Komplet trådløst system
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73237
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 21:54
Emne: Komplet trådløst system
Skrevet af: Arvid
Emne: Komplet trådløst system
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 11:41
Hejsa,
Jeg går og grubler over hvordan jeg smartest kan skabe et komplet trådløst system i min stue, hvor både musik og film bare venter på at blive afspillet (og i god kvalitet).
Min første ide var en sonos zp90 til min forstærker og måske en WDTV-live (eller lignende) - begge koblet til min trådløse router.
- Der er imidlertid meget snak omkring lydkvaliteten i sonos - skal man vælge en ekstern DAC eller er den fin som den er?
- Der er også meget snak omkring WDTV's mange mangler - findes der bedre alternativer?
Først og fremmest ville det jo klart være smartest hvis man kunne få en komplet "mediaboks" der både virkede som en NAS med plads til musik, film og fotos, som blev koblet til mit trådløse netværk (og så måske derfra videre til en ekstern DAC hvis det alligevel er den bedste løsning).
Jeg har googlet mig frem og tilbage i evigheder, men synes ikke at blive klogere.. der må være mange af jer derude der enten har- eller leder efter samme løsning som mig - et let tilgængeligt trådløst systen til al musik og film i god kvalitet...
|
Svar:
Skrevet af: justrace
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 11:59
Musik kan sagtens klares med trådløst, men film bliver tit et problem.
Der findes masser af muligheder: Popcorn Hour A-110 (Udgået men afløser på vej) C-200, Dune HD Prime 3.0 og HD Base 3.0, Netgeaer EVA 8000 og 9150, og en hel masse flere.
Popcorn er nok den mest populære her på Recordere, og Dune kommer nok snart til. Kører selv med EVA8000 da de har en del features jeg godt kan lide, når man har flere af dem.
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 12:26
Men hvad er prislejet? Det skal helst ikke koste en bondegård..
Findes der virkelig ingen "alt-i-en" boks der både virker som en NAS og kan spille min musik og film?
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 12:43
Arvid skrev:
Men hvad er prislejet? Det skal helst ikke koste en bondegård..Findes der virkelig ingen "alt-i-en" boks der både virker som en NAS og kan spille min musik og film? | Tror ikke du pt kan finde en god multi-løsning. Der findes video-afspillere med indbyggede NAS'er - flertallet vil dog nok give dig en skrabet NAS med begrænsede features og hastighed - en mulighed er måske http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=117 - QNAPs NMP 1000 som er kombineret NAS og medieafspiller. Tror dog stadig ikke du får en god musik-løsning uden en dedikeret løsning som eksempelvis Sonos eller Squeezebox.
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 12:49
De bokse jeg nævnte ligger på mellem 2-4.000,-. Dertil kommer så en NAS, og der vil jeg anbefale en QNAP, evt. Synology.
Vælg en til 4 diske, da plads har det med at "forsvinde". :)
Med QNAP kan dy starte med 1 disk, og udvide antallet efterhånden som pladsbehovet stiger.
På de fleste andre skal der startes forfra hver gang en disk tilføjes.
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 12:56
Hmm den ser ellers fed ud den QNAP.. den kunne man jo sætte til en DacMagic, så havde man en god løsning der? (gad vide om man kan spille musik på den uden tv'et er tændt?)
Hvad angår hastighed og features har jeg nok ikke de store krav... den må meget gerne være simpel at bruge og så skal den ellers bare kunne spille musik og film i god kvalitet, samt være let at overføre filer til..
Du vil måske hellere anbefale at man skiller det ad i stedet for at finde en samlet løsning?
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 13:10
NAS'en er kun lager, og kvaliteten er helt afhængig af hvordan du lægger dine film og musik over på den, og ikke mindst hvilken afspiller du vælger. De modeller jeg har nævnt kan i grundtræk det samme, bortset fra Popcorn C-200 og Dune kan klare BlueRay kopier.
Meeen, BD-film fylder en bondegård, et sted mellem 20-45 GB pr. film! :(
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 13:41
Ja det ved jeg godt - kvaliteten afhænger af kvaliteten af filerne og afspilleren, men det bringer mig stadig ikke tættere på en løsning.. Hvis jeg skal investere i en NAS, en popcornhour og en sonos bliver det virkelig mange penge :(
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 13:48
Køb et ATV og smæk et nyt grafik kort i til omkring 25$, så kan det også afspille 1080HD. Sæt evt en større HDD i eller benyt en ekstern NAS.
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 15:35
For at anbefale et konkret setup, er det hensigtsmæssigt vide, hvilket setup du har i forvejen mht. anlæg, højttalere, fjernsyn og computer samt en idé om dit tekniske niveau - nogle af løsningerne skal der bakses mere med end andre, men mulighederne er så også større, hvis man forstår at udnytte dem. Jeg har selv et setup med en NAS, en PopcornHour og Squeezebox(e) - det er købt uafhængigt af hinanden og jeg er godt tilfreds med at det er separate stumper og ikke én samlet enhed - jeg får en løsning, hvor de enkelte dele er gode til lige præcis dét de laver og det kan jeg godt lide.
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 15:48
Jeg har pt en NAD 325BEE forstærker og et sæt B&W dm685 højttalere. De spiller ganske godt, men jeg har tænkt mig at bytte forstærkeren til en fornuftig surround reciever og købe et par B&W dm686 (de mindste i serien) som baghøjttalere og en B&W HTM62 center - dette må dog lige vente 1 måned eller 2, da det kniber med at få råd til det hele.
Hvad angår min tekniske viden er jeg langt fra ekspert, men jeg har en nogenlunde grundlæggende viden omkring computer og hifi. Jeg har bare svært ved at finde frem til den rigtige løsning, da folk anbefaler vidt forskellige ting.
Jeg vil meget gerne have god lyd i stuen. Mine B&W'ere er ganske fine til at spille den forholdsvis lille stue op, men jeg får ikke udnyttet dem ordentligt pt, da de er sat direkte i en laptop med dårligt lydkort. Derfor skal jeg bruge en DA-konverter. Jeg har ikke en fis forstand på DAC'ere og bliver ikke klogere af at læse frem og tilbage. Jeg er dog blevet fortalt at den DAC der er i en sonos er super god, selvom man selvfølgelig nok kan finde bedre hvis man gider betale flere tusinde kroner.. En sonos ville også være fed, da jeg i forvejen har en iphone, som er kompatibel som en fed fjernbetjening.
Jeg ønsker ikke en løsning der skal bakses med.. det skal være simpelt og lige til. Jeg vil bare gerne kunne afspille film og musik uden at skulle slutte en masse kabler til min computer hver gang.
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 16:00
Det burde så kunne gøres med Dune i stedet for Popcorn, da det som jeg har forstået det, at Popcorn er til nørden, og Dune til dem der ønsker en lidt mere Plug'n'play. Ikke helt korrekt, men den tætteste beskrivelse jeg kan komme med.
Sonos mener jeg ikke du får brug for da du jo har anlæg.
Netgear EVA kan også bruges men kan ikke bruges til BD.
Hvis du ikke vil fylde din NAS med BD-film, er der dog nogle fordele ved dem.
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 16:16
Jeg har anlæg ja, men ingen DA-konverter - dermed en halv skidt lydkvalitet i forhold til hvad mine højttalere kunne præstere.
Det behøver ikke være full HD film, 720 er ganske fint.
Kan være jeg skal kigge lidt nærmere på det der Dune
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 16:51
Nu er lyd ikke lige det jeg er stærkest i, ihvertfald når det gælder digital. Men alle 3 mærker har Digital out.
Dune kan du kigge lidt på her, og de har et ret fantastisk lyd out understøttelse: http://www.nemedia.dk/ - http://www.nemedia.dk/
http://duneplayer.com/shop/ - http://duneplayer.com/shop/
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 16:55
Ok hvis du kan nøjes med 720p, bør du lige checke atv igen.
Den tager max 10 at sætte op. Den behøver ikke nogen NAS eller PC tændt.
check evt denne http://www.youtube.com/watch?v=n_0n_7uv7cI - video
Den kan styres med din iPhone. Lydløs, meget brugervenlig osv.
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 17:08
Hvor mange film kan der være på sådan en? 20?
|
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 17:19
disken er på 160gb.
men ellers kan man selv sætte en størrere disk i, eller man kan streame filmen fra en nas / pc.
|
Skrevet af: nkt1
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 18:51
Jeg har købt et Sonos system, BU 250 og 2 stk S5 ere, men har dog ikke fået købt højttalere til min zp 90 og ZP 120 endnu og har også været i tvivl om hvilke højttalere jeg skulle købe.
Jeg spurgte dem i HiFiklubben om det ville være overkill at købe et par B&W CM1 til Sonos hvilket de sagde ikke var noget problem. De havde faktisk haft sat en zp 120 til et par B&W 683, som den trak ganske fornuftigt.
Men tag ind i HiFiklubben og få dem til at demonstrere en zoneplayer 120 sat op med dine 685, så bliver du ikke skuffet hvis du har nogle forventninger som ikke bliver indfriet hvis du bare køber en zp120 (Med forstærker)..!
Udover det vil jeg sige at brugervenligheden på Sonos absolut ikke er til at tage fejl af. Du får alle tilgængelige internetradiostationer, samt musikservices som last.fm osv og du kan styre det hele lige ved hånden med din Iphone, supert lækkert
Jeg savner et Sonos system til film, men det kommer jo nok på et tidspunkt, men indtil da, så ville jeg til enhver tid tid dele musikdelen og film delen op.
Mvh, Nicolai
|
Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 21:00
En media afspiller som Xtreamer kan også fungere som NAS.
Den koster under 1000,- + harddisk
http://xtreamer.net/ - http://xtreamer.net/ - Jeg bruger den selv om video afspiller til mit tv, og den spiller nærmest alt.
------------- .....
|
Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 00:25
nkt1 min fætter har en zp120, så den har jeg fået lov at låne og teste - regner med at købe en zp90 (har selv en fed forstærker). Du har nok ret i at det er smartest at dele det op indtil videre... forstår bare ikke hvorfor der endnu ikke er ét samlet system med film og musik i super kval med indbygget harddisk.. sonos til film og musik burde da virkelig kunne sælge :o)
Så må jeg bare vente lidt endnu med video-delen.. er stadig fuldstændig lost i de mange forskellige modeller.
|
Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 13:44
Arvid skrev:
Du har nok ret i at det er smartest at dele det op indtil videre... forstår bare ikke hvorfor der endnu ikke er ét samlet system med film og musik i super kval med indbygget harddisk.. |
Der er der også - i form af eksempelvis en HTPC - men det er en kompleks løsning der med stor sandsynlighed ikke vil være helt plug'n'play som du gerne vil have. Du kan også vælge Squeezebox frem for Sonos og få en billigere løsning med flere muligheder, men det vil sandsynligvis kræve mere fodarbejde at nå frem til det ønskede setup.
|
Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 14:05
lahan skrev:
disken er på 160gb.
men ellers kan man selv sætte en størrere disk i, eller man kan streame filmen fra en nas / pc.
| En Ydeligere kommentar, kan selvfølgeligt tilslutte en ekstra USB harddisc hvis der bliver plads problemer. Musik og DVD'er kan jo fylde godt på disken, men man får jo 1TB for ingen penge i dag.
|
Skrevet af: Jones9000
Skrevet den: 08-Januar-2010 kl. 15:44
Alt du kan sagtens bygge en fed HTPC med 3 TB plads, BR afspiller og lækkert design til en pris omkring 4500 -+ måske endda billiger hvis du søger gode tilbud rundt omkring og giver at bruge tid på det. og jah hvis det vi er over og snakke OS baseret Mediacenter finder der jo et hav af løsninger. efter min mening er det den eneste rigtig måde at opbygge såden noget på især pga software muligheder. den fylder det samme som en alm DVD bare 15 cm høj. forstrækker str. og så skal du bare have dit trådløse lyd. det kender jeg ikke så meget til. men HTPC er vejen frem når vi snakker alt i en løsning.
held og lykke
|
Skrevet af: Jones9000
Skrevet den: 08-Januar-2010 kl. 15:49
men vil forslå du kører dit data i et NAS system og så trækker kabel der til så der kun er en lille OS harddisk der i. du bliver glad for Raid hvis du har 2++ TB stuff og den ene af de Harddisk står af.
|
|