Print side | Luk vindue

Fosforslør?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74050
Udskrevet den: 21-September-2024 kl. 11:26


Emne: Fosforslør?
Skrevet af: Raskolnikov
Emne: Fosforslør?
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 14:27
Hej. Jeg  vil gerne have en plasmaskærm i den nærmeste fremtid ( de nye Panasonic? ), men er kommet lidt i tvivl. Min tvivl skyldes fænomentet fosforslør eller "Green Ghosting". Jeg er og kæresten er begge meget overfølsomme overfor "regnbuer" som DLP teknikken lider af og derfor frygter jeg at jeg vil bemærke fosforslør særlig meget på en Plasma skærm. Hvad siger folk til det?
Her er lidt om fænomenet:
http://www.associatedcontent.com/article/1048539/what_is_plasma_tv_green_ghosting_and.html?cat=39%20 - http://www.associatedcontent.com/article/1048539/what_is_plasma_tv_green_ghosting_and.html?cat=39

Og hvilken plasmaskærm har mindst fosforslør?



Svar:
Skrevet af: PhDream
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 17:04
Efter at have haft 4 plasmaskærme i hjemmet, kan jeg sige, at fosforslør er det mindste problem, som plasmaer lider under. Der er andre mangler, som for mig trækker mere ned i den samlede bedømmelse. Med mindre du har nogle ekstraordinært gode øjne, vil du næppe se forsforslør.

Lagde kun en smule til slør i GOW og Forza på en PX80, hvilket var ubetydeligt. På X10 og Samsungs B550 var der intet.


-------------
Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 23:39
Og så kan det være nogle kan svare på mit næste spørgsmål ang. Burn In. Nu er det sådan at jeg ser en del film i 4:3 og i sort / hvid vil dette være et problem? Det samme kan jo siges om 2:35 film-hvis man ser en hel film i dette format risikerer man så burn ind? ;)


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 23:41
Nej.


Skrevet af: hunt
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 23:54
Så masser af fosforslør på mit forrige tv (Ps50a466), og det er også til stede på mit x10, jeg har også meget følsomme og kritiske øjne, MEN man vænner sig altså til det.
 
Fosforsløret er især tydeligt ved undertekster på sort baggrund.
 
Jeg vil tilføje, at Panasonic er noget bedre samsungen, selvom det skulle være samme generation og prisklasse.


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 16-Januar-2010 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Nej.

Skal man så se 4:3 med grå sider for at undgå Burn-in?


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af Raskolnikov Raskolnikov skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Nej.

Skal man så se 4:3 med grå sider for at undgå Burn-in?


Burn in på de nye Plasma er en myte. Der er enkelte fabrikanter man skal holde sig fra/være opmærksom på, men hvis du vælger Pana, så er du sikret godt billede og minimal chance for burn in.


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 00:15
Dvs. man kan se film i 4:3 uden at køre med de grimme grå sider? 


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 00:28
Jeg har set flere film, både på blu ray, DVD og ganske alm. TV - film fra DR1, TV3 (+ og puls og alm), og ladet mit tv køre på samme kanal i op til 12 timer - nada niks.

De nye TV er skudsikre.


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 11:28
"skudsikre" det er en agressiv udtalelse at komme med..

Ja panasonic generelt er bedre til at sikre sig mod burn in.. retention er så en anden sag, stadig bedre. men det er stadig et fænomen. at billedet hænger en periode efter, havde det ikke synligt på min V10 men en 50" V10 har jeg set det på, samt også et par G10´ere.

Men retention er jo kun irriterende lige i øjeblikket, det forsvinder jo.

Fosforslør for mig er faktisk værre, fordi jeg bider mærke i det.

Med hensyn til Burn In, så er der stadig issues med det, men du får skiftet dit panel. igen erfaringsvis er det panasonic og pioneer der bedst beskytter sig mod dette, har hørt (så det er ikke noget jeg selv har oplevet) om en den af de nye LG´ere der havde problemer med spøgelses billeder der skulle fjernes med agressiv kørsel af dvd´er til fjernelse af Burn In.

Så i mine erfaringer så er tv´et ikke skudsikkert, men det er billedmæssigt bedste valg endnu. hvis du går efter naturlige farver og gode bevægelser..

Derfor mener jeg også at køber man plasma, så skal man også købe topmodellerne for netop at få det som plasma levere, et godt billede, de middelmådige modeller, så ville jeg hellere købe LCD.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 12:04
Bare lige husk at netop pioneer er noget bedre end alle andre på det punkt som hedder retention
samt panasonic godt kan filmrer og blinke i billedet.
i hvertfald på de to 2 g10 jeg har set.

i fem 5 tusinde klassen hedder det alså en x10Y
Der hvor jeg kan se lcd kan komme ind købstanker. er fra 9000 til 12000 kr. 
der kan man får et lcd/led tv som har et nogenlunde billede
i toppen hedder det stadig plasma. 
Men i min verden er toppen et pioneer og ikke panasonic eller samsung.
Vi kan så håbe en panasonic 2010 model kommer på et niveau som kan sammenlignes med et pioneer

Bare husk at et lcd har andre ulemper end plasma.
 


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 16:13
Pioneer er bare ikke så nem at få fat på længere, med mindre man køber brugt eller betaler overpris..


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 13:00
Jeg var nede hos én af mine gode venner i går for at se lidt film på hans Panasonic PX80 (kalibreret og alt gejl slået fra) og jeg var MEGET generet af fosforslør på de dvder vi så. Det samme var min kæreste. Glimt af gul / hvid / grøn hev mig konstant ud af filmen og jeg kunne ikke rigtig slappe af, da jeg konstant ventede på hvornår det ville ske igen. Det blev dog mindre udtalt, men det forsvandt aldrig helt. Nu er jeg og kærsten som sagt MEGET følsomme over for DLP regnbuer så det kan godt være at det er derfor at de virker værre.

Har dette problem noget at gøre med kilden? Bliver det mindre udtalt på BD? DVD'en var med scart-
Vi så også noget materiale fra en harddisk i HD og her var det også til stede.

Jeg er virkelig kommet i tvivl om om jeg kunne leve med det i længden og undersøger nu hvad den bedste LCD så er til pengene. Jeg har kig på LG og Sony. Det eneste jeg ved er at det ikke skal være en Philips!  Wink


Skrevet af: PhDream
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 21:00
Endnu en som har set lyset! Clap

Plasma er nemlig ikke for alle.

Jeg er meget tilfreds med min Samsung. Det eneste problem er betragtningsvinklerne, men med rette siddeafstand/position kan det elimineres.


-------------
Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af PhDream PhDream skrev:

Endnu en som har set lyset! Clap

Plasma er nemlig ikke for alle.

Jeg er meget tilfreds med min Samsung. Det eneste problem er betragtningsvinklerne, men med rette siddeafstand/position kan det elimineres.

Efter at have haft 4 plasmaskærme i hjemmet, kan jeg sige, at fosforslør er det mindste problem, som plasmaer lider under. Der er andre mangler, som for mig trækker mere ned i den samlede bedømmelse. Med mindre du har nogle ekstraordinært gode øjne, vil du næppe se forsforslør.

Lagde kun en smule til slør i GOW og Forza på en PX80, hvilket var ubetydeligt. På X10 og Samsungs B550 var der intet.

netop fosfor slør er problemet og ja det har en px80 og dynamisk kontrast som ikke er til at holde.

hvad med at fortælle alle de andre problemer med samsung 755

dette forum bliver bare bedre og bedre for hver dagConfused 



Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 22:14
^For mig er den dynamiske kontrast den eneste og dermed største gene ved mit PX80 :) Jeg har aldrig set skyggen af fosforslør, og da slet ikke burn-in. Retentio har jeg set én gang, efter lang tid med Forza og så på sort skærm og gik helt hen til skærmen.. Kunne ikke se det fra siddeafstand.. :b

Men nej, plasma er ikke for alle. Derfor er det jo også fint at folk undersøger det først. LCD fjernsyn har jo deres egne problemer, kommer jo så an på hvad man vægter højest :)


Men så gælder det jo bare om at hjælpe manden med at finde et godt LCD, der kan jeg desværre ikke være til megen hjælp! :)


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

^For mig er den dynamiske kontrast den eneste og dermed største gene ved mit PX80 :) Jeg har aldrig set skyggen af fosforslør, og da slet ikke burn-in. Retentio har jeg set én gang, efter lang tid med Forza og så på sort skærm og gik helt hen til skærmen.. Kunne ikke se det fra siddeafstand.. :b

Men nej, plasma er ikke for alle. Derfor er det jo også fint at folk undersøger det først. LCD fjernsyn har jo deres egne problemer, kommer jo så an på hvad man vægter højest :)


Men så gælder det jo bare om at hjælpe manden med at finde et godt LCD, der kan jeg desværre ikke være til megen hjælp! :)
Jeg tror netop også det er dynamisk kontrast de oplever og ikke så meget fosforslør
det var netop også den største gene jeg havde på en px80.
men har intet med plasma at gøre. På nogen af de ny pan bliver sikkert også uden dynamisk kontrast som en pio


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 22:38
Hvad er problemet med den dynamiske kontrast? Smile


Skrevet af: PhDream
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

netop fosfor slør er problemet og ja det har en px80 og dynamisk kontrast som ikke er til at holde.

hvad med at fortælle alle de andre problemer med samsung 755

dette forum bliver bare bedre og bedre for hver dagConfused 


Hvilke andre problemer med 755?

Og du bliver mere og mere forståelig for hver dag. Wink


-------------
Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB


Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 23:30
At lyststyrken kører op og ned hele tiden. Prøv og se ved credits efter en film for eksempel, hvor hvid tekst toner frem på en ellers sort skærm. Det er enormt forstyrrende og se på..

Jeg lægger kun mærke til det i mørke scener i en film, men så ser man det til gengæld også... Ville ønske man kunne slå det fra.. :b


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af PhDream PhDream skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

netop fosfor slør er problemet og ja det har en px80 og dynamisk kontrast som ikke er til at holde.

hvad med at fortælle alle de andre problemer med samsung 755

dette forum bliver bare bedre og bedre for hver dagConfused 


Hvilke andre problemer med 755?

Og du bliver mere og mere forståelig for hver dag. Wink
bare som et eksempel backlight bleeding, men nu var det ikke lige dit tv, trådstarter snakker om


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

At lyststyrken kører op og ned hele tiden. Prøv og se ved credits efter en film for eksempel, hvor hvid tekst toner frem på en ellers sort skærm. Det er enormt forstyrrende og se på..

Jeg lægger kun mærke til det i mørke scener i en film, men så ser man det til gengæld også... Ville ønske man kunne slå det fra.. :b
samt især baggrunds billeder kan man tydeligt se farve skift og billedet blinker.
som mange også ser på en v10 model fra 2009.
det er et stort irritationsmoment


Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 23:53
Man kan håbe de snart opnår så god native kontrast at de holder op med at anse det dynamiske stads for nødvendigt...


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Man kan håbe de snart opnår så god native kontrast at de holder op med at anse det dynamiske stads for nødvendigt...
er helt enig, det burde ikke være nødvendig på tv årgang 2010


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 18:33
Jeg har fundet mere om fænomenet her: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=603995%20 - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=603995  Godt at vide at man ikke er den eneste!  Smile


Skrevet af: PhDream
Skrevet den: 02-Februar-2010 kl. 04:52
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

bare som et eksempel backlight bleeding, men nu var det ikke lige dit tv, trådstarter snakker om

De fleste klager ikke over backlight bleeding på 755. Fænomenet er ikke generende (læs: usynligt), hvis man har en lyskilde tændt i lokalet.

Og når du nu gerne vil lege politimand, så spurgte trådstarter om det bedste LCD-tv til prisen. Jeg foreslog 755, eftersom mange anmeldere og brugere roser det. Jeg er selv også mere tilfreds med dét end med de 4 plasmaer, jeg havde tidligere.

Endvidere var det dig selv, der spurgte om alle de andre mangler ved 755-serien...


-------------
Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 02-Februar-2010 kl. 07:08
Oprindeligt skrevet af PhDream PhDream skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

bare som et eksempel backlight bleeding, men nu var det ikke lige dit tv, trådstarter snakker om

De fleste klager ikke over backlight bleeding på 755. Fænomenet er ikke generende (læs: usynligt), hvis man har en lyskilde tændt i lokalet.

Og når du nu gerne vil lege politimand, så spurgte trådstarter om det bedste LCD-tv til prisen. Jeg foreslog 755, eftersom mange anmeldere og brugere roser det. Jeg er selv også mere tilfreds med dét end med de 4 plasmaer, jeg havde tidligere.

Endvidere var det dig selv, der spurgte om alle de andre mangler ved 755-serien...
Du kommer med Endnu en som har set lyset!, hvad for et lys er det backlight bleeding du mener.

trådstarter anser fosfor slør som et problem, det er helt fair. Vi er så to som påpeger dynamisk kontrast er endnu værre. Så vi forsvar absolut ikke en px80.

men så skulle han alså købe et samsung 755 og hans verden er perfekt.
Der er bare nogle andre problemer og dem påpeger jeg. Har da set mange med en 755 som brokker sig over backlight bleeding på 755.

ligesom nogen ikke kan holde dynamisk kontrast ud, kan andre heller ikke backlight bleeding ud.
personlig kan jeg ikke leve med nogen af dem og købte et tv, hvor ingen af disse ting findes.
men selv om man har haft 4 plasma, er der meget stor forskel på hvilken man køber.

der findes mange bedre lcd skærme end lige netop en samsung 755, så må trådstarter tage stillling til det senere, hvis han beslutter sig for et lcd tv.
alle tv har et eller andet problem, spørgsmålet er bare hvilken man kan leve med.

utroligt man overhovdet ikke kan snakke sammen på dette forum mere, og kalde mig for
citat
når du nu gerne vil lege politimand.
det er så langt ude, bare fordi jeg påpeger et problem på et tv.

ikke underligt mange tråde går i banan på dette forrum.



 




Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 13:39
Nu var jeg nede og se på et Samsung Plasma i Hi Fi klubben. Den var sat til en Denon BD med HDMI og jeg kan altså stadig se fænomenet! Der kommer ligesom tre regnbuer en gang i mellem og det resulterer i at mine øjne ikke kan slappe af. Øv.  Plasma er dermed ikke for mig.  :(  Jeg er ret sikker på at det fænomen jeg ser IKKE er fosforslør for det bemærkede jeg nemlig også. Det var dog ikke særlig irriterende og det ville jeg sagtens kunne leve med. 


Skrevet af: mgmg
Skrevet den: 15-Februar-2010 kl. 20:39
Jeg så tydelige fosfor spor på mit gamle panasonic px70, mens det ikke er tilfældet på mit nuværende TV.
 
Dermed sagt, at modellen har betydning.
 
Der kommer snart nyt fra Panasonic. Det er måske værd at vente på. 
 


-------------
Kuro


Skrevet af: ipk
Skrevet den: 15-Februar-2010 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Raskolnikov Raskolnikov skrev:

Nu var jeg nede og se på et Samsung Plasma i Hi Fi klubben. Den var sat til en Denon BD med HDMI og jeg kan altså stadig se fænomenet! Der kommer ligesom tre regnbuer en gang i mellem og det resulterer i at mine øjne ikke kan slappe af. Øv.  Plasma er dermed ikke for mig.  :(  Jeg er ret sikker på at det fænomen jeg ser IKKE er fosforslør for det bemærkede jeg nemlig også. Det var dog ikke særlig irriterende og det ville jeg sagtens kunne leve med. 
 
Jeg tror ikke du vil opleve problemet med en Panasonic med Blu-ray, jeg har aldrig lagt mærke til det.


-------------
Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.



Print side | Luk vindue