Print side | Luk vindue

Maximum T 102

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=76680
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 09:01

Emne: Maximum T 102
Skrevet af: Pluto
Emne: Maximum T 102
Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 01:07
Jeg har købt en Maximum T 102 DVB-T boks. Og der stod i annoncen fra Netto Sat at den understøttede Mpeg 4 og Hee-acc lyd til DR HD 5.1 lyd. Jeg har forbundet boksen med HDMI kabel til min Sony fladskærm og brugt koaksialkabel fra boksen til min Sony receiver. Og indstillet boksen til RAW. Men der kommer kun lyd ud på DR 1 DR 2 og TV 2. De andre kanaler er tavse som DR HD. Når jeg stiller om til PCM lyd, er der lyd på alle kanaler. Nogen der ved hvad problemet kan ligge i ???????????? Er jeg meget taknemelig.

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 19:17
Tyder på den ikke understøtter HE-AAC Vers. 4, som er den DR HD kører med

Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Tyder på den ikke understøtter HE-AAC Vers. 4, som er den DR HD kører med
Tak for svaret kampus. Har lige nu bestilt en Triax THD405VA som er Boxer godkendt
hos El-Giganten til  599,- kr.

Skrevet den: 01-Marts-2010 kl. 09:36
NettoSat har bedt Kjaerulf1 firmaet om at svare på, hvorfor der ikke kommer Hee-acc 5.1 lyd ud af Maximum T 102.

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 15:04
NettoSat oplyser nu at Maximum T 102 ikke understøtter Hee-acc lyd. Men jeg tror ikke at de bevidst har annonceret på deres hjemmeside med at den understøtter Hee-acc. De skriver at maximum 541 understøtter Hee-acc.

Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Pluto Pluto skrev:

NettoSat oplyser nu at Maximum T 102 ikke understøtter Hee-acc lyd.

Det er så heller ikke korrekt. Det boksen ikke kan er at lave HE-AAC om til DTS eller DD. Den kan kun afkode det til 2.0 PCM.

At det så er en møgirriterende mangel der gør, at man ikke kan få gavn af 5.1 lyden fra DR er en anden sag, og noget rigtigt mange af de "billige" bokse er ramt af.

Hvis det stod til mig skulle DR gå over til ganske alm. DD lyd når de sender 5.1, det andet er noget bøvl for en forholdsvis begrænset båndbredde besparelse.

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Det er så heller ikke korrekt. Det boksen ikke kan er at lave HE-AAC om til DTS eller DD. Den kan kun afkode det til 2.0 PCM.

At det så er en møgirriterende mangel der gør, at man ikke kan få gavn af 5.1 lyden fra DR er en anden sag, og noget rigtigt mange af de "billige" bokse er ramt af.

Hvis det stod til mig skulle DR gå over til ganske alm. DD lyd når de sender 5.1, det andet er noget bøvl for en forholdsvis begrænset båndbredde besparelse.
Ja der er mange som bakker dig op Morten med hensyn til at DR burde havde sendt almindelig DD lyd. Jeg købte først en Denver 105 på mit arbejde, men kunne ikke opgradere den med de USB nøgler jeg havde til rådighed til 5.1 lyd. Så gik jeg over til vores konkurent Føtex og købte en United som de mente havde 5.1 lyd. Det havde den ikke. Så gik jeg til Expert som ikke viste om deres maximum bokse t-102 havde 5.1 lyd. Men så , så jeg på Nettosat,s hjemmeside den havde og bestilte den. Men den havde heller ikke. Men har lige fået SMS fra PostDanmark at min Triax 405 som er Boxer godkendt kommer idag. Bestilte og betalte den i weekenden til 599,- kr. Og nu er den steget til 799,- kr. Hos Expert forlangte de 1.995,- kr. For den.

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 16:12

Ja der er mange som bakker dig op Morten med hensyn til at DR burde havde sendt almindelig DD lyd. Jeg købte først en Denver 105 på mit arbejde, men kunne ikke opgradere den med de USB nøgler jeg havde til rådighed til 5.1 lyd. Så gik jeg over til vores konkurent Føtex og købte en United som de mente havde 5.1 lyd. Det havde den ikke. Så gik jeg til Expert som ikke viste om deres maximum bokse t-102 havde 5.1 lyd. Men så , så jeg på Nettosat,s hjemmeside den havde og bestilte den. Men den havde heller ikke. Men har lige fået SMS fra PostDanmark at min Triax 405 som er Boxer godkendt kommer idag. Bestilte og betalte den i weekenden til 599,- kr. Og nu er den steget til 799,- kr. Hos Expert forlangte de 1.995,- kr. For den.

Nu er HE-AAC jo en forhv ny kompressions standard, men den bedste der findes. Jeg er sikker på DR har valgt det bedste i en god mening. Så kan man jo også sige at de skulle ha' bibeholdt mpeg2 formatet. Men sådan "spiller klaveret" ikke. Der sker hele tiden en udvikling, og vi må følge med for at få gavn af den. Ellers sad vi jo stadig og så på S/H CRT allesammen.

Det er så bare kedeligt at der er så få boxe der understøtter HE-AAC i 5.1. Men det må jo skyldes alt det billige kinester-skrammel, der kommer til landet. Og de boxe fejler jo tydeligvis på mange flere parametre end lyden. Så lad være med at tro I får det hele for 400 kr

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 23:27
Så har jeg fået tilsluttet min nye Triax 405.
Og billedet er bare så flot.Smile Fjernbetjening og tekst-tv
fungerer uden problemer.Smile Blot har jeg ikke kunnet afprøve
5.1 lyd af den grund at DR HD ikke sendte det idag.Wink
Og har ikke haft hverken pixelerring eller lydudfald.Smile
Som jeg havde på Denver-United-maximum billigboksene.LOL

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 23:35
Ja billedmæssigt er Triax'en helt på toppen. Og lyden kan du glæde dig til. Den er mere fyldig og gengiver de allerdybeste toner hvis anlægget ellers kan følge medTongue

Men du skriver ingen pixellering. Jeg har desværre stadig lidt på min, og har spekuleret på om det er en fejl i krystallet lissom på 409'erenOuch

Skrevet den: 04-Marts-2010 kl. 00:05
Jeg bruger en triax udendørs element antenne. Og da jeg brugte tuneren i min Sony X 3500 fladskærm var der heller ikke pixelering og lydudfald. Kun ved billigboksene. Jeg har Sony,s top surround forstærker med Pioneer subwoofer og pipe højtalere med 8 små højtalere i hver.
De klarer hver 100 watt uden forvræning. Så jeg glæder mig til 5.1 lyd fra DR HD. Kender ikke Triax 409.

Skrevet den: 04-Marts-2010 kl. 08:22

Nu er HE-AAC jo en forhv ny kompressions standard, men den bedste der findes. Jeg er sikker på DR har valgt det bedste i en god mening.

Jeg er ikke i tvivl om, at HE-AAC er en rigtig god kompressionsstandard. Men det hjælper bare ikke noget når formatet ikke understøttes af surround receivere, men det er selvfølgelig en hønen og ægget diskussion.

Din sammenligning med MPEG2 kontra MPEG4 er selvfølgelig relevant, men alligvel er det ikke helt det samme, da MPEG4 trods alt er bredere understøttet end HE-AAC som i den udgave DR bruger vist kun derudover bruges i Norge og New Zealand.

Citér
Det er så bare kedeligt at der er så få boxe der understøtter HE-AAC i 5.1. Men det må jo skyldes alt det billige kinester-skrammel, der kommer til landet. Og de boxe fejler jo tydeligvis på mange flere parametre end lyden. Så lad være med at tro I får det hele for 400 kr

Det kan du da have ret i. Men Windows Mediacenter der i følge specifikationerne understøtter HE-AAC med 5.1 kanaler er det ikke muligt (for mig) at hive surround ud af.

Skrevet den: 04-Marts-2010 kl. 17:00

Nu er HE-AAC jo en forhv ny kompressions standard, men den bedste der findes. Jeg er sikker på DR har valgt det bedste i en god mening.

Jeg er ikke i tvivl om, at HE-AAC er en rigtig god kompressionsstandard. Men det hjælper bare ikke noget når formatet ikke understøttes af surround receivere, men det er selvfølgelig en hønen og ægget diskussion.

Det er ikke SR'en der skal understøtte HE-AAC, det er Boxen. Den re-encoder til et for SR'en kendt format, såsom DD og DTS

Din sammenligning med MPEG2 kontra MPEG4 er selvfølgelig relevant, men alligvel er det ikke helt det samme, da MPEG4 trods alt er bredere understøttet end HE-AAC som i den udgave DR bruger vist kun derudover bruges i Norge og New Zealand.

Citér

Det kan du da have ret i. Men Windows Mediacenter der i følge specifikationerne understøtter HE-AAC med 5.1 kanaler er det ikke muligt (for mig) at hive surround ud af.

Understøtter WMC også HE-AAC vers 4?

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 08:32

Det er ikke SR'en der skal understøtte HE-AAC, det er Boxen. Den re-encoder til et for SR'en kendt format, såsom DD og DTS

Det er lige netop det der er problemstillingen. De gænge lydkomprimeringsstandarder dvs. DD og DTS er understøttet af alle normale surround receivere. Det er HE-AAC ikke pt. Derfor er HE-AAC et dårligt valg til surround for nuværende, og det er da heller ikke ret mange der har valgt det. At reencode er alt andet lige et dårligt valg som giver et kvalitetstab - det svarer til at reencode wma til mp3 eller omvendt.

Citér  

Ikke i følge oversigten. Men længere nede i dokumentet er 5.1 (3/2) lyd angivet som en mulighed
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd742784%28VS.85%29.aspx

Men jeg er bestemt ikke vant til at læse tekniske dokumenter om codecs.

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 13:53

Det er lige netop det der er problemstillingen. De gænge lydkomprimeringsstandarder dvs. DD og DTS er understøttet af alle normale surround receivere. Det er HE-AAC ikke pt. Derfor er HE-AAC et dårligt valg til surround for nuværende, og det er da heller ikke ret mange der har valgt det. At reencode er alt andet lige et dårligt valg som giver et kvalitetstab - det svarer til at reencode wma til mp3 eller omvendt.

Citér  

Ikke i følge oversigten. Men længere nede i dokumentet er 5.1 (3/2) lyd angivet som en mulighed
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd742784%28VS.85%29.aspx

Men jeg er bestemt ikke vant til at læse tekniske dokumenter om codecs.

Du blir ved! Man kan da ikke sende et fuldt ukomprimeret 5.1 surround

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 10:20
Igår havde jeg for første gang lidt pixellering i udsendelsen Politiforhandleren på DR HD. Dog ikke kraftig nok til at generer lyden. Men vejret var jo også lidt voldsom. Var dog aldrig sket med den
indbyggede tuner i min Sony fladskærm ( som jeg dog ikke kan bruge, da den ikke understøtter HEE-AAC lyden.

Skal man være 100% sikkert på at noget virker. Skal der stå Sony eller Pioneer på produkterne.
Det er min erfaring.

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 11:15

Skal man være 100% sikkert på at noget virker. Skal der stå Sony eller Pioneer på produkterne.
Det er min erfaring.
Ja! Eller Triax T-HD405VA Big smile

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 19:16

Nej men den i forvejen ikke supergode kvalitet bliver bestemt ikke bedre af reencoding.

Det ville i øvrigt være komplet uproblematisk at sende alm. 5.1 DD eller DTS på det digitale sendenet på DRHD. Den maksimale bitrate på DD 5.1 er 448 kbps på DVD. Så man sparer 2-300 kbps ved at bruge HE-AAC som giver alt for meget bøvl og besvær uden nævneværdige fordele for nuværende.

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 20:30

Nej men den i forvejen ikke supergode kvalitet bliver bestemt ikke bedre af reencoding.

Det ville i øvrigt være komplet uproblematisk at sende alm. 5.1 DD eller DTS på det digitale sendenet på DRHD. Den maksimale bitrate på DD 5.1 er 448 kbps på DVD. Så man sparer 2-300 kbps ved at bruge HE-AAC som giver alt for meget bøvl og besvær uden nævneværdige fordele for nuværende.
Kvaliteten gennem min triax fejler da ikke noget. Den svarer ganske til hvis jeg satte en DVD på.

Bøvlet og besværet er fordi der findes for meget Kineser skrammel på markedet.

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 09:24

Kvaliteten gennem min triax fejler da ikke noget. Den svarer ganske til hvis jeg satte en DVD på.

Det er jo subjektivt. Objektivt set ryger der kvalitet hver gang en ikke-tabsløs komprimeringsalgortitme anvendes.

Citér
Bøvlet og besværet er fordi der findes for meget Kineser skrammel på markedet.

Ja det kan man mene (selvom det efterhånden er svært at få noget der ikke er kineserskrammel). Omvendt kan man også sige, at det ikke er vanvittigt smart at bruge et format der ikke er bredt understøttet. Som jeg tidligere har skrevet er det kun ganske få lande der på deres terrestriske digitale sendenet benytter HE-AAC til surround.

Men jeg tror ikke vi kommer videreSmile

Skrevet af: kallek
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 11:38

Det er min erfaring.
Ja! Eller Triax T-HD405VA Big smile

Uden at kunne udtale mig om triax T-HD405VA 
(Ja Triax er noget der virker) Jeg tror ikke der er mange ejer af Triax T-HD409+Triax C-HD 415 som vil give dig ret i at det virker. Det er Dansk men sidste gang jeg køber fra Triax. Ingen hjælp, ingen svar på mail, og ingen opdateringer, de er total ligeglade med deres kunder. Ok de laver en rep når man sender til dem, men man skal selv finde løsningen bla her i dette forum. 100% aldrig mere Triax. Eneste positivt er deres billed kvalitet er god når det muligt at følge en udsendelse, uden fast frysninger drop out mm

-------------
Lg 42 LA 667V
RDR-HX650 HDD
MARANTZ SR 4600
KEF HØJTALER 6,1
Blu-ray LG 730
Humax BXR-HD

Print side | Luk vindue