Print side | Luk vindue

Projektor i lille rum vs 50" Plasma

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74007
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 19:43

Emne: Projektor i lille rum vs 50" Plasma
Skrevet af: Jakobsen88
Emne: Projektor i lille rum vs 50" Plasma
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 17:43
Halløjsa Recordere,

Lige nu er jeg den lykkelige ejer at et Panasonic 50PZ80 plasma tv, som leverer et utrolig lækkert billede.. Jeg er simpelthen så glad for det, men 50" kan jo godt gå hen og virke lidt småt efter længere tids brug ;-) Derfor har jeg gået lidt og leget med tanken om at sælge dette vidunder, også kaste mig over en projektor .. Jeg har bare en milliard spørgsmål, så jeg håber i kan hjælpe ;-)

Rummet projektoren vil blive brugt i, er ikke særligt stort. Distancen fra den den ene væg til den anden er 4 meter, så jeg vil skyde på at den såkaldte throw distance vil være 3,75 meter når projekteren er monteret i loftet. 

Den væg den vil blive skudt op på, vil være 2,53 meter høj og 3,30 meter bred. Hvor stor lærred ville jeg kunne få? 

Jeg går udfra at vi skal have fat i en 1080P projektor .. Men hvilken model? Efter hvad jeg har kunne læse mig til, er det forskellig hvad de kan klare i små rum.. Jeg fandt en "regnemaskine" på en eller anden BenQ model - og den ville kun levere et 80" billede - så ved jeg ikke om det er det hele værd?

Vil ihvertfald gerne op omkring de 100" - er dette naivt? Hvad ville i gøre i min situation? Skal jeg gladeligt beholde mit Panasonic TV - eller vil der virkelig være nogle tommer at hente ved at skifte til en projektor?

Den vil blive brugt til Xbox 360 / Wii / Media Center og meget lidt tv kigning.. Budgettet er max 15.000 .. Havde egentlig planlagt at bytte min Plasma + Macbook væk til en projektor, hvis jeg fandt noget der virkede ;-)

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 18:01
Du kan sagtens få en projektor som kan lave 100" på den afstand.

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm - http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 22:44
Såvidt jeg husker er 1,5 gange bredden af lærred en god siddeafstand til full HD.
100" giver en lærredsbredde ved 16:9 på 220 cm gange 1,5 giver en siddeafstand på 330 cm.
Så det skulle vist kunne gå.
Det er ikke kun et spørgsmål om projektoren kan, også om det bliver godt at se på.
Jeg mener det kan blive ganske udmærket.
Kontakt Otto fra AV Precision for at få det be-/afkræftet.

-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.

Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 15-Januar-2010 kl. 23:24
100" lyder lidt stort til den afstand
jeg ville gå efter 90", men omvendt ville jeg også gå efter den type/model projektor jeg selv syntes bedst om. Også selvom det betød at jeg evt skulle undvære 5"...

Som FNØRD skriver, så kontakt en forhandler, der ved hvad de snakker om. Hvis du er lidt på bar bund, så vil du få meget ud af at få en forhandler til at sammensætte dit setup, så det passer til dit rum

Skrevet af: ekelund
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 09:53
Har noget af det samme rum og jeg skyder 78" og det synes jeg passer fint tror 100" vil virke alt for stort

-------------
Kef R500,R200C, Q100, SVS SB-2000, Onkyo TX-NR818,Hegel Röst , Sony 65XE90, Xbox One X. ,Apple TV4K

Skrevet af: sani
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 11:22
vis jeg var dig så vil jeg beholder din plasma... den kan ikke bringer mange penge i brugt salgs pris... og den er bestemt mære verd and der du vil kune får for den... ..
så behold den til tv kiggeri ... og så stile og rolig byg dine projektor drømmer op...

en ting du skal tænke på er projektor støj hvis projektor skal henge lige over din side plads...så skal den ikke lamer meget

-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 11:36
jeg vil gå efter begge dele. jeg kan godt lide at man, når man ser tv vender sig til det "lille" billede. Når man så ser film på projektor , bliver det mere en vauv oplevelse. hvis du kun har projektor vender du dig hurtigt til det store billede , og pludseligt er det ikke noget særligt

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Print side | Luk vindue