(EDIT: ændret titel som følge at tillægs-issues/spørgsmål længere nede i tråden...)
Hej,
har netop bestilt TS219P (+2xWD 2TB diske), og kommer i tanke om at min gamle router kun er 100mbps. Derudover virker den ikke så godt, så jeg skal have noget nyt. Vi starter altså fra nul.
...Men vores lejlighed er måske lidt "dum" hvad angår trådløst signal, men nu kan I eksperter jo svare om jeg har noget egentlig problem, og hvad / hvor meget grej jeg skal anskaffe mig:
Situationsoversigt:
http://img251.imageshack.us/i/netvrksplan.jpg/">
Lokation A: her skal PC stå, og evt. NAS'en (hvis den ikke larmer for meget), så her skal der være kablet adgang, og altså potentielt 2xRJ45 nødvendigt. Hub/Router/Switch nok nødvendig, om ikke andet fremtidssikret. P.t. kører printeren over USB til PC'en, men det kunne jo være den skulle over netværket.
Lokation B: Stuealteret. Har godt not returvej i Yousee Boksen, men TV kunne godt bruge RJ45, og kommende medieafspiller/HTPC eller hvad jeg nu får købt). Ergo, hub/router/switch helt sikkert nødvendig her...
Lokation: C: Internet Indgang - Som tegningen viser skal jeg have kablet til såvel A som B, så jeg skal vel som minimum have en router her...
- Det er et krav, at der skal være trådløst netværk alle steder i lejligheden.
- Alle PC'ere, det være sig bærbare, stationære og fremtidig HTPC/medieafspiller, NAS m.v. skal "kunne se" hinanden.
-Router(ne) skal være stabile. Droppet connections og daglig/ugentlig genstart vil jeg helst undgå
1:
Et af spørgsmålene er så: Den trådløse N router med Gigabit understøttelse, som jeg håber I anbefaler, skal den være placeret ved lokation A, B eller C? for bedst dækning?
Bemærk, elevator skakten ved lokation C samt trappeopgangen ovenfor på billedet, består af 20-30 cm tykke jern-armeret beton. Lejligheden er egentlig ikke så stor, men jeg er alligevel lidt nervøs med de tykke betonmure der. Men et par betonvægge er måske ikke noget problem for N standarden?
Placerer jeg den trådløse router ved lokation A, er B måske ikke dækket, og omvendt??
Med C, (menes inde i det lille tegnede hvide skab), altså ret tæt op af betonmuren, og i øvrigt inde i et el-skab (interferens?), så der er jeg også nervøs for dækning i den "venstre" side af lejligheden.
2:
Kan man, (hvis det nu viser sig som et problem med dækning), have to trådløse routere, én på lokation A, og én til på lokation B, vel og mærke i samme netværk, eller skal vi så ud i noget med opsætning af Bridges/forwarding og al sådan noget jeg synes er lidt svært for nu at være helt ærlig?
3:
NAS'en (TS219P) skal enten være i TV-alteret, lokation B, eller lokation A, sammen med almindelig PC, hvorfra jeg redigerer film o.s.v.
Hvis den larmer for meget til både A (soveværelse) og B (stuen), kunne den placeres i gangen (markeret med "NAS?"), men hvordan får jeg så kablet netværk til den der og samtidig videre til lokation A?
4:
I "Stue alteret" befinder sig også en Squeezebox Duet, som jo kun kører 802.11g. Den trådløse N router jeg ender med, skal kunne snakke både G og N, og vel og mærke samtidig. Er det er problem?
Som jeg ser det, skal jeg minimum bruge to 4 ports switch/routere, hvoraf den ene skal være trådløs.
Håber på nogle anbefalinger, spørg ind hvis jeg ikke har forklaret godt nok.
Sig i øvrigt frem hvis der er nogle ting jeg har glemt at tage stilling til.
------------- mvh.
Thomas
|