Print side | Luk vindue

Positivliste med 5.1 kompatibelt udstyr til DR HD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72806
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 03:37

Emne: Positivliste med 5.1 kompatibelt udstyr til DR HD
Skrevet af: Nigo
Emne: Positivliste med 5.1 kompatibelt udstyr til DR HD
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 14:33
Der er allerede en livlig debat forum_posts.asp?TID=71262&title=51-lyd-p-dr-hd - (http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71262&title=51-lyd-p-dr-hd ) om (manglende) 5.1 lyd på DR HD. Der er en masse tvivl om hvornår og fra hvilken sender det virker, men de færreste snakker om deres eget modtageudstyr.

Jeg er selv lidt skuffet over at boxer-godkendt stemplet ikke har været nok, da mit tv skam er boxer-godkendt, men kun kan videresende stereo. Der må da være en eller anden standard/specifikation man skal kigge efter for at være sikker på at kunne modtage surround?

Jeg ville derfor gerne høre fra folk som mindst én gang har haft rigtig 5.1 lyd (3/2.1) i højtalerne fra DR HD over alm. antenne. Skidt med at det ikke virker pt - DR kan jo have slukket igen ;-)

Så... alle jer der HAR prøvet at have rigtig surround i højtalerne:
  1. Hvilken modtager (boks/TV, mærke og model) har I brugt?
  2. Hvilken surroundforstærker har I?
  3. Hvordan er det koblet op?
For at holde tråden ren så den kan bruges som positivliste til at vælge udstyr ud fra, opfordrer jeg til følgende:
  • Ikke noget med en pseudo-surround, hvor forstærkeren "tryller" stereo om til lyd i alle højtalere (upmix som fx dolby pro logic og DTS Neo:6).
  • Heller ikke noget med kabel/satellit - det her er for det digitale sendenet.
  • Ingen indlæg om at "mit udstyr virker ikke" eller jeg kan se 3/2.1 under kanalinfo på udsendelse xx, men der er ingen surround.
På forhånd tak og godt nytår til alle :-)

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 14:41
Jeg har i øjeblikket 5.1 ægte surround på udvalgte programmer - ikke dem alle sammen. Boxen re-encoder fint HE-AAC formatet til AC3, som recieveren så detekter som DTS 5.1

Box: Triax T HD405 VA
Reciever: Pioneer SC-LX71
Kabel: Coax

Skrevet af: frankmj
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 15:17
Virker fint med 5.1 her i Helsingør:

Med  Sagem ITD81HD forbundet via HDMI til Beovision 7-40 Mk. III

/Frank

Skrevet af: Nigo
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 13:55
Tak... men er der virkelig kun 2 som har haft succes?

Print side | Luk vindue