Print side | Luk vindue

Homeenter og RKI - Sagen er løst-

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74499
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 10:37

Emne: Homeenter og RKI - Sagen er løst-
Skrevet af: henrik-t
Emne: Homeenter og RKI - Sagen er løst-
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 16:20
Edit :

Sagen er blevet løst fra Homeenter side, og jeg er nu medlem igen.

Jeg har for noget tid side kommet til at melde mig til Homeenter

http://www.homeenter.com/cds/showpage.asp?nodeid=194127 - http://www.homeenter.com/cds/showpage.asp?nodeid=194127

igennem en mail ,. men det er nu det.

Så er der det der med de sender film til en man ikke selv har bestilt "månedens film" hvor man selv skal logge ind og fjerne det fra sin kurv,. "er det lovligt" ??

nåå jeg har så 2 gange glemt det og fået sendt film jeg ikke har bestilt,. de er så blevet sendt tilbage, den ene hvor jeg ringede først og den anden sendte jeg bare tilbage,.
nu har jeg så fået et brev fra en advokat i Danmark, at jeg skal betale x antal kr ellers kommer jeg i RKI,
grunden skulle så være de 2 film jeg takkede nej tak til og sendte tilbage, "hvor jeg selv betalte porto"  skulle jeg betale x antal beløb for deres belejligehed pga jeg ikke vil ha filmene alligevel,..

er det lovligt, og hvordan klager jeg til forbrugerstyrelsen,. ?? eller hvor man nu klager over de her ting.

i først omgang ringede jeg direkte til advokaten og sagde jeg ville melde Homeenter for lov brud, hun lagde så sagen på is, og da vi talte om henden gebyr, fortalte hun mig at hun ikke fik penge før jeg betalte , alsår pr kunde bliver hun betalt, "sikkert hende gebyr der nu er overi" jeg fortalte hende hun var en bedrager og hun skulle nok få den omtale hun fortjener, og om hun overhoved hade sat sig ind i de regler her, hun begyndte så at stamme lidt,.  jeg sagde så farvel og nå står vi har 1 måned efter hvor hun har sendt mig en nyt brev "omkring RKI"

-------------
+100HD Film

Svar:
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 16:45
ALEKTUM INKASSO A/S

hedder firmaet og ligne intet andet end et inkassofirma,. på en postboks adresse

http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=21143790 - http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=21143790

cvr nummer : 21143790

de går under de her navne

ALEKTUM FINANS A/S
ALLMÄNNA INKASSO A/S
ALMINDELIG INKASSO A/S

-------------
+100HD Film

Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 16:59
Firmaet SKAL sende dig 3 rykkede inden de kan få dig i RKI, så længe de ikke har det, så kan de ikke noget. Sker det alligevel skal du have fat i RKI og snakke med dem. De kan heller ikke smide dig i RKI hvis du gør indsigelse mod deres krav.

Ville nok ringe til RKI og forklare dem sagen og høre hvordan du skal forholde dig.

Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 17:09
jo tak, jeg prøver at sætte mig ind i mine muligheder.

Vil se om andre har prøvet noget tilsvarende med dem, jeg ved mange her inde køber film der.

-------------
+100HD Film

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

ALEKTUM INKASSO A/S

hedder firmaet og ligne intet andet end et inkassofirma,.

Det er ikke et advokatfirma, så ville de bruge ordet 'advokat' i deres navn. Jeg mener heller ikke at det er lovligt at gøre advokatsalæret afhængig af om de inddriver pengene fra dig (men jeg er ikke 100% sikker på dette).

Men husk at sende et brev til Homeenter og inkassofirmaet hvor du skriver at du afviser deres krav. Det er meget vigtigt. Når du har afvist kravet, kan de ikke indberette dig til RKI medmindre de anlægger en retssag. Og hvis det er et fupforetagende ala annoncehajer, gør de næppe det.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 17:31
oki takker, er en mail nok, eller skal man sende et brev + ha en seddel fra posthuset

-------------
+100HD Film

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 17:48
Hvis man melder sig ind i HOMEENTER, skal man købe for et viste beløb før at man kan melde sig ud, og det krav har du nok ikke opfyldt, derfor er sagen gået til inkasseo, og da du ikke har efterlevet HOMEENTER´s købs krav, har du en dårlig sag.

Så det beste du kan gøre at et af to: kontakte forbrugerklagenævnte eller en advokat, og hvis du skal slette fra RKI, skal du når havde fat i en Advokat.

Så det er nok billiger at betale at betale HOMEENTER hvad du skylder dem, og vente de frem år på at du automatiske bliver slette i RKI.

Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 18:06
redigeret posten ligger på side 2 :)

-------------
+100HD Film

Skrevet af: lebon1971
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

oki takker, er en mail nok, eller skal man sende et brev + ha en seddel fra posthuset

Du har bevisbyrden, så i vigtige sager, indleveringsattest og alm. brev, dvs. 2 breve til samme modtager, alternativt 1 alm. og 1 anbefalet. Det sidste er mest kostbart men har en hård signalværdi.

Og du skal KUN tilskrive inkassofirmaet, de har jo taget fordringen, så du skal ikke ligge og skrive til 2, kun den der rejser kravet. Retslig inkasso er en godkendt virksomhed af justistsministeriet, når de har gjort deres, sender de sagen til en ekstern advokat, der så udtager stævning. Det er kun de helt store inkassoselskaber der har interne advokater.

Betal og kom videre. Det er mit råd.

Lige et par små korrektioner: Der skal IKKE sendes 2 rykkere. Der skal principelt kun sendes 1 hvor det varsles at sagen ryger til inkasso ved manglende betaling.

F.s.v. angår retslige tiltag kan både advokater - og inkassobureauer føre sagen (advokatmonopolet eksisterer ikke længere i dette forhold). Er sagen under kr. 50.000 håndteres det ved hjælp af den "forenklede inkassoproces" som ikke fordrer en stævning - men det der hedder et betalingspåkrav.

Det er iøvrigt Rigspolitichefen der udsteder autorisationer til inkassovirksomheder. 

Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 18:23

Du har bevisbyrden, så i vigtige sager, indleveringsattest og alm. brev, dvs. 2 breve til samme modtager, alternativt 1 alm. og 1 anbefalet. Det sidste er mest kostbart men har en hård signalværdi.

Og du skal KUN tilskrive inkassofirmaet, de har jo taget fordringen, så du skal ikke ligge og skrive til 2, kun den der rejser kravet. Retslig inkasso er en godkendt virksomhed af justistsministeriet, når de har gjort deres, sender de sagen til en ekstern advokat, der så udtager stævning. Det er kun de helt store inkassoselskaber der har interne advokater.

Betal og kom videre. Det er mit råd.

Faktum. Du har meldt dig ind, og fået et godt tilbud på 1 eller flere film, og samtidig accepteret at du skal købe mindst x antal film til fuld pris, inden en bestemt periode. Det er der intet ulovligt i, du har selv accepteret den aftale du har indgået.

Hvis du glemmer at afbestille, så er det dit problem. Omvendt, har du ret til at returnere indenfor 14 fage iht. købeloven om fjernsalg. Sender du noget retur, så sørg for at du får dokumentation herfor, dvs. postkvittering. Har du ikke sådan en, så står du med bevisbyrden for at det er sendt retur.

Hvis du vil ud af dit medlemsskab, så skal læse betingelserne og betale fuld pris for de film du har fået meget billigt, eller købe det minimumstyktal du er forpligtet til - iht. den juridisk gyldige aftale du har indgået med firmaet. Og det er uanset om det er pr. email, telefon eller post. Bordet fanger.

2 rykkere er nok for at sende en fordring til inkasso, ikke 3. Inkasso pålægges et gebyr til din hovedstol + renter. Og sådan løber det bare derud af, indtil du en dag betaler. De er vant til at folk prøver at løbe fra deres aftaler, men de har tiden med sig, og lader renter og gebyrer vokse, og en dag udtager de en stævning, og så blir man dømt til at betale ved kasse 1. Kan man ikke så sendes kravet til fogedretten, og igen med gebyr og rentetilskrivning.

Så konklusionen er, læs for helvede hvad du indgår af aftaler og forstå konsekvensen herfra.

God vind ;-)

Tror lige i skal læse mit indlæg igen, hvor har jeg skrevet omkring udmeldelse...? takker mange gange for diverse råd, Alt kan bruges

Jeg er ikke i Rki endnu, og jeg har ikke prøvet at melde mig ud, af homeenter., men de har meldt mig ud nu, så  man kan godt komme ud af aftalen uden at købe film Wink.

Det handler om at jeg har sendt film retur og de så vil ha 150kr for at tage dem retur  dvs 75,- pr stk    "div omkostninger, ikke noget med filmen at gøre "    Selv om jeg selv har betalt retur porto på begge 2  og enda ringet til dem den første gang for at snakke omkring det det og få adderesen til at sende retur + jeg sendte dem retur inden for de 14 dage."

-------------
+100HD Film

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 19:50
Et godt råd! Smid de forbandede kuponhæfter ud. De indeholder kun fupfirmaer Evil Smile 

Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 22-Januar-2010 kl. 20:03
Prøv at ringe til Forbrugerstyrelsens hotline: http://www.forbrugerstyrelsen.dk/Menu/hotline - http://www.forbrugerstyrelsen.dk/Menu/hotline
Det gebyr, som vel egentlig er sagens kerne, er vist ikke lovligt, men det kan du helt sikkert få råd om. En ting er dog helt sikker: Du må ikke undlade at reagere, som Jesper også skriver.

Held og lykke!

Venligst
Søren

Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 13:25

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Så det er nok billiger at betale at betale HOMEENTER hvad du skylder dem, og vente de frem år på at du automatiske bliver slette i RKI.

Der er vist noget du voldsomt har misforstået. I samme øjeblik man har betalt sin gæld, udslettes man fra RKI. De 5 år er den maksimale periode man kan stå opført som dårlig betaler, per fordring.

Nu kan RKI kun slette hvis HOMEENTER ønske det, ellers så står man i 5 år, før at man bliver slette, og firma det ikke har rent mel i poste, har maget svært ved at kontakte RKI efter at en gæld er betalt.

Men HOMEENTER kan ikke havde ren mel i posten, bla. tage de overpris for deres Blu-ray film, og vel også deres DVD film, og man skal købe et hvis antal film for at få rabat, og selv efter man har fået rabat, ville det være billiger at købe de samme film i andre net butikker.

Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 13:44
takker, jo vil prøve at ringe til hotline.

Hvad siger i til det der gebyr der for at sende film tilbage "inde for 14 dages returet", plus jeg selv betalte porto.

Edit :

Har sendt en mail til homeenter ´s service afdeling, og forklaret dem sagen, og at det gebyr betaler jeg ikke og og om de er villige til at prøve at løse sagen uden bål og brænd, måske er de til at tale med, tiden vil vise om deres service center virker.

-------------
+100HD Film

Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 13:49
StarTrek: "overpris" for Blu-ray er vel så meget sagt. De sælger dem vel bare til den vejledende udsalgspris. At man kan købe dem billigere andre steder, eller at du mener at prisen er for høj er jo ikke det samme som at de tager overpris. At man skal købe et vist antal varer for at få rabat er da ganske normal praksis alle steder.
Vil du også påstå at Føtex er et fup-supermarked fordi du kan købe to flasker cola for 35kr, på trods af at en enkelt flaske cola kun koster 15kr i Netto? (tænkt eksempel).

Og hvis man betaler sin gæld til et firma som har registreret en i RKI, så skal bliver du slettet. Hvis du ikke gør dette, så er det fordi der enten er sket en fejl eller fordi firmaet, som du selv skriver, ikke har rent mel i posen. Så tager man det vel op med RKI eller forbrugerklagenævnet, vil jeg gætte på.

At anbefale nogen at vente 5 år på at man bliver slettet i RKI synes jeg også er lidt dårlig vejledning. En registrering i RKI kan være en voldsom forhindring hvis man ønsker at foretage sig noget som helst finansielt fremover. Bare det at købe en mobiltelefon med abonnement kan i nogen tilfælde være umuligt.
Så hvis man ikke har gjort noget galt og vitterligt ønsker at betale sin gæld, så er det bare med at få det gjort og at blive slettet. Længere er den vel ikke.

Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 13:54
Og lige et tilføjelse til tråden, hold venligst deres priser ovs ude af tråden, man er jo ikke tvunget til at handle der, men kom Meget gerne med råd eller , skriv hvis du har haft en "Dårlig" oplevelse Hos Homeenter.

Tråden skulle helst ikke bliver for uoverskuelig at finde rundt i.

-------------
+100HD Film

Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 14:22
HOMEENTER´s priser er vel også en dårlig en dårlige oplevelse, og vel også en god grund til at melde sig ud ud.

Har skal haft en dårlig oplevelse med en butik, som ikke havde tjek på deres bogholderi, og derfor sende regninger til inkasso, som bare lade det gå til RKI, dette såkaldte inkasso firma, var skam ikke interesseret at jeg blive slette i RKI lige med det samme, selv om fejle lå hos firma som sjovt nok også var med eje af inkasso firmaet, til den dag i dag, tro de mere på deres bogholderi, end på mig, selv om jeg har alle kvitteringer på at alt er betalt. Så jeg tale af dårlige erfaring.   

Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 16:33
Gør man indsigelse, mod RKI så slette de ikke en omgående, for de skal også havde en ok fra modparten, og det er her at filme knække, for nogle firma regner ikke med at det sker, ikke uden et civiles søgsmål mod firma.

Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 16:53

Det passer altså ikke, se her: http://www.experian.dk/redirect/RKI/Hjaelp%20og%20vejledning%20til%20dig%20som%20forbruger/FAQ%20ForbrugerService/FAQ%20Hvornaar%20maa%20man%20registrere.aspx - http://www.experian.dk/redirect/RKI/Hjaelp%20og%20vejledning%20til%20dig%20som%20forbruger/FAQ%20ForbrugerService/FAQ%20Hvornaar%20maa%20man%20registrere.aspx

"Der må ikke være strid i sagen".

Der et lige netop her af firma kan gøre indsigelse, så længe der er strid i sagen så ville man stadig stå i RKI, da det din bevisbyte der gælder, de ville sige at du skal kunne bevise at der fx. at "Virksomheden har sendt 3 skriftlige rykkere til skyldneren".

Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 23-Januar-2010 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Det passer altså ikke, se her: http://www.experian.dk/redirect/RKI/Hjaelp%20og%20vejledning%20til%20dig%20som%20forbruger/FAQ%20ForbrugerService/FAQ%20Hvornaar%20maa%20man%20registrere.aspx - http://www.experian.dk/redirect/RKI/Hjaelp%20og%20vejledning%20til%20dig%20som%20forbruger/FAQ%20ForbrugerService/FAQ%20Hvornaar%20maa%20man%20registrere.aspx

"Der må ikke være strid i sagen".

Der et lige netop her af firma kan gøre indsigelse, så længe der er strid i sagen så ville man stadig stå i RKI, da det din bevisbyte der gælder, de ville sige at du skal kunne bevise at der fx. at "Virksomheden har sendt 3 skriftlige rykkere til skyldneren".
Så har du ikke læst hvad der står.
De 3 ting skal jo være opfyldt, for at man kan blive registreret. Dvs. hvis der er strid i sagen (=Kunden gør indsigelse) så må man ikke registrere vedkommende.
Det er ikke i en situation hvor man skal slettes, men derimod i den situation hvor man bliver registreret.

Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 15:10
oki en lille opdate.

Efter jeg mailet til Homeenter og forklaret dem sagen og linkede til denne tråd, har jeg fået mail tilbage fra dem idag.

Her er et lille sakset stykke fra den mail.

Homeenters medlemsregler förmedlar vi åtskilliga gånger för våra medlemmar, dels i våra kampanjer, dels när man får sitt första medlemspaket, dels i magasin och på vår hemsida. I villkoren framgår tydligt att man själv måste avbeställa magasinets utvalda produkt inom sista svarsdatum. När det gäller returer så tillämpar vi en returomkostnad för de medlemmar som returnerat 2 gånger utan att meddela om oss orsaken. När medlemmen returnerar en produkt så skickar vi ett brev som förklarar våra regler kring returhanteringen (även detta brev bifogas).

Eftersom du själv har betalt returportot på dina två returprodukter stoppar vi kravet på returomkostnad från vår och Alektums sida denna gång. Se detta mail som en bekräftelse på att vi har återkallat kravet. Alektum kommer även de att förmedla till dig att de har återkallat ärendet från sin sida.

Du kvarstår nu som medlem i Filmclub och har 2 köpåtaganden att uppfylla. Märkväl att ditt medlemsnummer kommer åter att vara i funktion om max 2 dagar. Därefter kan du som vanligt logga in på ditt medlemskonto och fullfölja dina åtaganden.

Jeg er nu medlem igen og skal opfylde mit medlems krav som jeg har tænkt mig, så Homeenter´s

service afdeling virker alsår oki, jeg hade ikke prøve dem før dette indlæg, så det er da rart at de

gidder lytte til mig sag.

-------------
+100HD Film

Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 15:48
Tillykke Thumbs Up

Skrevet den: 26-Januar-2010 kl. 18:08
jo Tak

-------------
+100HD Film

Print side | Luk vindue