Print side | Luk vindue

Valg af antenne + fordeling af signal

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74972
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 05:24

Emne: Valg af antenne + fordeling af signal
Skrevet af: bergvit
Emne: Valg af antenne + fordeling af signal
Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 19:12
Hej

Jeg har netop opsagt mit Stofa abonnement, da jeg i stedet ønsker kun at modtage de gratis kanaler via DVB-T.

Min plan er at købe et TerraTec Cinergy 2400i DT som tuner til mit Media Center (Windows 7).

I dag kommer stofakablet ind oppe på loftet (parcelhus) hvor det bliver fordelt til fire rum via nogle filtre/fordelere og en forstærker.

Min plan var umiddelbart at jeg måske kunne beholde alt dette fordeler/forstærker udstyr og så blot erstatte stofakablet med en DVB-T antenne placeret inde på loftet.
Men så har jeg læst på Digi Tv at de anbefaler at fjerne evt. analoge filtre og forstærkere hvis man ønsker at bruge en eksisterende Tv2 UHF antenne, så tænkte jeg at det måske også gælder mit Stofa udstyr.

Så spørgsmålet går egentlig på hvilken antenne jeg skal vælge hvis det skal sættes op inde på loftet og kan jeg bruge mit eksisterende fordeler/forstærker udstyr?

Hilsen

Anders

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 19:19

Opsæt en UDENDØRS antenne, og fjern filtrene. Tilslut så til forstærkeren og via fordeleren, og se hvordan det så ser ud.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 19:51
Tak for det hurtige svar. :-)

Der er bare det problem at jeg ikke må have nogen udendørs antenner der hvor jeg bor. Derfor skal den helst kunne placeres inde på loftet. Jeg er klar over at det selvfølgelig ikke er lige så optimalt som en udendørs antenne, men kan det lade sig gøre?

Som jeg forstår det, kan jeg umiddelbart godt genbruge forstærker og fordelerboks, men skal fjerne filteret?

Skal antennen være en passiv antenne, når nu jeg har en forstærker?

Mvh

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 19:54
Ja det er den næstbedste løsning at ha' den på loftet. men direkte forbindelse til modtager er at foretrække
Ja en passiv antenne

Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 19:55

Medmindre at der er gode modtageforhold, så kan indendørs modtagelse ikke anbefales.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 19:58
Det er afhængig af tagdækningen. Har ladet mig fortælle at de gamle asbestplader hindrer god modtagelse. Og et bliktag må være lige så ringe

Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 20:02
Det er tegl på taget.

Hvis jeg skal forsøge mig med at placere antenne inde på loftet, kan i så anbefale en antennetype? og skal den være aktiv eller passiv.

Jeg går ud fra at den skal være aktiv hvis jeg vælger at køre signalet direkte til mit Media Center og uden om eksisterende fordeler/forstærker. Og passiv hvis jeg benytter min fordeler/forstærker.

ps. I er godt nok hurtige på tasterne. Smile

Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 20:08

Jeg ville i så fald bruge en UHF antenne, hvilken.? det kommer an på modtageforholdene.

-------------

Print side | Luk vindue