Print side | Luk vindue

Fona og provisionsprikken?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73985
Udskrevet den: 17-Maj-2024 kl. 19:13


Emne: Fona og provisionsprikken?
Skrevet af: Korky
Emne: Fona og provisionsprikken?
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 08:29
< ="-" ="text/; =utf-8">< name="ProgId" ="OneNote.">< name="Generator" ="Microsoft OneNote 12">

Hey, jeg har hørt rygter om at hvis der er en lille sort prik, eller en stjerne, ved siden af et varenavn i Fona, så betyder det at det er en vare som sælgeren tjener optimalt på i provision.

 

Er der en tidligere (eller nuværende) Fonasælger der kan bekræfte det? Hvad betyder prikken og stjernen?




Svar:
Skrevet af: AP54321
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 13:25
Det kan betyde flere ting, men i bund og grund er det rigtigt.
Men det betyder ikke at de laver penge på det, det kan være kampagne modeller eller modeller som man vil sælge ud, og man bruger det som "bonus" for at man holder focus på varer som man skal have ud for nye varer.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 13:51
hm, hvad rager det egenligt folk herinde hvad det betyder? Det er jo noget internt i fona


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

hm, hvad rager det egenligt folk herinde hvad det betyder? Det er jo noget internt i fona
 
Det er da ret interessant om vejledningen gives ud fra et fagligt, eller financielt, synspunkt - Netop vejledningen er vel sagtens den eneste grund til at betale den merpris der typisk er ved at handle i en given butik.
 
Hvis jeg kategorisk blev henvist til "profit-prikken" ville jeg da nok blive mistænksomLOL


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

hm, hvad rager det egenligt folk herinde hvad det betyder? Det er jo noget internt i fona
 
Det er da ret interessant om vejledningen gives ud fra et fagligt, eller financielt, synspunkt - Netop vejledningen er vel sagtens den eneste grund til at betale den merpris der typisk er ved at handle i en given butik.
 
Hvis jeg kategorisk blev henvist til "profit-prikken" ville jeg da nok blive mistænksomLOL
Hæhæ, jeg har sgu været mistænksom i mange år...LOL Og, JO, det rager os da bestemt!

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 17:14
Problemet er jo at en sælger skal sælge den vare der passer bedste til kundens behov,budget osv., og hvis der så står en sælger og blander sine egne interesser ind i handlen.så er der jo en skjult dagsorden, hvilket ikke er heldigt da kunden risikerer at købe et produkt ud fra sælgers "behov".

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 17:27
Ja og vi er alle frelste.

Det er nu engang et kapatalistisk samfund vi lever i, hvor profit maksimering er drivkraften.

Der udover kan der jo være to TV´er som er nærmest lige god for kunden (vi taler om marginale forskelle i forhold til behov), så vil sælger jo også vælge det der er mest profit på.




Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

 
Det er da ret interessant om vejledningen gives ud fra et fagligt, eller financielt, synspunkt - Netop vejledningen er vel sagtens den eneste grund til at betale den merpris der typisk er ved at handle i en given butik.
 
Hør nu lige her, provisionsløn eller ej, så er enhver sælgers primære opgave at tjene så mange penge til firmaet som muligt. Om det gøres ved at levere god service og sælge de rigtige produkter, eller ved at være pistolsælger og sælge hvad der nu lige tjenes mest på i denne uge, det har sådan set mere at gøre med firmaets grundlæggende koncept, end hvordan medarbejderne aflønnes og hvilke arbejdsgange de har internt for at kunne finde ud af det (prikkerne ændrer jo sådan set ikke noget, andet end at det betyder at kravet til medarbejdernes IQ er knapt så højt). Jeg undrer mig lidt over at folk er overraskede over at de store kæders primære formål er at lange varer over disken så hurtigt som muligt, frem for seriøs og grundig vejledning. Helt ærligt, hvis man går ind i én af de butikker og ser andet end et supermarked der tilfældigvis kun handler med elektronik, så har man aldrig været i en seriøs radio-tv forretning.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

 
Det er da ret interessant om vejledningen gives ud fra et fagligt, eller financielt, synspunkt - Netop vejledningen er vel sagtens den eneste grund til at betale den merpris der typisk er ved at handle i en given butik.
 
Hør nu lige her, provisionsløn eller ej, så er enhver sælgers primære opgave at tjene så mange penge til firmaet som muligt. Om det gøres ved at levere god service og sælge de rigtige produkter, eller ved at være pistolsælger og sælge hvad der nu lige tjenes mest på i denne uge, det har sådan set mere at gøre med firmaets grundlæggende koncept, end hvordan medarbejderne aflønnes og hvilke arbejdsgange de har internt for at kunne finde ud af det (prikkerne ændrer jo sådan set ikke noget, andet end at det betyder at kravet til medarbejdernes IQ er knapt så højt). Jeg undrer mig lidt over at folk er overraskede over at de store kæders primære formål er at lange varer over disken så hurtigt som muligt, frem for seriøs og grundig vejledning. Helt ærligt, hvis man går ind i én af de butikker og ser andet end et supermarked der tilfældigvis kun handler med elektronik, så har man aldrig været i en seriøs radio-tv forretning.
Sådan! Big smile

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hør nu lige her, provisionsløn eller ej, så er enhver sælgers primære opgave at tjene så mange penge til firmaet som muligt.
Ja, men det er også købers primære opgave at få den rigtige vare til den bedst mulige pris! Wink

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hør nu lige her, provisionsløn eller ej, så er enhver sælgers primære opgave at tjene så mange penge til firmaet som muligt.
Ja, men det er også købers primære opgave at få den rigtige vare til den bedst mulige pris! Wink
Hæhæ, sådan ser vi også på det her i prutte-om-prisen-landet...LOL

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Chicco
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 21:07
Jeg var ansat i Fona da ordningen blev indført, så jeg kan godt bekræfte at der findes en prik der viser sælgeren, at netop denne vare udløser en provision ved salg.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 21:16
 
 Det skal ikke på nogen måde forhindre den ansatte til at råde og vejlede kunden om den vare kunden ønsker, så at kunden kan få den vare der passer bedst til behovet. Man skal ikke presse en vare til kunden bare fordi nogen siger man skal, den slags metoder er utilstedelige og må ikke forekomme, Der er desværre mange der falder for den slags metoder, det duer ikke. Jeg og forhåbentlig mange andre finder sig ikke i den slags metoder.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det skal ikke på nogen måde forhindre den ansatte til at råde og vejlede kunden om den vare kunden ønsker, så at kunden kan få den vare der passer bedst til behovet. Man skal ikke presse en vare til kunden bare fordi nogen siger man skal, den slags metoder er utilstedelige og må ikke forekomme, Der er desværre mange der falder for den slags metoder, det duer ikke. Jeg og forhåbentlig mange andre finder sig ikke i den slags metoder.


Njah, det kræver nu engang at du ved at de forekommer....


Skrevet af: tbbv
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det skal ikke på nogen måde forhindre den ansatte til at råde og vejlede kunden om den vare kunden ønsker, så at kunden kan få den vare der passer bedst til behovet.

Er det noget du bestemmer?
Den ansatte skal da gøre hvad hvad han får besked på, eller finde et andet job.

Det er salg og profitoptimering, det foregår over alt, inden for alle brancher.
Du kan syntes, at det er uhensigtsmæssigt og derfor lade være med handle der (og/eller opfordrer andre til at lade være).
Mvh


Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Problemet er jo at en sælger skal sælge den vare der passer bedste til kundens behov,budget osv., og hvis der så står en sælger og blander sine egne interesser ind i handlen.så er der jo en skjult dagsorden, hvilket ikke er heldigt da kunden risikerer at købe et produkt ud fra sælgers "behov".


En sælger skal sælge noget og helst det hvor han/butikken tjener mest, for lave det bedste salg lytter man til kunden for denne skal jo føle at få sine behov/krav opfyldt.

Hvis man vil have råd og vejledning så køb det et andet sted end du køber produktet.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 00:19
 
 Lige precis, det skal være på kundens vilkår, og ikke fordi at sælgeren skal påtvinge et bestemt produkt.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Lige precis, det skal være på kundens vilkår, og ikke fordi at sælgeren skal påtvinge et bestemt produkt.


Den bedste sælger er nu engang den der kan "påtvinge" kunden et bestemt produkt uden at kunden opdager det.


Skrevet af: barfodcph
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 00:29

Verden er af lave...Når jeg køber bukser hos Tøjeksperten, prøver de også altid sælge mig et dyrere par, og oveni købet spørger de om jeg ikke også skal have et bælte til Wink



Skrevet af: tbbv
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 00:29
Man kan have en mening om hvordan, man bedst driver en forretning.
Men det er jo ikke den eviggyldige sandhed.

Vil stadig væk mene, at det er ejeren og ledelsen i en forretning/kæde/koncern/brugs/føtex/netto/medicindalvirksomhed/foderstofsalgsafdeling/fuglbrædtsforretning/fiskehandel/marketenderi/antikvitetsforretning/kiosk/restaurant, der bestemmer hvordan man skal drive sin virksomhed.
Mvh


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 00:49
Provision er jo en motivation for at sælgeren prøver at sælge et bedre produkt til en kunde. Det er jo ikke et problem så længe sælgeren fortæller ærligt hvad kunden får mere ved at vælge et TV som koster mere end det kunden faktisk var inde for at købe. Det kan jo også give en bedre oplevelse for kunden.
Problemet kommer så ved sælgere der bare siger en masse fis som kunden forhåbentligt aldrig regner ud, bare for at lokke kunden til at købe et TV han/hun faktisk ikke har brug for. Men sådan er langt langt fra de fleste sælgere jo selvom mange herinde får elektronikbrancen til at lyde som et stort fupnummer.


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

 
Hør nu lige her, provisionsløn eller ej, så er enhver sælgers primære opgave at tjene så mange penge til firmaet som muligt

Ja det er sguda ret indlysende - men hvis du som sælger anbefaler mig produkt A fordi du tjener mere på det end produkt B som du tjener mindre på men faktisk ville løse en given opgave bedre for mig - ja så vil jeg da ikke handle med dig, så simpelt er det.
 
Så må det jo være op til butikken, om man ønsker at tjene pengene ved at have kunder som fast kommer i butikken, eller at tage røven på folk og kun få 1 handel.


Skrevet af: keldp
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

 
Hør nu lige her, provisionsløn eller ej, så er enhver sælgers primære opgave at tjene så mange penge til firmaet som muligt

Ja det er sguda ret indlysende - men hvis du som sælger anbefaler mig produkt A fordi du tjener mere på det end produkt B som du tjener mindre på men faktisk ville løse en given opgave bedre for mig - ja så vil jeg da ikke handle med dig, så simpelt er det.
 
Så må det jo være op til butikken, om man ønsker at tjene pengene ved at have kunder som fast kommer i butikken, eller at tage røven på folk og kun få 1 handel.
 
Ja men der er mange kunder som slet ikke opdager at de har fået et dårligere produkt.
 


-------------
Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011
CD Afspiller : YAMAHA CDX-890
BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80    Højtalere
Front : Dali, Mentor 5
Center: Dali Suite C 0.8
Bag:Dali Suite Rear.
Sub: Dali S 12.


Skrevet af: Chicco
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Provision er jo en motivation for at sælgeren prøver at sælge et bedre produkt til en kunde. Det er jo ikke et problem så længe sælgeren fortæller ærligt hvad kunden får mere ved at vælge et TV som koster mere end det kunden faktisk var inde for at købe. Det kan jo også give en
 
Det er ikke korrekt. Provision i en butik som eks. Fona skal motivere sælgeren til at sælge produkter som der eks. er en stor lagerbeholdning af, produkter der er udgået og skal sælges for at mindske et evt. tab eller produkter som bare har det bedste dækningsbidrag.
 
Provision er jo et værktøj der skal motivere sælgerne til at gøre det godt for butikken og IKKE for kunden. Sælgeren som skal tjene penge via provision er nødt til at sælge det han tjener på for at opnå den bedste månedsløn.
 
Hvis man vitterlig gik op i kundens behov, så ville man fastaflønne sælgerne, så de på den måde kan give sig den fornødne tid til hver kunde og frem for alt: Give dem uvildig rådgivning.
Dertil skulle man så give dem en bonus, baseret på kundefeedback.
 
Men uanset hvor dårligt vi alle synes det er i forhold til kunderådgivning, så er det bare sådan verden fungerer.
 


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 10:31
Hold nu op !

Der er ikke en eneste der har beskrevet et problem med Fona's interne system, men de fleste brokker sig.
Fona's ordning er en ganske normal ordning i branchen, nogen steder er den dog bedre skjult for kunden.
Jeg kender butikschefen i en Fona og konen er film og musik leder i samme Fona, og jeg ved at Fona først og fremmest ønsker at sælge det rette produkt til kunde ! Fona ønsker at give en sådan service og rådgivning at kunden er og kan føle sig tryk, de ønsker at se kunden igen og blive kundens fortrukende sted at handle.
Når det så er sagt kan der være at 2 eller måske 3 vare er lige så gode for kunden, og her vil du kunne opleve at det er en prik vare du bliver anbefaldet. 
Samtidog skal det siges at der er ganske ganske få kr. der er i provison på en prik vare.
Så det er bestemt ikke noget at frygte i Fona... tværtimod, her er det mere åbenet lyst i forhold til andre i branchen. Alle i Branchen har et bestemt produkt de heller vil sælger frem for et andet, spørgsmålet må være, og kundens behov vare tungest alle steder?
 


-------------
.....


Skrevet af: baekgaard
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 11:09
Hvorfor spørg i ikke bare om de får provision for at sælge tvet, det er lovpligtigt at svare ja, såfremt de gør.
Desuden, hvorfor gå i fona eller expert? de får samme uddannelse som i bilka! (sjovt nok så ved jeg det, fordi jeg kender en del fra blandt andet expert, og jeg er selv i bilka). Med mindre det er deres interesse, så aner de ikke en kæft om hvad de sælger.
For fanden da, der kommer jo salgskonsulenter ud, som fortæller dem, at de skal slukke for tvet når de demonstrere sortniveau.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 11:27
Det er altså en underlig naivitet, der præger denne tråd.

Chicco og co., tror I virkelig på, at en fastaflønnet sælger i modsætning til en provisionssælger er en uvildig rådgiver?

Uanset om sælgeren får provision eller ej, vil han forsøge at sælge efter de retningslinier, arbejdsgiveren har udstukket.

Uanset om sælgeren får provision eller ej, vil sælgeren blive bedømt af sin arbejdsgiver på de resultater, han opnår.

Provision er kun et ledelsesredskab. Vi kan som kunder være revnende ligeglade med, om en arbejdsgiver bruger dette redskab eller andre redskaber til at gennemføre sine retningslinier for salg.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af baekgaard baekgaard skrev:

Hvorfor spørg i ikke bare om de får provision for at sælge tvet, det er lovpligtigt at svare ja, såfremt de gør.
Desuden, hvorfor gå i fona eller expert? de får samme uddannelse som i bilka! (sjovt nok så ved jeg det, fordi jeg kender en del fra blandt andet expert, og jeg er selv i bilka). Med mindre det er deres interesse, så aner de ikke en kæft om hvad de sælger.
For fanden da, der kommer jo salgskonsulenter ud, som fortæller dem, at de skal slukke for tvet når de demonstrere sortniveau.
Er det gennem Radiohandlerskolen i Ringsted i får uddannelse i Bilka?
Nu har jeg selv været gennem uddannelsen på Radiohandlerskolen og mig bekendt, så er Bilka elever kun derover ganske få dage, hvorimod Fona, Expert, Hifiklubben og B&O er i klasse sammen hvor man kommer der 4x14 dage over 2 år. Jeg har selv været gennem det og har INTET negativt at sige. Uddannelsen er på højt teknisk niveau og lærerne har mange års erfaring fra brancen.  
 
Desuden synes jeg beskyldnigerne om at provision helt automatisk er = dårlig og forkert vejledning, er skudt helt ved siden af. Det er ikke noget jeg kender til i den butik jeg kommer fra


Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


Provision er kun et ledelsesredskab. Vi kan som kunder være revnende ligeglade med, om en arbejdsgiver bruger dette redskab eller andre redskaber til at gennemføre sine retningslinier for salg.

Kunderne kan da bestemt ikke være ligeglade når de pga. ledelsesredskabet bliver påduttet et produkt de egentligt ikke har behov for. Det er sikkert ikke et problem for de fleste her i foraet, men et langt større problem for den gennemsnitlige forbruger.

Man kan jo også overveje, hvordan "ledelsesredskaber" der fører til salg af produkter som forbrugeren reelt ikke efterspurgte eller ønskede forholder sig til markedsføringsloven og købeloven.


Skrevet af: baekgaard
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 13:30

[/QUOTE]
Er det gennem Radiohandlerskolen i Ringsted i får uddannelse i Bilka?
Nu har jeg selv været gennem uddannelsen på Radiohandlerskolen og mig bekendt, så er Bilka elever kun derover ganske få dage, hvorimod Fona, Expert, Hifiklubben og B&O er i klasse sammen hvor man kommer der 4x14 dage over 2 år. Jeg har selv været gennem det og har INTET negativt at sige. Uddannelsen er på højt teknisk niveau og lærerne har mange års erfaring fra brancen.  
 
[/QUOTE]

Nu er jeg kun deltids som et studiejob, så jeg er kun igennem, det de kalder bilka skolen, som er en kursus, som er udviklet til den enkelte afdeling.

Den Radiohandelskole i ringsted, den kender jeg ganske udmærket. største delen af det som læres er (ihvertfald de sidste par år) udstilling af produkter og lignende. Det er klart at der også kommer lidt teknisk viden. Men jeg holder stadig på, at man kan få samme vejledning i Bilka og elgiganten, som i fona og expert (kender ikke til hifiklubben eller B&O). Det eneste der laver udsvinget er interesse. Da jeg havde været i Bilka i 1-2 måneder havde jeg samme "tekniske" viden, som mine venner.

Det er ikke fordi jeg vil lange ud efter nogle bestemte butikker, eller fremhæve en anden. Jeg vil bare frem til, at uanset hvilken kæde man går ind i, så risikere man at høre en omgang lort.

Der mener jeg at special butikker er langt bedre. Okay fair nok, der er nok også brodne kar ind imellem


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


Provision er kun et ledelsesredskab. Vi kan som kunder være revnende ligeglade med, om en arbejdsgiver bruger dette redskab eller andre redskaber til at gennemføre sine retningslinier for salg.

Kunderne kan da bestemt ikke være ligeglade når de pga. ledelsesredskabet

Har du overhovedet forstået, hvad jeg skrev?

Det er arbejdsgiverens retningslinier, du skal interessere dig for, hvis du absolut har brug for at kende sælgers motivation.

Jeg gentager:
Om han bruger provision eller andre redskaber til at gennemføre sine retningslinier, kan du være revnende ligeglad med.


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 16:01
Nu arbejder jeg selv i fona. Og vores første priotet er at dække kundes behov. For vi lever på at kunderne kommer igen. Ja vi får provision som de gør i hele den her branche. men står jeg mellem 2 skærme og den ene er bedre end den anden og koster det samme så vejleder jeg altid kunden til at tage den bedste også selvom den anden skærm ville udløse provision og faktisk også ville ku ha dækket kundens behov.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af baekgaard baekgaard skrev:


Den Radiohandelskole i ringsted, den kender jeg ganske udmærket. største delen af det som læres er (ihvertfald de sidste par år) udstilling af produkter og lignende. 
Okay, det er slet ikke det billede jeg har om det. Sidste år var jeg to gange derover. De første 14 dage var kun omkring lyd. De næste 14 dage var kun omkring billede og video. Synes man får rigtig meget ud af det.


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 17:03
sludder baekgaard. det er nok den mest kompetente undervisning du overhovedet får inden for den her branche. det er virkelig folk der ved hvad de snakker om. jeg syntes endda at det tilsidst blev lidt for teknisk.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


Provision er kun et ledelsesredskab. Vi kan som kunder være revnende ligeglade med, om en arbejdsgiver bruger dette redskab eller andre redskaber til at gennemføre sine retningslinier for salg.

Kunderne kan da bestemt ikke være ligeglade når de pga. ledelsesredskabet

Har du overhovedet forstået, hvad jeg skrev?

Ja det skulle jeg da mene.

Citér
Det er arbejdsgiverens retningslinier, du skal interessere dig for, hvis du absolut har brug for at kende sælgers motivation.

Jeg gentager:
Om han bruger provision eller andre redskaber til at gennemføre sine retningslinier, kan du være revnende ligeglad med.

Måske måske ikke. Sagen er bare den, sælgeren overfor en forbruger skal være uvildig. At virkeligheden er helt anderledes kan vi hurtigt blive enige om, men det hjælper bare ikke på, at der er tale om tvivlsomme ledelsesredskaber i virksomheder der henvender sig til forbrugere.


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 17:31
tjaa synes da det er mere grotesk at man bruger provisionsordninger hvor det gælder menneskeliv. altså vagtlægen, hvis vagtlægen kan klare det over telefonen får han provision det gør han ikke hvis personen skal ha en tid og værst er det hvis de skal sende vagtlægen til den pågældende adresse.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:


Måske måske ikke. Sagen er bare den, sælgeren overfor en forbruger skal være uvildig.
 
Hvem siger det?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Chicco
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Det er altså en underlig naivitet, der præger denne tråd.

Chicco og co., tror I virkelig på, at en fastaflønnet sælger i modsætning til en provisionssælger er en uvildig rådgiver?

Uanset om sælgeren får provision eller ej, vil han forsøge at sælge efter de retningslinier, arbejdsgiveren har udstukket.

Uanset om sælgeren får provision eller ej, vil sælgeren blive bedømt af sin arbejdsgiver på de resultater, han opnår.

Provision er kun et ledelsesredskab. Vi kan som kunder være revnende ligeglade med, om en arbejdsgiver bruger dette redskab eller andre redskaber til at gennemføre sine retningslinier for salg.
 
Eftersom jeg selv arbejder med salg til dagligt og har gjort det i 15 år efterhånden, så ja!
For mit eget vedkommende kan jeg klart sige, at hvis jeg fik min løn som en fast løn uanset om jeg sælger produkt A eller produkt B, så ville jeg da være mest interesseret i at kunden får det rigtige produkt.
 
Som du selv påpeger, så er provision et ledelsesværktøj som kan præge sælgere til at sælge et bestemt produkt eller gå efter så høj omsætning som muligt. I det her tilfælde mener jeg dog det er helt forkert anvendt. I stedet skulle man enten give provision ud fra balance-score-card princippet. Altså stille nogle målepunkter op, som eks. kundetilfredshed og lign. som man så aflønner ud fra.
 
Uanset hvad i siger om at i kender en, der kender en der kender.. som eks. er chef i en Fona og han siger, at de vil afdække kundens behov, så forholder det sig bare sådan at ud fra en sælgers synspunkt, så handler det om at få tjent til dagen og vejen, hvilket man grundet den lave grundløn i eks. Fona er nødt til at gøre via provision.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Chicco Chicco skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Det er altså en underlig naivitet, der præger denne tråd.

Chicco og co., tror I virkelig på, at en fastaflønnet sælger i modsætning til en provisionssælger er en uvildig rådgiver?

Uanset om sælgeren får provision eller ej, vil han forsøge at sælge efter de retningslinier, arbejdsgiveren har udstukket.

Uanset om sælgeren får provision eller ej, vil sælgeren blive bedømt af sin arbejdsgiver på de resultater, han opnår.

Provision er kun et ledelsesredskab. Vi kan som kunder være revnende ligeglade med, om en arbejdsgiver bruger dette redskab eller andre redskaber til at gennemføre sine retningslinier for salg.
 
Eftersom jeg selv arbejder med salg til dagligt og har gjort det i 15 år efterhånden, så ja!
For mit eget vedkommende kan jeg klart sige, at hvis jeg fik min løn som en fast løn uanset om jeg sælger produkt A eller produkt B, så ville jeg da være mest interesseret i at kunden får det rigtige produkt.
 
Som du selv påpeger, så er provision et ledelsesværktøj som kan præge sælgere til at sælge et bestemt produkt eller gå efter så høj omsætning som muligt. I det her tilfælde mener jeg dog det er helt forkert anvendt. I stedet skulle man enten give provision ud fra balance-score-card princippet. Altså stille nogle målepunkter op, som eks. kundetilfredshed og lign. som man så aflønner ud fra.
 
Uanset hvad i siger om at i kender en, der kender en der kender.. som eks. er chef i en Fona og han siger, at de vil afdække kundens behov, så forholder det sig bare sådan at ud fra en sælgers synspunkt, så handler det om at få tjent til dagen og vejen, hvilket man grundet den lave grundløn i eks. Fona er nødt til at gøre via provision.
Sådan er det altså bare langt fra alle steder. Nu kan jeg jo kun snakke for de to steder jeg har arbejdet, men har kun oplevet én medarbejder som måske har overskredet grænsen for hvad ærlig vejledning er. De andre(inklusiv mig selv) prøver selvfølgelig at sælge så dyrt TV som muligt, MEN det sker ud fra ærlig rådgivning og i sidste ende er det jo kunden som skal sige ja eller nej.


Skrevet af: Chicco
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af baekgaard baekgaard skrev:



Nu er jeg kun deltids som et studiejob, så jeg er kun igennem, det de kalder bilka skolen, som er en kursus, som er udviklet til den enkelte afdeling.

Den Radiohandelskole i ringsted, den kender jeg ganske udmærket. største delen af det som læres er (ihvertfald de sidste par år) udstilling af produkter og lignende. Det er klart at der også kommer lidt teknisk viden. Men jeg holder stadig på, at man kan få samme vejledning i Bilka og elgiganten, som i fona og expert (kender ikke til hifiklubben eller B&O). Det eneste der laver udsvinget er interesse. Da jeg havde været i Bilka i 1-2 måneder havde jeg samme "tekniske" viden, som mine venner.

Det er ikke fordi jeg vil lange ud efter nogle bestemte butikker, eller fremhæve en anden. Jeg vil bare frem til, at uanset hvilken kæde man går ind i, så risikere man at høre en omgang lort.

Der mener jeg at special butikker er langt bedre. Okay fair nok, der er nok også brodne kar ind imellem
 
Eftersom jeg selv har taget uddannelsen på radiohandlerskolen. og vil meget gerne påpege at den er yderst kompetent og omfater både produktkendskab, men i ligeså høj grad salgsteknik og behovsafdækning!
 
Du skal have en basal teknisk grundviden om radio/tv, hvilket du får. Jeg vil give dig ret i, at hvis man skal have udvidet kendskab skal det komme via interesse. Men 90% af familien Danmark tror eksempelvis stadig, at Watt angivelsen på et stereoanlæg viser hvor højt det kan spille og at man kan lave en direkte sammeligning mellem de forskellige producenters angivelser.
 
Derfor behøver uddannelsen nødvendigvis ikke omfatte avanceret teknisk kendskab til den bagvedliggende teknik og du vil som fritidsentutiast sagtens kunne vide meget mere end en der er uddannet på skolen, men som ikke har interessen i at lære mere end det.
 
 


Skrevet af: StockBroker
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 18:15
Indholdet til uddannelsen som salgsassistent med speciale i Radio-tv & multimedia kan ses her: http://www.eucringsted.dk/eucr.aspx?id=34 - http://www.eucringsted.dk/eucr.aspx?id=34 http://www.eucringsted.dk/eucr.aspx?id=34 - .

1. skoleophold:

Branchekendskab, Personlig video-præsentation, Kropssprog, Behovsanalyse, Salgets afslutning, Eftersalg og reklamationer, Telefonbetjening, Video projekt, Lovgivning.

2. skoleophold:
Grundlæggende lydlære, Forskærkere, Tunere, Højttalere, Digitale audiomedier, Mini projekt, Det digitale hjem, Teleudstyr, Autoradio.

3. skoleophold:

TV Video, Camcorder, Digital video, Surround lyd, Miniprojekt, Satellit tv, Antenner, Licensregler, CE mærkning, Audio/videobånd, Oplæg til fagprøve.

4. skoleophold:
Idegrundlag, Regnskab og budget, Handlingsparametre, Introduktion til rapportskrivning, Profilanalyse, Valg af koncept, Butikkens rammer, Leverandørvalg, Markedsføring, Sortiment, Introduktion til fagprøve.


Så flere af de antagelser og gætterier omkring indholdet (eller manglen på samme) på Radiohandlerskolen i Ringsted kan hermed afkræftes.

Alle får en grundig indsigt i teknologier, produkter, salgsteknikker, regnskab mv., hvorfor uddannelsen ikke ligefrem kan siges at være ensporet, eller kun fokuseret på opstilling og placering som nævnt tidligere. Derudover er de personer, som underviser på skolen, bl.a. udvalgt til de enkelte "områder" af uddannelsen, så den studerende derved får en kompetent undervisning.

Men dette emne med kvaliteten af Radiohandlerskolen var vist heller ikke intentionen med tråden, når han har givet den navnet "Fona og provisionsprikken?". 

-------------
Venlig Hilsen
JR


Skrevet af: vasif
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 18:17
Jeg er ligeledes uddannet på Radiohandlerskolen i Ringsted. Hvor meget man får ud af det, afhænger af den enkelte. Nogle vælger at sløse sig igennem forløbet, imens andre vælger at tage sig sammen. Hvis man hører til sidstenævnte kategori, er der rigtig meget at komme efter, for rådgivningen er kompetent, krydret med en del teknik-snak, og man kommer igennem rigtig mange emner, dog bestemt ikke alt, hvoraf den førnævnte interesse er vigtig for at udvide sin horisont.

Den afsluttende eksamensopgave er bestemt heller ikke for børn:) Der er rigtig mange der dumper, typisk dem som har sløset sig igennem forløbet.

4. skoleophold er efter min mening klart den sværeste del af forløbet.


Skrevet af: StockBroker
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 18:21
Og nu vi er ved sidespring, så tilbyder skolen (EUC) et spændende kursus for fagfolk i "Chokolade & konfecture". http://www.eucringsted.dk/eucr.aspx?id=994 - http://www.eucringsted.dk/eucr.aspx?id=994 .
Se hvem er ikke interesseret i det Tongue Wink Thumbs Up


-------------
Venlig Hilsen
JR


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 19:03
Den enkelte forbruger er ansvarlig for sig selv og sine penge. Der er intet nyt i, at virksomheder og sælgere helst vil hive så mange penge som muligt ud af den enkelte kundes lommer. Derfor: Brug hovedet før du bruger pengene.
 
Det er utroligt, at børn i folkeskolen lærer at lægge to og to sammen, men ikke lærer at bruge det når de bliver voksne. Derfor er der stadigvæk mange der køber fladskærme og andet på kredit. Man bliver jo rig af, at betale dyre renter...LOL


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:


Måske måske ikke. Sagen er bare den, sælgeren overfor en forbruger skal være uvildig.
 
Hvem siger det?

Det følger som sådan af Købelovens bestemmelser specielt §75a, hvor en ikke-uvildig sælger hurtigt vil komme ud i, at køberen kan gøre købelovens mangelsbeføjelser gældende.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419
Derudover kan markedsføringslovens §3 muligvis være relevant, det er dog lidt mere tvivlsomt.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 21:06
morten_b, kan vi ikke lige få din definition på "uvildig"? Du må lægge en helt anden betydning i det ord, end vi andre gør, hvis du mener, at manglende uvildighed giver problemer i forhold til §75a.

Vildledning vil give problemer i forhold til paragraffen, men nu snakker vi om manglende uvildighed, ikke vildledning.


Skrevet af: Chicco
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:


Måske måske ikke. Sagen er bare den, sælgeren overfor en forbruger skal være uvildig.
 
Hvem siger det?

Det følger som sådan af Købelovens bestemmelser specielt §75a, hvor en ikke-uvildig sælger hurtigt vil komme ud i, at køberen kan gøre købelovens mangelsbeføjelser gældende.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419
Derudover kan markedsføringslovens §3 muligvis være relevant, det er dog lidt mere tvivlsomt.
 
Morten der er noget du helt har misforstået. Der står intet i købeloven om at en sælger af radio/tv skal give en kunde uvildig rådgivning. Hvis jeg som sælger synes bedre om TV A end TV B og på baggrund heraf anbefaler en kunde at købe TV A, så er jeg ikke uvildig, men det er ikke ulovligt.
 
Loven siger, at det er forbudt at vildlede en kunde, men det er noget helt andet. Det vil være hvis jeg lover en kunde at hans nye tv kan lave kaffe, hvilket det naturligvis ikke kan.
 
I henhold til tråden her, så er der således heller intet ulovligt i at en sælger sælger de varer der giver ham den bedste provision, så længe han ikke vildleder kunden.


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 23:26
må ærligt indrømme, jeg er personlig også lidt kold over for det.. fint nok man kan finde ud af sådanne ting, og så må man jo tage det med i sine overvejelser.

Vildledning / vejledning, den kan jo stadig vurderes sådan, spørger jeg en fona sælger om TV A er bedre end TV B, og han VED at den er det, men siger TV B pga provision, hvilket tit sker, så er det jo også direkte vildledning.

og det er jo tit det der sker, hører de vildeste forklaringer på hvorfor folk skal købe et phillips / samsung / sony / panasonic / whatever, frem for andet, som slet ikke hænger sammen med virkeligheden.

om det er uvidenhed, det kan jo også være.

Men reelt så mener JEG personligt, at kunden skal beskytte sig selv, det er også bedre for mig at man stiller krav til kunden, det er sundt at blive udfordret, ellers kan vi bare rende rundt som droner, ikke gøre os kloge, og regne med alle andre løser vores problemer.

Alle har jo også en "nørd" i familien der kan vejlede hvis det er nødvendigt.

det er vel også ALMENT viden, at enhver forretning forsøger at SÆLGE produkter. så kan man sige i visse brancher forsøger man at sælge det man ved kunden bliver glad for, fordi man gerne vil lave et mer salg, eller et salg senere til samme kunde.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 00:14
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:


Vildledning / vejledning, den kan jo stadig vurderes sådan, spørger jeg en fona sælger om TV A er bedre end TV B, og han VED at den er det, men siger TV B pga provision, hvilket tit sker, så er det jo også direkte vildledning.
Tit sker? Hvad bygger du lige det på? Hvorfor skulle en butik som fona have en politik som sagde man skulle lyve overfor kunden for at få penge i kassen, eller er sælgere bare af natur et uærligt folkefærd som ikke kan tjene penge på ærlig rådgivning?
Ja, der er brådne kar som skiller sig ud, men holder stadig på det er en meget meget lille procent del.  
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:


det er vel også ALMENT viden, at enhver forretning forsøger at SÆLGE produkter. så kan man sige i visse brancher forsøger man at sælge det man ved kunden bliver glad for, fordi man gerne vil lave et mer salg, eller et salg senere til samme kunde.
og sådan tror jeg det er i langt de fleste tilfælde


Skrevet af: SteffenD89
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 01:25
Jeg ser egentlig det største problem som forbrugeren. Folk ved sku' godt (eller burde vide!) at hvis du går ud i Bilka og forventer ekspertrådgivning fra en 18-årig deltidsarbjeder, så får man altså ikke mere rådgivning end hvad knægten selv har opsnappet - hvilket i de fleste tilfælde nok er meget lidt! Er man fortvivlet findes der næsten altid en i familien eller blandt vennekredsen som kan hjælpe, og hvis ikke så findes der da internettet hvor man både kan finde info på dansk og engelsk.
 
At Fonamedarbejderne er provisionslønnet skal da ikke komme bag på nogen som helst. De fleste mennesker som kommer ind i Fona for at få rådgivning er nok i sidste ende tilfreds med det produkt de kommer hjem, og er sådan set ligeglade med resten. Hvis disse mennesker i virkeligheden ønskede en bedre rådgivning, findes der da adskillige "specialbutikker" som man kan gøre brug af, eller som nævnt internettet.
 
Jeg ser sådan set ikke noget problem i dette emne. Vil man ha' noget ordenligt så man kan få det bedste ud af sine penge må man lave lidt research, og det kan Hr og Fru Danmark godt finde ud af, de gider bare ikke.


-------------
http://bf3stats.com/stats_pc/SteffenD89">


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 02:44
@SteffenD89
Kunne ikke være mere enig..

 


Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

morten_b, kan vi ikke lige få din definition på "uvildig"? Du må lægge en helt anden betydning i det ord, end vi andre gør, hvis du mener, at manglende uvildighed giver problemer i forhold til §75a.

Vildledning vil give problemer i forhold til paragraffen, men nu snakker vi om manglende uvildighed, ikke vildledning.

Du har ret i, at jeg sammenkæder uvildighed og vildledning, da jeg dybest set mener, at det i denne sammenhæng er to sider af samme sag.


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af SteffenD89 SteffenD89 skrev:

Hvis disse mennesker i virkeligheden ønskede en bedre rådgivning, findes der da adskillige "specialbutikker" som man kan gøre brug af, eller som nævnt internettet.
 
og her findes det ikke? Jo det gør det bestemt!


-------------
.....


Skrevet af: SteffenD89
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af SteffenD89 SteffenD89 skrev:

Hvis disse mennesker i virkeligheden ønskede en bedre rådgivning, findes der da adskillige "specialbutikker" som man kan gøre brug af, eller som nævnt internettet.
 
og her findes det ikke? Jo det gør det bestemt!
 
Hvor er "her"?


-------------
http://bf3stats.com/stats_pc/SteffenD89">


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:


Du har ret i, at jeg sammenkæder uvildighed og vildledning, da jeg dybest set mener, at det i denne sammenhæng er to sider af samme sag.

Det kan du ikke tage for givet. Man kan sagtens give en korrekt - men ikke uvildig - rådgivning.


Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:


Du har ret i, at jeg sammenkæder uvildighed og vildledning, da jeg dybest set mener, at det i denne sammenhæng er to sider af samme sag.

Det kan du ikke tage for givet. Man kan sagtens give en korrekt - men ikke uvildig - rådgivning.

Du har selvfølgelig ret i, at min påstand ikke er almengyldig. Min påstand er et resultat af efterhånden at have oplevet "rådgivning" i diverse butikker som reelt er vildledning af kunder der enten ikke kan eller vil sætte sig bare lidt ind i hvad det er de er ved at bruge et mere eller mindre stort beløb på.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:


Du har selvfølgelig ret i, at min påstand ikke er almengyldig. Min påstand er et resultat af efterhånden at have oplevet "rådgivning" i diverse butikker som reelt er vildledning af kunder der enten ikke kan eller vil sætte sig bare lidt ind i hvad det er de er ved at bruge et mere eller mindre stort beløb på.
 
Der er en meget væsentlig forskel på fejlagtig rådgivning, og at anbefale et produkt man tjener mere på men som stadig opfylder de krav kunden stiller op.
 
Provision eller ej, så er en sælger per definition aldrig uvildig - heller ikke jeg. Derfor mener jeg ikke at provisionen i sig selv er interessant. Det interessante er butikkens almene politik omkring rådgivning, både i teori og praksis. Alle butikker SIGER når man spørger, at deres fokus er på seriøs og korrekt rådgivning. Hvor meget det kommer til udtryk i praksis, er ret forskelligt. Det JEG synes er problematisk i denne sammenhæng, er at hele markedet har taget en drejning mod discount-markedet, der gør at elektronik-varehusene i folks opfattelse er blevet til den "seriøse" radio-handler, sat overfor supermarkeder og internet-butikker, så folk forventer seriøs og kompetent rådgivning i metervare-butikker (jeg vil undlade at nævne navne). Folk forstår ikke at disse butikker i vid udstrækning ikke er meget mere end Bilka uden madvarer. Et af problemerne er at de fleste først forstår hvor mangelfuld betjeningen er efter de har handlet, hvis de da overhovedet opdager det, og når de så skal handle noget nyt næste gang, så har de glemt det igen.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: sodaha
Skrevet den: 16-Februar-2010 kl. 20:38
BT har en artikel om provisionsprikken i FONA:
http://www.bt.dk/digital/saadan-tjener-fonas-saelgere-paa-dig - http://www.bt.dk/digital/saadan-tjener-fonas-saelgere-paa-dig


-------------
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 16-Februar-2010 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af sodaha sodaha skrev:

BT har en artikel om provisionsprikken i FONA:
http://www.bt.dk/digital/saadan-tjener-fonas-saelgere-paa-dig - http://www.bt.dk/digital/saadan-tjener-fonas-saelgere-paa-dig
Seriøst, hvad er problemet? Ja, det kan da godt være NOGEN sælgere vælger at rådgive ud fra deres pengepung. Men kom ikke og fortæl mig at fona er den eneste butik i landet som har NOGLE ansatte som måske tænker lidt for meget på deres egen pengepung. Sådan er det sk* da i alle brancher. Tror BT seriøst på at prik-bonusen er skabt så deres ansatte kan gennemskue hvordan de snyder kunderne mest? Nej vel, kunne jo faktisk være nogle kunder kom hjem med et bedre TV netop fordi sælgerne har kunne argumenter for hvorfor et bedre TV vil være bedre for kunden. IGEN set ud fra objektiv rådgivning. 

Eller er Radio/TV branchen bare pr. definition en krejler branche som selv må bevise det modsatte uden at blive beskyldt for alt muligt lort?

"Det er gavnligt for branchen, hvis der kom fokus på kundens tilfredshed - og sælgeren blev belønnet herefter. Man kunne belønne rådgivningens kvalitet."

oh, okay. Jamen hvis kunden ikke er tilfreds så kommer de jo næppe tilbage igen, hvilket jo ikke giver flere penge til sælgeren


Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 17-Februar-2010 kl. 10:18
Hvis man kommer ind i en detailbutik og spørger en af de ansatte til råds, har man da vist ikke for mange brikker at flytte rundt på, hvis man tror at man får en helt uvildig rådgivning, som om han var en upartisk tredjepart. Og så er det da ligegyldigt om butikken hedder Fona, Hifiklubben eller what so ever... Når alt kommer til alt vil sælger helst tjene mest muligt og køber slippe billigst muligt. God rådgivning og kundeservice vil altid komme i anden række.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-Februar-2010 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Hvis man kommer ind i en detailbutik og spørger en af de ansatte til råds, har man da vist ikke for mange brikker at flytte rundt på, hvis man tror at man får en helt uvildig rådgivning, som om han var en upartisk tredjepart. Og så er det da ligegyldigt om butikken hedder Fona, Hifiklubben eller what so ever... Når alt kommer til alt vil sælger helst tjene mest muligt og køber slippe billigst muligt. God rådgivning og kundeservice vil altid komme i anden række.
 
Dér hvor man til dels kan slippe udenom problemet, er i butikker (som der i tv-branchen godt nok er ret få af) hvor man har prissat det hele ærligt og oprigtigt, i stedet for "elevator-priser". Jeg tjener (procentvist) nogenlunde det samme uanset hvilken projektor jeg sælger, fordi jeg ikke har "indtrækkere" som er sat kunstigt lavt for at skabe opmærksomhed. Derfor er det ret ligegyldigt for indtjeningen om jeg peger på det ene eller det andet produkt (okay, jeg har så heller ikke så mange mærker at vælge imellem...). Det er lidt dér jeg vil hen med alle mine indlæg i kommentar-feltet, selve provisions-delen er da det mindste af det, hvis man går ind i en butik der skriger langt væk af "supermarked", så må man forvente at rådgivningen er efter det. Hvis der hænger 40 tv i butikken fra 10 forskellige mærker, så har sælgeren ikke en jordisk chance for at vide nok om dem alle sammen til at give en seriøs rådgivning.
 
Det vil nok være ualmindeligt kedelig journalistik, men det ville være rart bare _engang_ imellem at læse en artikel om hvad man SKAL gøre som forbruger, i stedet for hvad man IKKE skal gøre. Man skal ikke gå i Fona ifølge BT, aha. Jamen hvor skal man så gå hen? Elgiganten? Det er jo dét der typisk sker, "hvad man ikke ved har man ikke ondt af". Så hører man noget negativt om et firma, så vælger man et andet firma, som ikke nødvendigvis er bedre men som bare tilfældigvis ikke var dem der blev "opdaget". Hvad gør pressen reelt for at klæde forbrugeren på til at udvælge den rigtige forretning? I vildeste fald, så skriver man nogle overfladiske artikler om hvilket _produkt_ der er bedst ud af 4-5 mere eller mindre tilfældigt udvalgte, men hvis rådgivningen i butikkerne er så stort et problem, hvad så med at forklare folk at det muligvis kunne betale sig at henvende sig til sælgere der rent faktisk har forstand på tingene og prissætter tingene ærligt, i stedet for at henvise til EDBpriser og konkludere at forretninger der tager mere end dét for tingene er ågerkarle?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 17-Februar-2010 kl. 11:48
Man skal heller ikke købe BT eller andre aviser, for de bruger sensationsjournalistik for at sælge flere aviser. Der er mere salg i en sensation om at nogen er ude på at snyde dig, end på en historie om at folk og firmaer opfører sig pænt.

Og man skal heller ikke se forbrugerprogrammer på tv, for de bruger også sensationsjournalistik for at tiltrække flere seere.

Og sådan kan man blive ved... Wink


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 17-Februar-2010 kl. 11:51
jeg syntes da det er fint nok... om man holder styr på sine forretninger på den ene eller anden måde er da et fedt... der er jo ingen der tvinger kunden til at købe varen.
 
Men monikke Fona vælger en anden måde nu da den jo har fået så meget opmærksomhed... man kunne jo bare have en lille håndscanner til hver enkelt medarb. så de kunne scanne stregkoden ind også havde de deres relevante salgsinfo ved hånden, uden nogle kunne se det.
 
Som det er nu kan kunderne jo se hvor der er mest at prutte om LOL


-------------
Mvh

René


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 17-Februar-2010 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

... Når alt kommer til alt vil sælger helst tjene mest muligt og køber slippe billigst muligt. God rådgivning og kundeservice vil altid komme i anden række.
 
Det er en generalisering som er decideret løgn!
 
Personligt har jeg aldrig været ansat steder, hvor provision har været en del af lønnen. Ligesom jeg sætter en personlig ære i at sælge kunderne, hvad jeg mener er et godt produkt (for kunden og til prisen). Jeg har således ofte solgt TV, som prismæssigt var væsentligt under det kunden var villig til at betale, simpelthen fordi det pågældende TV opfyldte kundens behov, og var billedmæssigt bedre, end de dyrere TV de ellers havde kig på!
 
M.v.h.


Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 17-Februar-2010 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

... Når alt kommer til alt vil sælger helst tjene mest muligt og køber slippe billigst muligt. God rådgivning og kundeservice vil altid komme i anden række.

 
Det er en generalisering som er decideret løgn!
 
Personligt har jeg aldrig været ansat steder, hvor provision har været en del af lønnen. Ligesom jeg sætter en personlig ære i at sælge kunderne, hvad jeg mener er et godt produkt (for kunden og til prisen). Jeg har således ofte solgt TV, som prismæssigt var væsentligt under det kunden var villig til at betale, simpelthen fordi det pågældende TV opfyldte kundens behov, og var billedmæssigt bedre, end de dyrere TV de ellers havde kig på!
 
M.v.h.

Jeg tror du misforstår min generalisering. Når jeg skriver "sælger", mener jeg den der reelt sælger varen og tjener på den, dvs. butiksejeren - ikke den fx timelønnede medarbejder, som rigtigt nok kan være mere ligeglad med, hvor høj avance et salg af et givent produkt medfører. Medarbejderen får jo sin løn for den tid han/hun arbejder, provision eller ej. En ejer vil dog se anderledes på det. I sidste ende vil det for denne altid dreje sig om at tjene penge på salg. Og hvis der ikke tjenes nok penge til at det er en sund forretning, kan det jo være fuldstændig ligegyldigt, hvor god rådgivning og service der ydes. Så må nøglen drejes om.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:


Jeg tror du misforstår min generalisering. Når jeg skriver "sælger", mener jeg den der reelt sælger varen og tjener på den, dvs. butiksejeren - ikke den fx timelønnede medarbejder, som rigtigt nok kan være mere ligeglad med, hvor høj avance et salg af et givent produkt medfører. Medarbejderen får jo sin løn for den tid han/hun arbejder, provision eller ej. En ejer vil dog se anderledes på det. I sidste ende vil det for denne altid dreje sig om at tjene penge på salg. Og hvis der ikke tjenes nok penge til at det er en sund forretning, kan det jo være fuldstændig ligegyldigt, hvor god rådgivning og service der ydes. Så må nøglen drejes om.
 
Det er stadig en grov generalisering. Om noget, så kan ejeren være endnu mere tilskyndet til at lavet det RIGTIGE salg i stedet for det hurtige salg, fordi han (forhåbentligt) forstår værdien af tilbagevendende kunder.
 
Humlen er, at jo mere en butik skaffer sine kunder ved hjælp af slagtilbud og reklameaviser, i forhold til "word-of-mouth", jo mere skal man forvente at butikken generelt satser på de hurtige penge - kunderne kommer jo - desværre - alligevel igen næste gang der kommer en tilbudsavis på gaden, så derfor er der simpelthen ikke den samme vigtighed i at holde kunderne tilfredse. I betragtning af hvor lidt tid jeg har brugt i de store elektronik-varehuse, er det skræmmende at tænke tilbage over hvor mange gange jeg har overhørt en kunde stå og beklage sig over ENDNU engang at have fået elendig service. Jamen så find dog for helv... et andet sted at handle mand! Hvor meget skal der til for at holde folk væk?
 
Den enkelte sælger er bare repræsentant for firmaet, og gør som udgangspunkt dét firmaet kræver af ham. Provision er en motivationsfaktor til at lave "pistol-salg", men det er ikke _direkte_ sammenhængende, du kan sagtens stille krav til en sælger om at han skal fokusere på de produkter der giver flest penge til firmaet, uden at give ham provision. Det er jo altså ikke sådan at når man har ansat en sælger, så får han bare lov til at gå rundt og gøre som det passer ham.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 13:07
Hr. og Fru Jensen tager en smut i byen for at købe en ny fladskærm. De kigger ind hos Fona hvor de tidligere har købt og fået en god behandling. Sælgeren fortæller dem at han har et rigtig godt tilbud til dem. Et "LED" tv som er nedsat. "LED er noget helt nyt, og bare det bedste", og så til "Kampagnepris"! Der var de godt nok heldige. De lader sig overbevise om at de gør en rigtig god handel. Få dage efter kommer den udeboende søn på besøg og spørger hans far hvad han gav for "LED" skærmen. Da han kommer hjem tjekker han lige på www.pricerunner.dk. Han finder ud af at hans forældre betalte 2.400 kr. mere med "tilbudet" i Fona end de kunne have fået det samme tv for i en webbutik. Ikke nok med dét. Ved et tilfælde kommer han ind på www.flatpanels.dk og opdager at hans forældre kunne have fået en noget bedre fladskærm i samme størrelse til en endnu lavere pris end selv prisen i webshoppen. Han ringer til hans forældre, og fortæller dem at de er blevet taget godt og grundigt ved næsen. De betalte for meget, for for lidt. Den slags historier er der desværre alt for mange af.

I gamle dage var det meget nemmere for Hr. og fru Danmark at gennemskue den slags. Der var kun billedrørs tv, og ikke et hav af forkellige modeller fra hvert enkelt firma. Desuden var der ingen prisportaler og webshops. Det havde bare den ulempe at der også var meget mindre konkurrence end i dag. Jeg kan huske da et 26 tommers 50Hz billedrørs tv kostede 11.000 kr. LOL


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

I gamle dage var det meget nemmere for Hr. og fru Danmark at gennemskue den slags. Der var kun billedrørs tv, og ikke et hav af forkellige modeller fra hvert enkelt firma.
 
Det er så ikke helt rigtigt. Tager vi den dengang foretrukne størrelse, så kunne du vælge mellem:
 
- 2 modeller fra Bang & Olufsen
- 5 modeller fra Philips
- 4-5 modeller fra Nokia
- 3-4 modeller fra Panasonic
- Flere modeller fra Finlux
- Flere modeller fra Luxor
- flere jeg ikke har nævnt (f.eks. Goldstar m.fl.)
 
Så hvor er det lige at du mener at det var mere enkelt?? LOL
 
M.v.h.
 


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

I gamle dage var det meget nemmere for Hr. og fru Danmark at gennemskue den slags. Der var kun billedrørs tv, og ikke et hav af forkellige modeller fra hvert enkelt firma.
 
Det er så ikke helt rigtigt. Tager vi den dengang foretrukne størrelse, så kunne du vælge mellem:
 
- 2 modeller fra Bang & Olufsen
- 5 modeller fra Philips
- 4-5 modeller fra Nokia
- 3-4 modeller fra Panasonic
- Flere modeller fra Finlux
- Flere modeller fra Luxor
- flere jeg ikke har nævnt (f.eks. Goldstar m.fl.)
 
Så hvor er det lige at du mener at det var mere enkelt?? LOL
 
M.v.h.
 

Hvad er det for årstal som du tænker på? Hvornår havde hvilke butikker 4-5 forskellige nye billedrørs modeller fra Panasonic i 26 tommer, og som kostede 11.000 kr.? Den tid som jeg tænker på, var dengang hvor der ikke kom 4-5 nye modeller i samme størrelse fra det samme firma hvert år. Altså, længe inden vi fik de første Plasma tv og LCD tv.

Hæhæ, du glemte det gamle mærke ITT. LOL


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 14:05
Jeg tænker på perioden midt 80'erne og frem til midt 90'erne. Og jo, da havde Panasonic 3 - 4 forskellige modeller at vælge mellem, i 28".
 
Jeg glemte at skrive, at ovenstående ALLE var i 28"...
 
ITT? Ja, og DUX...
 
M.v.h.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:



I gamle dage var det meget nemmere for Hr. og fru Danmark at gennemskue den slags. Der var kun billedrørs tv, og ikke et hav af forkellige modeller fra hvert enkelt firma. Desuden var der ingen prisportaler og webshops. Det havde bare den ulempe at der også var meget mindre konkurrence end i dag. Jeg kan huske da et 26 tommers 50Hz billedrørs tv kostede 11.000 kr. LOL
 
Se det er jo hér det begynder at blive interessant: Hvad man ikke ved har man ikke ondt af. Bliver folk snydt mere i butikkerne i dag, fordi de kan købe varerne 20% billigere på nettet? Næh, før havde de jo slet ikke den mulighed. Om noget, så er avancerne i butikkerne mere pressede i dag end dengang. Derfor synes jeg ét af problemerne faktisk er det omvendte, at forbrugerne skal lære at bare fordi en fysisk butik er lidt dyrere end en web-butik, så er man altså ikke nødvendigvis blevet snydt.
 
Hvis jeg skal være lidt grov: I gamle dage var det meget nemmere, for da blev du nemlig ALTID "snydt", hvis vi skal følge dén logik at hvis butikken tjener mere end en web-butik gør i dag, så snyder man kunderne. Hvad er så bedst, at blive "snydt" hvér gang, eller at blive "snydt" hver anden gang men nu skal du selv holde øje med hvornår?
 
Det jeg mener er interessant, er at "hr og fru jensen", de kan altså ikke gennemskue web-butikkernes tilbud. Derfor er det fuldstændigt rablende lige meget hvor meget de ville have kunnet spare dér, de ville ikke kunne finde ud af det. Det betyder ikke at de fysiske butikker _udnytter_ dem, det betyder at de fysiske butikker vælger at give dén type kunder et tilbud som de kan overskue, om ikke andet så bedre end web-butikkerne. Så kommer kloge fætter åge og fortæller dem at NEEEEEEJJJJJ, det er jo HEEEEELT galt, de skulle da have købt X i stedet for Y. Ked af at sige det, men i flertallet af tilfældene er kloge fætter åges råd mindre værd end den værste pistolsælgers. En stor del af dette forums brugere sværger til Pana og Pioneer. Men der er altså RIGTIGT mange kloge fætre åger derude, der går rundt og fortæller hele familien at det der plasma det er altså fuldstændigt yt, de skal købe dét her nye Samsung LED i stedet for. Som så får lov at stå i Dynamisk indstillingen og svitse folks øjenæbler.
 
Når det er sagt, så er det da blevet mere kompliceret at købe tv end det har været, og det stiller større krav til butikkerne. Krav som kunderne desværre ikke sætter, og som butikkerne ikke ville have en jordisk chance for at opfylde hvis de skulle være bare nogenlunde i nærheden af web-butikkernes priser.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 14:26
Uha, jeg tænkte på slutnigen af halvfjerserne og begyndelsen af firserne. Jeg købte mit første fjernsyn brugt som sekstenårig for 2.000 kr. Det var et 26 tommers ITT tv. Et nyt 26 tommers billedrørs tv kostede ca. 11.000 kr., hvis det ikke var et B&o tv. Hvis du læser mit lange indlæg igen, kan du se at jeg skrev 26 tommer.  Ja, det var dengang hvor 26 tommer var STORT! LOL

Det var nemmere i den forstand at der dengang kun var én teknologi at forholde sig til. Prisforskellene var meget mindre end i dag. Hvis man lige så bort fra B&o. Det var også mere normalt at man pruttede om prisen, end det er det i dag.


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 14:31
Otto, jeg siger ikke at folk bliver snydt, men, at sønnen ringer til hans forældre og siger til dem at de er blevet taget ved næsen af den smarte sælger i butikken. Sandheden er dog, at folk jo selv er ansvarlige for deres penge, og det er sælgerens opgave at tjene penge ind til butikken. Nej, folk bliver ikke snydt, men, mange føler sig snydt når de f.eks får at vide af sælgeren i butikken at "LED" bare er det bedste, og så finder de ud af, at det ikke helt holder.

EDIT: Otto, nu vil jeg ikke ligefrem kalde www.flatpanels.dk for "kloge fætter Åge" som sønnen spurgte til råds hos. Jeg synes at Rasmus og co. gør et fint stykke arbejde generelt. Men, ork jada, jeg kender også en klog fætter Åge som bare VED at Samsung LCD er det bedste man kan købe for penge. Det må han da godt mene. Wink


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 14:42
Firebird
 
26" = 28".
Alt efter hvor du måler på billedrøret... Wink
 
M.h.t. priser, så var det ofte dobbelt op eller mere, ved at gå f.eks. fra den billigste til den dyreste Philips.
 
M.v.h.
 


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Firebird
 
26" = 28".
Alt efter hvor du måler på billedrøret... Wink
 
M.h.t. priser, så var det ofte dobbelt op eller mere, ved at gå f.eks. fra den billigste til den dyreste Philips.
 
M.v.h.
 


Også i 1981 hvor jeg var seksten? Nej, det var vidst nærmere fra midten af firserne. Pyyyh, ellers er jeg sgu gået glip af noget dengang jeg var teenager. Nå, jeg havde jo også kun fest og damer i hovedet. Embarrassed


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:



EDIT: Otto, nu vil jeg ikke ligefrem kalde www.flatpanels.dk for "kloge fætter Åge" som sønnen spurgte til råds hos. Jeg synes at Rasmus og co. gør et fint stykke arbejde generelt. Men, ork jada, jeg kender også en klog fætter Åge som bare VED at Samsung LCD er det bedste man kan købe for penge. Det må han da godt mene. Wink
 
Nu taler jeg ikke om nogen bestemt situation. Fakta er at selv blandt "kloge fætter åge'rne", rammer Flatpanels og Recordere stadig kun mindretallet. Der er rigtigt mange der søger "rådgivning" hos familie og venner, og får mindst lige så fejlagtig rådgivning som af en ikke-uvildig sælger. Det er sådan set bare dét jeg vil sige. Det gælder naturligvis ikke HVER gang, ligesom det ikke gælder hver gang at en sælger er uduelig eller pengegrisk.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:



EDIT: Otto, nu vil jeg ikke ligefrem kalde www.flatpanels.dk for "kloge fætter Åge" som sønnen spurgte til råds hos. Jeg synes at Rasmus og co. gør et fint stykke arbejde generelt. Men, ork jada, jeg kender også en klog fætter Åge som bare VED at Samsung LCD er det bedste man kan købe for penge. Det må han da godt mene. Wink
 
Nu taler jeg ikke om nogen bestemt situation. Fakta er at selv blandt "kloge fætter åge'rne", rammer Flatpanels og Recordere stadig kun mindretallet. Der er rigtigt mange der søger "rådgivning" hos familie og venner, og får mindst lige så fejlagtig rådgivning som af en ikke-uvildig sælger. Det er sådan set bare dét jeg vil sige. Det gælder naturligvis ikke HVER gang, ligesom det ikke gælder hver gang at en sælger er uduelig eller pengegrisk.
Enig.

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: sodaha
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Hvad er det for årstal som du tænker på? Hvornår havde hvilke butikker 4-5 forskellige nye billedrørs modeller fra Panasonic i 26 tommer, og som kostede 11.000 kr.? Den tid som jeg tænker på, var dengang hvor der ikke kom 4-5 nye modeller i samme størrelse fra det samme firma hvert år. Altså, længe inden vi fik de første Plasma tv og LCD tv.

Hæhæ, du glemte det gamle mærke ITT. LOL
I 1990 gav jeg 4000 kr for et 20" goldstar TV med text-tv
 
I 1995 gav jeg ca. 15.000 kr for et 28" panasonic tv + en stereo video på tilbud!! (10K for TV & 5K for video)


-------------
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af sodaha sodaha skrev:

Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Hvad er det for årstal som du tænker på? Hvornår havde hvilke butikker 4-5 forskellige nye billedrørs modeller fra Panasonic i 26 tommer, og som kostede 11.000 kr.? Den tid som jeg tænker på, var dengang hvor der ikke kom 4-5 nye modeller i samme størrelse fra det samme firma hvert år. Altså, længe inden vi fik de første Plasma tv og LCD tv.

Hæhæ, du glemte det gamle mærke ITT. LOL
I 1990 gav jeg 4000 kr for et 20" goldstar TV med text-tv
 
I 1995 gav jeg ca. 15.000 kr for et 28" panasonic tv + en stereo video på tilbud!! (10K for TV & 5K for video)
I 2006 gav jeg 3.900 kr. for et 32 tommers JVC CRT tv. Det er godt at vide hvornår og hvad man bør bruge sine penge på.


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Som så får lov at stå i Dynamisk indstillingen og svitse folks øjenæbler.
 
Hvem taler om grov generalisering? LOL


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 11:02
Måske burde www.recordere.dk, få tryk en flyers som kan ligge hos de store elektronik kæder (et sted hvor den kan ses) og selvfølge især hos Fona, www.recordere.dk kunne måske få et samarbejdede i stand med forbrugerenævnet, derved gør men kunder opmærksom på at der er en uvildige sted kan kan få gode råd, før at man køber.


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Måske burde www.recordere.dk, få tryk en flyers som kan ligge hos de store elektronik kæder (et sted hvor den kan ses) og selvfølge især hos Fona, www.recordere.dk kunne måske få et samarbejdede i stand med forbrugerenævnet, derved gør men kunder opmærksom på at der er en uvildige sted kan kan få gode råd, før at man køber.

Tror du selv på, at butikker vil uddele brochurer, som fortæller at man ikke kan stole på deres rådgivning? Confused


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 12:47
Problemet er jo at medierne styre sælgerne som de gør kloge åge. Så når medierne siger at samsungs led er det bedste, så mener sælgeren også dette, og sælgeren tror i bund og grund at han giver kunden en god rådgivning. Sælgeren syntes selv det står godt fordi han ikke ved hvad han skal se efter andet end det den alm kunde. Så kunden vil aldrig blvie "snydt" for de syntes billedet står godt. Hvis den tendens skal ændres skal sælgeren lærer mere om billedekvalitet. Men desværre har medierne meget at skulle have sagt. Jeg har da mistet kunder som gik ud af butikken igen fordi jeg prøvede at anbefale dem et plasma, så de mente at jeg ikke havde styr på tingene, men jeg har da også en del som bliver overbevist og føler de har fået den bedste service.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 12:55
Sigida.
 
Jeg kan tilslutte mig 100%.
Man kunder stiller sig på hælene, når man begynder at tale plasma, for "alle de andre steder" har de jo anbefalet LCD/LED. Når man så via fornuftig argumentation og fornuftige indstillinger, får vist de relle forskelle, så ender de oftest (95%) med en plasma.
Og det er også de kunder som kommer tilbage efterfølgende og siger: "Hold da op hvor er jeg/vi glade for det tv du solgte os. Det er en fornøjelse at se på".
 
M.v.h.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Måske burde www.recordere.dk, få tryk en flyers som kan ligge hos de store elektronik kæder (et sted hvor den kan ses) og selvfølge især hos Fona, www.recordere.dk kunne måske få et samarbejdede i stand med forbrugerenævnet, derved gør men kunder opmærksom på at der er en uvildige sted kan kan få gode råd, før at man køber.
Det var da en gang lort at lukke ud undskyld mig. 
Hvad gør lige dette forum en bedre rådgiver end butikkerne? Når jeg læser herinde, så læser jeg næsten KUN personlige meninger når folk spørger til råds. Folk rådgiver næsten aldrig ud fra hvad kunden faktisk efterspørger, men hvad man personligt synes. Her tænker jeg specielt på alle de plasma forslag der kommer til kunder som efterspørger et TV som er så fladt for muligt og bruger lidt strøm. Her er Samsung LED jo den oplagte løsning, men alligevel bliver der råbt op om hvor fantastisk sort et plasma levere osv osv osv


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Hr. og Fru Jensen tager en smut i byen for at købe en ny fladskærm. De kigger ind hos Fona hvor de tidligere har købt og fået en god behandling. Sælgeren fortæller dem at han har et rigtig godt tilbud til dem. Et "LED" tv som er nedsat. "LED er noget helt nyt, og bare det bedste", og så til "Kampagnepris"! Der var de godt nok heldige. De lader sig overbevise om at de gør en rigtig god handel. Få dage efter kommer den udeboende søn på besøg og spørger hans far hvad han gav for "LED" skærmen. Da han kommer hjem tjekker han lige på www.pricerunner.dk. Han finder ud af at hans forældre betalte 2.400 kr. mere med "tilbudet" i Fona end de kunne have fået det samme tv for i en webbutik. Ikke nok med dét. Ved et tilfælde kommer han ind på www.flatpanels.dk og opdager at hans forældre kunne have fået en noget bedre fladskærm i samme størrelse til en endnu lavere pris end selv prisen i webshoppen. Han ringer til hans forældre, og fortæller dem at de er blevet taget godt og grundigt ved næsen. De betalte for meget, for for lidt. Den slags historier er der desværre alt for mange af.
Det er bare SÅ forkert at trække pris i butikken vs. netbutik-kortet frem her. For hvor skal Hr og Fru. Jensen gå hen hvis de faktisk vil se TVet før de køber det? ja ikke netbutikken. 
Hvor kan de gå hen hvis de har nogle spørgsmål omkring brugen af TVet? Ja ikke netbutikken.
Hvor kan de få rådgivning om hvilket TV som passer dem bedst? Ja SLET ikke netbutikken.

Så kunne de gå ind på flatpanels og få rådgivning og med 99% sikkerhed få anbefalet et plasma ligemeget hvad de ellers havde af behov.


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:12
Heldigvis har vi også internet medierne, og generelt bør man altid være kritisk før man køber f.eks en fladskærm. Jeg synes at folk der bare stoler blindt på dét en sælger siger, og ikke først informerer sig grundigt flere steder, f.eks på internettet, er ret naive. Jeg hører tit: "Dét vidste jeg godt nok ikke". Så plejer jeg at sige noget i denne stil: Hvis man ikke undersøger tingene grundigt, får man ingen viden.

Der er desværre alt for mange mennesker som bare køber fladskærme og alt muligt andet, uden at tænke sig om. Ganske enkelt fordi de ikke har gjort sig umagen, at undersøge tingene grundigt. Hvis de så finder ud af, at de har lavet nogle dumme handler, bliver de vrede på omverdenen, men, folk er selv ansvarlige for deres penge. Laver man en dårlig handel, bør man først give sig selv skylden, og ikke bare føle sig snydt. Det er alt for nemt.

Hvis jeg laver en god handel et sted, kommer jeg igen, og laver en ny god handel samme sted. Eller flere gode handler. LOL


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Der er desværre alt for mange mennesker som bare køber fladskærme og alt muligt andet, uden at tænke sig om. Ganske enkelt fordi de ikke har gjort sig umagen, at undersøge tingene grundigt. Hvis de så finder ud af, at de har lavet nogle dumme handler, bliver de vrede på omverdenen, men, folk er selv ansvarlige for deres penge. Laver man en dårlig handel, bør man først give sig selv skylden, og ikke bare føle sig snydt. Det er alt for nemt.
 
Helt enig!
Men desværre går den offentlige mening i retning af, at ethvert individ i Danmark skal kunne lægge hjernen hjemme i garderoben og tage ud i byen og handle bevidstløst ind. Og hvis man føler sig snydt, så klager man bare - smider en masse brok i diverse fora og skynder sig og ringe til Forbrugerstyrelsen. Dead
 
M.v.h.


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:28
Nemlig Henrik B. Jeg har arbejdet 4år i fona nu og har pt kun haft en utilfreds kunde på en plasma skærm og det var kun fordi det larmede og der var opstået burnin(retention) på skærmen. Ja kunderne bliver nærmest forbavset over jeg står og anbefaler dem en plasma. De siger det bruger mere strøm, så siger jeg bare er de 300kr ekstra om året du skal spændere mere i elforbrug ikke godt givet ud hvis du så får et billede du bedre kan nyde i de 360 dage om året du ser tv. Så kommer de med at man kan ikke se tv om dagen. Så skal man sige jamen fru jensen det har du ikke kunne de sidste 50år du har haft tv, så du skal jo ikke til at tilvænne dig en ny tilværelse, og du ser formentlig også mest tv om aftenen og hvem gider at nyde en god film midt om dagen. og så viser jeg hudtonerne og farverne som har større punch og mere naturlighed end lcdskærmen. Så kommer indvendigen jamen det står ikke ligeså skarpt, så siger jeg ja det har du ret i, men hjemme i din stue vil det blødere billede være mere behageligt at se på, da lysstyrken vil være for højt i alt andet end et butikslokale :p så er den solgt :P Thats how its done.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:30
SÅ hører man efter sin kollega sige til en kunde at plasma er død og kan kun bruges i en mørk kælder men nej den nye samsung led er et fantastisk billede. Hehe dem har jeg stadig ikke fået overbevist, hvordan overbeviser jeg dem. De syntes billedet på plasmaen er kedeligt, de snakker om strømforbrug og reflektioner.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Hr. og Fru Jensen tager en smut i byen for at købe en ny fladskærm. De kigger ind hos Fona hvor de tidligere har købt og fået en god behandling. Sælgeren fortæller dem at han har et rigtig godt tilbud til dem. Et "LED" tv som er nedsat. "LED er noget helt nyt, og bare det bedste", og så til "Kampagnepris"! Der var de godt nok heldige. De lader sig overbevise om at de gør en rigtig god handel. Få dage efter kommer den udeboende søn på besøg og spørger hans far hvad han gav for "LED" skærmen. Da han kommer hjem tjekker han lige på www.pricerunner.dk. Han finder ud af at hans forældre betalte 2.400 kr. mere med "tilbudet" i Fona end de kunne have fået det samme tv for i en webbutik. Ikke nok med dét. Ved et tilfælde kommer han ind på www.flatpanels.dk og opdager at hans forældre kunne have fået en noget bedre fladskærm i samme størrelse til en endnu lavere pris end selv prisen i webshoppen. Han ringer til hans forældre, og fortæller dem at de er blevet taget godt og grundigt ved næsen. De betalte for meget, for for lidt. Den slags historier er der desværre alt for mange af.
Det er bare SÅ forkert at trække pris i butikken vs. netbutik-kortet frem her. For hvor skal Hr og Fru. Jensen gå hen hvis de faktisk vil se TVet før de køber det? ja ikke netbutikken. 
Hvor kan de gå hen hvis de har nogle spørgsmål omkring brugen af TVet? Ja ikke netbutikken.
Hvor kan de få rådgivning om hvilket TV som passer dem bedst? Ja SLET ikke netbutikken.

Så kunne de gå ind på flatpanels og få rådgivning og med 99% sikkerhed få anbefalet et plasma ligemeget hvad de ellers havde af behov.


Det er da ikke forkert. Store koncerner som f.eks Fona kan få meget større rabatter end en netbutik der har en årlig omsætning på f.eks 20 millioner.

Med den rådgivning der er mange i mange butikker, skal man ikke undre sig over at stadigt flere køber fladskærme og andet ind på nettet. Hvis jeg selv gerne ville købe en bestemt fladskærm lokalt, men, forretningen ikke vil give mig en lige så god pris som en netbutik, kan jeg ikke se noget galt i at købe hos netbutikken. Hvis jeg synes at prisforskellen er for høj, jamen, så er den for høj. For mig! Jeg er ret kold på det område.

Når der er nogle gode tilbud i Netto, tager jeg heller ikke til Føtex for at betale mere for de samme produkter. Gør du?


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

SÅ hører man efter sin kollega sige til en kunde at plasma er død og kan kun bruges i en mørk kælder men nej den nye samsung led er et fantastisk billede. Hehe dem har jeg stadig ikke fået overbevist, hvordan overbeviser jeg dem. De syntes billedet på plasmaen er kedeligt, de snakker om strømforbrug og reflektioner.
 
Man viser dem bl.a. hvad den ringe betragtningsvinkel på en LCD/LED, gør ved billedet.  Wink
 
M.h.t. strømforbrug, så er forskellen ikke større, end hvad der svarer til prisen på en isvaffel, hver måned. Skift én pære til en sparepære, så går det lige op.
Kommer de fra et 28" billedrørs-tv, vil de ikke opleve større strømregning, hvis de skifter til en 42" plasma. Og med de kommende Pana skærme får strømforbruget yderligere et kæmpe hak nedad..
 
M.v.h.


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

SÅ hører man efter sin kollega sige til en kunde at plasma er død og kan kun bruges i en mørk kælder men nej den nye samsung led er et fantastisk billede. Hehe dem har jeg stadig ikke fået overbevist, hvordan overbeviser jeg dem. De syntes billedet på plasmaen er kedeligt, de snakker om strømforbrug og reflektioner.
OMG LOL

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Med den rådgivning der er mange i mange butikker, skal man ikke undre sig over at stadigt flere køber fladskærme og andet ind på nettet. Hvis jeg selv gerne ville købe en bestemt fladskærm lokalt, men, forretningen ikke vil give mig en lige så god pris som en netbutik, kan jeg ikke se noget galt i at købe hos netbutikken. Hvis jeg synes at prisforskellen er for høj, jamen, så er den for høj. For mig! Jeg er ret kold på det område.
 
D.v.s. at du er indstillet på, fremover, at det koster f.eks. 500,- at gå ind i en forretning, for at få råd og vejledning, og se modellerne op mod hinanden? 500,- som du så kan få refunderet, hvis du køber en skærm dér.
 
For du "nasser" jo på personalets uddannelse og viden, husleje, strøm m.v., når du forventer "internetpriser" i butikkerne.
 
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:


Når der er nogle gode tilbud i Netto, tager jeg heller ikke til Føtex for at betale mere for de samme produkter. Gør du?
 
Dårlig sammenligning! For når du handler madvarer, tager du jo også bare selv på hylderne. Du har ikke behov for at få en masse at vide af personalet o.s.v.
 
M.v.h.


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:55

Yes henrik især på led skærmene er betragtningsvinklen virkelig elendig man skal bare træde et skridt til siden og den mister farve. Men lige pt har vi ingen rigtig plasma skærme, de er udgået indtil de nye modeller kommer.

Hehe Firebird.
 
Hvordan overbeviser dem, det er jo mega nemt med kunderne, men nej kollegaerne siger at billedet er mørkt kedeligt og hvidt er gråt og så kan man spejle sig i billedet og så koster de mere i strøm.


-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Med den rådgivning der er mange i mange butikker, skal man ikke undre sig over at stadigt flere køber fladskærme og andet ind på nettet. Hvis jeg selv gerne ville købe en bestemt fladskærm lokalt, men, forretningen ikke vil give mig en lige så god pris som en netbutik, kan jeg ikke se noget galt i at købe hos netbutikken. Hvis jeg synes at prisforskellen er for høj, jamen, så er den for høj. For mig! Jeg er ret kold på det område.
 
D.v.s. at du er indstillet på, fremover, at det koster f.eks. 500,- at gå ind i en forretning, for at få råd og vejledning, og se modellerne op mod hinanden? 500,- som du så kan få refunderet, hvis du køber en skærm dér.

Nej da, men jeg er typen som skam godt kunne finde på at købe en fladskærm som jeg har set på en messe, eller hos en af mine venner. Jeg ville heller ikke være bange for at købe en fladskærm hos en netbutik, uden at jeg har set den i en butik. Hvis skærmen er blevet anbefalet flere steder på nettet af profesionelle og folk som har købt den, og dermed har pratiske erfaringer med den hjemme i deres stuer.
 
For du "nasser" jo på personalets uddannelse og viden, husleje, strøm m.v., når du forventer "internetpriser" i butikkerne.

Det er et meget groft udtryk. Jeg køber andre elektroniske produkter end tv i butikerne. Hver gang jeg handler ind i Bilka, "nasser" jeg sgu da heller ikke på Bilka, bare fordi de har fladskærme stående, og jeg ikke køber min fladskærm i Bilka, men, f.eks i Fona eller i en netbutik, fordi jeg kunne få en bedre pris dér. Bilka tjener da stadigvæk penge på mig. Godt for Bilkas aktionærer.
 
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:


Når der er nogle gode tilbud i Netto, tager jeg heller ikke til Føtex for at betale mere for de samme produkter. Gør du?
 
Dårlig sammenligning! For når du handler madvarer, tager du jo også bare selv på hylderne. Du har ikke behov for at få en masse at vide af personalet o.s.v.

Det gør jeg heller ikke hvis jeg køber en af de nye Panasonic plasma tv. Skal vi vædde?
 
M.v.h.

Wink


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

 
Hvordan overbeviser dem, det er jo mega nemt med kunderne, men nej kollegaerne siger at billedet er mørkt kedeligt og hvidt er gråt og så kan man spejle sig i billedet og så koster de mere i strøm.
 
Man fortæller dem at de bør sætte sig ind i, hvad korrekt billedgengivelse er. LOL
Og m.h.t. strømforbrug, så spørger en Ferrari-ejer jo heller ikke om, hvad den kører på literen. Wink
 
Må jeg høre - hvor i landet er det, der arbejder en ordentlig/fornuftig sælger i Fona? Big smile
 
M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:


Det er et meget groft udtryk. Jeg køber andre elektroniske produkter end tv i butikerne. Hver gang jeg handler ind i Bilka, "nasser" jeg sgu da heller ikke på Bilka, bare fordi de har fladskærme stående, og jeg ikke køber min fladskærm i Bilka, men, f.eks i Fona eller i en netbutik, fordi jeg kunne få en bedre pris dér. Bilka tjener da stadigvæk penge på mig. Godt for Bilkas aktionærer.
 
Nu mener jeg så heller ikke at du kan få fornuftig vejledning i Bilka!
Desuden sker det ofte at Bilka ikke tjener en skid på det TV de sælger til dig. Det er på madvarerne de henter pengene. Derfor er det slet ikke en reel sammenligning.
Det svarer jo til at du i Radio/TV-forretningen lige skulle forbi de franske hotdogs, dækkene, dugene og alt det andet, inden du finder skærmene ovre i hjørnet. Hér står der en studerende med bumser, som står og hælder vand ud af ørene...
Og spørger du om de også har en Blu-Ray afspiller til, så peger han i en retning og siger derovre...
 
M.v.h.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

 
Hvordan overbeviser dem, det er jo mega nemt med kunderne, men nej kollegaerne siger at billedet er mørkt kedeligt og hvidt er gråt og så kan man spejle sig i billedet og så koster de mere i strøm.
 
Man fortæller dem at de bør sætte sig ind i, hvad korrekt billedgengivelse er. LOL
Og m.h.t. strømforbrug, så spørger en Ferrari-ejer jo heller ikke om, hvad den kører på literen. Wink
 
Må jeg høre - hvor i landet er det, der arbejder en ordentlig/fornuftig sælger i Fona? Big smile
 
M.v.h.
Nu er det jo ikke alle som går efter korrekt billedgengivelse. Jeg ved godt mit panasonic PX80 kan levere et mere korrekt billede, men det er bare for kedeligt at se på i min verden.
Mange der kommer ind til mig for at købe TV siger de går efter et skarpt og lyst billede. Jamen så er det jo ikke plasma de skal købe.
Hvis de derimod efterspørger det bedste billede til film, så vil jeg forslå dem plasma da film gerne kræver god kontrast og neutrale farver for den bedste oplevelse.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:


Når der er nogle gode tilbud i Netto, tager jeg heller ikke til Føtex for at betale mere for de samme produkter. Gør du?
Kun hvis jeg ved jeg får mere med i købet indirekte, altså service og vejledning. Det gør man nok næppe med mælk så ret dårligt eksempel.



Print side | Luk vindue