Print side | Luk vindue

Hjælp til valg af NAS

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73570
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 22:27

Emne: Hjælp til valg af NAS
Skrevet af: MortenSJ
Emne: Hjælp til valg af NAS
Skrevet den: 09-Januar-2010 kl. 18:00
Hejsa

Jeg er forholdsvis grøn hvad angår NAS. Jeg har aldrig haft en så dette bliver min første.

Jeg har lige set anmeldelsen af Synology DS209+II på So ein ding og den præcis som det jeg har brug for. Desværre synes jeg prisen er lige i overkanten til hvad jeg vil gi.

Findes der ikke en af de andre modeller der er mindst lige så gode til den "ikke så IT kyndige" bruger. Jeg skal jo hverken have en webserver/mailserver kørende. Jeg skal bruge kunne streame mine film til min WD TV Live.

Kan i hjælpe mig?

Svar:
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-Januar-2010 kl. 23:47
Du kan evt. købe en brugt DS-207+ til omkring en 1.000kr - væsentlig billigere løsning og rigelig kraftig til behovet.

Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 03:02
Tak for svaret :) .. Kan du fortælle hvori forskellen på de forskellige modeller ligger? Er det hardware eller software?

Det jeg hovedsageligt skal bruge den til er som nævnt at kunne streame til min WD TV Live, men jeg vil også gerne have den op og køre med usenet og her skal den kunne udpakke og reparere filer. Vil DS207+ være kraftig nok til det?

Mvh Morten

Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 12:31
Jeg ved ikke hvad det kræver mht usenet, men min bruges som lagerplads samt til at køre SqueezeCenter, streame video til PopcornHour samt som ftp- og web-server. Modellen du nævner ovenfor er meget hurtigere og kraftigere end eks. DS-207+, så der er store hardware-forskelle - men software'n vil hovedsageligt være identisk. (evt. forskelle vil skyldes forskelle i hardware)

Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 13:15
Okay, mange tak for hjælpen. Jeg har googlet det der  SqueezeCenter, men kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er. Er det noget musik noget?

Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:02
Ja, det er server-software som håndterer Squeezebox-afspillere fra Logitech - det var blot et eksempel på noget lidt krævende programmel, som boksen kan trække - men det skal heller ikke være meget tungere (afhængig af hvor meget andet der køres samtidig).

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:18
Usenet downloading er en del belastende, forstået på den måde at når der udpakkes og tjekkes for paritet så er cpu'en maxet ud. Min NAS med 2,2Ghz Dual Core er på arbejde så det er sq ikke noget jeg umiddelbart ville betro til de små NAS'er hvis de skal lave andet samtidig.

Spørgsmålet er også om der findes software til det? Ellers kan QNAP'en som ctacta er varm fortaler for vel anbefales - den kører rent Linux og kan derfor tilpasses til dine ønsker.

Hvis du har en gammel computer stående du ikke bruger så kan du sætte den op for nul kroner. Så kan du få den software på den som du ønsker og ikke hvad Synology har bestemt du skal køre.

Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:22
Mange tak for hjælpen :) .. Jeg har læst på Synology og SABnzbd fora'er at de nok skulle kunne pakke filerne ud. Nu har jeg ihvertfald bestilt en DS209+II så må vi se om det er noget der dur.

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:32
Den her er nok lidt sen at anbefale, men den sparker: http://qnap.com/pro_detail_hardware.asp?p_id=143 - http://qnap.com/pro_detail_hardware.asp?p_id=143

Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 17:56
Jvf. edbpriser er der ca. 700kr forskel mellem DS209 og DS209+II, men forskellen er vist ikke nævneværdig jvf nedenstående http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/30944-synology-ds209-and-ds209ii-reviewed?showall=&start=5 - citat fra SmallNetBuilder :
Citér The bottom line is that there is suprisingly little performance difference between the DS209+II and confusingly-named DS209. And since the 209 is about $150 cheaper than the 209+II and around $50 less expensive than the previous-generation 209+, it's clearly the smartest buy. The only thing you'll be giving up is the eSATA port. But slower backups may be a small price to pay for big cost savings.
Updated 10/7/2009

Synology had this comment about the performance of the DS209 and 209+II:

The biggest difference is that the DS209+II is made for multi-user environments. The greater pricing for the DS209+II is for the ability for many users to not affect bandwidth. For example, in our testing, 22 clients can be reading/writing consistently to the DS209+II at 2 MB/sec while the DS209 falls to .8 MB/sec when 22 clients perform the same actions.

Print side | Luk vindue