Print side | Luk vindue

Maximum T-1300 - ny software frigivet

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=76678
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 10:51

Emne: Maximum T-1300 - ny software frigivet
Skrevet af: mowa
Emne: Maximum T-1300 - ny software frigivet
Skrevet den: 27-Februar-2010 kl. 23:41
http://www.kjaerulff1.com/cid.102/subcid.111/index.6/20.aspx - angiveligt med support for DVB-T-undertekster på mpeg4-kanaler.

EPG'en er også lidt forbedret, nu står beskrivelsen under programlisten, og er ikke grimt krampet sammen i højre side med underlige linieskift. Der er desværre stadig rod i EPG'en når man ser på en kanal, hvor det aktuelle program spænder over midnat.

Jeg håber de også har fået fikset 4:3-understøttelsen, så 4:3-udsendelser ikke vises som 16:9, men det er nok for meget at drømme om.

Svar:
Skrevet af: ----OR----
Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 14:21
Hvad med DD 5.1 på DR HD, er det fixet?

Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af ----OR---- ----OR---- skrev:

Hvad med DD 5.1 på DR HD, er det fixet?

Hvad mener du lige med det? Er det en konvertering af 5.1 HC-AAC til DD on the fly du håber og venter på? Er det ikke en håbløs forventning eller har jeg misforstået det hele.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Er det en konvertering af 5.1 HC-AAC til DD on the fly du håber og venter på? Er det ikke en håbløs forventning eller har jeg misforstået det hele.

Nemlg. Denver klarede det med sidste opdate af 18.1.  til den billige 105`er.Så hvorfor skulle Kjærulff være ringereSmile
Ellers overholder boxen ikke Nordig.

Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 18:45

Nemlg. Denver klarede det med sidste opdate af 18.1.  til den billige 105`er.Så hvorfor skulle Kjærulff være ringereSmile

Ja det ville være super hvis det kunne være rigtigt. Der er vist ikke nogen/mange surround recievere der kan decode AAC lydsystemer. Jeg har opdateret min T-1300 med den nye firmware, men må vente med afprøvning af dit postulat. Andre må gerne gi' deres viden tilkende om den nye opdatering.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Ja det ville være super hvis det kunne være rigtigt. Der er vist ikke nogen/mange surround recievere der kan decode AAC lydsystemer. Jeg har opdateret min T-1300 med den nye firmware, men må vente med afprøvning af dit postulat. Andre må gerne gi' deres viden tilkende om den nye opdatering.
Re-encodening af HE-AAC _skal_ foretages i boxen og sendes videre til SR i et for den kendt format, enten DTS eller DD

Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Re-encodening af HE-AAC _skal_ foretages i boxen og sendes videre til SR i et for den kendt format, enten DTS eller DD

Jeg har lige læst på Digi TV at du har ret, hvis jeg har forstået budskaberne rigtigt. Er problemet så bare ikke at ejererne af T-1300 kan blive snydt da den ikke skal følge standarden modsat boxer godkendte modtagere?

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 23:26
Der har været en del diskussion omkring dette, da der var nogle Boxer godkendte boxe der heller ikke kunne re-encode HE-AAC. Det som man skal kigge efter er at boxen overholder "Nordig" standarden

Skrevet den: 01-Marts-2010 kl. 03:00
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der har været en del diskussion omkring dette, da der var nogle Boxer godkendte boxe der heller ikke kunne re-encode HE-AAC. Det som man skal kigge efter er at boxen overholder "Nordig" standarden

T-1300 overholder iflg. Kjærulff NORDIG standarden. Dog STADIG ikke efter sidste FW update. Se pkt. 6.2.2 eksempelvis.
"Nordig.org
6.2 Additional Audio Decoder requirements for HD IRDs
6.2.1 General
The NorDig HD IRD shall support reception of multi-channel (up to 5.1) audio, as specified below, in
addition to the mandatory audio requirements for SD IRDs. The HD IRD shall provide audio outputs for
stereo/mono and should provide outputs for multi-channel audio. There may also be additional audio
channels and audio components for additional languages and/or for impaired people; these
channels/components shall be treated as specified below.
The multi-channel audio may be carried by “System A” and/or via “System B”, as determined for the
relevant network; i.e. both “System A” and “System B” shall be supported for networks where there is
no mandatory operator acceptance of IRDs, while either “System A” or “System B” may be required for
networks where an operator is in charge of specifying the functionality of the IRDs and ensuring that the
minimum requirements are met.
6.2.2 Audio formats
The NorDig HD IRDs shall (see section 6.2.1) support reception of System A and/or System B, in
addition to the audio requirements or SD IRDs.
• System A: E-AC3 [36] with ability to transcode to AC3 [36]
• System B: HE AAC [57] with ability to transcode to AC3 [36] or DTS [33].
"

Skrevet den: 01-Marts-2010 kl. 15:28
Hvem kan fortælle om Kjaerulff har i sinde at lave endnu en ny firmware således at der kan afspilles 5,1 lyd fra T-1300? Slutbrugere taler/skriver Kjaerulff helst ikke med/til. Er der mon det samme 5.1 lydproblem med Maximum TS-3000 CX-CI? 

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet af: Carstens
Skrevet den: 10-Marts-2010 kl. 22:47
Nogen som har erfaringer med PVR-fumktionen med den nye software?

Har tilsluttet en 500gb Seagate harddisk som har virket ganske glimrende indtil jeg absolut skulle prøve den nye "forbedrede" software

Med den nye version 4.1 software melder boksen at harddisken skal formatteres hver gang boksen har været slukket. Jeg har efter en del forsøg nu opdelt harddisken i to partiioner, og formatteringsproblemet lader til at være væk, men...!

Boksen kan fint håndtere skift mellem de to partioner på disken, og optagefunktionen virker som sådan. Altså lige indtil man vil se sin optagelse - nu kan boksen pludselig ikke "se" den ene partion på disken. Det kan dog fikses ved at fjerne og gentilsutte harddisken til boksen.

Nogen som har et godt råd til en efterhånden frustreret T-1300 efer?

Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af Carstens Carstens skrev:

Nogen som har et godt råd til en efterhånden frustreret T-1300 efer?

Ja, smid den ud. Som jeg gjorde og fandt en SAGEM DTR 94250 til små penge i en genbrugsavis. DET virker bare. Dobbelt tuner og 250 GB disk. Som man iøvrigt bare kan udskifte til en 500 GB  disk uden problemer. Man har 2 streams og de håndteres som man ønsker.  HE-AAC konverteres til DTS i DRHD.
Brugerinterface er stort set som TDC HomeTrio boksen.

Gider ikke længere det der billige skrammel.

Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 14:01

Gider ikke længere det der billige skrammel.

Helt billig er T-1300 nu ikke, og skrammel, det kan vel diskuteres?? Det hele kommer vel fra Kina ligegyldigt hvad de forskellige bokse hedder.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet af: Boardman
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 17:30
Jeg har opdateret min T-1300.
Efter opdateringen, kunne jeg godt se de gamle programmer jeg havde optaget, men dagen efter var de væk. Ouch
Havde slukket den helt.
Jeg prøvede at nedgradere firmwaren, men det kan man åbenbart ikke.Thumbs Down

Skrevet af: Niels Ebbesen
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 18:30
Jeg er meget tilfreds med den nye software. Jeg bilder mig ind at billederne er blevet skarpere. Jeg forstår ikke helt hvad Hansemand mener med hensyn til at den ikke skulle kunne videregive 5.1 lyd. Sveriges Television sender Mandag-Torsdag "Go Kväll" med 5.1 lyd. Og det "Roarr" der var på ved finalen på det svenske Melodi Grandprix i Lørdags i Globen i Stockholm med 10.000 tilskuere overgår alt hvad jeg endnu har hørt.

Med hensyn til Carsten 's observationer, så kan jeg nikke genkendende. Jeg havde netop i Torsdags fået tømt min Maxtor 500 GB eksterne hardisk (hvor der faktisk sidder en 500 GB Seagate intern harddisk indeni) for omkring 200 GB med optagelser (fordi den nye software ikke understøtter optagelser lavet med tidligere versioner) og satte Maximum'en til at formattere den, og fik også lavet een optagelse, men da jeg skulle se min optagelse af Kongefamilien kl. 20 så meldte den: "USB ikke klar". og den grønne LED på harddisken lyste konstant (!) Jeg havde netop brugt flere timer på at Transcode alle optagelserne og flytte dem, og det var så - da jeg flyttede harddisken ind til min computer, at jeg kom til at træde i ledningen og den røg på gulvet. Jeg kan ikke finde kvitteringen på den, selvom den stadig er omfattet af garantien. Og der er jo også det etiske element om man kan tillade sig at bytte noget som har været på gulvet - noget jeg slipper for at tage stilling til nu hvor kvitteringen er væk. (Spørgsmålet er jo om det er en fejl i printkortet efter den var blevet for varm ved at være intensiv brugt i flere timer til at flytte optagelser med, og at den altså allerede var i stykker inden den røg på gulvet. Men alt det er lige meget når kvitteringen er væk). Jeg har haft den i fryseren een gang, uden resultat, og den er derned igen nu. Hvis dxet ikke lykkes at få den igeng, vil jeg prøve at åbne den og "skubbe" til armen".

Og i aften vil jeg optage Kongefamilien på en 8 GB USB stick som jeg har - og så siden Transcode optagelsen og flytte den til min computer.

Jeg anskaffer mig nok snart en Popcorn hour C-200 hvor jeg så kan lægge alle disse (transcodede) optagelser over på. Det som vi skal være glade for er at vi har en receiver med et stykke værktøj som kan transcode, sådan at vi kan se optagelserne på andre enheder. Det er der ikke mange andre der kan tilbyde. Du kan jo bare se dette helt nye Panasonic fjernsyn, hvor der ingen mulighed er for at overføre optagelserne til andre engheder. Optagelserne er simpelthen låst til fjernsynet, og kan kun ses der:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/default.aspx?a=3686&z=3 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/default.aspx?a=3686&z=3

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 19:09
OBS - ovenstående kommentar er netop blevet redigeret.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af Niels Ebbesen Niels Ebbesen skrev:

Jeg er meget tilfreds med den nye software. Jeg bilder mig ind at billederne er blevet skarpere. Jeg forstår ikke helt hvad Hansemand mener med hensyn til at den ikke skulle kunne videregive 5.1 lyd. Sveriges Television sender Mandag-Torsdag "Go Kväll" med 5.1 lyd. Og det "Roarr" der var på ved finalen på det svenske Melodi Grandprix i Lørdags i Globen i Stockholm med 10.000 tilskuere overgår alt hvad jeg endnu har hørt.

Jeg ved ikke hvad Sverige udsender af lyd på deres DVB-T. Jeg kan ikke få 5.1 lyd ud af min reciever fra T-1300 på DR-HD fordi den ikke kender HE-AAC lydsystemet. Vil du venligst forklare dig, jeg er nysgerrig?Smile
T-1300 er iøvrigt blevet hurtigere til at starte op efter ny software.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 08:14
Alt det dér med ACC er volapyk for mig. Jeg ved bare at Maximumen kan spille 5.1 lyd fra Sverige (og det kunne min forrige MPEG2 Maximum iøvrigt også). Så der er altså ingen grund til at skælde Maximum'en ud for det, der er nok snarere grund til at kritisere DR for at de ikke implementerer samme system som svenskerne. Jeg kan iøvrigt oplyse at jeg optog DR's Julekoncert fra Aalborg*, da den blev sendt fra Sveriges Television - i 5.1 lyd. Så optage den på den rigtige måde kan DR altså godt (det var måske et krav fra svenskerne for at de ville købe produktionen/de ville give mere for den). Vi mangler bare at de også begynder at sende den ud til os. Er der nogen her som kender den tekniske froklaring på at det ikke sker? Eller er det et økonomi-spørgsmål? DR har jo været i svære økonomiske problemer, så....det er måske der hunden ligger begravet.

*) Klippet med de 3 spillemænd som drikker bajere på scenen var klippet væk, og i stedet blev der lagt ud med 2 numre af Carola, 2 numre med opera-sangeren Ernman, 2 numre med Michael Bolton -- altså også en noget anden orden end i den danske udsendelse. Kort sagt: I den udgave der blev solgt til Sverige var alt det bedste (med en overvægt af svenske sangere først - men de var/er også blandt de bedste, så på den måde er det helt OK)

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 10:50

Man bruger ikke samme system i Sverige som man gør her. I Sverige bruges MPEG2 og AC3, her bruges MPEG4 og HE-AAC.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 10:57
OK, jeg vidste godt at DK er foran S med hensyn til MPEG4, men hvad er den tekniske forklaring på at ingen danske kanaler kan finde ud af at sende 5.1 lyd ? Er der ikke plads i MUX'erne eller hvad? Det skulle ikke undre mig om de amatører har proppet MUX'en med Folketings-kanalen m.m. og der så ikke er plads til 5.1 lyd.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 11:06

Der er kun 5,1 lyd på DRHD, Boxer sender ikke nogen af deres kanaler med andet end Stereo. HE-AAC er beregnet til Multikanallyd. Det bruges jo som skrevet dertil af DRHD. 

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 14:15

OK, jeg vidste godt at DK er foran S med hensyn til MPEG4, men hvad er den tekniske forklaring på at ingen danske kanaler kan finde ud af at sende 5.1 lyd ? Er der ikke plads i MUX'erne eller hvad? Det skulle ikke undre mig om de amatører har proppet MUX'en med Folketings-kanalen m.m. og der så ikke er plads til 5.1 lyd.

Det er ikke noget problem at høre 5.1 over sit tv (i pcm stereo), men når det skal igennem en reciever knækker filmen(stadig kun i pcm stereo). Hvis 5.1 HE-AAC lyden blev dekodet af T-1300 til noget recieveren forstod feks. DD eller DTS, så ville alt være som det skulle. T-1300 overholder ikke nordic standarden hvad lyden angår og det skal den vel heller ikke, men det ville jo være smart/klogt at dette punkt også fulgte med idet flere så måske  ville købe T-1300 da de kunne udnytte bedre lyd via deres reciever. Der er vedtaget at lyden skal udsendes i HE-AAC fordi det ikke fylder ret meget og samtidig giver en god lyd, så er der også mere plads til billedet. Der er modtagere med PVR som dekoder HE-AAC lyden til DD eller DTS, men de fleste er boxer godkendte og dermed ingen mulighed for at gemme sine optagelser på et andet medie.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet af: Brian Scharling
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 14:19

Med hensyn til Carsten 's observationer, så kan jeg nikke genkendende. Jeg havde netop i Torsdags fået tømt min Maxtor 500 GB eksterne hardisk (hvor der faktisk sidder en 500 GB Seagate intern harddisk indeni) for omkring 200 GB med optagelser (fordi den nye software ikke understøtter optagelser lavet med tidligere versioner) og satte Maximum'en til at formattere den, og fik også lavet een optagelse, men da jeg skulle se min optagelse af Kongefamilien kl. 20 så meldte den: "USB ikke klar". og den grønne LED på harddisken lyste konstant (!)

Hej.

Jeg har også netop opdateret min FW. Før kunne jeg fint bruge min 500GB harddisk (WD xxbook), men nu bliver jeg også bedt om at formatere den hver gang. Jeg har en lille 20GB harddisk, som jeg nu bruger, og den fungerer fint.

Har I (Carsten og Niels og evt. flere) fundet en løsning? Jeg overvejer at lave en mindre partition på min WD harddisk, alternativt at anskaffe en mindre HD.

mvh
Brian

Print side | Luk vindue