Print side | Luk vindue

Projektor 5-10K

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73810
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 14:53

Emne: Projektor 5-10K
Skrevet af: Pingo_Polet
Emne: Projektor 5-10K
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 16:47
Hej alle,

Det er ikke fordi jeg er doven, men jeg bliver simpelthen sindsygt forvirret af alle andres forskellige indlæg osv.

Jeg har aldrig haft en projektor før så jeg er rimelig ny kan man sige dog er jeg ikke ny hvad angår tekniske begreber herunder bl.a. fladskærme, HD, lyd osv.
Jeg har lige nu en gammel Medion 30" fladskærm som ikke er noget at råbe hurra for, men nu vil jeg gerne have mig en lille hjemmebiograf:)
Jeg ser aldrig fjernsyn så det er udelukkende til film. Ser for det meste dvd'er og 720p. Da jeg har fået af vide at der ikke er kæmpe forskel på 720p og 1080p så er 720p nok rigeligt til mig selvom jeg til tider ser 1080p.
Billedekvaliteten betyder rigtig meget. Jeg vil gerne have et skarpt billede med gode farver. Mht. sortniveauet så behøver det ikke være i top da min opfattelse af dette er blevet smadret af min Medion skærm. Den skal helst heller ikke larme for meget!
Den skal have HDMI og gerne DVI.

Undskyld at jeg skriver så meget, men skal bare have en projektor der passer til mig og ikke er nødvendigvis den bedste på markedet (men det må det selvfølgelig gerne være).

Jeg har kigget lidt på:
BenQ W1000
Epson TW2900 
Sanyo PLV-Z700

Svar:
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 20:17
Hvad med en Optoma HD20, som også er en 1080 projektor til ca. 8000? Den har fået rimelige gode anmeldelser.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 13-Januar-2010 kl. 08:22
Naja glemte lige Benq er DLP projektor, hvorimod Sanyo mener jeg ere LCD projektor. Optoma er også DLP projektor og skulle være bedre end BEnq, ifølge Hifiklubben jeg var forbi forleden. Jeg har selv bestillt en Optoma HD20, spm jeg venter spændt på.

DLP skulle give nogle bedre farver end LCD projektor (i samme prisklasse). DLP har så den ulempe at de larmer mere.

Så man skal også tage stilling til om man vil have DLP eller LCD projektor.

Skrevet den: 13-Januar-2010 kl. 08:34
Hmm det var da værd lige at undersøge.. Kender ikke lige så meget til de forskellige mærker så det er super at du lige nævner Optoma.. Dem vil jeg lige google lidt:)

Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 13-Januar-2010 kl. 19:56
hæv budgettet og få dig en benq w6000 tror umiddelbart det er den projektor der vil gøre dig mest glad.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4

Skrevet af: sani
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 01:05
jeg vil nok går after benq w5000 , vis buget skal holder ... jeg har set et par af dem til omkrig de 10k ,næsten nye

-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv

Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 07:24
Jeg har lige købt en Optoma HD800X som er en DLP projektor, og ja den siger noget. Ved fuld knald på lampen er det vist nok 29 db. men MIG generer det ikke. 
Mht. forskellen på LCD&DLP så skulle den være bedre billede mht. farver,sortniveau, detaljer osv, hvor en LCD har lavere lydniveau.
Pærerne skulle være billigere med LCD, men til gengæld skulle kvaliteten dale på selve LCD enheden som så ikke skulle "recover" ved pæreskift, hvor DLP kommer tilbage på "nynivaeu" ved pæreskift.
Det er også min første projektor, og WOW en oplevelse med Full-HD i 120".   Det er bestemt ikke min sidste projektor.
Der skal være rimelig mørkt for at få den fulde biografoplevelse, men jeg har hverkene mørkelægningsgardiner eller andet, og er fuldt tilfreds når bare solen ikke står lige ind i stuen.
Køb evt. en brugt da mange bliver bidt af det og vil opgradere.

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 07:26
P.S.  Du kan se nogle billeder af min bio i tråden     Min "biograf"
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72928&title=min-biograf - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72928&title=min-biograf

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 13:14
Det setup med Optoma HD800X ser virkeligt lækkert ud! Du mener altså det ville værd at smide 3000-4000 mere efter den og vælge HD800X? Har du set Z700 performe? Vil nemlig gerne lige høre fra nogen der har den om den er noget som helst værd..

Skrevet af: MrEd
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 13:22
HD800X er udgået. Kig efter de to nye modeller: HD20 & HD200X. De kan fåes for fornuftige penge..

Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Pingo_Polet Pingo_Polet skrev:

Det setup med Optoma HD800X ser virkeligt lækkert ud! Du mener altså det ville værd at smide 3000-4000 mere efter den og vælge HD800X? Har du set Z700 performe? Vil nemlig gerne lige høre fra nogen der har den om den er noget som helst værd..
Jeg fandt min brugt (178 timer),  med tilbehør så som 14 meter HDMI & loftbeslag til 6000 kr. og da jeg ikke var sikker på at det levede op til mine forventninger, så startede jeg der, men WOW det lever vildt op til mine forventningerWink
Modellen er rigtigt nok udgået,men der er altid en god projektor til salg brugt på DBA Tongue

-------------

Skrevet af: MrEd
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 13:43
Så er det et super køb, men kig efter HD800X og ikke bare HD800, da X udgaven har mere lumens.

Skrevet af: Sunny
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 18:19

Jeg har selv købt en Z700 og synes den giver et flot billed. Så er den bare stille! En af de ting jeg vægter højt. Har så købt et 92" tab tension lærred fra Hivison. Jeg er fuld ud tilfreds.
Hvis du bor i nærheden af Sønderborg kan se en del projektor live, nede hos AV connection, det gjorde jeg.  For projektor og lærred kom jeg lige på den anden side af 16 kkr. Hvor 15 kkr var mit budget....LOL

Skrevet af: nickyyyy
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 11:04
Jeg har købt en gammel Sanyo Z3, for at starte et sted og se hvad der var vigtigst for mig. Jeg havde en ide om at jeg helst ville have en meget nyere og bedre projektor, da mine krav er høje. Men efter jeg har set et par film på denne, har jeg fundet ud af, at billedet er rigeligt for mig og at den sagtens kan køres død, før jeg opgraderer.
En anden ting jeg har fundet ud af, er at en stille projektor er lige så vigtigt som et godt billede. Derfor vil jeg til enhver tid vælge LCD frem for DLP.

God jagt :)

PS. Jeg fandt projektor og motorlærred på dba.dk, for 2900,- Det er en lækker begynderpris :)

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af nickyyyy nickyyyy skrev:

Jeg har købt en gammel Sanyo Z3, for at starte et sted og se hvad der var vigtigst for mig. Jeg havde en ide om at jeg helst ville have en meget nyere og bedre projektor, da mine krav er høje. Men efter jeg har set et par film på denne, har jeg fundet ud af, at billedet er rigeligt for mig og at den sagtens kan køres død, før jeg opgraderer.
En anden ting jeg har fundet ud af, er at en stille projektor er lige så vigtigt som et godt billede. Derfor vil jeg til enhver tid vælge LCD frem for DLP.

PS. Jeg fandt projektor og motorlærred på dba.dk, for 2900,- Det er en lækker begynderpris :)
Rigtig god idé at starte med en brugt da man så kan finde sit eget niveau uden at det koster en krig.
Kan vi ikke få nogle billeder af din bio i aktion ?   Tongue
LCD/DLP er nok lidt ligesom LCD/plasma, nogle er til det ene, andre til det andet.Wink

-------------

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Rigtig god idé at starte med en brugt da man så kan finde sit eget niveau uden at det koster en krig.
LCD/DLP er nok lidt ligesom LCD/plasma, nogle er til det ene, andre til det andet.Wink

Det er faktisk meningen at jeg vil lave et indlæg i "Min Bio". Skal bare lige have alle småtingene på plads, så kommer det.

Det sjove er at jeg er til Plasma tv, men til LCD projektor :)

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 11:46

Det er faktisk meningen at jeg vil lave et indlæg i "Min Bio". Skal bare lige have alle småtingene på plads, så kommer det.

Det glæder vi os til Tongue
Det var nu heller ikke fordi jeg mener at en plasmafreakLOL nødvendigvis skulle vælge en DLP, men mere det at nogle vægter billedet højest, og vælger måske DLP derfor, hvor andre ikke kan holde "støjen" ud og derfor vælger LCD.Wink

-------------

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 11:49

Det var nu heller ikke fordi jeg mener at en plasmafreakLOL nødvendigvis skulle vælge en DLP, men mere det at nogle vægter billedet højest, og vælger måske DLP derfor, hvor andre ikke kan holde "støjen" ud og derfor vælger LCD.Wink

Præcis. Og der er mit valg også lidt ulogisk Smile

Jeg vælger Plasma, fordi jeg vil have det bedste billede.
Men vælger LCDprojektor, fordi jeg vejer det højere at have en blæser der er mere diskret.

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 11:53

Men vælger LCDprojektor, fordi jeg vejer det højere at have en blæser der er mere diskret.
Ja, men det kan der jo være flere årsager til, eks. rummets størrelse (hvorl langt man sidder fra projektoren (støjkilden), og ikke mindst lysforholdene.Smile

-------------

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 11:58

Ja, men det kan der jo være flere årsager til, eks. rummets størrelse (hvorl langt man sidder fra projektoren (støjkilden), og ikke mindst lysforholdene.Smile

Så sandt. Jeg sidder kun ca 3½-4 meter fra lærredet og med projektoren lige over hovedet Tongue

Skrevet af: lydemann
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 19:05
Har selv lige fået Acer H7530D og må sige at den rent faktisk gør det godt.købt på nettet til 7200,-
i Tyskland. Har i forvejen Pioneer 5090H og det ved alle vel er noget af det bedste, så jeg var lidt spændt på Aceren

Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 15:21

Tusind tak for alle Jeres svar! Det er så fedt at der findes folk der lige gider at give en hånd!

Jeg endte med at tage Sanyo Z700. Jeg var ude at høre HD200X i levende live og jeg synes den larmede en smule for meget. Jeg kommer nemlig, ligesom Nickyy, til at side lige under projektoren så tror det her er den bedste løsning. Jeg har jo aldrig haft en projektor før så håber ikke jeg bliver skuffet:)

BTW: Nu skal jeg jo også bruge et lærred! Nogen anbefalinger?

Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 15:25

Tusind tak for alle Jeres svar! Det er så fedt at der findes folk der lige gider at give en hånd!

Jeg endte med at tage Sanyo Z700. Jeg var ude at høre HD200X i levende live og jeg synes den larmede en smule for meget. Jeg kommer nemlig, ligesom Nickyy, til at side lige under projektoren så tror det her er den bedste løsning. Jeg har jo aldrig haft en projektor før så håber ikke jeg bliver skuffet:)

BTW: Nu skal jeg jo også bruge et lærred! Nogen anbefalinger?
Du bliver bestemt ikke skuffet Smile  Det er bare super fedt.Tongue

Lærred:   http://www.qualityscreen.dk - www.qualityscreen.dk  Wink

-------------

Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:43
Håber jeg også:)

Du linker godt nok til Quality Screen, men er der en bestemt model der kan anbefales? Umiddelbart er de rimeligt dyre, men det er måske hvad man kan forvente?

Skrevet af: Sunny
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:47

Håber jeg også:)

Du linker godt nok til Quality Screen, men er der en bestemt model der kan anbefales? Umiddelbart er de rimeligt dyre, men det er måske hvad man kan forvente?

Jeg kan anbefale Hivision.dk, købte et tab tension med motor.
Fin dialog med butikken.

Skrevet af: lydemann
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:56
Se også Multibrackets fra getmore.dk.  Købte selv en 90" med motor. Det er måske ikke jordens bedste men konen blev alligevel forbavset over kvaliteten. Måske pga. projektoren men jeg synes også det er godt nok.

Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 21:20
Jeg har kigget lidt omkring og er endt ud med at jeg nok ikke behøver at have motor på. Selvom det er meget fedt har det jo nok ikke nogen effekt:)

Nu skal jeg så finde ud af størrelsen af lærredet? Kan man godt regne med den side der hedder projectorcentral.com mht. til den udregner der er lavet på siden?
Her er et link til projectorcentral på den projektor som jeg har bestilt:
http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z700-projection-calculator-pro.htm - http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z700-projection-calculator-pro.htm

Jeg kommer til at have lige omkring 4 meter hen til lærredet fra projektoren. Rummet er 2 meter højt og 2,5 meter bredt.
Spørgsmålet er så om jeg skal tage lærredet i 92" eller 106"?
http://www.av-connection.dk/?PGr=475&ML=699 - http://www.av-connection.dk/?PGr=475&ML=699

Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 21:37
106" vil da være svært at presse ind hvis der skal være plads til højttalere også....eller hvad ?

-------------

Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 21:39
250 cm er vist omkring 110-120" mener jeg, men så er der jo ikke plads til højttalere

-------------

Skrevet af: Blu-ben
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 22:47
Jeg har et 92" og det er 203 cm og et 106" i samme mærke er 234 cm bred.
Jeg kører med en Sanyo Z5 og knap 4 meter til og det synes jeg er meget tilpas og giver en super oplevelse Wink

Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 22:48
Glemte lige at fortælle at det er et Lissau rullelærred jeg har som jeg er rigtig godt tilfreds med.

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 00:23
Blu-ben: Er det præcis det lærred jeg linker til du har og er tilfreds med?

De helt nøjagtige mål af rummet er:
Længde= 4,39 m
Bredde= 2,57 m
Højde= 2,03 m

Indtil videre har jeg ikke det helt vilde surround. Det jeg har er faktisk bare et sæt Creative Gigaworks S750 så det kan man ikke ligefrem kalde store højtalere.. De er dog alligevel rimelig gode hvis man har en computer slået til systemet:)

Jeg tror det bliver 92" så.. Men vil lige undersøge det lidt mere.. Det kunne være fedt med 106", men igen det er jo måske bare lidt for at det skal være sejt:) Ved ikke hvor meget man får ud af de ekstra tommer?

Jeg skal vel vælge den mat-hvide version af lærredet, ikke?

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 12:48
Nej jeg tror ikke det er det samme jeg har, jeg har købt mit af en privat person så ved ikke lige præcis hvad det hedder, men kan da være jeg kan se det et eller andet sted, mit er dog i en hvid kasette og kan se de du henviser til er i sølv.

mht til gråt eller hvidt lærred så skriver av-connection:

Mat-hvidt vs. kontrast-gråt lærrede:
Ønsker man øget kontrast og godt sort-niveau, f.eks. hvis projektoren ikke har så højt kontrastforhold og sort-niveau, eller hvis man ikke har mulighed for at mørklægge lokalet helt, så kan man overveje et kontrast-gråt lærrede. Har man derimod mulighed for at mørklægge godt og projektoren har et højt kontrastforhold og godt sort-niveau (som nyere hjemmebio projektorer ofte har), samt ønsker den flotteste farve gengivelse, så vil et et mathvidt lærrede være at foretrække.

Vi anbefaler efterhånden generelt at man vælger en mathvid dug til hjemmebio brug, da de projektorer der sælges i dag har så god kontrast og sort-niveau at en grå dug ikke længere er nødvendig for at opnå god kontrast.

Mht til størrelse på lærrede så går der sikkert ikke længe før du får lyst til bedre lyd og så er det jo rart at der er plads til højtalere ved siden af lærredet, og så er det altså pænest ud hvis det ikke ser helt klemt ud Wink 

Skrevet den: 20-Januar-2010 kl. 11:39
Hej igen,

Nu skal jeg så til at bestille det lærred:)

Jeg regner med at bestille fra CineMagic da deres priser umiddelbart er noget bedre? Hvis der er nogen der har dårlige erfaringer med dem så vil jeg gerne høre det:) Kunne bare se at eksempelvis et Lissau C75 i 92" koster 4999,- hos AV-Connection, endda på tilbud, imens det koster 3525,- hos CineMagic.. Vil nemlig helst bestille ved AV-Connection, men vil ikke betale så meget mere..

Skrevet af: Sixon
Skrevet den: 21-Januar-2010 kl. 15:58
Hejsa,
Nogen der ved hvor man kan opleve Sanyo Z700 i København? (eller andre i denne prisklasse)

Har lige været inde og kigge på BenQ W1000 i Hifiklubben og der er for meget "regnbue" effekt til mig desværre. Cry For ellers syntes jeg det er et kanont flot billed man får.

Med venlig hilsen
Six'

Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 11:26

Spørger lige igen i håb om at der er nogen der har nogle inputs:)

Er der nogen der har erfaringer med enten Quality Screen Diplomat eller Lissau C75? Begge som rullelærred. Er der den store forskel på de 2 mærker?

Mvh. Nikolaj

Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 11:32
Jeg har et Quality Screen som jeg er fuldt tilfreds med, men om Lissau er bedre ved jeg ikke.

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 12:54
Som altid tak Skyum. Ved du om det er Diplomat'en du har?

Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 12:59

Som altid tak Skyum. Ved du om det er Diplomat'en du har?
Nej mit er et Cyber et eller andet Wink

-------------

Skrevet af: brfcjon
Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 21:47
vil lige komme med mit input... Jeg er selv ved at lave hjemmebio, men har som sådan ikke erfaring. Men jeg ved at alle de gange hvor jeg har skulle vælge billed, så er jeg er jeg glad for jeg ikke valgte den minde model.

Køb det på 106 hvis du har plads tl højttalere ved siden af. STØRRELSEN BETYDER NOGET=)

God fornøjelse

Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 09:41
Jeg nåede lige at bestille et i går og heldigvis blev det 104" :)

Tusind tak for alle der har hjulpet mig igennem mit første køb! Det er utroligt højt værdsat!

Det kan være jeg lige poster et par billeder når mit setup er "up and running":)

Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 12:57
Nu har jeg modtaget projektoren og jeg har et mindre problem. Jeg har købt et Vogel projektorophæng, men skruerne passer ikke. De er for smalle? Er der nogen her der ved hvor store de skal være?

Det er det her ophæng jeg har:
http://www.justbuyit.dk/shop/vogels-ppc180-projektorophaeng-2610p.html - http://www.justbuyit.dk/shop/vogels-ppc180-projektorophaeng-2610p.html

Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 13:02
Hvor store er dem der fulgte med beslaget..? Jeg tror det er mest almindeligt at der skal M4 skruer til, men af en eller anden årsag er det ofte M3 skruer der følger med universalbeslag, det har jeg i al fald været ude for et par gange.

-------------
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704

Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 18:44
Det er faktisk lidt omvendt. Jeg er rimelig sikker på at det er M6 skruer nu. Jeg har i hvert fald været ude i et byggemarked og det så ud til at det var dem. Det er bare lidt noget lort hvis det ikke er M6'ere og den falder ned!:(

Print side | Luk vindue