Print side | Luk vindue

Langsom NAS

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73998
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 11:49

Emne: Langsom NAS
Skrevet af: Pizzabager
Emne: Langsom NAS
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 14:17
Jeg har fået sat min nye NAS op, det er en Qnap 410.. der sidder 2 stk WD 1 TB diske i, som kører raid 0, men når jeg overføre en fil til den fra mit HTPC kommer den højest op på 20 MB/sek, overføre jeg den samme fil fra HTPC til min staionær kører den ca 50 MB/sek (min stationær kører ikke raid 0, så det er nok max skrive hastighed på den)

der er et cat 5e kabel mellem NAS og router(et af de netkabler der fulgte med nax) og router lyser grøn på porten som viser den er sat op til gigabit netværk(alle mine enheder har gigabit nætværk)

er det bare max hastighed på nas, eller hva, for så synes jeg da det at købe en færdig nas er noget crap, så ville jeg hellere bygge den selv, billigere og hurtigere..

EDIT: ændrede lige hastighederne til de rigtige.. altså MB/sek istedet for mbit.

Svar:
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 14:29
Nu lover QNAP jo kun lige over 30MB/sek. i read og 20MB/sek. i write via SMB på den model.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nu lover QNAP jo kun lige over 30MB/sek. i read og 20MB/sek. i write via SMB på den model.

Præcis, træerne vokser ikke ind i himlen Wink

Jamen jamen, den har jo gigabit LOLLOLLOL

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 15:03
Jah, men hvad har netværket med harddiskenes hastighed at gøre?

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 15:11

Thumbs Up

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Jah, men hvad har netværket med harddiskenes hastighed at gøre?

Begrænsningen er hverken netværket eller harddiskene (alle nyere harddiske kan levere 30 MB/sec uden problemer). Det er chipset på mainboard eller CPU hastigheden på NAS'en som er begræsningen.

(og nu er jeg helt alvorlig igen.Wink)

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 15:23
Jeps, men striping kan godt være lidt træg under skrivning hvis hardwaren ikke et tunet til det.

Men mon ikke den nye '59'r kan lidt mere?

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 15:27
Ja godt man ikke nåede at få den 39'r prioriteret ret højt, for det havde været kedeligt at komme hjem med den og læse om den nye. :)

og så lige:

Nokia? Hvad fanden er Nokia??

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 15:32
Det er da osse rigtigt Har da et gammelt 16" til at flyde i kælderen hvis det ikke er røget ud. :)
Eksisterer de endnu? Altså tænker på at du ville tage mobilen  og ringe??

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 17:29

Det er da osse rigtigt Har da et gammelt 16" til at flyde i kælderen hvis det ikke er røget ud. :)

16" dæk? Nokia er da en eller anden finsk gummibiks.

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 18:28
Det er s'gu da rigtigt. Det er dækkene på min fjernstyrede Porsche 911 GT2 - 23 ccm/22.000 rpm 96 oktan blyfri) jeg har set det.
Blander altid tingene sammen. :)

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 18:54

Jeg tror har fundet "fejlen". Du har valgt en model der ikke performer bedre. 410 er lowbudget, en 219'er performer meget bedre, og en 419 ligeledes. Du kan derfor ikke forvente hurtigere skrivehastigheder end de angivede.

Se selv her i bunden af skemaet:

http://www.qnap.com/images/products/comparison/Comparison_TS419P.html - http://www.qnap.com/images/products/comparison/Comparison_TS419P.html

Det er altid en god ide at checke hvad man køber, herunder undersøger hvilken performance man ønsker, og tilpasser købet herefter Big smile

tager du pis på mig??, damn et fejlkøb Hvorfor i alverden skulle jeg lade mig overtale til at købe en færdig NAS når jeg kunne have lavet en selv der var 4 gange så hurtig til den halve pris..

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 18:57
Og hvorfor alverden er der overhoved raid 0 på sådan et skod produkt?, harddiskene kan jo køre dobbelt så hurtigt som dens maximale ydeevne uden raid.. haha dam det er sku næsten til at dø af grin af.

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 19:03
Du kan vel få den byttet til en 259'er?  Mener 459'er :)

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 19:32

Du kan vel få den byttet til en 259'er?  Mener 459'er :)
Smed æsken ud forleden dag, så kan nok ikke returnere den.. men selvom jeg kunne, så ville jeg ikke købe en 439 eller 459, det er priserne for høje til. Nææ hvis jeg kan komme af med den her klods bliver det selvbyg istedet, Sjældent har jeg været mere skuffet over et produkt Cry

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 19:51

Kære Pizzabager,

Du har fået hvad du har betalt for. Jeg forstår ikke at du kan gå så galt i byen, da du var med i debatten om hvilken NAs man skulle vælge.... Hvis ydelse er så vigtig for dig, hvorfor pokker købte du så ikke en 219P som testet her på sitet? den står i 2200,- Du skriver jo at du alligevel kun bruger 2 drev. Og nej, tror mig, det er IKKE muligt at bygge en DIY NAS med samme performance og features som QNAP, sig til når du har banket noget sammen der slår en x59'er i samme strømforbrug, så kommer jeg med balloner og sodavand LOL

Har betalt 2800 kr for den, så Nej mener bestemt ikke jeg har fået hvad jeg har betalt for, min 4 år gamle HTPC, overføre med 80MB/sek uden problemer, hvis jeg skulle sælge den idag kunne jeg næppe få mere end 1000 kr for den. men den kan sjovt nok en masse ting en NAS ikke kan..

Jeg havde ikke regnet med at et produkt som primært er beregnet som filserver, og til overførsel kunne være så LANGSOM.

Fejlen er uden tvivl min egen, men det her havde jeg godt nok ikke regnet med..

Strømforbrug er ikke alt, Min gamle HTPC bruger 3 watt i standby, en 459 bruger 19W???? en almindelig HTPC bruger måske 50Watt ved normalt brug, hvor en 459 bruger 38??, og det er ikke en ION htpc jeg taler om, der kommer forbruget sikkert ned på det samme som den 459. men bygger man den selv koster den under det halve..

problemet ligger nok i at jeg slet ikke skal bruge alle de ting en færdig NAS kan, den skal være Filserver, og det er stort set det hele..

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 20:40

En 459'er bruger under 1W og kan vækkes via WOL, den bruger ikke 19W, det er i idle, dvs. full power men med diskene i suspend/sleep. Lær lige at adskil tingene fra hinanden.

Synes også 19W lød mystisk, kan dog ikke forstå hvorfor man ikke bare Bruger WOL, når jeg trykker på NAS, til jeg kan komme ind i den går der ca 5 sek, og Min HTPC bruger også ca 5 sek på at starte fra standby.

Synes det er underligt de ikke har valgt WOL istedet, altså på 410, ved godt det er en billigere model end de dyrere, men for 2800 kr, kan man få en færdig HTPC med ION chipsæt, trådløst lan, harddisk, DVDdrev og remote.. så at kalde 410 for "billigt" ved jeg nu ikke helt..

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 21:55
Sammenlignet med andre NAS i samme kvalitetsopbygning og features osv. så er den billig.
En 459 koster altså det dobbelte, og havde jeg dem lige i baglommen, varede det ikke længe før de var kastet efter en, ok måske en 659'r.

Måske strømforbruget kunne betale den?

Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 23:23

En 459'er bruger under 1W og kan vækkes via WOL, den bruger ikke 19W, det er i idle, dvs. full power men med diskene i suspend/sleep. Lær lige at adskil tingene fra hinanden.

Kræver WOL noget specielt eller skal man blot forsøge at læse/skrive på et drev på NAS'en ?
Hvis det kræver anden aktivitet at få den igang, er det da noget forfærdeligt skrammel og i praksis ikke brugbart...

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 23:33
WOL er en forkortelse af "Wake On Lan". :)

Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 23:53
Andre end mig der mistænker leverandørerne af test-materiel for at efterlade lidt blå tobak, for at få en positiv test?

Censored

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 00:56
Det er det her Mobo der sidder i 459.. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=716288 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=716288
Så mangler man bare et kabinet, ram, psu og raid controller. det kan vel ikke blive mere end 2000-2500 kr ialt.. det er fristende og prøve Tongue

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 01:03
Det var pokkers, er der lydkort i 459?
Mangler der ikke et netkort?

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 01:11

Det var pokkers, er der lydkort i 459?
Mangler der ikke et netkort?

hehe siger ikke det er nøjagtig magen til, Qnap har jo nok fået lavet noget specielt til dem, men CPU og chipsæt kan du godt regne med er det samme :)

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 01:18
Så mangler du bare en RAID-controller, men den koster nok som et sæt nøgler til en Mercer S60K. :)

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 09:20

Det ved jeg skam godt, men ryger der automatisk en WOL pakke afsted ved forsøg på at tilgå NAS'en eller skal man manuelt fyre pakken afsted ?
Det sidste er håbløst ubrugeligt.

Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Det ved jeg skam godt, men ryger der automatisk en WOL pakke afsted ved forsøg på at tilgå NAS'en eller skal man manuelt fyre pakken afsted ?

Det er det sidste, der er tale om. Jeg troede fejlagtigt, at WOL betød, at når der var aktivitet på netværket, som krævede adgang til NAS'en, så vågnede den selv - men nixen bixen.

Wake on Lan betyder i praksis, at du kan trykke på powerknappen over netværket - selvom NAS'en er slukket. Du kan derfor gemme den godt og grundigt af vejen og har ikke behov for at kunne komme fysisk til den - med mindre du selvfølgelig skal bruge USB eller eSata porte.

-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 11:28

Hvis man tror at man kan sammenligne et desktopboard med den specialhardware QNAP selv udvikler og sammensætter, så har man godt nok en mental forståelsesmæssig udfordring. Prøv at find en ægte RAID controller med hotswap, drevbåse m.m. og noget der kan yde samme performance, med dual GigaLan m.m., så kommer jeg som sagt med balloner og lagkage Wink Chipsæt er IKKE det samme, prøv evt. at læs testen på 639 eller bare 219.

Tror ikke Qnap udvikler noget som helst hardware selv, de fortæller bare intel hvad de gerne vil have på, så køber de raid controller et andet sted, også samler de. og bruger deres egen software.

Stort set på samme måde det gøres med bærebare..

qnaps Softwaren kan jeg ikke skaffe, men jeg var ikke bange for at lave et væddemål med jeg kunne lave en nas som hardwaremæssigt yder det samme som 659. til billigere penge

De eneste problemer jeg fandt da jeg sad og søgte var et kabinet der ikke var for stort, også dual gigabit lan :(

Nu har jeg jo lige købt, men det er fristende og prøve :)

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Det er det sidste, der er tale om. Jeg troede fejlagtigt, at WOL betød, at når der var aktivitet på netværket, som krævede adgang til NAS'en, så vågnede den selv - men nixen bixen.

Wake on Lan betyder i praksis, at du kan trykke på powerknappen over netværket - selvom NAS'en er slukket. Du kan derfor gemme den godt og grundigt af vejen og har ikke behov for at kunne komme fysisk til den - med mindre du selvfølgelig skal bruge USB eller eSata porte.

Ja, og så er det at standby forbruger på 1W pludselig er ligegyldigt, men de 19W der er interessant.

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 13:11
Det er muligt der ikke er hotswap båse i min server, men min Quad-core Phenom med 8 GB RAM spiser Qnap'er til morgenmad ;)

Nææh, skal du have noget der performer som en ægte server og der absolut SKAL stå NAS på fronten skal man af med 10K eller mere. Og så giver det ikke mening af købe en NAS, NAS'er er for de der ikke tør stikke fingrene i et ægte operativsystem. Og så får man altså ikke ret meget for sine surt tjente penge.

Og kom ikke og bild mig ind at den "hardware-raid" der er på Qnap er 5 potter pis værd.

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 13:18
Det der undrer mig lidt er, at QNAP kan sammensætte noget med "hardware-raid" hvor en ægte raid-controller i løs vægt koster ca. det samme Confused

Jeg vil også mene min DIY-server a.k.a. min NAS spiser disse QNAP's til morgenmad. Hvad den mangler i evt. features bestemmer jeg jo selv om den skal have. Men fakta er, at min dualcore cpu med 2GB performance ram render om hjørner med den lille CPU der sidder i bl.a. QNAP'erne.

At jeg så ikke har display i front eller et flot webinterface hvor jeg kan styre det hele er helt på eget valg og jeg kunne ikke være mere ligeglad med de features.

Men det er så blot mit syn på den. Den kostede et par tusinde for 2 år siden og er stadig ikke out-dated til dens formål.

Jeg kan mere på min server end på nogen af disse omtalte NAS'. Ene og alene pga. råstyrken i den samt styresystemet. Jeg bruger den til meget som ville få sådan en QNAP i knæ.

Jeg siger ikke en QNAP ikke har sin berettigelse  - for det har de bestemt.

Men lad nu være med at gøre dem bedre end de er... Wink

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 13:25
Det er vel heller ikke hvad der bliver gjort. De bliver sammenlignet med andre NAS, og ikke jeres strømslugende performer-RAID-NAS.

Hvad fanden er forskellen på en NAS og en NAS???

Det handler vel om at fru jensen kan få sine filer delt i hjemmet med de andre pc'ere, og ikke om man skal være nørd/turde sætte fingrene ind i maskineriet.

Det er s'gu da en gang ævl!!!

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 13:27
justrace,

Joh.. det er faktisk hvad ctacta gentagne gange gør - påstår QNAP tørrer røv på vi andres "fattigmandsløsninger".

Og det har du helt ret i - det er en gang ævl.

Og så har jeg i øvrigt også skrevet at en færdigbygget NAS bestemt har sin berettigelse. Netop til det du skriver, fx. Fru Jensen der vil have plug'n'play.

Så stik lige fingeren i jorden inden du dømmer det hele som ævl...... Wink

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 13:36
Nu var pilehaves indlæg også en del af det jeg reagerede på.
Det halve af det han sammenligner med er jo ikke for alle og enhver, og det er ikke en sammenligning med NAS i QNAP/Synology-klassen.

Jeg har da selv arbejdet med IBM/HP osv. men de hedder også NAS, men derfor er QNAP det altså stadig.

Min gamle IBM NETVISTA er måske heller ikke en PC fordi den er gammel?

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 13:42

Nu var pilehaves indlæg også en del af det jeg reagerede på. 

Okay sorry. 

Men jo alt er vel en NAS hvis det er noget "Network Attached Storage" - selv en USB harddisk tilsluttet en router med funktionen kan vel kaldes for en NAS?

Selvfølgelig er en QNAP en NAS.. endda en af de absolut fedeste i prisklassen og segmentet IMHO. Den er så fed at selvom jeg ikke har brug for den (har server i forvejen) så er jeg fristet til at købe en... Confused Og nej det var ikke sarkastisk Smile

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 13:56
Ja, den med USB'en er vel i grænselandet, men det er jo ikke helt en kasse der er sat direkte til netværket. Men filerne kan nås såeh...

Og "absolut fedeste i prisklassen og segmentet IMHO" er jo lige der ctacta bevæger sig.
Husk også at strømforbruget er en væsentlig del af de ting der bliver nævnt i sammenhængen når der bliver sammenlignet.

Man kan selvfølgelig sagtens bygge en der tæver QNAP, også på pris, men sammenlignes kan de ikke, da der så kommer features, strømforbrug, installation af harddiske, osv..

At få det hele leveret køreklar, og næsten uden at vide hvordan en skruetrækker fungerer kan samle det hele, skal jo også betales.
Display på fronten er da uundværligt for ikke-nørden, for hvor mange ved hvad et konsol-kabel er? Altså af de forbrugere der er målgruppen?

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 14:01
Umiddelbart opfatter jeg ctacta som om han direkte sammenligner og konkluderer at de ikke kan sammenlignes og QNAP er en vinder på performance (hvilket de jo netop ikke er i sidste ende) samt features (det bestemmer man mere eller mindre selv med DIY). Det er der jeg mener han tager fejl. At en QNAP så kommer samlet og gør det hele så meget nemmere og plug'n'play er jeg slet slet ikke uenig i. Jeg mener bare ikke at QNAP'en er en klar vinder, performancemæssigt set - som er det han ofte postulerer.

Bortset fra det, så er jeg ikke uenig med dig justrace - det er også denne lækkerhed og nemhed der tiltrækker mig på QNAP'erne.

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 15:00
Jeg har selv en NSS6000 fra Linksys, og en QNAP TS 409 Pro Turbo. Jeg ved også hvilken der er "bedst", men vælger i de fleste tilfælde at bruge QNAP'en. Hvorfor? Ved s'gu ikke, men det er vel fordi inddelingen er klaret på forhånd, hvor jeg på NSS'en skal lave lidt først.

I denne tråd er det vel mest en konkurrence om at lave en DIY til halv pris, der kan det samme.
Der må jeg indrømme at jeg godt turde skrive mig op til at betale ballonerne.

Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Det er muligt der ikke er hotswap båse i min server, men min Quad-core Phenom med 8 GB RAM spiser Qnap'er til morgenmad ;)

Nææh, skal du have noget der performer som en ægte server og der absolut SKAL stå NAS på fronten skal man af med 10K eller mere. Og så giver det ikke mening af købe en NAS, NAS'er er for de der ikke tør stikke fingrene i et ægte operativsystem. Og så får man altså ikke ret meget for sine surt tjente penge.

Og kom ikke og bild mig ind at den "hardware-raid" der er på Qnap er 5 potter pis værd.
Det er sgu noget fis at sige at en NAS er er for dem der ikke tør stikke fingerne i et ægte OS, jeg har personligt lukket min server herhjemme, quad core med 8GB ram og kørte vmware, da jeg arbejder med det til daglig er det en smal sag at smide fingerne i det. Men jeg lukkede den alligevel, da serveren brugte dobbelt så meget strøm og havde mindre plads til jeg kunne få på en NAS, og min Synology NAS kan alt det jeghar brug for og lidt til, og så kan jeg smide den i hjørnet og lade den passe sig selv. Jeg har sgu nok i at rode med ægte OS til daglig.
Vælg hvad man har brug for ud fra behov, og ikke bare fordi noget spiser den anden morgenmad.

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

Det er sgu noget fis at sige at en NAS er er for dem der ikke tør stikke fingerne i et ægte OS, jeg har personligt lukket min server herhjemme, quad core med 8GB ram og kørte vmware, da jeg arbejder med det til daglig er det en smal sag at smide fingerne i det. Men jeg lukkede den alligevel, da serveren brugte dobbelt så meget strøm og havde mindre plads til jeg kunne få på en NAS, og min Synology NAS kan alt det jeghar brug for og lidt til, og så kan jeg smide den i hjørnet og lade den passe sig selv. Jeg har sgu nok i at rode med ægte OS til daglig.
Vælg hvad man har brug for ud fra behov, og ikke bare fordi noget spiser den anden morgenmad.

Det var bare et surt opstød fra mig til de, der sammenligner en Qnap NAS med en rigtig server (eller bare en PC) på performance.

Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 18:44

Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

Det var bare et surt opstød fra mig til de, der sammenligner en Qnap NAS med en rigtig server (eller bare en PC) på performance.
fair nok, hver ting har sin berettelse ud fra ens behov. Man skal jo bare huske at anerkende tingene for hvad de er.

Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 21:37
Der blev tidligere i tråden snakket om kabinet til en hjemmelavet NAS-boks og der er http://www.chenbro.com/corporatesite/products_detail.php?sku=79 - Chenbros ES34069 (Mini-ITX) et kvalificeret bud på et godt og lille NAS-kabinet.

Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 22:08
Ja, så er de første 1.833,- af budgettet jo afsat:  http://www.shg.dk/811331 - http://www.shg.dk/811331

Hvem finder så et MB?
Smile

Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 22:14
Eller 1551kr - http://www.debusy.dk/produkter/Chenbro-ES34069-Storage-Server - måske et Zotac ION motherboard og så kan man lige flække en htpc/nas sammen?

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 01:06

Der tager du GRUNDIGT fejl min ven, QNAP har 350 udviklere ansat, 150 på elektronisk og mekanik, 200 på sw og 75 på salg og support. Jeg har selv besøgt dem og det er trods en privat ejet virksomhed, en ret stor spiller. Så du tager alvorlig fejl i dine antagelser.

QNAP sw er OpenSource og til hvert produkt kan du downloade gratis kildekode til ALT. Så kom du bare igang, og jeg stiller gerne hw og penge på højkant. Din mission vil ikke lykkedes. Men go ahead.

okay nu bliver det hele meget mere spændende, vil du påstå jeg ikke kan lave en NAS som hardware mæssigt kan yde det samme som f.eks Qnap 459??, til ca det halve af prisen??

Hvis jeg skulle bygge en NAS til ca. den samme pris som Qnap 459 ville den jo blive alt for vild, Så det tør jeg slet ikke Wink

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 01:46
Klap nu lige hesten. Der mangler stadig MoBo, RAM, og RAID-controller.

Husk el-forbruget. :9

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 02:02

Klap nu lige hesten. Der mangler stadig MoBo, RAM, og RAID-controller.

Husk el-forbruget. :9
jaja det husker jeg også, den skal jo svare til det samme Smile, eller i det mindste til det folk skal bruge den til, 2 gigabite porte er jo ikke til den almindelige bruger, så det kommer der nok ikke i Smile´

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 02:14

Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

okay nu bliver det hele meget mere spændende, vil du påstå jeg ikke kan lave en NAS som hardware mæssigt kan yde det samme som f.eks Qnap 459??, til ca det halve af prisen??

Hvis jeg skulle bygge en NAS til ca. den samme pris som Qnap 459 ville den jo blive alt for vild, Så det tør jeg slet ikke Wink

Jeg udfordrer dig hermed til at komme med en liste over hw og sw, der outperformer en 459'ere, og som ikke bruger mere strøm, og som har samme features, dvs. hotswap, raid m.m. og samme eller bedre performance. Husk lige at lave nogle benchmarks hvor du voldbelaster dit afkom, med 1-10 klienter. Hvis det lykkedes dig, så vil QNAP gerne ansætte dig, og så behøver du ikke vende pizzadej i den lokale falafelbar mere Wink Jeg kommer så personligt med champagne og kransekage + balloner i alle regnbuens farver. Det er hermed en garanti. Så påstå ikke mere, men kom til sagen og bevis hvad din viden dur til Big smile Venligst

jeg håber ikke det kommer et chok for dig, men jeg er faktisk ikke pizzabager i det virkelige liv, og har aldrig nogensinde været det, men det var så sjovt et "navn" så det hang ved.

jeg tror ikke Qnap vil ansætte mig hvis jeg finder et system som kan outperforme deres systemer, for jeg har i årevis samlede computere som kan outperformer samtlige mærker på marked til billigere penge, og de har ikke hyret mig endnu (desværre) Jeg håber stadig Wink, men det betyder ikke at jeg ikke kan gøre det bedre end de gør, de har et stort marked de skal ramme (eller prøver) og det skal jeg ikke, jeg skal kun ramme det jeg forsøger. og derfor min point.. jeg skal bygge En NAS som kan performe lige så godt som en Qnap 659, og bruge ca det samme i strøm, og hardware mæssigt være ca det samme. er vi enige om det??

jeg siger ikke jeg vil gøre det, pengene til at lave sjov kunne være bedre brugt, men hvis hvis du fortsat vil sige det ikke kan lade sig gøre, Så kan jeg selvfølgelig ikke lade være Big smile

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 14:24

med hensyn til kravene, så er det vel kun de krav jeg selv sætter som tæller, rent prismæssigt kan jeg godt se man ikke kan sammenligne 2 NAS som ikke har de samme funktioner, men en af de gode ting ved at bygge selv er jo at jeg vælger hvad jeg vil have, og dermed ikke skal betale dyre summer for noget jeg ikke har brug for, eller bare ikke vil have. jeg har f.eks ikke umiddelbart brug for hotswap.

Succeskriteriet for mig er at opnå samme hastighed som Qnap 459 til billigere penge, og i strømforbrug ligger på ca det samme.. 

Med hensyn til Gigalan, så er den maksimale teoretiske hastighed vel omkring 125 MB/Sek, og da Qnap 459 har en max hastighed ifølge Qnap side på omkring 100 MB/Sek, så kan jeg ikke se hvorfor JEG skulle få brug for flere Gigabit Porte, den ene er rigeligt til mig.

Nu skrev jeg 659 i en anden post højere oppe, men det har nu hele tiden været planen at det skulle noget lign det samme som den 410 jeg har købt, altså en NAS til 4 diske, derfor skriver jeg 459 nu..

Jeg vil undersøge markedet efter anvendeligt hardware, så må vi se om jeg kan finde frem til de ting jeg skal bruge.

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 15:22
Så vil jeg gerne spørge - hvorfor er det man som privatperson ikke kan sammensætte noget der performer lige så godt eller bedre? Især nu hvor prisen ikke behøver være lavere...

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 15:43
Tak for det. Hvis delene ikke findes så bliver det svært.

Jeg pakker og udpakker dagligt ret så stort tarballs direkte på serveren, samt har flere cpu-tunge services kørende i baggrunden - så set i det lys er min DIY-NAS langt kraftigere end nogen QNAP og til billigere penge.

Jeg har 10/100 netværk i hjemmet så en QNAP ville her ikke være hurtigere. Så allerede her, allerede inden vi er begyndt at benchmarke og sammenligne så er min egen løsning langt kraftigere - til mit brug, til mit behov.

Strømforbruget? I couldn't care less. Det er peanuts når året er omme.

Det er muligt hvis jeg flyttede alt det cpu-tunge over på min desktop, at en QNAP ville være hurtigere og bedre idet den kom til sin ret - men det gør jeg ikke, det er meget mere bekvemt at det hele foregår ovre på serveren så jeg på min desktop har fred og ro til at arbejde med det jeg nu skal på netop den.

Så uanset hvor meget QNAP egenudvikler og er i besiddelse af specielt hardware - så vil de ikke være hurtigere.

Jeg tror lidt det er her Pizzabageren og dig (og mig) går skævt af hinanden. Det er forskellige felter vi kigger på som værende kraftigere vs. ikke-kraftigere. Jeg har set de benchmarks der er på QNAP'erne og jo det ser skidegodt ud og sikkert også hurtigere end jeg kan overføre på min.. men... bare ærgerligt jeg ikke kan bruge talene til noget - jeg overfører ikke så tit, det hele foregår lokalt på serveren og med max udnyttelse af den CPU.

Sådan en QNAP ville gå i knæ ret hurtigt hvor DIY'en ville rende om hjørner med den. Fordi den er optimeret på andre punkter.

Har jeg misforstået noget? 

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 16:32

Pizzabager,

Hvis du vidste lidt mere om det teoretiske bag hardware performance, så kunne vi tage en dybere dialog, men jeg kan godt at se du ikke har forståelsesgrundlaget for hvorfor der er 2 x GigaLan på QNAP'en. tcp/ip eller anden protokol, ligger en header oven på datatrafikken og denne fylde typisk 20%, så derfor vil der med flere samtidige brugere, være brug for mere end 125MB/s. Du bruger lynhurtigt hurtigt max teoretisk kapacitet på GigaLan med få brugere der trækker mange data. Ergo kan dine diske flyttte +100MB, så skal man altså bruge LoadBalancing for at trække max. ud af boksen. Elleres er din netværksport begrænsning i dit setup.

Okay Så grunden til der er 2 gigabit porte på min Qnap 410, er altså fordi 1 gigabit port ikke er nok til at dække dens hurtige overførsel ?? altså de ca 30 MB/sek?? Nu tror jeg altså det er dig der modsiger dig selv LOL

Jeg tror der er 2 Gigabit porte i så den kan forbindes til 2 forskellige seperate netværk. det kan jeg se noget logik i,

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 16:41

Hvad du får ud af at pakke og udpakke dine data, er mig en stor gåde. Alle data er jo komprimeret voldsomt i forvejen, men det er en helt anden diskution. Men har man brug for en kraftig cpu, så får man en 2,8Ghz Core 2 Duo CPU i denne Qnap 809, http://www.qnap.com/pro_detail_hardware.asp?p_id=109

Hvis du har et 10/100 Mbit netværk, kan overfører du maksimalt med 12,5 MB/s, hvorfor så ikke bare bruge en USB stick eller harddisk? LOL

Det er en gåde for dig fordi du ikke har forstået mit brug og behov.

Min server er mit lager. Mit centrale lager. Jeg har _intet_ lokalt på min desktop. Hvad jeg får ud af, at pakke og udpakke er bl.a. i forbindelse med backup og arkivering af data mv.

Den er nice den 809'er! Jeg tør dog ikke tjekke prisen :)

Ang. mit netværk så er det fra gammel tid - jeg har ikke fået investeret i en gigabit-switch endnu - alle mine computere er med gigabit-netkort så det er det eneste jeg mangler.

Nu ved du hvorfor jeg ikke kan nøjes med en USB-stick ;)

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 16:43

han mener at QNAP er noget lort

Nej det tror jeg nu ikke jeg har sagt, jeg er sikker på der er behov for løsninger som dem Qnap laver, det er trods alt de færreste der har så meget indsigt i hardware som recordere.dk's brugere..

Det jeg har sagt er at for mit vedkommende tror jeg ikke Qnap er det optimale, netop fordi jeg rent faktisk godt kan lave sådan noget selv. 

Jeg har ikke behov for mange af de ting som Qnap tilbyder, det er blandt andet derfor kan jeg bygge en væsentlig billigere end f.eks en 459 til 5700 kr, ud over selvfølgelig at Qnap også skal tjene penge, de sælger jo ikke deres produkter til produktionsprisen..

Jeg vil gerne sammeligne æbler med æbler, men jeg vil ikke bygge en NAS til mig selv med ting på jeg ikke har brug for, det er spild af penge, jeg vil bygge en NAS med de ting på som jeg vil have, også vil jeg sammenligne dens ydelse med de produkter som man kan købe færdige

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 18:31

Citér

Den er nice den 809'er! Jeg tør dog ikke tjekke prisen :)

Skal man have en 8-bay, må det vel være denne: http://old.shg.dk/p/2149084 - http://old.shg.dk/p/2149084

Men IBM laver også lidt, men de starter ved 50 kilo. :)

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 19:14
Jeg har kigget efter hardware, og delvis fundet det, DVS det bundkort jeg skal bruge er ikke på marked endnu, Intel har godt nok lavet et bundkort med den D510 atom jeg skal bruge, men det har ikke de udvidelses pladser jeg skal bruge for at få en ordenlig raidcontroller på.. Det kommer uden tvivl, D510 er kun lige kommet på marked, så der går nok lige en måneds tid før de forskellige producenter får deres produkter ud.

Men da jeg sad og spekulerede over det, slog det mig lige at jeg bare kunne Bruge vores Stue HTPC til NAS istedet for at købe en særskildt enhed.. det må da i grunden være mere strømsparende da den jo kører ofte alligevel.. ydelsesmæssigt kan den jo ikke være med mod en særskildt nas, da der jo som regel kører andre ting på samtidig, som f.eks musik, eller tv.. Så planerne er nu at købe nyt hardware til min stue HTPC.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at prøve lave en NAS, som kunne yde det samme som f.eks Qnap 459, men i praksis kan jeg slet ikke bruge den fart, min Gigabit router ville nok være den første flaskehals, og den anden ville være at jeg lige nu kunne har raid 0 på vores HTPC i soværelset, så de andre computere ville ikke kunne hente skrive mere en harddiskenes max hastighed, som vel ligger omkring de 40-60 MB/Sek, og så er det jo ligesom ligemeget at ens NAS kan overføre med 100 MB/sek (bortset fra hvis flere bruger den på en gang)

Så jeg tager ikke imod udfordringen på den hjemmebygget 100 MB/sek NAS, Dog vil jeg gerne teste min kommende HTPC/NAS i raid 0,  med både en og flere brugere, bare for at se hvad sådan en egentlig kan yde i forhold til en købt NAS, hastigheden vil jo nok være mindst 2-3 gange så hurtig som min købte 410. også kan den rent faktisk bruges til andet end bare lagring Smile.

Prismæssigt kan man ikke rigtig sammenligne det, men en færdig HTPC uden diske burde nok kunne fås til mindre end de 2800 kr min Qnap 410 kostede, dog uden tunere..

Skrevet af: Søren Ingemann
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Intel har godt nok lavet et bundkort med den D510 atom jeg skal bruge, men det har ikke de udvidelses pladser jeg skal bruge for at få en ordenlig raidcontroller på. 

Selvom du har droppet planerne om at lave en konkurrencedygtig NAS (også på strømforbrug) - så skal du være opmærksom på at sådan en hardware-RAID-controller snildt snupper 20 watt ekstra i systemet. Alene af den grund kan det være svært at slå en færdigbygget NAS på lige præcis dén konto.

Jeg har selv haft 3 forskellige serverløsninger - og når man ser samlet på det har ingen af dem været remotely i nærheden af min nuværende QNAP. Performance, støj, fysisk størrelse, strømforbrug, skalerbarhed og usability. Det hele kører bare 24-7. Løber du tør for plads? Put en ekstra disk i og på 2 klik har du sat den igang med at udvide dit array.  Min konklusion blev at livet er for kort til at spilde sin tid på at twiste, tweake og nørkle med en decideret serverløsning. Ja, det koster mere - men glæden ved at have et stykke kram der bare funker overstiger IMHO langt dette. Det er faktisk fedt at man nu kan bruge tiden på rent faktisk at se filmene sammen med ungerne Wink

Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

Selvom du har droppet planerne om at lave en konkurrencedygtig NAS (også på strømforbrug) - så skal du være opmærksom på at sådan en hardware-RAID-controller snildt snupper 20 watt ekstra i systemet. Alene af den grund kan det være svært at slå en færdigbygget NAS på lige præcis dén konto.

Håbet var så også at der kom et bundkort ud med indbygget raid controller, det ville jo være optimalt, selvom den indbyggede raid controller ofte ikke er så god som dem man kan købe seperat..

Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 10:27

Det ved jeg skam godt, men ryger der automatisk en WOL pakke afsted ved forsøg på at tilgå NAS'en eller skal man manuelt fyre pakken afsted ?Det sidste er håbløst ubrugeligt.
Det er det sidste, der er tale om. Jeg troede fejlagtigt, at WOL betød, at når der var aktivitet på netværket, som krævede adgang til NAS'en, så vågnede den selv - men nixen bixen.Wake on Lan betyder i praksis, at du kan trykke på powerknappen over netværket - selvom NAS'en er slukket.

Nej, det hedder Lights Out Management (LOM).

WOL kan vække udstyr der er i dvale, og der skal sendes en bestemt netværkspakke, som det software du bruger i den anden ende så kan gøre, når der er brug for det.

Skrevet af: Søren Ingemann
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 14:26

Hvis man har en managed switch, layer 2 eller 3, så kan man også opsætte magic pakke derfra, således at den altid modtages, og din NAS altid vågner, sådan kører det her. Ellers kan man vække NAS'en med Qfinder applikationen fra QNAP.

Aha! Vil det sige, at man kan konfigurere en bestemt port i switchen (f.eks. den port som ens mediaplayer er connected til) til at fyre WOL-kommandoen afsted når der er trafik?

Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 21:44

korrekt Wink

Var det sådan, at du kunne afsløre hvordan?

-------------
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor

Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 22:25
ctacta, har du kendskab til de forskellige modeller fra QNAP mht. encryption, backup osv?

Jeg får helt lyst til at prøve en model, men jeg har nogle specifikke krav hvor jeg pt. lige er strandet på encryption og backup hvor jeg har nogle spørgsmål - hvis du er frisk altså :-)

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 09:53
Privat besked sendt - det er en længere smøre som jeg indtil videre skåner forummet for :)

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 10:07
Nårhj, jeg ville ellers godt have været med på en kigger, da jeg selv står i samme båd. :)

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 10:53

Nårhj, jeg ville ellers godt have været med på en kigger, da jeg selv står i samme båd. :)

Mig med - eller jeg suger i hvert fald til mig om hvilke muligheder jeg har med min dejlige 439er...

Vi kunne måske samle det i en ny tråd med tips og tricks til QNAP?

-------------
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 10:56
Se det ville jo være en ret fed tråd at abbonnere på!!!

Thumbs UpThumbs Up

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 10:56
Det lyder ikke helt tosset med en ny tråd! Mange af de spørgsmål jeg har fyret af til ctacta er noget jeg med fandens vold og magt ikke har kunne finde svar på, på Google. Ihvertfald ikke konkret og præcist.

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 11:09
Som sagt så gjort. Jeg har ikke selv lige pt. nogle spørgsmål, der presser sig på, så Martin, du er velkommen til at komme med det første indlæg i "brevkassen":

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74291&PID=748508#748508 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74291&PID=748508#748508

-------------
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 11:16
Jeg tror endda det ville være på sin plads at der blev oprettet en kategori under "Brugergrupper".

Området NAS er jo temmelig stort.
I store træk er der vel QNAP, Synology, og "De andre".

Ok, der er så også lige de der tunge Pro til rigtig mange tusind.

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 11:28

Som sagt så gjort. Jeg har ikke selv lige pt. nogle spørgsmål, der presser sig på, så Martin, du er velkommen til at komme med det første indlæg i "brevkassen":

Jeg vil vende frygteligt tilbage når jeg har fået afklaret en masse :-)

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Jeg vil vende frygteligt tilbage når jeg har fået afklaret en masse :-)

Muligheden var også at du postede spørgsmålet til ctacta og han svarede i forummet - men det afklarer i selv hvordan det er bedst... Jeg ser bare frem til at blive klogereTongueTongueTongue

-------------
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor

Skrevet den: 20-Januar-2010 kl. 09:31

God ide, har først lige set den nu, men har svaret brugeren herinde der sendte mig en PM'er. Men jeg støtter ideen med en QNAP tråd. Vil dog lige sige at QNAP også har et godt forum, men det er måske godt her på dansk. En QNAP, og det gælder også Synology m.fl. har virkelig mange features, nogle gange kan det være vanskeligt at gennemskue hvordan man sætter det hele op, router, m.m. for at det virker. Så lad os endelig dele erfaringer. Jeg er så heldig at jeg har et vildt setup, 2 stk. 639'er, 2 659'er, 2 stk. 839'er, alt sammen styret fra een NAS og resten via iSCSI. Det gør det dejlig nemligt at administrerer.

Ja det var da helt vildt, hvor meget plads har du sammenlagt i TB???

Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 21-Januar-2010 kl. 11:18

Uha, samlet er jeg vel oppe på +80TB datakapacitet.

Shocked
Til sammenligning kan jeg fortælle, at data i KMD for alle kommuner i forbindelse med strukturreformen blev opgjort til 50 TB.
Det er sgu noget af et lager, du harLOL
Venligst
Søren

Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 21-Januar-2010 kl. 16:02
KMD gav os endda nogle kopper med påskriften "Jeg har været med til at flytte 50 TeraByte.
Jeg kan i øvrigt huske, at min søster lavede noget datawarehouse for TDC for nogle år tilbage. Der talte hun med i ærefrygt i stemmen om, at de havde 14-15 TB teledata gemt.
Som tiden dog går Sleepy

Venligst
Søren

Skrevet af: cgroen
Skrevet den: 21-Januar-2010 kl. 18:29
Interessant tråd !
Jeg har lige aflivet min gamle "Athlon" server med Raid, jeg "kom til" at se hvor meget strøm den egentlig sluger, jesus!

Så nu er der en QNAP TS459 Pro Turbo klar til mig i morgen fra shg, glæder mig ;)

Skrevet den: 21-Januar-2010 kl. 18:41
Hvordan har du gjort det, når de ikke har haft dem på lager endnu?

Skrevet af: cgroen
Skrevet den: 21-Januar-2010 kl. 19:17
De bestilles først når de får en bestilling, jeg bestilte et Samsung 58B855 samtidig, det fungerer på samme måde.
Jeg bestilte i forgårs, idag fik jeg melding om at begge dele var klar til afhentning
(jeg vil ikke tiltro postvæsenet et 58" plasma Wink )

Skrevet den: 21-Januar-2010 kl. 19:26

Helt ok, det burde jeg have tænk på selv, da jeg er storkunde da de nærmes ligger i "baghaven".

PostDK og UPS skal heller ikke have med mine ting at gøre hvis der er andre muligheder.
Kender desværre alt for godt til deres behandling af pakker.

Skrevet af: phazeone
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 16:18
Hej, 

Jeg har læst tråden med spænding. Jeg er stor Qnap fan - men samtidig indehaver af en Areca Raid-controller, som er baseret på PCIExpress. 

Jeg vil gerne afdække om jeg skal købe en ready-to-run Qnap 4x9 - eller om jeg skal købe et Atom baseret bundkort med PCIExpress og prøve at skrue en NAS-like PC sammen selv i et gammelt kabinet jeg har stående. Lav støj eller størrelse er ikke relevant hos mig pga fysiske forhold. Kun etableringsomkostninger i forhold til bedste løsning og løbende omkostninger til strøm.

Jeg har fundet dette bundkort som en mulig kandidat:  http://pden.zotac.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=210&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=1 - http://pden.zotac.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=210&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=1

Strømforbruget af bundkortet er omtrent 20 watt, controlleren bruger iflg. en teknisk spec jeg har fundet 6 watt - dertil kommer der evt. energitab i en strømforsyning og et par stænger ram.

Okay, der er kun 1 gbps port - men jeg betragter mig heller ikke som deltager i konkurrencen om en DIY løsning der kan slå Qnap. Blot endnu een med et storage behov som går op i watt-forbrug ved 24 timers drift. Og så er jeg jyde, og da jeg allerede har en raid controller til 2-3.000+ DKK i værdi er jeg af økonimske spørgsmål nødt til at afklare om en DIY løsning inkl. min controller kan matche en Qnap hvor raid-kortet istedet sælges eller pakkes væk.

Nogen kommentarer? :-)

Hilsen
P

Print side | Luk vindue