HDMI
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=7578
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 15:50
Emne: HDMI
Skrevet af: kjeldfriis
Emne: HDMI
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 11:19
Kan I fortælle mig, om DR-MH300 kan vise HDMI via Panasonic PT-AE700E
|
Svar:
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 11:54
Altså der er HDMI udgang på DR-MH300, så hvis der er HDMI indgang på Panasonic PT-AE700E (hvad det så end er - et fjernsyn?) - så ja.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 12:07
Hej,
Projektoren har HDMI indgang, svaret er ja.
Se f.eks http://www.sldigital.shop.by/pics/items/ptae700_174web.jpg - http://www.sldigital.shop.by/pics/items/ptae700_174web.jpg
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet af: kjeldfriis
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 13:51
Tak for hurtigt svar.
Egentlig havde jeg tænkt mig at vente på Sony' s 1010, men det her ser heller ikke så ringe ud.
|
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 15:09
kjeldfriis skrev:
Egentlig havde jeg tænkt mig at vente på Sony' s 1010, men det her ser heller ikke så ringe ud. |
Øh , den har du kunnet købe længe ???
------------- mvh Christian
|
Skrevet af: Henrik Pedersen
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 20:07
HDMI udgang - hvad med HDMI indgang er det ikke nødvendigt for at kunne optage HDTV når den tid kommer ??
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 20:10
Hej Henrik
Henrik Pedersen skrev:
HDMI udgang - hvad med HDMI indgang er det ikke nødvendigt for at kunne optage HDTV når den tid kommer ?? |
Ja, når HDTV kommer vil det være nødvendigt med HDMI indgange.
Men recorderne som findes i dag kan slet ikke optage HDTV.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 20:14
Henrik Pedersen skrev:
HDMI udgang - hvad med HDMI indgang er det ikke nødvendigt for at kunne optage HDTV når den tid kommer ?? | | | Jo - men indgangen skal sidde i en HD recorder. Nutidens DVD-recordere har ikke tunere til HD, ikke brændere og kapacitet/hastighed nok til HD. De optager SD (Standard definition) fra alm. PAL-signal, den nuværende TV-standard.
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 20:19
Dvs. det er udelukkende til at afspille HD optaget DVD skiver man køber eller hvad ?
Men der er jo ikke meget plads på en DVD skive til HD optagelser eller hvad ?
Forbedres kvaliteten af alm. DVD skiver når de afspilles i DVD optager med HDMI udgang ?
|
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 20:36
Henrik Pedersen skrev:
Dvs. det er udelukkende til at afspille HD optaget DVD skiver man køber eller hvad ? |
Nej, det er slet ikke HDTV.
En HDMI forbindelse - på en almindelig DVD-optager - fungerer blot som en digital SCART forbindelse.
Altså, når du har en recorder som er digital, og du har et display som er digitalt (projektor, lcd eller plasma) så vil det være en fordel ikke at skulle konvertere signalet til først analog og derefter tilbage til digital igen.
Henrik Pedersen skrev:
Forbedres kvaliteten af alm. DVD skiver når de afspilles i DVD optager med HDMI udgang ? |
På et digitalt display - ja.
/Lars
|
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 20:57
Hej Lars og Carser
Jeg har de seneste dage med jævne mellemrum fulgt lidt med her på site'et og idag stillet et par spørgsmål - og er imponeret over at få så hurtige svar (og så virker de bestemt kompetente)
Jeg har lige et par spørgsmål mere til high definition:
Når HDTV kommer vil man vel kunne købe en boks til at sætte ind foran sin recorder/sit TV så man stadig kan bruge sit gamle udstyr eller hvad ? Hvad siger erfaringer fra lande der har HDTV idag - for der er vel lande der har det !!
Mvh og tak super site !! ![Big smile](http://www.recordere.dk/forum/smileys/smiley4.gif)
|
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 21:13
Henrik Pedersen skrev:
Når HDTV kommer vil man vel kunne købe en boks til at sætte ind foran sin recorder/sit TV så man stadig kan bruge sit gamle udstyr eller hvad ? |
Ikke til HDTV. Det gamle udstyr er til almindelig TV.
Så du skal have nyt TV og ny recorder. Og til den tid kan boksen sikkert være indbygget i hhv. TV'et og recorderen - det er ihvertfald det smarteste.
Henrik Pedersen skrev:
Hvad siger erfaringer fra lande der har HDTV idag - for der er vel lande der har det !! |
Japan og USA.
I lang tid har det vist været ganske almindeligt, at HDTV bare var noget man så på. Men der er bud på recordere på de 2 markeder, men også her venter man på at Bluray og HD-DVD bliver færdig til kommerciel brug. Så man også kan begynde at lagre optagelserne på hylden.
Jeg læste lige for et øjeblik siden at BBC vil starte test-udsendelser med HDTV til næste år. Herhjemme går der nok nogle år endnu inden vi for alvor ser HDTV, man regner ikke med det store gennembrud for 2010 hvor de gamle analoge TV-sendere slukkes og åbner mulighed for at udnytte samme frekvenser til digitale sendinger heriblandt HDTV.
Så selvom mange snakker HDTV, så tag det bare roligt lidt endnu ![](smileys/smiley1.gif)
/Lars
|
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 21:15
Henrik Pedersen skrev:
Hej Lars og Carser
Jeg har de seneste dage med jævne mellemrum fulgt lidt med her på site'et og idag stillet et par spørgsmål - og er imponeret over at få så hurtige svar (og så virker de bestemt kompetente) |
Tak for de rosende ord.
Henrik Pedersen skrev:
Når HDTV kommer vil man vel kunne købe en boks til at sætte ind foran sin recorder/sit TV så man stadig kan bruge sit gamle udstyr... |
Ja, men spørsmålet er om det
- Er til at se HDTV med (det kan du nemlig ikke) eller
- Er til at se HD ændret til 3-4 gange dårligere opløst SD (og så kunne du jo bare få dig en sat box eller en Selector, begge udmærkede digitale modtagere til SD).
Prøv at besøge en TV-forhandler, der via parabol og HD-tuner modtager HDTV og viser det på en dyr HD-plasmaskærm - det taler for sig selv.
Det omvendte: Prøv at reducere opløsningen på den pc-skærm, du ser på nu til et par trin lavere. Det kan bruges, men er du tilfreds med det? ![](smileys/smiley2.gif)
Det korte af det lange er nok, at HDTV herhjemme er et næsten* helt nyt og meget bedre, dyrere og mere krævende TV-system.
*Jeg har engang i 90'erne set de allerførste prototyper af 36" HDTV hos Philips.
|
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 21:46
I øvrigt: Star Wars III i biografversionen er en digital HD-kamerabaseret produktion. Det synes jeg siger lidt om niveauet. Og dobbelt DVD'en, jeg er ved at være igennem den første omgang med at se i er glimrende kvalitet - men selvsagt ikke i HD.
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 10-November-2005 kl. 21:50
Lars skrev:
Henrik Pedersen skrev:
Når HDTV kommer vil man vel kunne købe en boks til at sætte ind foran sin recorder/sit TV så man stadig kan bruge sit gamle udstyr eller hvad ? |
Ikke til HDTV. Det gamle udstyr er til almindelig TV.
Så du skal have nyt TV og ny recorder. Og til den tid kan boksen sikkert være indbygget i hhv. TV'et og recorderen - det er ihvertfald det smarteste.
[ |
Man behøver vel ikke et ny tv, hvis ens TV er HD-Ready. Det kræver vel bare en ny eksterm tuner ?
|
Skrevet den: 11-November-2005 kl. 08:42
Boksen jeg taler om skulle nu mere bruges til at kunne sætte foran det gamle TV/recorder for at stadig at kunne se TV når stationerne engang kun sender HDTV ud. Jeg tror nemlig ikke jeg bliver en af de første der skifter til HD udstyr.
Kan man få sådan en boks ? sikkert ikke i Danmark idag, men hvad med de lande der har HDTV idag - er der milionvis af recordere og TV der skal udskiftes eller findes boksen, der laver HDTV om til SDTV signal som gamle TV/recordere kan bruge ?
Og som jeg kan forstå gælder dette også for de HDMI recordere idag da de ingen indgang har til HD signalet.
|
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 11-November-2005 kl. 08:50
Ja du skal have købt en set-top boks som omsætter de digitale signaler til analog PAL signal. De kan allerede købes nu.
Tyskland skifte for ca. 1 år siden alle jordbaserede antenner til at sende digital. Derfor var alle nødt til at købe en boks så de også fremover kunne modtage jordbaserede signaler.
|
|