Print side | Luk vindue

synology DS209+II eller Qnap

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=75466
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 14:36

Emne: synology DS209+II eller Qnap
Skrevet af: mortensendk
Emne: synology DS209+II eller Qnap
Skrevet den: 07-Februar-2010 kl. 23:05
hej med jer
Kunnne i være rar at hjælpe mig på vej. jeg skal ud og købe nas men har bemærket at mange skriver om qnap her inde, jeg havde ellers forelsket mig i 209+II

Jeg er særlig interesseret i at kunne vise film og billeder via Dlna på mit TV

Senere at kunne tilslutte sonos Zp90 og spille musikken derfra.

mit ønske om disk størelse er kun  2 stk 1 Tb diske i spejling for sikkerhedens skyld

håber i kan give  mig lidt gode råd

Svar:
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 08-Februar-2010 kl. 09:25
Jvf http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/30944-synology-ds209-and-ds209ii-reviewed?showall=&start=5 - anmeldelsen af Synology DS-209 og DS-209+II virker det ikke som om du specielt har behov for DS209+II fremfor DS209. Derudover virker det som om de begge outperformer Qnap 219P når det kommer til Raid1, så du kan vel spare lidt penge og "blot" købe en DS209 til omkring 1800kr? Der er forøvrigt følgende citat fra Synology omkring forskellen på de to modeller: "The biggest difference is that the DS209+II is made for multi-user environments. The greater pricing for the DS209+II is for the ability for many users to not affect bandwidth.".

Skrevet af: Wheels
Skrevet den: 08-Februar-2010 kl. 11:19

Både Synology og QNAP har godt ry, så jeg tror ikke, du går galt i byen, uanset hvilken du vælger.

Kig evt. nærmere på feature-oversigterne, hvor der er diverse forskelle. F.eks. har Synology ikke hot swaps af harddiske (så man kan udskifte dem, mens maskinen kører), og der er forskel på strømforbrug i drift/standby, hvis det betyder noget.

Skrevet den: 08-Februar-2010 kl. 16:36
Jeg talte med den lokale IT leverandør datatel.dk og han forklarede mig at det ville kunne mærkes hvis jeg havde den lille at hvis jeg anvendt flere aplikationer så kunne man mærke at den blev langsommer specielt ved video encoding og hvis man ville høre musik eller gå på den udefra samtidig, men det er jo sjældent det sker.

Skrevet den: 08-Februar-2010 kl. 22:08
er der nogen der ved om squessebox eller sonos zp90 fungere bedre eller dårligere på den ene eller anden?

Skrevet den: 08-Februar-2010 kl. 23:01
NAS'en skal vel ikke lave video-encoding...? Hvis du vil have Squeezebox Server kørende, vil jeg mene at du vil kunne mærke lidt forskel på hvertfald 209 og 209+II (bedst performance på sidstnævte) - ved ikke, hvor Qnap placerer sig her.

Skrevet af: sani
Skrevet den: 08-Februar-2010 kl. 23:31
jeg er med på en lyter da jeg onsker også at investere i nermeste fremtid i netop en at de to nas.. dog imelem 209 og qnap (da jeg synes ikke at 209+II er vesentlig bedere and 209 for en almenlig privat brug)

-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 08:01

Mener du at den kan den ikke eller?

Jeg har forstået det som dan laver divx film eller lign om til format som fjernsynet kan se vi dlna porten og dertil kræver den kræfter.

Feks. hvis jeg skulle se lidt film og konene hører lidt musik fra den via sonos eller squeesebox "ved ikke helt endnu hvilke af dem det bliver" og samtidig står den måske og downloader det er jo ikke en helt utænkelig situation at komme ud for. det er der jeg måske tror det kan mæsrkes og det er også her den lokale IT handler mener at jeg ville have glæde af 209+II.

Men med hensyn til valget af hvilke nas jeg  skal vælge synology eller qnap ja så er jeg i vildrede, det ser ud til at qnap har et super fedt bruger interface men måske ikke er så gennemført som synology set yúd fra mulighedderne på deres hjemmeside men ved det ikke med sikkerhed prøve at grave i deres forum og er kun nået til synology

Men de fleste her på recordere giver udtryk for qnap rykker for vildt, men hvis man ser i signaturerne har de fleste synology

Hvad siger i? hvad er jeres erfaring.

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 08:10
>>Men de fleste her på recordere giver udtryk for qnap rykker for vildt, men hvis man ser i signaturerne har de fleste synology<<

Jo, men fordi folk køre Punto er jo ikke det samme som at det er den bedste bil. :)

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af mortensendk mortensendk skrev:

Feks. hvis jeg skulle se lidt film og konene hører lidt musik fra den via sonos eller squeesebox "ved ikke helt endnu hvilke af dem det bliver" og samtidig står den måske og downloader det er jo ikke en helt utænkelig situation at komme ud for. det er der jeg måske tror det kan mæsrkes og det er også her den lokale IT handler mener at jeg ville have glæde af 209+II.

Det scenarie kan min DS-207+ håndtere, men hvis jeg yderligere kombinerer det med at flytte en stor mængde filer (>10Gb) så går NAS'en i knæ, musikken hakker osv - tror dog lige så meget det er spørgsmål om at filoverførslen bare "stjæler" kapaciteten/båndbredden fra de andre services.

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 09:11

Jeg har forstået det som dan laver divx film eller lign om til format som fjernsynet kan se vi dlna porten og dertil kræver den kræfter.

Jeg streamer film i dét format filmen nu engang er i til min PopcornHour - no problem. Men hvis du vil have NAS'en til at reencode (transcode?) videoformaterne on-the-fly tror jeg du bliver skuffet - det vil være ufattelig beregningskrævende og tror ikke det er noget du kan forvente af særlig mange NAS'er. Jeg kan dog heller ikke tro at det er nødvendigt, da det så ikke vil give mening at indbygge DLNA-support i NAS'erne, hvilket der jo er. Tror i højere grad at du er begrænset til de filformater, som fjernsynet nu kan finde ud af at supportere via DLNA.

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 09:22
Hvis nu man havde en ordentlig router, eller en god switch, som kan indstilles til at favorisere bestemte filformater, ville ftp'en jo ikke kunne stjæle båndbredden.

Der findes routere/switche der understøtter det.

Skrevet af: Letten
Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg streamer film i dét format filmen nu engang er i til min PopcornHour - no problem. Men hvis du vil have NAS'en til at reencode (transcode?) videoformaterne on-the-fly tror jeg du bliver skuffet - det vil være ufattelig beregningskrævende og tror ikke det er noget du kan forvente af særlig mange NAS'er. Jeg kan dog heller ikke tro at det er nødvendigt, da det så ikke vil give mening at indbygge DLNA-support i NAS'erne, hvilket der jo er. Tror i højere grad at du er begrænset til de filformater, som fjernsynet nu kan finde ud af at supportere via DLNA.

Det samme gør sig iøvrigt også gældende for musik ift. squeezebox omend transcoding af musik er mindre krævende end film. Med andre ord, hvis du vil være sød ved din NAS, så sørger du at din musik ligger i MP3 eller FLAC (lossless format) såfremt du benytter squeezebox.

Personligt har jeg droppet tanken om NAS, vi bruger bare vores dualcore laptop som server. Den har rigeligt med muskler (også til video transcoding) og den er alligevel tændt når vi er hjemme. Så hos os vil en NAS formegentlig bare betyde endnu højere strømforbrug (og ringere performance).

Lagerplads og backup er bare koblet til laptop via USB.

Ulempen er at den ikke understøtter wake-on-lan, så det er wake-on-du-tænder-på-knappen istedet Wink

Nedlukning sker automatisk hver aften.

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Hvis nu man havde en ordentlig router, eller en god switch, som kan indstilles til at favorisere bestemte filformater, ville ftp'en jo ikke kunne stjæle båndbredden.
Der findes routere/switche der understøtter det.

Det er ikke ftp (som vist kan håndteres), men overførsler over SMB der skal laves en form for "omvendt-QoS" på - men det ville i mine øjne virke mere korrekt at det kunnes styres direkte på NAS'en, så man ikke skal lide under langsomme filoverførsler, med mindre det rent faktisk ER nødvendigt.

Skrevet af: JBoysen
Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 11:31
Bare for lige at være sikker på at der ikke findes en misforståelse som jeg selv havde da jeg i sin tid købte en NAS (Synology,  i øvrigt):

Med mindre fjernsynet kan dekode videosignalet, så skal streamingen fra NAS'en over en media player af en art - jeg bruger selv vores XBox360 - før fjernsynet kan vise eksempelvis film fra NASen. Nogle TV, f.eks. nyere Samsung, kan selv dekode videosignalet så det kan vise f.eks. MP4 video direkte. Men langt de fleste TV kræver altså en boks mellem NAS og TV.

Smile

Skrevet af: thxtex
Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 12:38
Synology laver selv decideret en SqueezeCenter pakke til deres NAS. På QNap skal man vidst installere det via en 3rd. party applikation (SSOTS). I må lige rette mig, hvis jeg tager fejl.

Jeg ved ikke hvor meget performance forskel der er ved de 2 installations måder.

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 13:35
Det jeg mente var at man kan favorisere mediefiler i den indbyggede switch i routeren.

Altså de får den båndbredde de vil have, og derefter retter den hastigheden på alt andet trafik ind efter det.

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 15:32

Det jeg mente var at man kan favorisere mediefiler i den indbyggede switch i routeren.
Altså de får den båndbredde de vil have, og derefter retter den hastigheden på alt andet trafik ind efter det.
Vil det også være muligt at indbygge noget i retning af følgende scenarie: Hvis der spilles musik fra NAS'en, så skal 8 af NAS'ens 30Mb/s bruges på musik og ellers så er der fuld "båndbredde" (30Mb/s) fra NAS'en til andre applikationer?

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 15:47
På nogle routere ja.

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 15:59
Vil det "bare" være QoS eller er det andet jeg skal kigge på, hvis jeg vil vide mere om det?

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 16:23
Ja det er QoS du skal starte med at se efter, men det kan dække over mange underemner, eks. VoIP-prioritering.

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 17:00

Ja det er QoS du skal starte med at se efter, men det kan dække over mange underemner, eks. VoIP-prioritering.
Fint nok, det har jeg allerede kigget på - så burde det ikke være svært at sætte det andet op også.

Skrevet af: aouer
Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 22:03

Hej

Jeg har en Qnap 209 ll med 2 stk 500G, Den køre perfekt med Sonos 90 (zp90) bruger iphone som fjenbetjening, har også til sluttet en WD TD HD LIVE, den finder nemt video filerne (iso).
Regner med at få købt et af de nye Samsung 3d LED tv der kommer til sommer, som skulle kunne arbejde samme qnap via twonky media player.

Håber det kunne hjælpe dig med hvad du skal købe.

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 23:05
Hej Aouer

Mærker du overhovedet nedsat kapacitet hvis du laver alle de ting jeg har nævnt tidligere samtidig?

Når du afspiller musik via sonos får du alle covers osv frem på skærmen?
Fungere det 100% med din sonos og er der noget du savner som den ikke gør godt nok?

Hvorfor bruger du den WD TD HD LIVE boks kan du ikke se dem direkte fra NAS via dlna?

Hvorfor valgt du den NAS og er der noget du savner den ikke kan eller er du super tilfreds?

Håber du gider svare på mine spørgsmål da jeg vil være dig meget taknemmelig for det.

Det er ret mange penge jeg skal ud og bruge, så jeg ville gerne være sikker på det er det rigtge køb jeg laver

Spørgsmålet er også om jeg overhovedet har brug for så hurtig en nas da det jo virker som du klarer dig fint med din

Skrevet af: HenrikH
Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 23:09
Har en Qnap TS119 Turbo med 1TB disk.

Afspiller musik fra den til en Zoneplayer Zp120 og en Zoneplayer S5 - og i øvrigt også til iTunes på et par pc'ere (samme musikfiler som til Sones Playerne - bruger iTunes til at "administrere" filerne med).

Fjernbetjener med ITouch og Iphone. Ja, covers vises på skærmen af fjernbetjeningerne, men ikke som coverflow (bladrefunktion) ligesom i iTunes.

Alt kører meget stabilt og til min fulde tilfredshed.

Brugerinterface til Qnap let at bruge, men har kun "leget" lidt med de forskellige muligheder i den.

PS:
"Hvorfor bruger du den WD TD HD LIVE boks kan du ikke se dem direkte fra NAS via dlna?"
Hans TV er nok ikke dlna kompatibelt.

-------------
mvh

Henrik

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 23:18
men forstår jeg det rigtigt jeg ville kunne se de film i alle mulige formater og boksen laver det så mit tv kan vise det via dlna porten eller er der en masse problemer med format osv. det virker som mange har bokse så som popcorn osv. er det nødvendigt? eller er det også på grund af deres tv ikke understøtter dlna

Skrevet af: HenrikH
Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 23:21
Ja hvis tv ikke undersøtter dnla skal du have en boks til at decode og afspille videofilen.

Har tv'et dnla sker afkodning i TV'et så vidt jeg har forstået dnla.

Se f.eks. http://www.qnap.com/pro_features_UPnP.asp - http://www.qnap.com/pro_features_UPnP.asp  hvor det er forklaret og illustreret. Der skal altså køre en DMP-server på NAS'en, der "streamer" signalet til TV'et. Qnap understøtter dette. Ved ikke med Synology, men mon ikke.

Du kan i øvrig se menusystemet i samme link. Se videon på siden.

-------------
mvh

Henrik

Skrevet den: 10-Februar-2010 kl. 00:08
Så vidt jeg ved er du med DLNA begrænset til de formater som fjernsynet forstår og kan håndtere - og dét antal er nok mindre end hvad en boks som eksempelvis PopcornHour kan håndtere. Hvis du selv ripper alle dine DVD'er er problemet dog ikke så stort, så kan du jo bare vælge et format, som fjernsynet kan håndtere :-) Det er mit indtryk at det ikke altid er helt problemfrit at få dlna til at fungere fornuftigt på fjernsynet, men har ikke selv nogle konkrete erfaringer.

Skrevet den: 10-Februar-2010 kl. 00:09

Spørgsmålet er også om jeg overhovedet har brug for så hurtig en nas da det jo virker som du klarer dig fint med din
Se evt. også min kommentar tidligere i tråden - det du giver eksempel på, kan fint håndteres af en mindre kraftig NAS.

Skrevet den: 10-Februar-2010 kl. 08:07
ja det virker sådan er at det måske er overkill specielt at købe en Qnap TS-239 Pro II Turbo NAS som også var i tankerne men igen det er kun 500 kr mere end dS209+II

Men hvis man skal samligne sonos nye CR200 remote kontra en ipod touch med sonos program installeret, det skal lige sige at jeg har ingen produkter fra apple overhovedet.
Men hvad er pluser og minus, der må jo være nogen?

TAk for jeres tiligere svar

Skrevet den: 10-Februar-2010 kl. 09:09
I forhold til de behov du nævner i starten af tråden er en Synology DS-209 til 1750kr et fint køb og det er trods alt 1.600kr mindre end den Qnap du nævner ovenfor. Men hvis det er sjovt legetøj og dine behov ændres/øges, så kan det jo være helt fint, at du har givet 1.600kr mere for en Qnap i stedet - den må yde markant bedre prisforskellen taget i betragtning.

Skrevet af: JBoysen
Skrevet den: 10-Februar-2010 kl. 09:45
Hej, DLNA kompatibilitet er ikke nødvendigvis nok ( http://www.dlna.org/digital_living/how_it_works/ - http://www.dlna.org/digital_living/how_it_works/ ). DLNA er ikke det samme som at TVet kan vise film som en NAS streamer. Afhængig af TVet betyder DLNA ofte kun at det kan vise fotos og afspille MP3.

Nogle nye DLNA TV kan også vise film (jeg nævnte tidligere i tråden nyere Samsungs), men langt de fleste nuværende TV vil kræve en boks, altså en media player, mellem NAS og TVet.

Skrevet den: 10-Februar-2010 kl. 12:34
mit tv er et Sony KDL-40W4500 og der står i specs nu hvor jeg nærstudere dem

DLNA Ethernet (musik/foto) så ja det kan jo være det ikke virker, men det må kunne efterprøves på den almindelige pc, det må jeg lige arbejde lidt på.

Men ja tipsen
Det kan jo være ens behov stiger når man først får det inden for døren

Men mine tanker går på Qnap TS-239 Pro  Turbo NAS til 2964 kr. eller Synology DS209+II til 2479 kr. og sidst nævnte bliver rost til skyerne i Soeinding i december måned

Men jeg er i vildrede lige nu.

Skrevet den: 10-Februar-2010 kl. 13:11
"So ein ding" er underholdning, ikke noget der kan bruges til noget.
Han farver udstyret alt after hvilket ben der kom først ud af sengen, og om receptionisten smilede eller ikke.

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 10-Februar-2010 kl. 14:35

mit tv er et Sony KDL-40W4500 og der står i specs nu hvor jeg nærstudere dem

DLNA Ethernet (musik/foto) så ja det kan jo være det ikke virker, men det må kunne efterprøves på den almindelige pc, det må jeg lige arbejde lidt på.

Men ja tipsen
Det kan jo være ens behov stiger når man først får det inden for døren

Men mine tanker går på Qnap TS-239 Pro  Turbo NAS til 2964 kr. eller Synology DS209+II til 2479 kr. og sidst nævnte bliver rost til skyerne i Soeinding i december måned

Men jeg er i vildrede lige nu.
Lige gyldigt hvilken en af dem du vælger, så vil de være lige gode til at smide DLNA ud til dit tv - og der er ingen af dem der umiddelbart f.eks. vil kunne transcode de formater dit tv ikke forstår, on-the-fly - det kræver en del flere resourser, både ram og cpu.

Du skal altså kigge på om den ene tilbyder noget du har brug for, som den anden ikke gøre - og er det ikke tilfældet, så ville jeg gå efter den billigste...

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: aouer
Skrevet den: 10-Februar-2010 kl. 15:13
HEJ mortensendk

Det køre perfekt, mister aldrig net forbindelsen til sonos. Som jeg gjorde ved squeezebox
Det gør den heller ikke når børnene ser film og vi høre musik.

Ang cover på iphone, gjorde jeg det at mine covers ikke havde det samme "Tag" som sangene(mp3 album), brugte derfor programmet tag and rename til få covers frem på iphone.

Ang NASén. Er tilfreds! ikker supertilfreds i nu, jeg kan ikke få den til at downloade bittorrent filer, men ellers funger den perfekt. Qnap kan ALT, den dækker mine behov til A+
Bruger WD TD LIVE til at af spille film på tvét hentet fra qnap(afspiller alle filer), har ikke fået købt et led tv med dlna i nu venter til de nye samsung 3d kommer.

Håber du kan bruge mit svar

Skrevet af: mipe01ab
Skrevet den: 13-Februar-2010 kl. 13:44
Hej Forum-guruer,

God tråd, med mange gode svar.

Jeg står i en lignende situation, idet at min gamle eksterne USB-HD med hele mit musik bibliotek gik ned, eller mistede sit fil-system (som nu er RAW, grrrr). Det skete godt nok for et år siden (i.e. et år med samme album i min iPod), jeg har bare ikke taget mig sammen til at gøre noget ved det endnu. Men nu skal der ske noget, og jeg vil lige høre om I kan anbefale mig en specifik løsning.

Først kiggede jeg på Xtreamer eTrayz, da den stod på hylden i mit lokale elektronik-hus. Kunne dog forstå på nogle tråde rundt om på nettet, at eTrayz ikke er en god løsning til prisen (den billige pris taget i betragtning). Derfor står jeg nu mellem en Synology DS210 (som jeg kan forstå er lidt mindre kraftig end DS209(??)), eller QNAP 219p.

Jeg kan se, at QNap løsningen er en del kraftigere (1200 mhz, 500gb ram vs. 800 mhz 125gb ram), men der er også en god tudse i forskel på prisen. Mit behov er pt. ikke så stort:

1. Sikkerhed (vil ikke risikere at miste al min data såfremt en disk går ned - og ja, jeg ved godt at jeg skulle have taget en backup dengang, men jeg var naiv/dum/uvidende og troede ikke at en/min disk kunne gå ned) -  hvorfor løsningen skal være raid 1 (eller anden form for mirror).

2. Stilhed, stilhed og shhhhh (den skal stå i en stue, gemt ned i en kasse)

3. iTunes og musik-streaming gennem en Argon iNet radio.

Dog vil jeg gerne have at løsningen er lidt fremtidssikret. Jeg har pt. ikke noget fjensyn, men det kan ændre sig og så vil jeg gerne have muligheden for, at benytte nogle af de nye muligheder der måtte være.

Jeg downloader ikke og tror ikke at jeg kommer til det, da jeg sjældent ser en film mere end en gang. Jeg kan dog godt finde på at streame fra forskellige netsteder (kan det lade sige gøre, at bede en NAS om at streame ned fra et web sted og sende til tv?). Vil gerne kunne "optage" programmer fra tv, og vil gerne have adgang til mine filer fra iPhone - i og uden for netværket (både stream og opdatering af musikbiblioteket i iphone).

Håber at I kan give Jeres besyv med, og at jeg ikke har babblet al for meget :)

På forhånd tak...

Michael

Skrevet den: 13-Februar-2010 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af aouer aouer skrev:

...mister aldrig net forbindelsen til sonos. Som jeg gjorde ved squeezebox...
...ikker supertilfreds i nu, jeg kan ikke få den til at downloade bittorrent filer...
Måske ovenstående problemer tyder lidt på en ikke helt optimal opsætning af netværket?

Skrevet den: 13-Februar-2010 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af mipe01ab mipe01ab skrev:

Derfor står jeg nu mellem en Synology DS210 (som jeg kan forstå er lidt mindre kraftig end DS209(??))
Du mener sikkert en DS-210j, hvor j-serien er Synology's "budget-venlige" (læs:ikke-så-kraftige) model-serie og dermed måske nok en nyere model end DS-209/DS-209+II, men stadig med svagere performance. Der kan være der kommer DS-210/DS-210+ på Cebit og de vil i så fald sikkert være hurtigere end deres tilsvarende 209-fætre.

Skrevet den: 13-Februar-2010 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af mipe01ab mipe01ab skrev:

Derfor står jeg nu mellem en Synology DS210 (som jeg kan forstå er lidt mindre kraftig end DS209(??)), eller QNAP 219p.
Overvej en Synology DS-209, som ligger omkring 1800kr - den yder væsentligt bedre end DS210j og på rene filoverførsler i RAID1 performer den også bedre end QNAP 219P, jvf. http://www.smallnetbuilder.com/ - SmallNetBuilder . Så længe det er filoverførsel er den også helt på niveau med DS-209+II!

Skrevet den: 14-Februar-2010 kl. 21:59
Hej Tipsen
Jeg tror mit valg falder på en 209+II men jeg skal have valgt 1 1TB disk
Hvad kan du anbefale.

Jeg har kigget lidt på Hitachi eller WD

Den lokale It butik anbefaler mig at vælge en samsung, da de er væsentligt mere stabile end en Hitachi, han har begge men tjener sikkert mest på Samsung.

Skrevet den: 14-Februar-2010 kl. 23:38
Jeg ved faktisk ikke hvilke diske du skal vælge, men det er et ofte stillet spørgsmål og afhænger til dels af model/mærke af den valgte NAS. Jeg vil anbefale dig at kigge nærmere på http://www.synology.com/enu/products/compatibility.php - Synology's kompatibilitetsliste samt http://forum.synology.com/ - Synology's forummer og mere specifikt deres http://forum.synology.com/enu/viewforum.php?f=116&sid=742c7760d701ee1097a3147c83e0ce98 - forum om hard- og softwarekompatibilitet. .
Jeg har selv benyttet en del forskellige Samsungdiske i min DS-207+ helt uden problemer, men jeg har hørt om andre der har haft problemer med Samsung i deres Synology NAS, så det er vist ikke en helt eksakt videnskab. Jeg tror dog at du når langt med diskvalg ved at kigge nærmere på ovenstående links.

Skrevet den: 15-Februar-2010 kl. 08:41
Tak jeg har været der, men man kan jo bruge det meste der er oppe nu, med undtagelse af ganske få

Skrevet den: 23-Februar-2010 kl. 23:47
hej igen
Så har jeg handlet ds209+II og den kører fint, kunne sikkert have nøjes med 209 som i sagde.
Men mit tv kan kun visse billeder og musiken som findes i MP3 men den spiller det ikke.

Hvad gør jeg kan Mediamonkey eller twonky hjælpe mig så mit tv kan vise det hele uden boks til at decode det?

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 24-Februar-2010 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af thxtex thxtex skrev:

Synology laver selv decideret en SqueezeCenter pakke til deres NAS. På QNap skal man vidst installere det via en 3rd. party applikation (SSOTS). I må lige rette mig, hvis jeg tager fejl.

Jeg ved ikke hvor meget performance forskel der er ved de 2 installations måder.
Du tager fejl.

Ved Qnap henter man en "pakke" deres hjemme side og beder NAS'en installer denne.
nemt og smerte frit.

-------------
.....

Skrevet af: kaja69
Skrevet den: 26-Februar-2010 kl. 15:33
Super god tråd, men jeg er stadig i tvivl om man skal vælge en NAS med en strømbesparende ARM CPU (fx QNAP TS-119 med en 1.2GHz) eller skal man op i en x86/Intel baseret NAS for at være fremtidssikret?

Jeg har en QNAP TS-109 PRO (SoC 500MHz / 128MB DDRII / 8MB Flash) fra Nov 2008.

Via TwonkyMedia Server (4.4.9) streamer jeg VOB og DIVX filer samt JPEGs til en PS3, hvilket går ok. Til mit SONY TV går det slet ikke mht. video. Problemet er vist Twonky, man skal op på 5.x, men det har QNAP endnu ikke magtet (kun for de nyere NAS'er).

Via SqueezeCenter (7.3.2) afspiller jeg FLAC, hvilket kører perfekt, men det at browse rundt i min musikdatabase går ret så langsomt med både Duet'en og web interfacet.

Jeg hører rundt omkring at CPU'en er begrænsningen ift. Squeeze afspilning så jeg overvejer en ny NAS.

Jeg læste i øvrigt at QNAP er på vej med PS3 Media Server support - som alternativ til Twonky - men KUN til Intel x86 modellerne jf. http://forum.qnap.com/viewtopic.php?p=114512#p114512 - http://forum.qnap.com/viewtopic.php?p=114512#p114512 .)

-------------
LG OLED E8 55"
Samsung HU7505 55"
Epson EH-TW7000 102"
Marantz SR 6010 7.2
- 5.1: Dali Phantom IKON x4, Qln 500 & Sub12
- 2.0: Wharfedale Diamond 220
ELAC AM-180 2:0 (active)

Skrevet den: 26-Februar-2010 kl. 15:45
Hvis du vil være fremtidssikret, skal du købe en billig model som opfylder dine nuværende krav - så har du råd til at opgradere igen om 2 års tid - fordi du kan ikke købe noget der fremtidssikrer dig særlig længe :-)

Skrevet af: kaja69
Skrevet den: 26-Februar-2010 kl. 15:49
Det har du principielt fuldstændig ret i! Spørgsmålet er nok nærmere om man i dag allerede er ved at gå over til Intel Atom baserede systemer. De er ikke MEGET dyrere, men de bruger mere strøm hvilket er et væsentligt issue i min bog.

Herudover hører jeg gerne fra folk der har konstateret begrænsninger på ARM baserede NAS'er a la den jeg refererede fra QNAP vedr. PS3 Media Server.

-------------
LG OLED E8 55"
Samsung HU7505 55"
Epson EH-TW7000 102"
Marantz SR 6010 7.2
- 5.1: Dali Phantom IKON x4, Qln 500 & Sub12
- 2.0: Wharfedale Diamond 220
ELAC AM-180 2:0 (active)

Skrevet den: 26-Februar-2010 kl. 16:56
hej tipsen
Det var et godt råd du gav, men det er jo ikke altid sikket man ved hvad ens behov er desværre, jeg blev klar over at jeg godt kunne nøjes med denlille DS209 istedet for + version men sådan er det jo.

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 26-Februar-2010 kl. 19:38
det som er ok i dag... som er langsomt i fremtiden.. er måske et fint backup medie i fremtiden... så er det jo ikke helt spildt

-------------
Mvh

René

Print side | Luk vindue