Print side | Luk vindue

Hvor køber I jeres højttalerkabler?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Efterlysninger
Forumbeskrivelse: Efterlysninger, lidt af hvert
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74245
Udskrevet den: 21-November-2024 kl. 20:37

Emne: Hvor køber I jeres højttalerkabler?
Skrevet af: Tobster
Emne: Hvor køber I jeres højttalerkabler?
Skrevet den: 18-Januar-2010 kl. 18:21
Jeg skal ud og have nogle ordentlige højttalerkabler.
Overvejer Van Den Hul Magnum, men leder efter et sted hvor det ikke koster 300,- pr. mtr.

Hvor køber I billige high end kabler?
Gerne sider i f.eks. Sverige, England eller Tyskland.

Svar:
Skrevet af: mejersken
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 12:07
Hvis jeg var dig ville jeg glemme alt om "fine" mærker ved kabel køb

Et materiales ledningsevne er det samme* uanset hvad mærke det er, og skulle der være lidt forskelle på renheden af sølvet eller kobberet, er de som regel så små at det er ubetydeligt.

*forudsat at længde og diameter er det samme

Selfølgelig skal kablet være godt afskærmet så de forskellige signaler ikke interferere med hinanden, men det koster altså ikke ret meget, at lave en tilpas tyk plastic skal hvor kablet kan ligge inden i.     

Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 12:12

Jeg bruger et billigt kabel (men tykt) til baghøjttalerne, og så noget bedre / godt til front og center

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet af: maagren
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 15:05
Jeg har tidligere købt QED kabler hos futureshop.co.uk, da det var en hel del billigere end Hifi-klubben.

-------------
Onkyo 875 I PS4 I Sony 46hx920 I Oppo BDP-103 I B&W DM683 I QED kabler

Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 15:38
Jeg har købt ved AV-Cables

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 16:12
Og jeg hører så til dem, som køber "Fine" højtalerkabler, og jeg kan høre forskel - ellers havde jeg ikke købt demWink

Men ellers er AV-Connection og AV-Cables et godt budSmile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 16:44
Hos csn-teknik, deres CSN Custom sølv Cables er nok noget at det bedste til prisen, og Christian laver dem lige som du ønsker dem, og findes i tre pris klasse.

www.csn-teknik.dk

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 19:37
Harald-Nyborg. 

Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Hos csn-teknik, deres CSN Custom sølv Cables er nok noget at det bedste til prisen, og Christian laver dem lige som du ønsker dem, og findes i tre pris klasse.

www.csn-teknik.dk

Super Kabler!! Uden tvivl har dem selv på ønskelisten!  Clap
men de er udenfor rækkevidde for trådstarter. 

Jeg vil mene at noget Whyrewizard Dreamcaster er noget af det bedste du kan få for under 300 kr m..  koster 139kr. pr m. og er godt til bi'wire og bi'amping.Star

-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!

Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 13:35
Pas nu på med at sige at Dreamcaster, er noget af det bedste i den prisklasse. Der er ikke nogen kabler som er bedre end andre Wink
Kabler "farver" lyden, og så er det jo op til ens personlige præference om hvad man synes er bedst. Det er ikke noget rigtigt eller forkert Smile

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 14:51
Der hvor man kan få OFC kobber i en rimelig tykkelse billigst på tidspunktet. Jeg kan ikke høre forskel, ellers havde jeg sølvkabler med Oyaide stik.

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 14:55
Jeg har købt kabler hos Tape Connection. Første gang fordi jeg alligevel købte højttalere der, og anden gang fordi de havde et mærke som jeg gerne ville have. Det var så over nettet, og dér har de i øvrigt fået gratis forsendelse, for ikke så længe siden.

Ellers ville jeg helt sikkert købe hos AV-Connection. Det overvejede jeg også på det kraftigste her i anden omgang, men Tape Connection rendte med salget alligevel.

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Der hvor man kan få OFC kobber i en rimelig tykkelse billigst på tidspunktet. Jeg kan ikke høre forskel, ellers havde jeg sølvkabler med Oyaide stik.

Det er ikke så mærkeligt at du ikke kan høre forskel. De elektriske egenskaber ved OFC og alm kobber til elektiske apparater er nær identiske. Det er ikke andet en marketing gas. Et ganske almindeligt HTkabel i passende tykkelse er rigeligt godt og adskiller sig ikke fra andre kabler med mindre de er bevidst fejlkonstruerede for at introducere induktans eller lignende.

tvkartoffel

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det er ikke så mærkeligt at du ikke kan høre forskel. De elektriske egenskaber ved OFC og alm kobber til elektiske apparater er nær identiske. Det er ikke andet en marketing gas. Et ganske almindeligt HTkabel i passende tykkelse er rigeligt godt og adskiller sig ikke fra andre kabler med mindre de er bevidst fejlkonstruerede for at introducere induktans eller lignende.

tvkartoffel
Javel ja. Jeg har så lige oplevet, at efter at jeg skiftede til sølvkabler, så må jeg regulere lidt på bassen, for den var blevet en smule for kraftig, og det på den musik jeg benytter til reference, altså meget velkendt musik, og på samme volumen som jeg plejer at benytteConfused

Men må så også indrømme, at det bestemt ikke er alle high-end kabler jeg kan høre forskellene på, og heller ikke på alle højtalere.Smile

Nå, men enten kan man høre forskelle, eller også kan man ikke. Og kan man ikke høre forskelle, er der jo grund til at købe andet end Harald Nyborgkabler. Big smile 

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 16:33

Jep, det er altid underholdende at overvære den hype der er over OFC i hifikredse..

Lidt highlights fra http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen-free_copper - http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen-free_copper :

Generelt bobler man oxygen gennem kobberet under selve støbeprocessen for at fjerne urenheder. Hvis det skal være rigtigt fint kan man erstatte oxygenen med fosfor, det bruges primært til kobber der skal tåle høje temperaturer, fx. ved svejseudstyr.

Helt almindeligt kobber til ledninger er mindst 99,9% rent og indeholder ca. 0,02-0,04% oxygen. Den fineste standard er 99,99% oxygenfrit med ca. 0,0005% oxygen.

Det er for øvrigt ret underholdende at i de to fineste standarder for OFC regnes eventuelt indhold af sølv for en forurening, og efterfølgende praler en del kabelproducenter med at de har forsølvet det fineste, fineste kobber.. LOL

Al ære og respekt for de mennesker der kan høre en forskel, men det der salgsgøgl kabelproducenterne pumper ud om fantastiske produktionsprincipper og superkobber er til at dø af grin over..

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

tvkartoffel
Javel ja. Jeg har så lige oplevet, at efter at jeg skiftede til sølvkabler, så må jeg regulere lidt på bassen, for den var blevet en smule for kraftig, og det på den musik jeg benytter til reference, altså meget velkendt musik, og på samme volumen som jeg plejer at benytteConfused

Men må så også indrømme, at det bestemt ikke er alle high-end kabler jeg kan høre forskellene på, og heller ikke på alle højtalere.Smile

Nå, men enten kan man høre forskelle, eller også kan man ikke. Og kan man ikke høre forskelle, er der jo grund til at købe andet end Harald Nyborgkabler. Big smile 

Hvis du har skiftet til rent sølv i samme kvadrat er det muligt at dine højttalere spiller en lille smule højere, da sølv leder lidt bedre end kobber. Det kan dog ikke være meget der er tale om.
Du ville have fået samme effekt ved øget kvadratet på kobber kablerne.

tvkartoffel

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 16:53

tvkartoffel

Hvis du har skiftet til rent sølv i samme kvadrat er det muligt at dine højttalere spiller en lille smule højere, da sølv leder lidt bedre end kobber. Det kan dog ikke være meget der er tale om.
Du ville have fået samme effekt ved øget kvadratet på kobber kablerne.

tvkartoffel
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1727&zoneid=1 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1727&zoneid=1

-------------

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 17:46
Med fare for at træde nogen over tærene, så kan jeg ikke se at den artikel du henviser til er mere eller mindre overbevisende end alle mulige andre artikler der i luftige vendinger beskriver forskellene mellem dette og hint kabel. Den slags anmeldelser ses også af HDMI kabler, på trods af at der vist efterhånden er enighed om at der ikke en nogen reelle forskelle.

Hvordan kan det være at der inden for HIFI kabler er tradition for ikke at måle på noget som helst. Jeg mener hvis man ikke kan dokumentere reelle forskelle, andet end prisen og indpakningen, hvordan kan man så blive ved med at tro at de er der? Til sammenligning kan man godt måle og dokumentere hvad det gør ved lyden hvis man flytter højttalerne lidt frem eller tilbage, eller hvis man sætter "æggebakker" på væggene.
De forskelle der kan måles højttalerkabler imellem er mikroskopiske sammenlignet med hvad det øvrige udstyr og lytterummet gør ved den endelige lyd. Til dato har jeg ikke set en eneste måling der har kunnet dokumentere nogen forskel på den udstrålede lyd fra en højttaler som følge af skift af højttalerkabler.

Alt dette er selvfølgelig ligegyldigt da det almindeligvis blive afvist med at forskellene ikke kan måles, eller at det der måles ikke er det man kan høre... Eller noget :-)
Vi må nok nøjes med at være enige om at være uenige.

Hvad er kvadratet på dine CSN-Kabler?

tvkartoffel

Skrevet af: PSSO
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 18:17
Blue Jeans Cable - http://www.bluejeanscable.co.uk/index.htm - http://www.bluejeanscable.co.uk/index.htm

Test http://www.audioholics.com/reviews/cables/blue-jeans-10awg-speaker-cable-5t00up - http://www.audioholics.com/reviews/cables/blue-jeans-10awg-speaker-cable-5t00up

http://www.hifi4all.dk/brugeranm/Anmeldelse.asp?Kat=16&id=158&titel=Blue+Jeans+Cable+LC-1 - http://www.hifi4all.dk/brugeranm/Anmeldelse.asp?Kat=16&id=158&titel=Blue+Jeans+Cable+LC-1

-------------
mvh PSSO

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 18:34
Jep!

Jeg havde helt glemt audioholics.com. De har et nogle ganske gode artikler om myter og sandheder angående HIFI kabler.

tvkartoffel

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 18:42
Jeg kan også godt høre forskel på kabler, men så taler vi om fejldimensionering. Dvs at kablets egenskaber gør at forstærkeren driver systemet anderledes, men som tvkartoffel er inde på kræver det meget lange kabler før modstanden har noget at skulle ha sagt, og det er ikke tilfældet med højttaler kabel fra fx Harald-Nyborg. 

Hvis man skal være seriøs omkring at lave den slags test bliver man nødt til at sikre sig at forstærkeren belastes ens af de forskellige kabler, hvilket betyder at man ikke bare kan holde holde forstærker og højttalere konstant, og skifte kablerne efter forgodtbefindende. 

Endelig holder jeg på at den slags skal gøres blindt fordi det er umuligt at undgå bias selv ved meget nøje planlagte tests. 

Det skal dog med at når folk siger de kan høre forskel, så vælger jeg ofte at tro på dem, netop fordi  man ikke skal underkende bias- og placeboeffekter. 

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 18:53
Nu er jeg personligt ret overbevist om at der ikke er nogen reelle forskelle mellem højttalerkabler, med mindre de er fejlkonstruerede (med vilje ?), men men vi må selvfølgelig ikke glemme at placeboeffekten også gælder for os "nejsigere"...

Bare en tanke :-)

tvkartoffel

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 19:19

Nu er jeg personligt ret overbevist om at der ikke er nogen reelle forskelle mellem højttalerkabler, med mindre de er fejlkonstruerede (med vilje ?), men men vi må selvfølgelig ikke glemme at placeboeffekten også gælder for os "nejsigere"...

tvkartoffel
Jeg synes at det er helt fint, at man ikke kan høre forskel, og jeg er så tilfreds med at jeg kanSmile

-------------

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Hvis man skal være seriøs omkring at lave den slags test bliver man nødt til at sikre sig at forstærkeren belastes ens af de forskellige kabler, hvilket betyder at man ikke bare kan holde holde forstærker og højttalere konstant, og skifte kablerne efter forgodtbefindende.

Det er da den måde folk gør når de skifter deres kabler, så det er vel en realistisk måde at teste på? Hvis det så efterfølgende viser sig der er en sammenhæng mellem "vellyd" og den måde kablerne belaster systemet på, er man jo på vej til at finde noget målbare parametre for "god lyd"..

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 22:54

tvkartoffel

Jeps placeboeffekten er et god værktøj til at sælge nyt, ved ikke hvor mange gang at man har putte gamle vin på nye flasker, og så pludselig er det så meget bedre, men i bund og grund købe du bare det samme vare til en højer pris.

Den eneste mulighed for at omgås fysikkens love er reklames magt, og den virker jo fint, fint.  

Bl.a køber jeg ikke NORDOST kabler at den simple grund, er at deres forklaring på at deres kabler er verdens bedste (og dyrest) høre under ren Voodoo og har ikke noget med logik at gøre.

Så langet hen af vejen ville jeg kalde dem for placebo kabler.

Selv de stor billede og lyd tidsskriftet falde tit i placeboeffekten fælden, og det så er fordi at det er betale af firmer er en anden sag.

Og fejlkonstruerede høre under at man ønsker at spare på produktion omkostninger, og på den måde spare penge og omgås fysikkens love, nogle er god til komme god fra det og andre er det ikke.

Men hvis man kan bilde forbruger ind af en fejlkonstruerede er lavet for at opnår en bedre lyd, ja så er man langt ud, men det ske desværre hver dag.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 23:37
Hvis man holder Harald Nyborg kabler over denne her i 15 minutter bliver de bedre, og kan måle sig med Nordost kabler:
http://www.audiodestination.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=160&products_id=1518 - http://www.audiodestination.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=160&products_id=1518

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 00:11
Ja det er fantastisk. Jeg kunne knapt læse annoncen færdig, så meget grinede jeg :-)

Denne her er også god:

http://web.archive.org/web/20070830091736/http://www.referenceaudiomods.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=NOB_C37_C

Glem ikke at læse teksten. Det er sjovere en monty python. LOL.

tvkartoffel

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 01:37

tvkartoffel

Præcis. Jeg har købt 6 kvmm kobberkabel og jeg synes ikke der mangler bas. 

Jeg forstår ikke hvorfor man bruger så mange penge på kabler som nogle herinde gør. Hvad med at bruge dem på en god DAC istedet, eller måske købe et produkt som forbedrer akustikken? Det giver, for mig, meget mere mening.

For dem som absolut vil have sølvkabler kan man kaste sig ud i det med materialer herfra:

http://electronics.shop.ebay.com/A-V-Accessories-Cables-/14961/i.html?_catref=1&_fln=1&_ipg=&_ssn=tzeng_albert&_trksid=p3911.c0.m282 - http://electronics.shop.ebay.com/A-V-Accessories-Cables-/14961/i.html?_catref=1&_fln=1&_ipg=&_ssn=tzeng_albert&_trksid=p3911.c0.m282

Og 

www.cableorganizer.com

Så skal man bare finde nogle stik i fin kvalitet. Lad dog være med at bruge for mange penge her, fpr jeg kan berette at der er nogle hundrede procent avance på at sælge fx. bananstik til "entusiaster"Smile

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 09:58

Jeg forstår ikke hvorfor man bruger så mange penge på kabler som nogle herinde gør. Hvad med at bruge dem på en god DAC istedet, eller måske købe et produkt som forbedrer akustikken? Det giver, for mig, meget mere mening.

Husk endelig at købe dyre gummifødder til DAC'en, ellers dur de nærmest ikke.. http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=2410&zoneid=3 - http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=2410&zoneid=3 - søg på ordet "afkobling" hvis ikke du gider læse dig igennem hele molevitten.. LOL

Jeg synes det er underholdende at rigtigt mange mennesker bruger oceaner af gryn på eksotiske højttalerkabler, signalkabler, powerkabler, gummidutter, DAC's og hvad ved jeg, samtidigt med at de bor i en "ikea-stue" med afhøvlede plankegulve, ingen tæpper og højttalerne klods op ad væggen fordi konen synes det er pænere.. Smid et gulvtæppe på gulvet og flyt højttalerne ud hvor de hører hjemme, så har du for længst overhalet de forbedringer du kan få med 50.000 kroner brugt på kabler og dimser..

Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 10:01
Dikterer "ikea-stuen" da, at man ingen tæpper må have og højtalerne skal stå mod væggen? 

Ikea sælger i øvrigt masser af tæpper :)

-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 10:09

Ja det er fantastisk. Jeg kunne knapt læse annoncen færdig, så meget grinede jeg :-)

Denne her er også god:

http://web.archive.org/web/20070830091736/http://www.referenceaudiomods.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=NOB_C37_C

Utroligt. 
Jeg synes der er meget voodoo og slangeolie i nogle af kabelfirmaerne.

Vi kan også på dansk:
http://www.tapeconnection.dk/News.aspx?id=74%20 - http://www.tapeconnection.dk/News.aspx?id=74
7000 for 1 m HDMI kabel.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Denne her er også god:

Utroligt. 

Vi kan også på dansk:
http://www.tapeconnection.dk/News.aspx?id=74%20 - http://www.tapeconnection.dk/News.aspx?id=74
7000 for 1 m HDMI kabel.

LOL!!

"Indulgence serien er først og fremmest udviklet for hifi-entusiasten, der værdsætter den lydmæssige forskel der kan være på forskellige HDMI kabler"

og

"Herunder DBS systemet i Coffee og Diamond serierne, der holder magnetfeltet omkring kablet konstant"

WTF... er der nogen den kan forklare mig hvordan der kan være lydforskel ved digital overførsel? Og hvordan et konstant magnetfelt skulle hjælpe på det?

Det holder simpelthen bedre på bits'ne, så færre ryger i bitspanden?! LOL

Med mindre kablet direkte er fejlmonteret, så nægter jeg at tro på det....

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: Bruger udmeldt 10
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 10:24
[/QUOTE]
Utroligt. 

Vi kan også på dansk:
7000 for 1 m HDMI kabel.
[/QUOTE]

Det må da være en joke, der er vel ingen der er så dumme?

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Mejnert Mejnert skrev:

Utroligt. 

Vi kan også på dansk:
7000 for 1 m HDMI kabel.

7K er naturligvis en pæn slat penge for 1-5 meter HDMI kabel. Og jeg skal da heller ikke selv ha' noget klinket dér. Wink

Men nu har I vel husket at hæfte jer ved teksten: Solid 100% Silver? Smile Ædelmetaller er jo ikke billige.

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 10:36

Citér
Utroligt. 

Vi kan også på dansk:
7000 for 1 m HDMI kabel.

Jeg er bange for at der faktisk FINDES personer der tror på det.

Nogen burde prikke dem på skuldrene og sige "eeeh, HDMI = Digital overførsel, ved du hvordan sådan noget fungerer?"

HDMI kabler overfører bits, kablet ændre ikke på disse undervejs, eller behandler signalet på nogen måde. Enten så overfører det alle bits, eller også gør det ikke på grund af fejl - og opstår der fejl, så er der udfald i billede og lyd, der sker ikke en ændring i lyden, eller billedet - det bliver ikke mere grynet, eller grumset at høre på. Det mister ikke bassen eller diskanten, det ER eller ER IKKE...

Utroligt...

Jeg vil montere noget inde i min pc der holder et konstant magnetfelt, så bitsne bedre kan komme frem og tilbage...

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Citér
Utroligt. 

Vi kan også på dansk:
7000 for 1 m HDMI kabel.

Jeg er bange for at der faktisk FINDES personer der tror på det.

Nogen burde prikke dem på skuldrene og sige "eeeh, HDMI = Digital overførsel, ved du hvordan sådan noget fungerer?"

HDMI kabler overfører bits, kablet ændre ikke på disse undervejs, eller behandler signalet på nogen måde. Enten så overfører det alle bits, eller også gør det ikke på grund af fejl - og opstår der fejl, så er der udfald i billede og lyd, der sker ikke en ændring i lyden, eller billedet - det bliver ikke mere grynet, eller grumset at høre på. Det mister ikke bassen eller diskanten, det ER eller ER IKKE...

Utroligt...

Jeg vil montere noget inde i min pc der holder et konstant magnetfelt, så bitsne bedre kan komme frem og tilbage...
jeg ved ikke med hdmi kabler........men at sige at digitalt bare er 1 og 0 taller er sku for nemt

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 11:22
den som IKKE kan høre forskel. hvorfor gøre grin med dem der kan???
jeg har selv købt 3 stk termineret Audioquest rocket 88 dbs. hvorfor fanden skulle jeg bruge penge på noget som ikke vil give et løft i setuppet?? Selv min kone kan høre forskel......og hun vil om nogen gerne spare pengene.
fordi man har hørt to-tre kabler kan man så bare konkludere at der ikke er forskel???
Nogle anlæg er mere hysteriske end andre. et neutralt åben system vil være meget mere afslørende ,end et mørk og knap så åbent system.
måske nogen IKKE VIL høre forskellen??..........det er jo trods alt billigere.
hvis man eks har et system med en lidt pågående diskant, kan det tæmmes med evt kabel. og her er foskellen meget nem at høre , da man fjerner en uønsket tendens

-------------

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg ved ikke med hdmi kabler........men at sige at digitalt bare er 1 og 0 taller er sku for nemt

A'hva... vil du uddybe det?

Digitalt = overførsel af bits.

Hvilke tilstande kan en bit have?

Det er klart at kablets beskaffenhed kan have indflydelse på hastigheden af overførslen, men det ændre altså ikke på at bits er 0 og 1, og at et HDMI kabel ikke på nogen måde korrigere på bits, hverken et dyrt eller billigt..

Der kan opstå tab af data, som jeg skriver, men det vil ikke ændre lyden på nogen som helst måde.

Du kan ikke gøre lyd mere varm, eller kold, eller noget som helst andet...

-------------
Lars B

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 11:37
Blindtest og dobbelt blindtest er branchens største fjende.

Øget brug af blindtests vil føre til en ændring af markedet.
Det er allerede ved at ske for HDMI kabler, hvor kun de færreste nu hopper på meget dyre kabler. Se i øvrigt:
http://m3.idg.se/2.1022/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar-kabel-bluffen - http://m3.idg.se/2.1022/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar-kabel-bluffen

Blindtests er derfor ikke reglen men undtagelsen, fordi det vil bombe markedet som vi kender det.

Eksisterende High End producenter vil gå ned. Billigere alternativer vil blomstre op.
Anmeldere vil blive klædt af, annonceindtægter i magasiner vil dale, invitationer til konferencer vil blive sjældnere, og verden vil sikkert blive kedeligere.
Den etablerede branche har altså absolut ingen interesse i for mange blindtests.

Blindtests har tidligere vist sig "onde" ved eksempelvis skotsk maltwhisky og fransk vin.
Dejligt at vi som kunder også kan nyde japansk whisky til vores musik.

/B

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 11:48

Det er klart at kablets beskaffenhed kan have indflydelse på hastigheden af overførslen, men det ændre altså ikke på at bits er 0 og 1, og at et HDMI kabel ikke på nogen måde korrigere på bits, hverken et dyrt eller billigt..

Der kan opstå tab af data, som jeg skriver, men det vil ikke ændre lyden på nogen som helst måde.

jeg siger ikke at der er forskel på hdmi kabler. jeg siger at digital ikke "bare" er digital. Som eksempel. min svigerfar har et Meridian setup med Dsp høtalere. de betyder at det er digitalt helt ud til højtalerne, hvor forstærker og D/A konverteringen finder sted. han har så lige skiftet sin ældre Meridian 598 processor ud med en nyere G61R. I stereo......bruger han sin cd som løbeværk, altså coax over i processoren/forforstærker videre over i højtalerne, hvor det digitale signal så bliver omkonverteret til analog. som du siger det, burde der ikke være forskel. men forskellen er stor. mere hul igennem og mere kontrol......altså en anden lyd. Der er også forskel på coax udgangene på dvd/bluray afspillere.
jeg mener ikke at man kan sige at der ingen forskel er på digital. På hdmi og coax kabler er jeg dog af en anden opfattelse.........her har jeg aldrig hørt nogen forskel.

-------------

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 11:50

hvordan påvirker det så?? der vil næsten altid gå data tabt fra eks et løbeværk.

-------------

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 11:53
jeg har en foenemmelse at rigtig mange udtaler sig på baggrund af teori.........tag nu og lyt inden i udtaler jeg konkret og noget

-------------

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 11:56
Tja, kabler er en religion. Mere kan man ikke sige til det.  Her er kabler forklaret af en som arbejder for en stor hollandsk tv-station (Han står for alt det lydmæssige..).

ADVARSEL: Forklaringen kræver en smule teknisk indsigt!

Citér

it's very simple and no mystery at all.

There IS a given amount of parasitic properties to any cable.

Let's start with resistance. Resistance is audible in certain ways. In a speaker cable it will change the damping, Q. If you have an ohm of resistance then this might become audible. Q will raise. BUT if Q was low then the effect can be pleasant! I can tell you for a fact that it takes a mighty good pair of ears to hear even 1 ohm of resistance there. I can also tell you that a cheap 5 EUR. multimeter is perfectly well capable of measuring this resistance. There's the mystery cloud blowing over.... Please do measure the resistance of your tiny length of speaker cable once... That said in filter coils there is often a long length and here this resistance becomes more apparent and important to take into account. MUCH much much more than with a short piece of cable. Then resistance in line level cabling. I can assure you that on the average 1 meters length it is not making a difference. Also a speaker is 8 ohms on average, so here a 1 ohm raise is relatively significant. On a line level source the impedance of an amplifier input is 20K, 50K 100K. Now add one ohm.......that's with the input, then the output impedance, here it works the other way around. It's great for it to be low, but anything under 100 ohms presents pretty much the same a shorted input of the amplifier input. This will ensure low noise. Here the 1 ohm will also not be significant. Even on high output impedance passive guitars the 1 ohm difference will not be significant. In practise we are often speaking of milliohms instead of the 1 ohm example I'm using here.

Now capacitance. On speaker cables there could be capacitance... whooooey! Scary! I can tell you that the picofarads you may measure on a cheap piece of apehair speakercable you get with the average plastic cheap radio from the ALDI will NOT make any difference to the sound, on a good amplifier there are often capacitors of around 100pF on the speaker outputs to filter high frequent signals to prevent them from entering the power stage. Then on line level cabling. I can tell you on any active output the capacity, also maximally a few picofarads, will not make any difference at all, also here the inputs of an amplifier are often filtered with 100pF caps against HF interference. On guitar cabling on the other hand there is a significant difference audible from just a few picofarads of capacity. This will immediately influence the high frequency range. But then again often the cables for a guitar are several meters in length and the several Kohm impedance of a guitar element in series with a few picofarads parallel forms an inband lowpass filter.

Now inductance..... well I guess you can guess...

As long as you stay well out of these parasitics there's basically no difference in the audio performance. And as soon as you will you still may not even notice it because our ears are really not that great. That said there is this small twilight zone under which differences become VERY apparent (like when you literally disconnect the cable and make the resistance VERY high, or when you apply several hundred meters of cable length, like on coils or transformers. Or when you have a poor source, like a guitar... That said I can assure you that the green zone is easily reached and if this is as large as the whole earth then the red zone is actually not larger than a city.

This is all about audio, now video.

With modern SDI (especially HD-SDI!) or HDMI signals there is really high frequency signal being transported and a lot more can go wrong, but bless you with the fact that it is digital and when there are errors there will be degradation in quality. in 999/1000 cases this will not reveal itself in literal degradation, but shear drop outs. In perhaps this 1/1000 chance occasion you may have strange behaviour. And I have tested this a million times with VERY expensive waveform analizers where I work in our laboratory. Literally EVERY cable or product that our suppliers want to sell us is THOROUGHLY tested by our team of experts. And we do repairs for Sony they can't even perform themselves. They pay US to get certain repairs done! They even paid part of our equipment. Obviously I have a commitment to a certain form of secrecy to this kind of information, or let's put it like this, they don't particularly enjoy this kind of information to leak out. That's why I can't publish certain measurements.

I trust you see now that all this cable mumbo jumbo is just fed by the industry, trying to make people consume....

Del 2:

Citér
I can tell you that even though you give proof and explain why still there are cable fetishists that cannot be talked out of their belief. Simply because they have believed it for so long already that they just don't want to know that what they've spent so much money on and have always thought made a difference apparently doesn't. 

Also if you let someone listen to two different cables with the knowledge of which one they are listening to they really DO hear a difference. Afterall our brain is a complex system and like curing from a placebo we can be fooled into believing anything. A real test would be a blind test, like the ABX system. You'll see the cable guys drop by the bunches tripping on their own beards when they would test their cables this way. ;D

Now HDMI is different, because it's so high frequent the parasitic properties of the cable are of relatively large influence. At such speeds glass fibre would be much better because it can be made really thin with virtually no loss penalty. Thin is better for high frequencies, but not in a copper inductor. But still it's no use to buy a better cable than the one that already works well.... There will be no improved picture, unless the cable is operating literally on the edge of it's capabilities...

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 11:59

Tja, kabler er en religion. Mere kan man ikke sige til det.  Her er kabler forklaret af en som arbejder for en stor hollandsk tv-station (Han står for alt det lydmæssige..).

Citér

it's very simple and no mystery at all.

There IS a given amount of parasitic properties to any cable.

Let's start with resistance. Resistance is audible in certain ways. In a speaker cable it will change the damping, Q. If you have an ohm of resistance then this might become audible. Q will raise. BUT if Q was low then the effect can be pleasant! I can tell you for a fact that it takes a mighty good pair of ears to hear even 1 ohm of resistance there. I can also tell you that a cheap 5 EUR. multimeter is perfectly well capable of measuring this resistance. There's the mystery cloud blowing over.... Please do measure the resistance of your tiny length of speaker cable once... That said in filter coils there is often a long length and here this resistance becomes more apparent and important to take into account. MUCH much much more than with a short piece of cable. Then resistance in line level cabling. I can assure you that on the average 1 meters length it is not making a difference. Also a speaker is 8 ohms on average, so here a 1 ohm raise is relatively significant. On a line level source the impedance of an amplifier input is 20K, 50K 100K. Now add one ohm.......that's with the input, then the output impedance, here it works the other way around. It's great for it to be low, but anything under 100 ohms presents pretty much the same a shorted input of the amplifier input. This will ensure low noise. Here the 1 ohm will also not be significant. Even on high output impedance passive guitars the 1 ohm difference will not be significant. In practise we are often speaking of milliohms instead of the 1 ohm example I'm using here.

Now capacitance. On speaker cables there could be capacitance... whooooey! Scary! I can tell you that the picofarads you may measure on a cheap piece of apehair speakercable you get with the average plastic cheap radio from the ALDI will NOT make any difference to the sound, on a good amplifier there are often capacitors of around 100pF on the speaker outputs to filter high frequent signals to prevent them from entering the power stage. Then on line level cabling. I can tell you on any active output the capacity, also maximally a few picofarads, will not make any difference at all, also here the inputs of an amplifier are often filtered with 100pF caps against HF interference. On guitar cabling on the other hand there is a significant difference audible from just a few picofarads of capacity. This will immediately influence the high frequency range. But then again often the cables for a guitar are several meters in length and the several Kohm impedance of a guitar element in series with a few picofarads parallel forms an inband lowpass filter.

Now inductance..... well I guess you can guess...

As long as you stay well out of these parasitics there's basically no difference in the audio performance. And as soon as you will you still may not even notice it because our ears are really not that great. That said there is this small twilight zone under which differences become VERY apparent (like when you literally disconnect the cable and make the resistance VERY high, or when you apply several hundred meters of cable length, like on coils or transformers. Or when you have a poor source, like a guitar... That said I can assure you that the green zone is easily reached and if this is as large as the whole earth then the red zone is actually not larger than a city.

This is all about audio, now video.

With modern SDI (especially HD-SDI!) or HDMI signals there is really high frequency signal being transported and a lot more can go wrong, but bless you with the fact that it is digital and when there are errors there will be degradation in quality. in 999/1000 cases this will not reveal itself in literal degradation, but shear drop outs. In perhaps this 1/1000 chance occasion you may have strange behaviour. And I have tested this a million times with VERY expensive waveform analizers where I work in our laboratory. Literally EVERY cable or product that our suppliers want to sell us is THOROUGHLY tested by our team of experts. And we do repairs for Sony they can't even perform themselves. They pay US to get certain repairs done! They even paid part of our equipment. Obviously I have a commitment to a certain form of secrecy to this kind of information, or let's put it like this, they don't particularly enjoy this kind of information to leak out. That's why I can't publish certain measurements.

I trust you see now that all this cable mumbo jumbo is just fed by the industry, trying to make people consume....
igen...det er alt sammen teori. brug ørene istedet

-------------

Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 12:05
Jeg har netop smidt et par Nordost Wyrewizard Dreamcaster på mit anlæg.

Og lyden er blevet mere "åben", som om der er blevet fjernet en tyndt tæppe.

Jeg har prøvet at smide dem på den ene højtalere, så den anden kører med det gamle højtaler kabel. Derefter byttet rundt, og konklusionen er den samme. Det var i hvert fald en forbedring i mine øre, i andres ville det måske føles som et skridt ned, hvis de ikke ønsker den åbne lyd.

Blot fordi at det lyder anderledes er det ikke nødvendigvis en forbedring, i mit tilfælde er det.

.. og jeg var også en af dem som tidligere havde den holdning, at der ikke var forskel på kabler.

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Husk endelig at købe dyre gummifødder til DAC'en, ellers dur de nærmest ikke.. http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=2410&zoneid=3 - http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=2410&zoneid=3 - søg på ordet "afkobling" hvis ikke du gider læse dig igennem hele molevitten.. LOL

Jeg vil gerne vide hvor mange glas Whiskey han har drukket inden han begyndte at skrive den gang vås..LOL

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 12:24

jeg siger ikke at der er forskel på hdmi kabler. jeg siger at digital ikke "bare" er digital. Som eksempel. min svigerfar har et Meridian setup med Dsp høtalere. de betyder at det er digitalt helt ud til højtalerne, hvor forstærker og D/A konverteringen finder sted. han har så lige skiftet sin ældre Meridian 598 processor ud med en nyere G61R. I stereo......bruger han sin cd som løbeværk, altså coax over i processoren/forforstærker videre over i højtalerne, hvor det digitale signal så bliver omkonverteret til analog. som du siger det, burde der ikke være forskel. men forskellen er stor. mere hul igennem og mere kontrol......altså en anden lyd. Der er også forskel på coax udgangene på dvd/bluray afspillere.
jeg mener ikke at man kan sige at der ingen forskel er på digital. På hdmi og coax kabler er jeg dog af en anden opfattelse.........her har jeg aldrig hørt nogen forskel.

Nu var mit svar kun rettet mod HDMI kabler specifikt - at der kan være kredsløb, processorer osv der påvirker/behandler data efterfølgende, det har jeg ikke gjort mig klog på...

-------------
Lars B

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 12:25

hvordan påvirker det så?? der vil næsten altid gå data tabt fra eks et løbeværk.

Det har jeg skrevet - tab af data = manglende lyd eller billedeinformation, altså huller i lyd og billede..

-------------
Lars B

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 12:40

Det har jeg skrevet - tab af data = manglende lyd eller billedeinformation, altså huller i lyd og billede..
jamen der er hele tiden tab af data, fra feks et cd drev. jeg tror ikke på at et 1 eller 0 her og der vil kunne høres som udfald af lyden, men mere som en ændring af lyden.
ved godt det er lidt off topic...men hvor mange 1 og 0 taller skal der til før der kommer et udfald??

-------------

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 12:43

Nu var mit svar kun rettet mod HDMI kabler specifikt - at der kan være kredsløb, processorer osv der påvirker/behandler data efterfølgende, det har jeg ikke gjort mig klog på...

jeg er med på HDMI kablerne.
men du modsiger dig selv. Det er kun 1 og 0 taller.........hvordan skal et kredsløb lave om på det. hvis der mangler noget , vil der med dine egne ord komme lydudfald..........hmm måske man skulle oprette en tråd om emnet. Det kunne blive en god debatWink

edit: jeg er ikke teknikker eller noget, jeg fortæller bare hvad jeg har erfaret....med egne øreSmile
mine tekniske udtalerser bassere jeg på min egen logik. så må jeg se hvor langt jeg kommerLOL

-------------

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 12:44

jamen der er hele tiden tab af data, fra feks et cd drev. jeg tror ikke på at et 1 eller 0 her og der vil kunne høres som udfald af lyden, men mere som en ændring af lyden.
ved godt det er lidt off topic...men hvor mange 1 og 0 taller skal der til før der kommer et udfald??

Nu sidder det jo netop kredsløb til at lave EC (Error Correction) i sådan noget udstyr - det er jo det der er forskellen!

Lad os nu holde fast ved kabler - hvorfor begynde at blande drev og andre kombonenter ind i den debat?

-------------
Lars B

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 12:49

Jeg vil gerne vide hvor mange glas Whiskey han har drukket inden han begyndte at skrive den gang vås..LOL
Vås??? har du selv hørt at der ingen forskel er??? Jeg har ikke hørt det , så jeg kan ikke afvise det

-------------

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 12:52

Nu sidder det jo netop kredsløb til at lave EC (Error Correction) i sådan noget udstyr - det er jo det der er forskellen!

Lad os nu holde fast ved kabler - hvorfor begynde at blande drev og andre kombonenter ind i den debat?

debaten blev drejet lidt over mod 1 og 0 taller, men lad os holde os til kabler.

-------------

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 13:04

debaten blev drejet lidt over mod 1 og 0 taller, men lad os holde os til kabler.

Det blev den for at illustrere hvorfor et dyrt (7000 er ikke bare dyrt, det er noget svineri!) HDMI kabel på en 1 meter er galimatias, og hvorfor det er galimatias at tale om konstante magnetiske felter ved overførsel med HDMI.

Men ja, det er lidt af sporet - trådstarter spørger til højttalerkabler, altså analog overførsel, det er noget lidt andet...

-------------
Lars B

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Dikterer "ikea-stuen" da, at man ingen tæpper må have og højtalerne skal stå mod væggen? 

Ikea sælger i øvrigt masser af tæpper :)

Naturligvis dikterer Ikea ikke det, det jeg mener er, at rigtigt mange har de her helt "nøgne" stuer, hvide vægge, afhøvlede gulve, persienner, måske et enkelt billede over sofaen, den der moderne stil man tit ser i Ikeakatalogerne. Det kan godt være det er smart og strømlinet og passer til tidens trend, men hifimæssigt er det en katastrofe..

Lyttemæssigt var vores bedsteforældres stuer klart bedre, tunge gardiner, væg-til-væg tæppe, tykt pyntetæppe under sofabordet, broderet dug på sofabordet, tunge stole med tæpper og puder, godt med billeder på væggene og en broderet klokkestreng eller to var der også..

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 14:12

Det blev den for at illustrere hvorfor et dyrt (7000 er ikke bare dyrt, det er noget svineri!) HDMI kabel på en 1 meter er galimatias, og hvorfor det er galimatias at tale om konstante magnetiske felter ved overførsel med HDMI.

Men ja, det er lidt af sporet - trådstarter spørger til højttalerkabler, altså analog overførsel, det er noget lidt andet...

jeg har selv ofret 5k på højtaler-kabler......er det det vær??...nææ. Er der forskel? absolut.
er der for 5K højtalerkabel? overhovedet ikke. dyrt er ikke lig med det bedste. det handler om det bedste kabel til opgaven

-------------

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 14:21

Dét er der helt sikkert. Jeg hører til dem der mener at der ér hørbar forskel på analoge signalkabler, hvadend det er phono eller til højttalere, men også mit foretrukne ikke dyrt/ikke for billigt mærke til phono-kablerne smører indpakningen ind med slangeolie. På bagsiden står der f.eks. at man skal huske at vende kablerne så teksten går i samme retning som signalet! Dead

Derudover mener jeg, at vi i denne tråd bør undlade at blande HDMI ind i sagen, og sætte lighedstegn med at synes at der er forskel på analog lyd og på digital lyd, helt generelt. Det mener jeg er en stor fejl. På billedsiden er der _ikke_ forskel ved brug af HDMI, sålænge signalet går igennem. EOD. Hvad angår lyd kan der være forskel med hensyn til dekodet lyd, på grund af jitter. Det kan give meget hørbare forskelle, som ikke er der hvis man sammenligner med f.eks. Denon-Link, som bruger en synkroniseret overførelse mellem apparaterne.

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 14:31
Hvor tit er det ikke sket af en anerkendt kabel producent, købe et billig kabel, smide nogle flotte stik på dem og smide dem i en flot kabel pose, og så pluslig er det tale om et HIGH-END kabel og få flotte test i div. tidsskrifter, men det har stor se ikke koste noget at få leve dem, da der er mange kinesiske firma, der stor set ikke lave andet, så det er kun et spørgsmål om at finde det rigtig kinesiske firma få sat dit navn på kablet, find en flot emb.

Men i bud og grund er det tale om et billige kabel pakke flot ind, og så pluslige koste det en formue, men har ikke koste en formue af få producet det, lang fra .    

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Dét er der helt sikkert. Jeg hører til dem der mener at der ér hørbar forskel på analoge signalkabler, hvadend det er phono eller til højttalere, men også mit foretrukne ikke dyrt/ikke for billigt mærke til phono-kablerne smører indpakningen ind med slangeolie. På bagsiden står der f.eks. at man skal huske at vende kablerne så teksten går i samme retning som signalet! Dead 

Wink
Citér
Derudover mener jeg, at vi i denne tråd bør undlade at blande HDMI ind i sagen, og sætte lighedstegn med at synes at der er forskel på analog lyd og på digital lyd, helt generelt. Det mener jeg er en stor fejl. På billedsiden er der _ikke_ forskel ved brug af HDMI, sålænge signalet går igennem. EOD. Hvad angår lyd kan der være forskel med hensyn til dekodet lyd, på grund af jitter. Det kan give meget hørbare forskelle, som ikke er der hvis man sammenligner med f.eks. Denon-Link, som bruger en synkroniseret overførelse mellem apparaterne.

Vi er vel enige om at den jitter ikke er afhængig af kablet - lige så lidt som med billedet... som du selv skriver, det er apperaterne der sørger for synkroniseringen, ikke kablet...

-------------
Lars B

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 14:34

Citér

(MEGA LANGT QUOTE)
igen...det er alt sammen teori. brug ørene istedet

En anden gang, p.las, så synes jeg du burde lad være med at citere så langt et indlæg, især når dit svar er på under én linje. Det er en seriøs spild af plads.

Smile

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 14:36

Vi er vel enige om at den jitter ikke er afhængig af kablet - lige så lidt som med billedet... som du selv skriver, det er apperaterne der sørger for synkroniseringen, ikke kablet...

Jo, jitteren kommer jo netop i kablet, som jeg har forstået det. HDMI er netop ikke synkroniseret (eller hvad den slags præcis kaldes), som Denon Link netop er, og så er det vi får jitter. Afhængigt af afskærmningen i kablet mener jeg netop, at man har observeret forskellige mængder jitter. Men de fleste vil jo bruge receiver-dekodning af lyden, og så er dét jo ikke et problem alligevel.

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 14:47

Jo, jitteren kommer jo netop i kablet, som jeg har forstået det. HDMI er netop ikke synkroniseret (eller hvad den slags præcis kaldes), som Denon Link netop er, og så er det vi får jitter. Afhængigt af afskærmningen i kablet mener jeg netop, at man har observeret forskellige mængder jitter. Men de fleste vil jo bruge receiver-dekodning af lyden, og så er dét jo ikke et problem alligevel.

Det jeg vil frem til er egentlig at kablet som sådan ikke har indflydelse på hvordan lyden "lyder" i sidste ende (jitter eller ej) - altså når man påstår at et dyrt HDMI kabel giver et hørbart løft i lyden, så er det voodoo.

Men lad os droppe HDMI snakken (for 3. gang eller så) - tråden handler om højttalerkabler.

-------------
Lars B

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 14:52
Ja, vi er enige om at vi bør droppe HDMI-snakken. Dét hører slet ikke hjemme, blandet ind i en tråd om analoge kabler.

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 15:47

jeg har selv købt 3 stk termineret Audioquest rocket 88 dbs. hvorfor fanden skulle jeg bruge penge på noget som ikke vil give et løft i setuppet?? Selv min kone kan høre forskel......og hun vil om nogen gerne spare pengene.
Har jeg forstået DBS rigtigt? Er der bygget et batteri, som ikke er forbundet, ind i kablerne?

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Hvor tit er det ikke sket af en anerkendt kabel producent, købe et billig kabel, smide nogle flotte stik på dem og smide dem i en flot kabel pose, og så pluslig er det tale om et HIGH-END kabel og få flotte test i div. tidsskrifter, men det har stor se ikke koste noget at få leve dem, da der er mange kinesiske firma, der stor set ikke lave andet, så det er kun et spørgsmål om at finde det rigtig kinesiske firma få sat dit navn på kablet, find en flot emb.

For at svare på dit spørgsmål, så ved jeg faktisk ikke hvor tit det er sket, men det lyder til at du ved alt om det, så hvis du har noget at underbygge dine udtalelser med, så er jeg lutter ører..

-------------
Tape Connection MKII

Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 16:04

Har jeg forstået DBS rigtigt? Er der bygget et batteri, som ikke er forbundet, ind i kablerne?

Der er en hel del læsestof omkring det, i http://www.google.com/patents/about?id=wix7AAAAEBAJ&dq=7,126,055 - patentet

-------------
Tape Connection MKII

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 16:24

En anden gang, p.las, så synes jeg du burde lad være med at citere så langt et indlæg, især når dit svar er på under én linje. Det er en seriøs spild af plads.

Ja, specielt når en del af det der klippes væk er:

"I can tell you that even though you give proof and explain why still there are cable fetishists that cannot be talked out of their belief. Simply because they have believed it for so long already that they just don't want to know that what they've spent so much money on and have always thought made a difference apparently doesn't. 

Also if you let someone listen to two different cables with the knowledge of which one they are listening to they really DO hear a difference. Afterall our brain is a complex system and like curing from a placebo we can be fooled into believing anything. A real test would be a blind test, like the ABX system. You'll see the cable guys drop by the bunches tripping on their own beards when they would test their cables this way. ;D"

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 17:00

Vås??? har du selv hørt at der ingen forskel er??? Jeg har ikke hørt det , så jeg kan ikke afvise det

Jeg ville da meget gerne have at vide hvordan et par gummifødder vil forbedre lyden i et stykke elektronik som udelukkende konverterer mellem digitalt og analogt.. Det er nemlig en gåde for migSmile

Skrevet af: 3000
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 17:35
hej alle... jeg skal ud og købe 100meter højttalerkabel i hvid. så håber i kunne hjælpe lidt med et link...  Wink

-------------

Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 17:39
Jeg kan ikke se hvordan fødder skulle have nogen som helst virkning på noget der ikke har noget mekanisk inden i. 

Hvis en så billigt produceret ting kan give så stor en forskel så kan jeg ikke forestille mig andet en producenten ville have haft ligende på produktet i første omgang. 

Det svare vel lidt til om jeg reelt kan høre forskel på om mine bananstik er guldbelagt eller ej. Jeg vil rigtigt gerne kunne det men tvivler meget på jeg kan :D

Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af 3000 3000 skrev:

hej alle... jeg skal ud og købe 100meter højttalerkabel i hvid. så håber i kunne hjælpe lidt med et link...  Wink

S'gerne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5639&Grp=&n=10 - http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5639&Grp=&n=10  LOL

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Jeg kan ikke se hvordan fødder skulle have nogen som helst virkning på noget der ikke har noget mekanisk inden i.

Hvilket bringer næste spørgsmål på banen, hvorfor bruge 2-3.000 på specielle afkoblingsfødder af kulfiber og englestøv i stedet for blot at smide DAC'en på en sofapude til en tyver, "afkoblet" er vel "afkoblet"? Smile

Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 22:53

Hvilket bringer næste spørgsmål på banen, hvorfor bruge 2-3.000 på specielle afkoblingsfødder af kulfiber og englestøv i stedet for blot at smide DAC'en på en sofapude til en tyver, "afkoblet" er vel "afkoblet"? Smile

...og så kan vi se frem til ophedede debatter, om det skal være Ikea-puder eller håndsyede, orientalske puder; og skal det være fjer eller bomuld...

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 08:17

Jeg ville da meget gerne have at vide hvordan et par gummifødder vil forbedre lyden i et stykke elektronik som udelukkende konverterer mellem digitalt og analogt.. Det er nemlig en gåde for migSmile
jeg kan ikke fortælle dig det. Men fordi der i teorien ikke er nogen umiddelbar forklaring, kunne man da som det mindste prøve at lytte , inden at man afviser det blankt. personligt tror jeg heller ikke på det, men jeg magter ikke at skulle pille alt mit lort fra ,for at sætte gummidutter under fødderne. Men jeg KAN ikke afvise noget jeg ikke har hørt....teori eller ej

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Jeg har prøvet at smide dem på den ene højtalere, så den anden kører med det gamle højtaler kabel. Derefter byttet rundt, og konklusionen er den samme. Det var i hvert fald en forbedring i mine øre, i andres ville det måske føles som et skridt ned, hvis de ikke ønsker den åbne lyd.

Blot fordi at det lyder anderledes er det ikke nødvendigvis en forbedring, i mit tilfælde er det.

.. og jeg var også en af dem som tidligere havde den holdning, at der ikke var forskel på kabler.

Jeg tror gerne på at du kan høre en forskel, jeg oplevede også en stor forskel i lyden da jeg udskiftede 1.5 m2 kabler med 2.5m2 kabler. Før oplevede jeg problemer med at spille dybe toner - de problemer er helt forsvundet med de nye kabler.

Min pointe er bare at det er ret ligegyldigt hvilket fabrikat vi snakker om så længe materialet, tykkelsen og længden er konstant.

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af mejersken mejersken skrev:

Jeg tror gerne på at du kan høre en forskel, jeg oplevede også en stor forskel i lyden da jeg udskiftede 1.5 m2 kabler med 2.5m2 kabler. Før oplevede jeg problemer med at spille dybe toner - de problemer er helt forsvundet med de nye kabler.

Min pointe er bare at det er ret ligegyldigt hvilket fabrikat vi snakker om så længe materialet, tykkelsen og længden er konstant.

er de udtalelser basseret på teori eller erfaringer??........altså hvad du har lyttet dig frem til?

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 13:36
Forbedringen i lydkvalitet er erfaret (dog ikke målt med instrument, men den var meget tydeligt)

og kan tilskrives den øgede kabel tykkelse

Viden om at kabel fabrikat er underordnet så længe materiale, tykkelse og længde er konstant er erfaret både i praksis og teoretisk gennem et ingeniør studie.

Der er faktisk udstedt en præmie på 1 M dollars til dem der kan påvise en forskel på kabler i et videnskabeligt setup/eksperiment.
- gad vide hvorfor div. kabel fabrikanter ikke har indløst den ...    

Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af mejersken mejersken skrev:

Kablerne jeg før benyttede var faktisk tykkere end disse nordost, så forklaringen kan ikke lægge dér.

Men oplevede også et løft i lyden da jeg skiftede fra nogle tynde harald skrald kabler, til dem jeg brugte inden mit skift.

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 13:54

[...]
[...]

[...]

[...]
jeg kan ikke fortælle dig det. Men fordi der i teorien ikke er nogen umiddelbar forklaring, kunne man da som det mindste prøve at lytte , inden at man afviser det blankt. personligt tror jeg heller ikke på det, men jeg magter ikke at skulle pille alt mit lort fra ,for at sætte gummidutter under fødderne. Men jeg KAN ikke afvise noget jeg ikke har hørt....teori eller ej

Men helt ærligt - nogle gange bliver debat om lyd erstattet med følelser istedet for rene facts. Det er det som er helt problemet i denne debat. Hvordan kan et kabel, som overfører strøm, have indvirkning på lyden med mindre det er fejlkonstrueret? Et setup kan kun ændre karakteristika ved 
  1. Signalbehandlingen i forstærker (herunder equalizer)
  2. I selve kilden - ikke kildematerialet, som vi gerne vil reproducere - via dårlig læsning, equalizer og konvertering mellem digitalt og analogt.
  3. I selve højttaleren (nok nærmere betegnet delefiltret og kabinet især)
Derudover har rummets akustik indflydelse. Jeg har svært ved at se hvad fx. et strømkabel gør ved lyden når man ved hvordan en strømforsyning er opbygget og designet.  Alt der har med "beskidt" strøm at gøre bliver faktisk sorteret fra blandt andet ved hjælp af kondensatorer for at udligne spændingen. Der vil altid være ripple (AC-strøm komponent) i en DC strøm som følge af den konvertering fra AC til DC som foretages, men dette har ikke en skid med strømkablet at gøre og strømmen har ikke en fis at sige hvis man designer en afspillers strømforsyning efter de opskrifter som står i lærebøger.

Afkobling giver for så vidt muligt kun mening i mekaniske anordninger som fx. en højttaler og en afspiller med en CD/DVD/bluray skuffe. Her kan den mekaniske støj forplante sig i underlaget og give støj. Hvordan afkobling kan have indflydelse på en DAC er der ingen forklaring på. Jeg tror manden er fuld af l**t og vitterligt håber på at funktionsprincippet kan overføres så meget at han faktisk tror på det.

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 14:12
Ja det hele skal passe samme, forstærker og højtaler plus diverse kabler, det er så kunsten at finde de del der virker korrekt sammen, derfor ville det altid værre det lette løsning at vælge en producent der kan leve det hele som fx. Linn, derved er man 100% sikke på at det er optimer til hiannen, ellers kan man blive ved med at skift del ud, uden at finde det optimal.

Så hvis man høre en højtale i en butik, og kan lide den skal man sørge for at købe samme forstærker og kabler der er brugt til denne lytning, og der efter prøve det hele der hjemme for at se om det spille samme med akustikken.

Det samme gælde ved test, hvilken udstyr er der brugt til teste og hvilken udstyr lyd bedst med den give højtaler.

Og i teorien ville det værre bedst at bruge de samme højtale kabel, der er bruges internt i højtaler.

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 14:44
Hold da op !

Tænk på din ledning som et filter - som du sætter i forlængelse med højtalerens egen filter og dens sving spole - for det er faktisk det som den er.

Her er tricket så at vælge en ledning som yder mindst muligt indflydelse på resten af "filteret" (højtaleren), hvis man gerne vil høre sin højtaler med mindst muligt farvning.

Vil man have en anden lyd ud sine højtaler, så er det bare at finde et ledning som har de rette "filter" værdier som passer til den lyd man vil have.

Og jo det er meget nemt at lave en ledning som på virker lyden !

Det rigtige må være et ledning som påvirker lyden ens i hele frekvensområdet (og der med ikke hørbart tilføre noget).

-------------
.....

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 14:48
"Det rigtige må være et ledning som påvirker lyden ens i hele frekvensområdet (og der med ikke hørbart tilføre noget)." Dette ville kræve en højtale der 100% neutral og det er der så vidt ingen højtaler der er, for så ville den værre reference alle steder, nej det er nok et spørgsmål hvilken komprimer man kan leve med.  

Og det tætte man kan komme på det korrekt må blive en blanding af PA og HIGH-END, og i grunde er det netop ikke det som seriøse studio anlæg er.

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 15:09
Det er godt nok en ældre notits, men alligevel - her er noget om hvilket kabel der passer til Quad højttalere 

LOL

Interestingly, the New Scientists recently commented on the London Heathrow Hi Fi Show, saying that among the cables selling for up to £30,000 for 6 metres, they found Quad demonstrating their latest speakers to great enthusiasm. The orange cable to the speakers looked oddly familiar. When asked about it, Tony Faulkner, the recording engineer demonstrating them (who'd used the speakers as monitors while recording Saint-Saen's complete works for piano & orchestra, Gramophone's Record of the Year), said of the cables:

"Yes, they would look familiar if you have a garden. Before the show opened we went over the road to the DIY superstore and bought one of those £20 extension leads that Black & Decker sells for electric hedge-cutters. They are made from good, thick copper wire, look nice and sound good to me. The show's been running for three days and no one in the audience has noticed..." - New Scientist Magazine

by http://www.audioholics.com/author/Gene - Gene DellaSala  — last modified August 29, 2004

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 16:07
Jeg tror virkeligt at den største forskel i lyden med et dyrt kabel er at man inde i hovedet vil have at det skal være en bedre lyd når man nu har betalt 2000kr for 6 meter ledning :)

Har selv prøvet at lave blind test på 128kbps mp3 vs flac og kan bare ikke høre forskel. Jeg læser alle steder at der skulle være stor forskel og at der skulle være mange flere detaljer med i .flac men kan simpelthen ikke høre det Cry Her er der dog teknisk bevis for at det ene er bedre end det andet!

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 16:25

Jeg tror virkeligt at den største forskel i lyden med et dyrt kabel er at man inde i hovedet vil have at det skal være en bedre lyd når man nu har betalt 2000kr for 6 meter ledning :)

Har selv prøvet at lave blind test på 128kbps mp3 vs flac og kan bare ikke høre forskel. Jeg læser alle steder at der skulle være stor forskel og at der skulle være mange flere detaljer med i .flac men kan simpelthen ikke høre det Cry Her er der dog teknisk bevis for at det ene er bedre end det andet!

Prøve bare at se hvilken kabel type der blive bruget intern i en højtale, og det er ikke altid verden dyres kabel selv i en dyr højtaler.

Så det er nok rigtig, at bare fordi at et kabel se dyr ud og koste en bondegård, jeps så skal det værre bedst.

Og nogle kabel producent har mange gang nogle mærkelig forklaringen hvorfor at deres kabel er det bedst, og man bruge ren voodoo fidus for at gør det beder, så som bl.a. gummi duppe og batteri (som ikke er forbundet til noget) og i den stil.  

Har så galt hørt om folk der fik en beder lyd, da de købet en stor hund, for når hunde lå på sin plads spille anlæg super.

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 16:58
At en stor hund med masser af pels kan være en udemærket basfælde tror jeg mere på end gummi fødder på en dac :) Det er i hvert fald meget mere logisk!

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Vil man have en anden lyd ud sine højtaler, så er det bare at finde et ledning som har de rette "filter" værdier som passer til den lyd man vil have.

Problemet er bare at der er absolut minimal forskel de filter værdier forskellige højttalerkabler har når der er tale om en håndfuld meter og ved de frekvenser musik befinder sig. Hvis du havde et par kilometer højttalerkabler så ville der givetvis være noget om snakken, eller hvis signalerne lå i gigahertz området, men på de 4-6 meter højttalerkabel vi typisk har hjemme i stuerne er forskellen i værdier næppe af betydning blot kablerne har en vis minimumsstandard..

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 17:07

Hvis jeg lytter på de højttalere jeg har tilsluttet min pc kan jeg heller ikke høre forskel, men tager jeg hovedbøfferne på lyder mp3'erne som om musikerne står i en papkasse - lyden er klemt sammen inde på midten..

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 17:18
Hvis man er super perfektionist (det er der en del der er), så afsætte med en rum kun til lyd og gemme måle det og ombygge det akustisk, så den er 100% neutral.

Og så ført blive anlægget købt og justeret ind, så det er så neutral som mulige.

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 17:19
"Dum" som jeg er på analoge kabler, så er jeg NØD til at spørge hvad det er i et kabel (kobber, sølv, whatever) det er er agerer filter som giver f.eks. mere bund, mere mellemtone, anden diskant eller bare ændre en højttalers dynamik.

Hvad er det helt nøjagtigt? Renheden i kablerne er jeg med på, det gør at de leder bedre, men er det ikke "bare" strøm der ledes til højttaleren? Hvad er det i "strømmen" der ændres? Er det ikke bare mere spænding, og måske en mere konstant spænding?

Ja undskyld, men jeg forstår det ikke - jeg forstår mig på digitale ting, men den der analoge verden forstår jeg ikke helt Wink

Og så er jeg forresten en af dem der har købt supra kabler (4x4 Bi-Wire og 3,3 til bag) som vel er relativt billige kabler...

-------------
Lars B

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 17:36
Tro at det mere spille ind hvor stor kvadrat at kabel har, end hvilken materiale det består af, og det skal så passe med hvor strømstræk en give forstærker er, for jo højre kvadrat kablet har, des du mere strøm skal der til, plus hvor lange kablet er.

Men tænk på at i fx. biografer bruge man rigtig lange kabel træk og tid står effekt blokke i operatørrummet og højtaler er lang, lang væk, og det er med sikkerhed ikke et super duper HIGH-END kabel man bruge her.

Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 17:51
jeg er "en af dem", der heller ikke helt forstår det her med højttalerkabler.
Hvis vi er ude i, at de dyre/gode kabler er gode fordi de fungerer som et slags filter, frem for blot at sende 100% igennem, og dermed får en bedre lyd, hvorfor placerer man så ikke dette filter et andet sted i setuppet, og undgår de store udgifter til kabler?

jeg er ikke tekniker, men har da forståelse for at nogle metaller leder bedre end andre, hvorfor der naturligvis må være forskelle i lyden, alt efter hvilket materiale der benyttes.

Som jeg før har spurgt om, så kan jeg ikke forstå, hvorfor det ikke er muligt at have standarder inden for lyd?
Jeg er stor tilhænger af at man bør få kalibreret sin skærm/projektor, så den viser det billede, der er tiltænkt, men forstår ikke at man ikke kan få kalibreret således lyden også bliver som tiltænkt

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

jeg er "en af dem", der heller ikke helt forstår det her med højttalerkabler.
Hvis vi er ude i, at de dyre/gode kabler er gode fordi de fungerer som et slags filter, frem for blot at sende 100% igennem, og dermed får en bedre lyd, hvorfor placerer man så ikke dette filter et andet sted i setuppet, og undgår de store udgifter til kabler?

jeg er ikke tekniker, men har da forståelse for at nogle metaller leder bedre end andre, hvorfor der naturligvis må være forskelle i lyden, alt efter hvilket materiale der benyttes.

Som jeg før har spurgt om, så kan jeg ikke forstå, hvorfor det ikke er muligt at have standarder inden for lyd?
Jeg er stor tilhænger af at man bør få kalibreret sin skærm/projektor, så den viser det billede, der er tiltænkt, men forstår ikke at man ikke kan få kalibreret således lyden også bliver som tiltænkt

Kan god forstår at du ikke kan forstår, der er tit blandet tro ind i det, når det komme til kabler.

Men det du kan forstår er at man få kalibreret sin skærm/projektor så det viser et korrekt billede, her spiller lærred og rummet farve ind, det kan man så overfør til lyd, nemlig at rummet akustik ind og det er det vigtig at få tjek på før alt andet, har set folk der har købet HIGE-END anlæg og sat det ind i et mode rigtig beton hjem, men bare vægge og ingen billede på vægge og tæppe på gulvet, og de har så ikke kunne forstår at det spille ringe, så hvis man ikke har den rigtig akustik så kan det værre total lige meget hvor dyr anlæg man købe, det ville aldrig komme til at lyde godt. 

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

Glem det. Om det er guld, sølv eller simpelt kobber i dit højttalerkabel kan du ikke høre forskel.

Kalus

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 18:22

"Dum" som jeg er på analoge kabler, så er jeg NØD til at spørge hvad det er i et kabel (kobber, sølv, whatever) det er er agerer filter som giver f.eks. mere bund, mere mellemtone, anden diskant eller bare ændre en højttalers dynamik....
Det lidt pudsige for mig omkring HT-kabler er, at jeg har afprøvet 5 forskellige high-end kabler, da jeg havde mine Elac BS 243. De 4 af kablerne kunne jeg ikke høre forskel på  - det sidste kabel, nemlig sølvkablet kunne jeg høre forskel på. her var det en anden og måske lidt mere klar/markant diskant. Satte jeg kablerne til mine Audio Vector surround back højtalere kunne jeg ikke høre forskel ved nogen af kablerne. Her var Harald Nyborgs 2.5 m2 (som jeg brugte/ og bruger her), lige så gode, 

Da jeg så fik sølvkablerne var de forrige Elac højtalere udskiftet til nu Elac FS 247, og her var oplevelsen en lidt anden. Her var det faktisk dynamiken der var hævet, og en noget ændret bas gengivelse.

Jeg ved at det ikke giver dig ret meget svar zulfo, for jeg kan kun fortælle om min oplevelse, og desværre ikke hvor det optræderEmbarrassed

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 18:40

"Dum" som jeg er på analoge kabler, så er jeg NØD til at spørge hvad det er i et kabel (kobber, sølv, whatever) det er er agerer filter som giver f.eks. mere bund, mere mellemtone, anden diskant eller bare ændre en højttalers dynamik....
Det lidt pudsige for mig omkring HT-kabler er, at jeg har afprøvet 5 forskellige high-end kabler, da jeg havde mine Elac BS 243. De 4 af kablerne kunne jeg ikke høre forskel på  - det sidste kabel, nemlig sølvkablet kunne jeg høre forskel på. her var det en anden og måske lidt mere klar/markant diskant. Satte jeg kablerne til mine Audio Vector surround back højtalere kunne jeg ikke høre forskel ved nogen af kablerne. Her var Harald Nyborgs 2.5 m2 (som jeg brugte/ og bruger her), lige så gode, 

Da jeg så fik sølvkablerne var de forrige Elac højtalere udskiftet til nu Elac FS 247, og her var oplevelsen en lidt anden. Her var det faktisk dynamiken der var hævet, og en noget ændret bas gengivelse.

Jeg ved at det ikke giver dig ret meget svar zulfo, for jeg kan kun fortælle om min oplevelse, og desværre ikke hvor det optræderEmbarrassed

Det giver mig ikke ret meget, andet end en bekræftelse fra din side på, at du kan høre en forskel - netop som jeg beskriver det, og spørger til, hvordan det kan forekomme.

Jeg har med mine nye XTZ højttalere ikke prøvet at anvende andre kabler end de 4x4 Supra jeg købte med (95,- kr. pr. meter) så jeg ved ikke om jeg vil kunne høre en forskel, om jeg købte et kabel til 500,- pr. meter, og HVIS jeg skulle købe et så dyrt kabel, så skulle sælgeren godt nok forklare rigtig godt, hvorfor jeg skal forvente en anden/bedre lyd..

Og det er lidt DET jeg efterlyser Wink

-------------
Lars B

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 18:43

Det giver mig ikke ret meget, andet end en bekræftelse fra din side på, at du kan høre en forskel - netop som jeg beskriver det, og spørger til, hvordan det kan forekomme.

Jeg har med mine nye XTZ højttalere ikke prøvet at anvende andre kabler end de 4x4 Supra jeg købte med (95,- kr. pr. meter) så jeg ved ikke om jeg vil kunne høre en forskel, om jeg købte et kabel til 500,- pr. meter, og HVIS jeg skulle købe et så dyrt kabel, så skulle sælgeren godt nok forklare rigtig godt, hvorfor jeg skal forvente en anden/bedre lyd..

Jamen jeg er godt klar over at det jeg skrev ikke hjalp dig ret meget. Det jeg så kan fortælle dig er, at du utivlsomt kan låne et antal forskellige "prøvekabler" hos CSN Teknik. Så kan du i det mindste selv lytte dig frem før du beslutter digSmile

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 18:50

Jamen jeg er godt klar over at det jeg skrev ikke hjalp dig ret meget. Det jeg så kan fortælle dig er, at du utivlsomt kan låne et antal forskellige "prøvekabler" hos CSN Teknik. Så kan du i det mindste selv lytte dig frem før du beslutter digSmile

Jamen, jeg har ikke umiddelbart behovet, tror jeg - så hvis jeg skulle gøre det, så er det KUN for at få stillet min nysgerrighed, og det ved jeg ikke om CSN Teknik vil være med til Wink

Jeg kan ikke love et efterfølgende køb...

-------------
Lars B

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 18:51

Har du ikke noget helt normalt lysnet ledning liggende? så kan du jo prøve om du kan høre forskel :) evt. få en du ikke kender til at bytte rundt for dig så du ikke ved hvilken der bruges!

Hvis jeg lytter på de højttalere jeg har tilsluttet min pc kan jeg heller ikke høre forskel, men tager jeg hovedbøfferne på lyder mp3'erne som om musikerne står i en papkasse - lyden er klemt sammen inde på midten.. 

Ja med mine høretelefoner kan jeg heller ikke (sennheiser pc350) og heller ikke på mine xtz 99.36 sat til en harman kardon 3490 stereo forstærker med en computer som lydkilde over toslink. Har prøvet flere tests og blindtests med meget forskelligt musik, men kan simpelthen ikke :) Det er altså ikke fordi jeg ikke prøver. Ville utroligt gerne kunne høre forskel Smile

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 18:53

Jamen, jeg har ikke umiddelbart behovet, tror jeg - så hvis jeg skulle gøre det, så er det KUN for at få stillet min nysgerrighed, og det ved jeg ikke om CSN Teknik vil være med til Wink

Jeg kan ikke love et efterfølgende køb...
Jeg tror bare at du skal få dig en sludder med Christian om din nysgerrighed. Smile

-------------

Print side | Luk vindue