Print side | Luk vindue

Streamer du musik?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72773
Udskrevet den: 10-November-2024 kl. 22:39

Emne: Streamer du musik?
Skrevet af: Muele
Emne: Streamer du musik?
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 21:57

Der er tit spørgsmål til hvilken musikstreaming man skal vælge.

Det kunne være sjovt at se hvad fok rent faktisk har derhjemme. Skriv gerne en post om dit setup, men det er ikke meningen at denne tråd skal blive en diskussionsklub for og imod det ene eller den andet valg.

Har du flere systemer, så stem på det du bedst kan lide.

Svar:
Skrevet af: Kurt Poulsen
Skrevet den: 28-December-2009 kl. 23:55
Jeg har en Duet i køkkenet. En Boom i soveværelset. En Classic i stuen og en Receiver i kontoret. Er ved at overtale konen til en Radio i badeværelset og når min søn bliver gammel nok til at kunne læse får han en Boom til hans musik.

Serveren er en Fujitsu Scaleo Windows Home Server med 2 TB diske i. Havde tidligere en lille pc med FreeNAS/SlimNAS som server. Den gjorde det egentlig udmærket, men da jeg har nemmere ved at finde ud af Windows så blev den pensioneret til fordel for min Scaleo. Skiftet var nu ikke noget vi kunne mærke på musiksystemet. Det kørte med den samme hastighed og stabilitet som altid.

Recieveren i køkkenet og Classic'en i stuen kører på vores trådet netværk. Resten kører trådløst. Mit AP er en D-Link DWL3200 og den kan sagtens håndtere at streame til de 2 afspillere samtidig med at den håndterer vores 3 stk bærbare pc'er som iøvrigt alle er udstyret med SoftSqueeze.

Kører med den nyeste officielle version af Squeezebox Server (SBS) 7.4.1, da min kone blev træt af at jeg eksperimenterede med beta udgaver. Musiksystemet er i dag en integreret del af vores hus at det skal bare virke på linie med strøm, varme og vand LOL

SBS er udstyret med et par plugins. Såsom Eric Kolingers Syncronizer, Max Spicers Other Players, Martin Rehfields WeatherDateTime og Peter Watkins Syncoptions. Alle sammen udvidelsesmoduler der gør livet lidt lettere.

-------------
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 00:22
Linksys Wireless Audio
Xtreamer
PS3

Linksys Wireless Audio stemte jeg da det er den jeg bruger mest :-)

-------------
.....

Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 00:33
Streamer pt ikke. Lejligheden er ikke stor nok til at det kan retfærdiggøre en større investering i det.
Ville dog gerne.

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 00:59
Andet UPNP/DNLA (kun lyd):
Server: Linux-maskine med Mediatomb 0.11.
Klient: PS3.

Alle CD'er rippes til FLAC og lægges på serveren. Desværre kan Mediatomb 0.11 ikke transcode FLAC til noget, som PS3 forstår. Jeg har derfor også været nødt til at lave WAV-udgaver af alle FLAC-filerne, så hver CD ender med at fylde ca. 1GB...

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 01:21
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Alle CD'er rippes til FLAC og lægges på serveren. Desværre kan Mediatomb 0.11 ikke transcode FLAC til noget, som PS3 forstår. Jeg har derfor også været nødt til at lave WAV-udgaver af alle FLAC-filerne, så hver CD ender med at fylde ca. 1GB...
Hvorfor så ikke bare bruge et andet program til at rippe med?

-------------
.....

Skrevet af: casio151
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 02:17
Streamer fra PC til TDC's GizmoLink i stuen til anlægget.

-------------
http://www.a-helbo.dk

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 08:40

Jeg har Squeezebox der henter data (MP3 & FLAC) fra en Synology CS407.

Derudover er jeg begyndt at bruge min Onkyo NR 807 sammen med min Linksys router (WRT610N). Jeg har lige købt en ny router der har indbygget media server (Linksys WRT610N) og den kan man så sætte en en USB memory/disk i. Denne USB device kan så enten bruges til den indbyggede media server eller/og FTP server/FIL server. Min receiver kan så streame musikken fra routeren.

Ulempen er helt klart at interfacet/søgemuligehden slet ikke kommer på højde med Squeezebox, men fordelen er at da routeren altid er tændt, så har jeg altid en mediaserver kørende på mit netværk. Lige nu bruger jeg bare en stor USB memory stik, så jeg har en rigitg lille strømforbrug. Routeren har et strømforbrug på ca. 8 til 11 watt. Så lige nu bruger jeg receiveren/routeren til bare at spilel noget "baggrundsmusik/hitliste musik" og vil jeg sidde og vælge mere i musikken, så tænder jeg for Squeezebox/Synology.

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 09:28
Har en squeezebox duet til hjemmebrug, og bruger programmet VibeStreamer til eksternt brug. Har en Asrock ION til at køre 24/7. 

Synes det er fedt at kunne tilgå hele musiksamlingen fx på arbejde eller andre steder. Virkede fx fint da jeg var i USA for nylig. 

Skrevet den: 29-December-2009 kl. 09:28
Mit eget Squeezeboxsetup:
Duet i Stuen.
Duet i børneværelset. Den bruger vi også i køkkenet, da de ligger ved siden af hinanden og døren alligvel normalt er åben.
Radio i soveværelset. Den står i køkkenet nu i ferien (Mon ikke køkkenet får sin egen Radio engang?). Når vi får et batteri til den bliver den hevet med på terrassen, garagen, osv.
Førhen havde jeg den ene controller på natbordet, så jeg kunne høre musik når jeg læste i sengen. Den tjans har Radioen så overtaget.

Drives at en ca 10 år gammel laptop 800 mhz / 384 mb ram. Det kører upåklageligt. Bruger 17 w under load inkl usb disken med musikken på.
Alt inkl serveren kører forøvrigt trådløst på en Linksys WRT54G version 2.2.

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvorfor så ikke bare bruge et andet program til at rippe med?

Hvis du læser det igen, vil du se, at begrænsningen ikke ligger i det program, jeg ripper med. Den ligger i det program, jeg streamer med.

Jeg har prøvet en pæn del af alternativerne, men Mediatomb passer mig bedst, så derfor lever jeg med en ekstra (tabsfri) konvertering til WAV, indtil Mediatomb 0.12 udkommer - eller indtil jeg får mig taget sammen til selv at compile et eksemplar af udviklingsversionen.

Skrevet af: hpdahl
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 13:22
Mit setup:
Squeezecenter på 6 år gammel pc med win 2003 server 768 mb ram 1x 300 gb ide og 1stk 1 tb sat med ide til sata converter, sat op til hibernate og Wol.
Vinterhaven squeeze-reciever digitaludgang til sumoh digitalforstærker
Stuen reciever analog til tptube aktive højttaler (reciever gemt bag sofa) Ekstrem høj WAF
Styres via duet controller.
Køkken-alrum sb3 classic digital til onkyo surround
Arbejdsværelse sb3 analog til mission forstærker.
Soveværelse Squeezebox Boom
Alle trådløs via linksys.
Det er muligt at synkronisere alle og spille samtidig.
(Serveren bruges også til at streame musikdvd-er og film til pch 100 pr. kabel)

-------------
MVH
HPDahl

Skrevet af: turbonegro
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 14:13
Squeezebox Duet + extra modtager, streames fra QNAP TS-209. Jeg er ikke ovenud tilfreds med det setup. Når det kører er det oftest upåklageligt, men der opstår alt for ofte dårlig kontakt mellem mit AP (en Asus NT15 router) og modtagerne/controlleren, også selvom de står klods op af den. Det giver sig udslag i at numre genstarter, at der forekommer pauser og at lyd ikke kan justeres. Jeg har investeret i en WHS (den nye fra HP) og vil se om det kan helbrede det, ellers står jeg forrest i køen til Sonos-butikken!

Skrevet af: JayKay
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 15:05
Jeg kører Itunes og har derfor en Apple express i køkkenet med et par pc-højtalere og AppleTv i stuen på første sal. Bruger min Iphone til at styre musikken. Har en NAS til al min musik som står i hjørnet af min stue. Bruger desuden min Macbook til afspiller.

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 15:21
Streamer ikke; bruger kun CD'er.

Sådan vil det nok blive ved med at være i lang tid.

Skrevet af: Letten
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 15:34
Mit setup:

Allrum: Squeezebox Duet Controller+Reciever sammen med et sæt aktivehøjttalere: Audioengine A5. 
Recieveren (lille og flad) ligger gemt bag den ene højttaler.

Køkken: SB Boom, kører ofte synkron med systemet i allrummet medmindre ungerne vil se TV og jeg laver mad Tongue

Stue (1. sal): SB Classic sammen med Sony AV Reciever, betjenes fra Logitech Harmony 785

Børneværelse (1. sal): SB Boom koblet sammen med subwoofer og mikrofon til singback. Pige på 8 år, behøver jeg at sige mere Wink

Alle SB'ere er koblet op via trådløs netværk til en Linksys WRT54G (har også med succes brugt ZyXEL Prestige 660HW-61 fra Cybercity samt Linksys WRP400 fra profiber)

Server: 3 år gammel, Dell Laptop, Intel Core Duo (T2500), Windows XP, musikken ligger hovedsagelig som WMA lossless på den interne harddisk (320 Gb, 7200 RPM). Computeren bruges også til alt muligt andet i løbet ad dagen. Den streamer fint til alle SB'ere uanset om de kører separat eller i sync.

Planer:
SB Radio til køkkenet, så kommer Boom fra køkken op på det andet børneværelse. Vil også gerne have en SB Radio på det ene badeværelse.

EDIT: rettet et par produktnavne.

Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 15:47
Er lidt i tvivl om, hvad jeg skal stemme, når jeg bruger iTunes? Nu blev det "Andet"

Har ca. 38000 sange liggende - mest i Apple Lossless på min QNAP-TS439 Pro som jeg stremer til flere Macbooks - På sigt kommer der nok en Mac Mini til som Mediacenter ved anlægget, men indtil videre sætter jeg en macbook til Recieveren, når jeg vil høre musik og styrer det så over min iPhone.

Det synes jeg fungerer topdollar!

-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor

Skrevet af: Helskov
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 23:06
Streamer TDC musik fra PC til PCH i stuen. Bruger en Netbook i stuen som remote til PC via remote desktop. Lidt besværligt vil nogle mene.
Billigt mener jeg...

-------------
-----------------------------
Best Regards

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 09:06
Efter 58 afgivne stemmer, vil jeg som OP tillade mig at konkludere en smule på afstemningen.

Ikke overrasskende er der ikke mange der har stemt "Streamer ikke, Bruger næsten udelukkende CD'er og den slags". Jeg er sikker på at langt hovedparten af Recordere.dk's brugere reelt ligger dér. Men de kigger selvfølgelig ikke i streamingsektionen af forummet.

Der er 4-5 gange så mange der bruger Squeezebox som Sonos. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, prisen taget i betragtning.

Det er også en god del der streamer med UPNP.

Relativt mange har et pc-baseret setup. Flere af dem der har stemt "Andet" vil jeg kalde pc-baserede setups. Dog med avanceret betjening og/eller central lagring af filerne.

For mig er den største overraskelse at ingen pt har stemt på "iPodDock eller lign". Når man tænker på at man snart ikke kan købe en røremaskine uden at den har iPodDock skulle man tro at der var flere der brugte det. Men det hænger måske igen sammen med hvilke brugere der kigger i streamingsektionen.

Har du endnu ikke lagt et indlæg om dit system, hører vi gerne fra dig. Jeg synes det er vældig interessant læsning. Og at dømme efter antallet af trådvisninger er jeg ikke den eneste LOL

Tak til alle der har stemt ind til videre. Smile

Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 09:21
Server : HP Thin Client som kører FreeNAS med SqueezeServer 7.4.1
Squeezebox Duet system bestående af :
Stue : receiver koblet til ældre B&O anlæg (derfor kan der også sendes lyd til køkken og kontor)
Terrasse : faktisk en løs receiver sat sammen med 2 PC speaker. Står på kontoret, men om sommeren kommer den med ud på terrassenCool
Bruger hovedsageligt en iPod Touch 8GB med iPeng til betjening.

Min datter skal vel have en Boom/Touch engang....
Squeezebox Duet blev i sin tid valgt pga. pris - og SONOS blev fravalgt pga. den klodsede controller

-------------

Skrevet af: 9900Nielsen
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 09:39
Streamer fra en Readynas Duo til PS3 i stuen, forhåbentlig snart til en SB Touch. I soveværelse til en SB Radio.

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Jeg er sikker på at langt hovedparten af Recordere.dk's brugere reelt ligger dér. Men de kigger selvfølgelig ikke i streamingsektionen af forummet.

Det er i hvert fald tilfældet for mig. Jeg kigger aldrig her, og kom kun forbi fordi emnet lå på forsiden.

Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af turbonegro turbonegro skrev:

Squeezebox Duet + extra modtager, streames fra QNAP TS-209. Jeg er ikke ovenud tilfreds med det setup. Når det kører er det oftest upåklageligt, men der opstår alt for ofte dårlig kontakt mellem mit AP (en Asus NT15 router) og modtagerne/controlleren, også selvom de står klods op af den. Det giver sig udslag i at numre genstarter, at der forekommer pauser og at lyd ikke kan justeres. Jeg har investeret i en WHS (den nye fra HP) og vil se om det kan helbrede det, ellers står jeg forrest i køen til Sonos-butikken!

Har du undersøgt din trådløse opsætning - dvs. hvad findes der af trådløse netværk i nabolaget, hvilke kanaler/frekvenser benyttes, hvordan er signalstyrken etc? Har du testet stabiliteten af afspillerne, hvis de er koblet op til routeren med kabel? Hvis problemet ligger i det trådløse netværk, vil det sandsynligvis blive løst, da Sonos jo kommer med sit eget præ-konfigurerede netværk og du dermed slipper for selv at bøvle med det.

Skrevet af: turbonegro
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Har du undersøgt din trådløse opsætning - dvs. hvad findes der af trådløse netværk i nabolaget, hvilke kanaler/frekvenser benyttes, hvordan er signalstyrken etc? Har du testet stabiliteten af afspillerne, hvis de er koblet op til routeren med kabel? Hvis problemet ligger i det trådløse netværk, vil det sandsynligvis blive løst, da Sonos jo kommer med sit eget præ-konfigurerede netværk og du dermed slipper for selv at bøvle med det.

Der er rigeligt hul igennem på netværket, det er klart QNAP der er underdimensioneret rent cpu-mæssigt til at køre SBS. Nu har jeg flyttet al musik over på den nye WHS, scannet kataloget, hvilket blot tog 2 timer for 255gb musik i modsætning til 15-18 timer på QNAP'en, og er nærmest flyvende rundt mellem katalogerne, har dog ikke prøvet at synce de forskellige afspillere eller spille forskellig musik, men indtil videre er der markant forskel!

Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 00:52
Oprindeligt skrevet af turbonegro turbonegro skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Der er rigeligt hul igennem på netværket, det er klart QNAP der er underdimensioneret rent cpu-mæssigt til at køre SBS. Nu har jeg flyttet al musik over på den nye WHS, scannet kataloget, hvilket blot tog 2 timer for 255gb musik i modsætning til 15-18 timer på QNAP'en, og er nærmest flyvende rundt mellem katalogerne, har dog ikke prøvet at synce de forskellige afspillere eller spille forskellig musik, men indtil videre er der markant forskel!
Der er selvfølgelig potentielt mange andre faktorer der har betydning, men jeg kører SC7.3.3 på en Synology DS-207+ (vist mere eller mindre identisk med din QNAP) og det kører uden problemer - en komplet rescan ligger desuden omkring 2-3 timer så vidt jeg husker - men har også tunet en del på flaskehalse/tidsrøvere i opsætningen over de sidste par år. Men godt at du har fået et fungerende setup med din WHS nu!

Skrevet af: Kurt Poulsen
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 10:23
Nu er der jo ikke en løsningstråd men der findes en tråd på forums.slimdevices.com der beskriver hvordan man optimerer MySQL. Det har jeg gjort og det gjorde en rimelig stor forskel. SBS er meget konservativt sat op.

EDIT: Linket er her http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=60682&highlight=optimizing+mysql - http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=60682&highlight=optimizing+mysql

-------------
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk

Skrevet af: TheBaron
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 10:27
Streamer fra min MacBook Pro gennem en Airport Express som er koblet til anlægget.

Print side | Luk vindue