Anonymitet...
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Generelt
Forumbeskrivelse: Nyt på forummet. Forslag til forbedringer o.lign.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=76137
Udskrevet den: 27-November-2024 kl. 02:03
Emne: Anonymitet...
Skrevet af: Breddam
Emne: Anonymitet...
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 23:34
Hej,
Jeg hedder Søren Breddam, og jeg bor på Kymervej 14 i Borup på Sjælland, og jeg er 45 år gammel.
Jeg har allerede nu afsløret langt, langt mere, end nogen anden herinde har gjort i sin profil!
Er det virkelig så grænseoverskridende at slippe disse informationer fri?
Er man sig ikke bekendt? Vil man forbeholde sig retten til at skrive noget dristigt? Noget man ikke tør mene eller stå ved i den virkelige verden?
Folk, der ikke vil afsløre noget eller putter med andre oplysninger, har IMO ikke så stor pålidelighed, som mere åbne folk har! Sådan ser jeg det!
Jeg er mig selv bekendt på nettet såvel som i den virkelige verden. Jeg tror ikke på, at man har en gratis omgang, bare fordi det foregår på nettet.
Vi har et godt forum, og selvfølgelig er tillid er en vigtig ting. Vi snakker dog bare om AV-udstyr, så anonymitet er vel ikke essentielt?
Hvis man har været her et stykke tid, kender man vel nok sine lus på gangen ift det for tiden aktuelle emne, men jeg har det indtryk, at man gerne vil være mere eller mindre anonym!
Mærkeligt(!?)
Venligst Søren
|
Svar:
Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 23:44
Nu du er i gang vil jeg da godt kende dit cpr-nr og dine bankkontonr.
|
Skrevet af: mgmg
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 23:51
Hvilket B&O anlæg har du?
Arbejder du normalt i dagtimerne?
(men der ud over har du da ret)
------------- Kuro
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 23:51
kan du ikke også oplyse hvornår du skal på ferie samt lægge koden til dit alarm system hvis du har sådan et.
|
Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 23:56
Nå, er det dét, som trykker Jer?
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 00:00
Af de hidtidige indlæg, er der kun én, som vil være sit navn bekendt. Resten vil bare have lov til en gratis omgang
|
Skrevet af: act_dk
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 00:04
Mange herinde har jo ret store (læs dyre) anlæg og reklamere for det i profil/forumtråd - da det er kvit og frit at læse med er anonymitet måske nærmere en nødvendighed end det er noget der ønskes??
Forstår ikke rigtig tråden meningen med tråden - hvad er dit budskab? :)
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 00:07
Kære venner, Har I mere af det, som tyvene vil ha', end naboen har? Læser tyvene mit indlæg?
Gemmer I Jer bag dét - for en gratis omgang?
|
Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 00:13
Måske handler det - udover ikke at tiltrække tyveknægte - også om, at ens arbejdsgiver ikke skal have mulighed for at vide, at man sidder og skriver indlæg i forums som dette i arbejdstiden.
Men betyder det så meget, hvad folk hedder? Som du selv siger, kender man sine lus på gangene, og jeg kan godt skelne, hvem jeg synes er seriøse og vidende.
/dreamz, som ønsker at være anonym ;-)
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 00:17
Kan heller ikke se ideen med denne tråd. Selvfølgelig er tillid en vigtig ting, men kan ikke se hvorfor jeg skulle have mere tillid til en person der skriver sine oplysninger, end en person jeg ved opfører sig ordentligt herinde. Jeg har absolut ingen problemer med at oplyse navn m.m. hvis jeg fx er ved at sælge en ting til en anden bruger.
Det er muligt at naboen har bedre ting, men derfor er der ingen grund til at invitere tyven indenfor.
Desuden er jeg fuldstændig ligeglad med hvad folk hedder, deres køn, alder osv. Dette er jo ikke en dating site !!
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 00:37
Måske er jeg gammeldags, men jeg har alt for mange erfaringer af, at man opfatter nettet som en gratis omgang til at få lukket sin galde ud. En omgang, som ikke kan tilbageføres til en selv som person. lahan, ideen med tråden er ikke anden end min egen undren over, at folk ikke vil være sig selv bekendt -> 'På nettet er vi alle anonyme' + Venligst Søren
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 00:41
Fint nok. Men tror ikke det handler om at være sig selv bekendt og om kun at lukke galde ud.
Der er mange gode grunde til at vælge at være anonym.
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 00:44
dreamz skrev:
Måske handler det - udover ikke at tiltrække tyveknægte - også om, at ens arbejdsgiver ikke skal have mulighed for at vide, at man sidder og skriver indlæg i forums som dette i arbejdstiden. |
Det har han mange andre muligheder for at tjekke Men OK, det sker vel i ny og næ Venligst Søren
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 00:44
Så fordi jeg nu har din adresse, kan køre forbi en eller anden dag, banke på din dør og finde ud af hvordan du ser ud, så er du mere troværdig i dine indlæg herinde end jeg er? Jeg forstår ærligt talt ikke dit indlæg, og opfatter det ikke som andet end en slet skjult provokation (som jeg igen ikke kan se formålet med). Nu er det jo meget normalt på internetfora at folk "gemmer" sig bag et alias. Jeg ser det på ingen måde som et problem. Hvis vi havde et forum der endte ud i ren børnehave og hvor der var tonsvis af spammere eller folk der svinede hinanden til, så kunne jeg forstå kritikken. Så er det jo tydeligt at folk bare tager sig en gratis omgang med sviner-hatten på. Men det er jo på ingen måde tilfældet.
På et forum som lige netop dette her er der jo så den ekstra dimension at folk jo i mange tilfælde har noget voldsomt dyrt grej stående (som det allerede er nævnt). Jeg kan da sagtens forstå hvis folk så er lidt mere tilbageholdende med de personlige oplysninger. Jeg har da hørt masser af historier hvor tyvebander skaffede sig forhåndsviden om hvor de kunne finde dyrt grej (en overgang var dette vist meget udbredt med B&O udstyr) fx. ved at scoute internetfora som dette. Jeg kan slet ikke se nogen som helst grund til at du i et emne fuldstændigt umotiveret skal bashe disse personer for at værne lidt om deres privatliv. Hvad er det helt præcist du synes du ville få ud af at vide hvor jeg, Lahan, xcardman, Stampe mfl. bor henne? Ville det gøre debatterne om Nicolai Sonne eller iPad mere udbytterige? Hvordan gør det mig til en bedre debattør (på internettet) at min adresse, alder, ægteskabelige forhold, saldo på bankbogen, uddannelsesmæssige baggrund, seksuelle præferencer, favoritsteder når jeg går i byen og drikker hjernen ud, links til billeder af hele min familie mm. er opført i min signatur?
Ærligt talt så lugter det her meget af kedelig torsdag aften, hvor du ikke lige havde andet at lave. Hvis du ønsker at starte en debat, så lad være med at starte ud med at være bedrevidende og selvhøjtidelige. Og så kom med et oplæg til hvad du synes problemet reelt set er.
Som en sidenote så er det jo også meget nemt for dig i dit første indlæg at skrives at du har afsløret mere i indlægget end nogen anden har i deres profil - da det ikke er muligt at skrive sin fulde adresse i sin profil...
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 00:49
lahan skrev:
Der er mange gode grunde til at vælge at være anonym. |
OK, jeg undrer mig bare - og causerer over det. Det medfører selvfølgelig ikke, at det behøver at være en sandhed.
Hvad er det for grunde, du har for at være anonym?
Venligst Søren
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 00:57
Ja, JOnas, jeg opfatter dig som mindre troværdig. Du toner ikke rent flag. Du skjuler dig bag et alias, og jeg kan kun tage dig mindre alvorligt, end hvis du var en mere håndgribelig person. Sorry!
Venligst Søren
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 01:00
Jeg må give flere af debattørene ret; hvad er formålet med denne tråd? Flere har allerede givet mange gode grunde, hvorfor de og andre ønsker anonymitet, og jeg kan ikke bruge oplysningen om hverken dit navn eller din bopæl til noget som helst. Ens alder kan måske være relevant i nogle tilfælde, selvom der så vil være fare for, at aldersfascisme sniger sig ind i debatterne.
Men du har rejst et spørgsmål. Fint nok. Og du har også fået en masse glimrende svar og begrundelser.
/dreamz
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 01:09
jonaskp skrev:
Ærligt talt så lugter det her meget af kedelig torsdag aften, hvor du ikke lige havde andet at lave. Hvis du ønsker at starte en debat, så lad være med at starte ud med at være bedrevidende og selvhøjtidelige. Og så kom med et oplæg til hvad du synes problemet reelt set er. | Jeg forsøgte meget på ikke at være fx. 'bedrevidende'. Jeg forsøgte at være undrende, fordi jeg oplever, at selv faste medlemmer bare skriver under pseudonym? Ligesom dig! Venligst Søren
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 01:15
dreamz skrev:
Jeg må give flere af debattørene ret; hvad er formålet med denne tråd? |
Sorry, det er bare min undren, som kommer til udtryk, dreamz. Kalder dine venner dig også dreamz?
Det kunne jeg ikke modstå, men jeg vil stå ved mit indledende udsagn. IMØ har du mindre værdi i vores forum, fordi du ikke viser, hvem du er
Venligst Søren
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 01:39
Breddam skrev:
IMØ har du mindre værdi i vores forum, fordi du ikke viser, hvem du er
Venligst Søren
|
Det står dig naturligvis frit for at mene, men det må som konsekvens heraf være begrænset, hvad du mener, du kan hente af værdi herinde på 'jeres' forum, når det altovervejende flertal er anonyme.
/dreamz
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 02:12
dreamz skrev:
Breddam skrev:
IMØ har du mindre værdi i vores forum, fordi du ikke viser, hvem du er
Venligst Søren
|
Det står dig naturligvis frit for at mene, men det må som konsekvens heraf være begrænset, hvad du mener, du kan hente af værdi herinde på 'jeres' forum, når det altovervejende flertal er anonyme.
/dreamz | God pointe
|
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 06:44
Når man googler mit navn får man ikke særlig mange hits - og det ønsker jeg at det fortsætter. Penge på DR1 handlede sidste dag om hvilke informationer man kan finde på nettet når man søgte efter personer - en mulighed stort set alle headhunter/arbejdsgiver m.m. gjorde brug af når de skulle ansætte nye medarbejdere.
Jeg opfatter mig selv som en pivat person, jeg har ikke brug for at udstille mig/min familie på internettet. Hverken på facebook, twitter, myspace m.m., og derfor har jeg ingen intention om at oprettet mig på disse sider.
-------------
|
Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 07:45
For mig handler det også om at jeg ikke bryder mig om at folk kan finde frem til hvem jeg er ved at google mig. Ved ikke rigtigt hvad jeg er bange for! men kan ikke se nogen grund til at kaste sine oplysninger rundt på hele nettet.
|
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 08:00
Hej Søren
Hils Anja og ungerne.
P.S. Er du i Stevns på mandag ?
MVH Henrik
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 08:16
Hej Henrik,
Se du har jo fat i noget af det rigtige Jeg er jo ikke bange for, at jeg bliver genkendt. Jeg er jo med i mit liv på nettet, såvel som i virkeligeheden. Borgerne i Borup må gerne læse mine indlæg og vide, hvem jeg er. Der er ikke noget hemmeligt, og sådan føler jeg, at det bør være. Ærligt.
Venligst Søren
|
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 08:44
Jeg har da ikke noget imod andre ved hvad jeg hedder, men jeg foretrækker da også at alle ikke ved mine oplysninger. Jeg har så også haft 3 indbrud i min tid, så jeg vil gerne undvære at alle ved min adresse. Igen man kan jo nemt vide hvad jeg har inde for hjemmets fire vægge.
------------- Mvh Flemming Larsen
|
Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 08:54
Som mange andre i denne tråd kan jeg ikke helt se hvorfor det er så svært at forstå at man ikke har lyst til at opgive sit fulde navn, så man evt. på den måde kan finde frem til ens adresse.
Lyd og billed er ens store hobby herinde, og derfor ligger der højst sandsynligvis også rigtig mange penge i deres anlæg, tv, hjemmebio osv.
Man kunne jo også bare hænge en banner op ud mod vejen der beskriver hvad der står af gode sager i ens stue? - er det ikke lidt det samme?
Anyhow - Mit navn her er RuneH ... Det fordi mit fornavn er Rune, og mit efternavn starter med H. Det burde være oplysninger nok for at snakke med mig. Hvis ikke man syntes det er nok, ja, så er den vel bare ikke længere.
Jeg har fået lige så god hjælp af folk med nick, som jeg har af folk med fornavn, eller efternavn, vist herinde.
En skam nogle syntes nettet er så sikkert, at de vil smide hvad som helst derude.
- forresten: http://newz.dk/ny-internettjeneste-for-indbrudstyve - http://newz.dk/ny-internettjeneste-for-indbrudstyve
Desværre er www.pleaserobme.com ikke helt stabil lige nu. Men ellers et godt eksempel på at man bør tænke sig lidt om når man befinder sig på nettet.
------------- Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 09:06
Breddam skrev:
Ja, JOnas, jeg opfatter dig som mindre troværdig. Du toner ikke rent flag. Du skjuler dig bag et alias, og jeg kan kun tage dig mindre alvorligt, end hvis du var en mere håndgribelig person. Sorry!
|
Breddam skrev:
[QUOTE=dreamz]IMØ har du mindre værdi i vores forum, fordi du ikke viser, hvem du er
|
At du har disse holdninger er dit eget problem. Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor du skal komme her og prøve at give os andre dårlig samvittighed over at vi ikke udbasunerer vores identitet. Da jeg startede med at læse tråden tænkte jeg 'fint nok, det er jo bare hans holdning', men at du så kommer med sådan nogle udtalelser og prøver at få os andre til have det dårligt med os selv, det kan altså få mit pis i kog.
Måske keder du dig bare, måske missionerer du, måske er du en troll der bare vil prikke til folk, måske er du en listetyv der prøver at lokke adresser ud af folk. Jeg ved det ikke, jeg er også lige glad. Jeg tror du har set majoritetens holdning herinde; 'Ja vi er anonyme, vi har vores grunde til at være det'.
Jeg kunne forstå din holdning hvis du skulle købe et hus af en af os eller noget andet stort. Men hvad er det lige du snakker med folk herinde om som gør at du kommer til at tænke 'nu skal jeg passe på med at tage hans ord for gode varer, jeg ved jo ikke hvem han er. Måske dyre HDMI kabler er bedre. Bare jeg dog vidste hvem han var.'
End of rant... ------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX Tæller nu film i K!
|
Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 09:51
Breddam skrev:
Hvad er det for grunde, du har for at være anonym? |
Jeg ved du spurgte lahan, men jeg kan da godt nævne et par grunde til at jeg ønsker at være anonym.
1) Jeg har listet en del af mit grej i min signatur. Noget af det er noget gammelt bras, men noget af det er også sjældent og/eller dyrt, og jeg ville være ret ked af hvis jeg fik "uventet besøg" fordi nogen havde set mit navn og adresse på denne site, ved siden af en liste over hvad de kan hente hjemme hos mig.
Jeg mener iøvrigt at andre brugere kan bruge min grejliste til væsentligt mere end mit navn og adresse, bl.a. fordi man så kan få en ide om hvilke forudsætninger jeg har for f.eks. at udtale mig om fladskærme, projektorer eller lignende.
2) Hvorfor skulle en bruger blive mere troværdig af at man nævner et
navn og en adresse..? Du startede godtnok denne tråd med at nævne dit
navn og adresse - men hvordan kan vi vide at det ikke er navn og
adresse på din irriterende genbo eller en helt tilfældig (eller
ikke-eksisterende) person i den anden ende af landet du nævner..? Der er mange måder at være anonym på.
Medmindre dette forums medlemmer i samlet flok går hjem og banker på
din dør og inviterer os selv på kaffe kan vi jo ikke stole mere på dine
oplysninger, end du åbenbart synes du kan på andres anonymitet.
3) Jeg arbejder med DVD og blu-ray produktion for et filmselskab. I dette forum udtaler jeg mig alene som privatperson - og deltager primært i tråde om hardware, snarere end software. Men hvis talen går på ting der har berøring med mit arbejde - og det kan jo ske i et forum som dette - ville jeg være ked af hvis noget jeg har skrevet kom tilbage og "bed mig i halen", fordi jeg eventuelt har udtrykt en holdning der ikke er i tråd med firmaets politik, eller måske kommet til at nævne en intern oplysning som egentlig ikke skulle have været offentlig. Det er selvfølgelig ikke noget jeg tilstræber, men det kan nogen gange være svært at forudse hvad andre kan risikere at få ondt af.
------------- LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 09:52
MaXer skrev:
Måske keder du dig bare, måske missionerer du, måske er du en troll der bare vil prikke til folk, måske er du en listetyv der prøver at lokke adresser ud af folk. Jeg ved det ikke, jeg er også lige glad. Jeg tror du har set majoritetens holdning herinde; 'Ja vi er anonyme, vi har vores grunde til at være det'. |
Måske vil sådan et indlæg som dette ikke være det bedste næste gang du vil sælge, for det er ikke særligt anonymt.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=75770&KW=&title=s-ny-cloudy-with-a-chance-of-meatballs-bd-dvd - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=75770&KW=&title=s-ny-cloudy-with-a-chance-of-meatballs-bd-dvd
faktum er jo at de fleste sætter retur addresse på forsendelse, og yderligere udleverer konto oplysninger til køber, eller man "afhenter" lige når man kommer forbi..
Så når folk lægger "deres bio", køb&salgsindlæg og svarer med information omkring deres private genstande, familie forhold, arbejde etc... så kan man altså virkelig få rigtig meget at vide hvis man vil vide det.
Det er faktum man skal leve med, eller tro ikke er sandt... er sikker på at bio præsentationerne her, medvirker til en del planlægninger og udsagnene om ens interesser og kvalitets bevidsthed også medvirker til særskilte søgninger på de personer.. det er desværre dagens realiteter, selvom folk forsøger at tro andet, eller beskytte sig mest muligt..
det er svært idag at komme uden om at være "anonym", vil man det, så bør man slet ikke bruge internettet..
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 09:54
RogueAgent skrev:
Jeg ved du spurgte lahan, men jeg kan da godt nævne et par grunde til at jeg ønsker at være anonym.
|
dette er ikke særlig anonymt..
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=65425&KW=&title=bluray-og-dvd-film-slges - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=65425&KW=&title=bluray-og-dvd-film-slges
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 09:57
pendec skrev:
RogueAgent skrev:
|
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=65425&KW=&title=bluray-og-dvd-film-slges - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=65425&KW=&title=bluray-og-dvd-film-slges
| Det kan du da godt have en pointe i - men jeg synes trods alt der er forskel på at udveksle nødvendige oplysninger via PM i forbindelse med en handel, og så skrive sit navn og adresse i en offentligt tilgængelig tråd.
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 10:13
pendec skrev:
MaXer skrev:
Måske keder du dig bare, måske missionerer du, måske er du en troll der bare vil prikke til folk, måske er du en listetyv der prøver at lokke adresser ud af folk. Jeg ved det ikke, jeg er også lige glad. Jeg tror du har set majoritetens holdning herinde; 'Ja vi er anonyme, vi har vores grunde til at være det'. |
Måske vil sådan et indlæg som dette ikke være det bedste næste gang du vil sælge, for det er ikke særligt anonymt. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=75770&KW=&title=s-ny-cloudy-with-a-chance-of-meatballs-bd-dvd - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=75770&KW=&title=s-ny-cloudy-with-a-chance-of-meatballs-bd-dvd faktum er jo at de fleste sætter retur addresse på forsendelse, og yderligere udleverer konto oplysninger til køber, eller man "afhenter" lige når man kommer forbi.. |
RogueAgent skrev:
pendec skrev:
RogueAgent skrev:
|
| Det kan du da godt have en pointe i - men jeg synes trods alt der er forskel på at udveksle nødvendige oplysninger via PM i forbindelse med en handel, og så skrive sit navn og adresse i en offentligt tilgængelig tråd.
|
Enig. Når jeg sender noget som jeg har solgt, så skriver jeg som regel afsender på, ja. Men i den forbindelse har jeg jo på en eller anden måde fået noget info på den person jeg er i kontakt med, f.eks. deres adresse eller bankoplysninger. Altså slynger jeg ikke bare min personlige info ud i luften til alle der vil have den, og jeg vil kunne få fat i personen hvis der sker noget. ------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX Tæller nu film i K!
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 10:26
RogueAgent skrev:
Breddam skrev:
1) Jeg har listet en del af mit grej i min signatur. Noget af det er noget gammelt bras, men noget af det er også sjældent og/eller dyrt, og jeg ville være ret ked af hvis jeg fik "uventet besøg" fordi nogen havde set mit navn og adresse på denne site, ved siden af en liste over hvad de kan hente hjemme hos mig. | Ja, det har været fremført før, og det er sikkert en vigtig bevæggrund for flere, men jeg tror dog ikke, at tyveknægte læser disse indlæg i nogen væsentlig udstrækning. Hvis de gør, så er det vel ikke grund til at gå målrettet mod den enkelte. Personligt har jeg det sådan, at mit udstyr vil kunne erstattes via forsikringen. Det er langt værre med personlige ting som arvestykker.
RogueAgent skrev:
Jeg mener iøvrigt at andre brugere kan bruge min grejliste til væsentligt mere end mit navn og adresse, bl.a. fordi man så kan få en ide om hvilke forudsætninger jeg har for f.eks. at udtale mig om fladskærme, projektorer eller lignende.
ikke-eksisterende) person i den anden ende af landet du nævner..? Der er mange måder at være anonym på. | Rigtigt! Men er det hele så ikke bare en illusion? Det er det jo ikke i min optik, og jeg forsøger at debattere det. (Mere eller mindre skarpt (Kluntet vil nogle nok mene ))
RogueAgent skrev:
Medmindre dette forums medlemmer i samlet flok går hjem og banker på
din dør og inviterer os selv på kaffe kan vi jo ikke stole mere på dine
oplysninger, end du åbenbart synes du kan på andres anonymitet.
3) Jeg arbejder med DVD og blu-ray produktion for et filmselskab. I dette forum udtaler jeg mig alene som privatperson - og deltager primært i tråde om hardware, snarere end software. Men hvis talen går på ting der har berøring med mit arbejde - og det kan jo ske i et forum som dette - ville jeg være ked af hvis noget jeg har skrevet kom tilbage og "bed mig i halen", fordi jeg eventuelt har udtrykt en holdning der ikke er i tråd med firmaets politik, eller måske kommet til at nævne en intern oplysning som egentlig ikke skulle have været offentlig. Det er selvfølgelig ikke noget jeg tilstræber, men det kan nogen gange være svært at forudse hvad andre kan risikere at få ondt af.
| Det argument kan jeg godt forholde mig til. En væsentlig grund, som jeg ikke kunne drømme om at beklikke.
Venligst Søren
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 10:38
hele problematikken er,
vi tror vi kender dem vi sender informationer til , og en blind tillid skabes til dem som man skriver og udveksler detajler med herinde..
Tror bare selv, at de somme tider kan være negativt, og det er nok ikke en salgs annonce på 3 dvd'r som man tænker på når ens lejlighed er rippet.
jeg mener ikke vi skal mistro til personer vi udveksler info'n med eller sælger til i forum's.
Der bør dog altid eksistere en skepsis omkring indlæg og købere/sælger..
Ved slet ikke hvor mange som idag skriver herinde som står ved at de også har haft indbrud og at dette måske kunne associeres med samtaler på et forum.. Samtalen kan jo være gammel?
Det er ihvertfald sikkert dette, og så muligheden for at måske kunne udbasunere lidt meninger som man normalt ikke ville gøre med ens kollega'r eller personer i ens omgangskreds. Der er ihvertfald sådanne tilfælde.
men folk proklamerer anonymitet, og alligevel går det desværre ikke helt sådan for dem, de glemmer hurtigt deres ønske om anonymitet.
|
Skrevet af: Halsted
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 10:46
Hej Søren,
Jeg må indrømme at jeg hellere ikke forstår din holdning. Jer læser med stor interesse mange indlæg her på recordere af kompetente brugere. Det er for mig indlæggets _karakter_ og nuancering der fanger min interesse. Indlæg fra brugere der kun vil kaste med mudder interesserer mig ikke.
Alt imens er jeg fløjtende ligeglad med om brugeren er anonym eller giver sin identitet til kende. Som altid er et internet information ustruktureret og dette forum er ligesom Wikipedia ikke en "troværdig" kilde som man kan referere til. Alle brugere skal IMO derfor tage indholdet med et gran salt. Det er et forum om AV udstyr, intet andet, anonymitet eller ej, det betyder så uendeligt lidt.
/Halsted
|
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 10:47
jeg vil aldrig være anonym i et salg.. men personligt har jeg da flere grunde til min anonymitet.
Nu er jeg da ikke den med dyrest udstyr men ja som tidligere nævnt.
1. Jeg vil ikke have folk kan se mit setup og vide hvor jeg bor.. JA forbrydere scouter løs for at finde værdifuldt gods hos folk, og steder som disse er fantastiske til netop det.
2. Jeg har et aktivt arbejdsliv, hvor jeg besidder en stilling med et vist ansvar, slapper af på forummer i fritiden, for især at lære noget nyt, men jeg behøver da ikke at min chef kan lave en google søgning og se 200 tråder der har noget med mit navn at gøre. og alt kan jo misforståes, at jeg poster noget kl 11 betyder ikke at jeg ikke arbejder, ej heller ikke at det lige var den dag jeg sad 10 timer i weekenden pga. et issue.
dog kan jeg se en søgning på mit alias også rammer mange steder som jeg intet har med at gøre.
Men derfor.
Men gemmer mig da ikke under et særdeles ugennemskueligt Alias, kunne da kalde mig et eller andet stupidt.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 10:50
Breddam skrev:
RogueAgent skrev:
Breddam skrev:
1) Jeg har listet en del af mit grej i min signatur. Noget af det er noget gammelt bras, men noget af det er også sjældent og/eller dyrt, og jeg ville være ret ked af hvis jeg fik "uventet besøg" fordi nogen havde set mit navn og adresse på denne site, ved siden af en liste over hvad de kan hente hjemme hos mig. | Ja, det har været fremført før, og det er sikkert en vigtig bevæggrund for flere, men jeg tror dog ikke, at tyveknægte læser disse indlæg i nogen væsentlig udstrækning. Hvis de gør, så er det vel ikke grund til at gå målrettet mod den enkelte. Personligt har jeg det sådan, at mit udstyr vil kunne erstattes via forsikringen. Det er langt værre med personlige ting som arvestykker. | Well, hvis det var almindelig praksis at skrive navn adresse i dette forum, så ville det ikke tage meget mere end 8 sekunder at lave en googlesøgning på f.eks. "recorder.dk" og "B&O" og så få præsenteret en liste med navne og adresser på brugere der er værd at aflægge et besøg...
Breddam skrev:
RogueAgent skrev:
ikke-eksisterende) person i den anden ende af landet du nævner..? Der er mange måder at være anonym på. | Rigtigt! Men er det hele så ikke bare en illusion? Det er det jo ikke i min optik, og jeg forsøger at debattere det. (Mere eller mindre skarpt (Kluntet vil nogle nok mene )) | Well, om det er kluntet eller ej ved jeg ikke, men jeg er bare for det første uenig med dine oprindelige præmisser, nemlig at den primære grund til at man skulle vælge anonymitet er for bedre at kunne skrive ting man ikke ville stå ved in real life (jeg skriver dette, velvidende at man kan argumentere for at dette delvist indgår i mine egne grunde ) og at man bliver mere utroværdig ved ikke at skrive i eget navn (eller mere troværdig af at gøre det) - og for det andet ER det jo et eller sted en illusion, netop fordi man aldrig vil kunne skelne dem der skriver deres rigtige navn fra dem der bare skriver et tilfældigt navn de har slået op på Krak.dk
Som en anden skrev, så lærer man hurtigt i et forum som dette at sortere i de brugere der har brugbar viden, og dem der bare hælder vand ud af ørerne - og så længe det ikke forfalder til trolling og diverse tilsvining, så mener jeg at brugernes grad af troværdighed er noget de gør sig fortjent til gennem deres indlæg, og ikke i kraft af om de skriver i eget navn eller ej.
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 11:00
Mage til selvretfærdig klaphat skal man vist lede længe efter...
|
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 11:06
Jeg har stødt på den her slags ubrugelige debatter i mange fora. Og hver gang er der en eller anden karl smart gut, der med en bedrevidende og selvforherligende attitude prøver, at provokere omkring emnet anonymitet. Imo så er den slags topic PHV.
Jeg kan absolut ikke se nogen grund til oplyse min identitet på offentlige fora. Og jeg er dybest set også bedøvende ligeglad med andres.
Hvis jeg endelig vil, kan jeg jo bare indlede en dybere disput med en bruger vha. PB.
F.eks. i tilfælde hvor der evt. skal købes eller sælges ting med vedkommende.
Her kræver jeg så til gengæld udveksling af navne og tlf. numre + evt. email adresser - før end et salg blive aktuelt !
Ret beset så er jeg ikke her for at finde venner jeg kan el. skal stole på - men ene og alene for at få eller give hjælp til andre. Og desuden også for at udveksle erfaringer vedr. et specifikt emne.
Om den ene hedder det ene eller det andet, er jo bedøvende ligegyldigt. Og ret beset kan alle og enhver jo kalde sig, det de vil - og ingen aner, om det er det rigtige navn der oplyses.
Desuden står der ingen steder i regler og retningslinier, at der skal bruges ens rigtige navn som brugernavn. Så længere er denne - tåbelige gang ordævl - ikke.
Kom dog videre !!!!!!
Mvh. Roland
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet af: Stroyer
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 11:06
Breddam:
Tillad mig at vende den en smule om....
Lige præcis hvilken grund har du til at vælge _ikke_ at være anonym?
Jeg synes det er direkte "forkert" at blabre ud om lige præcis hvem man er, hvor man bor osv. Det kommer sq da ikke nogen ved med mindre det er ifbm. fx. et salg/køb.
Jeg fatter i det hele taget ikke at du overhovedet har oprettet denne tråd, da jeg ikke forstår hensigten.
Flere forsikringsselskaber er(lige til din orientering) begyndt at undersøge hvad folk har lagt af oplysninger om som sig selv/ fx. elektronisk udstyr, da det kan have en påvirkning på udbetalingen af en evt. erstatning.
/mvh
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 11:11
Breddam har startet en debat, som har fået flere af os til at reflektere over, hvorfor vi er anonyme, og som det fremgår, er der adskillige gode grunde til at være anonym på et forum som dette og ikke ret mange til ikke at være det.
Fair nok, fin debat, men lad os så komme videre.
/dreamz
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 11:15
RogueAgent skrev:
Som en anden skrev, så lærer man hurtigt i et forum som dette at sortere i de brugere der har brugbar viden, og dem der bare hælder vand ud af ørerne - og så længe det ikke forfalder til trolling og diverse tilsvining, så mener jeg at brugernes grad af troværdighed er noget de gør sig fortjent til gennem deres indlæg, og ikke i kraft af om de skriver i eget navn eller ej.
|
Jeps, og det er naturligvis det vigtigste. Nogle gange tænker jeg bare på, hvem afsenderen er. Det er ikke altid så nemt at få et tydeligt billede - og godt det samme, som alle tydeligvis mener. Jeg bruger megen tid herinde, og det er måske bare et forsøg på at retfærdiggøre det som et mere 'ægte' fællesskab
Venligst Søren
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 11:15
dreamz skrev:
Breddam har startet en debat, som har fået flere af os til at reflektere over, hvorfor vi er anonyme, og som det fremgår, er der adskillige gode grunde til at være anonym på et forum som dette og ikke ret mange til ikke at være det.
Fair nok, fin debat, men lad os så komme videre.
/dreamz |
Jeps, lad os lukke den dér.
Venligst Søren
|
Skrevet af: bird
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:25
Ofte bruges MSN o.lign til direkte kommunikation mellem debatører. Her fjernes det anonyme.
Jeg kan virkelig ikke se nogen som helst grund til at jeg skal oplyse mit navn, alder, bopæl på et forum.
Det er et meget uigennemtænkt indlæg og det har mange af de øvrige debatører redegjort for.
|
Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 13:34
Jeg synes det kunne være meget smart med personoplysninger. Det kunne jeg godt have brugt nogle af de gange jeg har diskuteret med nogle personer herinde som bare skulle have dummeslag for deres udtalelser
Men seriøst, så er det slet ingen grund til at oplyse personlige oplysninger. Jeg er sq ligeglad med om jeg får rådgivning og hjælp fra Silas på 15år eller Henning på 55.
Jeg vil da meget hellere have oplysning om hvad der gør at personen mener som han gør (eks. ud fra fakta og ikke egne meninger). For nogle personer lukker så meget lort ud herinde og så kan det da gøre lige meget hvor gammel han er og hvor han bor. Det er da vigtigere at få oplysning fra ham hvorfor han mener som han gør.
------------- 7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
Skrevet af: RuzzFrog
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 14:18
Jeg må da også vedkende mig, at jeg har tænkt nogle gange at det kunne være rart med lidt mere viden om folk herinde. Spec. når man læser et indlæg hvor svaret bærer voldsomt præg af, at personen er sælger af det omdiskuteret emne..
Når det så er sagt, må jeg også tilslutte mig flertallet for anonymitet...
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 14:26
Stroyer skrev:
Breddam:
Tillad mig at vende den en smule om....
Lige præcis hvilken grund har du til at vælge _ikke_ at være anonym?
Jeg synes det er direkte "forkert" at blabre ud om lige præcis hvem man er, hvor man bor osv. Det kommer sq da ikke nogen ved med mindre det er ifbm. fx. et salg/køb.
Jeg fatter i det hele taget ikke at du overhovedet har oprettet denne tråd, da jeg ikke forstår hensigten.
Flere forsikringsselskaber er(lige til din orientering) begyndt at undersøge hvad folk har lagt af oplysninger om som sig selv/ fx. elektronisk udstyr, da det kan have en påvirkning på udbetalingen af en evt. erstatning.
/mvh
|
er helt enig og især din point med denne
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 16:32
Breddam skrev:
Jeps, og det er naturligvis det vigtigste. Nogle gange tænker jeg bare på, hvem afsenderen er. Det er ikke altid så nemt at få et tydeligt billede - og godt det samme, som alle tydeligvis mener. Jeg bruger megen tid herinde, og det er måske bare et forsøg på at retfærdiggøre det som et mere 'ægte' fællesskab
|
Jeg forstår godt både at det kan opleves som om at folk "gemmer" sig (hvilket de jo ret beset også gør, men med god grund), og også at det kan være frustrerende ikke at vide om man kommunikerer med en 13-årig eller en 53-årig, da det kan påvirke det svar man ville give. Men sådan er betingelserne nu engang, det er jo _netop_ en af de rigtigt GODE ting efter min mening, at man i et forum som udgangspunkt bliver vurderet fuldstændigt fordomsfrit, dvs. bedømt efter hvad man skriver og ikke hvem man er. Allerede når man ved om en person er fra Nordsjælland eller Nordjylland, begynder mange at danne sig nogle billeder af folks personlighed, som jo ikke nødvendigvis er rimelige. Jeg synes faktisk det er meget vigtigt for debatten netop IKKE nødvendigvis at vide hvem folk er. Jeg har f.eks. ført nogle ret intelligente debatter på relativt højt niveau med en 14-årig, hvor jeg overhovedet ikke tænkte på alderen før han skulle spørge mor om lov til at købe noget. Jeg synes da det ville være synd for en så intelligent sjæl at løbe mod en mur der hedder fordomme om teenagere, hver gang han skrev et indlæg. Når du så fratages muligheden for den "nemme", mere eller mindre fordomsfulde vurdering af de personer du debatterer med, så bliver du naturligvis nødt til at kigge lidt på en persons indlæg, hvis du vil danne dig et billede af personens baggrund for at komme med de indlæg han gør, og det kræver lidt mere arbejde - men det er netop dét der giver den åbne, fordomsfrie debat. Som branchemedlem er jeg naturligvis i en lidt anden situation end "almindelige" brugere, og kan ikke tillade mig at være anonym, men jeg ser det som gavnligt for debatten at andre er det.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 17:11
Well spoken, Otto.
Mvh. Roland
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 17:38
Jeg er først og fremmest her for at lære så meget som muligt, og give et godt tip når jeg synes at det er noget andre kan bruge. Desuden kan jeg godt lide at debattere og nogle gange også være lidt provokerende. Jeg er bedøvende ligeglad med om en bruger hedder Mikey Mouse eller Michael Mikkelsen, hvis jeg får den hjælp som jeg søger. Jeg er også ligeglad med hvor folk bor henne. Det kommer ikke mig ved.
Jeg synes at det er folks egen private sag hvad de vil fortælle omverdenen om dem selv. At kritisere folk for være anonyme i forum som dette, har jeg ingen forståelse overfor. Folk kan da gøre hvad de vil.
En bruger behøver da ikke være useriøs, bare fordi vedkommende ikke vil offentliggøre navn og adresse. Sikke dog en gang vås. Vi kan alle komme til at skrive noget tåbeligt... Nobody is perfect, men, dén der er godt nok langt ude.
------------- Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 18:10
RuzzFrog skrev:
Jeg må da også vedkende mig, at jeg har tænkt nogle gange at det kunne være rart med lidt mere viden om folk herinde. Spec. når man læser et indlæg hvor svaret bærer voldsomt præg af, at personen er sælger af det omdiskuteret emne..
|
Det er jo så også en anden situation, og rent faktisk SKAL man bekende kulør herinde, hvis man er branchemedlem, men mig bekendt har der været ganske få sager, hvor det har været et problem. I de snart mange år jeg har været medlem, kan jeg da kun svagt komme i tanke om et enkelt medlem, som groft misbrugte sin anonymitet.
Personligt ville jeg ikke røre et debatforum som denne med en ildtang, hvis det var et krav for alm. medlemmer at skulle oplyse navn, alder og bopæl,. Det må og skal være frivillig at oplyse, af grunde som allerede er fremført mange gange efterhånden.
------------- http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)
|
Skrevet af: KongKent
Skrevet den: 20-Februar-2010 kl. 10:46
Tråden kunne fint afsluttes efter Ottos velargumenterede og velformulerede indlæg.
Identiteten afsløres selvfølgelig i køb/salg-annoncerne, men her kan man også begrænse sig til at udgive de personfølsomme data (fulde navn, adresse, kontooplysninger m.v.) over de private beskeder og/eller e-mails. Ingen grund til at reklamere med hvor der står et anlæg til 50K.
------------- TV: LG 65" OLED B1 Receiver: Denon AVR-X2400H BD: Panasonic DMP-BD55 Front: Dali Evidence 870 Center: Dali C1000 Bag: Dali R1000 Sub: Dali SWA-15
|
Skrevet den: 21-Februar-2010 kl. 01:30
OK, jeg troede, at jeg lukkede denne efter flere navnkundige medlemmers vurdering åbenbart sørgelige tråd for et par indlæg siden ^_^ Jeg er af den opfattelse, at de fleste har reflekteret ud fra deres meget personlige, pekuniære behov. De har derfor afvist, at åbenhed er vigtigt, fordi de kunne blive bestjålet.
De har tilsyneladende(?) MANGE flere værdier end resten af befolkningen. De tror også på, at alle indbrud i private hjem er planlagte, villede handlinger og ikke et udslag af, at et en tilfældig narkoman skal have finansieriet sine stoffer og derfor tager fat på det næste nemme område med nemme boliger og nemt læste vaner. OK, jeg siger ikke, at det er forkert....
AV Precision skrev:
Breddam skrev:
Jeps, og det er naturligvis det vigtigste. Nogle gange tænker jeg bare på, hvem afsenderen er. Det er ikke altid så nemt at få et tydeligt billede - og godt det samme, som alle tydeligvis mener. Jeg bruger megen tid herinde, og det er måske bare et forsøg på at retfærdiggøre det som et mere 'ægte' fællesskab LOL
|
Jeg forstår godt både at det kan opleves som om at folk "gemmer" sig (hvilket de jo ret beset også gør, men med god grund) | Ja, nogle gange er grundene gode set i den enkeltes optik, fordi man tror, at man har flere værdier end naboen - uhhh var det virkelig (2)50.000 kr - snak med din assurandør om dit forsikringsbehov!!! Det her er sgu da latterlige summer! Det er jo ikke engang let omsættelige mærker som B&O. Sælg lige en 5090 eller en KRP til en hæler... Øhm, det B&O-mærke kender jeg ikke....
AV Precision skrev:
, og også at det kan være frustrerende ikke at vide om man kommunikerer med en 13-årig eller en 53-årig, da det kan påvirke det svar man ville give. Men sådan er betingelserne nu engang, det er jo _netop_ en af de rigtigt GODE ting efter min mening, at man i et forum som udgangspunkt bliver vurderet fuldstændigt fordomsfrit, dvs. bedømt efter hvad man skriver og ikke hvem man er. | Det giver sig selv i min verden, og det behøver jo ikke at fremhæves som noget særligt.
AV Precision skrev:
Allerede når man ved om en person er fra Nordsjælland eller Nordjylland, begynder mange at danne sig nogle billeder af folks personlighed, som jo ikke nødvendigvis er rimelige. Jeg synes faktisk det er meget vigtigt for debatten netop IKKE nødvendigvis at vide hvem folk er. | OK, jeg ser, at du(edit: IKKE) lader dig farve af, hvilken baggrund indlægsholderen har. Jeg lader mig berige af den.
AV Precision skrev:
Når du så fratages muligheden for den "nemme", mere eller mindre fordomsfulde vurdering af de personer du debatterer med, så bliver du naturligvis nødt til at kigge lidt på en persons indlæg, hvis du vil danne dig et billede af personens baggrund for at komme med de indlæg han gør, og det kræver lidt mere arbejde - men det er netop dét der giver den åbne, fordomsfrie debat. | Den person, som du vil rådgive, er i en situation, som du ganske givet vil tage udgangspunkt i. Det foregående citat indikerer, at du vil udelade noget?
AV Precision skrev:
Som branchemedlem er jeg naturligvis i en lidt anden situation end "almindelige" brugere, og kan ikke tillade mig at være anonym, men jeg ser det som gavnligt for debatten at andre er det.
|
Simon R. skrev:
Mage til selvretfærdig klaphat skal man vist lede længe efter... | Sådan et udsagn er jo meget givende for denne debat (!?) Det er i hvert fald vand på min mølle! Simon R. har her en gratis omgang. Den har ingen konsekvens for ham som person, og han bidrager ikke med noget, mens han tværtimod forringer debatten og faktisk forsøger at få mig med på flame-wrangle-vognen, hvis jeg da skulle retfærdiggøre min ret til at debattere. (Jeg har skrevet til ham personligt, men han vil ikke kommentere.) Han - i sin trygge anonymitet - behøver IKKE at føle noget socialt ansvar, for han er ikke RIGTIGT en del af vores 'klub'.
Det er her er mine fattige ord, som sikkert ikke slår til, men jeg har sgu et problem med, at vi bare er åh så anonyme.
Jeg er mig! Hvad jeg laver, står jeg til regnskab for! Det gør jeg på nettet såvel som irl! Så skider jeg sgu på hvilken kanal eller hvilket medie, der er i spil!
Simon R og andre står så og råber fra kanten - i flokken. Deres udsagn står de jo ikke ved.
Hvis de vil tages alvorlig, må de sgu tone rent flag! j2c Venligst Søren
|
Skrevet den: 21-Februar-2010 kl. 03:03
Din nedladendende måde at debattere på, bidrager ikke med noget som helst positivt ?
Udover at du er utrolig selvglad og bedrevidende, at høre på ! Så har du ikke meget tilovers for andre personer, der ikke lige følger dit indsnævrede kodeks !
"Jeg er mig" (og det er jeg stolt af) - og alle andre er "åh så sølle" - dem ude på kanten.
Magen til selvforherligelse og nedladende egoistisk tilgang til andre mennesker, skal man da lede længe efter.
Hyg du dig i din lille egoistiske cirkel - med dit rene "flag"
Vi andre med de beskidte - nøjes så med, at råbe - fra kanten af !
Holy Moses - hvem er det lige, der skal tages alvorligt ???
/Roland
|
Skrevet den: 21-Februar-2010 kl. 09:56
Breddam skrev:
Jeg er af den opfattelse, at de fleste har reflekteret ud fra deres meget personlige, pekuniære behov. De har derfor afvist, at åbenhed er vigtigt, fordi de kunne blive bestjålet.
De har tilsyneladende(?) MANGE flere værdier end resten af befolkningen. De tror også på, at alle indbrud i private hjem er planlagte, villede handlinger og ikke et udslag af, at et en tilfældig narkoman skal have finansieriet sine stoffer og derfor tager fat på det næste nemme område med nemme boliger og nemt læste vaner. | Jeg har ikke set nogen i denne tråd hævde at de har MANGE flere værdier end resten af befolkningen. Men der er kæmpe forskel på at have værdier i sit hus og gå stille med dørene, og have værdier i sit hus, og gøre åbent og offentligt opmærksom på det i et debatforum. Der er heller ingen der påstår at alle indbrud er planlagte, eller at nogen indbrud ikke begåes af narkomaner der går efter en tilfældig chance.
Men at det ene skulle udelukke det andet synes jeg er en meget sort/hvid måde at se på tingene. Der er allerede blevet hentydet til det tidligere i tråden, men det er et faktum, at da ejendomsmæglere begyndte at bruge billeder på nettet til at reklamere for huse til salg, da var der en umiddelbart målbar stigning af indbrud, som direkte kunne tilskrives huse der var kommet til salg, med billeder af hvad de havde af værdier. Netop af denne grund fraråder de fleste ejendomsmæglere i dag at salgsfotos tages fra vinkler der viser dyre stereoanlæg, fladskærme, designermøbler osv.
Rent bortset fra det, så vil jeg gerne høre din kommentar til denne artikel:
http://ekstrabladet.dk/kup/rejser/article1185063.ece - http://ekstrabladet.dk/kup/rejser/article1185063.ece
her er godtnok tale om en lidt anden indgangsvinkel omkring hvad man skal passe på med på nettet - men den understreger at det ikke kun er deltagerne i denne debat, men eksempelvis også forsikringsselskaberne der er obs på at nogen indbrudstyve altså også har fået PC med internetadgang.
Breddam skrev:
OK, jeg siger ikke, at det er forkert.... |
Hvad er så problemet?
Breddam skrev:
Ja, nogle gange er grundene gode set i den enkeltes optik, fordi man tror, at man har flere værdier end naboen - uhhh var det virkelig (2)50.000 kr - snak med din assurandør om dit forsikringsbehov!!! Det her er sgu da latterlige summer! Det er jo ikke engang let omsættelige mærker som B&O. Sælg lige en 5090 eller en KRP til en hæler... Øhm, det B&O-mærke kender jeg ikke.... |
Hvis mine begrundelser ikke skulle ses ud fra min egen optik, hvis optik skulle de så ses ud fra? Hvad angår den monetære værdi af de ting man har stående, så tror jeg de færreste ville veje forskellen mellem om den fladskærm de fik stjålet havde kostet 4000 eller 40.000 kr. i forhold til hvor dybt ubehageligt det er at have indbrud (har prøvet det 3 gange), og det handler mere om tanken om at fremmede mennesker har rodet rundt i ens hus, end hvorvidt man får dækket det ene eller det andet af forsikringen. Og helt ærligt - jeg vægter mit behov for at undgå at indbyde til indbrud væsentligt højere end dit behov for at kende mit navn og adresse før du vil tage mine indlæg alvorligt.
Breddam skrev:
AV Precision skrev:
, og også at det kan være frustrerende ikke at vide om man kommunikerer med en 13-årig eller en 53-årig, da det kan påvirke det svar man ville give. Men sådan er betingelserne nu engang, det er jo _netop_ en af de rigtigt GODE ting efter min mening, at man i et forum som udgangspunkt bliver vurderet fuldstændigt fordomsfrit, dvs. bedømt efter hvad man skriver og ikke hvem man er. | Det giver sig selv i min verden, og det behøver jo ikke at fremhæves som noget særligt. |
Jamen det er da fint for dig at du kan være så fordomsfri - det må jeg dog erkende jeg har lidt svært ved at tage for gode varer, da jeg mener at du i denne tråd har udvist en ret høj grad af fordumsfuldhed over debattørernes ønske om anonymitet
Breddam skrev:
AV Precision skrev:
Allerede når man ved om en person er fra Nordsjælland eller Nordjylland, begynder mange at danne sig nogle billeder af folks personlighed, som jo ikke nødvendigvis er rimelige. Jeg synes faktisk det er meget vigtigt for debatten netop IKKE nødvendigvis at vide hvem folk er. | OK, jeg ser, at du(edit: IKKE) lader dig farve af, hvilken baggrund indlægsholderen har. Jeg lader mig berige af den. |
Hvad består den berigelse helt præcist i, udover en illusion om at du kender det rigtige navn og adresse på en (ukendt) person som du debatterer med?
Breddam skrev:
AV Precision skrev:
Når du så fratages muligheden for den "nemme", mere eller mindre fordomsfulde vurdering af de personer du debatterer med, så bliver du naturligvis nødt til at kigge lidt på en persons indlæg, hvis du vil danne dig et billede af personens baggrund for at komme med de indlæg han gør, og det kræver lidt mere arbejde - men det er netop dét der giver den åbne, fordomsfrie debat. | Den person, som du vil rådgive, er i en situation, som du ganske givet vil tage udgangspunkt i. Det foregående citat indikerer, at du vil udelade noget? |
Det må du meget gerne uddybe. Otto argumenterer netop for at de fordomme der kan dannes af at man f.eks. ved om den man "taler" med f.eks. er mindreårig eller bor et bestemt sted i landet får sværere ved at blive dannet når man ikke har disse informationer. Hvad er det du tror dette skulle resultere i udeladelsen af? Det må være op til den person som (f.eks.) Otto debatterer med at dele de oplysninger han mener er relevante for debatten (eller en evt. rådgivning). Har jeg eksempelvis behov for rådgivning om hvilket lærred jeg skal købe til min projektor, så vil han langt bedre kunne hjælpe mig ved at jeg fortæller ham hvilken projekter jeg bruger, end ved at jeg fortæller ham hvor i landet jeg bor. Jeg kan give et personligt eksempel på den form for fordomme Otto argumenterer for kan opstå: I en anden sammenhæng på et andet forum deltog jeg for nylig i en temmelig følelsesladet debat om et stærkt politisk emne, og her blev det faktum at jeg bor i en lille jysk landsby med under 1000 indbyggere på et tidspunkt brugt til at latterliggøre mine indlæg, da jeg tilsyneladende umuligt kunne have valid førstehåndskendskab til emnet når jeg boede hvor jeg gjorde. Min meddebattør kendte kun navnet på den by jeg bor i, men ud fra det dannede han sig en (forkert) opfattelse af min baggrund og forudsætninger for at deltage i debatten.
Breddam skrev:
Simon R. skrev:
Mage til selvretfærdig klaphat skal man vist lede længe efter... | Sådan et udsagn er jo meget givende for denne debat (!?) Det er i hvert fald vand på min mølle! Simon R. har her en gratis omgang. Den har ingen konsekvens for ham som person, og han bidrager ikke med noget, mens han tværtimod forringer debatten og faktisk forsøger at få mig med på flame-wrangle-vognen, hvis jeg da skulle retfærdiggøre min ret til at debattere. (Jeg har skrevet til ham personligt, men han vil ikke kommentere.) Han - i sin trygge anonymitet - behøver IKKE at føle noget socialt ansvar, for han er ikke RIGTIGT en del af vores 'klub'.
Det er her er mine fattige ord, som sikkert ikke slår til, men jeg har sgu et problem med, at vi bare er åh så anonyme.
Jeg er mig! Hvad jeg laver, står jeg til regnskab for! Det gør jeg på nettet såvel som irl! Så skider jeg sgu på hvilken kanal eller hvilket medie, der er i spil!
Simon R og andre står så og råber fra kanten - i flokken. Deres udsagn står de jo ikke ved.
Hvis de vil tages alvorlig, må de sgu tone rent flag!
|
At der er nogen der vælger en mindre... nuanceret debatform end andre kan jeg ikke se skulle løses af at man angiver navn og adresse. Hvis folk har lyst til at "råbe fra kanten" som du siger, så er der intet der forhindrer dem i at gøre det under et falsk navn. Og hvad har du så opnået - du ved STADIG ikke hvem du debatterer med. Læserbreve i f.eks. EB og BT skal være forsynet med navn og adresse på afsenderen - men der har været eksempler på breve som har været på kanten af injurie eller racismeparagrafferne, hvor det viste sig at afsenderne havde brugt falske navne. Medmindre man vitterlig er en offentlig person (evt. i så bred betydning af det omfatter branchemedlemmer i dette forum), så er den form for åbenhed du efterlyser i bedste fald en illusion og i værste fald en kilde til problemer.
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 21-Februar-2010 kl. 10:17
Breddam skrev:
Venligst Søren
|
det vil sige når du handler i Neto fona osv. Alså hvergang du får en rådgivning, skal du kende pensonens navn og ardresse.
ellers er den rådgivning du får ikke troværdig. omvendt kan man sige du får en bedre rådgivning, når du ved hvor en person bor.
Det kan jeg alså ikke se holder nogen steder. Hvis du så får en dårlig rådgivning vil du så opsøge manden.
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 21-Februar-2010 kl. 11:59
Breddam, jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan du forholder dig til at folk jo bare kan bruge falske navne og adresser. Hvad forhindrer mig i på et andet forum at bruge dit navn og adresse (som du jo har oplyst i første post) og så bare begynde at svine folk til?
Jeg kunne også skrive herinde at jeg hedder Alexander von der Hafen-Schafen og så opdigte en fiktiv adresse (eller igen, bruge den du har oplyst), men hvordan hjælper det på debatten?
Jeg bevæger mig væsentligt mere rundt i HTPC-forummet end de andre dele, og derinde roamer en bruger ved navn Patriarken. Han er en af dem som nok ved allermest om emnet, og i de fleste tilfælde er villig til at hjælpe med spørgsmål og deltager meget aktivt i debatten om HTCP-relaterede emner. Han har ikke oplyst sit navn, og han bor åbenbart i "The Vatican City State" (sjovt at han så hygger sig på et dansk internetforum, men det kan jo være han er udvandret?). Jeg har aldrig nogensinde før dette været inde og kigge på hans profil, for jeg har aldrig haft behov for at vide mere om ham. Man skal ikke læse mange af hans indlæg før man finder ud af at han kan sit stof til fingerspidserne, at han er meget aktiv (ikke lige i øjeblikket dog) og at han til tider godt kan blive lidt små-grumpy og kort for hovedet hvis folk stiller spørgsmål som allerede er besvaret 1 milliard gange i forummet. Hvorfor skal jeg vide hvor han bor og hvad han hedder? Hvis vi endeligt skal snakke (imo) ligegyldige facts, så synes jeg da det er mere spændende at kende hans postcount og hvor længe han har været medlem. Ikke fordi høj postcount = god, fornuftig debattør der har en masse viden (jo længere tråden kører, bliver jeg mere og mere af den mening at du måske undtagelsen der bekræfter reglen), men fordi det siger da væsentligt mere om han er aktiv på forummet og om han deltager i debatten.
Nu har jeg desuden været inde og rette i min profil. Jeg ændrede mit navn fra "JOnas" til "Jonas" og jeg har skrevet at jeg er en mand. På en skala fra 1 til 10, hvor troværdig er jeg så nu? 2-3? Hvor meget skal jeg skrive om mig selv for at komme op på 7? Du kommer folk ind i en masse små kasser og danner dig et forudindtaget indtryk af hvor "gode" de er at have i forummet, ud fra deres specifikationer (navn, adresse mm.). Hvis der er noget jeg har lært på dette forum, så er det netop at man ikke skal skue hunden på hårene eller et tv på dets specifikationer. Det er jo almindeligt kendt at mange producenter er lidt kreative med deres opgivelser af fx. kontrast og opdateringshastighed (eller ihvertfald har været det tidligere), så derfor har jeg lært at se bort fra dette salgsgas og forholde mig til hvordan jeg oplever skærmen eller hvordan anmeldere som jeg har respekt for bedømmer tv'et.
xcardman skrev:
Breddam skrev:
Venligst Søren
|
det vil sige når du handler i Neto fona osv. Alså hvergang du får en rådgivning, skal du kende pensonens navn og ardresse.
ellers er den rådgivning du får ikke troværdig. omvendt kan man sige du får en bedre rådgivning, når du ved hvor en person bor.
Det kan jeg alså ikke se holder nogen steder. Hvis du så får en dårlig rådgivning vil du så opsøge manden.
|
Jeg havde slet ikke set den drejet på den måde, men det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-Februar-2010 kl. 17:29
AV Precision skrev:
Jeg forstår godt både at det kan opleves som om at folk "gemmer" sig (hvilket de jo ret beset også gør, men med god grund), og også at det kan være frustrerende ikke at vide om man kommunikerer med en 13-årig eller en 53-årig, da det kan påvirke det svar man ville give. |
Netop alder synes jeg kunne være rart at vide, for en på 13 kommunikerer altså meget anderledes end en på 53, og det der er en naturlig dagligdags formulering for den ene kan være en provokation for den anden.
Det gør det heller ikke nemmere at en del ord efterhånden kan betyde det modsatte afhængig af alderen.
|
Skrevet den: 22-Februar-2010 kl. 10:31
lunddal skrev:
AV Precision skrev:
Jeg forstår godt både at det kan opleves som om at folk "gemmer" sig (hvilket de jo ret beset også gør, men med god grund), og også at det kan være frustrerende ikke at vide om man kommunikerer med en 13-årig eller en 53-årig, da det kan påvirke det svar man ville give. |
Netop alder synes jeg kunne være rart at vide, for en på 13 kommunikerer altså meget anderledes end en på 53, og det der er en naturlig dagligdags formulering for den ene kan være en provokation for den anden.
Det gør det heller ikke nemmere at en del ord efterhånden kan betyde det modsatte afhængig af alderen. | Jeg synes det kunne være mere interssant hvis folk skrev hvilke udstyr de havde. Ofte udtaler folk sig om udstyr de intet kender til. iPad tråden var et godt eksempel på hvordan eksperterne fik luftet deres fordomme om Apple, sjovt nok var der mange der realt intet kendte til realiteterne, men byggede deres udsagt på gamle fordomme.
|
Skrevet den: 22-Februar-2010 kl. 10:55
lahan skrev:
lunddal skrev:
AV Precision skrev:
Det gør det heller ikke nemmere at en del ord efterhånden kan betyde det modsatte afhængig af alderen. | Jeg synes det kunne være mere interssant hvis folk skrev hvilke udstyr de havde. Ofte udtaler folk sig om udstyr de intet kender til. iPad tråden var et godt eksempel på hvordan eksperterne fik luftet deres fordomme om Apple, sjovt nok var der mange der realt intet kendte til realiteterne, men byggede deres udsagt på gamle fordomme.
|
Skal man så skrive alt det udstyr man har haft gennem tiden eller? Det kunne jo tænkes at nogen har haft eksempelvis et Apple produkt men ikke mere. Kan altså ikke se det skulle gavne specielt meget.
------------- http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)
|
Skrevet den: 22-Februar-2010 kl. 11:06
mufcdk1974 skrev:
lahan skrev:
lunddal skrev:
AV Precision skrev:
|
Skal man så skrive alt det udstyr man har haft gennem tiden eller? Det kunne jo tænkes at nogen har haft eksempelvis et Apple produkt men ikke mere. Kan altså ikke se det skulle gavne specielt meget.
| Nej selvfølgeligt skal man ikke det. Men jeg vil hellere høre på folks erfaringer fremfor dem som gætter. B&0 trådene er også de rene fordomme tråde.
|
Skrevet den: 22-Februar-2010 kl. 11:08
Denne tråd vil åbenbart ikke dø, men det viser jo, på en eller anden måde, at diskussionen er relevant nok. På et netforum kan jeg kun se nødvendigheden af at kende folks rigtige identitet i to tilfælde: ved køb/salg og dating! I et forum som dette mener jeg faktisk, det er en fordel at folk er anonyme, fordi man derved ikke lader sig påvirke af eventuelle fordomme; det være siger alder, race, uddannelse, udseende, seksuel orientering og hvad ved jeg. Og hvis en bruger kan hjælpe mig med et konkret problem eller på anden måde give mig gode råd, måtte vedkommende for min skyld gerne være Johnny Hansen fra Greve eller Abdul Pedersen fra Nørrebro.
/dreamz
|
Skrevet den: 22-Februar-2010 kl. 11:21
lahan skrev:
Nej selvfølgeligt skal man ikke det. Men jeg vil hellere høre på folks erfaringer fremfor dem som gætter. B&0 trådene er også de rene fordomme tråde.
|
Helt enig, men at skrive sit udstyr løser jo ikke dette problem.
Personligt skriver jeg ikke mit udstyr, primært fordi jeg er for doven til at holde det opdateret, og sekundært fordi det dybest set ikke kommer andre ved, hvad jeg bruger mine penge til, men også pga fordomme. Jeg har i mange LCD vs Plasma tråde set kommentarer som, "du ejer jo et Plasma tv så du kan ikke være objektiv" o.lign kommentarer.
|
Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 24-Februar-2010 kl. 02:22
De ja vu.
Jeg kunne skrive flere sider til svarene, men jeg skal nok spare alle for en opsummering af de allererede fornuftige indlæg. Forhåbentligt har disse indlæg fået nogle til at åbne øjnene m.h.t. privatlivets fred.
Anonymitet er en ting - en anden er at stå ved hvad man skriver
Edit: stavefejl (kan man ikke snart få et keyboard med stavekontrol )
|
|