Print side | Luk vindue

pixelering

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=7620
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 02:17

Emne: pixelering
Skrevet af: kimse
Emne: pixelering
Skrevet den: 12-November-2005 kl. 21:44
nybegynder spørgsmål,hvad kommer piellering af?.jeg har tilsluttet min denon DENON 1920 til mit amitec 50" plasma hdtv, med hdmikabel og jeg får stadig engang imellem pixelering på billedet , jeg troede at når man brugte hdmi så var man ude over dette problem,jeg er godt klar over plamaet måske ikke er det bedste men det er en præmie.er det tvet der er noget galt med eventuelt en fejl?

Svar:
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 12-November-2005 kl. 23:03

Hej Kimse,

Pixelering kommer af, at MPEG komprimeret billede fra DVD og satellit-TV m.m. består af firkanter, hvis indhold genbruges og kun udskiftes efter behov. Gøres det udfra data nok opdager du intet, er der ikke data nok ses det i hurtige scener og i detaljer. Er der færre data endnu, bliver det hele ret kantet, de små kvadrater vokser i størrelse og HDMI kan ikke hjælpe, da det "bare" er en type tilslutning, en moderne, digital SCART-afløser.

Så en for lav bitrate, en dårlig komprimering og en stor, afslørende skærm er alle dele af svaret. Apparaterne fejler næppe noget, det er materialet, de gengiver, der ikke er perfekt.

Prøv at se denne smiley:  Fin, ikke?

Nu blæser jeg den op:  Samme smiley, men nu pixelerer den synligt.

Mange afspillere og recordere, måske også dit TV kan bløde det op v.h.a. blokstøjsreduktion, men det er nok mere sminke end "hul igennem". 

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Print side | Luk vindue