korrekt indstilling af pana X10
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74174
Udskrevet den: 13-November-2024 kl. 09:16
Emne: korrekt indstilling af pana X10
Skrevet af: pipper
Emne: korrekt indstilling af pana X10
Skrevet den: 17-Januar-2010 kl. 21:16
Hej.
Prøver at købe et panasonic X10 i elgiganten imorgen.
Nogen der har en ide til hvordan farve indstillingen skal være. Jeg har jo 14 dages retur ret så skulle gerne have en god indstilling til tv'et.
Må plasma skærme stadig ikke ligge ned under transporten?
mvh
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 08:10
Out of the box indstillingen er ikke dårlig, brug det sådan i en lille uge, derefter kan du indstille det med en kallibrerings DVD, så kan du ikke gøre det bedre selv. Det kan ikke anbefales at det ligger ned når det transporteres.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 09:47
pipper skrev:
Nogen der har en ide til hvordan farve indstillingen skal være.
|
Se på:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1243242293 - http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1243242293
Mvh JørgenT
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 17:23
Radiomanden skrev:
Out of the box indstillingen er ikke dårlig, brug det sådan i en lille uge, derefter kan du indstille det med en kallibrerings DVD, så kan du ikke gøre det bedre selv. Det kan ikke anbefales at det ligger ned når det transporteres. |
De havde selvfølgelig ikke flere på lager efter 10 min åbningstid. Jeg bestilte så et der vil komme på fredag.
Skal de ikke køre de her "berømte" 200 timer mere inden man skruer op for farver og lign.?
Kan det betale sig at købe en kalibrerings dvd, når man alligevel ikke kan justere på RGB farverne på tv'et.
PS. Jeg havde engang en kalibrerings dvd der hed DVE. Den solgte jeg igen da jeg ikke fattede en pind af det jeg skulle gøre
Findes der ikke en på dansk, eller en anden der er nemmere?
|
Skrevet af: doit
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 17:36
Brug dem fra testen som der er blevet linket til.
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 17:47
doit skrev:
Brug dem fra testen som der er blevet linket til.
|
Okay det vil jeg da gøre. Havde godt set dem, men er der tal skala på X10'eren. På mit PX70 er der ingen tal.
|
Skrevet af: matthaus
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 18:03
Skal det køre nogle timer først?
Har også lige fået mit hjem, så er spændt på hvordan det er :)
|
Skrevet af: doit
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 18:06
Bare indstil med det samme. Det gjorde jeg med mine forældres.
Der er tal på x10 ja.
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 18:18
matthaus skrev:
Skal det køre nogle timer først?
Har også lige fået mit hjem, så er spændt på hvordan det er :)
|
Så bliver det spændende at høre hvad du siger til tv'et.
Jeg må jo lige vente lidt endnu.
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 18:26
De indstillinger der linkes til, vil være at betragte som generelle, paneler er ikke ens, en indviduel indstilling som passer til panelet opnås f.eks med DVE som er et glimrende værktøj til foremålet.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 18:36
Radiomanden skrev:
De indstillinger der linkes til, vil være at betragte som generelle, paneler er ikke ens, en indviduel indstilling som passer til panelet opnås f.eks med DVE som er et glimrende værktøj til foremålet. |
Problemet er bare at jeg ikke forstår hvad det er jeg skal gøre med DVE.
Findes der ikke noget på dansk?
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 18:46
Det vigtigste kapitel på den DVD er det som omhandler netop indstilling af farve, lys og kontrast, såvidt jeg husker er det kapitel 7. Der forklares nøje hvad det er man skal gøre til hver enkelt indstilling for at få det optimale. Der er ingen sådanne som er på noget skandinavisk sprog mig bekendt, de ville sikkert ikke være til at komme i nærheden af på prisen.
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:01
Lækker lækker tv, kører med standard indstilling og det ser rigtig godt ud :)
Det er ikke den cd der er med i snakker om?
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:06
matthaus skrev:
Det er ikke den cd der er med i snakker om?
|
Det er manualen.
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:14
ok :)
Lige hurtig, hvor kan jeg kun finde dvb-t kanaler og ikke analoge kanaler når jeg søger?
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:15
Jeg glæder mig til at se tv'et. Jeg kan se at flatpanels bruger biogram indstillingen.
Når jeg bruger den på mit PX70 er billedet gulligt. Håber ikke det er det på X10'eren.
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:17
Hvis du kan modtage Analogt, så er du på et kabel anlæg, og de bruger DVB-C til Digital. Hvem er din udbyder.?
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:18
Jamen det er en fællesantenne med stofa, men mener ikke de har lavet signalet digitalt, så det er vist stadig analogt.
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:21
Stofa har alle deres kanaler Digitalt, ligeledes, har det i flere år været ved lov, at Must Carry kanalerne skal kunne modtages Digitalt.
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:28
ja ok, men tv3 og 3+ er ikke digitale vel? (eller det er de nogle steder, men ikke alle?)
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:35
Som skrevet, så leveres ALLE stofas kanaler Digitalt fra dem, men hvis det lokale anlæg ikke er opdateret, hvilket man dog i dag skulle forvente de er, så kan der ikke leveres Digitalt, men Must Carry SKAL leveres Digitalt, det kan der ikke kommes uden om.
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 19:46
Man kan se inde på Stofa's hjemmeside om ens antenneforening sender ukrypteret.
Min gør
|
Skrevet af: Clark
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 21:04
Hej,
For at tage DVB-C skal du vælge sverige som land.
------------- * // Clark Birkelund
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 21:06
Og ved at holde [-]volume-knappen på siden og herefter trykke 3 x på [0] på fjernbetjningen kan du komme ind og lege lidt mere med dit tv (bemærk dette er self. service-menuen)
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 21:10
Clark skrev:
Og ved at holde [-]volume-knappen på siden og herefter trykke 3 x på [0] på fjernbetjningen kan du komme ind og lege lidt mere med dit tv (bemærk dette er self. service-menuen) |
Kan man stille på RGB farverne derinde. Garantien ryger vel hvis man piller derinde?
Er det noget med at der skal lægges firmware ind i tv'et?
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 21:15
Hej,
Jeg har selv først lige fået mit panasonic så har ikke kigget så meget på service-menuen endnu - venter lige til tv'et har kørt nogle timer inden jeg prøver at lave en kalibrering af det.
Men ja RGB farverne kan stilles derinde.
|
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 21:16
pipper skrev:
Kan man stille på RGB farverne derinde.
|
Det kan kun frarådes at justere på noget i den menu, medmindre, at man er helt absolut klar over hvad man laver. Det er IKKE en brugermenu.
|
Skrevet af: MichaelA
Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 09:59
Til Stofa skal du bruge en DVB-C tuner, du nævnte tidligere i tråden en DVB-T i dit X10??
------------- Beovision Avant 55" Beolab 5, Beolab 8000, Apple TV4K, iMac, Macbook Pro, iPad m.v
|
Skrevet af: Pio Nero
Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 17:44
Måske dette kan være til hjelp??
Midt på siden http://www.hemmabiotidningen.se/?page=4 - http://www.hemmabiotidningen.se/?page=4
høyreklikk + save as "Ladda hem artikeln her" den er kun 1.47 MB
Veiledningen har svensk tekst men det bør gå fint.
Hilsen svarten
|
Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 19:56
Radiomanden skrev:
Det vigtigste kapitel på den DVD er det som omhandler netop indstilling af farve, lys og kontrast, såvidt jeg husker er det kapitel 7. Der forklares nøje hvad det er man skal gøre til hver enkelt indstilling for at få det optimale. Der er ingen sådanne som er på noget skandinavisk sprog mig bekendt, de ville sikkert ikke være til at komme i nærheden af på prisen. |
Jeg vil prøve at bestille sådanne en dvd. Syntes jeg har læst at der er forskel på hvordan ens dvd afspiller viser farverne på skærmen, har det nogen betydning.
Hvad følger der med dvd'en. Syntes at have set at der følger farvebånd/briller med. Er det helt forkert?
mvh
|
Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 20:04
Der er et farvefilter med til kontrol af farveintensiteten, så at der kan kontrolleres om der er for meget farve på billedet, og man kan med samme filter se om farvebalancen er som den skal være.
|
Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 20:38
Radiomanden skrev:
Der er et farvefilter med til kontrol af farveintensiteten, så at der kan kontrolleres om der er for meget farve på billedet, og man kan med samme filter se om farvebalancen er som den skal være. |
Tak for svaret, men jeg kan ikke helt se at det er en fordel at købe denne dvd, når man ikke kan justere RGB.
Man kan vel i bund og grund "bare" indstille så det ser naturligt ud. Der er jo ikke meget at justere når det nævnte RGB ikke kan stilles.
mht. servicemenu'en. Kan man bare kigge derind uden at man laver "ged" i den. Problemet er at jeg syntes at min nuværende skærm er lige gul nok i farverne. Hvis jeg f.eks stiller på den gule (hvis der findes sådan en) kan man så stille den tilbage igen hvis det går helt galt.
|
Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 20:45
Der kan ikke indstilles gul, da det ikke er en primær farve, men jo sammensat af grøn og blå. det kan ikke anbefales at man stiller på noget i Service Menuen. Hvis der ønskes en bedre indstilling end den der kan opnås med DVDen, så skal det være en ISF, prisen på en sådan er omkring Kr. 3000,-.
|
Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 21:05
Radiomanden skrev:
Der kan ikke indstilles gul, da det ikke er en primær farve, men jo sammensat af grøn og blå. det kan ikke anbefales at man stiller på noget i Service Menuen. Hvis der ønskes en bedre indstilling end den der kan opnås med DVDen, så skal det være en ISF, prisen på en sådan er omkring Kr. 3000,-. |
Og det vil jo være vildt når tv'et koster 4.000 kr. Man kan vel ikke fjerne det gullige ved hjælp af DVE?
|
Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 21:11
Den kan intet udover at give dig den indstilling som man selv kan gøre, alt derudover er for proffessionelle folk.
|
Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 15:47
Så er tv'et kommet i hus.
Kan ikke få det indstillet korrekt. Den har et rødligt skær.
En hvis skjorte bliver en lille smule lyserød. Syntes ikke jeg kan få den til at vise hvid. Hvad gør man lige her?
|
Skrevet af: PhDream
Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 22:24
pipper skrev:
En hvis skjorte bliver en lille smule lyserød. Syntes ikke jeg kan få den til at vise hvid. Hvad gør man lige her?
|
Køber et nyt tv.
Du kan ikke gøre meget ved billedet på en X10, da indstillingsmulighederne ikke er der.
------------- Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB
|
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 00:07
PhDream skrev:
pipper skrev:
|
Køber et nyt tv.
Du kan ikke gøre meget ved billedet på en X10, da indstillingsmulighederne ikke er der. |
Det er nu lykkedes mig at indstille det ret godt.
Har lige set Infernal koncert på DR HD. Hold da k... det stod godt, så tror nu nok jeg skal blive glad for det
|
Skrevet af: Strange
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 00:12
Ja, det er et skide godt tv.... Kig lige i min tråd om kanalindstilling. Kan være du kan hjælpe mig. Har du tilfældigvis også Yousee?
|
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 15:07
Sidder lige og ser noget nu på skærmen.
Jeg syntes altså at den har et alt for rødligt skær. Hvide skjorter er næsten lyserøde.
Er det virkelig sådan at hvis jeg ikke vil give de 3000 kr en kalibrering koster, og ikke kan leve med det lyserøde så er der kun en ting at gøre - AT LEVERE TV'et TILBAGE.
|
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 01:23
Skrev du ikke, at du havde indstillet det ret godt?
X10'ere kan have problemer med farvebalancen. Hvis du er en af de uheldige, er der ikke andet at gøre, end at returnere tv'et...
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB
|
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 22:07
PhDream skrev:
X10'ere kan have problemer med farvebalancen. Hvis du er en af de uheldige, er der ikke andet at gøre, end at returnere tv'et... |
Jo det skrev jeg godt nok. Jeg sad og så en koncert på DRHD med Infernal og det så rigtig godt ud.
Jeg syntes bare at når man sidder og ser DR1, TV2 altså alm SD kanaler er der alt for meget rødt i billedet.
Er der en fejl på alle X10 eller er det kun nogle?
Og hvad med S10. Har den samme problemer?
|
Skrevet den: 26-Januar-2010 kl. 12:11
pipper skrev:
PhDream skrev:
X10'ere kan have problemer med farvebalancen. Hvis du er en af de uheldige, er der ikke andet at gøre, end at returnere tv'et... |
Jo det skrev jeg godt nok. Jeg sad og så en koncert på DRHD med Infernal og det så rigtig godt ud.
Jeg syntes bare at når man sidder og ser DR1, TV2 altså alm SD kanaler er der alt for meget rødt i billedet.
Er der en fejl på alle X10 eller er det kun nogle?
Og hvad med S10. Har den samme problemer?
|
Ved ikke om det er på alle X10'ere. Der er folk, som ikke klager over det, men jeg ved ikke om de bare ikke kan se fejlen. Som skrevet, har jeg haft 2 af dem hjemme, begge med samme fejl.
På S10 har man lidt flere indstillingsmuligheder og kan justere sig ud af problemet, hvis problemet også er der. S10 har også et andet panel, så den samme fejl burde ikke gå igen.
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB
|
Skrevet den: 26-Januar-2010 kl. 22:22
[/QUOTE]
Ved ikke om det er på alle X10'ere. Der er folk, som ikke klager over det, men jeg ved ikke om de bare ikke kan se fejlen. Som skrevet, har jeg haft 2 af dem hjemme, begge med samme fejl.
På S10 har man lidt flere indstillingsmuligheder og kan justere sig ud af problemet, hvis problemet også er der. S10 har også et andet panel, så den samme fejl burde ikke gå igen. [/QUOTE]
Okay, er du helt sikker på at S10 har flere indstillingsmuligheder? Der er mange der siger at det er den samme skærm. S10 er dog fuldHD.
Jeg har pakket X10'eren ned i kassen igen, den ryger retur. Jeg kan ikke leve med at den ikke kan vise ordentlig hvid.
Så nu er jeg tilbage hvor jeg startede mht. hvilke modeller jeg havde udtænkt mig.
|
Skrevet den: 26-Januar-2010 kl. 22:44
Jeg har ikke selv leget med S10, men det er ikke samme skærm. Som du selv skriver, er den Full HD. Det med indstillingsmuligheder har jeg fra en pålidelig kilde, som tester skærme på flatpanels.dk. Han kender i øvrigt godt til X10 og deres RGB-problemer.
Er du sikker på, at det være plasma igen?
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB
|
Skrevet den: 26-Januar-2010 kl. 22:53
PhDream skrev:
Jeg har ikke selv leget med S10, men det er ikke samme skærm. Som du selv skriver, er den Full HD. Det med indstillingsmuligheder har jeg fra en pålidelig kilde, som tester skærme på flatpanels.dk. Han kender i øvrigt godt til X10 og deres RGB-problemer.
Er du sikker på, at det være plasma igen? |
Nej for pokker - det behøver ikke være plasma.
Jeg havde faktisk bestemt mig for et LG SL8500 men mange herinde sagde at X10'eren var bedre. Så det blev jo den jeg købte da den var noget billigere.
|
Skrevet den: 27-Januar-2010 kl. 03:31
Argh, du skal tage ALT hvad du læser herinde med et gran salt. For det første er folk umådelig hurtige til at anbefale plasma, selv om man specifikt beder om råd til at købe LCD-skærm. Det er dårlig stil. For det andet anbefaler folk skærme (igen - plasma), uden selv at have erfaring med dem. De skriver bare hvad flertallet skriver. Flok-mentalitet, du ved... Især X10-serien bliver anbefalet, selv om den langt fra opfylder alles behov. De er jo budget-modeller og har de mangler, som budget-modeller nu engang har.
Jeg holder mig fra plasma, da de stadig har for mange mangler. LCD har også sine mangler, men det er op til én selv hvad man kan leve med, samt hvilke kompromisser man er villig til at indgå.
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB
|
Skrevet den: 27-Januar-2010 kl. 08:31
Nu anser jeg selv mig selv som værende temmelig krakilsk og jeg har ikke oplevet de problemer du omtaler... Jeg er yderst tilfreds med min skærm. Fantastisk TV til prisen... Er du ikke bange for at der er andre ting på LCD'en der vil irritere dig endnu mere end det du synes var træls på din X10?
Phdream:
"For det første er folk umådelig hurtige til at anbefale plasma, selv om man specifikt beder om råd til at købe LCD-skærm".
Det kunne jo tænkes at være fordi det ofte er nye brugere der er blevet fyldt med diverse løgne omkring plasma tv fra sælgere i butikker... Så er det vel klart at folk anbefaler det som de mener er bedre. Myterne skulle meget gerne manes i jorden, og det kan kun gå for langsomt.
|
Skrevet den: 27-Januar-2010 kl. 16:15
Har lige været ude og se på S10 modellen. Den viste farverne ok. Der var ingen rød blandet i den hvide farve. Måske mit X10 er defekt.
S10'eren stod ved siden af en G10 og jeg kunne godt se forskel på billede kvaliteten. Jeg syntes også at S10 stod og blinkede i billedet, som et 50 hz tv gør. Kan det være rigtigt.? Dette gjorde G10 ikke.
|
Skrevet den: 27-Januar-2010 kl. 22:54
Strange skrev:
Nu anser jeg selv mig selv som værende temmelig krakilsk og jeg har ikke oplevet de problemer du omtaler... Jeg er yderst tilfreds med min skærm. Fantastisk TV til prisen... Er du ikke bange for at der er andre ting på LCD'en der vil irritere dig endnu mere end det du synes var træls på din X10? |
Jeg valgte LCD over plasma, pga. de 3 (TRE!) dårlige erfaringer med plasma. Jeg har ikke fortrudt én eneste gang.
Strange skrev:
Phdream:
"For det første er folk umådelig hurtige til at anbefale plasma, selv om man specifikt beder om råd til at købe LCD-skærm".
Det kunne jo tænkes at være fordi det ofte er nye brugere der er blevet fyldt med diverse løgne omkring plasma tv fra sælgere i butikker... Så er det vel klart at folk anbefaler det som de mener er bedre. Myterne skulle meget gerne manes i jorden, og det kan kun gå for langsomt.
|
Hvis folk beder om råd til at købe det bedste rugbrød, anbefaler du så franskbrød? Er folk så snævertsynede og indskrænkede, at de ikke kan forstå, når folk siger, at de vil have LCD og IKKE plasma?
Hvilke myter taler du om? Plasma-støj: faktum! Retention: faktum! Knækkede glas-plader: faktum! Højere strømforbrug: faktum! Ringe 1:1 pixelmapping på de billigere modeller (bl.a. X10) pga. opløsning: faktum! LCD har stadig fordele ift. plasma. Det kan man ikke komme udenom.
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB
|
Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 27-Januar-2010 kl. 23:34
^Du kan heller ikke komme udenom at LCD også er blevet markedesført bedre, og at det er standarden når folk skal have nyt fjernsyn at de kigger efter et LCD. Ikke fordi de ved at det er det de vil have.. Men fordi sådan er det bare.
Det kan man selvfølgelig prøve at fornemme ud fra hvad og hvordan personen udtrykker sig i en tråd, men folk prøver jo bare at hjælpe. Måske et plasma rent faktisk var det bedste for den pågældende person.
|
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 01:19
TobiasKM skrev:
^Du kan heller ikke komme udenom at LCD også er blevet markedesført bedre, og at det er standarden når folk skal have nyt fjernsyn at de kigger efter et LCD. Ikke fordi de ved at det er det de vil have.. Men fordi sådan er det bare.
|
Ligesom plasma hypes til skyerne på dette forum.
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB
|
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 08:26
Tobias har nemlig fat i det HELT rigtige. 99 % af trådene på dette forum der omhandler et førstegangskøb af en skærm er folk der kun har deres information fra sælgere i butikker....der MEGET hellere vil sælge lcd i stedet for plasma... Du mener ikke at man kan finde tre ting der ikke er gode ved lcd?
Backlight bleeding - dårligere sortniveau - ringe betragtningsvinkler - kunstigt udseende billeder... Det var så 4.
|
Skrevet af: kbking
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 10:22
I sidste uge købte jeg en G10, netop fordi at folk herinde anbefalede dette tv.
det første jeg lagde mærke til var blæserstøjen holda op en larm, jeg har lige brugt lang tid på at dæmpe blæserstøjen i mit mediecenter og nu var jeg tilbage til scratch. Det næste var at skærmen flimrede, uanset hvad jeg gjorte i menuerne så kunne jeg ikke komme af med det flimren. så efter en dag røg skærmen tilbage til fordel for et 40w5500 et bytte jeg endnu ikke har fortrudt.
|
Skrevet af: vasif
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 11:51
Der er desværre mange herinde, som så sandelig også har fordomme omkring LCD-Skærme. De færreste har desuden ikke erfaring med korrekt instillede LCD-Skærme, og derfor udtaler sig på baggrund af andres holdning, som godt selv kan være præget af ringe erfaring, eller danner sig et baggrund af skærmene, efter hvad man ser i butikkerne, og vi alle ved, at et ikke er en korrekte måde at vurdere på. LCD-Teknologien er også præget af sine fejl, men når B&O samlet set eftersigende kan gå ud og lave markedets bedste skærm målt på billekvaliteten så er teknologien ikke helt ringe igen. Nu er B&O, selvfølgelig også en anden prisklasse, og målt på billedkvalitet, får man PT mest for pengene ved at købe en Plasma-skærm, qua de rigtig fornuftige priser, og det gode billede som Plasma-skærme trods alt leverer. Men hvis jeg skal skære ind til benet, så har f.eks. en X10 en del mangler på billedområdet, som sjældent bliver udstillet, men det er stadig et fantastisk Tv til prisen og kan sagtens forstå man anbefaler den.
|
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 11:59
PhDream skrev:
TobiasKM skrev:
|
Ligesom plasma hypes til skyerne på dette forum. |
Hvilket vel er relativt irrelevant i forhold til den her diskussion.. :b
Det handler jo om at oplyse folk der ikke er inde i sagerne, så de er udstyrede til at vælge det fjernsyn der passer til deres behov.
At LCD folk så altid får så skide ondt i røven over at ordet "plasma" nævnes.. Det er snart det største problem på det her forum.
|
Skrevet af: kbking
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 12:57
TobiasKM skrev:
PhDream skrev:
TobiasKM skrev:
|
Ligesom plasma hypes til skyerne på dette forum. |
Hvilket vel er relativt irrelevant i forhold til den her diskussion.. :b
Det handler jo om at oplyse folk der ikke er inde i sagerne, så de er udstyrede til at vælge det fjernsyn der passer til deres behov.
At LCD folk så altid får så skide ondt i røven over at ordet "plasma" nævnes.. Det er snart det største problem på det her forum. |
nej det største problem er at hvis folk skriver ind og har bare det mindste problem med deres LCD skærm er der straks en nævennyttig person skriver " køb en plasma" fedt svar....
|
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 22:15
Strange skrev:
Tobias har nemlig fat i det HELT rigtige. 99 % af trådene på dette forum der omhandler et førstegangskøb af en skærm er folk der kun har deres information fra sælgere i butikker....der MEGET hellere vil sælge lcd i stedet for plasma... Du mener ikke at man kan finde tre ting der ikke er gode ved lcd?
Backlight bleeding - dårligere sortniveau - ringe betragtningsvinkler - kunstigt udseende billeder... Det var så 4.
|
Jeg må desværre skuffe dig. Det var IKKE 4!
Kunstigt udseende billeder er et meget subjektivt udsagn og kan derfor ikke kategoriseres som en sandhed/fakta. Endvidere er ALLE tv-billeder kunstigt udseende, da de imiterer virkeligheden. Så er vi nede på tre.
Dårligere sortniveau? Lever du i år 2004 eller...? Hvis du går ud og kigger på skærmene, eller hvis du bare læser diverse tests i blade/på nettet, vil du kunne se, at selv de billige modeller fra Samsung kan præstere et sortniveau, der er (mindst) på niveau med plasma. Nogle af de bedre LCD-skærme præsterer faktisk et bedre sortniveau end plasma. Nu er vi nede på to.
Backlight bleeding...nogle LCD lider under det, på andre er det minimalt, mens det på nogle slet ikke er der. Men den må du gerne få. Du må også gerne få de ringe betragtningsvinkler. Det er også den eneste, hvor man ærligt kan sige, at det er et faktum: LCD har ringere betragtningsvinkler end plasma.
Såeh, 1-2 ulemper ved LCD sammenlignet med 4-5 ved plasma. Resultatet taler vist for sig selv.
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB
|
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 22:56
^Ja det ville være super hvis verden var så dejligt sort/hvid :D
Sikke en masse besvær vi kunne slippe for.
|
Skrevet af: vasif
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 23:20
Mange LCD-skærme kan bestemt vise meget naturtro billeder, men indrømmet, det kommer ikke nødvendigvis af sig selv, men kræver ofte justering. Jeg sidder med et X10, og et Sony Bravia E5520 i soveværelset, og må altså konkludere, at Sony efter kalibrering, viser et mere naturligt, naturtro billede, med en større dybde, og en bedre farvegengivelse, endda målt med kalibreringsudstyr. Jeg har desuden set flere LCD-skærme, som efter kalibrering samlet set leverer betydeligt bedre end X10, men det er dog ikke i samme prisklasse. Så er der jo lige B&O, som jo efter-sigende overall har sat sig på tronen over markedets bedste Tv, og hvilken teknologi er det nu lige det er?
Philips har rent faktisk bare til en orientering, formået at levere et dybere sortniveau end selveste Pioneer, dvs. bedre end de nuværende Plasma-skærme (Jeg har ikke taget højde for Shadow-detail mm)
På samme måde som folk "forsvarer" Plasma-Teknologien, hvis der dukker en myte, fordom eller andet op, på samme måde bør det være, når LCD bliver svinet uhensigtmæssigt til, men her er de fleste jo tilbøjelige til at følge med strømmen, grundet manglende erfaring eller indsigt, hvor det kun er de færreste, som forsøger at levere en mere indsigtsfuld vejledning.
Begge teknologier har fordele og ulemper, hvad man bedst kan leve med, er så individuelt.
|
Skrevet af: cotton12
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 12:43
Hej hvor lang tid skal der går før man ca. kan sætte kontrasten op har den nede på 12 så der ikke opstår rentention burn in
|
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 13:10
cotton12 skrev:
Hej hvor lang tid skal der går før man ca. kan sætte kontrasten op har den nede på 12 så der ikke opstår rentention burn in
|
12 kan du så se noget overhovedet
Jeg startede med at stille min på 23.
De første 100 timer er indkørringstiden idag. Før hed det 200 timer men det er man gået fra.
|
Skrevet af: cotton12
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 22:09
Nej det er pænt mørkt he he. ok så må jeg bare vente.
|
|