Print side | Luk vindue

Enkel GPS til max 700 kr, hvilken?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Navigation og CarFi
Forumbeskrivelse: GPS navigation, bilradio, anlæg, TV og DVD til bilen
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72337
Udskrevet den: 17-Maj-2024 kl. 01:39


Emne: Enkel GPS til max 700 kr, hvilken?
Skrevet af: Warren
Emne: Enkel GPS til max 700 kr, hvilken?
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 14:14
Kan man købe en GPS i Elgiganten til max 700 kr eller sådan noget. Skal ikke være fancy på nogen måder. Der behøver ikke være mere end danmarkskort i den (ikke mig der skal bruge den)
Skal man vælge TomTom eller Garmin eller ?

Skal være yderst enkel at betjene.



Svar:
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 14:18
Jeg vile nok vælg een Garmin og det lajer man at kan få for de penge.


Skrevet af: Warren
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 14:23
Nogen der kan se hvad forskellen er på GARMIN NUVI 205 og 200 ?
http://www.elgiganten.dk/product/tele-gps/gps-bil-og-motorcykel/GARNUVI205/garnuvi205 - http://www.elgiganten.dk/product/tele-gps/gps-bil-og-motorcykel/GARNUVI205/garnuvi205
 
http://www.elgiganten.dk/product/tele-gps/gps-bil-og-motorcykel/GARN200BLBAG/garmin-n-vi-200 - http://www.elgiganten.dk/product/tele-gps/gps-bil-og-motorcykel/GARN200BLBAG/garmin-n-vi-200  


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 14:28
hvis det er, kan jeg kun varmt anbefale Garmin Nüvi 255TW, vi har den selv, og den er så nem at betjene, at selv min gamle far (der ikke just er noget teknisk vidunder) kan betjene den! ;) ved dog ik lige hvad pris på den er pt.
 
Men evt. kig http://www.dr.dk/DR2/Soeinding/Programmer/2009/12/20090610134722_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1.htm - http://www.dr.dk/DR2/Soeinding/Programmer/2009/12/20090610134722_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1.htm
Og lyt til hvad Nikolaj Sonne forklare omkring et par basis råd, til hvad man skal gå efter i en GPS ;)


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: Warren
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 14:33
Det lader til Nüvi serien er nem at gå til. Ser ud til 255TW er lidt dyrere.
Jeg er i gang med at se klippet, tak.


Skrevet af: Hancock
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 15:52
En ting som jeg savner på min Tomtom er "vej før by"når man skal søge.
Her plejer Garmin at være et skridt foran.
En lille detalje med stor betydning.


-------------
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 20-December-2009 kl. 16:12
Hej
Har en Garmin 255 T
1 Den fortæller: "drej til Højre" men den vej blev sløjfet for 20 år siden (8410) Mellen gl vej og Ny vej er der 400 meter, men Garmin beregnede ny rute hurtig, så vi kunne dreje til højre efter 400 m MEN farten sættes jo ned når den fortæller "drej til højre". Kan skabe usikker kørsel for andre (bagved)

2 Skulle fra 8200 Århus N ud af gl Randersvej til Ølst....Men midtvejs kom besked om at dreje TH pluselig og misvisende og vi kørte da også bare lige ud og så rettede Garmin  rute igen ......


3 Den har svært ved at "komme igang" Hvis den har været slukket og så  bliver kørt et andet sted hen ( bopæl 8000 og tændte den i 5000 Odense c)

4 Købte en uorginal lader (Elgiant) den virkede ikke sammen med Garmin, så jeg måtte bytte og købe en orginal lader(kan være fejl i den uorginale lader)

5 Til en pris af 700.- skal du selv køre lige ud når vej deler sig i 2 vognbaner (en lige ud og en drejer svagt til Højre) Garmin fortæller kun når du skal dreje V/H (kom mod Odense c fra Jylland og i Odense kommer der en lang vej (ca 8-9 km lige ud hvor Garmin ikke siger noget) men vejen deler sig i 2 hvor den mod højre drejer sig svagt)

 + T virker fint og beregning af ny rute
KORT (CN EUROPA NT2010.10)

Har brugt Garmin ca 10 gange og føler mig utryg ved brug af den i trafikken!

MVH JAN



Skrevet af: mejersken
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 09:36
Så har du vist ikke været videre heldig ...

Jeg har ikke oplevet andet end at 255T fortæller hvornår man skal holde sig til venstre eller højre vejbane i tilfælde at at vejen deler sig, ligeledes har jeg heler ikke oplevet at den vil have en til dreje ind på en vej der ikke eksisterer. 

Der er normalt for GPS enheder at det tager lidt længere tid for dem at finde satelitter hvis de bliver tændt et stykke væk fra hvor de sidst blev slukket


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 09:49
Jeg er på min tredje TomTom nu og jeg er godt tilfreds. Jeg har pt. både en lille TomTom One og en TomTom GO 720, som begge er præcise i deres vejledning. Som nævnt af andre, så er det dog lidt dumt, at man skal indtaste postnummer/by før vejnavn - især hvis man ikke lige ved hvor eks. Gladsaxe bliver til Herlev! Så plejer jeg selv at navigere efter et vejkryds i stedet, da man dér kan søge efter vejnavn først.
 
På min telefon har jeg prøvet Google's egen navigation og den var ikke noget at råbe hurra for, men heldigvis så er det jo heller ikke en option for dig Wink


-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Som nævnt af andre, så er det dog lidt dumt, at man skal indtaste postnummer/by før vejnavn - især hvis man ikke lige ved hvor eks. Gladsaxe bliver til Herlev! Så plejer jeg selv at navigere efter et vejkryds i stedet, da man dér kan søge efter vejnavn først.
Jeg har aldrig savnet muligheden for at søge på vejnavn før by på min TomTom. Prøv at bruge København som by i stedet for at bruge bydele som Gladsaxe og Herlev - det plejer at virke.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: Gelardi
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 12:26
hvis man har en iPhone så har Navigon 50% på alle navigationkort...f. eks hele Europa for 339 kr. tilbud udløber i morgen

-------------
SONY KDL-46HX855
SONY STR-DN 1000
ANTHONY GALLO Nucleus Micro 5.1
SONY PS3 500 GB
PANASONIC DMP-BDT310
iPhone 5+5s16+32 GB
iMac 27"
iPad4,32GB3G,white
iPad Air 64GB3G,white


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 13:05
 
 Har man Nokia, så betaler man ingenting for kort og opgraderinger.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Har man Nokia, så betaler man ingenting for kort og opgraderinger.
Ikke helt rigtig. Har man en Nokia telefon med INDBYGGET GPS modtager så betaler man ikke noget. Den nye software som skal installere kan ikke bare installeres på hvilken som helst Nokia. Konen har en E51 med ekstern bluetooth GPS modatger og tomtom. Men de opdatere ikke længere kortene til den. Derfor kikkede jeg på softwaren. Men det var no-go.


-------------


Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 19:11
Har Android og betaler ingenting udover trafikken som desuden er ret minimal. Google Navigation FTW. :-)


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 19:16
 
 På Nokia behøves der ingen Datatrafik, den er kun lidt længere om at starte op, det er til at leve med.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 00:31
Google Maps er desværre meget, meget længe om at få opdateret deres vejnet. Det er lidt for hobbypræget for min smag. En onlinetjenste er IMO nok det mest sikre at benytte sig af, og der er Nokia et skridt foran (langt om længe). De købte Navteq, som også leverer kort til Garmin - Tele Atlas leverer til TomTom - og det er de ved at få bedre styr på. Begge de to betydende bilnavigationsmærker har det problem, at de er meget længe om at få ordentlige data, og når de så kommer, koster det en herregård. Der gik fx. tre år fra vi skiftede vejnavne i min kommune, til de fik indarbejdet dem i deres kortværker. Ikke godt nok!
Trøsten er så, at de begge er lige dårlige. Faktisk er Eniro en tand bedre Shocked (Men jeg kunne da lige se for mig, at vi i det offentlige havde en sagsbehandlingstid på tre år. Velkommen på forsiden!)
Det mærkelige er, at jeg stiller et komplet, opdateret vejnet til rådighed til gratis kommerciel download for min kommune (som er vejmyndigheden), men det er kun Eniro, der har registreret det og benytter det.
Faktisk har jeg længe efterlyst en funktion i GPS'er og telefoner, som tillader, at jeg kan lave mine egne veje, for hvis jeg kører med 80 km/t ud over en pløjemark, burde min GPS da lige tænke lidt indenad, ikkeWink Måske skulle den så lige spørge, om ikke her er en vej!

Venligst
Søren


Skrevet af: BrianKjeldsen
Skrevet den: 20-August-2010 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 På Nokia behøves der ingen Datatrafik, den er kun lidt længere om at starte op, det er til at leve med.
Arbejder i firma hvor sælgerne og jeg selv har Nokia E52. Det er den mest præcise GPS jeg har haft, og de fleste sælgere bruger heller ikke deres normale GPS med stor skærm længere.
 
A-GPS gør søgning hurtigere og navigation mere præcis. Jeg har testet funktionen, og den er rar at have. Datatrafikken er minimal. A-GPS kan slås fra, og så er der ingen datatrafik overhovedet.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 20-August-2010 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Google Maps er desværre meget, meget længe om at få opdateret deres vejnet. Det er lidt for hobbypræget for min smag.
Venligst
Søren
 
Til gengæld er navigation via satfotos på Google Maps autentisk til seneste opdatering . Med det mener jeg, at man nu pludselig ser de rundkøsler som fejlagtigt stadig  figurerer som vejkryds ( -flere år efter Confused ) på alle andres nyeste 2010 kortmateriale (Garmin,Nokia,TomTom og Navigon) .  


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-August-2010 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af BrianKjeldsen BrianKjeldsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 På Nokia behøves der ingen Datatrafik, den er kun lidt længere om at starte op, det er til at leve med.
 
A-GPS gør søgning hurtigere og navigation mere præcis. Jeg har testet funktionen, og den er rar at have. Datatrafikken er minimal. A-GPS kan slås fra, og så er der ingen datatrafik overhovedet.
 Jeg har ingen grund til klage over den måde som den kører på uden A-GPS, den finder fint det den skal, selv indkørslen til boligblokkens parkeringsplads er lige i øjet.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 20-August-2010 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Google Maps er desværre meget, meget længe om at få opdateret deres vejnet. Det er lidt for hobbypræget for min smag.
Venligst
Søren
 
Til gengæld er navigation via satfotos på Google Maps autentisk til seneste opdatering . Med det mener jeg, at man nu pludselig ser de rundkøsler som fejlagtigt stadig  figurerer som vejkryds ( -flere år efter Confused ) på alle andres nyeste 2010 kortmateriale (Garmin,Nokia,TomTom og Navigon) .  

Njaeh, det viser bare, hvor gamle netværksdata (veje), de bruger.
Svjv er deres ortofotos fra 2008. Det er de i hvert fald de steder, jeg færdes.

Og desværre kan man jo ikke udregne ruter på et ortofoto LOL (De er i øvrigt optaget fra et fly. Det er ikke taget fra satelit)

Venligst
Søren


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 20-August-2010 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Google Maps er desværre meget, meget længe om at få opdateret deres vejnet. Det er lidt for hobbypræget for min smag.
Venligst
Søren
 
Til gengæld er navigation via satfotos på Google Maps autentisk til seneste opdatering . Med det mener jeg, at man nu pludselig ser de rundkøsler som fejlagtigt stadig  figurerer som vejkryds ( -flere år efter Confused ) på alle andres nyeste 2010 kortmateriale (Garmin,Nokia,TomTom og Navigon) .  

Njaeh, det viser bare, hvor gamle netværksdata (veje), de bruger.
Svjv er deres ortofotos fra 2008. Det er de i hvert fald de steder, jeg færdes.

Og desværre kan man jo ikke udregne ruter på et ortofoto LOL (De er i øvrigt optaget fra et fly. Det er ikke taget fra satelit)

Venligst
Søren
 
Hvad er ortofoto ? ?
 
My bad Embarrassed - det kræver sgu nok specialoptik ud over Hasselblad og Nikon, hvis det var fra satelit . .
 
Anyway - Google Maps præsenterer mig for rundkørsler (- det ene er minimum 5 år gammelt) ,som alle andre viser som vejkryds . Hvilket selvfølgeligt ikke har noget med præcis eller effektiv navigation at gøre . Men jeg synes faktisk også,at Google Maps giver nogle gode og lidt anderledes søgefunktioner . Kan dog afgjort også se nogle begrænsninger . . . 


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 20-August-2010 kl. 23:29
Et ortofoto er et flyfoto, der er rettet op, så det kan bruges som et kort. Man skal kombinere fotoet med en højdemodel og kompensere for den del af motivet, der ikke ligger i origo (centrum af billedet. Motivet vil være mere og mere forskudt, jo længere man kommer fra origo, fordi man kigger mere og mere på skrå.
Vedr. satelitfotos er de efterhånden ret gode. Man opnår i dag submeterpixels, men billederne er dog ikke så højopløste som almindelige ortofotos, der ligger fra 5 cm og opefter. Dog typisk 12½ cm. Det er altså opløsningen på jordoverfladen, hvilket betyder, at man kan se mennesker men ikke skelne deres ansigter.

Venligst
Søren


Skrevet af: Kasper Andersen
Skrevet den: 31-August-2010 kl. 23:07
Garmin FTW ! har haft flere GPSere, men det er som om at Garmin bare er et skridt foran.

-------------
Kasper



Print side | Luk vindue