i praksis, på alt andet end 80% af spillefilmene (vel at mærke minus de film på tv der er croppet til 16:9 eller 4:3), reelt et 42" tv. I hvert fald de næste 10 år, og efter min bedste overbevisning også mere. Trådens emne går ud på om 21:9 tv slår igennem i 2010. Til dét kan man kun svare et klart og rungende nej.

Bemærk at jeg taler ud fra hvordan jeg tror markedet reagerer, ikke på hvordan jeg personligt ønsker markedet skal reagere. Jeg synes 21:9 i projektor-setups er superfedt, og mere materiale i dét format vil i min projektor-verden være en kæmpe fordel. Jeg tror bare ikke på det i det brede marked.

For at tage en helt konkret sammenligning der er særdeles relevant: Filmen Ben Hur. Den film er fra 1959, og optaget i 2.76:1. At se dét format i en stor størrelse er en ret overvældende oplevelse. Alligevel er dét format kun blevet brugt til nogle enkelte film, mens 2.35-2.40:1 blev det fremherskende. Hvorfor? Det er simpelthen for arbejdskrævende at indspille i 2.76:1, selv i hollywood-produktioner. Det samme gør sig gældende for tv-produktion, 16:9 er et fint format der er nogenlunde til at arbejde med. 21:9 er upraktisk til optagelser hvor scenen ikke er sat på forhånd, og/eller man ikke har tid/penge til omfattende efterbehandling af optagelserne. Hvorfor tror du at lavbudget-film oftest er i 1.85:1? Det koster penge at producere i 21:9, penge som tv-udbyderne ikke har den store interesse i at investere.

Kort sagt, det er forkert at det er hardware-producenterne der driver markedet. Det er software-udbyderne der driver markedet. Hvorfor vandt VHS over Video2000 og Betamax? Pga. understøttelsen fra film-udbyderne. Hvem gav HD-DVD dødsstøddet overfor BD? Warner. På trods af meget svag hardware-support i forhold til BD, klarede HD-DVD sig okay i konkurrencen, takket være software-udbuddet. Hvorfor er x.v.Color stort set lagt i graven inden det er kommet ud af vuggen? Ingen software-support overhovedet.

Og så det store clou: Hvorfor er 3D det store buzz-word lige nu - på grund af at hardware-producenterne har brug for at flytte nogle nye produkter? Nej - de skubber bagpå fordi de også har brug for det, men dem der driver interessen, det er software-udbyderne. Det store samtaleemne inden for 3D er ikke et eller andet nyt stykke hardware, flertallet af brugerne på dette forum ved formentligt slet ikke hvilken type briller man skal bruge for at se 3D på de kommende 3D tv. Og sjovt nok er der ikke ret mange der overhovedet har spurgt. Nej, det store samtaleemne er Up og Avatar. Film-udbyderne har brug for noget der kan trække folk i biograferne igen, fordi det er dér de tjener pengene. Og fordi 3D er mest overbevisende på meget store billeder, er det dét der er i fokus lige nu. Præcist som at filmene skydes i 21:9 for at give en større oplevelse end man får i stuen, folk skal trækkes i biografen. Derfor er der rigeligt support for 21:9 i filmene, men TV-udbyderne har ikke noget behov for at trække folk i biografen, de skal tværtimod holde folk hjemme i stuerne. Derfor er de generelt _langt_ mere træge og konservative, hvilket er årsagen til at der findes optagelser fra 2009 der er i 4:3.

Content is king.
Vi taler ikke om at 21:9 skal erstatte 16:9 , og slet ikke på den korte bane - men om 21:9 bliver en del af det generelle udbud fra de 3-4 største fabrikanter, om vi ser Sony, Samsung, LG, Sharp mf lancere 21:9 skærme allerede i 2010.

Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 22-December-2009 kl. 00:19
Jeg håber og tror hverken at 21:9 eller 3D rigtig slår igennem.

Det ville da være fedt, hvis 3D blev så godt, at man kunne bruge det til noget, men er 3D ikke bare oppe og vende hver gang der ikke er noget andet at finde på fra industrien?

Lad os beholde fokus på at få lavet store gode 16:9-skærme til en fornuftig pris og nye teknologier til projektorer (hvor må være et kæmpe yderligere potentiale gemt).

Endelig er 16:9 ved at være blevet en standard, hvor det meste materiale bliver lavet i det format. Hvorfor skulle nu ændre på det :-/

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 08:49
Sony, Samsung, LG, Sharp mf lancere 21:9 skærme allerede i 2010.

hvis vi ikke ser nogen til CES 2010, så kommer de ikke og har ikke hørt et kuk om det.
det er jo sharp som levere de fleste paneller til phillips og vil  sharp så levere en 21:9 skærm.
de skal nok mere i gang med at tage markedsandele fra de andre

sony er efterhånden ved at komme langt bagud, både billedekvalitet og design.
de skulle nok hellere begynde og lave nogle bedre skærm med led belysning bare med 16:9
fremfor for 3D tv. Men panasonic begyndte jo denne udvikling da de kom med deres 50 tommer 3d tv som prototybe. derfor skulle sony også med.
Men lav nu et godt 2D tv, før alt muligt andet. 

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 09:19

Vi taler ikke om at 21:9 skal erstatte 16:9 , og slet ikke på den korte bane - men om 21:9 bliver en del af det generelle udbud fra de 3-4 største fabrikanter, om vi ser Sony, Samsung, LG, Sharp mf lancere 21:9 skærme allerede i 2010.

Det tror jeg så ikke der er ret mange der gør, men uagtet: Det var ikke sådan du udlagde det i din oprindelige post, der skrev du: "Skal de der lige har købt fladskærm igen ud og opgradere ?". Tja, hvis man konstant vil have det sidste nye skrig, så skal man opdatere en gang om året, hvadenten der kommer 21:9 tv eller ej. Men svaret er at det vil overraske mig meget hvis ret mange andre end Philips viser 21:9 på CES. Philips har masser af fremstød som de fleste andre producenter ignorerer, ambilight er f.eks. heller ikke blevet kopieret af andre producenter mig bekendt. Bare fordi Philips gerne vil have at noget skal ske, så er det ikke ensbetydende med at det bliver sådan, de har ikke samme betydning i branchen som de har haft.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 09:33

de skulle nok hellere begynde og lave nogle bedre skærm med led belysning bare med 16:9
fremfor for 3D tv. Men panasonic begyndte jo denne udvikling da de kom med deres 50 tommer 3d tv som prototybe. derfor skulle sony også med. 

Arh, det er lidt letkøbt at sige at det er Panasonic der trækker de andre med i 3D ræset. Stort set alle producenter har vist prototyper på 3D de sidste par år, og det er i alle ender af branchen det store buzz-word (om forbrugerne er med på den i længden er så spørgsmålet). Eksempelvis Samsung har allerede bagprojektions-tv på markedet med 3D. Dét der irriterrer mig mest ved 3D introduktionen, er den fuldstændigt grundløse introduktion af HDMI 1.4 til at overføre det. HDMI 1.3 understøtter allerede 120 Hz, der ville intet være i vejen for at bruge dén feature til 3D, det er netop det de allerede eksisterende 3D tv gør. Jeg har svært ved at se andet formål ved det end at sælge nyt hardware, jeg venter bare på ramaskriget når folk finder ud af at hvis de vil have HD lyd til deres 3D opsætning, så skal de skifte deres fine nye HDMI 1.3 surroundreceiver ud - signalet skal jo igennem dén først.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 09:36
har du sikkert ret i, men startede da debatten på dette forumWink

Jeg skal i hvertfald ikke skifte noget ud.

3D skal ses i BIO

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]

Lad os beholde fokus på at få lavet store gode 16:9-skærme til en fornuftig pris og nye teknologier til projektorer (hvor må være et kæmpe yderligere potentiale gemt).

Det er der, men det er der så sandelig også inden for tv. Den gennemsnitlige billedkvalitet ude hos de almindelige forbrugere der ikke er eksperter i opsætning, er direkte pinlig. Det kræver ikke nye teknologier at lave om på dét, men at man udnytter den teknologi man nu engang bruger, ordentligt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 10:06
har masser af fremstød som de fleste andre producenter ignorerer, ambilight er f.eks. heller ikke blevet kopieret af andre producenter mig bekendt

Der er noget der hedder patenter !

Ret sikkert at Philips har søgt patent på Ambilight, og muligt  søgt på 21:9.

Ambilight er let at patentere i USA, 21:9 format på en LCD kunne sikkert også gå igennem i USA, hvor næsten alt som bekendt kan patenteres.

Er der patrent(er) i USA, er det spørgsmålet om de øvrige fabrikanter vil lave modeller der ikke kan sælges i USA. Samt patent processen hedder 4-5 år, dvs et eventuelt 21:9 patent på LCD først kan påregnes at blive endelig afgjort om ca. 4 år.

At andre fabrikanter ikke har Ambilight kan/er derfor ikke fordi de synes det er pjank, det er det langtfra, men fordi Philips har patent/IP.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 10:43
ahh jeg tvivler på de har taget patent på 21:9, det svarer vel nogenlunde til at jeg tager patent på en ligebenet trekant.

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-December-2009 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af AV Precision Dét der irriterrer mig mest ved 3D introduktionen, er den fuldstændigt grundløse introduktion af HDMI 1.4 til at overføre det. HDMI 1.3 understøtter allerede 120 Hz, der ville intet være i vejen for at bruge dén feature til 3D, det er netop det de allerede eksisterende 3D tv gør. Jeg har svært ved at se andet formål ved det end at sælge nyt hardware, jeg venter bare på ramaskriget når folk finder ud af at hvis de vil have HD lyd til deres 3D opsætning, så skal de skifte deres fine nye HDMI 1.3 surroundreceiver ud - signalet skal jo igennem dén først.[/QUOTE AV Precision Dét der irriterrer mig mest ved 3D introduktionen, er den fuldstændigt grundløse introduktion af HDMI 1.4 til at overføre det. HDMI 1.3 understøtter allerede 120 Hz, der ville intet være i vejen for at bruge dén feature til 3D, det er netop det de allerede eksisterende 3D tv gør. Jeg har svært ved at se andet formål ved det end at sælge nyt hardware, jeg venter bare på ramaskriget når folk finder ud af at hvis de vil have HD lyd til deres 3D opsætning, så skal de skifte deres fine nye HDMI 1.3 surroundreceiver ud - signalet skal jo igennem dén først.[/QUOTE skrev:

Hvordan kan Sony oplyse, at PS3 bliver 3D kompatibel efter firmware update i Q1 2010, den er da mig bekendt ikke udstyret med HDMI 1.4 ?

Men giv mig et 3D 21:9 TV i 60" til kr. 10.000,-, så kan jeg godt nøjes med pansonic billedkvalitet Wink.

Hvordan kan Sony oplyse, at PS3 bliver 3D kompatibel efter firmware update i Q1 2010, den er da mig bekendt ikke udstyret med HDMI 1.4 ?

Men giv mig et 3D 21:9 TV i 60" til kr. 10.000,-, så kan jeg godt nøjes med pansonic billedkvalitet Wink.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 10:47

At andre fabrikanter ikke har Ambilight kan/er derfor ikke fordi de synes det er pjank, det er det langtfra

Og du er helt sikker på hvad andre producenter synes om Ambilight?

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Det jeg har læst er at 3D på en PS3 bliver 960x1080 Checkerboard 3D.

Og så må Otto rette mig hvis jeg tager fejl, men det er netop også opløsningen på eksisterende 3D opsætninger.

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 22-December-2009 kl. 10:59

Arh, det er lidt letkøbt at sige at det er Panasonic der trækker de andre med i 3D ræset. Stort set alle producenter har vist prototyper på 3D de sidste par år, og det er i alle ender af branchen det store buzz-word (om forbrugerne er med på den i længden er så spørgsmålet). Eksempelvis Samsung har allerede bagprojektions-tv på markedet med 3D. Dét der irriterrer mig mest ved 3D introduktionen, er den fuldstændigt grundløse introduktion af HDMI 1.4 til at overføre det. HDMI 1.3 understøtter allerede 120 Hz, der ville intet være i vejen for at bruge dén feature til 3D, det er netop det de allerede eksisterende 3D tv gør. Jeg har svært ved at se andet formål ved det end at sælge nyt hardware, jeg venter bare på ramaskriget når folk finder ud af at hvis de vil have HD lyd til deres 3D opsætning, så skal de skifte deres fine nye HDMI 1.3 surroundreceiver ud - signalet skal jo igennem dén først.
Otto er du sikker på at ver. 1.3 vil understøtte de 3D video formater som man arbejder med: field, frame og line alternative, L+dept- grafhics depth, side by side half og full?

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Otto er du sikker på at ver. 1.3 vil understøtte de 3D video formater som man arbejder med: field, frame og line alternative, L+dept- grafhics depth, side by side half og full?

Er det ikke noget med at HDMI 1.4 kan køre med to data streams, noget som kræves til 3D Question

Og hvis det er rigtig, ja så skal alt udstyre være med HDMI 1.4, for at man kan få glæde af 3D, og det komme så til at koste, da alt skal skiftes ud Cry

Folk er jo knap nok komme på Blu-ray vognen, før at man smide et nyt format ind på marked (3D Blu-ray), det kan jo let give tilbage slag for Blu-ray formatet og gavne DVD salget, tro at der er mange det hopper fra nu.

Kunne man så bare havde vente 3-4 år. med at smide 3D Blu-ray, og 3D TV på marked, så Blu-ray havde tid til at komme på marked.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:26
Lade nu være med at blande det sammen, med mindre man kun udgiver 3d blu-ray uden mulighed for 2d. Så er det rigtig nok mange vil sige fra, med mig selv i spidsen.
Men den tror jeg ikke på
Hardwareproducenterne vil jo gøre alt for at man skal skifte sit udstyr ud hvert år.

Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:27
Jeg tvivler godt nok meget på at folk "hopper fra" Blu Ray pga. af 3D. Der vil jo kun være et fåtal af titler og man vælger selv. 

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:30

Folk er jo knap nok komme på Blu-ray vognen, før at man smide et nyt format ind på marked (3D Blu-ray), det kan jo let give tilbage slag for Blu-ray formatet og gavne DVD salget, tro at der er mange det hopper fra nu.

Nu kommer 3D tv jo, så der skal jo være noget at vise på dem. Folk skal jo også købe sig et 3D tv før de kan få gavn af det.

Derudover vil folk uden 3D tv se filmene i 2D - ganske som på DVD, så dine dommedagsprofetier kan du godt pakke sammen igen.

Det er jo ikke sådan at folk ikke kan se filmene uden at skulle anskaffe sig nyt udstyr.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:31

Lade nu være med at blande det sammen, med mindre man kun udgiver 3d blu-ray uden mulighed for 2d.

Det tillader specifikationerne ikke.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Raskolnikov Raskolnikov skrev:

Jeg tvivler godt nok meget på at folk "hopper fra" Blu Ray pga. af 3D. Der vil jo kun være et fåtal af titler og man vælger selv. 

Folk er først nu begyndt at købe Blu-ray afspille, som jo meget snart er forældet, da det kræver en ny 3D Blu-ray afspiller, plus man er ikke komme 100% på plads med hvilken digital tv tuner der skal være indbygget i et tv, plus at der jo også er 3DTV på vej.

Så når men ser det på det som det er nu, så er der for mange bolde i luften på samme tid, og man er ikke færdig med et format før at man smider en nyt på marked.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nu kommer 3D tv jo, så der skal jo være noget at vise på dem. Folk skal jo også købe sig et 3D tv før de kan få gavn af det.

Derudover vil folk uden 3D tv se filmene i 2D - ganske som på DVD, så dine dommedagsprofetier kan du godt pakke sammen igen.

Det er jo ikke sådan at folk ikke kan se filmene uden at skulle anskaffe sig nyt udstyr.

Selvfølgelig køber folk ikke 3D Blu-ray for at se det i 2D, det er jo hele ikke iden med at indføre 3D.

Nej folk vente nok med at købe nye Blu-ray afspille og tv, indtil at der komme 3D version på marked, hvad der jo meget snart gør (først halv år af 2010).

Tro at 2010 blive året hvor alle snakker om 3D.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:36

Lade nu være med at blande det sammen, med mindre man kun udgiver 3d blu-ray uden mulighed for 2d.

du mener så at man kan afspille 3d blu-ray på en almindelig afspiller og bare se filmen i 2d.
for så er jeg nemlig mere rolig.
jeg har ikke læst så meget om, men mener også det skal ses i bio og ikke hjemmebio.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:39

Selvfølgelig køber folk ikke 3D Blu-ray for at se det i 2D, det er jo hele ikke iden med at indføre 3D.

Nej folk vente nok med at købe nye Blu-ray afspille og tv, indtil at der komme 3D version på marked, hvad der jo meget snart gør (først halv år af 2010).

Tro at 2010 blive året hvor alle snakker om 3D.

det er jo nørderne som køber først og jeg vil ikke tro mange skifter til 3D tv på dette forrum i 2010 eller 2011. Så gør hr og fru danmark det heller ikke.
ergo kan det hurtig blive en buzz

dette forum er ikke stort men når man kigger på andre forum i verden, ser det jo meget ens ud

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:39

Folk er først nu begyndt at købe Blu-ray afspille, som jo meget snart er forældet, da det kræver en ny 3D Blu-ray afspiller, plus man er ikke komme 100% på plads med hvilken digital tv tuner der skal være indbygget i et tv, plus at der jo også er 3DTV på vej.

Ja, folk dropper sikkert tv.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:41

du mener så at man kan afspille 3d blu-ray på en almindelig afspiller og bare se filmen i 2d.
for så er jeg nemlig mere rolig.
jeg har ikke læst så meget om, men mener også det skal ses i bio og hjemmebio.

Det nye 3D Blu-ray format er bagud kompatibel med 2D Blu-ray, så en 3D Blu-ray film skulle også kunne afspilles i en normal 2D Blu-ray afspille, selvfølgelig som 2D.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:42

Netop. Der vises bare det ene af de to billeder.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:47

Det sagde ikke (ellers tro jeg af biografer blive super glad, hvis folk dropper tv LOL) Confused

Men at man godt kunne vente nogle år, med at sende 3D på marked.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:48

mange tak

En anden ting som jo nok vil gøre at rigtig mange vil udskyde 3D. kvaliteten er blevet noget bedre på alle tv og derved mister man nok effekten af wow hvor er skærmene blevet bedre i år 
ergo tror jeg ikke på en kæmpe udskiftning til hverken 21:9 eller 3D de næste år

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:49

Så kan jo selv vælge om det så skal være højer eller venstre bilde man ønsker at se, se så er der ved at gå politik i film kikkeriet LOLLOLLOL

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:52

Så kan jo selv vælge om det så skal være højer eller venstre bilde man ønsker at se, se så er der ved at gå politik i film kikkeriet LOLLOLLOL

det er vil som et se på et lcd. husk og sidde midt for hos de radikaleWink

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 15:55

Det sagde ikke (ellers tro jeg af biografer blive super glad, hvis folk dropper tv LOL) ConfusedMen at man godt kunne vente nogle år, med at sende 3D på marked.

Nej, det sagde du ikke, men hvis du mener at folk dropper Blu-ray pga. 3D, kan de vel også godt droppe tv pga. 3D.

Derudover tvivler jeg stærkt på at BDA og tv-branchen har tænkt specielt meget over danskernes valg af tv-tuner

Skrevet af: Vijnana
Skrevet den: 22-December-2009 kl. 17:13
21:9 formatet synes jeg er lidt for upraktisk til fjernsyn. 16:9 er et fornuftigt kompromis når der nu er så mange forskellige formater i brug. Derimod synes jeg at cinemascope (tilnærmelsesvis 21:9) burde vinde langt større indpas når vi snakker projektorer. Det har vel aldrig været filmskabernes mening at vi skulle se filmen med sorte bjælker i top og bund. Og flere og flere film synes at blive filmet i det format. At se disse film på 16:9 lærred er en dårlig udnyttelse af projektoren.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 17:20
Philips 21:9 TV har dog ført én særdeles kærkommen ting med sig: De var jo nød til at "opfinde" en BD-afspiller med subtitleshift. Mig bekendt har intet andet mærke kunnet levere denne facilitet. Det har i hvert fald ført til at jeg opfatter min egen hjemmebio som værende meget tæt på det perfekte - Tak Philips!

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Philips 21:9 TV har dog ført én særdeles kærkommen ting med sig: De var jo nød til at "opfinde" en BD-afspiller med subtitleshift. Mig bekendt har intet andet mærke kunnet levere denne facilitet. Det har i hvert fald ført til at jeg opfatter min egen hjemmebio som værende meget tæt på det perfekte - Tak Philips!

jeps Oppo BDP-83 kan skam også det, med deres beta FW update (og det virker).

Tak Oppo !

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 17:23
Så er vi tilbage til - hvad er en "perfekt" hjemmebio?
Personligt betyder f.eks. billedgengivelsen mere for mig, end underteksternes placering. Derfor er din hjemmebio i mine øjne ikke "perfekt". Wink

M.v.h.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 17:29

Så er vi tilbage til - hvad er en "perfekt" hjemmebio?
Personligt betyder f.eks. billedgengivelsen mere for mig, end underteksternes placering. Derfor er din hjemmebio i mine øjne ikke "perfekt". Wink

M.v.h.
Hvad der er den perfekte hjemmebio kan selvfølgelig variere fra person til person. Jeg vil dog mene at det må indebære at filmen i så vid udstrækning som muligt fremstår som filmskaberen har tænkt sig. Jeg vi medgive, at hvis ens sproglige kunnen gør, at man helt kan undvære undertekster - så er det da det optimale.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 17:32

jeps Oppo BDP-83 kan skam også det, med deres beta FW update (og det virker).

Tak Oppo !
Fint nok - havde sansynligvis købt Oppo'en hvis de var kommet førstWink

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 17:47

Hvad der er den perfekte hjemmebio kan selvfølgelig variere fra person til person. Jeg vil dog mene at det må indebære at filmen i så vid udstrækning som muligt fremstår som filmskaberen har tænkt sig. Jeg vi medgive, at hvis ens sproglige kunnen gør, at man helt kan undvære undertekster - så er det da det optimale.

Når muligt ser jeg altid med undertekster. Min pointe var, at der er andre TV på markedet, som er mere korrekte i billedgengivelsen end Philips, hvorfor de ville blive prioriteret højere end 21:9-formatet, ambilightet (som jeg ikke i forvejen kan li') og placeringen af underteksterne.

M.v.h.

Skrevet den: 22-December-2009 kl. 18:01

Når muligt ser jeg altid med undertekster. Min pointe var, at der er andre TV på markedet, som er mere korrekte i billedgengivelsen end Philips, hvorfor de ville blive prioriteret højere end 21:9-formatet, ambilightet (som jeg ikke i forvejen kan li') og placeringen af underteksterne.

M.v.h.
Ok, så misforstod jeg dig nok lidt. Selv ser jeg kun film på projektor (med mulighed for cinemascope). Jeg har ganske vist et Philips tv(16:) som ganske rigtigt slet ikke er optimalt til film, men efter min mening udmærket til alm. tv-kiggeri. Mærkeligt nok er jeg til dette brug ganske tilfreds med det - og det burde jeg jo slet ikke væreWink. på mit arbejde har vi et plasma-tv. Her tænker jeg hele tiden - det er godt nok flotte og skarpe billeder- men er det korrekt?

Skrevet den: 23-December-2009 kl. 01:56

Der er noget der hedder patenter !

Tro mig, hvis især koreanerne (Samsung og LG) havde lyst til at lave en kopi, så skulle de nok finde en måde at gøre det på så de er lige præcist nok anderledes til ikke at bryde patentet. Philips' Natural Motion er f.eks. også patenteret, men alligevel kopieret i hoved og bagdel. Og hvis det endelig skulle komme dértil, så bliver der i forvejen handlet med licenser på kryds og tværs, og i Philips' økonomiske situation tror jeg de vil være RET interesseret i at sælge Ambilight licenser til evt. interesserede. Men de fleste producenter har primært hovedrysten til overs for Ambilight, heldigvis.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-December-2009 kl. 02:01

Og så må Otto rette mig hvis jeg tager fejl, men det er netop også opløsningen på eksisterende 3D opsætninger.

Pas, jeg har ikke gravet ret meget i 3D. Dét der er på markedet nu er så ringe at jeg ikke har gidet beskæftige mig med det.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-December-2009 kl. 02:08
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Nej, og det var ikke dét jeg skrev. 3D formaterne man har valgt at benytte, vil generelt kræve HDMI 1.4. Dét jeg siger er at HDMI 1.3 understøtter 120 Hz 1080P, og der er derfor ikke noget teknisk til hinder for at lave et 3D format med 2x60 1080P billeder per sekund, ét til hvert øje. Men producenterne bliver desværre bedre og bedre til at genere forbrugerne mest muligt, så man indfører en ny standard, i stedet for at finde en løsning der fungerer med dén standard man har. Det er da tragikomisk at man laver en ny standard der er "fremtidssikret" til alverdens fremtidige formater (120 Hz, 48 bit, 2160P, x.v.Color), og inden nogen overhovedet har overvejet at lancere et medie der gør brug af de nye formater, så lancerer man en helt ny standard fordi man lige synes man vil have nogle 3D flag med i hatten også (ja ja, der er også andre nyheder).

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-December-2009 kl. 09:06

M.v.h.

Min pointe var, at der er andre TV på markedet, som er mere korrekte i billedgengivelsen end Philips

Det var noget af en bastant udmelding, uanset model, har du dette fra xcardman eller anden "pålidelige" kilde ? Kan du eventuelt give nogle eksempler på LCD TV der har mere "korrekt" billede end eksempelvis Philips 9000 serie, gerne med på hvilke punkter disse er så meget bedre at man helt skal undgå Philips ?

Skrevet den: 23-December-2009 kl. 09:24
Hvis phillips skulle have det mest "korrekt" billede af alle lcd.
B&O er jo også foran, bare som et eksempel
ergo skulle deres 9074 have et meget korrekt billede. Hvorfor giver phillips så ikke mulighed for at indstille det ordenligt. Samt phillips selv udtaler deres billede er et kompromi. Lavet ud fra en masse bruger undersøgelse fra hele verden.
det er så deres valg og nogen kan så åbenbart lide og fred være med det  
hvorfor skulle jeg blandes ind i det.

Print side | Luk vindue