Print side | Luk vindue

Hvordan tilsluttes mit medie center??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=75587
Udskrevet den: 15-Maj-2025 kl. 03:54

Emne: Hvordan tilsluttes mit medie center??
Skrevet af: Heltblank
Emne: Hvordan tilsluttes mit medie center??
Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 14:02
Som mit nick antyder er jeg temelig blank på dette område, men ændrer jo ikke på at jeg gerne vil have en medie center. Bær over med mig!

Tilbage til spørgsmålet:

Jeg har (får) fibernet-TV via en Tilg(r)in TV-boks som selvfølgelig er udstyret med HDMI udgang.

Jeg har planer om at investere i en Asus EB1501 som jeg vil bruge til medie center. Måske fjernbetjent med en Logitech Harmony 900.

Det jeg ikke umiddelbart fatter (der er sikkert mere) er, hvordan jeg skal samle skidtet? Jeg går ud fra at opsætningen skal se sådan her ud: i teorien....

Profiber FIBERBOKS - Netværkskabel c6 - ROUTER - Netværkskabel c6 - TILGIN Mood 400 020  - ? -  EB1501 - HDMI kabel - TV....   Voila!!!

Jeg forstår ganske enkelt ikke hvordan jeg  tilslutter min EB1501 ??    Både TILGIN TV-boksen og min EB1501 har jo kun HTML udgange??

Håber nogen kan hjælpe.

Svar:
Skrevet af: confused
Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 14:12
Flere af fiberselskaberne er på vej, eller evt. snart på vej, med digitalt tv til hele husstanden, så evt. skal du "bare" anskaffe en DVB-C tuner og koble til dit mediecenter. Men check det lige med din udbyder.

-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 14:45
? nu blev jeg lige lidt mere forvirret?

Jeg skal vel ikke købe en tuner når nu jeg har en TV-boks fra Profiber?

Skrevet den: 09-Februar-2010 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Heltblank Heltblank skrev:

? nu blev jeg lige lidt mere forvirret?

Jeg skal vel ikke købe en tuner når nu jeg har en TV-boks fra Profiber?

Med en tuner vil det gøre det betydeligt lettere at styre, da du alternativt skal skifte kanal via din boks. Men igen - det er slet ikke sikkert du har mulighed for dette.

-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....

Skrevet den: 11-Februar-2010 kl. 22:23
lidt hjælp?  anyone????

Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 11-Februar-2010 kl. 23:50

lidt hjælp?  anyone????
Nu ville det jo hjælpe hvis du istedet for:
"Profiber FIBERBOKS - Netværkskabel c6 - ROUTER - Netværkskabel c6 - TILGIN Mood 400 020  - ? -  EB1501 - HDMI kabel - TV....   Voila!!!"
Havde beskrevet hvad de enkelte dimser har af funktion, og hvad de har af ind/udgange
Jeg ved godt at jeg kan google dem, men ærligt talt, så gider jeg ikke bruge tid på det
P.S. Jeg ved godt hvad C6 og HDMI står for

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)

Skrevet af: daddyd
Skrevet den: 12-Februar-2010 kl. 00:24
Det der er vigtigst at vide, for at vi kan hjælpe dig er: Hvordan modtager du signalet?
Er det et DVB-C signal? Og er det kodet? Hvis det er ukodet DVB-C, som det Stofa og yousee sender ud, så er det relativt simpelt at lave et mediecenter.
Alternativt kan det være IPTV - som det TDC hometrio levere - og så bliver det nok lidt af en udfordring at sætte et mediecenter op - i sær hvis du virkelig er "helt blank".

Skrevet den: 12-Februar-2010 kl. 09:37

lidt hjælp?  anyone????

Jeg har jo hjulpet dig i og med jeg har spurgt ind til det med dvb-c. har du checket det ? du må jo også selv gøre en indsats hvis du forventer hjælp.

-------------

Skrevet af: langben
Skrevet den: 12-Februar-2010 kl. 11:04
Er det ikke IP-TV via fiber?

I så fald kan du overveje at benytte din asus med mediaportal, der understøtter IP-TV og så helt droppe boxen fra udbyderen. MEN: Det er ikke let og kræver en del snilde og konfigurering.

Ellers er der så vidt jeg ved ingen mulighed for at benytte din nye HTPC som du forestiller dig det - boxen fra din fiberudbyder kan ikke umiddelbart sættes ind "mellem" HTPC'en og dit TV.

Med venlig hilsen.

Skrevet den: 12-Februar-2010 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af langben langben skrev:

Er det ikke IP-TV via fiber?

I så fald kan du overveje at benytte din asus med mediaportal, der understøtter IP-TV og så helt droppe boxen fra udbyderen. MEN: Det er ikke let og kræver en del snilde og konfigurering.

Njaa så let er det heller ikke - så vidt jeg ved, er det efterhånden kun Smile Content der ikke krypterer deres iptv.

Jeg har forresten Smile Content, og mediaportal ;-)

-------------

Skrevet af: langben
Skrevet den: 12-Februar-2010 kl. 11:36
Skrev nu heller ikke det var let - tværtimod Smile Hvis det er profiber der leverer, er signalet ifølge deres hjemmeside krypteret. Så Mediaportal-løsningen dur ikke her.

Skrevet den: 13-Februar-2010 kl. 09:46
Ok, prøver lige at skrive det lidt anderledes....

I fiberboksen findes analog antennestik samt stik til netværkskabel. (som udgangspunkt modtager man ikke signal på det analoge stik med mindre man køber en større TV-pakke)

Fra fiberboksen tilsluttes en router som er en Linksys WRP 400 fra den er der naturligvis flere netværksudgange samt trådløs net.

For at kunne se TV skal man anvende Profibers egen decoder/TV-boks som hedder lige nu hedder Tilgin 400 020. Decoderen tilsluttes via netværkskabel fra routeren. Det er IPTV og signalet er krypteret hvorfor jeg ikke kan komme uden om Profibers Tilgin decoder/TV-boks

Fra Tilgin boksen findes følgende udgange. (sakset fra Profiber)

Tv-boksen set bagfra
1. Ethernet: Tilkobles til routeren.
2. USB-indgang (kan ikke benyttes).
3. Restore: Knappen skal bl.a. bruges, hvis du får fejlmeddelelsen, som er
beskrevet på side 32. Fungerer tv-boksen, anbefaler vi ikke at den
bruges.
4. HDMI-udgang: For tilkobling af tv med HDMI-indgang (anbefales).
5. Tv Scart-udgang: For tilkobling til tv uden HDMI-indgang.
(Indeholder både lyd og billede)*
6. Digital Audio: Kan tilsluttes en hjemmebiograf.
7. Analog Audio/Analog Audio Out: Kan tilsluttes HiFi udstyr eller tv.
8. Power/Strøm.

Det jeg så ikke kan finde ud af er: hvordan kan jeg bruge EB1501 når ikke en EB1501 har HDMI ind ???

Håber dette hjalp jer lidt til at kunne hjælpe mig...?

Skrevet den: 13-Februar-2010 kl. 09:54
#Daddyd

Tror det er DVB-C....  men ved ikke lige hvordan jeg skal finde ud af det? DEr står intet på Profibers hjemmeside.

Skrevet den: 13-Februar-2010 kl. 11:10
DVB-C signalet vil blive sendt ud sammen med det analoge signal, hvis man altså, som du selv skriver, har et multirumsabonnement.

Jeg kan ikke forestille mig andet end at Profiber meget snart vil kunne tilbyde dette, hvis de altså ikke allerede gør det.

Så hvis du skal have kanalerne ind i dit mediecenter er eneste rigtige måde at gøre det på at tegne det abonnement, samt at købe en DVB-C tuner til pc'en.

-------------

Skrevet den: 17-Februar-2010 kl. 14:17
Tak for svaret.....   det er det jeg gør så....

Skrevet den: 17-Februar-2010 kl. 14:20

Thumbs Up men måske du lige skulle høre dem, hvor vidt DVB-C er på trapperne først ?

-------------

Skrevet af: Falkum
Skrevet den: 26-Februar-2010 kl. 16:50
Hej Heltblank
Jeg har også profiber og overvejer noget lignende. Har du gjort dig nogle erfaringer siden sidst?

Rasmus

Print side | Luk vindue