Print side | Luk vindue

Derfor er Sonos bedre end Squeezebox

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72641
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 22:05

Emne: Derfor er Sonos bedre end Squeezebox
Skrevet af: Kenneth Lund
Emne: Derfor er Sonos bedre end Squeezebox
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 09:07
Jeg sætter sikkert røven i klaskehøjde med det her indlæg, men jeg tager chancen:

http://www.kennethlund.dk/2009/12/derfor-er-sonos-bedre-end-bose-airport-express-og-squeezebox/ - http://www.kennethlund.dk/2009/12/derfor-er-sonos-bedre-end-bose-airport-express-og-squeezebox/

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Se evt. min http://www.kennethlund.dk/category/tv/ - blog med brugertest og anmeldelser af TV, lyd og gadgets her :]

Svar:
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 09:51
Det er godt nok lavt!!

Alene fordi Squeezebox har 18 kanpper er den dårligerer. Hvad er det for en argumentation. Min Squeezebox har faktisk færre knapper end Sonos'en som du afbilder.

Skrevet af: Tanaburs
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 09:58
Hej

Som jeg ser det bliver det en kort tråd :) Jeg har haft en squeezeboks i et år nu og har læst en del om Sonos og fået en demo i hifiklubben.
Sonos er 10 gange bedre og thats it, så her får man hvad man betaler for som jeg ser det.

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 09:58
@PerW: At nogle Squeezebox-modeller har enormt mange knapper er blot ét af flere argumenter, så når du skriver at det "alene er derfor den er dårligere", tænker jeg at du enten kun har skimmet eller ikke læst blogindlægget i sin helhed før du farer ud med din melding :)

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Se evt. min http://www.kennethlund.dk/category/tv/ - blog med brugertest og anmeldelser af TV, lyd og gadgets her :]

Skrevet af: Muele
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 10:14
Haha. Ja du stikker den frem.

Og jeg skal gerne være den første der bider på krogen. :) Edit: der kom så lige et par indlæg imens jeg skrev :)

For det første tillykke med dit gode valg af musikstreaming-system.

Nå. Så kommer kritikken.
Hvilken squeezebox er det lige du sammenligner med? Der findes ganske enkelt ingen Squeezebox med touchskærm, indbyggede højtalere og knapper(!!!)

Der findes to med højtalere. Boom og Radio. De har knapper. 11 plus nogle preset-taster. Dem kan du da ikke seriøst tælle med i antallet af knapper. Det er som at lade programmerne i startmenuen tælle med i hvor mange knapper din mus har. S5 har nul knapper og ingen touchskærm. Hvilken er lettest at betjene?
Lydkvaliten har jeg ikke mere sammenligningsgrundlag end du tilsyneladende selv har. Jeg er imponeret over lyden i min Radio. For dens størrelse forstås. Der er to enheder i. S5 har fem, så vidt jeg husker. Det må selvklart give større lyd. Boom har vist fire enheder; jeg har ikke hørt den.

Enheden med touchbetjening er slet ikke udkommet endnu. (Ingen knapper overhovedet) Men dens DAC skulle være god og i hvertfald understøtte sample rates et godt styke over almindelig CD lyd. Den har hverken højtalere eller forstærker. Matched med det rette udstyr spiller den uden tvivl S5 af banen. Ellers er der jo Transporteren som konkurrerer med udstyr i 100k kr klassen til blot 4-5 gange prisen for en S5 (plus effekt og højtalere).

Og så er der software- og netværks-siden. Jeg har ikke pillet i månedsvis. Inden det lå der en anden periode hvor jeg ikke pillede i månedsvis. Derimellem lå en periode, hvor jeg kastede mig ud i noget beta-software, men så beder man jo selv om det.

Facebook applikationen er til grin. Med tiden kan den måske blive brugbar. Den giver ret til at de kan sætte et logo på kassen. Mere er der ikke i det. Flickr... Tjae, hvor fedt er det at have et slideshow kørende med den kunster man hører med billeder man aldrig før har set? Ellers kan man jo bare lade være med at installere App'en.

Der er sikkert flere punkter jeg ikke har svaret på, men pyt nu med det. Du er glad for dit system, og jeg er glad for mit.

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Hvilken squeezebox er det lige du sammenligner med? Der findes ganske enkelt ingen Squeezebox med touchskærm, indbyggede højtalere og knapper(!!!)

Ligesom jeg generelt sammenligner med de forskellige Bose-enheder, gør jeg det samme med Squeezebox, som jo også består af flere forskellige enheder. 

Eks.  http://www.youtube.com/watch?v=4Par9ZF8maw - http://www.youtube.com/watch?v=4Par9ZF8maw

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 10:44
Men det giver jo ikke mening at skære en Squeezebox Receiver, en Squeezebox Radio og en Tranporter over samme kam.

Det er fint at du er glad for dit system, men denne måde at retfærdiggøre dit valg ved at nedgøre konkurrenterne uden at have sat dig ind i dem er for lamt(!!!)

(Hov, det er da forresten nok noget du har lært på SONOS' fourm. Der sker det hele tiden.)

Jeg ønsker ikke at piske en flamewar op, så jeg vil stoppe her.

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 10:47
Det kan da godt være at du synes facebook interfacet ikke er noge værd. Men det er jo bare et bi produkt. Squeezebox har lavet en applikation der logger hvad du spiller og overfører det til din Last.fm konto. Så giver funktionen jo lige pludselig mega mening.

Og nej jeg har ikke læst viderer for det var for tyndt, hvis antallet er knapper er den væsentlige faktorer.

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 10:48
@muele: Det er systemerne - eller filosofien / koncpetet - mere end konkrete modeller, jeg sammenligner, så jeg synes nu det giver fint mening.  At min konklusion ikke falder ud med dit valg af produkt, gør jo ikke at mit indlæg har til formål at nedgøre nogen. Jeg konkluderer bare, at Sonos - for mig at se - har det bedste produkt. Det kan du så ikke li' og fred være med det, da :)

@perw: Ja, "flot" at du reagerer sådan når du ikke engang gør dig den umage at sætte dig ind i hvad jeg skriver. Du fordrejer det jeg skriver og nægter at sætte dig ind i det - det kan jo kun give misforståelser så og dem vil jeg ikke bidrage til her - den kamp må du selv kæmpe, så  ;-)

Der er ingen tvivl om at de 4 produkter henvender sig til forskellige brugergrupper - det ville også være forretningsmæssigt selvmord at gøre andet - og derfor er det da helt naturligt at de er gode på hver deres punkter. Nu synes jeg så bare at Sonos er bedst, men I to skal da være velkomne til at argumentere for, hvorfor Squeezebox skulle være bedst - det er da et frit land vi lever i, men I har valgt at argumentere MOD min holdning frem for at argumentere FOR jeres egen og det kan man jo så tænke over.

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Skrevet af: Letten
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 11:08
Fatter ikke i hopper på limpinden og gider svare på sådan et åndsvagt emne

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Kenneth Lund Kenneth Lund skrev:

Der er ingen tvivl om at de 4 produkter henvender sig til forskellige brugergrupper - det ville også være forretningsmæssigt selvmord at gøre andet - og derfor er det da helt naturligt at de er gode på hver deres punkter. Nu synes jeg så bare at Sonos er bedst, men I to skal da være velkomne til at argumentere for, hvorfor Squeezebox skulle være bedst - det er da et frit land vi lever i, men I har valgt at argumentere MOD min holdning frem for at argumentere FOR jeres egen og det kan man jo så tænke over.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med dig, men: Hvis du ikke vil have modargumenter, hvad skal vi så bruge dit debatindlæg til?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 11:19

@muele: Det er systemerne - eller filosofien / koncpetet - mere end konkrete modeller, jeg sammenligner, så jeg synes nu det giver fint mening.  

Problemet er at det ikke fremgår af din blog.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 11:22
Præcist, det er total overflødigt emne i dette forum.

Det passer sikkert fint ind på et sonos forum, hvor man kan sidde og klappe hinanden på ryggen mens man nedgører konkurrenterne, som tilsyneladen henvender sig til et andet publikum, men det forhindrer alligevel ikke i at nedgøre dem alligevel.

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 11:24
Jeg vil da rigtig gerne have modargumenter - at jeg svarer på de argumenter der kommer, er jo netop udtryk for at jeg forholder mig til dem :)

Jeg synes bare ikke misforståede argumenter, som bygger på at man ikke har læst mit indlæg, hører hjemme. 

Det er mit indtryk herinde, at alle gerne vil have for og imod forskellige produkter - det er vist den overskyggende del af forummets eksistensberettigelse - og jeg tror tror nogle gange at man glemmer, at vores indlæg er subjektive. Min blog handler om min holdning - ikke den objektive sandhed, hvor begge sider af et emne rises og roses lige meget for at læseren selv kan tage stilling.

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 11:29

Min blog handler om min holdning - ikke den objektive sandhed

Hvis du virkelig mener det, så synes du skulle ændre titlen på emnet for den antyder da at her kommer den skinbarlige objektive sandhed "Derfor er Sonos bedre end Squeezebox"

Den lægger bare op til flamewar og det er sgu´ undskyld udtrykket for dumt.

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 11:45

Jeg vil da rigtig gerne have modargumenter - at jeg svarer på de argumenter der kommer, er jo netop udtryk for at jeg forholder mig til dem :)

Jeg synes bare ikke misforståede argumenter, som bygger på at man ikke har læst mit indlæg, hører hjemme. 

Undskyld, men - der STÅR jo stort set ikke noget i dit indlæg? Hvordan skal man kunne forholde sig til at du omtaler konceptet og ikke det enkelte produkt, når du intet skriver om det i dit indlæg? Du skriver f.eks. som en generisk kommentar "den har touchskærm". Det har min ikke. Du skriver "squeezebox lyder ikke  lige så godt som Sonos", uden yderligere begrundelse - det tror jeg at ejere af en Transporter vil være ret uenig i. For mange knapper - min Duet controller har færre knapper end dén Sonos controller du har et billede af på din blog. Jeg kunne forstå dine argumenter hvis det var en direkte sammenligning mellem de specifikke produkter Sonos S5 (som jeg ikke har hørt) og Squeezebox Radio, men det siger du jo at det ikke er.

Det er mit indtryk herinde, at alle gerne vil have for og imod forskellige produkter - det er vist den overskyggende del af forummets eksistensberettigelse - og jeg tror tror nogle gange at man glemmer, at vores indlæg er subjektive. Min blog handler om min holdning - ikke den objektive sandhed, hvor begge sider af et emne rises og roses lige meget for at læseren selv kan tage stilling.

Derfor må den jo godt være velbegrundet. Det er ikke fair at opstille nogle uholdbare argumenter, og så kritisere andre for at de ikke selv kan komme med nogle holdbare argumenter.

Jeg mener afgjort at der er fordele ved Sonos frem for Squeezebox, generelt betragtet. Stabilitet og betjeningshastighed er, i hvert fald i mit system, ringere end det jeg har oplevet fra Sonos. Men der er også fordele ved Squeezebox - den mest åbenlyse er prisen, Sonos SKAL være bedre, det koster det dobbelte. Controlleren til Squeezebox er mindre, lettere og lettere at betjene med én hånd. At man kan bruge en iPhone i stedet tæller ikke, når vi sammenligner Sonos vs Squeezebox' egne systemer. Så der kan sagtens siges for og imod, problemet er at din kritik er overfladisk og usammenhængende. Du kritiserer nogle specifikke egenskaber for Squeezebox Radio, men siger så at det er systemet og ikke den specifikke model du kritiserer. Det  hænger ikke sammen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: AndyK
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 12:02
Jeg kunne godt tænke mig lidt dokumentation. Du skriver at squeezebox konverterer mellem analog og digital flere gange. Selv hvis vi ser bort fra det rent lydmæssige, giver det ingen mening: Flere konverteringer betyder flere ADC/DAC kredsløb, og flere kredsløb betyder større ICer/chips som igen betyder højere pris. Og... hvis der er én ting som producenter af forbrugerelektronik jagter mere end alt andet, så er det lav pris.

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 12:53
Kan du ikke lige linke til en dobbelt-blind test der afgør hvilket system der lyder bedst?

I modsat fald burde du fjerne udsagn på din blog omkring hvilket system der lyder bedst. 

Det er fint nok at du synes Sonos lyder bedre, men det kan resten af verden ikke bruge til noget som helst. 

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Kan du ikke lige linke til en dobbelt-blind test der afgør hvilket system der lyder bedst?

I modsat fald burde du fjerne udsagn på din blog omkring hvilket system der lyder bedst. 

Det er fint nok at du synes Sonos lyder bedre, men det kan resten af verden ikke bruge til noget som helst. 

Det synes jeg nu er lige groft nok, man har lov til at dele sin mening uden at det behøver være den fulde objektive sandhed. Men det ville klæde blog-indlægget hvis det fremgik mere tydeligt om der er tale om at S5 lyder bedre end Squeezebox Radio, eller om Sonos som system lyder bedre end Squeezebox som system. Det er to _ret_ forskellige ting, da forskellen i lydkvalitet mellem S5 og Squeezebox Radio ikke har særligt meget med netværks-systemet at gøre, og derfor er det særdeles unfair at bedømme systemerne generelt på basis af disse to produkter. Squeezebox har såvel det billigste og lydmæssigt ringeste, som det dyreste og lydmæssigt bedste produkt af de to, derfor kan man ikke bare sammenholde systemerne som helhed, ud fra et par bestemte produkter.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:10
Sjovt som nogle af jer hysser løs - mit blogindlæg er ikke hverken værre eller bedre end de tusindvis af indlæg herinde, hvor folk giver udtryk for at det og det fladskærms tv er bedre end det og det andet fladskærmstv også uden at de afkræves blindtest eller links til videnskabelige afhandlinger Clap

Hvis vi skulle kræve dén justits herinde, tror jeg at mange af alle tråde kunne fjernes igen. Jeg kan i hvert fald se mange tråde, hvor man udråber den ene universalremote til at være bedre end den anden og uendeligt mange tråde der diskutterer plasma kontra LCD, Panasonic kontra Samsung, dyre kabler kontra billige kabler osv. 

Sus da også lige ind i dé tråde og leg webpoliti, nu I er i gang Evil Smile

Jeg må jo lige have trykket på rigtige knapper, hvilket er super, for det var netop hensigten - jeg kan se på min webserver at det har givet en hel del Wink

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af AndyK AndyK skrev:

Jeg kunne godt tænke mig lidt dokumentation. Du skriver at squeezebox konverterer mellem analog og digital flere gange. Selv hvis vi ser bort fra det rent lydmæssige, giver det ingen mening: Flere konverteringer betyder flere ADC/DAC kredsløb, og flere kredsløb betyder større ICer/chips som igen betyder højere pris. Og... hvis der er én ting som producenter af forbrugerelektronik jagter mere end alt andet, så er det lav pris.

"We never bring it into the analog domain like Squeezebox and Bose, which move sound from digital to analog to digital to analog. That creates a lot of artifacts." says Sonos senior engineering manager Chris Kallai

Vi kan bare arkivere det under "løgnagtigt spin der KUN er ude på at tilsvine Squeezebox" - eller vi kan jo afkræve ham dokumentation og dobbelt-blindtest (hvilket Logitech og Bose nok ville gøre, hvis det var det pure opspind) ? Clown

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:22

Vi bare skal arkivere det under "løgnagtigt spin der KUN er ude på at tilsvine Squeezebox" - eller vi kan jo afkræve ham om dokumentation og dobbelt-blindtest ? Clown

Eller vi kunne spørge Squeezebox. Det drejer sig om forstærkerteknik. Dén beskrivelse er en meget populær måde at få en klasse D forstærker med analogt input (f.eks. ICE power) til at lyde som en kæmpe omvej. At benytte klasse D i en forstærker, er IKKE det samme som at konvertere mellem analog og digital, men det ligner. Det behøver ikke lyde ringere af dén grund, hvis S5 lyder bedre end SB Radio, er det formentligt primært på grund af højttaleren. Og derudover taler vi stadig om et specifikt produkt, ikke om systemet som helhed. Jeg kører digitalt ud af en SB Duet, og det ville jeg også gøre hvis jeg havde Sonos. Jeg vil gerne se beviser for at jeg i dét setup har lyden konverteret til analogt nogen steder i Squeezebox systemet.

EDIT: Det er iøvrigt lodret forkert at sige at man aldrig bringer lyden i det analoge domæne. Hvis man ikke gjorde dét, så kunne vi ikke høre den. En digital forstærker konverterer digital lyd til analog, men gør det på en måde så det kan drive en højttaler. Det er der ikke kun fordele ved. Eksempelvis kan der - uden at squeezebox nu gør det - være en fordel ved at have volumenkontrollen i det analoge domæne.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:27

Sjovt som nogle af jer hysser løs - mit blogindlæg er ikke hverken værre eller bedre end de tusindvis af indlæg herinde, hvor folk giver udtryk for at det og det fladskærms tv er bedre end det og det andet fladskærmstv også uden at de afkræves blindtest eller links til videnskabelige afhandlinger Clap

Two wrongs don't make one right. Du kan jo starte med at hæve niveauet ved at forholde dig til den konkrete og seriøse modspil du har fået, i stedet for at snakke udenom.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:29
Det er heller ikke det, han siger, Otto - han siger at de ikke konvertere flere gange mellem analog og digital, ud over at det i sagens natur ER digitalt når det kommer ind og i sagens natur er analogt når det kommer ud.

Du kan være en million procent sikker på, at han ikke udtaler sådan, hvis det er forkert. Det ville give sager på halsen fra både kæmpe Logitech og kæmpe Bose og det tror jeg ikke, i den henseende, lille og økonomisk sårbare Sonos er det mindste interesserede i.......

Skulle du have misset det i min blog, kan jeg oplyse at jeg i 18 år har arbejdet som producer i et lydstudie og det er overhovedet ikke ualmindeligt at lyden "bounces" mellem analog og digital form flere gange i udstyr. Nogle ting gør man bedst analogt, andre ting digitalt, men selve skiftene mellem analog og digital vil altid være bedst at holde så få, som mulige, med mindre man bruger ekstremt gode convertere.

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:35
Jeg synes da bestemt jeg forholder mig til det "modspil" jeg får - men det er da svært problematisk at holde på et ordentligt niveau, når det går på en mistænkeliggørelse af udtalelser fra de, der har lavet udstyret. Man skulle da tro at chefteknikeren fra Sonos vidste bare en smule mere om sit udstyr, end du åbenbart synes du gør :)

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:41

Jeg synes da bestemt jeg forholder mig til det "modspil" jeg får - men det er da svært problematisk at holde på et ordentligt niveau, når det går på en mistænkeliggørelse af udtalelser fra de, der har lavet udstyret. Man skulle da tro at de vidste bare en smule mere, end du åbenbart synes du gør :)

Dén udtalelse du citerer er en Sonos medarbejder der omtaler hvordan Squeezebox er konstrueret. Det er da ikke "mistænkeliggørelse" at sige at han naturligvis ønsker at få Sonos'en til at fremstå som et bedre produkt. Det er ikke ligefrem noget man kan kalde en neutral udtalelse.

Og du snakker stadig udenom, hvad har du at sige til at du selv udtaler at du omtaler systemerne som helhed og ikke et specifikt produkt, men alligevel så drejer al din kritik sig om specifikke produkter jeg ikke har i mit system? Jeg har ingen touch-skærm, jeg har ikke flere knapper end det tilsvarende Sonos produkt, jeg har ikke nogen konverteringer mellem digital og analog, og jeg har ikke ringere lyd i mit system end jeg ville have med en Sonos. Your move.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:41
@ Kenneth: pudsigt som du har behov for at redigere dine indlæg efter de er postet, kunne du ikke tage og skrive hvad der er redigeret, det er god kotyme!

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:45

Det er heller ikke det, han siger, Otto - han siger at de ikke konvertere flere gange mellem analog og digital, ud over at det i sagens natur ER digitalt når det kommer ind og i sagens natur er analogt når det kommer ud.

Du kan være en million procent sikker på, at han ikke udtaler sådan, hvis det er forkert. Det ville give sager på halsen fra både kæmpe Logitech og kæmpe Bose og det tror jeg ikke, i den henseende, lille og økonomisk sårbare Sonos er det mindste interesserede i.......

Skulle du have misset det i min blog, kan jeg oplyse at jeg i 18 år har arbejdet som producer i et lydstudie og det er overhovedet ikke ualmindeligt at lyden "bounces" mellem analog og digital form flere gange i udstyr. Nogle ting gør man bedst analogt, andre ting digitalt, men selve skiftene mellem analog og digital vil altid være bedst at holde så få, som mulige, med mindre man bruger ekstremt gode convertere.

Jamen jeg benægter ikke at lyden i f.eks. en Squeezebox Radio konverteres mellem digital og analog. Jeg benægter (eller stiller i hvert fald kraftigt spørgsmålstegn ved) om det sker i en Squeezebox Duet hvor jeg bruger digital-udgangen. Jeg skal være den første til at bukke mig i støvet hvis jeg tager fejl, men jeg mener absolut ikke lyden på noget tidspunkt bliver konverteret til analog i dét setup.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:48
Jeg vil rigtig gerne høre fra Squeezbox-ejerne i denne tråd: 

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72661&PID=731782#731782 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72661&PID=731782#731782

Mht til rettelserne, ja så ved jeg ikke helt hvad der sker, men editoren tilføjer sådan nogle her til nogle af mine svar:

< ="utf-8">< ="utf-8">

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:50

Iøvrigt, så vil jeg påstå at de "lot of artifacts" som Sonos omtaler, ikke er den helt store ballade i et produkt som S5 og SB Radio. Her det i alt væsentligt kvaliteten af højttaleren, samt at forstærkeren ikke er direkte underdimensioneret, der afgør lydkvaliteten. Jeg tvivler stærkt på at man vil kunne høre en ekstra konvertering mellem analog og digital på en S5. Ikke dermed sagt at det ikke er en fordel, men det er ikke dét i sig selv der er argumentet for at den lyder bedre (hvilket jeg overhovedet ikke benægter).

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: tobiasl
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:50

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72661&PID=731782#731782 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72661&PID=731782#731782

Mht til rettelserne, ja så ved jeg ikke helt hvad der sker, men editoren tilføjer sådan nogle her til nogle af mine svar:

< ="utf-8">< ="utf-8">

hvor barnligtLOL

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:51

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72661&PID=731782#731782%20 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72661&PID=731782#731782

Hvorfor skal det nu deles ud i to tråde?

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 13:53
Syntes da osse det vil være tåbeligt at dele børnehaveklassen op i 2 på nuværende tidspunkt. *GG*

Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 16:06
Squeezebox er billigere.

Sonos er lettere.

Jeg har desværre kun råd til Squeezebox, men den virker i øvrigt fint. Styrer den med min ipod, så det må give lidt credit i forhold til tastefanatikeren Kenneth Lund LOL

Begge produkter har tilsyneladende deres eksistensberettigelse.

Borset fra det, så har jeg altid været meget tilfreds med Logitech produkter, så jeg kan ikke genkende Kenneth Lunds beretning om at Logitech skulle være billigt edb-skrammel - tværtimod.

Som andre også bekmærker, så er denne tråd dog rimelig formålsløs. Trådstarteren angriber emnet på en meget uheldig måde, hvor en masse ting blandes sammen og produkterne vurderes ud for en masse forskellige tilfældige parametre.

Dog har Kenneth i det mindste rettet dele af sin blog, så det fremgår, at det er filosofien der omtales og ikke de konkrete produkter. Det hænger dog stadig ikke sammen med, at han længere nede beskriver meget konkrete produkter og jeg ved slet ikke hvilken squeezeboxløsning, som han omtaler. Det passer i hvert fald ikke med min squeezebox duet.

Anyway, jeg har en Logitech Squeezebox, men jeg ville da ikke have noget imod at få smidt et Sonos-system i nakken, hvis det ikke kom an på penge i sidste ende - set på den måde vil jeg da nok mene, at Sonos er "bedre" en Squeezebox, men det er så hvad jeg personligt tror - jeg har ikke engang prøvet en Sonos, men de får jo meget ros og det lyder jo velgennemtænkt.

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 16:50
Ja. iPenguin.

Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 19:23
Hvad formater understøtter sonos ikke som klemmeboksen gør?

Skrevet af: JohnH
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 20:14

Det er en spændende debat Kenneth, du har sat gang i Smile

Jeg må dog give Otto ret i at du foreløbig vælger at ignorere det fine modspil især Otto er kommet med. Det er for nemt bare at snakke uden om fordi nogle få "hysser løs". Forhold dig f.eks. konkret til det modspil Otto er kommet med: du omtaler systemerne som helhed men din konkrete kritik ("18 knapper") omhandler et specifikt produkt. Hvad siger du til det?

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af JohnH JohnH skrev:

Det er en spændende debat Kenneth, du har sat gang i Smile

Jeg må dog give Otto ret i at du foreløbig vælger at ignorere det fine modspil især Otto er kommet med. Det er for nemt bare at snakke uden om fordi nogle få "hysser løs". Forhold dig f.eks. konkret til det modspil Otto er kommet med: du omtaler systemerne som helhed men din konkrete kritik ("18 knapper") omhandler et specifikt produkt. Hvad siger du til det?

Altså han har jo delvist rettet det idet han nu skriver:

"Husk når du læser dette, at det er SYSTEMERNE eller FILOSOFIERNE i de forskellige mærkers koncepter, jeg sammenligner og ikke de konkrete modeller."

Men bortset fra det, så er denne debat jo rimelig indholdsløs. Jeg tror i hvert fald ikke at jeg har lært noget nyt om Squeezebox eller Sonos af dette Confused

Skrevet den: 27-December-2009 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]
Altså han har jo delvist rettet det idet han nu skriver:

"Husk når du læser dette, at det er SYSTEMERNE eller FILOSOFIERNE i de forskellige mærkers koncepter, jeg sammenligner og ikke de konkrete modeller."

Ja det er da fint, men det nytter jo ikke noget når resten af artiklen stadig henviser til helt helt specifikke features såsom " http://www.logitechsqueezebox.com/ - Logitech Squeezebox er avanceret. Den har touchskærm," (Touch er slet ikke kommet endnu) og "Squeezebox lyder ikke lige så godt som Sonos. En Squeezebox er alt for komplex med 18-20 knapper alene på fronten til betjening (!!!)"

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 27-December-2009 kl. 23:49
Når jeg beder om en dobbelt-blind test er det selvfølgelig for at sætte det på spidsen, men også fordi jeg er træt af at høre om kategoriske udmeldelser omkring at noget er bedre end noget andet, kun baseret på forfatterens egen subjektive oplevelse. 

Arbejder til daglig bla med lyttetest, og det er altså væsentlig at designe testen ordentlig for at kunne stole på resultatet. 

Sætter dog stadig pris på andre folks anmeldelser af udstyr, men tager dem selvfølgelig med et gran salt. 

Jeg har selv en Squeezebox, og ja der har været problemer af og til, men når det kører fungerer det lige som godt som Sonos (efter min subjektive smag selvfølgelig (har testet det gennem en længere periode)). Aner ikke om jeg vil kunne høre forskel på de to systemer, men det kunne da være spændende med en test Smile

Når jeg endte op med Squeezeboxen handlede det lige så meget om at jeg synes design/funktionalitet var federe. Hvis man ku få et sort sonos-system ville jeg da overveje det. 

Skrevet af: HamDenFede
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 09:35
Uden at have læst hele tråden, vil jeg dog give mit besyv med:

Jeg bruger selv Squeezebox sammen med NAS, Harmony og iPhone og det er en super løsning. Dog er Squeezebox's svaghed performance, da det er javabaseret (eller noget). Jeg har ikke selv prøvet Sonos, det vil ikke komme bag på mig, hvis nogen synes det er bedre, blot fordi det koster fire gange så meget. Jeg er ikke nok inde i teknikken til at lave udtale mig nærmere.

-------------
Mvh. HamDenFede

Skrevet af: jhvl
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 11:19
Mage til usammenhængende, dårligt formuleret og ukorrekt sludder skal man da lede længe efter!!! Thumbs Down Hvis du vil tages seriøst så skal du oppe dig en hel del. Blot ét eksempel:

Påstand: "Både Squeezebox og Bose konverterer flere gange lyden mellem analog og digital og det giver bivirkninger"

Korrektion: Squeezebox duet systemet med squeeze server der kører på NAS/PC læser digitale lydfiler, e.g. FLAC, på disk, og sender digitalt helt frem til squeeze modtager, konverterer tabsfrit til PCM, og sender til ekstern/indbygget DAC, derefter din forstærker, og så højttalere. Præcis hvor er de mange konverteringer?

Samlet point: -5 ud af 0 til +10!

Skrevet den: 28-December-2009 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af jhvl jhvl skrev:

Påstand: "Både Squeezebox og Bose konverterer flere gange lyden mellem analog og digital og det giver bivirkninger"

Korrektion: Squeezebox duet systemet med squeeze server der kører på NAS/PC læser digitale lydfiler, e.g. FLAC, på disk, og sender digitalt helt frem til squeeze modtager, konverterer tabsfrit til PCM, og sender til ekstern/indbygget DAC, derefter din forstærker, og så højttalere. Præcis hvor er de mange konverteringer?

Jooo men det synes jeg da du skal prøve at drøfte med kilden og ikke de mange artikler på nettet, der nu blot refererer til kilden (ligesom jeg også gør):

"We never bring it into the analog domain like Squeezebox and Bose, which move sound from digital to analog to digital to analog. That creates a lot of artifacts." says Sonos senior engineering manager Chris Kallai"

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 11:44

Oprindeligt skrevet af jhvl jhvl skrev:

Jooo men det synes jeg da du skal prøve at drøfte med kilden og ikke de mange artikler på nettet, der nu blot refererer til kilden (ligesom jeg også gør):

"We never bring it into the analog domain like Squeezebox and Bose, which move sound from digital to analog to digital to analog. That creates a lot of artifacts." says Sonos senior engineering manager Chris Kallai"

Hvorfor skulle vi bruge tid på at diskutere et udsagn som er åbenlyst forkert? Hvis musikken ligger i et Squeezebox-understøttet format (flac, mp3, visse former for wma, ogg muligvis, m.v.) sker der ingen konvertering. Hvis Squeezebox har behov for at konvertere (musik i non-native format), kan jeg ikke se hvor det analoge domæne kommer ind i billedet? Konverteringen sker vha ffmpeg, hvor et decoder lib laver lyden om til wav (muligvis andre libs end ffmpeg på Windoze), og et andet encoder lib konverterer til et Squeezebox-understøttet format, typisk mp3.

Derudover har jeg i øvrigt ingen holdning til om Sonos er bedre end Squeezebox. Sonos koster mere end hvad jeg vil ofre på et musiksystem, så Sonos er udelukket for mig (ergo, valget er nemt, det er enten Squeezebox eller ingen ting). Desuden tiltaler det mig at Squeezecenter softwaren leveres under GPL (frihed!!) og kan køre under en lang række systemarkitekturer. At der ikke er nogen DRM understøttelse i Squeezebox betragter jeg som en stor fordel. Jeg kan heller ikke se hvad det skal bruges til? DRM på musik er en død sild.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 28-December-2009 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvorfor skulle vi bruge tid på at diskutere et udsagn som er åbenlyst forkert?

Det er jer, der vil diskuttere det, ikke mig - så det må du spørge dem, der beklager sig over det, om :)

Min holdning er bare, at det er sikkert som amen i kirken, at Sonos officielt ikke melder det ud, med mindre det er sandt. De ville i den grad blive løbet over ende af retssager og krav fra de andre mærker, hvis det var løgn.

Jeg synes derfor det er en lidt latterlig situation vi er endt i - jeg viderebringer info fra Sonos - er du / I uenige så kontakt Sonos.

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Skrevet af: jhvl
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 12:32

Umiddelbart kan jeg ikke finde link til det citat fra din artikel? Så -1/2 point ekstra for at oversætte uden kritik fra en part i "reklamekrigen", uden reference/link.

Og -1/2 point ekstra for ikke at checke en så vigtig detajle. Hvis du selv arbejder med lyd ved du hvor kritisk DA/AD er, så at påstå at squeezebox konverterer flere gange er ret så bastant.

Jeg synes derfor det er en lidt latterlig situation vi er endt i - jeg viderebringer info fra Sonos - er du / I uenige så kontakt Sonos.

Næ... du lavede en artikel, oversatte uden reference, smed et link til den i forummet, den indeholder fejl - ergo bliver de rettet. Smile

Mvh

Skrevet af: Darkwing
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 14:24
Ikke at jeg overhovedet er enig i udsagnet, men her "kilden"...

http://www.tmcnet.com/usubmit/2009/12/27/4550017.htm

Umiddelbart vil jeg sige det er standard amerikansk "competitor trashtalk" .. Skrevet af en journalist der sikkert har fejlciteret det :)

Skrevet af: rigo
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 19:20
Her en "lille" Sick liste med issues med Squeeze fundet på recordere.dk i de sidste 3 mdr.
Gæt hvor mange issues der har været med Sonos...?

Squeezebox reagerer langsomt på remote

Squeezeboxs duet problemer med wma filer

hvordan får jeg lyd ud til headphone stikket på controlleren ??

Mange har problemer med dette.

SSOTS 4.1 for squeezecenter 7.4 –Problem

Squeezebox duet finder ikke alle filer

Pludselig uden at have gjort noget, så bliver de buede streger blå på Controlleren
Jeg vil mene det er lokalt problem hos dig/din Squeezebox. Jeg oplever det også indimellem og hos mig hjælper det at slukke og tænde kontrolleren. efter min opfattelse så er squeezebox ikke det mest stabil

Seezebox server uden browserindhold

Udfordring med Squeezeboxe på kabet og trådløs

Skrevet den: 28-December-2009 kl. 19:31

Jeg har haft først en Squeezebox og er nu skiftet over til Sonos. Og min opfattelse er at Sonos er betydelig bedre. Om lydkvaliteten er bedre er sværer at sige. Men hvor Sonos virkelig vinder er især i betjeningen af systemet. Desuden ser jeg det som en stor stor fordel at slippe for det noget tunge Squeezecenter. Min Sonos connector bare til et share, og det er det. Det er så meget federe. Sonos kan desuden hente musik fra flere forskellige kilder, i stedet for kun et squeezecenter. 

Jeg kan rende rundt med min controller i lommen og styre det lige meget hvor jeg er i huset, ja det ved jeg man også kan med squeezebox, men her fungere det bare uden noget 3. parts software.

Jeg kan godt lide "keep it simpel" og det er Sonos, og det virker. Det gør det for mig den lidt dyrer pris det værd.

Skrevet af: cjoscar
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af rigo rigo skrev:

Her en "lille" Sick liste med issues med Squeeze fundet på recordere.dk i de sidste 3 mdr.

Pludselig uden at have gjort noget, så bliver de buede streger blå på Controlleren
Jeg vil mene det er lokalt problem hos dig/din Squeezebox. Jeg oplever det også indimellem og hos mig hjælper det at slukke og tænde kontrolleren. efter min opfattelse så er squeezebox ikke det mest stabil

Mon ikke også der er en noget større procentdel der ejer en squeezebox ?

Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 19:52

Jeg sætter sikkert røven i klaskehøjde med det her indlæg, men jeg tager chancen:

http://www.kennethlund.dk/2009/12/derfor-er-sonos-bedre-end-bose-airport-express-og-squeezebox/ - http://www.kennethlund.dk/2009/12/derfor-er-sonos-bedre-end-bose-airport-express-og-squeezebox/

Du har selvfølgelig ret til at have din mening, og for min skyld er det også fint at provokere lidt, som du gør. Men, og der er et meget stort men, man skal have sine facts på plads, hvilket du ikke har.

1) http://www.logitechsqueezebox.com/ - Logitech Squeezebox er avanceret. Den har touchskærm, den kan hackes så du kan flere ting, den har mange knapper og så er den prismæssigt en del billigere end Sonos S5.

Squeezebox Touch er endnu ikke udkommet, og der findes flere forskellige varianter af squeezebox derunder duet, radio, classic, transporter m.fl.
At apparatet har flere muligheder (er mere avanceret) og kan udvides med plugins kan ikke betegnes som en dårlig ting, men gør måske apparatet mere "nørdet".

2) Squeezebox lyder ikke lige så godt som Sonos. En Squeezebox er alt for komplex med 18-20 knapper alene på fronten til betjening (!!!)

Lydkvaliteten afhænger mere af din forstærker og højttalere end af afspilleren. Og hvad har antallet af knapper med lydkvaliteten at gøre (der er i øvrigt ikke rigtigt nogen squeezebokse med det antal knapper)

3) Squeezebox lyder ikke meget bedre end de Logitech højttalere jeg har til min computer og med sine mange knapper, henvender den sig mere til dem, der vil pille end dem, der vil lytte til musik.

Så må det jo være fordi squeezeboxen var sat til dine logitech højttalere, da du lyttede til den

4) Både Squeezebox og Bose konverterer flere gange lyden mellem analog og digital

Ganske enkelt ikke korrekt

5) Sonos undgår ved at have en 100% digital signalvej fra signalet befinder sig digitalt eks. på din computer eller netværksharddisk via den indbyggede signalprocessor og forstærker til den digitalt ender ved højttalerne.
Bruger du aktive højttalere? For ellers kan jeg ikke komme i tanke om højttalere der kan bruge andet end et analogt signal

Skrevet af: rigo
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af cjoscar cjoscar skrev:

Jo det er jo klart derfor LOL

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Bruger du aktive højttalere? For ellers kan jeg ikke komme i tanke om højttalere der kan bruge andet end et analogt signal

Jeg har hørt at man kan få indopereret en chip i hjernen så lyden kan være digital hele vejen. Dermed undgår vi at analoge lydbølger skal bevæge sig gennem luften. Pladeselskaberne vil gerne promovere denne nye teknologi, da chippen er inficeret med DRM så det kun er betalende kunder der kan lytte til musikken, og pladeselskaberne kan kræve betaling for hver afspilning af et musiknummer.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 28-December-2009 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Jeg har hørt at man kan få indopereret en chip i hjernen så lyden kan være digital hele vejen. Dermed undgår vi at analoge lydbølger skal bevæge sig gennem luften. Pladeselskaberne vil gerne promovere denne nye teknologi, da chippen er inficeret med DRM så det kun er betalende kunder der kan lytte til musikken, og pladeselskaberne kan kræve betaling for hver afspilning af et musiknummer.

Godt at se, at debatten (nu hvor man lige troede, at det ikke kunne blive værre) endelig er blevet lidt mere seriøs Wacko

Spørgsmålet er bare om hjernen er modtagelse over for binære tal. Hvis der først udgår elektriske impulser fra chippen til hjernen, så er det vel ikke længere analogt Ouch

Det afgørende spørgsmål for hvorvidt den omtalte DRM-chip bliver en succes afhænger nok af, om den har flere eller færre knapper en den omtalte Squeezebox - vi ved alle, at det er det mest centrale parameter ved vurdering af god lyd LOL

Skrevet den: 28-December-2009 kl. 21:42
Jeg havde ellers besluttet mig for ikke at skrive mere i denne tråd, for den fortjener ganske enkelt ikke al den opmærksomhed den har fået.

Men jeg kunne ikke lade være, da jeg så denne:
[hvordan får jeg lyd ud til headphone stikket på controlleren ??

Mange har problemer med dette.]

Hvor godt fungerer musikafspilning på Sonos-controlleren?

Musikafspilning på squeezebox-controlleren er det en beta-feature. Den står ikke anonceret på noget salgssite (ihvertfal ikke hvis det er under Logitech's kontrol). Det er en fin feature og hos mig fungerer det perfekt pt. Efter at have smidt 1172,- pp for en Radio, har jeg dog ikke brugt det.

For min skyld, kan vi godt sige at Sonos er bedre. (Det tror jeg nu ikke det er for mit vedkommende) Men er det 230% bedre (basseret på mit setup: to passive zoner, to controllere og en radio ~ to zp90, to cr200/100 og en S5 ~6500/15000kr)? For nogen er det sikkert fint at bruge så mange penge på musikstreaming. Hov, for 15000 kan man jo få en Transporter plus et par Radioer ;)

Nå, nu blev jeg useriøs... ? Pyt.

Skrevet af: cjoscar
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 22:00

Oprindeligt skrevet af cjoscar cjoscar skrev:

Jo det er jo klart derfor LOL
Nu ved jeg ikke om du har læst trådene om de "issues" du nævner her, men nogle af dem handler om drm rettigheder og andre om folk der søger lidt hjælp til noget de ikke kan finde ud af, det er vel ikke squeezebox's skyld.  For at finde "issues" med sonos indenfor 3 mdr. så er din søgning nok ikke så grundig.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69188&KW=sonos&title=og-p-sonos - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69188&KW=sonos&title=og-p-sonos
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72448&KW=sonos&title=sonos-iphone-en-ommer - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72448&KW=sonos&title=sonos-iphone-en-ommer
citat:Men der findes ikke rigtig nogen netværksafspillere som understøtter DRM. Sonos kan kun understøtte det hvis man streamer lyden fra WMP til sonos enhederne. Ikke en speciel elegant løsning.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68660&KW=sonos&title=sonos-internetradio-med-4-mins-delay - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68660&KW=sonos&title=sonos-internetradio-med-4-mins-delay
Hov, den sidste var vist ikke et sonos problem, men man ser og læser jo kun det man selv vil Wink
Og denne søgning er for kun 2 mdr.

Det skal lige nævnes at jeg ikke selv ejer hverken sonos eller squeezebox, men det er lidt sjovt med denne religionskrig.

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 22:37
Mange problemer med Squeezebox skyldes også, at mange forsøger at køre Squeezebox Server på en ikke-understøttet NAS og/eller en undermotoriseret NAS.

Selv har jeg Squeezebox pga. ønsket om 100% crossplatformfrihed samt pris. Det spiller perfekt og jeg har endnu ikke haft problemer.

Skrevet af: Kurt Poulsen
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 23:30
Jeg burde egentlig ikke deltage i denne debat da den er temmelig langt ude. Men for at bringe den ind i noget mere reelt end drm-chip i hovedet LOL så vil jeg dog lige give mit besyv med.

Som I kan se af min signatur så har jeg en del squeezeboxes. Jeg valgte duetten for snart 2 år siden fordi den efter min mening spillede bedre end Sonos. Jeg hørte på Sonos i Hifiklubben og jeg syntes ikke det lød godt. Lyden var dengang meget mørk og unuanceret og lød efter min mening slet ikke som et 7000,- anlæg burde. Duetten derimod var meget overbevisende og til den pris var den lysår foran Sonos - både lydmæssigt og betjeningsmæssigt. Om det også forholder sig sådan i dag - tja det aner jeg faktisk ikke.

Hvad angår diskussionen om analog/digital konvertering så er jeg faktisk ligeglad!! Om de så konverterer musikken frem og tilbage 15 gange rager det mig en høstblomst. Så lang tid at det der kommer ud af mine højtalere efter min mening lyder godt. Og det er altså det det handler om!

Hvad angår sammenligningen af S5 og Squeezebox Radio så har jeg ikke hørt dem sammen. Det har den ærede Kenneth heller ikke. Men hvis man skulle så er det nok ikke fair at sammenligne en monoafspiller som Squeezebox Radio er med en afspiller der har x antal flere højtalerer. Radio er ment som en bærbar afspiller man tager med ud på terrassen eller bruger som clockradio i soveværelset. Men en mere reel sammenligning er Sonos S5 versus Squeezebox Boom. Men det er nok ikke i Kenneths interesse at foretage denne sammenligning - eller i Sonos for den sags skyld Wink

Der har været nævnt at Sonos er nemmere at sætte op osv. Det har jeg også altid selv ment. Det at skulle installere noget software på en pc/NAS/Server og holde det kørende er lidt sværre end bare at pege et system over på et shared drev. Men for mig tog det mig under 20 minutter at få min første Duet op og køre. Det samme har de af mine venner som også har købt Squeezeboxes oplevet. Min holdning er at kan finde ud af at rippe cd'er, tagge dem korrekt og få fat på det rigtige cover - ja så kan man også finde ud af resten. Og den process undgår man ikke uanset om man kører Sonos eller Squeezebox.

Vi har i dag en afspiller i stort set alle rum. Og det fungerer bare. Controlleren kører uden problemer og har altid gjort det. Da vi fik den første gik der 2 minutter og så havde min kone fundet ud af hvordan controlleren virker og var igang med at afspille musik. Det samme sker når nogle af vore venner er på besøg og skal forsøge sig. Det tager ikke lang tid at finde ud af hvordan det hele virker.

Da jeg tjekkede begge systemer kiggede jeg også en del på begge systemers forums. En ting slog mig!! På Slimdevices (det hed det dengang) fora havde man travlt med at diskutere muligheder, løsninger og med at hjælpe nybegyndere. På Sonos havde man travlt med at trashe alle andre konkurrenter. Det undrede mig en del. Især fordi sonos dengang (og vel også nu) stod som noget af det bedste inden for musikstreamer. Hvis det er så godt hvorfor er det så nødvendigt at spilde så meget tid på at trashe alle andre. Systemet burde jo kunne tale for sig selv?

Nå. Enough said.

-------------
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk

Skrevet den: 29-December-2009 kl. 01:19
Ja Sonos fungere så godt at folk skal ikke bruge tiden på at rode rundt med squeezecenter, så de har tid til at trashe. Tongue

spøg til side, der kommer aldrig rigtig noget godt ud af trash talk.

Min holdning om at Sonos er betydelig bedre bygger udelukkende på egne erfaringer.

Skrevet af: NikolajC
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 09:59
Der er en lidt mere oplyst diskussion omkring Sono's udtalelse http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=73069 - her .

Diskussion angår S5 vs. Boom og kan ikke bruges generelt. Squeezebox Radio føder formodentligt sin D-Class forstærker med et digitalt signal, men det er ikke bekræftet. Boom føder forstærkeren med et analogt signal.

Skrevet den: 29-December-2009 kl. 10:40

Eftersom Squeezebox og Bose skæres over én kam her, så er det ret sandsynligt at dét citat er taget ud af en sammenhæng, og omhandler Squeezebox Radio, ikke Squeezebox Duet. At Squeezebox Radio foretager konverteringer mellem digital og analog vil jeg slet ikke afvise, men det er ikke ensbetydende med at Squeezebox Duet gør det. Så det er ikke så meget et spørgsmål om troværdigheden af kilden, men om hvorvidt dét citat du bringer ude af sammenhæng, er taget fra dén sammenhæng vi diskuterer. Det er DIG der skal svare på dét, eftersom det er dig der har taget det ud af sammenhæng.

EDIT: Takket være Darkwing's link kan jeg se at det lige præcist ER det der er tilfældet, dit citat er altså ubrugeligt som argument overfor Squeezebox Duet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 29-December-2009 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

Min holdning om at Sonos er betydelig bedre bygger udelukkende på egne erfaringer.

Så du har haft Squeezebox men er skiftet til Sonos?

-------------
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D

Skrevet den: 29-December-2009 kl. 14:50
Det har han svaret på tidligere i tråden Smile

Jeg har haft først en Squeezebox og er nu skiftet over til Sonos. 

Men der er noget andet der undrer mig, det er når det hævdes at betjeningen på Sonos er meget bedre:

Jeg kan rende rundt med min controller i lommen og styre det lige meget hvor jeg er i huset, ja det ved jeg man også kan med squeezebox, men her fungere det bare uden noget 3. parts software.

Selvom jeg har en Duet controller, der fungerer i hele huset (200 m2 i 2 plan), så ville det være total irriterende at skulle rende rundt med den på mig altid. Rent bortset fra at den så altid ville mangle et andet sted i huset.

Mine Boom's betjener jeg direkte på apparatet (eller med deres IR remote), det samme gælder min SB classic (hvor jeg har kodet den ind på min Harmony Remote, sammen med Reciever, TV, Kabel-TV boks, recorder etc.).

Hvad gør en Sonos-bruger i de situationer, kan man forestille sig et stort hus med 5 Sonos-enheder og kun én remote? 

eller bør man anskaffe flere remotes (alternativt ipod Touch/iPhones) for at have nogle flere muligheder for at betjene dem?

Skrevet den: 29-December-2009 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Det har han svaret på tidligere i tråden Smile

Sorry overså det. Embarrassed

Iøvrigt er jeg enig i dine betragtninger om hvordan man styrer de enkelte enheder. Min controller har sin faste plads i køkkenet og bliver sjældent taget med rundt. Min Boom håndteres via den medfølgende fjernbetjening, Recieveren i kontoret via WEB-interfacet på SBS og Classic via min Harmony der styrer resten af stuens anlæg.
Så hvordan gør man på et Sonos anlæg? Det lyder sindsygt dyrt at skulle købe controllere eller IPhones/ITouch til hvert rum.

-------------
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D

Skrevet af: basholm
Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 00:40
Hej

Jeg er Sonos bruger og har tidligere været "klemmeboks" (den som hedder classic nu) bruger.  Mht. dit spørgsmål omkring anvendelse af controller, så har jeg 4 zoner og 2 controller, men benytter også af og til min iPhone eller Sonos software klinten på mine macs. Men primært benyttes de 2 CR100 controllere, som så flyttes rundt mellem f.eks køkken og stue. Men, ja, jeg kunne godt bruge en controller til og overvejer at købe en ekstra, men kun fordi jeg vil oprette en zone i kælderen. 
Jeg tror nu ikke der er den store forskel i lydkvaliteten mellem de 2 systemer, specielt ikke da jeg køre digitalt ud og ind i en ekstern DAC. Men læser man lidt ovre på hifi4all vil man kunne læse at både Squeezeboks Transporter og Sonos ZP 80/90 modificeres for at opnå bedre lyd, også selvom man kører digitalt ud. Her er analog ud kun velegnet til badeværelset og køkkenet ;-)

Som flere har skrevet er Sonos mere opsætningsvenligt og enkelt, men også mere begrænset hvis man vil "pille".  I min optik er Sonos nok bedre egnet til hr og fru Jensen, medens Squeezeboks kræver lidt mere viden. Til gengæld er Squeezeboks betydelig billigere.

Jeg valgte Sonos alene ud fra ønsket om et enkelt og betjeningsvenligt system som også hustruen og børnene kan betjene, samtidig med minimal vedligeholdelse. Dette betyder ikke at andre ikke vil kunne opnå det samme med en SB løsning, men min erfaring er bare at SB kræver lidt mere vedligeholdelse.

Med venlig hilsen

Tommy

Skrevet af: kris
Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 16:43
...der er nok ingen tvivl om, at med Sonos betaler man for den ekstreme brugervenlighed. Har lige haft en del gæster i flere omgange - bl.a. nytårsaften - og de overgav sig totalt til mit Sonos. OGSÅ kvinderne. Systemet stjæler i den grad opmærksomheden pga 'instant access' (INGEN ventetider overhovedet) og tæskelet navigering. De lange tråde her i forummet med klemmebokse-teknik-spørgsmål er et godt udtryk for, at Squeezebox ER mere teknisk krævende. Da jeg i sin tid startede med at streame med diverse UPnP-klienter (og Twonky-servere på PC og NAS), var de tilsvarende tråde også lange! Hovedforklaringen er jo - fortsat - at man med Sonos dribler uden om medieserveren, som er og bliver en streaming-drillepind (prisen er så, at jeg må nøjes med et track-maksimum på 65.000 - men det går et stykke tid endnuSmile).

Sonos spiller bare musik - og det er det. Man kan ikke lave alle mulige fiksfakserier i opsætningen, men det lever jeg fint uden til gengæld for et system, som min kone, mine børn og alle gæster bare kaster sig frådende over. Det må afhænge af den enkelte bruger, hvad man har præference for - jeg har brugt uendelig mange timer på streamingteknik og glæder mig egentlig over nu at have et setup, der bare kører, kører og kører.

/kris

-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere

Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 16:48
Og derfor er det korte at det lange at vi nu er nået frem til at Sonos ER bedre end Squeezebox.

Det var bare min pointe, som druknede i starten men som nu 20-25 gange i tråden er slået fast (sjovt nok af de, der har prøvet begge dele, hvor det virker som om forsvarerne af Squeezebox ikke selv rigtig har prøvet Sonos).

Jeg har aldrig forstået den der "du må ikke hakke på de dårlige produkter bare fordi du selv har det dyre" - SELVFØLGELIG er Sonos bedre end Squeezebox og det der med at "jamen Squeezebox er billigere" gør det altså ikke BEDRE :)

Dårlige resultater + en god forklaring giver ikke gode resultater.......

-------------
Mvh Kenneth WedMore Lund

Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 17:41

Og derfor er det korte at det lange at vi nu er nået frem til at Sonos ER bedre end Squeezebox.

Det var bare min pointe, som druknede i starten men som nu 20-25 gange i tråden er slået fast

At det druknede er sådan set din egen skyld da dit startoplæg var af ringe karakter.

Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 17:48

Det var bare min pointe, som druknede i starten men som nu 20-25 gange i tråden er slået fast (sjovt nok af de, der har prøvet begge dele, hvor det virker som om forsvarerne af Squeezebox ikke selv rigtig har prøvet Sonos).

Jeg har aldrig forstået den der "du må ikke hakke på de dårlige produkter bare fordi du selv har det dyre" - SELVFØLGELIG er Sonos bedre end Squeezebox og det der med at "jamen Squeezebox er billigere" gør det altså ikke BEDRE :)

Det er vel som fanden læser biblen.

Lyddelen er ens hvis man kun sammenligner standard Squeezebox. Men sammenligner man med Squeezebox transporter, så er lyd kvaliteten bedre på Squeezebox end Sonos.

Hvis man vil have en simple løsning så er det Sonos, men vil man selv indstille mere så er det Squeezebox.

Sonos er 3 gange så dyrt i anskaffelse.

Nogle har problemer med at få Squeezebox til at kører, men hos andre kører det uden problemer, så måske Sonos er nemre..

Squeezebox har et større udvalg af forskellige produkter.

Så jeg mener ikke at man bare kan sige at det ene er bedre end det andet.

Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 18:40

Nu fristes jeg godt nok til at sige noget mindre pænt...Angry

Dine kommentarer ovenfor viser at du ikke kan hæve dig over det lave niveau som du lagde ud med i starten af denne tråd, tsk tsk tsk

Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 19:34
Kære Kennth Lund.

Du læser som det passer dig. Du har slet ikke fattet hvorfor tråden er blevet så lang.

Det er ret begrænset hvad der har været af påstande om at Squeeze-systemet er bedre end Sonos-systemet. Der har været opremsninger over enkelt-punkter hvor Squeeze og Sonons adskiller sig til Squeeze's fordel. Men ikke nogen der definitivt siger "Squeeze er bedre end Sonos". (Måske en enkelt, jeg gider ikke læse tråden igennem igen)

Det hele tråden (Ihvertfald de første adskillige sider) handler om er din ufatteligt ringe artikel.
Det er et sammenskriv af Sonos' marketing-materiale, Sonos-brugeropfattelser og andet trediehåndsviden. Alt sammen brygget sammen i en rodet blanding af sammenligning mellem systemer og enkelt-produkter.

Jeg har ellers læst flere af dine tidligere blog-indlæg med interesse, men jeg har godt nok tabt meget af respekten.

Som skrevet før: Det er fedt at du har købt et system du er glad for. Det har jeg også.  Fred være med det.

vh Mogens

Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 19:34

Du må for min skyld hakke lige så tosset du vil. Min egen konklusion er at der er fordele og ulemper mellem dem, men at Sonos samlet set er det bedste system efter MIN mening. At jeg ejer et SB Duet system betyder ikke at jeg mener det er et bedre system, jeg har det primært som "legetøj", og har investeret i det for at finde ud af om det er et koncept jeg kommer til at bruge. Anyway, det jeg ville sige var: At du møder så meget modstand, har meget lidt at gøre med om folk er enig eller uenig i at Sonos er bedre end Squeezebox, men rigtigt meget at gøre med at du har fremført en ekstremt dårlig argumentation for det, og ikke mindst at du ikke har ønsket at forsvare dén argumentation når folk påpeger overfor dig at den er mangelfuld. Jeg forstår godt at folk bliver irriterrede på dig, jeg synes det er enormt irriterende at forholde sig seriøst til et emne, formulere et seriøst modsvar på et postulat som man forventer er fremsat i en seriøs og oprigtig mening, og så gider modparten end ikke forsøge at forsvare sit postulat seriøst. Du har selv gjort diskussionen til en omgang ordkløveri omkring de fremførte argumenter, i stedet for en debat om essensen i det hele, hvilket system er bedst og hvorfor.

-------------
Mvh Otto

Print side | Luk vindue