IKEA strømskinner / stikdåser
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73762
Udskrevet den: 12-Maj-2025 kl. 18:27
Emne: IKEA strømskinner / stikdåser
Skrevet af: Strange
Emne: IKEA strømskinner / stikdåser
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 21:30
Hej med jer,
Jeg har for nyligt købt nogle stikdåser og strømskinner fra IKEA. De var helt overdrevet billige, mener det var 30 kr. for en strømskinne med plads til seks stik. og 30 kr. for en stikdåse med plads til fire.
Så er det bare jeg tænker, er de lige så gode som alle andre der jo er væsentligt dyrere. Jeg har sat dem til mit hifi udstyr og synes ikke jeg kan fornemme noget dårligt ved det, men hvad siger I, er det ligeså godt som alt andet, eller?
Venligst Strange
|
Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 21:35
Bruger de samme billige. Har bare sluppet en tyver i Netto.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 21:50
Hehe... Ja, ok, du har så gjort det endnu billiegere... Men er vores mon ligeså gode som alt andet?
|
Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 21:59
Strange skrev:
Hehe... Ja, ok, du har så gjort det endnu billiegere... Men er vores mon ligeså gode som alt andet? |
Det kommer vel an på hvad du mener med "godt". Jeg vil helst ikke starte en religionskrig nu... Jeg skiftede på et tidspunkt fra at have billige stikdåser og medfølgende kabler til alle enheder, til isoleret strømskinne med med netfilter og isolerede kabler. Jeg kunne faktisk høre forskel. Lyden blev mere "ren". Til at starte med syntes jeg det lød kedligere, men det var bare renere. Jeg kunne skrue højere op end før uden at det blev irriterende.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX
Tæller nu film i K!
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 22:03
Du kan købe en strømskinne med filter i Aldi for 130 kroner så vidt jeg husker. Det behøver ikke være sådan du skal købe noget som annonceres i artikler på hifi4all.
|
Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 22:07
tjah, så længe du ikke har et anlæg der er overfølsomt (det er det som regel ikke hvis der står sony/harman kardon/onkyo/denon/nad på det), så er det lige meget. meget eksotisk grej er desværre lavet således at det er meget overfølsomt overfor... mere eller mindre alt, inkl at du trækker vejret i samme rum, så medmindre du har sådan et, og reelt set burde købe en såkaldt strømrenser, så er den lige så god som så meget andet.
jeg har selv købt Brennesthul i HN;, dels fordi at det lød tysk, og så fordi at det var med jord, hvilket mange af mine apparatstik har.
------------- Crown - there is no substitute.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 22:17
Nu spørger jeg lige dumt... MEN, mine hifi ting har ikke jordstik, ikke engang mit px80, det er vel ikke noget de rkan skade mit hifi at stikdåsen ikke har jord vel?
Og i det hele taget - fint nok at lyd osv. måske bliver bedre, men vi er enige om at ligemeget hvor billig en strøskinne er osv. så kan den vel ikke være medvirkende til at ødelægge ens udstyr vel?
Hmm, synes desuden lige jeg har været i Aldi og der så jeg ikke omtalte skinne... Er der nogen der har et link til en god strømskinne med filter til max. 200?
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 22:37
Strange skrev:
Hmm, synes desuden lige jeg har været i Aldi og der så jeg ikke omtalte skinne... Er der nogen der har et link til en god strømskinne med filter til max. 200? |
hvad vil du opnå med filter?
en udjævning koster 12-15k og fås i en UPS.
Får du spikes i strømmen, så kan meget få UPS'e virkelig hjælpe..
Har du overgang i strømmen, så skal du ikke regne med hjælp på den skinne til 200kr..
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 22:48
Har ingen problemer med strømmen... Var mere bare for at have noget godt for at have det :-) Og hvad i alverden er UPS og udjævning for noget?
|
Skrevet af: Allan9210
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 22:57
jeg har oplevet at Støj/spikes ikke bliver fjernet af en UPS. jeg vil mene at den eneste rigtige måde at sikrer sig mod spikes på er med en skilletransformer.
------------- Sony PS3
Sony 40w4000
Pioneer Vsx-920
Dali Concept 6
B&W DM600 S3
|
Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 23:04
det er korrekt, men peaks/fejlstrøm osv, er svære at gardeerer sig imod. og en skilletrafo i en stor størrelse er besværlig.
------------- Crown - there is no substitute.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 23:13
Det I prøver at sige er: "Strange, behold dine ikea strømskinner/stikdåser." Korrekt?
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 23:37
@strange
jo, det bør du nok gøre.. er de grimme, så giv dem en gang lak, så bliver de i det mindste pænere at se på.
omkring UPS, så bør en Powerware UPS i 9000 serien på 8kw eller 15kw , kunne klare spikes og kan 100% udjævne strømmen, så du altid får den samme strøm selv med afbrydelser.
og ja, disse er oppe i en vægt af 150kg til 270kg klassen og fylder et Mega-megatower i plads.. og kan udbygges.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 23:55
Jeg holder mig til dem jeg har tror jeg :-)
|
Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 15:49
pendec skrev:
Strange skrev:
Hmm, synes desuden lige jeg har været i Aldi og der så jeg ikke omtalte skinne... Er der nogen der har et link til en god strømskinne med filter til max. 200? |
hvad vil du opnå med filter?
en udjævning koster 12-15k og fås i en UPS.
Får du spikes i strømmen, så kan meget få UPS'e virkelig hjælpe..
Har du overgang i strømmen, så skal du ikke regne med hjælp på den skinne til 200kr..
|
Tænker du på AC->DC->AC ?
Når man går fra DC til AC introducere man støj på sin AC i som regle 4 - 9 KHZ området, ofte kan man end da have nogle meget store peaks som man filtre væk.
Flere UPS's kører AC lige igennem en filter og ud igen så lang tid at AC input er aktiv, og så skifter den over til DC drift når AC input mangler.
Så bare fordi at det er en UPS så behøver det ikke være bedre, og kan ved DC drift være flere gange være.
------------- .....
|
|