Print side | Luk vindue

Defekte DVD´ere

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74844
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 10:40

Emne: Defekte DVD´ere
Skrevet af: nph12
Emne: Defekte DVD´ere
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 09:47
Hej
Jeg har et par DVD, hvor der er slået revne ud fra hullet i DVD´en, der hvor DVD´en sidder fast i DVD coveret.

Jeg kan godt afspille DVD´ene, men der skal ikke meget til før jeg ikke kan gøre dette mere, da revne er ved at bredde sig ind til selve DVD´en, hvor data jo ligger.

Alle mine DVD´ene er købt og betalt, men har ikke gemt kvitteringerne på mine DVD´ere. Kan jeg på nogle måde få byttet mine defekte DVD´ere til nye? Hvad er mine rettigheder på dette område, hvis jeg overhovedet har nogen? 

Svar:
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 10:18
Medmindre du lige har modtaget DVD'erne, og de dermed var fejlbehæftet fra butikken, så er der vel ikke noget at komme efter, da der ikke er garanti ved fysisk ødelæggelse af produkter.

Ved forkert betjening eller ved for stramt eller dårligt konstrueret centertap i coveret, kan der godt komme revner eller værre omkring centerhullet i en DVD. Sælger kan derfor med rimelighed hævde, at du selv har ødelagt DVD'en.

Hvis du prøver at læse/afspille en DVD med sådanne revner, især i en computer hvor det sker med høj hastighed, risikerer du at DVD'en splintres og i værste fald ødelegger drevet.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet af: mictand
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 10:26
Men i og med at der ingen kvitteringer er, så er der vel allerede der ikke noget at gøre.

-------------
Sony 40W4000K | Intel NUC | HDHomerun | Yamaha A-S300 | Eltax Monitor III | PS3 | Raspberry Pi model B | Apple AirPort Extreme 802.11ac | iPhone 5

Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Ved forkert betjening eller ved for stramt eller dårligt konstrueret centertap i coveret, kan der godt komme revner eller værre omkring centerhullet i en DVD. Sælger kan derfor med rimelighed hævde, at du selv har ødelagt DVD'en.

Jeg er meget forpasselig med mine DVD´ere, men jeg skal jo tage DVD ud af coveret for at kunne se filmen. Jeg synes godt nok, at der er en del af mine DVD´ere, hvor DVD´en sidder godt stramt i centertappen i coveret. Dette er vel ikke min skyld, men mere producenten af DVD´en.

Hvad kan jeg gøre for at sikre, at jeg også fremover kan se mine DVD film?

Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af mictand mictand skrev:

Men i og med at der ingen kvitteringer er, så er der vel allerede der ikke noget at gøre.

Nu kan man jo ikke gemme kvitteringer på alt. Det kan være, at jeg skal til at gemme kvitteringer på alt musik og film jeg køber.

Hvis man har kvittering på din DVD som er revnet, kan man så få den byttet?

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Jeg er meget forpasselig med mine DVD´ere, men jeg skal jo tage DVD ud af coveret for at kunne se filmen. Jeg synes godt nok, at der er en del af mine DVD´ere, hvor DVD´en sidder godt stramt i centertappen i coveret. Dette er vel ikke min skyld, men mere producenten af DVD´en.

Det er korrekt, at det ikke er din skyld, og i tilfælde af en evt. sag, så kan du også risikere at få medhold pga. for dårlig konstruktion. Spørgsmålet er, om det er det værd.

Fremover synes jeg du skal tage en kopi af dine film. Det er godtnok ikke lovligt, men omvendt vil det i dit tilfælde være svært at argumenterer imod det. Alternativ er at bede producenten om at fremstille en ny kopi til dig. Firkantet set har du reelt mulighed for det. Jeg tror dog ikke du kommer igennem med det.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 28-Januar-2010 kl. 11:30

Det er ikke din skyld, hvis producenten har lavet et cover, hvor DVD'en sidder for hårdt fast i centertappen.

Det er derimod din skyld, hvis du tager DVD'en ud på en uhensigtsmæssig måde, hvor du bruger rå vold i stedet for korrekt betjening.

Hvordan vil du bevise, at det ikke er dig selv, som har været for hårdhændet?

Det er utroligt hvor dårligt mange mennesker behandler deres DVD'er og CD'er, så hvis jeg var ekspedient i en butik og nogen ville have byttet en revnet DVD, så ville mit første gæt være, at det var deres egen skyld p.g.a. for hårdhændet behandling.

Når jeg en sjælden gang imellem får fat i en DVD, hvor coverets konstruktion giver stor risiko for at ødelægge DVD'en når den tages ud af cover, så flytter jeg skiven/-erne og papirindlæg over i et andet cover, som jeg har købt til lejligheden.

Rent teoretisk kunne det jo også tænkes, at man havde købt DVD dobbelt-covers, så der er plads til en backup kopi af originalen, men det er jo utænkeligt, da man jo så på ulovlig måde ville snyde filmselskaberne for prisen for at købe to udgaver af samme DVD. Wink

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet af: Aspagilus
Skrevet den: 29-Januar-2010 kl. 15:22

Spørgsmålet fra mig er så om der i midten af "tapperne" er en tryknap til at release disken fra coveret med, det forsynes afsindig mange DVD cases med for at sikre skiven ikke kan ryste sig løs inde i coveret og blive ridset.

Betjener du ikke den knap, ja så kan det godt virke som at at skiven dælme godt nok sidder stramt fast, men ved at trykke på den så opdager man pludseligt at skiven faktisk ikke er så svær at få ud igen.

Betjener du ikke den tryk knap, så er det din egen skyld hvis DVD'en er blevet beskadiget og langt fra producentens.

Print side | Luk vindue