Print side | Luk vindue

Elgigantens tvivlsomme service og salgsmetoder

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73958
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 17:48


Emne: Elgigantens tvivlsomme service og salgsmetoder
Skrevet af: palle22
Emne: Elgigantens tvivlsomme service og salgsmetoder
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 20:22
Jeg vil lige dele min harme over Elgiganten med jer herinde.

Mine forældre har været på jagt efter et nyt TV, og jeg har hjulpet dem med at finde nogle gode modeller. Bl.a. har jeg anbefalet dem Sonys 32W5500.

Idag har de så været i Elgiganten (30km fra deres bopæl), hvor de talte med en sælger. De fortalte ham, hvad de ledte efter, men blev frarådet at købe Sonys TV. Istedet blev de anbefalet at købe et LG 32LH4000. Det kostede ifølge sælgeren normalt 6.000,- og de kunne få det for 5.000,-. Sælgeren brugte fem minutter på at forklare dem, at dette TV var langt bedre end Sonys, fordi LG LH4000 har 100Hz system. Det har min far fået at vide er en god ting (af mig), og han tænkte at det nok var en god handel, og købte TV'et.

Min far ringede til mig, da jeg kom hjem fra job, og fortalte hvad de havde købt. Jeg kunne oplyse ham om, at LG på deres hjemmeside fortæller, at LH4000 IKKE har 100Hz, og at prisen på nettet ligger på 3.700,-

Min far ringer herefter til Elgigantens kundeservice, som fortæller ham, at han er blevet fejlinformeret, og at det er korrekt at TV'et kun har 50Hz.

Jeg er så træt af, at man som almindelig forbruger bliver vildledt på denne måde. Mine forældre var heldige at kende én der kunne vejlede dem, men mange andre mennesker bliver i den grad fejlinformeret og snydt i de danske butikker. Jeg har tidligere brokket mig over en mindre butik, nemlig pc-express: http://hol.dk/traad.aspx?fid=24&tid=513444 - http://hol.dk/traad.aspx?fid=24&tid=5134... , men jeg troede ærligt talt at en stor kæde som Elgiganten havde bedre styr på deres medarbejdere, og gav dem en ordentlig uddannelse. Hvis de mener at de kan tillade sig at tage 6.000,- for et TV, der på nettet bliver solgt for godt det halve, så skal deres serviceniveau være en hel del højere!

Nu må mine forældre køre de 2x30km én gang til, for at kræve deres penge retur. Og så bestiller de et Sony W5500 på nettet.



Svar:
Skrevet af: donni
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 20:53
Må man spørge hvorfor du ikke bare havde bestilt sony´en på nettet i første omgang. du havde jo overtalt dine forældre til at købe denne model.




Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 21:09
 
 Ja, eller købe et sted med mere faglig viden og bedre betjening, ovennævnte butik er jo ikke ligefrem kendt for at have nogen af delene. Det er jo ikke første gang noget tilsvarende er sket hos det firma.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: palle22
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 22:08
@donni: De ville gerne se det i en butik inden de købte det. Og jeg havde foreslået W5500 blandt flere andre. Jeg havde ikke anbefalet dem at køre i elgiganten.
@Radiomanden: Og hvor skulle almindelige forbrugere, som mine forældre, vide det fra?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 22:21
 
 
Oprindeligt skrevet af palle22 palle22 skrev:

hvor skulle almindelige forbrugere, som mine forældre, vide det fra?
 
 Selvsamme har jo heller ikke fået gode karakterer i diverse forbruger udsendelser.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: dimitri
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 23:12
hejsa

Jeg er selv meget skeptisk overfor forskellige forretninger og deres services.

Følgende butikker er testet af mig (tv test)

Elgiganten
Fona
Ekspert
Hifiklubben
Sony center
B&O

Jeg kom frem til at Elgiganten har langt den bedste salgsrutiner, varekendskab til lidt over basal viden, de mangler mest engagement til at sælge, men alt i alt en oplevelse

Har undersægt lidt om din sag med 32lh4000.

Det drejer sig om, at LH4000 serien fra LG rent faktisk har 100hz teknologi, med lige den undtagelse at 32" er født uden, deraf har sælgeren nok taget fejl. menneskelig fejl sker jo.

Husk også at internetpriser er IKKE de samme som butikspriser.
Det kan diskuteres hvad der er rimeligt og det er bestemt ikke svært at få nedslag i prisen hvis et tv på nettet bliver solgt til billigere pris end i butikken, så længe tv´t ikke er parallelt importeret.

Jeg vil sige at det at handle i en butik, vil jeg til hver en tid smide 500,- kr oveni for servicen samt sikkerhed og et referancepunkt til senere køb/reklamation situation.

Håber det kunne bruges til lidt


Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 14-Januar-2010 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af palle22 palle22 skrev:

hvor skulle almindelige forbrugere, som mine forældre, vide det fra?
 
 Selvsamme har jo heller ikke fået gode karakterer i diverse forbruger udsendelser.

Øhm, det er jo ikke et svar på hans konkrete spørgsmålWinkPinch

Din tolkning er, at disse meget normale forbrugere lægger mærke til, hvad der bliver sendt på obskure kanaler eller obskure programmer. Disse har ikke mange seere, og budskaberne kan ikke forventes forstået!
At bortdømme problemet med sådan en svada er ukyndigt og overfladiskAngry
Venligst
Søren


Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 00:25
Til trådstarter:
Måske ville en lille peptalk omkring billedkvalitet og billedkildeloyalitet (LOL) være bedre, når du sender folk i byen (?)

Hvis folk får at vide, hvad de (også) skal se efter, når de skal vælge TV-mærke og -model, tror jeg, at vi kunne aflive mange diskussioner og samtidig lette almindelige menneskers valg af deres kommende husalter. (Vejledning er ikke specifikt møntet detailhandlenShocked - recordere.dk er også en kompetent kilde Thumbs Up)
Vi vil så gerne pådutte folk vores uforgribelige mening, men vi bliver altså nødt til at vise den - snarere end at fortælle den.
Der ikke mange, der vil og kan sælge et godt billede - de vil hellere sælge et godt TV Cool

Kan man tage sine trængende venners behov i hånden og gå ud og møde tilbuddene, vil det jo i
grunden ikke være så svært: Kan du lide billedet (efter god sparring fra din kyndige ven), og er prisen indenfor rammen, bør betænkningstiden være kortThumbs Up
vh s


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 01:04
Ja det er jo en uheldig sag for den sælger som har solgt TVet hvis han ikke lige var opmærksom på at 32" versionen ikke har 100hz. Jeg vil dog sige at nu hvor el giganten rent faktisk vil tage TVet retur uden brok, så er der jo ikke noget at komme efter.

og at TVet er billigere på nettet skal elgiganten ikke høre et negativt ord for. 


Skrevet af: palle22
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 11:41

Nu har mine forældre fået deres penge retur. Sælgeren spurgte hvad de skulle have istedet for LG 32LH4000, og min far svarede at de skulle have Sony 32W5500. Sælgeren sagde så, at den havde de valgt ikke at forhandle i Elgiganten, fordi den har et utroligt fladt og dårligt billede... (de sælger V5500 modellen, så det var naturligvis bare endnu en løgn fra Elgigantens side...)

Aldrig mere Elgiganten! :-)



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 11:47
 
 Det er som også skrevet tidligere ikke det bedste sted at handle, og det er ikke produkternes skyld.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 23:34
Det er da et fint sted at handle såfremt man selv har lidt basal viden om produkterne, sikrer sig at det ikke er parallelimport og ellers bare gerne vil spare nogle penge....?


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 17:05
Enig... Elgiganten er et ok sted at handle og giver gode forbruger rettigheder når man fortryder købet... 
At man går ind og samtidig forventer de ved alt, det må man gøre der hvor de mener de er specialister på at vide alt.. Alligevel er ingen forretninger det alligevel.. Elgiganten har bare for mange som er lidt grønne på området.
 


Skrevet af: donni
Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 18:23
Der er mange som sammenligner Elgiganten med HiFi nørdernes mekka ( KT-radio og hifiklubben ), man forventer den samme service til den halve pris. Service og pris hænger bare sammen, sådan er det bare.

Til tråd starter, tror sælger ikke var klar over at 32LH4000 havde 100hz, men hvis dine forældre bare havde tænkt sig at tjekke sony´en ud, også kører hjem for at handle den på nettet, så hjælper de ligefrem ikke med at øge serviceniveuet i detail butikkerne.


Skrevet af: Lukket bruger 2
Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af donni donni skrev:

Der er mange som sammenligner Elgiganten med HiFi nørdernes mekka ( KT-radio og hifiklubben ), man forventer den samme service til den halve pris. Service og pris hænger bare sammen, sådan er det bare.

 
Øhh...nu har vi ofte samme priser på nær et par kroner på en bestemt vare, så den sammenligning kan jeg ikke rigtig følge ??
 
Service behøver ikke, at koste penge. Det er en basal del af rutinen for, at skabe et loyalt kundegrundlag.


Skrevet af: mictand
Skrevet den: 20-Januar-2010 kl. 08:00
Elgiganten er ok, hvis man selv ved noget om tingene, på forhånd har fundet ud af lige nøjagtig hvad man gerne vil have, og de tilfældigvis har varen til f.eks. nogle hundrede kr. mindre.

Men at gå ind i Elgiganten og spørge om vejledning, det kunne jeg aldrig finde på, ej heller forvente nogen form for kompetent service.
Men jeg synes så heller ikke de på nogen måde slår sig op på at være en butik der har god service.
De vil bare være billigst, som det lyder i reklamerne.

Dog vil jeg sige at man altså også kan opleve mangelfuld og til tider vildledende betjening i de mere respekterede butikker. Og her mener jeg ikke Fona og Co.


-------------
Sony 40W4000K | Intel NUC | HDHomerun | Yamaha A-S300 | Eltax Monitor III | PS3 | Raspberry Pi model B | Apple AirPort Extreme 802.11ac | iPhone 5


Skrevet af: donni
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 17:40


[/QUOTE]
 
Øhh...nu har vi ofte samme priser på nær et par kroner på en bestemt vare, så den sammenligning kan jeg ikke rigtig følge ??
 
Service behøver ikke, at koste penge. Det er en basal del af rutinen for, at skabe et loyalt kundegrundlag.
[/QUOTE]


Du må give mig ret i at elgiganten er blandt de stor kæder som sætter standarden inden for priser på elektronik, de andre små butikker reagere så efter det. ellers taber de jo kunderne.

og nej, service behøver ikke koste penge, men den mer-pris man giver for produkterne må man også forventer noget mere.


Skrevet af: Lukket bruger 2
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 18:16
Jeg vil give dig fuldstændig ret i, at Elgiganten giver udtryk for, at have nogle af markedets laveste priser. Det er dog sjældent tilfældet. Går man andre steder hen (og det kan sagtens være en fysisk butik, så kan man ofte finde sagerne til lavere priser. Det kræver så dog også, at man besøger flere steder for at finde det der skal bruges.
 
Det eneste sted jeg mener de sætter standarden er på tv. Her finder jeg det dog ikke som nogen fordel. Det er ikke altid til forbrugerens fordel, at varen er billigst mulig.
 
Jeg ser Elgiganten som en elektronisk udgave af Bilka.
 
Generelt set synes jeg nu, at der er for megen fokus på priser og for lidt på resten af den ydelse/produkt man køber. Det er blevet lidt al'a; Det er lige meget, hvad der hives hjem bare det er billigt.
 
Nu præges mine holdninger så nok også af, at jeg er modstander af diverse kæmpe varehuse og indkøbscentre, hvor service ofte ikke er i højsædet. Jeg kommer der ikke, hvis jeg kan undgå det.



Print side | Luk vindue