Print side | Luk vindue

Profiber, Tilgin box bagved bridge

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73313
Udskrevet den: 20-April-2024 kl. 08:44


Emne: Profiber, Tilgin box bagved bridge
Skrevet af: Alpedrengen
Emne: Profiber, Tilgin box bagved bridge
Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 10:05
Når jeg sætter min Airport Extreme (sat op som bridge) på en af udgange på den af Profiber udleverede Linksys router fungere alt som det skal.

Sat til min Airport extreme, der laver mit WIFI i huset og samtidig fungere som switch til en PC og en Mac, sidder der også en tilgin TV boks. Og når jeg tænder boksen, så virker tv'et MEN mit trådløse netværk bliver vanvittigt langsomt - for til sidst at gå helt dødt.

Når jeg slukker TV boksen virker mit net stadig ikke, som om den der Tilgin boks crasher mit trådløse netværk fuldstændigt.
Er der nogen der har en god forklaring på det ?
(Det er ikke nogen option at bruge den i Linksysen indbyggede wifi-mulighed, routeren står i min kælder, og det er derfor jeg vil ha min Airport Extreme på en ledning op i huset)

Har prøvet med en Linksys switch - samme problematik - kan det virkelig passe, at Tilgin boksen SKAL forbindes direkte til routeren fra Profiber ?

Overvejer at sætte en managed switch op, der så kan fordele ud til TV boksen og Airport extreme'n - men tror I det vil hjælpe ?

NB
Det er min første post herinde, og jeg har tjekket de andre tråde for at finde noget, men kunne ikke, så bær over med mig, hvis I allerede har diskuteret det. ;-)






Svar:
Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 10:41
Dit problem er her, at din Airport Extremes wifi ikke kan håndtere den mængde båndbrede som ryger igennem den, når du har dit fiber-tv til at køre. Det er derfor man skal sætte sin Tilgin tv boks til din linksys router direkte, altså uden om din Airport switch/ wifi enhed.
 
Du vil rende ind i samme problem hvis du sætter en management switch op. Da den skal kunne kende de adr. som Tilgin tv boksen skal bruge for at kunne starte op mv.


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 12:25
Hvis du sætter en managed switch op efter routeren, så burde du kunne konfigurere denne (switchen) således at den kun videresender multicast pakker til den port hvor Tilgin boksen sidder, og ikke til din Airport.
Nu kender jeg ikke Airport Extreme, men kan den ikke konfigureres til ikke at distribuere multicast ud på det trådløse net?
Grunden til at du stadig har problemet når du slukker TV boksen, er at den stadig i standby mode står og modtager multicast pakker. Hvis du slukker den på netkontakten, skulle problemet forsvinde efter nogle minutter (5-10).


Skrevet af: Alpedrengen
Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 12:41
Tak for lynhurtige og konstruktive svar.
Min Airport extreme kan, så vidt jeg kan se, ikke "slukke for" multicast, men den kan indstilles i fire forskellige hastigheder.
Den stod på 5.5 Mbps (default tror jeg), men kan også indstilles til 1,2 eller 11 Mbps.
Nu prøver jeg lige senere idag at rette på Multicast Rate'en, men når jeg nu ikke kan slukke helt for den, tror I så chancen for succes er størst ved at sætte den til 1 eller skrue helt op for den til 11 Mbps ?



Men jeg er nu begyndt at kigge efter en billig managed switch... ;-)


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 12:42
pfugl, det har du ret i. En management switch kan man sætte op så den kun sender multicast pakker mv. til den ene port hvor han tv boks sidder på.
Hvis han slukker den på netkontakten, så forsvinder problemet efter 2 min ca, da multicasten stopper der efter hvad jeg ved. :)


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: Fima
Skrevet den: 13-Januar-2010 kl. 22:36
Jeg har over et par dage forsøgt alle kombinationer af routere og sendepunkter, og det er helt tydeligt, at man ikke kan opsætte et trådløst sendepunkt på Profiber Internet, når der samtidig er tilkoblet en IPTV boks.
 
Jeg har haft Profiber opkobling i et års tid, og har haft flere forskellige sendepunkter i drift uden problemer. IP telefoni har også virket perfekt hidtil.
 
Da jeg nu har fået IPTV har Profiber til sendt mig en ny Router med sendepunkt, samt to IPTV bokse.
 
Jeg har efterfølgende testet:
 
Router Linksys RTP 300 v.1.1
Router Linksys WRP 400-R
 
Sendepunkt Linksys WRP 400-R
Sendepunkt Linksys WAP 54G v2
Sendepunkt D-link DAP 1343
Sendepunkt D-link DSM G600
 
Senest har jeg også forsøgt at sætte en switch FØR routeren og koble IPTV boksen på der.
 
I alle tilfælde er resultatet det samme:
 
Uden IPTV boks virker alle kombinationer perfekt.
 
Så snart man kobler en IPTV boks på - slår man sendepunktet ud - men kan stadig bruge kablet internet adgang. Tager man IPTV boksen fra nettet, virket det trådløse net straks igen !!
 
De tilsendte Tilgin 400 IPTV bokse virker simpelthen ikke samtidig med trådløst internet.
 
Er der nogen der har prøvet med de nye Tilgin routere, som jeg har set Profiber måske vil bruge fremover ?


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 08:14
Problemet ligger principielt ikke i routeren, men i access punktet. Access punktet vil forsøge at videresende IPTV multicast pakkerne ud over det trådløse net, og den trafik kan de simpelthen ikke klare. Så udfordringen ligger i at forhindre at multicast pakkkerne bliver sendt til access punktet, f. eks ved hjælp af en managed switch. Jeg tror ikke den nye Tilgin router indeholder en managed switch.´
/Peter


Skrevet af: Fima
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 13:16
Jeg har prøvet at sætte Linksys WRP 400-R på igen, som dels er leveret af Profiber, dels er både router og access punkt, så for at kunne forhindre multicast pakkerne i at komme ud på WiFi burde man på den kunne sætte filter på - og det kan man ikke. Alle Profiber kunder burde have samme problem !!
Hvis jeg sætter en managed switch foran mit separate sendepunkt D-link DAP 1343 - hvilke porte skal så lukkes ??


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 13:35
WRP400 har tilsyneladende et indbygget filter, som forhindrer multicast pakkkerne at komme ud på det trådløse net, som er bygget ind i routeren.
Hvis du sætter en managed switch på, skal du naturligvis spærre den (fysiske) port i switchen for multicast, hvorpå dit sendepunkt sidder.
Det skal dog siges at jeg ikke selv har prøvet dette, da jeg klarer med fint med det indbyggede netværk i WRP400, og en managed switch er jo ikke helt billig.
/Peter


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 16:25
Bare en tanke
 
Man kunne vel prøve med at placere en router mere mellem profiber router og ap således: 
 
 
Profiber router LAN ------------------ WAN "En router mere" LAN -----------------Pc'er og ap
                        LAN--------TVboks
 
Den router du skyder ind vil så blokere trafik fra wan siden (multicast og andet) og lade dit lokalnetværk 2 være i fred. Det kunne være et billigt alternativ.
 
BS 


Skrevet af: Fima
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

WRP400 har tilsyneladende et indbygget filter, som forhindrer multicast pakkkerne at komme ud på det trådløse net, som er bygget ind i routeren.
Hvis du sætter en managed switch på, skal du naturligvis spærre den (fysiske) port i switchen for multicast, hvorpå dit sendepunkt sidder.
Det skal dog siges at jeg ikke selv har prøvet dette, da jeg klarer med fint med det indbyggede netværk i WRP400, og en managed switch er jo ikke helt billig.
/Peter
 
Vil det sige, at du kan bruge Profiber IPTV samtidig med det indbyggede trådløse net i din WRP400 router ? Det virker heller ikke hos mig - også selv om jeg reducerer nettet min et minimum af een router med sende punkt og en IPTV boks sat direkte på denne router - begge dele leveret af Profiber
/Finn 


Skrevet af: Fima
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Bare en tanke
 
Man kunne vel prøve med at placere en router mere mellem profiber router og ap således: 
 
 
Profiber router LAN ------------------ WAN "En router mere" LAN -----------------Pc'er og ap
                        LAN--------TVboks
 
Den router du skyder ind vil så blokere trafik fra wan siden (multicast og andet) og lade dit lokalnetværk 2 være i fred. Det kunne være et billigt alternativ.
 
BS 
 
Rigtig sjov ide - desværre er begge routere leveret af Profiber og kan kun ligge i IP gruppe 192.168.15.xxx dvs. nr.2. router for samme WAN og LAN gruppe, og det vil den ikke være med til.
/Finn


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 20:35
Det er ikke en sjov ide. Det burde være en løsning ;-) Køb en anden router hvor du selv kan ændre netværksadressen. Du SKAL have to forskellige netværk, et på hver side af routeren. Prøv evt. med en lånt router først.
Problemet vil ikke blive løst med en standard managed switch, det skal være en router eller en level 3 switch (eller en switch med filter multicast option).
 
En standard NAT router vil bortfiltrere al multicast på wan siden (og andet der ikke er blevet spurgt om fra LAN siden) det er nok den billigste løsning
 
BS


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af Fima Fima skrev:

Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

WRP400 har tilsyneladende et indbygget filter, som forhindrer multicast pakkkerne at komme ud på det trådløse net, som er bygget ind i routeren.
Hvis du sætter en managed switch på, skal du naturligvis spærre den (fysiske) port i switchen for multicast, hvorpå dit sendepunkt sidder.
Det skal dog siges at jeg ikke selv har prøvet dette, da jeg klarer med fint med det indbyggede netværk i WRP400, og en managed switch er jo ikke helt billig.
/Peter
 
Vil det sige, at du kan bruge Profiber IPTV samtidig med det indbyggede trådløse net i din WRP400 router ? Det virker heller ikke hos mig - også selv om jeg reducerer nettet min et minimum af een router med sende punkt og en IPTV boks sat direkte på denne router - begge dele leveret af Profiber
/Finn 
Ja, det virker uden problemer, og det er jo den løsning Profiber sælger, så selfølgelig skal det virke. Hvis ikke må du nok kontakte profiber support og få en ny router.
/Peter


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 10:08
Den linksys wrp400 router som Profiber sender ud, er som pfugl sat op sådan at den fra sortere multicast trafik på det wireless.
 
Hvis det ikke fungere hos dig, så kan du prøve at reset routeren ved at lave en factory reset via din web gui, har haft samme problem før, og dette hjalp på mit problem. :-)


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: Fima
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Ozzy Ozzy skrev:

Den linksys wrp400 router som Profiber sender ud, er som pfugl sat op sådan at den fra sortere multicast trafik på det wireless.
 
Hvis det ikke fungere hos dig, så kan du prøve at reset routeren ved at lave en factory reset via din web gui, har haft samme problem før, og dette hjalp på mit problem. :-)
 
YES - der var den - IPTV virker, trådløst net på WRP400 virker og IP telefoni kører.
Jeg har stadig vrøvl med een af de 2 IPTV bokse, men det er ligemeget hvor og hvordan jeg sætter den på - så det er nok boksen der er syg.
 
MANGE TAK VENNER.
 
/Finn


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 15:01
Hvad er det for nogen problemer du har med din ene af dine tv bokse ???

-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: Treated
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 10:06
Hey Fima

Jeg kører med den nye Tilgin router lige pt, har haft den et par uger nu

Synes nu at den kører 10 gange bedre en WRP 400 routeren som jo faktisk er begrænset, dvs den kan ikke trække 50/50mbit som jeg har, den kan køre ca 70mbit total up+ned, og tilgin routeren klarer det noget bedre, jeg kan køre ca 120mbit total UDEN router, men med router er det lidt lavere, og jeg kan os sagtens bruge en masse båndbredde, selvom jeg ser HDTV, så vil sige at indtil videre er jeg godt tilfreds med den, dog er den lidt bøvlet med opsætning synes jeg


Skrevet af: Fima
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 20:56
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

Hey Fima

Jeg kører med den nye Tilgin router lige pt, har haft den et par uger nu

Synes nu at den kører 10 gange bedre en WRP 400 routeren som jo faktisk er begrænset, dvs den kan ikke trække 50/50mbit som jeg har, den kan køre ca 70mbit total up+ned, og tilgin routeren klarer det noget bedre, jeg kan køre ca 120mbit total UDEN router, men med router er det lidt lavere, og jeg kan os sagtens bruge en masse båndbredde, selvom jeg ser HDTV, så vil sige at indtil videre er jeg godt tilfreds med den, dog er den lidt bøvlet med opsætning synes jeg
 
ProFiber har lige sendt mig den nye Tilgin HG 1311 router, men jeg når først at teste den om en uges tid. Håber jeg så kan køre med begge Tilgin IPTV bokse. Jeg har også 50/50 og har haft noget i den stil på Linksys RTP 300, men med Linksys WRP 400 får jeg kun ca. 25-30 hver vej.


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 09:51
Jeg fatter ikke hvorfor Profiber ikke bare dropper alt det der bøvl med at have DHCP til at være afhængig af Nextserver og så bare lade folk selv kunne vælge deres router så længe den router understøtter multicast.

Jeg er selv vældig godt tilfreds med at have min DIR-655 kørende sammen med dnsmasq på min Readynas og telefoni kørende på en linksys voip adaptor, men det er omstændigt og helt klart et setup flertallet vil have meget besvær med at få sat op (jeg tvivler på at den gennemsnitlige profiber tv kunde har styr/mod på at arbejde med DHCP server i et linux miljø)


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 12:35
Ikke for at forsvare Profiber, men det er jo ikke dem der har bøvlet. Og hvis de skal kunne supporte fru Jensens installation, er de nok nødt til at styre konfigurationen, både HW og -SW mæssigt med hård hånd. At de så har leveret noget HW der virker halvdårligt, er jo beklageligt, men det ser jo ud til at det bliver rettet op med den nye router.
De er jo nødt til at bruge Nextserver eller noget lignende, for at give Tilgin boxen en adresse at downloade sin firmware fra. 


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Jeg fatter ikke hvorfor Profiber ikke bare dropper alt det der bøvl med at have DHCP til at være afhængig af Nextserver og så bare lade folk selv kunne vælge deres router så længe den router understøtter multicast.

Jeg er selv vældig godt tilfreds med at have min DIR-655 kørende sammen med dnsmasq på min Readynas og telefoni kørende på en linksys voip adaptor, men det er omstændigt og helt klart et setup flertallet vil have meget besvær med at få sat op (jeg tvivler på at den gennemsnitlige profiber tv kunde har styr/mod på at arbejde med DHCP server i et linux miljø)
 
Måske derfor! De bliver jo nødt til at levere en løsning der kan virke ved "fru Hansen"
 
BS


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 21:09
Det jo også det jeg siger lav dog en løsning som virker uanset hvilken router der bliver koblet til bare den understøtter multicast.

Og en 100 mbit router er jo en kortsigtet løsning for jeg vil skyde på at de inden for 2-3 år vil have 100mbit som en del af deres produktvifte og så er deres nye Tilgin router ikke hurtig nok da den "kun" har 100 mbit WAN og ikke 1 gbit WAN


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 08:41
binderup, det er jo netop en plug and play løsning som profiber har, og ikke som du er inde på at skal rode med en masse opsætning mv på ens egen router. Der er jo også noget kvalitet som skal sikeres, og deres support kan jo ikke supportere alle routere som findes.
Blot fordi der findes multicast opsætning i routere, er det jo ikke ens betydene med at alle routere benytter den samme opsætning.


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 09:12
Ja jeg er ganske klar over at det er et plug'n'play produkt de har, men stort set alle steder på nettet hvor de bliver anmeldt så er det helt klart Linksys routeren der trækker ned. De kunder der ikke har tv brokker sig ikke da linksys'en er ganske udmærket til at håndtere deres net forbindelser, men når der er TV signal med i datastrømmen så kan den ikke følge med.

Nu kommer der endelig en ny router som man kan håbe klare det bedre (ellers tyder det jo også på at de har set lyset med DVB-C som skrevet andet steds her på forum), noget tyder da på at den er bedre til at håndtere datamængden (dog kan man undre sig over at de ikke vælger en gigabit router for med en 50/50 plus HD signal så begynder den da også at skrabe loftet på hvad den kan håndtere af input under belastning og hvis du så smider endnu en TV boks på, så er jeg ikke sikker på at den nye router kan følge med).

Jeg beder heller ikke om at deres support skal supportere opkald om andet end hvad de selv levere, jeg syntes at det er helt fint at hvis jeg ringer ind og har problemer med at komme på nettet, og jeg så bruger en anden router, at de beder mig om at koble deres til og så prøve igen. Det er slet ikke det. Det er af hensyn til deres eget "omdømme". Tjek f.eks. trustpilot - udover et par stykker der har uheldige oplevelser med supportventetid, så er det alle pga deres dårlige router at de modtager negativ kritik (jeg har så skrevet en positiv anmeldelse derinde ud fra hvad de kan levere hvis udstyret ved kunden er i orden i mit tilfælde en DIR-655 med egen DHCP server på et gigabit lan).
Tænk hvor let det kunne være for dem at sige til nørden der ringer ind: ”Har du husket at aktivere multicast i din router? Hvis du gør det så spiller det”.



Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Ja jeg er ganske klar over at det er et plug'n'play produkt de har, men stort set alle steder på nettet hvor de bliver anmeldt så er det helt klart Linksys routeren der trækker ned. De kunder der ikke har tv brokker sig ikke da linksys'en er ganske udmærket til at håndtere deres net forbindelser, men når der er TV signal med i datastrømmen så kan den ikke følge med.
--- Det har du helt ret i, nok også derfor de går over til Tilgin i stedet for Linksys routeren da den som du selv siger ikke kan levere den mængde data som den skal.

Nu kommer der endelig en ny router som man kan håbe klare det bedre (ellers tyder det jo også på at de har set lyset med DVB-C som skrevet andet steds her på forum), noget tyder da på at den er bedre til at håndtere datamængden (dog kan man undre sig over at de ikke vælger en gigabit router for med en 50/50 plus HD signal så begynder den da også at skrabe loftet på hvad den kan håndtere af input under belastning og hvis du så smider endnu en TV boks på, så er jeg ikke sikker på at den nye router kan følge med).
--- Efter hvad jeg ved, så er DVB-C blot et modspil mod yousee mv. for at vise at de kan det samme :-) Hvad ang. hvorfor de ikke skifter til en Gbit router, så er svaret vel meget simpelt, da de ikke køre andet en 100Mbit i centrallen endnu, så vil man jo ikke kunne få mere end 100/100Mbit total. Men der kommer jo nok et tidspunkt hvor tingene bliver opgraderet til Gbit også.

Jeg beder heller ikke om at deres support skal supportere opkald om andet end hvad de selv levere, jeg syntes at det er helt fint at hvis jeg ringer ind og har problemer med at komme på nettet, og jeg så bruger en anden router, at de beder mig om at koble deres til og så prøve igen. Det er slet ikke det. Det er af hensyn til deres eget "omdømme". Tjek f.eks. trustpilot - udover et par stykker der har uheldige oplevelser med supportventetid, så er det alle pga deres dårlige router at de modtager negativ kritik (jeg har så skrevet en positiv anmeldelse derinde ud fra hvad de kan levere hvis udstyret ved kunden er i orden i mit tilfælde en DIR-655 med egen DHCP server på et gigabit lan).
Tænk hvor let det kunne være for dem at sige til nørden der ringer ind: ”Har du husket at aktivere multicast i din router? Hvis du gør det så spiller det”.
--- Jeg kan sige af erfaring, at jeg har testet mange routere på deres net, og det er bare ikke så simpelt at blot lige aktivere multicast, mange routere selv GBIT routere ikke kan klare den mængde multicast som kommer igennem den.
Din løsning er helt sikkert også ganske god, ingen tvivl om det. Men hr. og fru jensen kan nok ikke lige sætte det op som du har gjort. :) Men ja hvis "nørden" vil så er det jo nok en rigitg løsning indtil de evt. kommer med gbit router. :-)


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 09:48
Ozzy - jeg tror at vi i bund og grund er enige, dog snakker vi nok lidt forbi hinanden :-)

Mht til kapacitet på centralen - hvis profiber følger den generelle udvikling, så er det mit gæt at vi om et par år (eller før) sidder med 100mbit i stedet for 50mbit, og så skal vi igennem møllen igen med nye routere, ellers ser vi igen at folk "brokker" sig over at de ikk,e kan hente film, spil osv. med fuld hastighed samtidig med at der bliver set HD TV i stuen. Så ville det jo være smart hvis de var lidt mere på forkant end blot indhente som de gør nu.

Det kunne være at Profiber skulle lave en support vejledning for nørder :-) Men snakken er jo også hyggelig her.


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 13:10
binderup, hehe det er sgu meget muligt, vil nok ikke være første gang dette er sket Thumbs Up
 
Jeg er slet ikke i tvivl om at Profiber følger udviklingen og kommer med en gbit router mv. når de engang har en klar. Thumbs Up


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |



Print side | Luk vindue