Print side | Luk vindue

Playtv

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Spillekonsoller
Forumbeskrivelse: PlayStation, Xbox, Wii m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73097
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 10:53

Emne: Playtv
Skrevet af: bjarnelund
Emne: Playtv
Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 13:22
Hej Alle

Jeg har forsøgt at læse lidt om playtv løsningen - desværre uden at blive helt klog på om det virker ordentlig, derfor håber jeg nogen kan svare mig på følgende

Hvilke kanaler kan playtv optage (jeg modtager via dvb-t /mgeg4 modtager og vil jo gerne at den kan optage alle de gratis kanaler..?

Hvilken anden løsning er muligt. Jeg ønsker ikke at betale til yousee eller andre udbyderer da jeg syntes de 8-9 gratis kanaler vi har der er nok. Jeg kan jo desværre se at ingen endnu laver HDD/DVD optager med mpeg4 modtager i...

Håber nogen kan hjælpe

Bjarne Lund

Svar:
Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 03-Januar-2010 kl. 15:14
Hej Bjarne

I skrivende stund virker PlayTV fint på alle MPEG2 kanalerne (Danske og Svenske) samt DR K og DR Ramasjang som er MPEG4.
DR HD, DR Update og DR Folketing, har der været bøvl med. kontinuerlige hakker i billedet. Det har været lidt on/off, men mest off desværre.

Andre løsninger er PVR bokse fra Sagem, Denver, Triax etc. Men min opfattelse - ud fra hvad der er skrevet i lange tråde er, at ingen af løsningerne er fri for problemer.
Mest af alt virker markedet stadig nyt og fyldt med version 1.0 produkter. Produkter som samtidig stadig er dyre i forhold til opgaven med at tage bits ud af luften og lægge dem på en harddisk.

/B

Skrevet den: 04-Januar-2010 kl. 15:18
Ok mange tak for den udførlige beskrivelse. Min opfattelse var netop også at bokse fra f.eks sagem var temmelig dyre... Ærgeligt at de ikke er begyndt at lave mpeg4 dvd/hardiskoptagere - Hvorfor er de i grunden ikke det..?

Er der udsigt til at DR HD kommer til at virke på plattv..?

Er det lige meget hvor man køber en playtv boks.? (tænker på om de alle virker til danske forhold) Og hvor er den billigst..?

Bjarne Lund

Skrevet den: 04-Januar-2010 kl. 16:20
Sagen laver allerede en PVR/Harddiskoptager, men altså ikke til udelt begejstring i markedet.
Brænding til "traditionel" DVD kræver transcoding til MPEG2 og ligeledes transcoding af lyden. Det har ligeledes været et "behandlet" enme i dette fora, men løsningen findes ikke endnu om det så er af tekniske eller kommercielle hensyn eller begge.
Jeg har endnu ikke set brænding af den rå stream til en "data DVD", selvom det burde være teknisk muligt. Der mangler måske standarder eller advokater til at tage sig af det beskidte arbejde.

Jeg håber da at PlayTV kommer til at virke med DR HD. På den anden side, så er mit behov for at optage DR HD ikke så stort. Dels er der rigtig mange genudsendelser, dels rigtig mange programmer om skovhuggere i Canada og lignende, som jeg godt kan leve uden.
Der er altså et element af gambling her... Sony kan og har både tilføjet og fjernet funktionalitet gennem opdateringer.

Hidtil har der ikke været forskel på PlayTV hardwaren, men hvad der er sket efter at den blev introduceret i Australien (relativ stor volumen) ved jeg ikke. Det hænder jo at der kommer billigere indmad i dimserne.

/B

Skrevet den: 04-Januar-2010 kl. 16:47
Ok tak for det. Skal lige høre om playtv så ellers virker fint, det er nemt at finde ud af.. etc. er der  EPG - eller hvad det nu hedder, det med at man kan se alle programmer og vælge optag..?

Bjarne Lund

Skrevet den: 04-Januar-2010 kl. 19:01
Se:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=59269&title=fyi-erfa-ps3-livetv-rec-af-dvbt-i-kbh - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=59269&title=fyi-erfa-ps3-livetv-rec-af-dvbt-i-kbh

Der ud over har der været sporadiske problemer med uret i EPG'en. Jeg har dog ikke oplevet det den sidste måneds tid.
Så for mig virker PlayTV fint, også selvom jeg mangler de omtalte kanaler.
/B

Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 00:24
ok fint. jeg skulle til at bestille en her for lidt siden og kan se nogle udbydere skriver at der ikke er mpeg-4 modtager i...? Men så vidt jeg forstår kan den jo godt vise dr ramasjang samt dr kultur..? Er der noget jeg ikke forstår..? hvordan kan den det uden mpeg-4 modtager..?

Bjarne Lund

Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 10:44
Gamle informationer.
Da PlayTV kom frem, blev der formodentlig slet ikke sendt i MPEG4. PlayTV kunne da heller ikke vise MPEG4. Med senere software opgraderinger er det tilføjet.
Selve HW delen modtager bare et signal som går til PS3 enheden gennem USB kablet.

Denne mulighed for opdateringer er naturligvis meget smart for løsningen. PS3 har godt med power til at følge med.
Så længe Sony ikke begynder at begrænse muligheder efterfølgende er alt godt. Desværre har australierne set eksempler på dette. En PlayTV sat op til Australien kan ikke kopiere til XMB og ikke foretage commercial skip i optagelser. - Og derfor sætter australierne foreløbig deres PlayTV op til "Other".

HD var en anden forvirringsparameter. Først lanceret som HD modtager. Da England så gik mod DVB-T2 som HD løsning, gav det ingen mening dér, da PlayTV ikke kan modtage DVB-T2. Altså fjernede man HD markeringen på produktet, selvom det håndterer op til 1080i på alm. DVB-T

/B

Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 21:12

Hej B..

Mange tak for udførlige og hurtige svar. Dit sidste svar var lige før min "utrænede gagtes hjerne" kunne klare at omsætte til forståelse...Wink - men jeg forstår vist overskrifterne...

Endnu  engang mange tak for hjælpen, nu er jeg vist klædt på til at jeg godt kan investere i et playtv modul

Mvh
Bjarne

Skrevet af: Singer
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 08:28
Hej. B.

Jeg har lige bestilt PlayTV, men ikke fået den endnu...

De omtalte hakker, er det "kun" i optagelser, eller opstår de også live?

Tak på forhånd

Mange tak 

-------------
Hilsen Singer

Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 12:32
Hakkerne er i visningen, hvad enten det er live eller optaget, desværre.

Forskellige brugeres forsøg viste pudsigt nok, at hvis man overføret en optagelse fra PlayTV til PC, og afspillede optagelsen i eksempelvis VLC, så kunne den ses uden hakker.
Altså en inkompatibilitet mellem signalet på de pågældende DR kanaler og pågældende afspiller (Codecs formodentlig)

Derved blev det vist. Personligt venter jeg på næste firmware update til PlayTV, for at se om det ændrer noget.

/B

Skrevet af: Singer
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 16:41
Hej B.

tak for dit hurtige svar. Hvor slemt er de omtate hakker, er det noget der gør det ulideligt at se på eller er det bare lidt irreterende?

Arrg, jeg havde regnet med at nu har jeg fundet den hellige gral..Angry

Har du nogen anelse om hvornår den næste opdatering skulle komme, er det noget der sker med en eller anden form for regelmæssighed.

-------------
Hilsen Singer

Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 17:00
Det er ikke til at holde ud at se på disse regelmæssige hakker i praksis. Lyden hakker så vidt jeg husker ikke.

Jeg har ingen idé om hvornår næste opdatering kommer, eller om den adresserer problemet.
Det siges, at nye PlayTV bokse der sælges i Australien, kommer med firmware version 1.30, mens seneste tilgængelige på nettet er 1.22. Jeg aner ikke om der er andet end lokale australske forhold som er ændret i den version.
Faktisk savner jeg ikke at kunne optage DR HD eller de andre hakkende kanaler. Når jeg går gennem EPG'en, er det sjældent at jeg ville ønske at jeg kunne optage netop disse kanaler. I øvrigt er der jo voldsomt mange genudsendelser på disse kanaler, så hvis man blot optager for at se senere og derefter slette, er der større chance for at ét af udsendelsestidspunkterne kan bruges direkte.

/B

Print side | Luk vindue