Print side | Luk vindue

LG 42PX5 og PX4 indstillinger

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=7623
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 14:51

Emne: LG 42PX5 og PX4 indstillinger
Skrevet af: Lars
Emne: LG 42PX5 og PX4 indstillinger
Skrevet den: 13-November-2005 kl. 14:02

Hej Alle

Jeg har haft lejlighed til at afprøve både LG42PX4 (standard plasma) og PX5 (HD plasma) og har arbejdet på at optimere indstillingerne så billedet blev bedst muligt.

Jeg tror det er noget man aldrig bliver _helt_ færdig med  men her er ihvertfald lidt som andre ejere af disse TV kan eksperimentere med.

LG reklamerer i salgs-materialet med deres XD teknologi. Det er en slags kunstig kontrast forøgelse, men som jeg ser det har den flere ulemper:

• XD giver en unaturlig form for kontrast
  • XD giver mere støj i billedet
  • Apparatet mangler ikke kontrast

Mit råd: Slå XD fra.

Modellerne har en række indbyggede faste indstillinger man kan vælge. Der er naturlig, dymanisk osv. Mit råd er at lave din helt egen indstilling af lys, kontrast, farve og skarhed. Det giver det mest naturtro resultat.

Ovenfor ses hvilke værdier jeg for tiden kører med på almindelig TV kiggeri. Dette på en PX5.

Da PX4 har mere kontrast i billedet bør denne stå lavere på det apparat. Måske 40 i kontrast på en PX4.

Farve er en af de indstillinger der skal skrues langt ned, i forhold til at "middel" er 50. Men fabrikanterne har en mærkelig opfattelse af at jo flere farver jo bedre sælger det i butikkerne. Måske, men det er ihvertfald ikke naturligt, så skru godt ned for farverne.

Skarphed er også for høj fra fabrikken. Billedet skal være mere blødt, og som en side-gevinst så mindskes støjen i billedet. Jeg har skarphed på ca. 35.

Inde under "Skærm" menuen, under "Skærm NR" (støj reduktion) gemmer sig 2 generelle indstillinger for støj-reduktion. 3D NR har jeg til 1, og MPEG NR til 0.

=============================

En lille fælde, når man begynder at arbejde med egne indstillinger, er at TV'et har forskellige indstillinger for TV, AV1, AV2 osv. Dette er ret smart, da det jo ikke nødvendigvis er samme indstillinger som er gode til TV som til DVD. Men det betyder at man skal justere indstillingerne flere steder.

Så vælg AV1, og gå ind i menuen igen.

Slå XD fra igen, og juster de andre niveauer. Jeg syntes DVD sagtens kan bære en lidt højere skarphed, og min DVD-afspiller lidt mere lys. Dette kan dog variere fra DVD-afspiller til DVD-afspiller, men her er mine indstillinger for AV1:

Og som nævnt:  XD off

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Svar:
Skrevet af: Bics
Skrevet den: 10-Januar-2006 kl. 13:57

Hej Lars (og jer andre),

har du brugt nogle specielle "burn-in" indstillinger de første 200 timer eller noget i den stil (for at minimere risikoen for burn-in)?

Skrevet den: 10-Januar-2006 kl. 15:19

Hej Bics

Næh, men som led i de indstillinger som er nævnt ovenfor er kontrasten skruet ned.

Har leget med "orbiter" funktionen, som automatisk flytter billedet rundt på skærmen med mellemrum (bitte små næsten usynlige ryk). Men det generede mig

Jeg efterlader dog aldrig skærmen med samme billede (eller tekst-tv) - når jeg går fra den.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Bics
Skrevet den: 10-Januar-2006 kl. 15:27

Ja sådan er det vel tit, hvis man ved det er der, så ser man det

Jeg går ud fra at du ikke har haft problemer med burn-in af f.eks. TV-logoer ved normalt TV-brug så?

Skrevet af: FnkyFrank
Skrevet den: 10-Januar-2006 kl. 15:34

Hej.

Jeg har heller ikek haft nogen problemer med burnin.

Dog har jeg måske et andet problem.

Når tv'et er slukket kan det have en højfrekvent tone. Jeg har ikke specielt følsomme ører, så jeg ved ikke om det er noget andre vil se som et problem.

Nogen der har oplevet det samme ?

Mvh Frank

Skrevet af: MrForce
Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 22:09

Hejsa Frank

Jeg har helt samme oplevelse som dig - en høj hyletone ved standby på mit 42PX5R tv, faktisk temmelig irriterende 

M.v.h.

"MrForce"

Skrevet af: MortenLP
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 11:12

Hej

Jeg har haft mit 42PX5R nu i 14 dage og er godt tilfreds med det. Der er dog lige et par ting jeg ikke har kunne få til at virke.

> Ved PIP, kan man ikke se tekst tv i den ene side af skærmen men man ser TV i dne anden side af skærmen? I manualen står der at de ikke anbefaler det, men ikke at den ikke kan???

> Kan man kun se tekst tv i 16:9 format? Selvom jeg skifter til 4:3 på en kanal bruger den 16:9 når tekst tv tændes?

> Jeg ser DR og TV2 på alm. analog antenne og har tilsluttet en digital parabol receiver (AV1) og en LG DVD/HDD optager (component). Burde jeg så ikke kunne se alle 4 "kanaler" i POP funktionen (ét stort og 3 små billeder)? Jeg kan kun se de 2 analoge billeder?

De to ting der har irriteret mig mest er, at tekst tv knappen sidder under det låg der snart "kommer til at falde af" og at de i manualen bruger 12 af 34 sider på X-studio funktionen... Og f.eks. kun 2 side på tekst tv og 1 side på PIP funktionen.. Jeg har ikke købt et 42" plasma for at kunne se billeder direkte fra mit digital kamera kort... det er som om dem der har skrevet det ikke har haft de rigtige prioriteter med hvad et TV skal bruges til. X-studio er i mit hovede 2. eller 3. prioritet - altså "nice to have".

Håber nogle kan give mig svar på specielt tekst tv med to side-stillede billeder.

Mvh. Morten

Skrevet den: 22-April-2006 kl. 11:40

Oprindeligt skrevet af MortenLP MortenLP skrev:

Ved PIP, kan man ikke se tekst tv i den ene side af skærmen men man ser TV i dne anden side af skærmen? I manualen står der at de ikke anbefaler det, men ikke at den ikke kan???

Desværre ikke. Savner selv sådan en funktion ind imellem.

PIP (Picture In Picture) kan ikke bruges. Den funktion du efterlyser kaldes PAT (Picture And Text-Tv)

Kan man kun se tekst tv i 16:9 format? Selvom jeg skifter til 4:3 på en kanal bruger den 16:9 når tekst tv tændes?

Ja, Tekst-tv fylder altid hele skærmen.

Jeg ser DR og TV2 på alm. analog antenne og har tilsluttet en digital parabol receiver (AV1) og en LG DVD/HDD optager (component). Burde jeg så ikke kunne se alle 4 "kanaler" i POP funktionen (ét stort og 3 små billeder)? Jeg kan kun se de 2 analoge billeder?

POP viser billeder vha. de 2 analoge tunere. Det er et stort billede (tuner nr. 1) med 3 små billeder ude i siden. De 2 små billeder viser skiftevis en tv-kanal vha. tuner nr. 2.

Der kan ikke vises AV kanaler i POP.

De to ting der har irriteret mig mest er, at tekst tv knappen sidder under det låg der snart "kommer til at falde af" og at de i manualen bruger 12 af 34 sider på X-studio funktionen... Og f.eks. kun 2 side på tekst tv og 1 side på PIP funktionen..

Enig. På PX5 bruger de for meget plads til X-Studio, både i manual og på fjernbetjeningen. På PX4 sidder både "Aspect Ratio" og "Text-TV" ude som normale knapper.

Det irriterer også mig, at de sidder under låget på PX5.

Men udover det, så syntes jeg stadig det er et flot TV. Et af de bedste til analoge TV-billeder, syntes jeg (brug indstillingerne vist øverst i dette emne). Så alt i alt er jeg meget tilfreds med det.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: MortenLP
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 11:48

Hej Lars

Fuldstændig enig.. det er et meget flot tv som jeg er meget tilfreds med..

Tak for dit svar... vender tilbage hvis jeg har fler spørgsmål..

Mvh. Morten

PS: Det er en fed side... dette er første gang jeg skriver i den, men har læst en del i den.. Keep up the good work..  ;-)

Print side | Luk vindue