Print side | Luk vindue

Ok at passager tager GPS med, bruger v kørsel

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Navigation og CarFi
Forumbeskrivelse: GPS navigation, bilradio, anlæg, TV og DVD til bilen
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74594
Udskrevet den: 21-Maj-2024 kl. 20:18


Emne: Ok at passager tager GPS med, bruger v kørsel
Skrevet af: juan08
Emne: Ok at passager tager GPS med, bruger v kørsel
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 09:07
Hej

Afstemning er opstået efter jeg (passager) har købt en GPS. Den bruges DOG  mest når jeg er i KBH gående.
Men her på det sidste er jeg begyndt at bruge den som passager i bil. Enten lydløs eller med lyd på.

Den hedder Garmin 255T og har TMC

Jeg er klar over at jeg griber ind i kørslen og er ikke sikker på om det er iorden.

MVH JAN



Svar:
Skrevet af: PHN2
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 09:57
"er i orden" hvad mener du med det; lovmæssigt eller hvad? Så længe du ikke betjener bilen, dvs. rykker i rat, gearstang osv, så er det jo føreren og hans evne til at abstrahere fra dine vejledninger, der afgør hvor I ender i verden og om I kommer hele frem.

mvh. Per.


-------------
PS5, Oppo 203 som preamp, NCD/zappulse effektblok, 7.1 DIY ht. Sony 65" oled.


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 10:10
Hej igen

Medbringelse af en GPS af passager er vel ligeså en passager siddende med et kort og så fortælle h/v  MEN det griber vel ind i føren at køretøj valgmuligheder/frihed (reducere føren kun til at betjene bilen og køre efter anvisninger).
Er det for grænseoverskridende ?

MVH JAN


Skrevet af: Jabu
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 10:29
det afhænger 100% af personen der kører, og op til ham/hende at sige ja eller nej til at du har den tændt undervejs.

forestil dig at en ven satte sin egen mus til din computer, og begyndte at køre musen rundt mens du sad ved den, rimelig ufedt ..


Skrevet af: katbird
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 10:37
Til tråd starter , du virker vældig besat af din GPS, bruger du den også i dit eget hjem , så du kan finde hurtigste vej fra/ til stue ,køkken ,badeværelse etc..LOL
Personligt ville jeg finde det temmeligt irriterende at have dig som passager i min bil .


Skrevet af: sodaha
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Hej

Den bruges DOG  mest når jeg er i KBH gående.
 
Husk at se op for modGÅende personer samt butikskilte TongueTongueTongueTongueTongueTongue
 
NEJ, det er IKKE i orden at du blander dig i bilføren kørsel !!!, det kan jo være at føren (et levende menneske) kender en bedre vej end GPS'en (en elektronisk Qvinde) viser.


-------------
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 11:01
Hej igen

Grundet min tvivl, om den magtkamp mellem mig og føren af køretøj, oprettede jeg denne afstemnng........!


Regner også med at skulle bruge den i ferie til London, Berlin og andre steder............. :-) Gider ikke stå og ligne en dum turist med kort udslået................ :-/

MVH JAN


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Grundet min tvivl, om den magtkamp mellem mig og føren af køretøj, oprettede jeg denne afstemnng........!


Så du har været en passager i en bil, hvor føreren har bedt dig holde din mund mht. rutevejledning, og du ønsker så at høre om vi synes det er i orden at du plabrer løs?


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 11:33
Hej igen

Lunddal....Er ikke blevet bedt om at holde mund

Syntes debatindlæg peger mod kun 1 menneske i bilen..........Men pyt med Klimatopmøde, bilkøer og socialsamvær (venner, ægtefælde & børn mv) ..........
Det med delebiler er vel også yt...............?
Det med at tomle er vel også yt...............?
(ikke mig som laver afstemninger om de 2 sidste linjer)
;-)

MVH JAN
ps Berlin.......Tænke på at bruge Google Streets maps ..................For at finde rundt i den by MEN men tyskerne her forbudt Google streets maps.


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 11:46
Det er føreren af bilen, der suverænt bestemmer, hvordan der skal køres.
 
Hvis føreren gerne vil have hjælp fra din GPS, så er det i orden at bruge den, ellers er det ikke - medmindre du har slået lyden fra både på GPS'en og på dig selv. Wink
 
Jeg ved ikke lige hvordan du vil løse verdens sociale problemer, klimaproblemer og køproblemer med din GPS... den må være mere avanceret end min! Tongue


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 11:55
Hej DrageMester
Citat: "Det er føreren af bilen, der suverænt bestemmer, hvordan der skal køres. " ....... Ja HVORDAN ....Men retning.......Gps fortæller vel kun "retning"
....
Med kun 1 ( EN) person i hver bil løser vi aldrig Klimaproblemer, køproblemer..............Men måske ægteskablige problemer kan løses....... Wink

MVH JAN


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 12:09
Juan, jeg er forundret over, at du spørger. Svaret må jo totalt afhænge af, hvilken aftale du har med føreren af bilen.

Eller spørger du, om det er i orden, at du bruger den, selv om føreren ikke ønsker det? For så kender du da forhåbentlig selv svaret, hvis du er bare nogenlunde socialt velfungerende.


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 12:47
Det er lang tid siden, at jeg læste en tråd, som jeg forstod så lidt af. Det er føreren af bilen der bestemmer... puktum. Afstemningen giver jo ikke mening, da mulighed 1 ikke udelukker mulighed 2. En GPS hjælper i øvrigt næppe med at nogen kommer "sikkert frem" - næsten tværtimod.


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Hej DrageMester
Citat: "Det er føreren af bilen, der suverænt bestemmer, hvordan der skal køres. " ....... Ja HVORDAN ....Men retning.......Gps fortæller vel kun "retning"
Føreren af bilen bestemmer også suverænt hvilken vej der skal køres fra A til B - det er ham/hende der har ansvaret for, hvor og hvordan der køres.
 
Du vil åbenbart gerne bestemme og føreren skal bare adlyde dine ordrer - det kan du måske få lov til i en taxa, men i andre menneskers biler må du forvente, at du bliver bedt om at holde din k... eller stige ud af bilen.

Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Med kun 1 ( EN) person i hver bil løser vi aldrig Klimaproblemer, køproblemer..............Men måske ægteskablige problemer kan løses....... Wink
Jeg ved ikke hvor du vil hen med det; synes du at du har ret til at køre med i andre folks biler, for således at løse verdens klimaproblemer??? Confused


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Hej igenLunddal....Er ikke blevet bedt om at holde mund Syntes debatindlæg peger mod kun 1 menneske i bilen..........Men pyt med Klimatopmøde, bilkøer og socialsamvær (venner, ægtefælde & børn mv) ..........Det med delebiler er vel også yt...............?Det med at tomle er vel også yt...............?(ikke mig som laver afstemninger om de 2 sidste linjer);-)MVH JANps Berlin.......Tænke på at bruge Google Streets maps ..................For at finde rundt i den by MEN men tyskerne her forbudt Google streets maps.


Du og moho kunne sikkert få en hyggelig aften sammen - det indlæg giver ikke meget mening.


Skrevet af: M-P-A
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 16:48
dont do crack

-------------
Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700
HTPC Xbmc:
Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx.

FilServer/
xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 16:58
Man må ikke stole 110% på en GPS, for det første skal den være 100% opdateret, og her svinge det mellem mærker, hvornår og hvor meget de opdateret deres GPS.

Så man skal virkelige bruge øjen når man kør efter en GPS, man kan virkelige komme langt ud på landet hvis man stole 110% på en GPS.

Mulighed for at der er komme flere spøgelse bilister, er måske brugen af GPS, hvor GPSen tage fejl af op og ned kørsler til en motorvej.

Så en GPS er bare en retningslinie for hvor du cirka er på vej hen, men 100% svar på hvor du prises er henne, er op til dig.


Skrevet af: Klausens
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 17:36
Er fuldstændig lost omkring hvad den her tråd overhovedet handler omBig smile


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Klausens Klausens skrev:

Er fuldstændig lost omkring hvad den her tråd overhovedet handler omBig smile

Handler om "Må passager tage sin GPS med og bruge den under kørsel (nat/dag) ??" Wink

Tro ikke at der er en love om at en passager må tage sin GPS med og bruge den under kørsel, for så skulle du også være forbud at en passager må tage et kort med og bruge den under kørsel, det er nok tvivlsom som det er en god ide at bilsten bruge et kort under kørsel, og nok ikke helt lovlig (kan ikke lade vær med at tænke på kort scenen i filmen: " nærkontakt af tredje grade").   


Skrevet af: MoTiNI
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:


Regner også med at skulle bruge den i ferie til London, Berlin og andre steder............. :-) Gider ikke stå og ligne en dum turist med kort udslået................ :-/

MVH JAN


Tror squ der er ligeså mange der vil få en griner af at du jokker rundt med bil GPS i hånden LOLLOLLOLLOL


-------------
Mit Bang & Olufsen http://www.tinyurl.dk/12104" rel="nofollow - HD Cinema

Mine http://www.tinyurl.dk/12103" rel="nofollow - DVD film /


Skrevet af: act_dk
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af MoTiNI MoTiNI skrev:

Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:


Regner også med at skulle bruge den i ferie til London, Berlin og andre steder............. :-) Gider ikke stå og ligne en dum turist med kort udslået................ :-/

MVH JAN


Tror squ der er ligeså mange der vil få en griner af at du jokker rundt med bil GPS i hånden LOLLOLLOLLOL


For ikke at snakke om hvorfor du overhovedet vil have en GPS med hvis du ikke selv kører? Kunne forstå hvis føreren spurgte om du ville tage den med, for at hjælpe med at finde vej..

Kender du ikke dem du kører med, eller? For så er det vel bare at spørge..

Men hvorfor ikke bare se ud af vinduet hvor du kører??


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 24-Januar-2010 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Jeg er klar over at jeg griber ind i kørslen og er ikke sikker på om det er iorden.
Griber du ind under kørsel, så kan du ved rettens vej alllerede ved evt. uheld anklages for ansvarlig for følgeskader udfra valget der blev taget. dog vil skader på personer og vogne stadig være en forsikrings sag først..
 
Noter venligst at GPS'r idag stadig har flere problemer og kan tage fejl i beregninger, når du har brugt med dem i 5 år, så lærer du det, og vil så ikke bruge dem lige så ofte som du lyder til du ville vælge nu..
 
Ville ønske du selv havde en bil, så ville du slet ikke overveje at stille dette sprøgsmål. Det er nemlig ikke særlig fornuftigt..
 


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 00:05
Hej igen igen
Jeg kender fører af de biler jeg har kørt med og for sikkert at komme frem, har jeg taget GPS med.....Den har hjulpet.
Eks:
1 Da vi skulle fra Århus til Odense og lige efter Vejle bro var der sket et trafikuheld m kødannelse (ca 20 min kø) Da bilen vi kørte også havde Radio m trafikmeldinger var vi klar over  at vi skulle væk fra motorvej og vi valgte at bruge GPS (GPS fortalte det samme) og så få en ny anvisning af rute ( det var kl ca 18 i December) Alt gik fint
2 Vi skulle fra Århus til Kolding og på motorvej var der sket et trafikuheld med flere biler (pga snefygning) Motorvej blev lukket og vi blev anvist af Politiet, at forlade motorvej omkring Hedested og så valgte vi igen at bruge GPS og få anvist ny rute Igen var passager GPS en god anviser ( dog kørte vi 2 gange rundt i en rundkørsel .....Noget en Garmin ikke er så glad for ....Men føren valgte, at være sikker, før vi forlod rundkørsel og kørte som anvist)


Men tilbage er vel kun at sige, at der er mange, som kikker på en afstemning, men  vælger ikke  at stemme.....Ok det kan være afstemningen er dårlig opsllået eller noget andet (jeg skal ikke være dommer over hvorfor de fleste vælger ikke at stemme, men jeg kan se at de fleste afstemninger rund omkring, har mange som kikker og læser uden at stemme)
.
Det at lave en afstemning er svært må jeg indrømme......
Har forsøgt at være seriøs dels, da jeg startede dels med mine forskellige indlæg.
Jeg er bekendt med, at hvis jeg griber rat eller håndbremse er det mit ansvar og er ansvarlig for følgeskader på bil og andre trafikanter  (hårde som bløde) Men det ikke det det drejer sig om.
Og hvis det er det jeg har givet udtryk for beklager jeg meget.

mvh JAN



Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 00:15
.


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 00:17
Oprindeligt skrevet af MoTiNI MoTiNI skrev:

Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:


Regner også med at skulle bruge den i ferie til London, Berlin og andre steder............. :-) Gider ikke stå og ligne en dum turist med kort udslået................ :-/

MVH JAN


Tror squ der er ligeså mange der vil få en griner af at du jokker rundt med bil GPS i hånden LOLLOLLOLLOL

Så er det god at man har bla. Apple iPhone med GPS, dem er der jo ingen der griner af når men jokker rund med den i håndet, ellers er der skam lavet GPS til Cykler.


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

.
Det at lave en afstemning er svært må jeg indrømme......
når du vælger et emne som næsten, ved lov, er enstemmigt slået fast er korrekt på en måde. du bør kunne se udfaldet allerede nu.

Dit eksempel er lige så godt som folk som mener det ikke er et problem at tale i telefon mens man kører, som også er et problem for mange, og acceptere problemet er også svært.
 
At føre en dialog mens man kører er ikke acceptabelt, hvis alt skal være korrekt.. For førers koncentration er nemlig så ikke fokuseret på hvad der sker forude. Mennesker har rigtig svært ved at flere opgaver samtidig.
 
 


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 09:50
Selvfølgelig er det tilladt, at fortælle fører om hvilken vej man gerne vil. I privat bil så bestemmer fører så selv om han vil følge det. Men kommer du ind i en taxi, så skal han følge dine anvisninger, uanset om ruten er længere eller kortere. Der er det kunden der bestemmer.

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 10:16
det er da fint nok du har en GPS i tasken, hvis man får brug for det, men som sagt det er 100% førerens valg, det er hans bil, og det er ham der har penge i den.
 
Kører man sammen med en om man betaler eller ej, så er det stadig føreren der sidder med en bil til en x kr som han har ansvaret over.
 
Personligt ville jeg blive pissed, hvis jeg kendte vejen, men hele tiden havde en mister know it all, der sad og sagde, hey vi skal den vej det er meget lettere.
 
Jeg pendler mellem flere fabrikker. fra Holstebro men enten til Lem, Ringkøbing, Århus, Hammel and so on, og har nået en ro omkring trafikken, man ved sådan i kroppen, hvilke dage den 2-3 km længere vej faktisk giver værdi fordi man rammer en eller anden lille kø et sted. og der er GPS bare et irritation moment, hvis jeg rammer et uheld, og skal have en alternativ rute, men kender også de fleste alternative ruter.
 
så personligt ville jeg ikke have at en passager sidder og glor ned i hans tomtom hele vejen. irritere også på den måde, som hvis folk sidder og glor ind på ens skærm mens man arbejder, man føler sig overvåget.
 
nu gider jeg ikke have folk med generelt som arbejdskørsel, tager en med hvis han har bil problemer en dag eller andet, men normalt er min dag flexibel, så kan ikke have folk med. så har ikke det issue i hverdagen.
 
men i privat livet har jeg det på samme måde, min kæreste gider sjældent køre bil, så hvis jeg ikke har brug for hendes vejvisning så skal hun ikke komme med den, så kan hun sidde bag rattet istedet, hvilket jeg er villig til at give hende, da jeg er 2-3 timer bag rattet hver dag.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 10:56
Jeg ville sgu smide dig af ved nærmeste busstoppested hvis du sad med en GPS og fortalte mig hvilken vej vi skulle Wink


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 11:40
Jeg ville mene juan08 skulle spørge i hvert tilfælde om han skulle tage sin GPS med i bilen, hvis han skulle køre langt som passager i en bil.

Hvis føreren siger nej, så kunne juan08 have den med, men lade den være slukket i tasken. Hvis føreren så på et tidspunkt var gået helt kold, så kunne juan08 spørge føreren pænt om han ville have GPS'en tændt og køre efter den.

Ellers skal man efter min mening bare lade føreren køre bilen...


Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 11:58
Temmelig sort tråd imo.

Mine 2 cents:

1) Hvis føreren er ok med at du bruger gps'en til at vejllede kan jeg ikke se hvad den store forskel er mellem det, og så hvis du sad med et kort og gav vejlledninger, eller hvis føreren for den sags skyld selv havde en gps som han brugte.

2) Hvis føreren ikke er ok med at du sidder med gps'en og leger "backseat driver" så skal den bare pakkes væk, og så snakker I om vind og vejr i stedet.

Det kan vel ikke være så svært..??


-------------
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:


Det at lave en afstemning er svært må jeg indrømme......
Har forsøgt at være seriøs dels, da jeg startede dels med mine forskellige indlæg.
Jeg er bekendt med, at hvis jeg griber rat eller håndbremse er det mit ansvar og er ansvarlig for følgeskader på bil og andre trafikanter  (hårde som bløde) Men det ikke det det drejer sig om.
Og hvis det er det jeg har givet udtryk for beklager jeg meget.

Du kan jo starte med at afklare den tvivl om forståelsen af dit spørgsmål, som flere af os har givet udtryk for.

Spørger du, om det er i orden, at en passager bruger en GPS, selv om føreren af bilen ikke ønsker det?

Eller spørger du, om det er i orden, at en passager bruger en GPS, hvis det er aftalt med føreren?




Skrevet af: juan08
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 20:34
Hej Allan Olesen

Da jeg startede afstemning gik tanken på det etik/moral i at medbringe en GPS, som passager.

En ting er hvad der foregår i køretøjet et andet er hvad jeg skal skrive i første indlæg/afstemning

Jeg valgte at skrive overskrift efter 2 gange at havde medbragt Gps som passager.

Men ved næste kørsel vil   jeg spørger, om det er iorden jeg tænder  den medbragte GPS.........!Og høre hvad føre af køretøj beslutter og respektere afgørelse!

(Den ene køretur (1)havde føren faktisk en Iphone m indbygget GPS, men han valgte at vi bruge Garmin og vi satte den fast i Iphone holder i forruden/instrumentbrædtet)
Jeg mener ikke at det er iorden at bruge en GPS uden føren ønsker det ......Med citat: "jeg griber ind i kørslen" OG citat: "   magtkamp mellem mig og føren"  Kunne tolkes som om jeg vil gribe rat og pluselig føre bilen....Beklager meget misforståelsen ,men jeg forsøgte bare at skrive i korte sætninger .

mvh JAN




Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:


Jeg mener ikke at det er iorden at bruge en GPS uden føren ønsker det ......


Fint nok. Men hvorfor er du så i tvivl om, at det er i orden at bruge den, hvis føreren ønsker det? Der må jo være en grund til, at du føler behov for at spørge, og den grund har jeg stadig ikke fattet.


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 22:01
Hej

Grunden er Etisk/moral ....
+
For et par år siden skulle vi til Prag m fly. Vi kørte fra Århus til Lufthavnen i København UDEN Gps.......Og siden hen har jeg haft den uhyggelige tanke, at motorvej kunne være spærret pga trafikuheld og vi så ville side fast (5 personer) uden at kunne gøre en døjt, med det resultat at fly afgik uden os......... Vi  kunne vende køretøjet og køre hjem........Halløj for en ferie
Heldigvis lige den dag valgt ingen, at køre galt mellen Århus/København.


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 22:16
Godt nok det mest underlige spørgsmål jeg har set længe. Du kan se alt det du vil på din GPS, men hvis føreren ikke vil rette sig efter det kan du jo ikke gøre så meget. Der er ikke noget ulovligt ved det hvis ikke du sidder og river i rattet.

Som du skriver det, lyder det lidt som om det kunne være en taxa eller bus du sad i og kiggede på din GPS, hvis det er generelt du mener, så kan jeg godt nok ikke helt forstå dit problem. Så længe føreren ved hvor han skal hen så kan du vel bare lade ham køre og så kan du kigge på din GPS som du har lyst til. At du så sikkert er ret træls at have med ud at køre, er en anden ting.

Jeg tænder også nogle gange gps i tlf., når jeg er med andre ude at køre, men det er kun hvis vi skal være der på et bestemt tidspunkt og vi derfor kan se ca. ankomsttid eller afstand. Det kan man i det mindste bruge til noget.

Så kan du glæde dig over at have en GPS den dag chaufføren ikke ved hvor i skal hen.


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Hej

Grunden er Etisk/moral ....
+
For et par år siden skulle vi til Prag m fly. Vi kørte fra Århus til Lufthavnen i København UDEN Gps.......Og siden hen har jeg haft den uhyggelige tanke, at motorvej kunne være spærret pga trafikuheld og vi så ville side fast (5 personer) uden at kunne gøre en døjt, med det resultat at fly afgik uden os......... Vi  kunne vende køretøjet og køre hjem........Halløj for en ferie
Heldigvis lige den dag valgt ingen, at køre galt mellen Århus/København.


Så burde i enten køre tidligere hjemmefra eller bare tage et kort med i bilen. Der kan altid ske noget. I kan punktere, der kan være spærret på motorvejen så man ikke kan komme af eller noget helt tredje. Din GPS forhindrer hverken ulykker eller at fly afgår når de skal, men det er selvfølgeligt dejligt at kende vejen når man pludseligt kommer ud på de små veje.

Men derfra og så have den tændt hver gang man kører.. Det er forhåbentligt ikke hver gang du skal ud at flyve, at motorvejen er spærret.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 25-Januar-2010 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Hej

Grunden er Etisk/moral ....
+
For et par år siden skulle vi til Prag m fly. Vi kørte fra Århus til Lufthavnen i København UDEN Gps.......Og siden hen har jeg haft den uhyggelige tanke, at motorvej kunne være spærret pga trafikuheld og vi så ville side fast (5 personer) uden at kunne gøre en døjt, med det resultat at fly afgik uden os......... Vi  kunne vende køretøjet og køre hjem........Halløj for en ferie
Heldigvis lige den dag valgt ingen, at køre galt mellen Århus/København.

Beklager, men det er ikke et svar på mit spørgsmål.

Jeg fatter stadig ikke grunden til, at du mener, at det er nødvendigt at spørge her, hvis du og føreren er enige om at bruge din GPS.

Hvad er det du mener, kunne være forkert i den situation?

Er du bange for, at det er ulovligt?

Er du bange for, at der er større risiko for et trafikuheld, hvis du har din GPS tændt?




Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Hej

Grunden er Etisk/moral ....
+
For et par år siden skulle vi til Prag m fly. Vi kørte fra Århus til Lufthavnen i København UDEN Gps.......Og siden hen har jeg haft den uhyggelige tanke, at motorvej kunne være spærret pga trafikuheld og vi så ville side fast (5 personer) uden at kunne gøre en døjt, med det resultat at fly afgik uden os......... Vi  kunne vende køretøjet og køre hjem........Halløj for en ferie
Heldigvis lige den dag valgt ingen, at køre galt mellen Århus/København.
Hvis du sad fast på motorvejen, så hjælper en GPS ikke med at fjerne køen.

-------------
.....


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:



Hvis du sad fast på motorvejen, så hjælper en GPS ikke med at fjerne køen.
Nej men tilgengæld kunne den have fortalt dig om køen, så du kunne have kørt af motorvejen i tide.


Skrevet af: MoTiNI
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Nej men tilgengæld kunne den have fortalt dig om køen, så du kunne have kørt af motorvejen i tide.


Det kommer da godt nok an på hvor lang tid i forvejen køen har været der. I mange tilfælde for man den slags information hurtigere på trafikraioen en over GPS'en


-------------
Mit Bang & Olufsen http://www.tinyurl.dk/12104" rel="nofollow - HD Cinema

Mine http://www.tinyurl.dk/12103" rel="nofollow - DVD film /


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af MoTiNI MoTiNI skrev:


Det kommer da godt nok an på hvor lang tid i forvejen køen har været der.
Det siger lidt sig selv - derfor brugte jeg også ordet "kunne" istedet for "ville".


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 10:05
jeg har en gang stoppet bilen, åbnet passerger døren og skreget,
enten så skrider du, eller også så holder du kæft..
det virker :-)


-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)


Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 10:50
Hvis jeg var fører og havde en tosse med en GPS som passager som sagde hvor jeg skulle kører hen, ville jeg gå helt amok. Med mindre det selvfølgelig var aftalt fordi jeg ikke anede hvor jeg skulle hen.

Man har alt sin ret til at smide dig af, hvis du sidder og leger klog med en GPS. Det må virkelig være irriterende.


-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 11:14
jeg gir altid et par advarsler først inden der sker noget slemt :-)
det gælder både børn og voksne og brødre der spiller kloge men ikke selv har bil :-)


-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)



Print side | Luk vindue