Projektor skal købes men hvilken?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74973
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 15:30
Emne: Projektor skal købes men hvilken?
Skrevet af: Censur
Emne: Projektor skal købes men hvilken?
Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 19:36
Hej Allesammen
Efter lang diskussion er mig og
konen blevet enige om at vi skal købe en projektor istedet for et godt
fjernsyn hvilket jeg jo synes er helt perfekt hehe....
Men jeg må indrømme min viden om projektorer er meget lille så jeg
håber på nogle med mere viden herom kan guide mig lidt Full HD er
selvfølgelig et most men jeg tænker bare kommer der noget nyt her i år
inden for projektorer eller er det kun indenfor fjernsyn der kommer
helt innovative funktioner? er der noget der hedder 3D projektorer (ved
godt det eksistere men jeg mener til hjemmebrug) og er det til at
betale ? links på gode tilbud osv. må meget gerne postes
Håber i kan hjælpe mig
Hilsen Jesper
Jeg har kigget lidt på bla.
http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?pid=496920 - Sony BRAVIA VPL-HW10 og
http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?pid=668956 - BenQ W6000 Budgettet ligger på ca. 10,000,- - 15,000,- (kan hæves en smule)
PLEASE HJÆÆÆLP MIG!!!
|
Svar:
Skrevet af: CSO
Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 19:55
Hej Jesper,
Du kan finde en del information vedr. projektorer på http://www.biojensen.dk/00008/00153/ - http://www.biojensen.dk/00008/00153/
Hvad angår de 2 modeller du har kik på, synes jeg BenQ har et flot billede til prisen. 3D synes jeg er en død fisk. Næsten intet materiale, afhængig af briller… Mange er helt oppe i det røde felt og synes det er fedt. Har set 3D mange gange i de store biografer i US og selvfølgelig er 3D imponerende, specielt i ægte IMAX biografer. Men trættende i længden og synes stadig en rigtig god projekter er langt bedre når man ligger henslængt i sofaen.
------------- Med Venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.cso.dk - www.cso.dk , http://www.cedia.co.uk - CEDIA PRO Member
|
Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 20:29
Hej Carsten
Tusind tak for svaret/hjælpen
Ja 3D havde jeg heller ikke regnet med var noget som man skulle invistere i endnu men det kommer vel!
Men er der en eller flere modeller du kan anbefale i den prisklasse?
Den vil blive brugt som primær skærm i stuen til tv x-box blu ray osv.
der vil være ca. 3½ - 4 meter fra siddeplads til billede
Jesper
|
Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 22:25
BenQ er DLP, som jeg synes er vældig godt :) Husk at lærred også koster penge! Jeg har et par gamle CRT fjernsyn, som jeg aldrig bruger - projektoren kører det hele :) 100" er altså bare fedt - men der er også en slange i paradis - mørklægning! Er så heldig at have et helt rum til rådighed, så jeg har malet bag vægen sort og ellers gråt, vinduer er blændet af!
------------- Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
Skrevet den: 30-Januar-2010 kl. 22:40
Ja jeg har kigget på lærred også vil gerne have et med motor...
Hva ville i anbefale altså maskine + lærred + ophæng budget 30.000,- max
der er kun et vindue i rummet og det kan mørklægges.
men man skal vel hverken spare på lærred eller projektor så hvis man skal have noget ordentligt hva skal man så gå efter?
undskylder for min uvidenhed herom men gider ikk købe forkert udstyr (som mor altid sagde hellere gøre det rigtigt første gang) ;)
Ang. lyd har jeg en fin denon reciever og nogle dejlige dali højtaler og sub som spiller ganske fint men har nu tænkt mig at få en konsulent ud og sætte det hele op når det er...
men alt hjælp links og gode råd er meget værdsat
Jesper
|
Skrevet af: Idero
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 09:58
Hey
Sprang selv fra det store fjernsyn for 5 år siden og er på tredje setup nu. Igår fik jeg endelig min nye projektor (Optoma HD82) igang. Den kan købes for lige under 20K, har et fantastisk billede og er stort set lydløs. Jeg har et motoriseret Lærred fra Qualityscreen. One kasette i Aluminium og et hvid lærred. Det skal jeg udskifte i løbet af de nærmeste par måneder med et Tab tension lærred. Hvis du ønsker det skal være pænt i Stuen er Denne kasette absolut det pæneste jeg har set. Tag en snak med John fra Qsreen om hvad han kan anbefale.
Held og Lykke
|
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 14:04
Ok takfor info... jeg prøvet at høre i Qscreen
Et andet spørgsmål... jeg har 2 stuer som skilles af det som kalder franske dører med dørene er taget ud er det muligt for mig at hænge lærred over dørkarmen på det der engang var franskedører og så lade lærred gå ned over og altså hænge frit uden en væg bag sig eller vil dette ødelægge billede fuldstændigt?
|
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 22:21
Censur skrev:
Ja jeg har kigget på lærred også vil gerne have et med motor...
Hva ville i anbefale altså maskine + lærred + ophæng budget 30.000,- max
der er kun et vindue i rummet og det kan mørklægges.
men man skal vel hverken spare på lærred eller projektor så hvis man skal have noget ordentligt hva skal man så gå efter?
undskylder for min uvidenhed herom men gider ikk købe forkert udstyr (som mor altid sagde hellere gøre det rigtigt første gang) ;)
Ang. lyd har jeg en fin denon reciever og nogle dejlige dali højtaler og sub som spiller ganske fint men har nu tænkt mig at få en konsulent ud og sætte det hele op når det er...
men alt hjælp links og gode råd er meget værdsat
Jesper
|
Jeg har gode erfaringer med Otto fra AV-Precision.
God fornøjelse
------------- Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
Skrevet den: 31-Januar-2010 kl. 23:57
Hva med Panasonic - PT-AE4000 er dette et godt valg?
Et andet spørgsmål... jeg har 2 stuer som skilles af det som kalder
franske dører med dørene er taget ud er det muligt for mig at hænge
lærred over dørkarmen på det der engang var franskedører og så lade
lærred gå ned over og altså hænge frit uden en væg bag sig eller vil
dette ødelægge billede fuldstændigt?
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 00:24
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 01:11
HEHE.... ok? ikke særligt ophidsende karakter af en projektor til 20.000+!!!
jamen efter hvad jeg har læst og i den prisklasse er de bedste:
Sony VPL-HW15 - 18.317,- BenQ W6000 - 17.990,-
http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CAwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.screenstore.dk%2Fproduct_info.php%3FcPath%3D98_103_120%26products_id%3D10010&rct=j&q=panasonic+ae+4000&ei=dhpmS43pMKGmnQPApegj&usg=AFQjCNGjuK9P0nEReNRJb_RyX7gjUGj_YA - Panasonic PT-AE4000 - 21.335,- og hva med Pioneer KRF-9000FD er den helt umulig og opstøve og er den bedre end de andre? Et andet spørgsmål... jeg har 2 stuer som skilles af det som kalder
franske dører med dørene er taget ud er det muligt for mig at hænge
lærred over dørkarmen på det der engang var franskedører og så lade
lærred gå ned over og altså hænge frit uden en væg bag sig eller vil
dette ødelægge billede fuldstændigt?
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 08:24
Pana'en kan købes til 14k i USA incl. alt. Prøv at se den tråd som er lidt længere nede på listen!
Pioneerén er ikke til at opstøve.
BenQ er rigtig fin. Det plejer at være et ganske fint mærke. Godt billede til en ok pris.
Sony'en har også et godt billede. Prøv at se dem IRL, da du måske kan se regnbuer alt efter teknologi.
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 13:12
Jeg synes et er svært at finde nogle der virkelig snakker positivt om BenQ w20000 er den bare ikke pengene værd ift.w5000 & w6000 ?
Håber stadig der er nogle der kan hjælpe mig mht. mit spørgsmål omkring ophæng af lærred uden væg bagved?
|
Skrevet af: Emilos88
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 13:38
Hvis lærredet er sort bagved, som de fleste er i den prisklasse, vil det nok ikke være det store problem.
Ang. DLP, var jeg lige inde i hifi-klubben i dag og så en demo af Benq W1000, jeg synes at regnbue effekten er mere tydelig end jeg havde regnet med. det kommer kun frem når man bevæger sit syn, men det gør man jo også med et stort lærred.
------------- Get HIFI or die trying c",
|
Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 13:56
her kommer lige en af mine "kæpheste" når det drejer sig om køb af projektor for en nybegynder....
Lyt til hvilke råd der bliver givet her på forum til hvilke modeller du skal købe, MEN du må aldrig købe før du har set dem live. Altså demonstreret hos nogle der ved hvad de taler om, og har dem sat fornuftigt op.
Som Emilos88 skriver, så blev han skuffet over regnbuer på en Benq W1000 han så i hifi-klubben. Han er ikke ene om at se regnbuer - mange ser dem, mange ser dem ikke, mens nogen ser dem, men bemærker dem ikke ved alm filmkigning.
Når vi taler et budget på samlet 30.000 så kan det ikke undgåes, at man må gå på kompromis på både lærred og projektor, men hvis man ved selvsyn finder ud af hvad skavankerne og manglerne, samt fordelene ved de enkelte modeller, så kan man "leve" med rigtig mange af skavankerne.
jeg havde heldigvis god tid i forbindelse med køb af min projektor, så jeg nåede at se små 6 modeller inden jeg besluttede mig, og jeg har bestemt ikke fortrudt. Jeg opdagede også i samme omgang, at det bestemt ikke er alle steder man får en fed demooplevelse. Jeg kan især anbefale CSO og CSN, hvor jeg fik super oplevelser.
Når du så har besluttet dig, så overvej om ikke det måske er værd at købe projektoren hos et af demostederne frem for på internettet. Netop en vare som en projektor som rigtig mange er på bar bund med, når de starter er altså lækkert at få noget hjælp til, hvis man er i tvivl om noget, og det kan du normalt hos de firmaer, der har specialiceret sig, frem for de firmaer, der sælger "boxe" på nettet. (nej jeg er ikke hellig, køber mange ting på nettet, men normalt kun de ting, jeg ikke behøver hjælp eller guiden til)
God fornøjelse med at få projektor i stuen
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 13:57
Emilos88 skrev:
Hvis lærredet er sort bagved, som de fleste er i den prisklasse, vil det nok ikke være det store problem.
Ang. DLP, var jeg lige inde i hifi-klubben i dag og så en demo af Benq W1000, jeg synes at regnbue effekten er mere tydelig end jeg havde regnet med. det kommer kun frem når man bevæger sit syn, men det gør man jo også med et stort lærred. |
Ved ikke om det bare er mig, men jeg føler der er forskel på hvor meget man bemærker regnbuer alt efter hvilket materiale der ses. Og om projektoren er kalibreret.
ved ikke om det blot er en ide jeg har, men synes at de er mere udtalte på dvd, frem for bluray.
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 14:12
Ok så hvis man ser regnbueeffekten så er det det samme på alle DLP maskiner? og så skal man vælge noget andet eller hvordan....
Der er 3.92 m fra væg til væg og sofa står op ad væggen så det vil vel sige en distance på ca.3,50m fra siddeplads/projektor til lærred
regner med at købe et Diplomat Tab-Tension omkring 90" er dette for meget eller for lidt? kan forstå at mange siger man helst ikke skal under 100" men gider heller ikk have hovedpine hver gang jeg skal se film/fjernsyn
lige nu står projektor valg mellem
BenQ w6000
BenQ w20000
Sony VPL-HW15
og Panasonic AE-PT4000
Men de skal selvfølgelig ses live inden noget bliver valgt... er der nogle der kan fremhæve noget både GODT og DÅRLIGT på disse modeller ved godt de skal ses i aktion men det er altid rart med nogle meninger og i må altid gerne sige til hvis jeg er ved at lave et dumt køb
Tak for alle svarene det hjælper alt sammen
og jeg går ikke ud og køber noget imorgen jeg har god tid men vil gerne have det bedst mulige resultat for det budget der nu er....
Jesper
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 15:01
Censur skrev:
og hva med Pioneer KRF-9000FD er den helt umulig og opstøve og er den bedre end de andre? |
Ja den er bedre end de andre. Det er en af de mange OEM maskiner baseret på JVC's HD100 (et tidligere års JVC model). Det vil sige det er en 3 Chip D-ILA maskine. D-ILA er den teknologi der pt. har markedets bedste native kontrast. (Helt op til 50.000:1 ægte native (ikke dynamisk) kontrast)
Så hvis du kan leve med et andet navn på indpakningen, kan du med fordel gå efter en af JVC billigere DLA modeller. D-ILA er en LCos teknologi lige som Sony's SXRD, men som sagt med væsentlig bedre native kontrast. (hvorfor D-ILA projektorerne heller ikke er befængte med billedødelæggende dynamisk kontrast/Auto Iris funktion, da den native kontrast i sig selv er fuldt ud sufficient). Men JVC har åbenbart bare ikke en lige så effektiv marketingsafdeling som andre, så derfor hører man almindeligvis ikke så meget om dem.
D-ILA teknologien har bl.a flere gange vundet bl.a TIPA prisen (Technical Image Press association), og mindre væsentligt også EISA award som bedste high-end projector, med netop HD-100
Lad det dog være sagt med en samme. En projektor af denne kaliber, med så god native kontrast kæver/fortjener et lyskontrollere/mørklagt rum for at man kan udnytte dens fulde potentiale. Hvis du ikke har det, er det imho overkill, og mere for blær end for gavn (med mindre du kun ser projektor når det er helt mørkt). Har du problemer med lysforurening i dit rum bør du måske gå efter mere lysstærke projektorer, og se lidt mere bort fra deres kontrast niveauer. Personligt vil jeg anbefale D-ILA projektorer til helt og aldeles mørklagte/kontrolerede rum, og mere lysstærke DLP projektorer (helst 3 chip) til alt andet. ...Men der er så mit temperement og de 2 teknologier jeg aktuelt personligt fortrækker/finder bedst.
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 15:15
Censur skrev:
Ok så hvis man ser regnbueeffekten så er det det samme på alle DLP maskiner? og så skal man vælge noget andet eller hvordan....
Der er forskel på den enkelte DLP maskiner, så bare fordi du ser på en model betyde ikke at du også se dem på en anden.
Jeg kan sagtens se dem på min benq, hvis jeg kigger efter dem, men ser dem ikke når jeg ser film. Ligeledes har ingen af mine gæster bemærket noget.
|
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 15:19
Censur skrev:
regner med at købe et Diplomat Tab-Tension omkring 90" er dette for meget eller for lidt? kan forstå at mange siger man helst ikke skal under 100" men gider heller ikk have hovedpine hver gang jeg skal se film/fjernsyn
|
med 3,5 meter til lærred skal du nok ikke komme unde 100"
omvendt er det nok ikke altid fantastisk at se Tv-avis i 100", så det er lidt et valg man skal gøre.
hvis man trods at se meget tv, tror jeg at man måske bliver lidt anstrengt af for stort lærred.
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 15:29
Censur skrev:
Ok så hvis man ser regnbueeffekten så er det det samme på alle DLP maskiner? og så skal man vælge noget andet eller hvordan.... |
Hvis man er meget overfølsom over for regnbuer skal man gå efter 3 chip teknologierne som slet ikke har noget farvehjul (SXRD og DILA er eksempler på 3 chip teknologier) ....Men har man pengene til det kan man såmænd også få 3-chip DLP maskiner
Men se nu på det irl, før du lader dig skræmme! ...Selv er jeg meget overfølsom over for regnbuer, men det betyder jo ikke nødvendigvis at du er. Det er der meget stor forskel på fra person til person.
Nikodk skrev:
hvis man trods at se meget tv, tror jeg at man måske bliver lidt anstrengt af for stort lærred. |
Jeg ser både Sd og HD på 123" som jeg sidder 3,5 meter fra uden at det anstænger mig. Man vænner sig bare til at SD ikke står som HD, og at der er forskel på de krav man har til en film og en tv-avis.
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 15:37
Det var nu heller ikke så meget SD jeg tænkte på - jeg se da også stadigvæk dvd på mit projektor setup. Det var mere nyheder og lign jeg tænkte på
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 15:46
Ja jeg kan godt se at bla. JVC's modeller er har fået rigtig meget ros men de kommer også til at sprænge mit budget heeelt vildt og taget i betragtning at jeg skal have projektoren i stuen til både tv og film kig både om dagen men også om aftenen så er det måske bedste at fokusere på DLP maskinerne.....
men jeg forstår altså stadig ikk hvorfor BenQ w20000 ikke rigtig bliver omtalt i samme omfang som BenQ w6000 & w5000 er det ikke deres "bedste" model?
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 16:02
Og bare lige for god ordens skyld så tusind tak for jeres svar det har virkelig hjulpet mig til at forstå tingene bedre det er virkelig rart som "ny" at kunne få så meget hjælp et sted så man ikke køber et eller andet helt åndsvagt produkt fordi man ikke har mere viden herom
Det er klart at man selvfølgelig ikke kan sige "DEN DER SKAL DU KØBE" men fedt fedt fedt med nogle ganske normale "guidelines" og gode råd så for det tusind tak
Jesper
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 16:54
Censur skrev:
men jeg forstår altså stadig ikk hvorfor BenQ w20000 ikke rigtig bliver omtalt i samme omfang som BenQ w6000 & w5000 er det ikke deres "bedste" model? |
Jeg har ikke set W20000 i aktion, da den på det tidspunkt hvor jeg kiggede var over midt budget.
Tror at W6000 udfaser den lidt, da den er noget mere lysstærk end W5000, og derfor nærmer sig meget W20000
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 16:59
BenQ w20000 til 21.999,- og BenQ w6000 til 14.990,-jeg tænker bare om der er pengene værd at give det ekstra for w20000 altså om den er så meget bedre
|
Skrevet af: densoejde
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 17:20
Hjælp.. jeg står med samme spørgsmål... Skal jeg vælge den gamle top-model w20000 eller den nyere w6000... hvilken er bedst ??
Jeg har søgt, og fundet mange anmeldelser, men anmeldelserne for w20000 er af ældre dato... og inegn der sammenligner de 2... hjælp
|
Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 19:08
hvis du kan sprænge dit budget, kan du købe min jvc HD750. den er et år gammel og står som ny ;)
------------- Samsung 65HU7505
Pioneer VSX-LX50
SVS 5 satelite SVS SB2000
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet af: sani
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 19:40
jeg har nu haft min w5000 i ca.halv år ... og er fantastisk tilfreds med den... jeg kune læse at w6000 er endnu bedere så ... den vil sikker vere fin valg. ..
jeg kan også tilslute mig NikoDk at jeg eller nogen af min gæster har heller aldrig bemerket noget til regnbuer
------------- Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
Skrevet af: Vijnana
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 20:06
Man kunne jo også bare lige nappe "hele pakken" her:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=144284 - http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=144284
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 22:03
Censur skrev:
BenQ w20000 til 21.999,- og BenQ w6000 til 14.990,-jeg tænker bare om der er pengene værd at give det ekstra for w20000 altså om den er så meget bedre
|
Så gentager jeg lige, at jeg mener du/I skal kontakte Otto fra AV-Precision, han kender disse projektorer og er ikke bleg for at udtale sig. Jeg har kun gode erfaringer med Otto's råd og vejledning. Få nu fingeren ud og ned på telefonens tastatur - nå!
Mvh FNørd
|
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 22:41
HEHE.. ok point taken Jeg ringer til Otto imorgen ;)
|
Skrevet af: Vijnana
Skrevet den: 01-Februar-2010 kl. 22:54
FNørd skrev:
Censur skrev:
BenQ w20000 til 21.999,- og BenQ w6000 til 14.990,-jeg tænker bare om der er pengene værd at give det ekstra for w20000 altså om den er så meget bedre |
Så gentager jeg lige, at jeg mener du/I skal kontakte Otto fra AV-Precision, han kender disse projektorer og er ikke bleg for at udtale sig.
Jeg har kun gode erfaringer med Otto's råd og vejledning.
Få nu fingeren ud og ned på telefonens tastatur - nå!
Mvh FNørd |
Husk at vaske fingre først, ik?
|
Skrevet den: 02-Februar-2010 kl. 22:41
Jeg var i Hifi Klubben idag og se Optoma HD82 og BenQ w6000 og må indrømme jeg blev lidt skuffet over w6000 efter alt den gode omtale jeg har læst... er til gengæld blevet helt forelsket i HD82'eren det er squ et lækkert billede den levere men flere skal ses!!! men indtil videre har optomaen squ imponeret mig!!!
|
Skrevet den: 02-Februar-2010 kl. 23:14
Husk også at vælge en god dug! - nogen er imponerede over hivision's billige rullelærreder, men det er en fordom jeg har, at de typisk ikke har sammenlignet med nogen andre fabrikanter.
Jeg har fundet en butik i staterne som sælger Stewart Filmscreen lærreder til mindre end hvad en Benq6000 koster. 92" med studiotek 130 dug koster 12500 inkl.
|
Skrevet den: 02-Februar-2010 kl. 23:23
Ja klart... dugen er mindst lige så vigtig!!!
Ja men det er squ svært ikke at falde for Hivision's priser det er jo mere eller mindre halv pris for et Tab Tension lærred spørgsmålet er jo så bare om hvor meget mindre billede du så får for pengene!!!?
Det er jo svært at sammenligne når der ingen tal og fakta'er er!
Link tak? ;) hehe... det lyder jo næsten for godt til at være sandt...
Men regner med jeg skal op omkring de 100"det er ihvert fald planen....
|
Skrevet den: 02-Februar-2010 kl. 23:31
Ja, det er 5500 for dug og motor.. Hvor meget motor mon der er i dét lærred når nu en god en af slagsen koster mange hundrede kroner, hvis ikke tusinder. Tilsæt dernæst dug og tabtension, og vi burde være langt over udsalgsprisen.
Jeg tror, no offence, at deres produkter henvender sig til førstegangskøbere. Dem som ikke har sammenlignet med et ordentligt lærred.
|
Skrevet af: Sixon
Skrevet den: 03-Februar-2010 kl. 14:04
Censur skrev:
Jeg var i Hifi Klubben idag og se Optoma HD82 og BenQ w6000 og må indrømme jeg blev lidt skuffet over w6000 efter alt den gode omtale jeg har læst... er til gengæld blevet helt forelsket i HD82'eren det er squ et lækkert billede den levere men flere skal ses!!! men indtil videre har optomaen squ imponeret mig!!!
|
Helit enig. Var også meget skuffet efter at have set BenQ W6000 performe, der skal være meget mørkt i lokalet men så står billedet også rigtig flot.
Men hvor Optoma både gjor det godt i dæmpet lys og kanont da alt lyset var slukket. Plus den larmer også meget mindre en W6000'eren...
Og der er kun 2000kr's forskel på de 2 i Hifiklubben... Komplett har dog W6000'eren til 15000kr også syntes jeg den ligger i en anden prisklasse end Optoma HD82, og derfor syntes jeg heller man kan sammenligne dem helt.
Står selv og skal købe projektor snart, og Optoma'en står pt øverst på listen.
|
Skrevet af: Sixon
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 11:04
Kan se HFK også har sat deres pris til 14990,- nu
|
Skrevet af: Halsted
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 14:10
Hej Anima,
No offence, men har du nogen erfaringer eftersom du udtaler dig om HiVilux?
Jeg er "tilfreds" med mit HiVilux lærred og ikke mere. Hvis jeg skulle købe et Steward 120" motor lærred skulle jeg give en HEL jetjager. Det er jo helt igennem vanvittige priser
Havde jeg valgt Qualityscreen eller Lissau tab-tension skulle jeg give minimum det dobbelte.
Samtidig har jeg sammenlignet med et Lissau tab-tension på en tilsvarende projektor hvilket vil sige at jeg har erfaringer Konklusionen er at der ER forskel. Især i kvaliteten af lærredet. Der er færre fejl og alt ser lidt mere lækkert ud. Hvad angår billedet så ER der forskel men efter min mening retfærdiggør det ikke en dobbelt pris eller mere. Samtidig skal man også vurdere om man får det optimale ud af et bedre lærred. Kan man f.eks. mørklægge helt? Har man separat rum med en farve der ikke reflekterer lys? osv. osv.
Man skal ikke bare købe et bedre lærred for at købe et bedre lærred.
/Halsted
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 15:15
Nej, ærligt talt har jeg ikke selv sammenlignet. Mine udtalelser bygger KUN på hvad kvalitetskomponenter til de mekaniske dele koster, samt udvikling af lærred.
Man får hvad man betaler for, og når man kan få et rullelærrede med tabtension i 100" til 5500, så synes jeg bare det virker som... ja... Jeg behøver nok ikke udtale mig.
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 15:46
Halsted skrev:
Samtidig har jeg sammenlignet med et Lissau tab-tension på en tilsvarende projektor hvilket vil sige at jeg har erfaringer Konklusionen er at der ER forskel. Især i kvaliteten af lærredet. Der er færre fejl og alt ser lidt mere lækkert ud. Hvad angår billedet så ER der forskel men efter min mening retfærdiggør det ikke en dobbelt pris eller mere.
|
ved ikke helt hvordan jeg skal læse dette - du skriver der er forskel, hvilket lærred er så bedst?
er det en overraskende vide eller er det som de fleste nok forvente Lissau?
I virkeligheden er det vel også sådan at det er de små forskelle vi alle bruger vores sparepenge på? - nogle vægter de små forskelle højt, mens andre er glade med at "nøjes"
Lærred er som alt andet - hvis man lader være med at købe de helt billige løsninger, så kan man få flotte resultater på de fleste, men hvis man vil have det bedste, så stiger prisen betydeligt.
Sådan er det jo også ved projektorvalg, tvvalg, receivervalg og alt andet.
|
Skrevet af: bQvle
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 15:49
Derfor er der ingen grund til at et lærred skal koste så meget. Du skriver at du ikke kan få det til at hænge sammen mht. kostprisen på råvarerne.
Vi snakker en kasette, en simpel motor, 2 snore og en dug.. no offence.. det er nok nærmere de dyre lærreder der burde komme lidt ned i pris.
Jeg kan ikke se hvorfor et lærred skal koste 20.000+ sammenlignet med hvor meget du ellers kan få for de penge. som er en del mere teknisk kompliceret.
Selv en computer som jeg vil mene var en del mere værd i råvarer kan du få til 1.995 i føtex.
Jeg har selv lige købt et Lissau Tab-Tension 106" med motor. og jeg er da ikke "stolt" af at have betalt over 14.000 kr. for en dug! men jeg turde ikke tage chancen med de billigere.
------------- PT-AE4000 - Lissau 106" - Samsung 40" LE40R71 - MK 7.1 SURT55Tripole/750/550THX - Pioneer VSX-919AH-K - WDTV Live - PS3
|
Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 18:30
Man skal også lige huske, at et Stewart studiotek 130 IKKE ALTID er det perfekte valg. Det er der en del der tror....
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 18:33
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 18:43
Otto
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 18:49
BowieCool skrev:
Otto |
Siger Otto at Studiotek 130 er det bedste til alt? - Det tvivler jeg på
Han af alle burde sige det modsatte.
|
Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 18:54
Et billigt DIY kan også gøre det for nogle: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=59995&PID=715194&title=ikeas-sovebio - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=59995&PID=715194&title=ikeas-sovebio
Billigt er i dette tilfælde ikke lig med dårligt. Det skal vel bare gøres ordenligt.
------------- Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 18:56
Anima Tror I går forkert af hinanden, kommunikation er svært. Især hvis man ikke præciserer hvad man mener. Med dit spørgsmål "Hvem siger det?". Specificerer du ikke hvilken af de ovenstående sætninger du refererer til. Svareren, referer, så vidt jeg kan se, til første sætning og hvis dit spørgsmål gik på anden sætning. Ja - så er I ude at køre.
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Mvh FNørd
|
Skrevet af: Halsted
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 19:36
Anima skrev:
Nej, ærligt talt har jeg ikke selv sammenlignet. Mine udtalelser bygger KUN på hvad kvalitetskomponenter til de mekaniske dele koster, samt udvikling af lærred.
Man får hvad man betaler for, og når man kan få et rullelærrede med tabtension i 100" til 5500, så synes jeg bare det virker som... ja... Jeg behøver nok ikke udtale mig.
|
Jeg nærer ikke nogen illusioner om at HiVilux lærreder er af højeste kvalitet. Der er flere små "fejl" i overfladen, små sorte "prikker" som ikke generer i billedet men de er der. MEN der skal nogen gange være en sammenhæng imellem pris og performance. Hvad jeg mente var naturligvis at Lissau lærred performer bedre, en smule bedre kontrast. Jeg syntes sort-niveauet på D-ILA projektorer er en tand bedre med et Lissau lærred og farverne står en lille tand skarpere. MEN det retfærdiggør stadig ikke en dobbelt-op merpris. Jeg skulle analysere billedet LÆNGE før jeg kunne se forskellen. Men jeg er selvfølgelig hellere ikke nogen ekspert
Og i sidste ende handler det jo at være tilfreds med billedet, resten er ligegyldigt.
/Halsted
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 20:13
Anima skrev:
BowieCool skrev:
Otto |
|
Siger du, at jeg lyver ? (dårlig stil Anima)
Ved valg af lærred, er der mange ting der spiller ind. Teknologi (LCD, DLP, D-ILA).
Hvor skal det hænge - i en stue med lidt lys eller i en 100 % mørklagt kælder osv.
Hvis Studiotek 130 ALTID er det bedste, hvorfor har Stewart så andre lærreder i deres sortiment ?
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 20:44
BowieCool skrev:
Anima skrev:
BowieCool skrev:
Otto |
|
Ved valg af lærred, er der mange ting der spiller ind. Teknologi (LCD, DLP, D-ILA).
Hvor skal det hænge - i en stue med lidt lys eller i en 100 % mørklagt kælder osv.
Hvis Studiotek 130 ALTID er det bedste, hvorfor har Stewart så andre lærreder i deres sortiment ? |
Du sagde det er en typisk fejl, at man tror studiotek er det bedste.
Jeg sprøger, hvem som dog siger det (jeg har ikke..)
Du siger Otto
Jeg tvivler
Så nej, jeg siger ikke du lyver.
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 20:55
Anima skrev:
BowieCool skrev:
Anima skrev:
BowieCool skrev:
Otto |
|
Hvis Studiotek 130 ALTID er det bedste, hvorfor har Stewart så andre lærreder i deres sortiment ? |
Du siger Otto
Jeg tvivler
|
Anima, kan du ikke svare på, hvorfor Stewart har andre lærreds tyber som f.eks Grayhawk i deres sortiment, hvis Studiotek 130 ALTID er den bedste løsning ?
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 21:18
BowieCool skrev:
Anima skrev:
BowieCool skrev:
Anima skrev:
BowieCool skrev:
Otto |
|
Du siger Otto
Jeg tvivler
|
Anima, kan du ikke svare på, hvorfor Stewart har andre lærreds tyber som f.eks Grayhawk i deres sortiment, hvis Studiotek 130 ALTID er den bedste løsning ? |
Hvorfor? - jeg siger ikke det er det bedste. Hvorfor skal jeg så gøre rede for det?
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 21:31
Anima skrev:
BowieCool skrev:
Anima skrev:
BowieCool skrev:
Otto |
|
Du siger Otto
Jeg tvivler
|
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 21:39
Jeg har købt både lærred, projektor og højtalere af Otto og har haft en fin dialog med ham angående mine valg. Så du kan tvivle al det du vil. Jeg ved bare, hvad han fortalte mig, og det var at Studiotek 130 ikke altid er det perfekte valg !!
|
Skrevet den: 04-Februar-2010 kl. 23:02
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 14:12
Jeg skev: Man skal også lige huske, at et Stewart studiotek 130 IKKE ALTID er det perfekte valg. Det er der en del der tror....(brugere af dette forum)
Tror bare du har misforstået mig....
|
Skrevet af: bQvle
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 15:04
det er en sjov diskussion, efter som i faktisk siger det samme :D
Nej Studiotek 130 er ikke altid det bedste valg, og nej det har Otto ikke sagt at det var. han har sagt til BowieCool at det IKKE altid er det bedste valg.
------------- PT-AE4000 - Lissau 106" - Samsung 40" LE40R71 - MK 7.1 SURT55Tripole/750/550THX - Pioneer VSX-919AH-K - WDTV Live - PS3
|
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 15:15
bQvle skrev:
det er en sjov diskussion, efter som i faktisk siger det samme :D
Nej Studiotek 130 er ikke altid det bedste valg, og nej det har Otto ikke sagt at det var. han har sagt til BowieCool at det IKKE altid er det bedste valg. |
Præcis - deraf forstår jeg ikke hvorfor jeg skal beskyldes for, at påstå han lyver. Det har jeg ikke sagt
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 16:55
Anima skrev:
Præcis - deraf forstår jeg ikke hvorfor jeg skal beskyldes for, at påstå han lyver. Det har jeg ikke sagt
|
Gå lige en side tilbage. Det starter med at Bowie skriver at ST130 ifølge mig _IKKE_ altid er det bedste. Du overså tydeligvis ordet "ikke", og spørger "hvem siger det" (underforstået, at ST130 skulle være det bedste altid), og dérfra tager misforståelserne fart... I er fuldstændigt enige, men læser ikke hvad hinanden skriver...
Når jeg nu mere eller mindre ufrivilligt skal drages ind i diskussionen, kan jeg vel lige så godt tage den fra toppen:
1: W20000 og W6000 har fordele og ulemper mellem hinanden. W6000 er ikke ubetinget bedre, men den er bedre på nogle punkter, herunder lysstyrke. Til gengæld er der ingen manuel iris, hvilket betyder at man ikke kan justere den til LAV lysstyrke hvis det er dét man vil (f.eks. med et lille lærred i et mørkt rum). Farverne kan justeres lidt mere præcist på W20000. Auto-iris'en er mere aggressiv på W6000, hvilket betyder at man får bedre on/off kontrast mod at det bliver mere synligt når iris'en arbejder. Kort sagt: Lyst rum eller stort billede, snup en W6000. Ellers W20000 hvis du kan få den. Når den ikke bliver omtalt så meget, er det fordi den ikke produceres længere og dengang den gjorde, var den ikke så interessant prismæssigt.
2: For prins knud: Intet lærred er bedst til alt. Hvilket lærred der er bedst, afhænger kraftigt af en kombination af rummet, projektoren og billedstørrelsen, samt til dels af brugerens præferencer. Når det er sagt, så ER der en "absolut" forskel i den grundlæggende kvalitet af lærreder, inden for en specifik type. Ingen matcher Stewart når det drejer sig om coatede lærreder, ingen anden kan lave coatingen i samme kvalitet. Samtidig er den fysiske kvalitet af ramme eller rullesystemer over alt andet. Det tager de sig så betalt for. Om det er pengene værd er individuelt, der er ikke noget nyt i at de sidste ekstra procent ydelse koster mere end de første ekstra procent. Det gælder for alle produkttyper. Hvis det er den bedste kvalitet man vil have, og gerne vil betale dét det koster, så synes jeg det er uinteressant hvor mange penge man sparer på den næstbedste kvalitet. Man bliver ikke tilfreds med kvaliteten fordi man har flere penge på bankbogen.
Hivision, Lissau og Stewart er efter min mening rimeligt prissat i forhold til hinanden. Der er et mærkbart kvalitetshop imellem dem, og en mærkbar forskel i pris. Betyder det at Hivision er ubrugeligt? Næh, i nogle situationer kan det endda være det kloge valg fordi der skal være penge til en ordentlig projektor, ellers kan det hele være lige meget. Hvis man vil have projektor, lærred, beslag og kabler for 20k max, og det skal være et rullelærred, så synes jeg ikke det er dumt at spare pengene og vælge et Hivision, tværtimod da - for skulle du købe et Lissau, ville der ikke være penge til noget der minder om en brugbar projektor. Omvendt, har man brugt 130.000,- på en Sim2 Mico 50, så skal den da ved gud også på et ordentligt lærred, og så kan det være rablende lige meget om Hivision koster 5000,- eller én krone, det vil være en skidt investering i forhold til et lærred der kvalitetsmæssigt matcher projektoren, fordi man så vil få mindre ud af de 130.000,- man allerede har investeret. Det er dét der er problemet med at diskutere "kvalitet for pengene", det er yderst individuelt hvordan dén kurve ser ud. Det er først når du har to lærreder hvor det ene er lodret bedre end det andet, og koster det samme eller mindre, at man kan sige at det andet per definition er et dårligt køb. Og dén situation er vi med al respekt ikke i vedr. de tre nævnte, det er tre forskellige kvalitetsklasser, både hvad angår kvaliteten af selve dugen og dermed billedkvaliteten, og den praktiske udførelse.
En nærmere debat om HVAD forskellen så er mellem forskellige lærreder og hvordan det tager sig ud i billedet, kræver nok en særskilt tråd.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: jr00
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 19:37
AV Precision skrev:
1: W20000 og W6000 har fordele og ulemper mellem hinanden. W6000 er ikke ubetinget bedre, men den er bedre på nogle punkter, herunder lysstyrke. Til gengæld er der ingen manuel iris, hvilket betyder at man ikke kan justere den til LAV lysstyrke hvis det er dét man vil (f.eks. med et lille lærred i et mørkt rum). Farverne kan justeres lidt mere præcist på W20000. Auto-iris'en er mere aggressiv på W6000, hvilket betyder at man får bedre on/off kontrast mod at det bliver mere synligt når iris'en arbejder. Kort sagt: Lyst rum eller stort billede, snup en W6000. Ellers W20000 hvis du kan få den. Når den ikke bliver omtalt så meget, er det fordi den ikke produceres længere og dengang den gjorde, var den ikke så interessant prismæssigt. |
Synes du også den dynamiske iris er mere aggressiv på W6000'eren efter den er blevet opdateret med den nyeste firmware (fra slutningen af november)? Den nyeste firmware skulle ellers, ifg. projectorreviews.com, forbedre den oprindelig noget ujævne dynamiske iris.
|
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 20:05
Bowie (not so cool) og Anima (not so animated)
I læser ikke hvad I selv skriver og heller ikke hvad jeg skrev for 3 sider siden!
Lad dog være med at fare i hovedet på hinanden - dårlig stil fra begge sider.
Slap dog af - eller find noget at være uenige om!
|
Skrevet af: LBA75
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 21:13
Fin opdatering Otto.......
Det er da til at forstå
mvh
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt
|
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 23:15
FNørd skrev:
Bowie (not so cool) og Anima (not so animated)
I læser ikke hvad I selv skriver og heller ikke hvad jeg skrev for 3 sider siden!
Lad dog være med at fare i hovedet på hinanden - dårlig stil fra begge sider.
Slap dog af - eller find noget at være uenige om! |
Det eneste jeg har gjort de sidste par indlæg er, at gå i forsvarsposition. Det er kun beklageligt, at som Otto påpeger, at mit indlæg ikke var præcist nok. Det jeg spurgte ind til var, hvem der havde sagt, at Stewart Studiotek130 var det bedste valg uanset hvad. Et simpelt spørgsmål. Bowiecool tror, at jeg ikke tror på at Otto har sagt det ikke er det bedste valg uanset hvad. Herfra går det helt bananas.
Og hvad sker der for kasketten, Karl Smart?
|
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 11:18
Anima skrev:
Det eneste jeg har gjort de sidste par indlæg er, at gå i forsvarsposition. Det er kun beklageligt, at som Otto påpeger, at mit indlæg ikke var præcist nok. Det jeg spurgte ind til var, hvem der havde sagt, at Stewart Studiotek130 var det bedste valg uanset hvad. |
Kom nu lige ind i kampen... Problemet er netop at dét er der IKKE nogen der har sagt. Hvis du nu havde læst side 5 igen som jeg foreslog:
BowieCool skrev:
Man skal også lige huske, at et Stewart studiotek 130 IKKE ALTID er det perfekte valg. Det er der en del der tror.... |
Anima skrev:
Hvem siger det? |
BowieCool skrev:
Otto |
Anima skrev:
|
Hvis du stadig ikke kan se hvor du tog fejl, så læs ovenstående citater igen til du fanger den.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 12:59
AV Precision skrev:
Anima skrev:
Det eneste jeg har gjort de sidste par indlæg er, at gå i forsvarsposition. Det er kun beklageligt, at som Otto påpeger, at mit indlæg ikke var præcist nok. Det jeg spurgte ind til var, hvem der havde sagt, at Stewart Studiotek130 var det bedste valg uanset hvad. |
Kom nu lige ind i kampen... Problemet er netop at dét er der IKKE nogen der har sagt. Hvis du nu havde læst side 5 igen som jeg foreslog:
BowieCool skrev:
Man skal også lige huske, at et Stewart studiotek 130 IKKE ALTID er det perfekte valg. Det er der en del der tror.... |
Anima skrev:
Hvem siger det? |
BowieCool skrev:
Otto |
Anima skrev:
|
Hvis du stadig ikke kan se hvor du tog fejl, så læs ovenstående citater igen til du fanger den. |
Hej Otto
Venligst, hvad jeg prøver at sige er, at det har været for indforstående det jeg skrev:
Anima skrev:
Hvem siger det? |
Der skulle nok have stået:
Anima skrev:
Hvem siger at studiotek 130 er det bedste? |
For det var reelt set det jeg mente. Jeg er ikke gået skævt af Bowiecool, men han er gået skævt af mig, da jeg ikke har formuleret mig tilstrækkeligt, hvilket kan beklages. Jeg havde bare skrevet at jeg kendte en side med gode tilbud på Stewart Filmscreen lærreder med Studiotek 130 dug. Jeg kan ikke forstå, hvorfor diskussionen gik over til en debat om hvilket lærred som var bedst - derfor spurgte jeg som jeg gjorde. Jeg troede han hendvendte sig til mig, i og med jeg havde omtalt Studiotek 130.
Hvis ikke folk kan forstå, hvorfor jeg har skrevet som jeg har gjort, så lad være med at kommentere, da det tydeligvis kører tråden ud på et længere sidespor end den allerede er.
|
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 13:25
Så faldt tiøren... Jamen så er problemet at Bowie misforstod din formulering præcist som jeg gjorde, pointen er at I er enige, hvilket ingen af jer fangede, så lad os nu bare lige få debatten ned på jorden igen, ik?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 13:33
AV Precision skrev:
Så faldt tiøren... Jamen så er problemet at Bowie misforstod din formulering præcist som jeg gjorde, pointen er at I er enige, hvilket ingen af jer fangede, så lad os nu bare lige få debatten ned på jorden igen, ik? |
Jeg forstod den nu også på den måde, at Otto havde sagt: Studiotek IKKE altid er det bedste, lad os lave en afstemning .
|
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 13:40
|