Print side | Luk vindue

Svag signal

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72933
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 03:45

Emne: Svag signal
Skrevet af: BusaK9
Emne: Svag signal
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 05:52

Jeg bor kun 20 km. fra Varde senderen og mine 3 gamle mpeg2 modtagere viser ca. 95 % signalstyrke og kvalitet, og har da også altid virket tilfredsstillende. I forbindelse med det nye mpeg4 har jeg haft 3 billig-bokse på prøve, som alle leverede et ok HD billede, men som jeg returnerede af andre grunde. Ofte følger prisen kvaliteten, derfor købte jeg nu DILOG DT-655HD DVR og håbede så på, at alle problemer var løst. Men nej, selvom andre bokse viser høj signalstyrke på mit eksisterende antennenet, så vil denne Dilog bare ikke vise mere en max. 30 % signalstyrke, og den pixelere da også kraftig på Varde senderens Mux2.

Jeg har prøvet en større antenne, men det ændrede ikke noget.

Kvalitetsmåleren viser altid 100 %, men hvordan spiller signal og kvalitet egentlig sammen? Jeg undre mig over, at kvaliteten altid viser 100 % selvom signalstyrken ligger og svinger omkring de 25 %.

Har du et bud på hvor løsningen ligger gemt?Confused

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 11:21
Kvaliteten er ikke så vigtig. Du skal se på BER tallet, som helst skal være 0. Det tilkendegiver nemlig hvor mange "pakker" der bliver fejlmodtaget i modtageren. Jeg kører selv med 100% kvalitet og 80% signalstyrke, men med BER tal på godt 200. Og det betyder pixelleringer og udfald af lyd 2 - 4 gange i timen. 

Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Kvaliteten er ikke så vigtig. Du skal se på BER tallet, som helst skal være 0. Det tilkendegiver nemlig hvor mange "pakker" der bliver fejlmodtaget i modtageren. Jeg kører selv med 100% kvalitet og 80% signalstyrke, men med BER tal på godt 200. Og det betyder pixelleringer og udfald af lyd 2 - 4 gange i timen. 

Hehe Min ligger på 7Wink

Skrevet af: Per A
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 12:45
Hvis man så skal se "BER" kræver det at modtageren viser dette.
Det er der ikke så mange der gør (hvilke?)

Det er det samme når man tester mobiltelefoner. Der kan man se hvor mange "pakker" der bliver fejlkorrigeret,  hvis man har det rigtige udstyr til dette.

De enkelte fabrikater af dvb modtagere har sin egen måde at vise styrke og kvalitet, så det er svært at sammenligne på dette grundlag.

Skrevet af: MoTiNI
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 12:56

Er et BER-tal på 8 udemærket !

-------------
Mit Bang & Olufsen http://www.tinyurl.dk/12104" rel="nofollow - HD Cinema

Mine http://www.tinyurl.dk/12103" rel="nofollow - DVD film /

Skrevet den: 31-December-2009 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af MoTiNI MoTiNI skrev:

Er et BER-tal på 8 udemærket !
Ja det må det være. Tror næppe du får det ned på 0, med mindre du står med modtageren i TV-byen.LOL

Skrevet af: BusaK9
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 13:42
Mit BER-tal viser - ikke overraskende - et hav af forskellige tal og bogstaver, som konstant står og skifter. Men nu skruer jeg bissen på, og når det igen bliver hverdag, og jeg får adgang til butikshylderne, så vil jeg gå frem efter en super god "step by step solution" som jeg netop har fundet på Nettet. Og så skal jeg død pine nok få denne Dilog til at vise signalstyrke. Ellers sælger jeg mit hus og flytter til Nordenskov Tongue

Skrevet den: 31-December-2009 kl. 13:44
Ja først var det BMI tallet, og nu har vi gudhjælpemig fået et andet at gå op i, nemlig BER. Hvad mon blir' det næste?TongueLOL

Print side | Luk vindue