16:9 optagelse på DVD
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=7636
Udskrevet den: 19-Maj-2025 kl. 12:21
Emne: 16:9 optagelse på DVD
Skrevet af: laursen
Emne: 16:9 optagelse på DVD
Skrevet den: 29-Juni-2004 kl. 23:12
Som et udspring af emnet http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7467 - Double Layer DVD+R på Sony RDR-HX910 , flyttes diskussionen om 16:9 optagelse på DVD+R/RW og -R/RW medier (fortrinsvis på Sony, Philips m.fl. +VR optagere) hertil.
Oprindelig opstart af emnet
ole post skrev:
hej.
kan det passe at dual skiverne ikke kan optage i 16:9
mvh ole post- |
Carser skrev:
Hej,
Manualen dækker noget af det her på side 9 (dansk udgave), men går ikke i dybden med det. Det vil jeg nu gøre.
16:9 kan optages*, men det ender på alle +medie versioner som letterbox, og der skal ved afspilning skiftes til zoom e.l. på 16:9 TV'et.
Dette gælder medmindre ens 16:9 kilde ikke sender WIDE-signal til Sony'en (og videre til TV'et), der så vil "tro", at det, der optages (hhv. ses) er i 4:3.
Og så kan det optages anamorft og afspilles med manuelt valg af WIDE. Det ser bedre ud end letterbox+zoom.
*Dog ikke kopi-beskyttet materiale.
|
|
Svar:
Skrevet af: bcman
Skrevet den: 05-November-2005 kl. 17:50
Jeg kan blot understøtte, hvad Carser skriver.
Har netop forleden dag overført "THE BIG BLUE" optaget på HDD i HSP mode & 16:9 Anamorphic fra min Selector (Sagem 60) til en DVD+R DL.
Der er INTET problem i at optage 16:9 på + medier, hverken DVD+R/+RW eller DVD+R DL.
Det eneste du selv skal gøre ved afspilning er at sætte TV'et i 16:9 (Wide) mode. På minus medier gøres dette automatisk, det er den eneste forskel. Det står på sædvanlig japansk engelsk i sony manualen og giver et helt forkert indtryk af man slet ikke kan optage 16:9 på + medier
mvh
------------- mvh
RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 05-November-2005 kl. 20:23
bcman skrev:
Der er INTET problem i at optage 16:9 på + medier, hverken DVD+R/+RW eller DVD+R DL.
Det eneste du selv skal gøre ved afspilning er at sætte TV'et i 16:9 (Wide) mode. På minus medier gøres dette automatisk, det er den eneste forskel. Det står på sædvanlig japansk engelsk i sony manualen og giver et helt forkert indtryk af man slet ikke kan optage 16:9 på + medier |
I og med, at du selv skal skifte fjernsynet til "Wide" mode, så er det rent faktisk ikke optaget i 16:9 på disken.
16:9 er mere end blot, at det er optaget "aspect ratio challenged". Det er også, at der på disken er sat det flag, der overfor DVD-afspillere fortæller, at det er optaget i 16:9 mode, og det gør den altså ikke, hvis du manuelt skal skifte.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 05-November-2005 kl. 20:45
HeartWare skrev : I og med, at du selv skal skifte fjernsynet til "Wide" mode, så er det rent faktisk ikke optaget i 16:9 på disken.
Det var da noget af en påstand. Sådanne som jeg ser det er der to aspect ratio modes når vi taler PAL (720x576) 4:3 eller 16:9.
At der mangler det flag i linie 23 til TV'et er af mindre betydning, det vigtigste er at kildematerialet på DVD+ discen er i ægte 16:9 anamorphic. Det kan optages og gengives på + medier - det er det jeg ligger vægt på i mit foregående indslag. Derfor er påstanden foroven ikke korrekt da det kun er af betydning om ens TV kan skifte automatisk eller ej, det ændrer IKKE på det klare faktum at man godt kan optage 16:9 på +medier.
mvh
------------- mvh
|
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 05-November-2005 kl. 21:30
HeartWare skrev:
...det er optaget "aspect ratio challenged"... |
Det begreb fatter jeg ikke, og det er ikke det engelske, der er problemet. I sig selv lyder det som (endnu) en challenge fra en kendt ikke-Sony bruger.
Som beskrevet i mange tråde i nylige indlæg og også nu af bcman, er en DVD PAL optagelse altid i 720x576 pixels uanset kilde. Det er en del af DVD-standarden, jeg har kendt siden '97 og som ikke challenges af vores recordere. Heller ikke af Pioneers.
På +medier er Sonys optagelser gemt med al billedinfo intakt og formatet for skærmstørrelse er sat til 4:3* (hvor det på -medier kan vælges).
Og det er da rigtigt, at der så manuelt skal zoomes eller "wide's" for korrekt gengivelse af andet end 4:3. Men det vedgår vi Sony-brugere jo allerede åbent og ærligt i denne tråd! Om optagelsen så er i 16:9 eller ej er lige så diskutabelt og lige så lidt entydigt som TV-programmers løfter om, at "filmen vises i bredformat".
Når en bruger direkte spørger, om en Sony ikke kan optage 16:9 på +medier synes jeg, at vedkomne og nye læsere her er bedre tjent med vores svar end med et begreb som "aspect ratio challenged" og (især) med et blankt nej. Det kunne nemlig mistolkes til at betyde, at maskinen beskærer billedet eller melder "dette signal kan ikke optages" og sådan er det ikke. Det er min pointe og (synes jeg også) værd at vide for nuværende og kommende brugere.
*ref.: manualen side 47
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 05-November-2005 kl. 21:52
Carser skrev:
Når en bruger direkte spørger, om en Sony ikke kan optage 16:9 på +medier synes jeg, at vedkomne og nye læsere her er bedre tjent med vores svar end med et begreb som "aspect ratio challenged" og (især) med et blankt nej. Det kunne nemlig mistolkes til at betyde, at maskinen beskærer billedet eller melder "dette signal kan ikke optages" og sådan er det ikke. Det er min pointe og (synes jeg også) værd at vide for nuværende og kommende brugere. |
Selvfølgelig kan den optage et 16:9 signal.
Det interessante er vel om den bibeholder 16:9 formatet, altså om optagelsen er anamophic.
Jeg har ikke forstand på WS TV og flag, men har slv en 16:9 projektor, og der er det jo ret interessant om kildematerialet er i 16:9 eller ikke.
En simpel måde at tjekke dette er (hvis jeg har forstået det rigtigt) at putte skiven i en PC, og afspille filmen i PowerDVD. Når filmen kører og afspillervinduet ikke er maximeret (altså et mindre vindue man kan trække rundt på skærmen) indeholder dette vindue så:
1) Så store bjælker at det må betragtes som et 4:3 vindue 2) Smalle bjælker (som en 2,35:1 film) 3) Ingen bjælker overhovedet (1,78:1 format)?
Hvis 1, så er et anamorphic 16:9 signal vel blevet lavet til et letterboxed 4:3 signal. Hvis 2 eller 3, så er 16:9 formatet bibeholdt (men ved 2, er filmen blot i 2,35:1 fremfor 1,78:1)
Mvh Michael
|
Skrevet den: 05-November-2005 kl. 22:33
HeartWare skrev:
...det er optaget "aspect ratio challenged"... |
Carser skrev:
Det begreb fatter jeg ikke, og det er ikke det engelske, der er problemet. |
Det er et forsøg på at skrive, at den faktiske aspect ratio på disken, og den aspect ratio disken fortæller er på disken ikke stemmer overens.
Og dermed er optagelsen ikke i "ægte" 16:9 format, idet disken fortæller dit fjernsyn, at det er i 4:3 format.
Det vil f.eks. betyde, at mange fladskærme ikke - via HDMI/DVI indgang - kan vise billedet i korrekt aspect ratio, idet mange fladskærme ikke har en omskifter mellem 16:9 og 4:3 på den digitale indgang.
Min Pioneer DVR-920 kan så kompensere for dette ved at pillar-boxe en 4:3 optagelse, så den fremkommer med korrekt aspect ratio på mit fladskærms-TV, men for at kunne vide om den skal gøre dette, så bruger den (selvfølgelig) det format, som disken fortæller optagelsen er i. Med en disk, der oplyser 4:3 selvom optagelsen er i 16:9, så vil den altså pillar-boxe et 16:9 billede til 4:3 uden mulighed for at undgå dette.
Derfor er det ikke en korrekt 16:9 optagelse, der forefindes på disken, lige meget hvordan billed-materialet så end er skruet sammen, og ingen former for justeringer på fjernsyn eller afspiller kan lave om på dette (kun ved at skifte til analog indgang kan man så - manuelt - sætte TV'et til 16:9 mode, men det kan ligesom ikke være meningen, at man skal gøre dette, vel?).
Carser skrev:
I sig selv lyder det som (endnu) en challenge fra en kendt ikke-Sony bruger. |
My, my, I er vel nok touchy over, at man påpeger, at jeres maskiner ikke er helt så gode som I går og forestiller jer, og at der forefindes maskiner, som ikke har de samme problemer.
Carser skrev:
På +medier er Sonys optagelser gemt med al billedinfo intakt og formatet for skærmstørrelse er sat til 4:3* (hvor det på -medier kan vælges). |
Bingo! Dermed er det ikke en 16:9 optagelse, vel? Det er en 4:3 optagelse med forkert aspect ratio - som tilfældigvis matcher en 16:9 aspect ratio. Men det er og bliver en 4:3 optagelse. Prop den i ethvert analyse-program og du vil få svaret "4:3".
Carser skrev:
Om optagelsen så er i 16:9 eller ej er lige så diskutabelt og lige så lidt entydigt som TV-programmers løfter om, at "filmen vises i bredformat". |
Den analogi forstår jeg ikke helt. Det er indiskutabelt, at optagelsen er en 4:3 optagelse - det siger Sony selv til dit fjernsyn.
Carser skrev:
Når en bruger direkte spørger, om en Sony ikke kan optage 16:9 på +medier synes jeg, at vedkomne og nye læsere her er bedre tjent med vores svar end med et begreb som "aspect ratio challenged" og (især) med et blankt nej. Det kunne nemlig mistolkes til at betyde, at maskinen beskærer billedet eller melder "dette signal kan ikke optages" og sådan er det ikke. Det er min pointe og (synes jeg også) værd at vide for nuværende og kommende brugere. |
Så langt er vi enige. Men det vil være lige så forkert at svare blankt "ja" som det vil være at svare blankt "nej".
Faktum er, at jo flere fladskærme, der ikke kan skifte aspect ratio på den digitale indgang, folk køber, des flere problemer vil folk få med DVD+R diske optaget på en Sony, hvor den ikke har registreret den korrekte aspect ratio. Og den information mener jeg er lige så vigtig at folk får - samt at folk får at vide, at den "fejl" (som jeg mener det er - der er absolut ingen grund til, at Sony skal gøre det på denne måde. Det giver ingen mening) er der andre maskiner, som ikke har (forstået på den måde, at folk ikke behøver at tænke over, hvad de optager på hvilke medier - det virker bare på alle de kombinationer som recorderen understøtter).
Ja - Sony kan (ifølge hvad I siger) gøre det korrekt på DVD-R diske. Hvorfor i h... h... kan den så ikke gøre det på DVD+R diske? Det er da topmålet af idioti at have denne forskel - specielt i en tid, hvor flere og flere vil anskaffe sig digitale TVs og afspillere med digital udgang, og så kan de lige pludselig ikke se filmen som de plejer bare fordi Sonys teknikere har kløjset i det.
Det bliver interessant at se, hvordan tingene udvikler sig for de folk, der langsomt, men sikkert, vil rende ind i dette problem...
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 05-November-2005 kl. 22:50
Maggerholm skrev:
Når filmen kører og afspillervinduet ikke er maximeret (altså et mindre vindue man kan trække rundt på skærmen) indeholder dette vindue så:
1) Så store bjælker at det må betragtes som et 4:3 vindue
2) Smalle bjælker (som en 2,35:1 film)
3) Ingen bjælker overhovedet (1,78:1 format)?
|
Nej - det interessante er faktisk, hvad Power DVD gør når billedet er zoomet fil full-screen.
Viser den det LetterBoxed (da din skærm jo er 4:3) som den skal, eller viser den det "aspect ratio challenged" (som er det mit udtryk dækker over - at den viser det i forkert aspect ratio).
Og svaret er: Den viser det i full-screen, så folk bliver lange og tynde, og derfor er optagelsen ikke i 16:9, men i 4:3. Var optagelsen i 16:9, så ville PowerDVD vide, at den skulle LetterBoxe optagelsen når den afspiller den full-screen.
(BTW: Du vil have samme problem når den afspiller i et vindue, men der kan du - i lighed med et manuelt skift til Wide på dit TV - trække i siderne på afspilningsvinduet, og så - hvis du har slået "keep aspect ratio" fra - selv trække den ud til 16:9 størrelse. Men igen - det er noget du skal gøre manuelt, og optagelsen er derfor ikke i ægte 16:9. 16:9 er mere end blot, at optagelsen er foretaget med anamorphic).
|
Skrevet den: 05-November-2005 kl. 23:19
HeartWare skrev : 16:9 er mere end blot, at optagelsen er foretaget med anamorphic.
Hvad mere er der ?
Beklager, men du har et par begreber helt galt i halsen. Der er 4:3 og 16:9 - du kører rundt i letterbox og aspect ratio challenged - viser det i forkert aspect ratio- det sidste udtryk er vist noget du selv har opfundet.
Du ejer IKKE Sony HD/DVD optager forstår jeg, du er Pioneer bruger ifl. Carser.
Jeg havde tidligere en DVDR-80 Philips der kun kunne optage på +medier. Den gjorde præcist det samme som min nuværende Sony. Når man optog 16:9 og gengav det skulle man selv sætte TV'et i 16:9. Det bliver det sku ikke mindre 16:9 af - END OF STORY !
Tråden omhandler om man kan optage 16:9 på +medier med en Sony. Det er helt uinteressant at høre om fladskærme, TV & PowerDVD i den forbindelse.
og det var så mit sidste indlæg i denne tråd.
mvh
------------- mvh
|
Skrevet den: 05-November-2005 kl. 23:25
Hej Keld.
Tak for dit svar. Jeg kan nu bedre følge med i, hvad du har tænkt. Det med fladskærme (og måske også projektorer) uden omskiftning/zoom etc. har jeg ikke selv erfaring med og det er bestemt relevant her. (Bestemt af dig )
Men det vil være lige så forkert at svare blankt "ja" som det vil være at svare blankt "nej".
Det vil jeg faktisk give dig 100% ret i.
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 05-November-2005 kl. 23:42
HeartWare skrev:
Det er en 4:3 optagelse med forkert aspect ratio - som tilfældigvis matcher en 16:9 aspect ratio. |
Ikke enig. Signalerer kilden korrekt er alt geometrisk i orden. Dækket i mit 13:46 indlæg og naturligvis afprøvet.
|
Skrevet den: 05-November-2005 kl. 23:58
HeartWare skrev:
den faktisk aspect ratio på disken, og den aspect ratio disken fortæller er på disken ikke stemmer overens |
Har du oplevet det på en DVD brændt på en Sony
Jeg har aldrig. Jeg har har heller ikke læst om andre, der har. Igen er detaljerne dækket i mit 13:46 svar og i DVD-formatets grundlæggende definitioner m.m.
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 00:18
bcman skrev:
Jeg havde tidligere en DVDR-80 Philips der kun kunne optage på +medier. Den gjorde præcist det samme som min nuværende Sony. |
At Philips har den samme fejl gør ikke fejlen på Sony mindre.
bcman skrev:
Når man optog 16:9 og gengav det skulle man selv sætte TV'et i 16:9. Det bliver det sku ikke mindre 16:9 af - END OF STORY ! |
Der er vi så totalt uenige. Optagelsen er i 4:3 - det vil ethvert analyse-program du sætter på den fortælle dig. Det er indiskutabelt.
Der er en grund til, at en DVD har et flag i .IFO filen, som fortæller om optagelsen er i 4:3 eller 16:9. Det er fordi afspilere, projektorer, fladskærms-TV og analoge TV kan justere sig ind. Visse af disse apparater kan ikke fungere korrekt uden denne information, og det betyder, at DVD+R diske optaget på en Sony (og tilsyneladende også på en Philips) vil være om ikke ubrugelige, så i hvert fald kun begrænset brugbare når ejeren får et sådant fjernsyn eller andet fremvisningsudstyr.
For optagelsen ER i 4:3, lige meget hvor meget du måtte ønske andet. Det er et anamorft billede, der gengives i 4:3 aspect ratio. At du så - på visse TV - manuelt kan kompensere for denne fejl gør ikke, at optagelsen pludselig bliver 16:9. Den er stadig 4:3, men du har bare fortalt dit TV, at den skal strække dette anamorfe 4:3 billede, og dermed kompenseret for den fejl din Sony recorder har introduceret.
bcman skrev:
Tråden omhandler om man kan optage 16:9 på +medier med en Sony. |
Og det kan man ikke - i hvert fald ikke på DVD+R diske.
bcman skrev:
Det er helt uinteressant at høre om fladskærme, TV & PowerDVD i den forbindelse. |
Måske uinteressant for dig, men så sandelig ikke uinteressant for andre. Hvis jeg havde haft en Sony recorder, og jeg havde optaget en masse udsendelser på DVD+R diske i 16:9 (jeg optager meget i 16:9), så ville disse optagelser være på det nærmeste ubrugelige, idet jeg ikke ville kunne få dem vist i korrekt aspect ratio på mit splinternye 16:9 LCD TV via den digitale indgang. Jeg ville altså være nødt til ikke blot at forbinde den analoge indgang, men også bruge den til at vise disse optagelser, hvis jeg ville se dem i korrekt aspect ratio.
bcman skrev:
og det var så mit sidste indlæg i denne tråd. |
Promises, promises... 
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 00:25
HeartWare skrev:
Det er en 4:3 optagelse med forkert aspect ratio - som tilfældigvis matcher en 16:9 aspect ratio. |
Carser skrev:
Ikke enig. Signalerer kilden korrekt er alt geometrisk i orden. Dækket i mit 13:46 indlæg og naturligvis afprøvet. |
Men det er jo netop det, den ikke gør, hvis jeg forstår det hele korrekt. Som jeg forstår det, så:
Optager du en 16:9 udsendelse på din Sony HDD og viser den på dit TV, så sender Sony korrekt nok 16:9 information til dit TV (enten via Line 23 WSS eller via SCART). Kører du en HighSpeed kopiering til DVD+R Video disk (kan den det med en 16:9 optagelse?), så kopieres optagelsen ud på DVD-skiven råt, dvs. billedet er anamorft. Men informationen om, at optagelsen er i 16:9 går tabt, og derfor lagres optagelsen på disken som en 4:3 optagelse.
Når denne afspilles, så sendes dermed ikke 16:9 information til dit TV, og du skal derfor manuelt skifte til 16:9 Wide mode på dit TV - HVIS DU ELLERS KAN.
Mange fladskærme og en del ældre 4:3 TV kan IKKE skifte mode manuelt, og lige meget om du fortæller din afspiller, at du har et 4:3 fjernsyn eller ej, så vil du altid få afspillet optagelsen i forkert aspect ratio på disse gamle 4:3 fjernsyn, hvor en korrekt 16:9 optagelse vil få afspilleren til at LetterBoxe optagelsen før signalet sendes til TV'et.
Derfor er og bliver optagelsen en 4:3 optagelse, men med forkert aspect ratio.
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 03:09
HeartWare skrev:
en korrekt 16:9 optagelse vil få afspilleren til at LetterBoxe optagelsen før signalet sendes til TV'et. |
Ja - og præcist det præsterer Sony på +R og det kan alle 4:3 TV gengive uden ukorrekt H/B forhold. Så resten af dit indlæg er ikke relevant, der er intet problem (kun at manualen og du - no offence - ikke har gjort sig specielt umage eller forståelige) og ingen Sony-brugere har omtalt fejl, bugs e.l. hvad det her angår.
Var der et problem er jeg sikker på, at det ville være dukket op forlængst også uden dit indspark fra sidelinien.
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 08:47
bcman skrev:
Det eneste du selv skal gøre ved afspilning er at sætte TV'et i 16:9 (Wide) mode. |
HeartWare skrev:
en korrekt 16:9 optagelse vil få afspilleren til at LetterBoxe optagelsen før signalet sendes til TV'et. |
Carser skrev:
Ja - og præcist det præsterer Sony på +R og det kan alle 4:3 TV gengive uden ukorrekt H/B forhold. |
Så er forvirringen total... Du siger ét, og bcman siger noget andet.
Kan en Sony HighSpeed overføre en anamorf 16:9 optagelse fra HDD til DVD+R diske i Video mode? Hvis den kan, så bliver det med garanti ikke fysisk lagret som LetterBox på disken, og hvis den så samtidig "glemmer" at sætte 16:9 flaget i .IFO filerne på disken, så har vi det problem jeg har snakket om - en 4:3 optagelse med et anamorft billede, og ikke en 16:9 optagelse.
Så vidt jeg kan se ud fra det bcman skriver, så har han overført " http://www.imdb.com/title/tt0095250/ - Le Grand Bleu " til en DVD+R DL, hvor han manuelt skal sætte den i Wide mode - ikke Zoom mode. Altså må den på disken være lagret i anamorft format, og ikke i LetterBoxed format.
Nu siger du så, at den ved overførsel til DVD+R disk bliver konverteret til LetterBox. Det forstår jeg som, at den lagrer det med sorte bjælker rent fysisk på disken, og altså dermed spilder en del scan linier på information det ikke er menníngen vi skal se (og dermed skal bruge Zoom mode på et 16:9 TV). Hvis det er korrekt, så overføres optagelsen med 99.99% sikkerhed ikke i HighSpeed (det ville være lidt af en præstation at re-encode et anamorft billede til et LetterBoxet billede i op til 16x RealTime). Denne metode vil være omend ikke særlig smart, så i det mindste i fuld overensstemmelse med standarden, idet billedet så konverteres til 4:3 LetterBox mode, og derfor selvfølgelig skal indikeres som 4:3 mode i .IFO filerne.
Hvem af jer har ret? Dig eller bcman?
|
Skrevet af: ole post
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 09:01
hej lars
syntes at have læst det i manuelen til 710.
det er da lidt ærgeligt for de film man kører over på dual disk er vel nok i
de fleste tilfælde i 16 : 9
nå men sådan er der så meget.
mvh ole post
------------- Ole Hansen
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 10:15
HeartWare skrev:
Hvem af jer har ret? Dig eller bcman? | Mig. Og jeg bruger også -R skiver til anamorf 16:9.
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 10:21
Før nogen så beskylder bcman for at have forvirret Keld eller have uret, vil jeg referere til mit medmindre-afsnit i dette:
16:9 kan optages*, men det ender på alle +medie versioner som letterbox, og der skal ved afspilning skiftes til zoom e.l. på 16:9 TV'et.
Dette gælder medmindre ens 16:9 kilde ikke sender WIDE-signal til Sony'en (og videre til TV'et), der så vil "tro", at det, der optages (hhv. ses) er i 4:3.
Og så kan det optages anamorft og afspilles med manuelt valg af WIDE. Det ser bedre ud end letterbox+zoom.
*Dog ikke kopi-beskyttet materiale.
Det skulle forklare alt og også, at vi begge kan have ret og ærligt gengivet, hvad der sker med anamorf 16:9 på + skiver.
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 10:28
Endelig kan jeg ikke se, at Sonys teknikere skulle have kløjst i noget eller opført sig som idioter. Eller nogen god grund til mere propaganda mod Sony fra Kelds side.
Vi ejere af en Sony kan købe de disks, vi vil og jo, der er forhold at være opmærksom på ved ægte 16:9.
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 10:30
HeartWare skrev:
Hvem af jer har ret? Dig eller bcman? |
Carser skrev:
Mig. Og jeg bruger også -R skiver til anamorf 16:9. |
Bare lige for at få afsluttet denne tråd, så mener du altså, at bcman i sin optagelse har optaget et 16:9 TV-signal, men uden på nogen måde at få det registreret som værende 16:9 (enten via Line 23 WSS eller SCART), så det er lagret på hans HDD som en anamorf 4:3 optagelse?
Og at han, hvis han havde optaget det med 16:9 indikation ved den originale optagelse (og altså fået det lagret på HDD med korrekt 16:9 indikation), så ville han ikke kunne HighSpeed kopiere det til DVD+R disk, men måtte nøjes med en RealTime overførsel, hvor Sony'en så konverterer den anamorfe 16:9 optagelse på HDD til en 4:3 LetterBox optagelse på DVD+R disken?
Og til sidst, at hvis bcman havde optaget det som beskrevet i første afsnit, så havde han - selv på DVD-R diske - ikke kunnet få det ud på disken med korrekt 16:9 flag (eller har Sony en "override" funktion, så man kan angive 16:9 tilstanden på DVD-R diske uafhængigt af hvad optagelsen på HDD rent faktisk er optaget som)?
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 10:32
Carser skrev:
Endelig kan jeg ikke se, at Sonys teknikere skulle have kløjst i noget eller opført sig som idioter. |
Du vil da ikke i ramme alvor påstå, at det giver mening, at den på DVD-R diske kan overføre anamorf 16:9 uden problemer, men at det samme ikke kan foregå på DVD+R diske.
Det er da det rene idioti, at have denne forskel - det må du da give mig ret i...
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 10:51
Ja, lad os afslutte tråden. Jeg er lidt ked af at omtale bcman i 3. person, men han har (forståeligt nok) trukket sig.
Afsnit 1: Det vil jeg antage, ja.
Afsnit 2: Korrekt.
Afsnit 3: Det har hele tiden fremgået, at flaget mistes og TV-skærmformatet ved +R(W) brug fast er sat til 4:3. Der er ingen override, kun TV'ets zoom/wide (eller evt. mangel på samme) at gøre godt med og den kan i øvrigt også betjenes med Sonys recorder remote.
På -R(W)diske følger formatet ved overførsel til kvaliteterne LSP, SP, HSP og HQ formatet på HD'en og kan ikke overrides.
Så efter min bedste overbevisning sætter Sony flag korrekt på alle de medier, den kan optage på, men kan dog ikke gøre noget ved input, hvor format ikke er flaget korrekt - meget kan man forlange af "Product of the Year", men ikke, at det kan genkende lange hoveder v.h.a. kunstig intelligens. 
Håber, der nu er tjek på bollen og snor i rouladen.
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 11:38
Carser skrev:
Så efter min bedste overbevisning sætter Sony flag korrekt på alle de medier, den kan optage på, |
Det er jeg så enig i, at den gør, og selvfølgelig kan en recorder ikke "auto-detecte" om en optagelse er anamorf eller ej. Den må stole på det signal den får ind udefra.
Og du har helt ret, så, i, at Sony'em opfører sig korrekt på dette punkt. Men at den ikke kan overføre en 16:9 optagelse til DVD+R(W) diske er da en tåbelig begrænsning. Men i det mindste kan en normal bruger (der altså HAR fået optaget korrekt 16:9 signal på HDD'en) ikke producere en "aspect ratio challenged" disk, hvad enten der bruges DVD+R eller DVD-R diske. På DVD+R bliver overførslen foretaget i RealTime med en re-encode til følge, der konverterer anamorf 16:9 til 4:3 LetterBox, og på DVD-R disk kan overførslen foregå i HighSpeed (forudsat, at den er optaget i den rette kvalitet og der er plads på disken), og med korrekt angivelse på disken af, at det er en 16:9 optagelse.
Har jeg forstået det hele korrekt nu?
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 12:02
Jep.
EDIT: Pånær at "På DVD+R bliver overførslen foretaget i RealTime med en re-encode til følge, der konverterer anamorf 16:9 til 4:3 LetterBox" ikke er helt korrekt, mere om det 12/11.
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 12:16
Hej med jer!
Jeg forsøgte at finde en forklaring på Sony's (Philips m.fl.) håndtering af 16:9 optagelser og fejlagtig 4:3 flag på DVD+R/RW medier - og fandt et interessant indlæg i Stephen Dawsons http://www.hifi-writer.com/blog/20040909.htm#20041018-0914 - Home Entertainment Blog (18/10-2004).
Årsagen kan tilsyneladende tilskrives det faktum at DVD+VR formatet (benyttet på +R/RW medier) understøtter 4:3 og 16:9 skift midt i en optagelse. Da DVD-Video standarden ikke understøtter dette, er 16:9/4:3 signalet implementeret proprietært i +VR standarden i optagelsen - i stedet for, som foreskrevet af DVD-Video standarden, i 'headeren' (IFO). Alle optagelser bliver i IFO'en angivet som 4:3 format (uheldigt at brugeren i det mindste ikke selv kan vælge flag-angivelsen på optageren).
Alle +VR kompatible optagere (afspillere) burde derfor signalere korrekt 16:9 format til TV'et under afspilning - MEN, det er desværre ikke kompatibelt med DVD-Video standarden og de færreste DVD-Video afspillere vil derfor gøre brug af informationen.
Jeg har ikke selv efterprøvet Stephen's information om at 16:9 gengives korrekt fra DVD+R/RW fra Sony optageren selv.
/Lars
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 13:25
Hej Lars,
Godt fundet.
Følgende gælder alle "+optagere":
Consumer DVD+R/+RW recorders always record everything with the Title aspect ratio flag set to 4:3.
Så Keld og andre: Skyd skylden for denne kendsgerning (alternativt: fejl, tåbelighed eller idioti ) på hele +RW Alliancen, ikke kun på Sonys ingeniører og teknikere, der blot har lavet en recorderserie, der også (mods. Pio) kan optage på +medier.
Jeg kan stadig ikke se, at Sonys teknikere skulle have kløjst i noget eller opført sig som idioter. De kunne have lavet en lidt bedre manual til maskinen, de kunne have lavet en recorder uden +medie optagemulighed, de kunne have ignoreret bl.a. HP og Philips. Sådan er det ikke gået. HDMI og live-buffer er nok mere efterspurgt (jeg tænker her på i de kommende modeller).
Når jeg skal optage ægte 16:9 på en DL, må jeg så vælge fra starten af at lade signalet gå gennem en device*, der ikke sender WSS info videre til min Sony.
Men heldigvis er der langt mellem film, der er så lange (over 2½ time), at de ikke på væsentligt billigere -R skiver kan brændes i 16:9 med alle linier og det omtalte WIDE-flag i behold. Og man kan jo vælge at dele lange film op og lægge dem på to skiver. Ikke DL, men til at betale og lægge i en dobbeltæske. I pausen mellem diskene kan man så lige se, om der er kommet nye indlæg her! 
*en billig Lumatron recorder, jeg købte mens min Sony var på kursus. Måske kunne et intelligent amputeret SCART kabel også benyttes.
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 13:40
Carser skrev:
Så Keld og andre: Skyd skylden for denne kendsgerning (alternativt: fejl, tåbelighed eller idioti ) på hele +RW Alliancen, ikke kun på Sonys ingeniører og teknikere |
Dette forhindrer da så vidt jeg kan se IKKE, at man OGSÅ angiver 16:9 i .IFO filen, så min mening om, at det er idioti, at recorderne ikke gør dette holder jeg stadig på.
Rent faktisk, så er jeg ret overbevist om, at jeg - ved at tage DVD+R DL disken og kopiere den ind på min PC - kan rette i .IFO filen og brænde den ud på en ny DVD+R DL disk, OG SÅ VIL DET VIRKE KORREKT.
Så hvorfor afspilleren ikke gør dette fra starten kan da kun tilskrives tankeløshed eller idioti hos implementørerne...
|
Skrevet af: Vendel
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 14:57
Carser skrev:
Men heldigvis er der langt mellem film, der er så lange (over 2½ time), at de ikke på væsentligt billigere -R skiver kan brændes i 16:9 med alle linier og det omtalte WIDE-flag i behold. |
Er det ikke kun op til 2 timer i video-tilstand(den elektroniske s48)? Jeg kan godt tage fejl, da der efterhånden er så mange mange begreber at holde styr på.
------------- PV
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 15:39
Hej Vendel.
Du har set rigtigt på side 48. På side 9 har vi til gengæld LSP med under fodnote 3 - så manualen modsiger sig selv vedr. LSP/16:9. 
Det må afprøves/tjekkes - jeg kan ikke netop nu, men mener umiddelbart, side 9 "har ret" og at jeg har nogle optagelser, der bekræfter det.
Andre kan måske afklare det?
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 15:41
HeartWare skrev:
Så hvorfor afspilleren ikke gør dette fra starten kan da kun tilskrives tankeløshed eller idioti hos implementørerne... |
Uden tvivl 110% korrekt. Og endnu mere, jo mere du insisterer på det!
|
Skrevet den: 06-November-2005 kl. 19:54
INFO: Dette er mest en update til Vendel og handler ikke om DL.
Carser skrev:
Du har set rigtigt på side 48. På side 9 har vi til gengæld LSP med under fodnote 3 - så manualen modsiger sig selv vedr. LSP/16:9. 
Det må afprøves/tjekkes - jeg kan ikke netop nu, men mener umiddelbart, side 9 "har ret" og at jeg har nogle optagelser, der bekræfter det. |
Hej igen.
Nu er det lykkedes mig at blive forvirret .
For jeg kan i TOOLS > Indstil. for optagelse > Format for dvd-optag. godt have valgt LSP under Optagelsestilstand og indstille til 16:9 med en blank DVD -R i skuffen. Så langt, så godt og jeg huskede rigtigt.
Men det kan jeg også i LP, EP, SLP og SEP. Så uden advarsler af nogen art og uden at ty til manualen ser det i menuen ud til, at man på DVD -R kan optage i 16:9 i alle 8 kvaliteter. Da overførselsmenuerne ikke overhovedet indeholder valg af format, er det her den eneste indstilling, jeg kan få øje på, der også gælder overførsel HHD > DVD. (Se min rettelse i næste indlæg) 
Jeg afstår fra at prøve det af - livet er for kort til LP og derunder. Men skal vi stole på
- Side 9,
- Side 48 eller
- Maskinens menu optagelsestilstand

|
Skrevet den: 12-November-2005 kl. 11:46
Hej igen.
RETTELSE
Efter en del overførsler, bl.a. af anamorf 16:9 uden WIDE-flag, må jeg konstatere, at jeg tog fejl på et punkt:
Selv på -R skiver kan man ikke ved overførsel fra HD ændre format v.h.a. Format for dvd-optag, som jeg nu ved kun gælder optagelse direkte på DVD og altså ikke påvirker overførsler.
|
Skrevet den: 12-November-2005 kl. 15:05
Igen - bare for at få det slået fast:
Ovenstående (ang. overførsel af optaget materiale) er kun relevant for 16:9 udsendelser uden 16:9 flag på HDD.
Ved overførsel af en 16:9 udsendelse med 16:9 flag, så gælder det, at:- På DVD+R overføres den i RealTime og konverteres til 4:3 LetterBox
- På DVD-R overføres den HighSpeed (forudsat, at der er plads til den), og i 16:9 Anamorphic med korrekt flag i .IFO filen
Er det korrekt opfattet?
|
Skrevet den: 12-November-2005 kl. 16:17
Hej Keld.
Nu slår jeg det fast, så godt jeg kan.
Ovenstående (ang. overførsel af optaget materiale) er kun relevant for 16:9 udsendelser uden 16:9 flag på HDD.
Ja.
Det næste ...overføres den i RealTime og konverteres til 4:3 LetterBox er ikke helt korrekt opfattet. Mit uforbeholdne "jep" af den 6/11 har fået en tilføjelse, for jeg burde ikke have sagt ja til alt i et hug selvom der blev lagt op til det.
Det er faktisk halvvejs forkert, og din brug af udtrykket konverteres må bygge på, at du tror, at der ændres på lagret billedinformation og at processen således må foregå i real time.
Der kan sagtens på en Sony overføres fra 16:9 indhold på HD til DVD +R(W) i High Speed!
Selv i Rec Conversion Mode (den med real time), ændres der heller ikke på, at 720x576 pixels er det eneste format på en DVD i PAL. At det afvikles som letterbox er korrekt, det har jeg også skrevet ret tydeligt, men de sorte bjælker er ikke en del af optagelsen*, de er en del af maskinens tilpasning til skærmstørrelsen under gengivelse. Og den er "medieflagsafhængig".
Prøv også at læse fra mit overraskelsesindlæg i http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7340&PN=0&TPN=2 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7340&P N=0&TPN=2 og frem om dette.
Det sidste er korrekt, men jeg kan dog ikke personligt tjekke detaljer i .IFO filen, da min pc desværre ikke læser fra brændte DVD'er.
*det er vigtigt at forstå og vigtigt at skelne, det ville de nemlig være ved en optagelse fra analogt 4:3 letterbox signal = alm. film vist sendt på TV, men det er de ikke på købefilm og ikke på egne overførsler fra anamorf 16:9 medmindre filmen er endnu bredere end 16:9, så vil der være "sorte fyldpixels" i top og bund med i selve billedinfo'en.
|
Skrevet den: 12-November-2005 kl. 20:16
Var dette svar brugbart?
|
Skrevet den: 12-November-2005 kl. 21:56
Carser skrev:
Var dette svar brugbart? |
Ikke helt. Jeg synes du modsiger dig selv...
Hvis man har en 16:9 optagelse med korrekt 16:9 flag på HDD og kopierer den ud på en DVD+R disk, vil det så altid foregå i RealTime eller kan den også kopiere det i HighSpeed?
Hvis den altid kopierer i RealTime, hvordan afspilles den DVD+R disk så på et 16:9 fjernsyn fra en afspiller, der er sat op til 16:9? Der er to muligheder:- Afspilles som 16:9 anamorf (dvs. TV'et går i WIDE mode)
- Afspilles i 4:3 LetterBox (dvs. TV'et går IKKE i WIDE mode, men evt. i 16:9 Zoom mode - men det afhænger af, om TV'et kan detekte de sorte bjælker på 4:3 LetterBoxingen).
Hvis den kan kopiere i HighSpeed, så må materialet jo kopieres råt, dvs. den overfører anamorft til DVD'en, men så vidt jeg har forstået, så vil den "glemme" at sætte 16:9 flaget i .IFO filen således, at man på et 16:9 TV manuelt skal skifte til WIDE, og på et 4:3 fjernsyn uden 16:9 Mode altid vil se optagelsen med forskerte proportioner.
|
Skrevet den: 12-November-2005 kl. 22:53
Keld - du har misforstået det.
"Råt" er uspecifikt og det samme er dit vrøvl om "forkerte proportioner", "detektering af sorte bjælker" og "konvertering til letterbox". Det er blevet mere dansk, fint, men det er desværre stadigvæk noget vrøvl.
Nu stiller du flere spørgsmål om noget, der er dækket, 100% besvaret og som andre ikke mig bekendt har haft problemer med at forstå.
Hvis du bare kunne spørge pænt uden at flette alle mulige hypoteser ind og være så dogmatisk svarede jeg gerne igen-igen, men nu er det nok. Jeg modsiger ikke mig selv. Du kan åbenbart ikke læse dig til fuld forståelse i denne sag - det er ikke mit ansvar eller problem - og du har ikke selv en Sony.
Du har selv ytret for næsten en uge siden, du ville afslutte tråden, det ville og vil jeg også (ihvertfald den afvigelse fra topic, der er indtruffet) og jeg ønsker ikke mere ulejlighed med dine misforståelser og påstande.
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 13-November-2005 kl. 01:51
Så så, roligt nu. Træk vejret og tæl til ti.
I øvrigt var jeg under den vildfarelse, at denne tråd handlede om Double Layer DVD+R på Sony RDR-HX910, men flykaprere overtog vist kontrollen på side 1 og tvang piloten til at sætte kurs mod Cuba. 
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet den: 13-November-2005 kl. 09:22
Ja, jeg forstår heller ikke Carsers lidt fjendlige holdning.
Jeg prøver at finde ud af, hvad Sony gør med en korrekt optaget 16:9 optagelse på HDD (dvs. den er optaget med korrekt 16:9 flag, så den skifter TV'et til WIDE mode ved afspilning fra HDD) når den kopierer den ud på en DVD+R disk (Double Layer or not).
Bliver optagelsen konverteret til 4:3 LetterBox, som det tyder på ud fra de oplysninger, der hidtil er kommet frem, eller overføres den anamorfisk (dvs. "squeezed") til DVD'en, men flaget i .IFO filen sættes stadig til 4:3 (så folk skal skifte manuelt mode, og folk med 4:3 TVs uden 16:9 mode ALDRIG kan komme til at se optagelsen med korrekte proportioner, men altid må se den "squeezed").
Hvis optagelsen konverteres til 4:3 LetterBox, så går der jo noget opløsning tabt (de sorte bjælker), men til gengæld afspilles den altid med korrekte proportioner på alle TV.
Hvis optagelsen overføres anamorfisk til DVD'en (dvs. den re-encodes ikke med sorte bjælker), så skal folk manuelt skifte til WIDE (på 16:9 TVs) eller 16:9 Mode (på 4:3 TVs), og dem, der ikke kan dette er så bare screwed.
Det eneste, der vist nok er slået fast er, at 16:9 flaget i .IFO filen (det flag, der får en DVD-afspiller til at fortælle et 16:9 TV at det skal gå i WIDE mode, og et 4:3 TV at det skal gå i 16:9 mode - hvis det kan) IKKE sættes til 16:9 ved overførsel af en 16:9 optagelse til DVD+R diske.
(Og bare lige for at slå fast: Det er ikke et Sony-problem - det er et DVD+problem. ALLE afspillere, der supporterer DVD+formatet står over for dette valg).
|
Skrevet den: 13-November-2005 kl. 10:21
Hej Keld,
Jeg synes også vi mangler at få svar på flere spørgsmål.
Jeg har desværre endnu ikke selv fået testet funktionaliteten på Sony optageren (delvis pga. jeg har et 4:3 TV, dog med 16:9 mode) - men det må jeg vist se at få gjort noget ved (16:9 udsendelser kan vel findes udfra programoversigten på Tekst-TV?).
Min opfattelse af 16:9 funktionaliteten på optageren er den, at der optages i korrekt anamorf 16:9 format til HDD når TV stationen/udbyderen signalerer korrekt format. Ved overførsel til DVD bevares formatet (ingen gen-indkodning), men 16:9 flaget sættes ikke i IFO filen hvis overførslen sker til DVD+R/RW. Derimod sættes det korrekt(?) ved overførsel til DVD-R/RW.
Som vi vist har fået slået fast, sættes 16:9 flaget på DVD+R/RW i optagelsen (i +VR formatet), så +VR kompatible afspillere bør opfatte og afspille materialet korrekt.
Jeg mener du har ret i, at afspilning af en 16:9 optagelse overført fra HDD til DVD+R/RW kan resultere i forkert afspilning på 4:3 TV fra ikke +VR kompatible DVD afspillere (størstedelen af DVD-afspillere) - da den vertikale opløsning skulle have været reduceret fra 576 til 432 (for at undgå at f.eks. ansigter bliver høje og smalle - amr. fodbold effekt).
Jeg mangler derfor stadig at få afklaret
- Er min teori korrekt
- Der er vel ingen forskel hvis der optages direkte til DVD+R/RW eller hvis optagelsen gen-indkodes under overførslen fra HDD til DVD
- Hvordan håndteres skift mellem 4:3 og 16:9 midt i en optagelse ved overførsel fra HDD til DVD-R/RW? Sættes 4:3 flaget på i IFO filen udfra formatet af første frame i optagelsen? (opdeles titlen i flere titler som bør være det korrekte eller kan det slet ikke lade sig gøre?)
- Afspilles optagelserne med korrekt signalering til TV fra alle typer af DVD medier på Sony optageren selv (Philips m.fl. +VR kompatible afspillere) ?
/Lars
|
Skrevet af: Splinten
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 00:07
laursen skrev:
Jeg synes også vi mangler at få svar på flere spørgsmål. |
Hvad med at starte en tråd, der omhandler emnet 16:9 på +R? Og holde denne tråd til emnet?
/Splinten
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 09:26
Og bare for at gentage mit hidtil ubesvarede spørgsmål fra ovennævnte tråd:
Bliver en 16:9 optagelse på HDD konverteret til 4:3 LetterBox, som det tyder på ud fra de oplysninger, der hidtil er kommet frem, eller overføres den anamorfisk (dvs. "squeezed") til DVD'en, men flaget i .IFO filen sættes stadig til 4:3 (så folk skal skifte manuelt mode, og folk med 4:3 TVs uden 16:9 mode ALDRIG kan komme til at se optagelsen med korrekte proportioner, men altid må se den "squeezed").
Hvis optagelsen konverteres til 4:3 LetterBox, så går der jo noget opløsning tabt (de sorte bjælker), men til gengæld afspilles den altid med korrekte proportioner på alle TV.
Hvis optagelsen overføres anamorfisk til DVD'en (dvs. den re-encodes ikke med sorte bjælker), så skal folk manuelt skifte til WIDE (på 16:9 TVs) eller 16:9 Mode (på 4:3 TVs), og dem, der ikke kan dette er så bare screwed.
Det eneste, der vist nok er slået fast er, at 16:9 flaget i .IFO filen (det flag, der får en DVD-afspiller til at fortælle et 16:9 TV at det skal gå i WIDE mode, og et 4:3 TV at det skal gå i 16:9 mode - hvis det kan) IKKE sættes til 16:9 ved overførsel af en 16:9 optagelse til DVD+R diske.
(Og bare lige for at slå fast: Det er ikke et Sony-problem - det er et DVD+problem. ALLE recordere, der supporterer DVD+formatet står over for dette valg).
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 09:44
Hej,
Alt, hvad jeg hidtil har skrevet og som er med i denne tråd, kommer fra et Sony-brugerforum, men er nu flyttet ind under Teknik og teori. Derfor kan ikke-Sony brugere måske undre sig over, at der fra min side er referencer til manualen og at der også er ført en mere intern debat, der ikke hører til netop her. Det gør, at meget af det, jeg har skrevet, nu, hvor det er flyttet, står i et lidt andet lys.
Nu kender I forklaringen.
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 10:06
Splinten skrev:
laursen skrev:
Jeg synes også vi mangler at få svar på flere spørgsmål. |
Hvad med at starte en tråd, der omhandler emnet 16:9 på +R? Og holde denne tråd til emnet? |
Det er så hermed gjort (pyha der var mange indlæg at flytte ).
Jeg havde nu også selv tænkt at flytte indlæggende til et nyt emne, men ville have foretaget et par tests først, så der var noget nyt at berette (men nu er forarbejdet så gjort).
Jeg testede på en udsendelse fra DR1 igår som jeg troede var i 16:9 (udsendelsen De skrev historie), men formatet var på HDD og DVD ikke i 16:9 - så jeg tester videre.
/Lars
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 10:29
laursen skrev:
Jeg testede på en udsendelse fra DR1 igår som jeg troede var i 16:9 (udsendelsen De skrev historie), men formatet var på HDD og DVD ikke i 16:9 - så jeg tester videre. |
Så vidt jeg husker, så var den i 16:9 - men selvfølgelig kun hvis du optager via SCART fra en Selector-boks eller anden digital modtager. Ellers får du blot den analoge LetterBox-with-16:9-zoom udgave.
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 10:39
Hej Keld,
HeartWare skrev:
Så vidt jeg husker, så var den i 16:9 - men selvfølgelig kun hvis du optager via SCART fra en Selector-boks eller anden digital modtager. Ellers får du blot den analoge LetterBox-with-16:9-zoom udgave. |
Der har vi så forklaringen - jeg har ikke en digital modtager (Selector). Så TDC sender altså ikke et 16:9 signal på det analoge kabelnet?! (eller er det blot 16:9 signaleringen i linie 23(?) der mangler).
/Lars
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 10:50
Hej Lars,
TDC sender generelt ikke anamorf 16:9 analogt. Dog er der indimellem udenlandske kanaler, hvor det forekommer på film: ZDF, ARD, Svensk TV4 m.fl. og hvor signaleringen fungerer fint - på mit Sony TV hedder formatet WIDE og 4:3 LB vises med betegnelsen ZOOM.
Det eneste danske, jeg mindes at have set (analogt modtaget vel at mærke) i konsekvent anamorf 16:9, var DK4's folketingstransmissioner for en del år siden - før "vi alle" fik 16:9 TV.
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 11:52
En anden kanal, der også sender i 16:9 format på analog er TV2Norge.
Derimod sender SV1, SV2 og NRK "kun" i 4:3 LetterBox mode, når der sendes 16:9 udsendelser - selv på Selector.
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 13:11
Hej Keld og Carser,
Carser skrev:
TDC sender generelt ikke anamorf 16:9 analogt. Dog er der indimellem udenlandske kanaler, hvor det forekommer på film: ZDF, ARD, Svensk TV4 m.fl. og hvor signaleringen fungerer fint |
HeartWare skrev:
En anden kanal, der også sender i 16:9 format på analog er TV2Norge. |
Tak for tippene - jeg må vist igang med at teste på TV2 Norge. Satser på at deres information om 16:9 udsendelser også passer i TDC's kabel-net ( http://pub.tv2.no/TV2/program/mottak/bredformat/article157004.ece - Bredformat på TV 2 ).
/Lars
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 17:21
Angående Svensk TV4 så er min erfaring at de godt nok sender mange programmer i 16:9 (ikke kun film) men i hvert fald på TDC Kabel TV hvor jeg bor, blive udsendelserne sendt UDEN angivelse af 16:9 flag.
Det betyder så at jeg skal ind i syttende undermenu på mit 10 år gamle Sony TV for at skifte formatet! (Wide knappen på recorderens fjernbetjening duer ikke til mit TV).
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 17:37
@DrageMester:
Et 16:9 TV plejer ikke at byde på krumspring i undermenuer for noget så hverdagsagtigt som at zoome og strække. Heller ikke selvom det ikke er nyt.
Har du et 16:9 Sony-TV? Er blå tast til TTV ikke også en formatskifter på din Sony-remote?
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 17:44
Jeg har IKKE et 16:9 TV men derimod et almindeligt Sony Trinitron KV-X2903E fra 1995 i 4:3 format. Jeg kan skifte mellem 4:3 og 16:9, men kun ved følgende super simple procedure:
[Menu] [Rød] [Hvid] [Gul] [Menu] [Menu]
Den blå tast alene gør intet som helst.
Mit budget synes ikke at jeg skal opgradere til fladskærms TV før at man kan få et rigtigt godt et til ca. 10.000 Kr. Måske i 2006...
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 18:23
Alright. Glem alt om blå tast. Jeg antog, du nok havde et 16:9 TV, fordi du skrev om 16:9 flag - Reagerer dit 4:3 TV på 16:9 flag?
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 18:48
[QUOTE=HeartWare]En anden kanal, der også sender i 16:9 format på analog er TV2Norge.
Derimod sender SV1, SV2 og NRK "kun" i 4:3 LetterBox mode, når der sendes 16:9 udsendelser - selv på Selector.[/QUOTE]
Når jeg på mit Panasonic TV, ser på SVT og der sendes i 16:9 skifter det automatisk til Wide, det samme gøres også på DR 1+2, og det er på analog modtagelse i kabelnettet. ( Bynet delvist forsynet fra TDC ). jeg har også prøvet at optage på en Recorder som er på almindelig antenne, og der får jeg også Wide på DR.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 18:59
Jeg tvivler stærkt på, at dit TV skifter til WIDE. Det skifter højst sandsynligt til ZOOM.
Hvilken kabel-TV-udbyder har du?
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 19:18
Hej,
Jeg forstår godt Keld's undren.
TDC sender ikke analog anamorf 16:9 fra DR eller nogen anden dansk kanal. Det er jeg helt sikker på hvad hele TDC's kabelnet/hybridnet angår. Og det er også en væsentlig grund til, at jeg siden '98 har haft Selector.
Måske er TV's meldinger forskellige, det er også derfor jeg sjældent skriver 16:9 - det kan både være zoomet letterbox og ægte 16:9.
Sonys TV har ingen "16:9" på grøn OSD. Det er 4:3, 14:9, ZOOM, SMART [zoom] eller WIDE.
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 21:06
Så lykkedes det at foretage min første test med 16:9 materiale på Sony RDR-HX900(!).
Jeg optog Hotel Cæsar fra TV2 Norge her til aften (kl 19.30) - i HSP kvalitet. Ved overførsel til DVD-RW kunne overføres i high-speed (Kvik) og optagelsen kunne efterfølgende gengives på PC med PowerDVD og analyseres med IfoEdit. Ved overførsel til DVD+RW er det ikke muligt at overføre i Kvik, men kun gen-indkode (til f.eks. HSP) - og mistanken om skift til 16:9 Letterbox tager form .
I PowerDVD er optagelsen på DVD-RW øjensynligt i 16:9 idet billedet (vinduet) er meget langt og smalt uden sorte bjælker i top og bund - og ved snapshot funktionen fra PowerDVD til Photoshop bekræftes at alle 576 vertikale linier er fyldt ud (måske pånær en enkelt i top og bund). Analyse i IfoEdit viser at 16:9 Aspect Ratio er angivet for Title Set 1 (som er den eneste titel på denne DVD), så igen bekræftes det ægte 16:9 format. Samtidig er flagene for automatisk Pan&Scan samt Letterboxed sat.
Fra DVD+RW afspilles optagelsen i PowerDVD med synligt store bjælker i top og bund, snapshot til Photoshop viser at selve billedet kun er 430 linier højt, resten er fyldt ud af de sorte bjælker. Analyse med IfoEdit viser at 4:3 Aspect Ratio er angivet for dette Title Set.
Det lader således til at Sony optagerne ikke kan overføre 16:9 optagelser til DVD+R/RW (herunder DL) uden at ændre det til 16:9 Letterboxed. Det må dog bemærkes at testen er udført på Sony HX900 (HX910 test vil følge senere) samt at jeg ikke har forsøgt at overføre til DVD+R/DL (det skal forsøges hvis jeg finder noget fornuftigt at overføre).
Iøvrigt er et af kendetegnene for +VR formatet, som benyttes på DVD+R/RW, at DVD'en kun indeholder ét Video Title Set (VTS) - derfor vil 4:3 Aspect Ratio formentlig altid være angivet for dette Title Set (i VTS_01_0.IFO). Teoretisk burde det være muligt at overføre 16:9 uden at ændre til Letterboxed til DVD+R/RW og samtidig angive 16:9 Aspect Ratio i +VR formatet, men det lader i hvert tilfælde ikke til at Sony optageren understøtter det (gør Philips, Thomson, Yamaha, LiteOn eller andre DVD+ optagere?)
/Lars
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 21:40
laursen skrev:
Fra DVD+RW afspilles optagelsen i PowerDVD med synligt store bjælker i top og bund, snapshot til Photoshop viser at selve billedet kun er 430 linier højt, resten er fyldt ud af de sorte bjælker. Analyse med IfoEdit viser at 4:3 Aspect Ratio er angivet for dette Title Set. |
Okay - det er altså som (jeg) forventede, og som jeg oprindeligt havde forstået det.
DVD+ formatet kan IKKE indeholde ægte 16:9 format, men kun 4:3 format. Dette anser jeg som en VÆSENTLIG begrænsning i brugbarheden, og det kan meget vel ende med formatets endeligt, idet flere og flere folk jo må forventes at få 16:9 fjernsyn...
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 21:46
Hej Keld,
HeartWare skrev:
DVD+ formatet kan IKKE indeholde ægte 16:9 format, men kun 4:3 format. Dette anser jeg som en VÆSENTLIG begrænsning i brugbarheden, og det kan meget vel ende med formatets endeligt, idet flere og flere folk jo må forventes at få 16:9 fjernsyn... |
Jeg er tildels enig. Så længe vi taler Sony optagerens måde at håndtere +VR materiale på DVD+R/RW medier på. Dog kan forholdene vise sig anderledes på optagere af andet fabrikat (her kunne tests med Philips' optagere være kærkommen).
Husk iøvrigt at det stadig kun er HDD/DVD optageres begrænsning vi behandler her (og specifikt Sony) - DVD+RW medierne finder jeg stadig de mest fleksible til både at klare Data og Video arkiverings-opgaverne fra eksempelvis PC (begrænsningen til 4:3 aspect ratio knytter sig jo ikke til DVD+R/RW/DL medierne).
/Lars
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 21:53
Okay - principielt har du ret, men med den side du fandt frem til tidligere, så lyder det som om det er en begrænsning i FORMATET mere end i OPTAGERNE.
Så med mindre de får løst op på dette (og den eneste mulighed jeg kan se er, at de tillader brugeren at definere 16:9 flaget i .IFO filen, og dermed at overføre 16:9 materiale råt), så tvivler jeg på, at DVD+formatet vil blive en success - det er simpelthen ikke gennemtænkt nok. Der er DVD-formatet noget mere gennemtænkt, og DVD-VR formatet er så ulempen ved DVD-formatet (at det har ret begrænset support fra afspillere). Men så længe, at HDD recordere vinder frem, så er det underordnet med R/W formatet, idet det blot vil være HDD'en man bruger. Det vil kun være DVD±R formatet, der vil være afgørende, og her vinder DVD-formatet på points.
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 22:09
Hej,
Først tak til Lars for at teste det. Dernæst tolker jeg det hele således, at det nu er bevist, at der kun er 430 aktive vandrette billedlinier i en 16:9 overført til en +R(W). Det har jeg ikke indtil nu været helt sikker på og jeg har nok nærmest troet på noget andet. Det værste er, at jeg har insisteret på, at de sorte linier ikke var en del af det lagrede, men en del af gengivelsen. Det bygger på nogle artikler om DVD-formatet, jeg har studeret i DVD'ens spæde start længe før recorderens tid og åbenbart ikke helt dækkende.
Jeg har ingen grund til at tro, at det spiller nogen rolle om det her er afprøvet på en 2004 eller 2005 model. Og Sonys manual er der jo allerede refereret til.
Så til HeartWare: Undskyld Keld. Du havde og har forstået det, endda ret godt.
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 10:22
Hej igen,
En slags konklusion:
Man kan på -R(W) optage i 16:9 fra f.eks. en digital modtager og afspille det i widescreen mode. Det kan man ikke på +R(W), hvor 16:9 optagelser kun kan gemmes i 4:3 letterbox mode. Det betyder, at 25% af billedinformationen tabes og at man må zoome 33% for at fylde en 16:9 skærm helt ud.
Dette gælder også, hvis optagelsen har været via en harddisk.
Ægte (=anamorf) 16:9 fra videokameraer og digitale modtagere bør således gemmes på -R(W) medier.
Jeg har foreslået redaktionen at få dette med i FAQ under hvad de forskellige medier kan, for indtil nu får +R faktisk en smule mere credit en -R.
PS: Hvis min konklusion mod forventning skulle vise sig ikke at gælde for andre mærker af recordere end Sony, der kan optage på +R(W), vil jeg foreslå noget andet: At det undersøges og at denne tråd får en Sony-overskrift og/eller flyttes tilbage til Sony-brugergruppen.
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 13:00
Der er lige en enkelt ting jeg gerne vil påpege i denne diskussion om DVD+R kontra DVD-R "formatets" egenskaber:
De påviste forskelle er udelukkende en følge af forskelle i de data strukturer som lægges på + og - diskene, altså forskelle mellem DVD-Video, DVD-VR og DVD+VR data formaterne.
De fysiske formater DVD+R, DVD-R o.s.v. kan i princippet indeholde enhver af disse datastrukturer, og man vil således kunne kopiere en film brændt med 16:9 flag på en DVD-R skive (DVD-Video format) over på en DVD+R skive på pc'en, og få en film i 16:9 i DVD-Video format på en DVD+R skive!
Sony recorderen har dog en begrænsning hvor den "smager" på formatet af en DVD skive, og hvis den finder en DVD-Video struktur på en DVD+R skive så opfatter den det som et fremmed format, og man kan så ikke se de enkelte optagelsers titler i Title List. Man kan dog stadigvæk afspille titlerne.
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 13:18
Hej,
DrageMester skrev:
De fysiske formater DVD+R, DVD-R o.s.v. kan i princippet indeholde enhver af disse datastrukturer, og man vil således kunne kopiere en film brændt med 16:9 flag på en DVD-R skive (DVD-Video format) over på en DVD+R skive på pc'en, og få en film i 16:9 i DVD-Video format på en DVD+R skive! |
Titlen på tråden er 16:9 optagelse på DVD.
Skal vi ikke lige skelne mellem, om man kan det, du skriver, på en recorder ved optagelse og overførsel til og fra harddisk (nej: Consumer DVD+R/+RW recorders always record everything with the Title aspect ratio flag set to 4:3. ) eller v.h.a. en pc, hvor det er en anden sag?
DrageMester skrev:
Sony recorderen har dog en begrænsning hvor den "smager" på formatet af en DVD skive, og hvis den finder en DVD-Video struktur på en DVD+R skive så opfatter den det som et fremmed format, og man kan så ikke se de enkelte optagelsers titler i Title List. Man kan dog stadigvæk afspille titlerne. |
Det skal nok passe. Mig bekendt smager alle recordere på mediet når det loades og viser på OSD og display, hvilket et, det er (CD/DVD+/-R(W)/RAM). Taler vi om blanke medier til brug ved optagelse på en recorder vil titler og formater efter optagelse/overførsel ikke give anledning til nogen uregelmæssigheder på titellisten.
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 13:49
Hej Dragemester,
Vi er helt enige i dine betragtninger (det var også hvad jeg forsøgte at skrive tidligere - og Keld og jeg var vist enige).
Indtil videre opfatter jeg begrænsningen som specifik for en Sony optager der overfører til + medier, men det ville være spændende om denne tråd kunne udvikle sig til at omfatte andre fabrikater også.
Titlen er nok lidt for bred, men meningen var at klarlægge optageres (recorderes) håndtering af 16:9 optagelser til forskellige fysiske DVD medier - herunder også de anvendte data formater.
Jeg har tidligere læst at bl.a. LiteOn benytter +VR formatet på alle typer af medier (både DVD+/-/R/RW) - kan deres optagere så slet ikke håndtere 16:9?
/Lars
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 18:19
[QUOTE=HeartWare]Jeg tvivler stærkt på, at dit TV skifter til WIDE. Det skifter højst sandsynligt til ZOOM.
Hvilken kabel-TV-udbyder har du?[/QUOTE]
Jo der skiftes til WIDE, når jeg på TV modtager DR, SVT og Norge 2, analogt når der sendes 16:9, på samme måde som når der afspilles en købe DVD, eller modtages fra Selector, dette Wide flag kommer dog kun med på Recorder når der optages på HDD eller RAM. Udbyder: Bynet delvist forsynet fra TDC.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 18:30
Radiomanden skrev:
Jo der skiftes til WIDE, når jeg på TV modtager DR, SVT og Norge 2, analogt når der sendes 16:9, på samme måde som når der afspilles en købe DVD, eller modtages fra Selector, dette Wide flag kommer dog kun med på Recorder når der optages på HDD eller RAM. Udbyder: Bynet delvist forsynet fra TDC. |
Er de 3 du nævner specielle 16:9 kanaler ?
Altså. Kan du vælge at modtage både en 4:3 kanal og en 16:9 kanal af DR, SVT og Norge 2 der hvor du bor ?
Hvis ikke, så har Heartware ret. At det ikke er 16:9 (anamorfisk), men derimod et "almindeligt" 4:3 signal - hvor center af billedet zoomes op til 16:9.
Forskellen er ganske stor, på ægte 16:9 er der 576 linier til rådighed, mens det på 4:3 zoom er 340 linier eller deromkring. Så zoomet 4:3 er meget dårligere i opløsning. Særligt tydeligt på store skærme (37 - 42" eller højere)
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 19:04
Nej der er kun de samme kanaler. Der beskæres ikke i WIDE billedet i sammenligning med 4:3. Så ingen Center Zoom. Aspect Ratio er ens i 16:9 og 4:3.
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 19:23
Det er i så fald det første sted i Danmark jeg har hørt om, hvor de sender DR i anamorfisk 16:9 på det analoge sendenet. Det er i modstrid med DRs krav/anbefalinger til Kabel-TV-udbyderne.
Der må da være mange klager fra folk, der ikke kan forstå, at folk bliver så lange og tynde når DR sender film...
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 19:28
Billedet er helt normalt når det modtages på et 4:3 tv,så er der sort bjælke i top og Bund.
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 19:31
Radiomanden skrev:
Nej der er kun de samme kanaler. Der beskæres ikke i WIDE billedet i sammenligning med 4:3. Så ingen Center Zoom. Aspect Ratio er ens i 16:9 og 4:3. |
Ok. Men jeg tror ikke på at DR udsendes hos jer, så det ikke kan ses rigtigt på et 4:3 fjernsyn.
Hvis det er som du beskriver, og DR udsendes anamorfisk uden center-zoom. Så vil billederne være for høje på 4:3 - dvs. personer vil være alt for høje i ansigterne.
/Lars
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 19:32
Radiomanden skrev:
Billedet er helt normalt når det modtages på et 4:3 tv,så er der sort bjælke i top og Bund. |
Så ER det center-zoom.
/Lars
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 19:39
Radiomanden skrev:
Billedet er helt normalt når det modtages på et 4:3 tv,så er der sort bjælke i top og Bund. |
Hvis det samme signal på et 4:3 TV modtages med sorte bjælker (LetterBoxed), så er det IKKE 16:9 format - period!
Så er det - ligesom alle andre steder i landet - i 4:3 format med et 16:9 billede LetterBoxed i midten af skærmbilledet og information i billedet til, at 16:9 TVs skal gå i ZOOM mode - ikke WIDE mode.
Det betyder, at du kun har ca. 430 scanlinier med billedinformation i modsætning til ægte 16:9, hvor du har alle 576 scanlinier. De resterende 146 scanlinier bruges på at transmitere de sorte bjælker.
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 19:40
Til Niels:
Aspect ratio er format eller forhold mellem H og B. Når det ikke ændres og der heller ikke er tale om nogen beskæring, er der tale om 4:3 letterbox.
Det er der muligvis nogle 16:9 TV, der ved zoom kalder WIDE og nogle 4:3 TV, der også kalder for WIDE. Tvinger du et 16:9 TV til 4:3, vil hele letterbox billedet skrumpe 25%, det er ligesom at zoome ud/væk.
Modtager du anamorf 16:9, vil billedet kun blive 25% smallere, men være lige så højt som 16:9. Altså på et 16:9 TV i 4:3 mode.
Det ville folk tilsluttet nettet med 4:3 TV ikke finde passende, lange hoveder o.s.v. Det er et ukorrekt "aspect ratio", det er faktisk inkompatibelt med 4:3 TV.
Husk også på, at en Selector (og en DVD afspiller/recorder) indstilles til TV'ets format, så den er ikke nødvendigvis i praksis en anamorf 16:9 kilde hos alle selvom der sendes i (/afspilles) ægte 16:9.
Til Lars (webmaster):
- Zoom påvirker hele billedet, ikke kun center.
- Tallet er 432, ikke 340. Igen 25% ned fra 576 og 33% op fra 432.
- 16:9 anamorphic hedder stadig anamorf 16:9 på dansk.
ellers er jeg meget enig . Det er jeg også i det, HeartWare har svaret.
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 20:46
Carser skrev:
Zoom påvirker hele billedet, ikke kun center. |
Det er center af 4:3 billedet som zoomes!
/Lars
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 21:44
Jeg har lige spørgsmål omkring optagelse i 16:9 via selector (den nye) og s-video input på tvkortet
Når jeg optager på mit Hauppauge 150, der ikke automatisk optager i 16:9 ser billedet forkert ud. Men efter en tur igennem Ulead movie factory 4.0 kan billedet laves om til 16:9. Efterføglende når filmen sættes i min dvdafspiller skifter fjernsynet selv til 16:9. Med det blotte øje kan jeg ikke se den store forskel mellem pvr 150 og min sony 710.
Men er det overhovedet en 16:9 optagelse ?
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 22:27
Det med 16:9 og div. fagudtryk driller vist ret mange. 
Måske vil et besøg her
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=136&zoneid=2 - http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=136&zoneid=2
hjælpe.
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 22:38
Lars skrev:
Carser skrev:
Zoom påvirker hele billedet, ikke kun center. |
/Lars
|
OK. Hvordan kan det så være at alt som er både i højre og venstre side af billedet i 4:3 også er med når der er "Zoomet" i billedet, f.eks TV stationernes logo er der stadig, hvis det er center der zommes vil det da mangle.? Det er da billedet der er strukket lodret og ikke zoomet, og må være det der giver mig Wide indikator på skærmen i så tilfælde.
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 22:39
Carser skrev:
Det med 16:9 og div. fagudtryk driller vist ret mange.  |
Den side du linker til drejer sig om modtagelse fra satellit eller selector.
En af de store misforståelser, er at signalerne modtaget via analog kan give samme muligheder som når det er modtaget digtalt (via selector eller satellit).
/Lars
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 23:22
Radiomanden skrev:
Det er da billedet der er strukket lodret og ikke zoomet, og må være det der giver mig Wide indikator på skærmen i så tilfælde. |
Lige meget hvad dit fjernsyn end skriver, og lige meget hvad du end siger, så er det et uomtvisteligt faktum (med de modeller jeg kender til), at HVIS billedet på et normalt 4:3 fjernsyn er i LetterBox og i korrekte proportioner (dvs. folk ser ikke aflange ud), så ER det i 4:3 format.
Der findes IKKE noget 4:3 TV (som jeg kender til), der kan 16:9-komprimere et analogt UHF TV-billede. 4:3 TV benytter nemlig ikke Line 23 WSS til at detektere 16:9 mode (som mange 16:9 fjernsyn kan), men UDELUKKENDE signalet via SCART.
Så hvis et 4:3 fjernsyn viser et analogt signal via UHF med korrekte proportioner, så er det fordi det er udsendt i 4:3.
|
Skrevet den: 15-November-2005 kl. 23:44
Hej Lars,
Lars skrev:
En af de store misforståelser, er at signalerne modtaget via analog kan give samme muligheder som når det er modtaget digtalt (via selector eller satellit). |
Med chance for helt at have misset pointen her, må jeg have slået fast - så længe det blot drejer sig om at transmittere et anamorf 16:9 signal er analog ikke i sig selv problemet (vel)? Det er vel kun en begrænsning TDC (DR/TV2) har besluttet i de analoge sende-net, så der 'udelukkende' sendes 16:9 letterbox her?
Mine tests med serien Hotel Cæsar (egen produktion) fra TV2 Norge hentet fra analog TDC kabel-TV viste at optageren lagrede i korrekt anamorf 16:9 for denne udsendelse (dog fik jeg desværre ikke checket billedet på mit 4:3 TV under udsendelsen).
Jeg forstår at der selvfølgelig er flere muligheder med det digitale transmissions-net, men anamorf 16:9 er også muligt på et analog net (dog langt fra udbredt, bl.a. grundet hensynet til 4:3 modtagere).
/Lars
|
Skrevet den: 16-November-2005 kl. 00:03
Hej Lars,
Lars skrev:
Den side du linker til drejer sig om modtagelse fra satellit eller selector.
En af de store misforståelser, er at signalerne modtaget via analog kan give samme muligheder som når det er modtaget digtalt (via selector eller satellit). |
Enig - nu linker jeg til den, fordi den definerer og ikke mindst illustrerer noget, der er brugt mange ord på her, og fordi man uden Selector eller sat box ikke behøver bekymre sig så meget om medier til DVD som med ægte 16:9. Desuden er mit tal, jeg selv regnede mig frem til, 432, også nævnt - så bye-bye til dine 340, der nok bare var en tastefejl.
|
Et center/centrum er et punkt og du mener nok, at det sidder midt i og at resten sker omkring det.
Men som fotograf ved jeg altså godt, hvad analog og digital zoom er og hvorfor dette udtryk er adopteret i widescreen TV.
Jeg har aldrig hørt/læst om/set links til "center-zoom" før.
|
Skrevet den: 16-November-2005 kl. 00:25
Carser skrev:
Et center/centrum er et punkt og du mener nok, at det sidder midt i og at resten sker omkring det. |
Ok - så brevsprække zoom da...
Eller på engelsk letterbox zoom ...
Men center zoom syntes jeg er mere beskrivende for det som sker, altså et zoom af center-delen af et 4:3 signal.
/Lars
|
Skrevet den: 16-November-2005 kl. 02:30
Ok.
|
Skrevet af: johnlindgreen
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 00:06
laursen skrev:
Iøvrigt er et af kendetegnene for +VR formatet... |
Bare lige for at få det helt klart. Jeg synes jeg ser flest referencer til VR mode. Betyder det at du ikke har prøvet i Video mode (for det kan man da godt på DVD+R(W)). Vil man ikke normalt overføre til DVD i Video mode for at være kompatibel med flest mulig afspillere?
|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 00:40
+VR formatet er kompatibelt med DVD Video og kan derfor afspilles på DVD afspillere (forudsat at disse kan læse selve medietypen).
-VR (minus VR) formatet er derimod IKKE kompatibelt med DVD Video, og kun de færreste DVD afspillere kan afspille dette format.
|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 07:50
johnlindgreen skrev:
Bare lige for at få det helt klart. Jeg synes jeg ser flest referencer til VR mode. Betyder det at du ikke har prøvet i Video mode (for det kan man da godt på DVD+R(W)). Vil man ikke normalt overføre til DVD i Video mode for at være kompatibel med flest mulig afspillere? |
Ikke nok med, at DVD+alliancen forvirrer begreberne ved at lægge sig så tæt op på de officielle navne ("DVD+" vs. "DVD-", "DL (Double Layer)" vs. "DL (Dual Layer)"), så kalder de også deres Video-Mode for DVD+VR (vs. den officielle standards "DVD-VR").
Det skal nok gøre begrebsforvirringen total.
Men der er ingen forskel på DVD+VR og DVD-Video (set fra en afspillers side). Den måde DVD+maskiner optager på en DVD-Video disk kalder de bare "DVD+VR", sikkert vel vidende, at det skaber begrebsforvirring...
DVD-Video og DVD-VR er derimod to komplet forskellige måder at håndtere digitale optagelser (den ene er i packet-writing mode, så man kan slette bidder, som så bliver opfattet som en sammenhængende fri blok, den anden kan kun have komplette, lineære optagelser, så hvis du sletter en optagelse midt i, så får du et ubrugeligt hul lige indtil alt "foran den" også bliver slettet).
|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 10:28
HeartWare skrev:
Ikke nok med, at DVD+alliancen forvirrer begreberne ved at lægge sig så tæt op på de officielle navne ("DVD+" vs. "DVD-", "DL (Double Layer)" vs. "DL (Dual Layer)"), så kalder de også deres Video-Mode for DVD+VR (vs. den officielle standards "DVD-VR").
Det skal nok gøre begrebsforvirringen total. |
Jeg er enig i, at det med navnene kan drille. Men det med det officielle synes jeg er at stramme den. For masser af producenter har officielt tilkendegivet og implementeret, at deres recordere understøtter både - og + . Derved har man implementeret standarder fra både DVD Forum og DVD+RW Alliancen og i stedet for officielle navne burde du nok have skrevet DVD Forums navne.
Det er før blevet nævnt for dig af andre, der sågar kaldte din holdning "stivnakket" ( http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6634&KW=stivnakket - her ). Det lyder ikke pænt, men jeg husker det, og hvis du insisterer på mindre begrebsforvirring: Brug hellere selv de rigtige navne i stedet for at holde fast i din idé om, at kun -formatet er "officielt".
HeartWare skrev:
Men der er ingen forskel på DVD+VR og DVD-Video (set fra en afspillers side). Den måde DVD+maskiner optager på en DVD-Video disk kalder de bare "DVD+VR", sikkert vel vidende, at det skaber begrebsforvirring... |
Ja, ja, folk har også i årevis haft det med at kalde elektriske monoceller (elementer) for batterier (der officielt er eller i hvert fald var flere celler sat sammen) og sådan er der så meget. Jeg synes personligt DrageMesters svar er bedre.
HeartWare skrev:
DVD-Video og DVD-VR er derimod to komplet forskellige måder at håndtere digitale optagelser (den ene er i packet-writing mode, så man kan slette bidder, som så bliver opfattet som en sammenhængende fri blok, den anden kan kun have komplette, lineære optagelser, så hvis du sletter en optagelse midt i, så får du et ubrugeligt hul lige indtil alt "foran den" også bliver slettet). |
Så er begreberne totalt på plads...huskede du klart at definere "den ene" og "den anden" for de sikkert ganske få, der måtte synes noget andet og som nu helt befippede sidder og tænker på, om deres diske er ramt af ubrugelige huller og brændt på apparater ved brug af uofficielle metoder?

|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 13:05
Der findes én anerkendt gruppe, der laver de standarder, som ALLE DVD-afpillere skal overholde. Det er DVD-Forum. Alle andre standarder er ikke officielle, men alternativer.
Præcis ligesom det i Europa er ISO, der sætter de officielle standarder for alt muligt forskelligt (meter-systemet, mv.), og alle andre standarder er derfor ikke officielle, men alternativer.
DVD+Alliancen er ikke anerkendt af samtlige producenter og deres format er ikke påkrævet at understøttes. Det er DVD-Forums standarder derimod, hvis en afspiller skal kunne bryste sig med det officielle DVD logo.
Hvordan definerer du ellers betydningen af "officiel standard", hvis ikke det er det, som DVD-Forum har lavet?
|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 14:00
HeartWare skrev:
Hvordan definerer du ellers betydningen af "officiel standard", hvis ikke det er det, som DVD-Forum har lavet? |
Nu havner vi vist nærmest i en politisk eller filosofisk diskussion.
Hverken http://www.dvdforum.org/ - DVD Forum eller http://www.dvdrw.com/ - DVD+RW Alliance er mig bekendt anerkendt eller udnævnt af over-nationale organisationer som FN eller lignende, så der er jo "bare" tale om interesse organisationer af firmaer, som er blevet enige om nogen fælles de-facto standarder.
Man kan så have nogen personlige preferencer udfra hvem der kom først, hvem der har det rigtige logo, hvem der er bedst, hvem der understøttes af flest o.s.v. Men faktum er at begge organisationers "standarder" har bidt sig tilstrækkeligt godt fast i markedet til at de er her for at blive (indtil de på et eller andet tidspunkt bliver dybt forældede).
Efter min mening har både + og - formaterne deres fordele og ulemper i forhold til hinanden, og jeg bruger derfor begge formater(*). På min recorder bruger jeg dog stort set ikke DVD+R fordi den med Sony's implementering ingen fordele har i forhold til DVD-R, tilgengæld har den et par ulemper. Jeg kan snildt nævne de fordele og ulemper, der har betydning for mig både på recordere og generelt, hvis nogen er interesseret.
(*) Eller fem af de seks formater: DVD+R, DVD-R, DVD+RW, DVD-RW, DVD+R DL men ikke DVD-R DL
|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 14:24
HeartWare skrev:
Der findes én anerkendt gruppe, der laver de standarder, som ALLE DVD-afpillere skal overholde. Det er DVD-Forum. Alle andre standarder er ikke officielle, men alternativer.
Præcis ligesom det i Europa er ISO, der sætter de officielle standarder for alt muligt forskelligt (meter-systemet, mv.), og alle andre standarder er derfor ikke officielle, men alternativer.
DVD+Alliancen er ikke anerkendt af samtlige producenter og deres format er ikke påkrævet at understøttes. Det er DVD-Forums standarder derimod, hvis en afspiller skal kunne bryste sig med det officielle DVD logo.
Hvordan definerer du ellers betydningen af "officiel standard", hvis ikke det er det, som DVD-Forum har lavet? |
Som jeg skrev "masser af producenter har officielt tilkendegivet og implementeret, at deres recordere understøtter både - og +". Det betyder ikke, at DVD forum ikke i sin tid lavede en officiel standard - det gjorde de - og det vil jeg skam ikke lave om på. 
Men tingene er bare ikke så firkantede, de udvikler sig (!) og mit svar var en modreaktion på din ret fordømmende omtale af DVD+RW Alliancen. At ikke alle understøtter den eller anerkender den betyder ikke nødvendigvis, at den bare er et alternativ og helt uofficiel.
Skal vi være lige så fordømmende over for alle de brugere her, der taler om TV's mål i tommer? Tommer er jo ikke vores officielle længdemål og en klar afvigelse fra ISO standarden. +  Eller hvad med den Lumatron recorder, der kun kan optage på , er det så slet ikke en DVD-optager? Skal Coop, der sælger den, anklages for begrebsforvirring og vildledning? Og Verbatim og andre, der laver medier fjerne betegnelsen DVD fra +R(W)skiverne, æskerne og "kagedåserne"?
Det må vel være konsekvensen af din argumentation.
Nå, jeg er ikke ude på en masse polemik, men jeg synes af og til dine udtalelser opfordrer til lidt modspil og til at blive set i et lidt andet perspektiv.
I øvrigt har jeg (også) en Lumatron og den kan godt optage anamorf 16:9 på +DVD'er (læs: skiver! ) uden at letterboxe. Men WIDE-flag o.l. er den kold overfor.
|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 14:33
Carser skrev:
I øvrigt har jeg (også) en Lumatron og den kan godt optage anamorf 16:9 på +DVD'er (læs: skiver! ) uden at letterboxe. Men WIDE-flag o.l. er den kold overfor. |
Dette punkt er det mest interessante i dit indlæg (det andet er, som der skrives, meget et spørgsmål om filosofi).
Skal jeg forstå ovenstående således, at den overfører 16:9 anamorfisk til DVD+R diske, men undlader at sætte 16:9 flaget i .IFO filen (så man manuelt skal strække billedet på 16:9 TV, og på et gammelt 4:3 TV ikke kan se den i korrekte proportioner)?
Eller sætter den 16:9 flaget til værdien for den første eller sidste optagelse? Lidt research vil være velkomment.
|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 15:05
Jeg har desværre (stadig) ikke mulighed for at læse i .IFO filer. Så du må nøjes med hvad jeg ved: Den kan godt optage anamorf 16:9 uden at letterboxe. Det afspilles som 4:3 optagelser, og man må så hvis Luma'en er sat til 4:3 TV trykke WIDE på sin TV-remote.
Er Luma'en sat til 16:9 TV vil den afspille alt - også 4:3 fra en +R(W) DVD - i WIDE og det er jo ret spøjst, hvis optagelsen er i 4:3 men fint (understated: Det er jo det eneste rigtige) til anamorf 16:9.
Den signalerer slet ikke format til TV'et udfra DVD-indholdet, men udelukkende fra indstillingen af TV format i dens set-up!
Den indstilling gider jeg ikke ændre løbende, så jeg trykker bare lidt på min TV remotes format-tast, når jeg afspiller fra den - og det sker, da den er uden blæser og min Sony "hovedrecorder" tit er i gang med noget andet.
Nå, jeg går stærkt ud fra, at flag på en disk - úanset hvor i strukturen - ganske enkelt aldrig sættes til 16:9 på Luma'en. Mon ikke det passer?
|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 15:13
Okay - det lyder som om Luma'en er halvvejs af vejen til en løsning. Den overfører tilsyneladende billedet anamorfisk, men "glemmer" så bare at fortælle DVD-skiven, at det er det, den har gjort.
Så mangler vi bare en funktion, hvor brugeren kan bestemme 16:9 flaget i .IFO filen, så vil Luma'en rent faktisk kunne gøre det "korrekt".
|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 15:41
Ja!
Jeg vil dog sige, at overfører måske kunne misforstås som HDD > DVD. Luma'en er nemlig en recorder uden HDD.
Så jeg vil hellere sige, at den optager eller brænder i 4:3 og ikke letterboxer noget som helst input.
Anamorf 16:9 er jo i princippet 4:3 med alle linier/pixels i billedet/på DVD'en i sving og et behov for et stræk på 33% i bredden. Derved kan jeg optage fra f.eks. DR i 16:9 fra min Selector på +R(W) skiver på min Luma og undgå at "donere" 25% af opløsningen til sorte bjælker.
Det ville jeg gøre med anamorf 16:9 på +R(W) skiver på min Sony...som mest derfor generelt får -R(W) skiver.
|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 16:20
Okay... Forstået...
|
Skrevet den: 21-Januar-2006 kl. 00:37
Dette indlæg, samt efterfølgende debat om 16:9 på DVD+R/RW, er flyttet hertil fra tråden http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9067 - JVC MH-300 og 16:9 , da emnet var udenfor emnet om JVC DR-MH300 - men derimod yderst relevant i forhold til emnet i denne tråd.
/Lars (redaktør, recordere.dk)
Pokerface skrev:
Hej igen "Radiomand". 
Okay, der har I alle ret så, 19:9 flaget vises ikke, nej.
Men altså, er det sådan set så ikke fuldstændig "ravende" ligegyldigt, når bare billedet er optaget i en "bredformat-type" som er identisk??? Eller når bare at TV'et kan justeres ind, så formatet passer.
Hvad er så egentlig fordelen ved det "rigtige" 16:9 format???
Jeg synes ihvertfald ikke jeg kan se nogen forskel, heller ikke med mine nye briller, som er 3 uger gamle. 
|
Helt enig, der er flere herinde som også påstår at Sony HX910 ikke kan skrive 16:9 på DVD+R & +RW, det har jeg intet problem med. Det er korrekt at 16:9 flag bliver sat til 4:3, men så længe man selv kan sætte TV's til 16:9 er det "problem" jo løst. Billedet bliver ihvertfald IKKE lavet om til 4:3 letterbox ! (den kan jeg slet ikke genkende).
Ovennævnte gælder når ens Harddisk rec's TV-type er sat til 16:9, og alle autoformat settings på ens TV er i OFF. Sådan virker det bedst efter min mening.
KV-32FQ75, HX910, Selector Sagem 60
mvh
------------- mvh
|
Skrevet den: 21-Januar-2006 kl. 13:14
Hej bcman,
bcman skrev:
Helt enig, der er flere herinde som også påstår at Sony HX910 ikke kan skrive 16:9 på DVD+R & +RW, det har jeg intet problem med. Det er korrekt at 16:9 flag bliver sat til 4:3, men så længe man selv kan sætte TV's til 16:9 er det "problem" jo løst. Billedet bliver ihvertfald IKKE lavet om til 4:3 letterbox ! (den kan jeg slet ikke genkende). |
Hvis man ikke har digital modtager (Selector, Canal Digital etc.) vil man ikke opleve nogen forskel - og du har ret i at det 16:9 signal du modtager også kan ligges ud på DVD+R/RW uden tab eller ændring i format.
Modtages derimod anamorf 16:9 (som er den billedtype der betegnes som den ægte 16:9 i forhold til PAL formatet) vil du ikke kunne ligge dette format på DVD+R/RW på Sony optageren. Et sådan signal vil undergå en letterbox process, hvilket medfører at opløsning mistes. Propertionerne passer dog stadig til 16:9 format TV. Læs lidt mere om anamorf og letterbox http://www.axelmusic.dk/publish/dvd_az.html#_Toc49233479 - her og http://www.digitalsolutions.dk/Teknikside.htm - her .
/Lars
|
Skrevet den: 21-Januar-2006 kl. 15:45
laursen skrev:
Hej bcman,
bcman skrev:
Helt enig, der er flere herinde som også påstår at Sony HX910 ikke kan skrive 16:9 på DVD+R & +RW, det har jeg intet problem med. Det er korrekt at 16:9 flag bliver sat til 4:3, men så længe man selv kan sætte TV's til 16:9 er det "problem" jo løst. Billedet bliver ihvertfald IKKE lavet om til 4:3 letterbox ! (den kan jeg slet ikke genkende). |
Hvis man ikke har digital modtager (Selector, Canal Digital etc.) vil man ikke opleve nogen forskel - og du har ret i at det 16:9 signal du modtager også kan ligges ud på DVD+R/RW uden tab eller ændring i format.
Modtages derimod anamorf 16:9 (som er den billedtype der betegnes som den ægte 16:9 i forhold til PAL formatet) vil du ikke kunne ligge dette format på DVD+R/RW på Sony optageren. Et sådan signal vil undergå en letterbox process, hvilket medfører at opløsning mistes. Propertionerne passer dog stadig til 16:9 format TV. Læs lidt mere om anamorf og letterbox http://www.axelmusic.dk/publish/dvd_az.html#_Toc49233479 - her og http://www.digitalsolutions.dk/Teknikside.htm - her .
/Lars
|
Hej, mit indtryk er at Selectoren udsender 16:9 anamorf, når ellers DR1, DR2 & Canal+ udsender i dette format. Det jeg derefter mener er at såfremt jeg optager lad os sige "Gladiator" fra DR1 igår som blev udsendt i 16:9 via Selectoren på HDD og overfører denne film til en DVD+RW bevares filmen i det org. format (ingen 4:3 letterbox her). Det er korrekt at på DVD+R/+RW sættes aspekt radio til 4:3, ihvertfald på Sony'en, således skal man selv sætte sit TV i 16:9 mode så højde og bredde passer. Så jeg kan ikke følge din forklaring med at Sony'en laver om på formatet, når der udsendes 16:9 anamorf ?
Jeg er godt klar over at min eneste kilde (udover leje & købe DVD'er) i ægte 16:9 anamorf er Selectoren. For mig er der kun 4:3 & 16:9, når vi taler om TV signaler. Jeg tror vi snakker forbi hinanden - hvis det du beskriver er at man ikke udnytter alle linierne når der udsendes en film i 1:1,85 fra f.eks. DR1 i 16:9 så er jeg helt enig......
------------- mvh
|
|