Print side | Luk vindue

Analyse af Panasonic TX-P42G20E

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=76819
Udskrevet den: 28-November-2024 kl. 01:10

Emne: Analyse af Panasonic TX-P42G20E
Skrevet af: bantam
Emne: Analyse af Panasonic TX-P42G20E
Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 17:04
Denne tråd er oprettet for at samle mine og andres faktuelle observationer vedr. Panasonic's TX-P42G20E.

Det følgende indlæg er en kopi af min første (korte) måle-session på TV'et.

Indlægget derefter kommer til at indholde en opdatering med oplysninger indsamlet i to efterfølgende måle-sessioner.

Tak til P&P Radio ("PP") og Nørgaard Radio ("ON Radio") for at stille udstyr, lokaler og ikke mindst tid tl rådighed for analysen.

-------------
/lars

Svar:
Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 17:05
MÅLE-SESSION 1:

Som lovet et kort overblik over de første indtryk af G20. Jeg skal lige bemærke, at alle kommentarerne er baseret på et kort bekendtskab på under 1½ time – så der var ikke tid til at foretage ”dybdeborende” målinger og observationer – men dem håber jeg som sagt at kunne gennemføre snarest.

Emnerne, som jeg fik tid til at berøre omfatter:

1.       Sortniveau

2.       Farvegengivelse

3.       ISF CCC-interfacet

4.       Framerates, 24p, IFC/24p Smooth Film

5.       Fosfor-trails

6.       Reflektioner

7.       Chroma-kanalerne, nøjagtighed i farvegengivelse/båndbredde

8.       Luma-kanalen, dynamisk lys/skarphed

9.       Støj

Emnerne kan uddybes mere end jeg kommer til her, og man kunne ønske sig flere emner – men i det mindste kommer vi da i gang…

1.     Sortniveau

Generelt er det ikke til at måle sortniveauet på moderne TV med selv (semi-)professionelt måleudstyr. Er omgivelserne ikke helt perfekte mht. lysforurening, er det endnu sværere – så jeg forsøgte ikke.

Det er dog tydeligt, at der ikke er tale om sort i nærheden af Kuro-niveau. I et relativt mørkt lokale kunne vi afdække en passende del af panelet og få øjnene så tæt på skærmen, at det tilnærmelsesvist svarer til et mørkt rum.

Man kan under disse omstændigheder nemt se, at panelet lyser, når det leverer ”video-sort”. Det ligner nærmest sort på en V10 eller G10 – men jeg kan ikke på baggrund af observationen sige hvor, meget bedre det evt. måtte være.

2.     Farvegengivelse

Jeg fik lavet en hurtig måling af gamut’en (som repræsenterer farvegengivelsen) på THX-tilstanden.

Resultatet, som ses i CIE-diagrammet herunder er, at umiddelbart ser G20 en tøddel mere nøjagtig ud end V10:

CIE-diagrammet har dog én stor svaghed: Det viser kun to dimensioner (saturation og hue) af farvegengivelsen, som i praksis er tre-dimensionel (saturation, hue og lysstyrken).

Dette betyder faktisk, at hvis vi kigger på lysstyrken for de enkelte farver, så kan vi se, at der er en afvigelse fra den forventede lysstyrke, hvilket ikke er tilfældet for V10 (eller på en Pioneer 9G) i samme størrelsesorden. Jeg har ud fra den målte gamut (saturation + hue for RGB) beregnet den idéelle lysstyrke i primær- og sekundærfarverne for at kunne sammenligne med måledata.

Da den målte gamut ligger ret tæt på Rec.709 (HD), bør lysstyrken også ligge ret tæt på specifikationen. Lad os kigge på det:

Rød

Grøn

Blå

Gul

Cyan

Magenta

Hvid

Rec.709 [cd/m2]

21.3

71.5

7.20

92.8

78.7

28.5

100

Målt [cd/m2]

26.0

84.3

10.8

99.3

85.5

32.7

99.4

Idéal ud fra målt gamut [cd/m2]

20.1

71.3

7.98

91.4

79.3

28.1

99.4

Afvigelse (målt vs. ideal)

+29%

+18%

+35%

+9%

+8%

+16%

-

Man kan se, at der generelt er for meget lys på alle farverne – og det er ikke noget, man kan justere i CMS’en (Colour Management System), da den er to-dimensionel (saturation & hue). Måske kan man arbejde baglæns ud fra lysstyrken og tilpasse gamut’en til lysstyrken med CMS’en – men det har jeg hverken tænkt nærmere over, endsige afprøvet – det vil alt andet lige betyde, at  TV’et vil nærme sig sin native gamut, og det er reelt set ikke målet. Pest eller kolera.

Jeg forventer egentligt, at dette er en ting, der kan rettes med en firmware-opdatering – men på den anden side set er effekten ikke så tydelig, som den fejl der var i V10, hvor magenta lå meget skævt. Jeg tager dog selv forbehold for fejl i måleresultaterne: Der kan være en indstilling et eller andet sted, der kan rette op på lysstyrken, men i THX-tilstanden burde det nu ikke være nødvendigt. Vi må se, når jeg får målt og indstillet på et G20 mere.

Hvidbalancen out-of-the-box er OK, men den kan forbedres:

Vi kan se, at fejlen dE ligger omkring dE = 4, hvilket med et par greb i hvidbalancekontrollerne bør kunne bringes ned under dE = 3, hvilket er målet. Heldigvis er hvidbalancekontrollerne tilgængelige i brugermenuen – og man kan nu også justere på den grønne farve.

Jeg observerede små (med dog synlige) afvigelser i gråtonegengivelsen (svage grønne og magenta bånd) – noget som måske kan rettes med hvidbalancekontrollerne. Lige netop gråtoneskalaen skal faktisk kunne gengives korrekt fra en digital component-kilde(*)  – men ikke mange TV er i stand til det – formodentligt pga. afrundingsfejl i driver-kredsløbet.

Jeg fik ikke lavet en kvalificeret måling af gamma (glemte at sikre, at den stod til 2.2), så det må vente. Det eneste jeg kan sige om gamma’en er, at den ikke er så flad, som jeg havde forventet – men det kan muligvis ændres (eller worst case: Påvirkes af stimuli/testbillederne).

(*) Stort set (hvis ikke alle) andre farver vil have en form for kvantiseringsfejl, som kan komme til udtryk som f.eks. colour-banding  (tydeligst ved lav bitrate), og det ses ofte i hudfarver og mørke farvegradienter.

3.     ISF CCC-interfacet

ISF CCC-interfacet kan bruges til at lave en custom gamut og farveindstilling.  Det er via dette interface (med Professional 1- og Professional 2- profilerne) man kan komme til at arbejde med CMS’en. Som sagt tidligere, kan man stille saturation og hue for RGB – men ikke for CYM – og desværre er der ikke nogen lysstyrkeindstilling for RGB (hvilket ligner en reel mangel, jf. målingerne ovenfor).

Man kan låse Professional 1 & 2-profilerne efter indstillingen (med en PIN-kode), således at brugeren ikke kommer til at nulstille dem. Det var et problem på f.eks. G10 med den knap på fjernbetjeningen, der stillede tilbage til default-indstillingen for den aktive profil. Det ser ud til at være løst her.

En yderligere fordel ved ISF CCC-interfacet er, at man hurtigt kan kopiere indstillingerne til de andre inputs/kilder. Dette er ofte den løsning man alligevel bruger for digitale kilder (evt. med HDMI-interface). Det sparer en del arbejde og minimerer dermed risikoen for (menneskelige) fejl.

4.     Framerates

Jeg foretog et par hurtige målinger af framerates i THX-mode med 24p-materiale (DVD HD Basics) fra Panasonic BD60-afspilleren.

Konklusionen er, at 24p afvikles ved 96[Hz] når 24p Smooth Film er OFF.

Til gengæld afvikles 24p ved 60[Hz] når 24p Smooth Film er ON. Dette kan lyde som en fejl – men det fungerer (det er noget, der har været diskuteret relativt indgående tidligere her på recordere.dk) og oversampler effektivt 24[Hz] til 60[Hz]. PZ85 gjorde det samme.

Artifakterne, mener jeg, er på niveau med V10’s IFC-artefakter. Det er interessant, at man nu kan anvende 24p Smooth Film i THX-mode – det kunne man ikke på V10.

5.     Fosfor-trails

Der ser ikke ud til at være sket det store på denne front – samme niveau som 2009-modellerne. Måske er det bedre i 3D-modellerne, som skulle have fået en fosfor med kortere henfaldstid.

6.     Reflektioner

Frontglasset er fjernet – der ser ikke ud til at være tydelige refleksioner inde i panelet længere. G20 minder dermed om Z1, Pioneer 9G og Samsung B855. Men overfladen er ikke som på Z1 (der ligner Pioneer 9G til forveksling på dette punkt) – den er glat og næsten hård som glas. Virker robust.

Jeg fik ikke vurderet refleksioner fra omgivelserne.

7.     Chroma-kanalerne

Ved test med chroma-plate kan man let konstatere, at G20 performer væsentligt bedre end G10 mht. signalbehandlingen af farvegengivelsen i mørkere scener. Den minder om V10 på dette punkt.

8.     Luma-kanalen

Ved test med luma-plate kan man se, at der stadig er noget dynamik involveret i billedbehandlingen. Om det er dynamisk skarphed eller noget dynamisk kontrast/lys, er jeg faktisk ikke helt sikker på. Man ser i denne test en smule pumpning af lyset og skarphedsartefakter – men ikke så slemt som G10 og slet ikke med de samme fænomener, som jeg har set på 42V10 (men som ikke var på 50V10 – og kune med specifikke testbilleder). Der er dog nogle støjelementer i billedet, som jeg også har set på G10. Om disse problemer betyder noget ved afspilning af reelt filmmateriale er ikke sikkert.

9.     Støj

G20 har ikke nogen blæsere, og dermed er en kilde til støj elimineret.

Som andre plasma-TV kan buzz høres ved skiftende belastning af panelet. Stammer formodentligt fra en form for inverter/spændingsforsyning – og måske fra termiske forhold i panelet.

10.      To do

Jeg mangler at undersøge en række ting: Framerates med andre signalkilder, retention, APL (Average Picture Level), gamma (under hensyntagen til APL), shadow detail (farver), reflektioner fra omgivelserne, mætningsforløb (som jeg mener, er vigtigere end gamut’en (primær- og sekundærfarverne)) samt i øvrigt at dobbelt-checke måledata med et andet eksemplar af G20. Måling af ældning (og dermed vurdering af risiko for burn-in) kommer vi i sagens natur til a vente nogen tid på.

Jeg håber snart at vende tilbage med en opdatering af i det mindste de vigtigste udeståender nævnt ovenfor.

Det er pt. min opfattelse, at G20 ikke er en afløser for Pioneer’s 9G plasma-TV, når vi taler ren billedkvalitet/farvegengivelse, men G20 har mange andre interessante features: Disse andre parametre vil jeg for den allerstørste dels vedkommende overlade til flatpanels og deres kolleger at vurdere.

-------------
/lars

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 17:06

MÅLE-SESSION 2+3:

ng af resultaterne fundet i måle session 2 + 3 for Panasonic TH-P42G20E.

I dette indlæg berøres følgende emner (hvor der er nyt at tilføje, eller noget at understrege):

1.       Sortniveau

2.       Shadow detail

3.       Reflektioner

4.       Betragtningsvinkel

5.       Retention

6.       Skarphed

7.       APL (Average Picture Level)

8.       Farvegengivelse, detaljer (THX, BIOGRAF)

9.       Gamma

10.   Dithering-støj

11.   Framerates

12.   Luma-kanalen, dynamisk lys/skarphed

13.   Støj

14.   En fælde?

Emnerne kan uddybes mere end jeg kommer til her, og man kunne ønske sig flere emner – men i det mindste kommer vi da i gang…

1.     Sortniveau

Det er ikke muligt at måle sortniveauet (lysudsendelsen ved video-sort) med almindeligt (semi-) professionelt måleudstyr på moderne TV i den gode ende af skalaen. Sortniveauet måles idéelt uden andre lyskilder i rummet. Dette for at have én fast reference.

Ved simpel betragtning i et mørkt (men ikke helt mørklagt) lokale er det tydeligt, at sortniveauet ikke afviger væsentligt fra 2009-modellerne.

Det ”oplevede sortniveau” i et oplyst lokale var bedre end vi er vant til fra 2009-modellerne – men det er ikke sort som på et LCD med sort filter på overfladen. Dog en klar forbedring – og bedre på G20 end på X20 (som vi havde lige ved siden af G20 i udstillingen).

2.     Shadow detail

Shadow detail vurderet i mørkt (men ikke fuldstændigt) mørklagt lokale med passende testbillede (AVS HD) gav indtryk af en gengivelse i stil med 2009-modellen 42V10E. Rød havde en tendens til af fade ud tidligere end grøn og blå, hvilket kan betyde, at mørke scener kan få et grønligt/cyan stik. Kalibrering af hvidbalancen kan måske rette lidt på dette – men faren er indførsel af et rødlig stik højere oppe i gråtoneskalaen.

Test med chroma plate (DVE HD Basics) viste som nævnt tidligere, at signalbehandlingen af farvegengivelsen er på højde med 42V10E, hvilket også bidrager til bedre shadow detail.

Man savner måske en lidt finere indstilling af BRIGHTNESS for at ramme en lidt bedre gengivelse af shadow detail.

3.     Reflektioner

42G20E har ikke længere noget frontglas, som normalt vil bevirke, at der er refleksioner inde i selve panelet (som typisk kan ses ved en skæv betragtningsvinkel når der er hvide tekster på sort baggrund).

Derudover er panelet anti-refleksbehandlet. På billederne herunder kan man se, hvor stor forskel der er på 42X20E (tv.) og 42G20E (th.):

Det må være op til hver enkelt at vurdere, om den nye anti-refleksbehandling er tilstrækkelig - tag ud og se skærmen. Det er svært at dokumentere effekten af anti-glare- og anti-refleksbehandling ved fotografering - men billederne stemmer godt overens med oplevelsen i udstillingen: Der er stadig reflektioner i 42G20'erens panel - men der er stor forskel til 42X20, som reflekterer mere lys fra omgivelserne.

4.     Betragtningsvinkel

Med det nye panel/anti-reflekssystem ser det ud som om 42G20E opfører sig meget lig Pioneer’s 9G plasma-TV: Sideværts er der ikke væsentlig påvirkning af farve- og lysgengivelsen (jeg kontrollerede ved en simpel ad-hoc måling med variation i vinkel mellem panel og spektrumradiometeret).

Billede nogenlunde vinkelret på skærmen:

Billede fra siden:

Til gengæld kan man se, at hvis man kigger opad eller nedad i en skarp vinkel (i omegnen af 20 grader), så dæmpes lyset

Billede fra oven:

Man ser ret tydeligt, at billedet er noget mørkere. Det samme fænomen kan man se på Pioneer’s 9G plasma-TV.

5.     Retention

Der optræder retention ca. på samme niveau som på 42V10E – eller måske lidt mindre. Det er dog min opfattelse, at der er en vis variation i mængden af retention fra apparat til apparat i 2009-serien.

6.     Skarphed

Kort skal lige nævnes, at standardindstillingen af SKARPHED på ”5” nok lige kan gå an. Idéelt set skal der ikke signalbehandles og tilføres kunstig skarphed til billedet – men trinene under ”5” ændrer faktisk ikke så meget på billedet. Det er dog synligt ved anvendelse af f.eks. Luma plate (DVE HD Basics), at der er forskel på SKARPHED=0 og SKARPHED=5.

7.     APL – Average Picture Level

Vi har tidligere set, hvordan en APL-kurve kan se ud ( http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73667&PID=741838&title=analyse-af-average-picture-level-apl#741838 - analyse af Pioneer LX-5090H power-save-modes) ( http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73667&PID=741838&title=analyse-af-average-picture-level-apl#741838 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73667&PID=741838&title=analyse-af-average-picture-level-apl#741838 ).

APL-kurven er et udtryk for, hvor lysstærk skærmen opfattes, da en flad, vandret APL-kurve vil betyde, at lysstyrken ikke falder, når belastningen af skærmen øges (typisk ved live- og dokumentarudsendelser, f.eks. sportsudsendelser). En LCD-skærm med klassisk baggrundsbelysning har en helt flad APL-kurve.

APL-kurven for 42G20E i THX-tilstand ser således ud, med de testbilleder, jeg har brugt tidligere:

Kurven er relativt flad i intervallet 10% – 65% belastning af panelet. Hvis vi sammenligner med 42V10E (også i THX-tilstand), kan vi se forskellen:

Det ses, at 42G20E for alvor flader af omkring 65% belastning, mens 42V10E flader af lidt under 50%.Prisen for den lidt fladere APL-kurve med et knæk længere ude af belastningsaksen er tilsyneladende et lidt lavere lysudbytte ved mellembelastningerne. Jeg har tidligere demonstreret, hvordan man kan flade APL-kurven ud – men prisen er lavt lysudbytte generelt.

Jeg har lagt nogle belastningspunkter for typiske udsendelsestyper ind sammen med APL-kurverne: Vi kan se, at håndbold (som åbenbart i det tilfælde, som jeg målte på) kræver meget lys fra panelet (og dermed belaster det meget) faktisk klares bedre af 42G20E, da punktet ligger før knækket på APL-kurven.

Dette er sandsynligvis forklaringen på, at 42G20E med noget materiale kan virke mere lysstærk end 2009-modellerne. Dermed præsenterer den sig bedre i en butiksudstilling, hvor LCD traditionelt har sin styrke med sin flade APL-kurve sammenholdt med lysstærkt demo-materiale.

8.     Farvegengivelse

Jeg fik målt på yderligere et 42G20E TV – og denne gang med PS3 (80GB) som kilde. Dette viste sig at være et problem, så det vender vi tilbage til senere.

Ved måling på opstillingen fra måle-session 1 igen, var det muligt at gå mere i dybden med analysen af farvegengivelsen. Vi så tidligere, at selvom saturation og hue var ret tæt på at være korrekte for primærfarverne (RGB) og sekundærfarverne (CYM), så var der problemer med lysstyrken.

Jeg havde en mistanke om, at måling af farvegengivelsen på kanten af gamut’en alene ikke var nok til at sige noget fornuftig om, hvorvidt TV’et opførte sig tæt nok på korrekt for andre farver end 100% mættede farver (RGB + CYM). Normalt film- og billedindhold beståpr jo alverdens farver (pastel såvel som mættede farver) – så det er lige så interessant, hvad der sker inde i gamut’en (farvetrekanten).

Resultatet, som ses i CIE-diagrammet herunder, ser grundlæggende ud som sidst – men nu med flere målepunkter:

Husk at CIE-diagrammet har en svaghed: Det viser kun to dimensioner (saturation og hue) af farvegengivelsen, som i praksis er tre-dimensionel (saturation, hue og lysstyrken).

Hvis vi nu summer afvigelserne op på samme måde som for måle-session 1, kan vi prøve at skabe os et overblik omkring, hvor udfordret farvegengivelsen faktisk er:

Afvigelse fra idéal gamut i %

Rød

Grøn

Blå

Gul

Cyan

Magenta

0% mætning

+5.0

+5.2

-5.9

+1.9

+1.8

+3.1

25% mætning

+2.8

+6.4

-4.6

+1.6

+3.3

-0.38

50% mætning

+3.9

+7.8

-12

+2.3

+2.5

+2.6

75% mætning

+8.4

+11

-15

+3.9

+3.8

-3.1

100% mætning

+32

+16

+35

+5.1

+6.4

+19

Hvis vi sætter en kvalitetsmål på +/-5.0%, kan vi se (markeret med rød tekst ), at problemerne ligger på gamut’ens kant – og at blå generelt er lidt lyssvag, mens grøn er for lysstærk (se Note 1).

Til gengæld ligger rød og gul meget pænt – og det gør, at hudfarver er troværdige. Den lysstærke grønne farve giver nogle lidt flotter fodboldbaner – men det er ikke korrekt farvegengivelse.

Når man leger med CMS’en (Colour Management System) under PROFESSIONAL (1/2)-profilen giver den blå primærfarve lidt problemer at få placeret korrekt – saturation og hue modarbejder hinanden – sikkert fordi blå er presset til det yderste (man kan kun skære farver væk med en CMS – ikke tilføje).

Jeg har ikke så meget mere at sige om hvidbalancen, end at den kan kalibreres pænt på plads:

Jeg observerede igen små (med dog synlige) afvigelser i gråtonegengivelsen (svage grønne og magenta bånd) – noget som ikke kunne rettes med hvidbalancekontrollerne. Lige netop gråtoneskalaen skal faktisk kunne gengives korrekt fra en digital component-kilde  – men ikke mange TV er i stand til det – formodentligt pga. afrundingsfejl i driver-kredsløbet.

Hvis man sætter TV’et i BIOGRAF-tilstand, og målet farvegengivelsen, får man dette resultat:

Vi kan se, at der anvendes en gamut, som er større end standarden foreskriver, hvilket ikke stemmer overens med flatpanels.dk’s måling, hvor gamut’en er tæt på standarden. Jeg har aldrig målt på et Panasonic-plasma-TV, der havde en korrekt gamut i BIOGRAF-tilstand. At anvende Delta-E-værdier til at vurdere fejl i farvegengivelsen er ikke uproblematisk, da dE normalt anvendes på to-dimensionelle størrelser som f.eks. et punkt på gråtoneskalaen. Afhængigt af, hvilken dE-beregningsmetode man anvender, kan en farves dE-værdi være enten ”god” eller ”dårlig”. Derfor kan en simpel procentmæssig vurdering (som den jeg har brugt højere oppe) være mere sigende.

Note 1: Jeg er efter lange vurderinger kommet frem til en forklaring på, at farvegengivelsen på kanten af gamut’en (altså 100% mætning) giver indtryk af at levere store afvigelser i lysstyrken.

Min bedste vurdering er, at det er APL-funktionen (altså justering af billedets lysstyrke som funktion af, hvor meget panelet belastes arealmæssigt eller lysstyrkemæssigt), der driller, hvis man måler 100% mættede farver ved for høj lysstyrke (altså 100*% lys). Fejlen er langt mindre synlig ved 75% lys (ikke 75% mætning – der er en væsentlig forskel på mætning og lysstyrke, selvom man også ser en langt mindre fejl ved f.eks. 75% mætning – men det har en anden forklaring).

Begrundelsen for, at det må være APL-funktionen, der er på spil er som følger:

Lad os kigge på tabellen igen, men denne gang kun på kanten af gamut’en, hvor der er 100% mættede farver (THX-mode):

Afvigelse fra idéal-gamut

Rød

Grøn

Blå

Gul

Cyan

Magenta

100% mætning

+32

+16

+35

+5.1

+6.4

+19

Her er det vigtigt at vide, at farven hvid er blandet af rød, grøn og blå rundt regnet i forholdet 22.2% : 71.3% : 6.50%. Det betyder, at når man skal justere farverne på plads, skal 100% mættet rød lyse med 22.2% af lystyrken for hvid og tilsvarende for grøn og blå med deres respektive procentsatser.

Til kalibreringen anvendes samme mønster størrelse og dermed samme arealmæssige belastning af panelet – MEN – her kommer tricket – den lysstyrkemæssige belastning er jo mindre for både rød, grøn og blå i forhold til hvid, som jo er summen af rød, grøn og blå! Hvis man bare er lidt uheldig  rammer man en testmønsterstørrelse, hvor APL-funktionen reagerer forskelligt afhængigt af om der skal vises  hvid, rød, grøn eller blå.

Hvis dette er sandt vil vi se, at for samme arealmæssige belastning vil blå (som er lyssvag, ~7% af hvid) vise en stor positiv afvigelse, rød en lidt mindre afvigelse (fordi rød lyser ~22% af hvid) og grøn den mindste afvigelse, fordi grøn lyser mest (~71% af hvid). Det er netop dette vi ser i tabellen. Fænomenet optræder med al sandsynlighed fordi APL-funktionen ser en mindre belastning af panelet for alle farverne og derfor skruer op for strømmen og dermed lyset for hele billedet: Jo mindre lys, jo mindre belastning jo mere skruer APl-funktionen op, og jo større fejl måler vi.

Hvad betyder det så i praksis? Kort sagt skal man ikke måle på testbilleder/felter med 100% lysstyrke, når man kalibrerer farverne, for det vil betyde, at man kommer til at skrue for langt ned for FARVE. Jeg har set flere eksempler på, at der i diverse fora anbefales en meget lav indstilling af FARVE (måske 22 – 24). Sandheden er, at fabriksindstillingen for FARVE er tæt på korrekt – måske skal den et par nøk ned – men ellers er det tæt på korrekt. Selvom vi ser afvigelser, er det altså langt fra sikkert at det betyder noget særligt i praksis – men sammenhængen mellem APL-funktionen og farvegengivelsen er altså ikke helt simpel (f.eks. kan farverne iblive for lysstærke i billeder med lille arealmæssig belastning og få farver og omvendt). Det, som vi vil se som resultat af APL-funktionen, er at gamma-kurven vil falde med øget lysstyrke i testfelterne (altså ”mellem” frames med forskellig panelbelastning)  – akkurat som målingerne viser i målesession 4 ( http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=76819&PN=8&title=analyse-af-panasonic-txp42g20e - side 8 ) – men det er ikke et udtryk for, at ”intra-frame gamma” er afvigende fra målet om et BT.709-gammaforløb – eller i det mindste en flad gammakurve. Ud over den faldende gamma i den lyse ende af gråtoneskalaen ser vi et lidt stigende gammaforløb i den lave ende af gamma-kurven – og det kan faktisk være et udtryk for, at Panasonic har implementeret BT.709-gamma frem for en flad gamma.

Alternativerne til ved måling og kalibrering er naturligt nok at anvende 75% lysstyrke for RGBW, små test felter, der trækker os tilbage på APL-kurven (men ikke for langt!) eller at anvende APL-testbilleder – helst med 75% lysstyrke.

Det er ekstremt vigtigt at forholde sig kritisk til måledata – for den reelle konstruktion af panel, driver-kredsløb og signalbehandling i øvrigt kan nemt give anledning til en forkert kalibrering – f.eks. indstilling FARVE som beskrevet ovenfor eller forvrængning af gamma-forløbet ved brug af en gamma-equalizer (som for G20 må være ekstern, men for andre plasma-TV kan være intern i apparatet ).

9.     Gamma

Jeg fik ikke i måle-session 1 lavet en kvalificeret måling af gamma, da jeg glemte at sikre, at den stod til 2.2. Det viste sig dog at være ligegyldigt, da GAMMA-indstillingen ikke har nogen funktion i THX-indstillingen.

Den gennemsnitlige gamma målte jeg til ca. 2.1, hvor den forventede gamma var 2.2. Jeg synes nu ikke, at gamma-kurven er flad som andre kilder antyder:  i THX-tilstanden er gamma som sagt 2.1 +/-0.1 (og det er måske en underdrivelse), mens den i BIOGRAF-tilstand er ligger omkring 1.8, når gamma-indstillingen ellers er valgt til GAMMA=2.2. Hvis man sætter GAMMA=2.6 i BIOGRAF-tilstand, får man gamma=2.1.

10.                               Dithering-støj

PWM-støj (PWM = Pulse Width Modulation, pulsbreddemodulation) opstår, når farverne skal skabes (jf. sub-field drive-konceptet). Støjtypen er ”temporal”, da den afhænger af tiden: Sub-pixels tændes og slukkes mange gange i et tidsrum.

Derudover kan der anvendes ”spatial dithering” til at blande nye farver ved at placere forskelligfarvede pixels tæt op ad hinanden. Man kan så vælge at ændre den spatiale dithering over tid (og dermed gøre den temporal også) for at undgå f.eks. banding og lignende synlige problemer.

Vi fandt nogle klip (DVE HD Basics), hvor der var synlige dithering-artefakter og eksperimenterede med betragtningsafstanden for at afgøre, hvornår fænomenet forsvandt:

Uden IFC slået til, kunne man ane dithering-artefakterne på 2[m] afstand.

Med IFC aktiv skulle man ind til ca. 0.5[m] for at se artefakterne.

Dette var på en 42”-version af G20E.

11.                               Framerates

PAL-materiale (50i/50Hz) afspilles korrekt ved 100[Hz] framerate med og uden IFC slået til.

12.                               Luma- og chroma-kanalerne

Ved en test med Luma-plate (DVE HD Basics) kunne man de nogle signalbehandlingsartefaktier, som også fandtes på 42V10E. Artefakterne manifesterer sig som (levende) støj i billedet. Vi forsøgte at fotografere fænomenet:

Man kan se støjen som vandrette streger i billedet. Om man ser det ved reelt filmmateriale er uklart – men det er som udgangspunkt en afvigelse fra målet om ikke at have den slags artefakter i billedgengivelsen.

Ved test med chroma-plate kan man let konstatere, at G20 performer væsentligt bedre end G10 mht. signalbehandlingen af farvegengivelsen i mørkere scener. Den minder om V10 på dette punkt.

13.     Støj

Eksemplaret af 42G20E vi målte på hos PP Radio udviste ikke nogen støjproblemer (buzz): Man kunne høre strømforsyningen svagt – og i tidligere modeller overdøvede blæserstøjen sikkert den svage buzz.

Eksemplaret vi målte på hos Nørgaard Radio udviste en smule mere buzz ved varierende panelbelastning.

Det er desværre umuligt for mig at afgøre, om man vil opleve buzz fra G20E som et problem – det er en helt individuel vurdering.

14.      En fælde?

Ved måling på 42G20E med PS3 som kilde, fik vi et underligt måleresultat:

Vi ser, at sekundærfarverne (CYM) ligger skævt – specielt cyan og magenta – men også gul. Det gør også at farvemætningsforløbet fra hvis til 100% mættede farver er skævvredet. Dette sker kun med PS3 som afspiller – og det lyder næsten som et gammel http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=54422&KW=bantam&PN=35&title=bd-aften-hos-otto-avp - spøgelse , vi har hentet frem fra gemmerne ( http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=54422&KW=bantam&PN=35&title=bd-aften-hos-otto-avp - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=54422&KW=bantam&PN=35&title=bd-aften-hos-otto-avp ).

Der er noget, der tyder på, at PS3 ikke fungerer perfekt som BD-afspiller sammen med 42G20E – men det er noget vi evt. kan undersøge senere. Ved anvendelse af Panasonic BD60 som afspiller var der ikke nogen problemer.

-------------
/lars

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 17:13
Super dejlig tråd og tak for et godt stykke arbejde Lars

Men endnu vigtig er shadow detail i forbindelse med sortniveauet og når man tænker på prisklasse. fåes det vil ikke meget bedre. EN g20 levere i hvertfald det jeg havde forventet og glæder mig til at se den med egne øjne engang i weekenden.

Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 18:37
god test. Altså sortniveau er ikke det vigtigste og syntes faktisk at sort var sort nok på en g10 dog ikke om dagen pga det grå panel, men det er gjort sort nu og vil derfor ikke påvirkes i samme grad. Et tv til 9000kr med thx mode og så god shadow og farvegengivelse er da kanon, samtidigt er sortniveaet efter min mening sort nok til 95% af befolkningen.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 18:39
du vil ikke kunne bemærke forskellen i sortniveauet hvis du er vant til at ha tændt et par lamper mens du ser film mv, det er kun i fuld mørklægning at forskellen ville kunne se forskel. Men bantam, et emne jeg ikke kan se er blevet oplyst er om flimmerpixel er nede på 9g kuro niveau eller?

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 19:05
Jeg arbejder på højtryk med at analysere måledata og noter... PWM-støj er et af emnerne ("flimmerpixel"), som der kommer lidt om.

-------------
/lars

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 20:00

Hehe godt at høre, og godt du vil teste det. Ved du om Rasmus har testet dette, læste nemlig ikke hele testen.

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4

Skrevet af: JA
Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 20:05
vil ikke kunne bemærke forskellen i sortniveauet hvis du er vant til at ha tændt et par lamper mens du ser film mv, det er kun i fuld mørklægning at forskellen ville kunne se forskel.

Heyhh - endelig en der ved hvad han taler om - bravo Clap

-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 21:02
Flyttet til starten af tråden.

-------------
/lars

Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 21:20
Hej bantam , tak for det store arbejde du lægger i denne testClap , det med Luma-kanalen , er det noget du kan uddybe for os ( migSmile ) uden den store tekniske tv viden ? Jeg tror at mange som mig ønsker at vide , om vi får et decideret bedre billede/kvalitet ved at skifte til en G20 , for det er jo i bund og grund det , det hele drejer sig om . ...
MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 21:20
Ja, det er fordi sortniveauet er vurderet til godt nok på en panasonic g20 og især når de bruger black panel, Men dette gælder ikke skærme hvor sortniveau ikke er godt nok, og det er den desværre ikke på de fleste lcd skærme. 

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4

Skrevet af: pipper
Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Ja, det er fordi sortniveauet er vurderet til godt nok på en panasonic g20 og især når de bruger black panel, Men dette gælder ikke skærme hvor sortniveau ikke er godt nok, og det er den desværre ikke på de fleste lcd skærme. 

Skriver han ikke at sortniveaut'et er bedre på LCD?

Hvilken billede indstilling vil være den bedste at anvende? Biograf, HTX, ?
Ifg. Rasmus er Standart indstillingen ikke god.

PS. Tak for det fine arbejde med testenClap

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

Hvilken billede indstilling vil være den bedste at anvende? Biograf, HTX, ?
Ifg. Rasmus er Standart indstillingen ikke god.
THX giver den mest korrekte farvegengivelse. PROFESSIONEL1 & 2 giver samme resultat - men kan tweakes yderligere).

-------------
/lars

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 21:37
Tak for det.

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

... det med Luma-kanalen , er det noget du kan uddybe for os ( migSmile ) uden den store tekniske tv viden ? Jeg tror at mange som mig ønsker at vide , om vi får et decideret bedre billede/kvalitet ved at skifte til en G20 , for det er jo i bund og grund det , det hele drejer sig om . ...
Om man får et bedre billede ved at skifte til G20 afhænger jo af, hvad man har i forvejen...Wink

Men du kan tænke på luma-kanalen som sort/hvid-komponenten (lyset = Y) i component-signalet (YCbCr). Det vil sige, at der åbenbart er noget signalbehandling, som kommer til udtryk i lysstyrken: Det kan ses som "pumpning" af lyset (op/nedjustering) - ikke så slemt på G20 som på V10 og G10. Desuden kunne det se ud som noget dynamisk skarphed, når der kommer disse små støjartefakter i billedet - men om det overhovedet ses i TV/filmmateriale ved jeg faktisk ikke.

-------------
/lars

Skrevet af: Rod83
Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 21:43
Først og fremmest tak for dine analyser. Flot arbejde Smile! Jeg ville gerne spørge ind til om der stadig bruges dynamisk kontrast i G20'eren? Cool          

-------------
Panasonic TX-P50G20E ( http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79511&title=brugeranmeldelse-af-panasonic-txp50g20e - anmeldelse )|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 21:46
Det ser ud til, at der stadig foregår et eller andet med dynamisk justering af lyset - men jeg vil gerne høre om andres oplevelser omkring dette. Som sagt - jeg synes G10 var slem, V10 måske mindre slem end G10 - og G20 bedre end begge.

Måske kan Otto teste dette, når han aliigevel skal se på de-interlaceren...

-------------
/lars

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 21:50
Netop derfor jeg valgte en pio, efter en px80 og efterfølgende så g10.
lidt synd for jeg troede faktisk de havde fjernet det på en g20.
men en vt20 kan man så håbe det er endnu mindre eller helt væk.

sortniveauet på en g10 kan man altid diskutere, men jeg er nok ikke den eneste som synes den er dyb nok. hverken med lampe tændt eller ej.
men håber der kommer en analyse af vt20 på det punktBig smile

Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 21:59
Kan ikke helt lide at der er forskel hvor meget buzz der er på den samme model.

Den jeg har set har lige i overkanten af buzz syntes jeg.

Men put med det - bare jeg får en der ikke siger så megetTongue

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 02-Marts-2010 kl. 23:16

Kan ikke helt lide at der er forskel hvor meget buzz der er på den samme model.

Den jeg har set har lige i overkanten af buzz syntes jeg.

Men put med det - bare jeg får en der ikke siger så megetTongue

Som Bantam vis også var inde på, - så er det også meget individuelt hvem der generes af det. Nogle personer er ekstremt følsomme overfor højfrekvente lyde, og andre bemærker det slet ikke (-bla mig selv) . Men har allerede en fornemmelse af at det er lidt slemt med i hvert fald nogle G20 (-via forumindlæg)

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 18:35
Jeg har fundet nogle måledata frem for Panasonic 42V10 og Pioneer 5090 for at undersøge, hvordan THX-indstillingens farvegengivelse opfører sig i forhold til disse andre to TV.

Når man måler gamut'en for de tre TV, er de tæt på (men naturligvis ikke helt) identiske i CIE-diagrammet (farvetrekanten). På overfladen kan det derfor godt se ud som de har samme farvegengivelse - men når man kigger på lysstyrken i farvegengivelsen (som jeg har gjort for 42G20 tidligere i tråden), vil man se, at der faktisk er en forskel.

Lad os først kigge på lysstyrken i farvegengivelsen fra en Pioneer LX-5090:

Det, som tabellen viser, er afvigelsen fra den idéelle lysstyrke for primær- (RGB) og sekundær-farverne (CYM), når farverne "bevæger sig" fra hvidpunktet (0% mætning) og ud til gamut'ens hjørner/kant (100% mætning).

Vi ser f.eks. en afvigelse på 100% mættet blå og 100% mættet magenta, som overstiger den valgte tolerance på +/-5% (røde felter). De gule felte lægger sig mellem +/-2.5% og +/-5%. De grønne felter angiver, at afvigelsen er mindre end +/-2.5%.

Procenttallene under tabellen er en gennemsnitsberegning (RMS) af afvigelsen pr. farve - og procenttallet helt ude til venstre under tabellen er et totalt gennemsnit for alle farverne - altså et forsøg på at udtrykke kvaliteten i lysstyrken i ét tal.

Hvis vi viser en tilsvarende tabel for 42G20 i THX-mode (FARVE=36), ser den således ud:

Det er interessant at sammenligne 42G20 med 42V10 i THX-mode (FARVE=36), som (bortset fra Z-serien) var topmodellen fra Panasonic i 2009:

Ved at kaste et hurtigt blik på de to tabeller (G20 og V10) ser man, at G20 faktisk ikke er specielt anderledes end V10 mht. lysstyrken for farvegengivelsen - men der er dog en lille forskel out-of-the-box, hvor der sikkert bør skrues lidt ned for FARVE på V10 (og måske også lidt (mindre) på G20). Denne lille forskel kan med lidt held kalibreres mindre - se efterfølgende afsnit, hvor der fokuseres på rød, som er vigtigt for god gengivelse af hudfarver.

Den store forskel på V10 og G20 i THX-mode er, at V10 ligger med en gamma omkring 2.2, mens G20 ligger med en gamma omkring 2.0, hvilket jeg vurderer er for lavt.

Vi kan dog kalibrere TV'et i PROFESSIONAL1 (eller 2)-mode i stedet. Når dette gøres (igen med FARVE=36), får vi dette billede:

Vi ser en generel forbedring i forhold til THX-mode - og nu er gamma'en også tættere på 2.2.

Når man kigger på dette sidste resultat, ser det ud til, at yderligere indstilling af FARVE vil komme til at flytte fejlen fra områder med lysoverskud til områder med lysunderskud og vice versa - så den står nok ikke helt i skoven. Der er dog noget omkring farvemætningen (chroma), som ikke ser helt rigtigt ud (se måle-session 4 senere i tråden).

ADDENDUM:

Man kan sige mere om disse tabeller:

Det er nemlig ikke nødvendigvis nok at betragte den målte lysstyrke i forhold til den (ud fra den målte gamut) beregnede lysstyrke: Når man regner på den målte gamut flytter 25%, 50% og 75%-mætningspunkterne sig også - og (den målte) gamma spiller en vigtig rolle. Det betyder, at mætningspunkterne får nye kromatisitets-koordinater (x,y) - og dermed giver beregningen af dE for mætningspunkterne i CIE-diagrammet andre værdier.

Jeg vil prøve at regne på den røde farvemætning (som er vigtig for hudfarver - og desuden orker jeg ikke at regne på alle de andre farver lige nu) for derved at vurdere den reelle fejl i farvegengivelsen.

Hvis vi for 42G20 i THX-mode udtrykker den røde farvemætning ved C, H og L (et alternativ til x, y, som anvendes i CIE-diagrammet, hvor lysstyrken Y mangler), og vælger at se bort fra H (hue) (da den er ret tæt på perfekt), kan vi ud fra C (colour strength, farvestyrke) og L (lightness) beregne fejlen (lad os kalde den dS%) som funktion af L & C.

Afvigelsen dS% for 25% mættet rød er +3%, for 50% mættet rød er den +10%, og for 75% mættet rød er den +13%. Det betyder, at man kunne eksperimentere med at skrue lidt ned for FARVE for at se, om man kunne fjerne lidt af lyset uden at billedet bliver undermættet.

Hvis vi ser på 42G20 i PROFESSIONAL1-mode, får vi at afvigelsen dS% for 25% mættet rød er +4%, for 50% mættet rød er den +6%, og for 75% mættet rød er den +6%. Man kunne skrue lidt ned for FARVE for at få en mindre afvigelse på farvestyrken. Man kan evt. eksperimentere med CMS'ens farvemætningskontrol og se, om denne kan give et bedre resultat isoleret set for det røde farvemætningsforløb, da dette er lidt overmættet jf. måle-session 4 (senere i denne tråd).

Vi kan sammenligne med 42V10 og får at afvigelsen dS% for 25% mættet rød er +1%, for 50% mættet rød er den +4%, og for 75% mættet rød er den +7% - altså bedre farvegengivelse for rød i forhold til 42G20 i THX-mode. Til gengæld er er ikke en kæmpe forskel på 42V10 i THX-mode og 42G20 i PROFESSIONAL1-mode (kalibreret med måleinstrument).

Som en tilnærmet reference bruger vi LX-5090 målingen fra før (det er faktisk en "næsten færdig" kalibrering af Anima's TV), hvor afvigelsen dS% for 25% mættet rød er -1%, for 50% mættet rød er den -2%, og for 75% mættet rød er den -3%.

EDIT: Har opdateret måledata med en lidt mere nøjagtig "6-akset 1D-gamma-korrigeret farvemodel".

Med erfaringerne fra de gennemførte G20-måle-sessions, virker det klart for mig, at G20 (og sikkert også de "større" modeller) kan få nytte af en professionel kalibrering. THX-mode er ikke nøjagtig nok på G20 (hvis man altså går efter at minimere fejlen i forhold til standarden) - og desuden vil der alt andet lige ske en ældning over de første flere hundrede drifttimer. Dette vil ændre hvidbalancen og dermed sekundærfarverne.

-------------
/lars

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 18:50
Hej igenSmile , Jeg kan se at rasmus larsen , da han havde valgt THX mode har justeret lide i RGB Gain og cutoff , er det noget der kunne få farveafvigelserne procent mæssigt bedre?

Vil der være meget forskel skærme imellem?

Kan man formode at det samme vil gøre sig gældende i 46" og 50" udgaverne?....

MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet af: johnjkj
Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 18:56
Vildt interessant. Det viser vel også, at man får meget for pengene i G20 i år.

Hvordan kan det være at alle 3 TV har størst problemer ved 100% mætning og hvordan viser det sig, når man ser TV? (er de på grænsen af deres ydeevne)

-------------

---------------------------
Pioneer 5090H, Pioneer SC-LX71, Pioneer BDP-51FD, 4 * B&W XT2, B&W XTC, Velodyne 800i.

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 20:19

... Jeg kan se at rasmus larsen , da han havde valgt THX mode har justeret lide i RGB Gain og cutoff , er det noget der kunne få farveafvigelserne procent mæssigt bedre?
Det Rasmus justerer med de kontroller er hvidbalancen. Det kan påvirke billedgengivelsen en del  -afhængigt af, hvor afvigende hvidbalancen var fra D65 (~6500K) før kalibreringen.

Kalibrering af hvidbalancen påvirker ikke lysstyrken af farverne, der måles til brug i CIE-diagrammet, som jo afbilder gamut'en. Derimod vil en ændring i hvidbalancen ændre sekundærfarvernes placering i CIE-diagrammet (deres kromatisitet, som er defineret ved saturation (mætning) og hue ("rotation"/fase)) - men lysstyrken vil ikke påvirkes (direkte).

CMS'en (Colour Management System) indeholder de kontroller, som kan ændre på primærfarvernes placering i CIE-diagrammet - men desværre kan man kun ændre på saturation og hue - og det er ikke der, THX-indstillingen har sine største fejl. Det ville være meget bedre, hvis man også kunne ændre på lysstyrken (Y).

Vil der være meget forskel skærme imellem?
Ja - det skal vi regne med. Jeg så forskelle i hvidbalancen på de to G20'ere - og ældning kommer formodentligt også til at spille ind.

Kan man formode at det samme vil gøre sig gældende i 46" og 50" udgaverne?....
Tja? Det kan kun blive et gæt - men mon ikke de kommer til at ligne 42"-udgaven? Jeg så en mindre forskel mellem 42V10 og 50V10, hvor 50V10 var lidt bedre (noget "interessant" støj, man kan fremprovokere i luma-plate (DVE HD Basics), som ikke var til stede på 50V10).

-------------
/lars

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af johnjkj johnjkj skrev:

Hvordan kan det være at alle 3 TV har størst problemer ved 100% mætning og hvordan viser det sig, når man ser TV? (er de på grænsen af deres ydeevne)
Jeg skal være dig lidt svar skyldig omkring årsagen til, at størst afvigelse opstår på kanten af gamut'en - men jeg er sikker på, at en granskning af matematikken vil kunne afsløre det. Der kan måske ogås være noget specifikt i implemeteringen af signalbehandlingen i TV'et.

Udsvinget i afvigelsen langs mætningsforløbet (fra 0% til 100% svarende til fra hvid til den pågældende farve) hænger til dels sammen med matematikken og til dels, at jeg inddrager 3 punkter på gamma-kurven i beregning af den idéelle farvemætning. Hvis gamma-kurven ikke er flad, vil det kunne ses i beregningen af afvigelsen.

Gamma-kurven er iøvrigt det punkt, hvor G20 står noget tilbage for V10: V10 har en gamma-kurve, som er rundt regnet lige så pæn som gamma-kurven på Pioneer 9G-TV'ene,

For meget lys på kanten af gamut'en (OK - jeg ved det lyder lidt abstrakt), vil give sig til kende i billedet som mættede farver, som er for lysstærke og kan virke overmættede. Det er dog sjældent, at farverne befinder sig helt derude (tegnfilm og nissehuer kan være slemme...) - det mest interessante i billedet foregår gerne længere inde i gamut'en - hvor G20 ikke performer dårligt (selvom den per definition afviger fra målsætningen om perfekt lightness).

Jeg synes kun, at jeg oplevede, at den blå farve var problemtisk at håndtere i CMS'en - det virkede som om, den ikke kunne drejes helt på plads: Hvis saturation var korrekt, så blev hue forkert og vice versa.

-------------
/lars

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 20:38
Tak bantam...Man kan heller ikke regne med at alle modeller vil blive testet så grundigt , som du efterhånden har gjort på et 42G20Smile.Jeg har selv et PZ80 , og synes at et 42G20 har en noget bedre billed kvalitet , selv i en forretning . Så når man kan købe det i 50" ,  tror jeg at jeg køber det . Jeg synes at det er svært at vælge , men selvom at V20 skulle vise sig at være bedre , ja så kan jeg ikke med den alu ramme . Så lige nu kan jeg ikke se andet , end at det bliver et G20...I kan godt læse at jeg søger en form for bekræftelse ikkeLOL.....
MVH

-------------

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 20:43
Nu kommenterer du Gamma kurven , men på det tv Rasmus larsen har testet , er det jo helt perfekt , eller er der noget jeg har misforstået?  

Klippet fra Flatpanels 
THX profilen giver et fantastisk godt resultat, som også er væsentligt bedre end V10 serien fra 2009.

THX profilen sikrer flot og meget præcis farvegengivelse. De mørke gråtoner gengives også flot, som vidner om god shadow detail. Gamma er meget tæt på vores reference på 2.2 og afviger kun med omkring 0,05 over hele forløbet fra de mørke nuancer til de lyse. Det betyder, at billedkvaliteten i praksis er i god balance, og at farverne ikke over- eller undermættede. De mørke nuancer er ikke for mørke og de lyse nuancer er ikke for lyse (som typisk er tilfældet på LCD-TV).

MVH

-------------

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 20:45
Hvis jeg køber et G20 og det viser sig at jeg får samme problem som jeg havde med mit X10, kan man så justere det væk som (alm. person) hvis i forstår hvad jeg menerWink

Problemet med X10'eren var at den hvide farve ikke var helt hvid, men havde en
snært af rød, hvilket gjorde at sne blev lidt lyserødt. På X10 kunne det i justeres.
Tv'et måtte retuneres.

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 22:35

Nu kommenterer du Gamma kurven , men på det tv Rasmus larsen har testet , er det jo helt perfekt , eller er der noget jeg har misforstået? 
Jeg har målt gamma-kurven på forskellige kombinationer af indstillinger: Ingen af gammakurverne er flade. Jeg får en flad gammakurve på V10, og jeg har netop kontrolmålt på Pioneer 9G, hvor gamma-kurven er flad.

Gamma på G20 i forskellige modes (THX, BIOGRAF, PROFESSIONAL) brugter sig på forskellige måde - ikke det værste man kan forestille sig - men flad kan jeg ikke få den til at blive. Det eneste mønster jeg kan se er, at jo lavere gamma man vælger, jo fladere ser kurven ud.

-------------
/lars

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 22:39

Hvis jeg køber et G20 og det viser sig at jeg får samme problem som jeg havde med mit X10, kan man så justere det væk som (alm. person) hvis i forstår hvad jeg menerWink
Du har adgang til de samme indstillingsmuligheder fra brugermenuen, som en kalibrator har. Du mangler bare måleudstyret, og du må så bruge dine øjne efter bedste evne i stedet. Det du måske mangler, er en idé om, hvad for nogle håndtag, der skal trækkes i for at løse problemet - men det kan du jo studere dig til.

-------------
/lars

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 22:49
Hvis Gamma skal være 2.2 , og rasmus larsen måler den til at være indenfor 0.05 inden for hele forløbet på sit tv , så er der åbenbart forskel panelerne imellem ved valg af THX mode....Hvor meget må den egentlig variere for at få en THX godkendelse?...
MVH

-------------

Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 23:04
De to TV jeg har målt på, er ikke ens - men de følger samme mønster: Over IRE70 (70% grå) begynder kurven at hoppe op og/eller ned (men stabil i en given skærm-tilstand (f.eks. THX)).

Jeg kender ikke THX's godkendelseskriterier - men de er tilsynelandende ikke specielt stramme, når man tænker på, hvordan V10 opførste sig med farvegengivelsen før firmware-opdateringen. Det er selvfølgelig muligt, at Panasonic har haft en betinget godkendelse fra THX under hensyntagen til lanceringstidspunktet og en plan for opdatering/rettelse af udeståender.

-------------
/lars

Skrevet af: kakilika
Skrevet den: 03-Marts-2010 kl. 23:11
Ved godt, at denne tråd handler om G20, men du indrager jo selv lidt X20 :) Hvad er dit umiddelbare indtryk af denne skærm? Er den lidt bedre end X10 og hvad med dithering-støj? X20 har jo lavere opløsning, så vil støj være mere synligt? Og nå ja, der ser ud til at være meget genskin på X20. Kan man overhovedet se fjernsyn om dagen for reflektioner uden at mørklægge huset? Går ud fra, at sort vil være mere hen af mørkegrå om dagen ...

Panasonic skulle tage at fjerne fronglasset fra alle deres fjernsyn. Ville det ikke også gøre produktionen billigere? Jeg mener, de sparer jo én glasplade.

Undskyld for den lille forstyrelse :-)

Skrevet den: 04-Marts-2010 kl. 07:02
Jeg har desværre ikke brugt tid på at analysere X20.

Jeg tror såmænd ikke, at fjerne frontglasset ville gøre TV'et billigere lige med det samme: X20 ligner til forveksling X10, som lignede PX80, som lignede Px70 - dog med små ændirnger/forbedringer i design og filtre, input-betykning o.l.. Det ligner en malkeko med et panel, som er blevet billigt at producere i et modnet produktionsanlæg (men det er bare et gæt...).

-------------
/lars

Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 04-Marts-2010 kl. 16:49
Jeg går ud fra at grafen tager udgangs punkt i Pio 5090 som er "kørt" til og kalibreret derefter, det samme gælder for V10? det kan være at vi lige skal prøve igen om et par uger at kalibrere dit G20 og så se forskellen.?

-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!

Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 04-Marts-2010 kl. 17:39
Hej Lars
Flot arbejde

Jeg har lige været længere tid hos PP Radio
og set skærmen i lyst dagslys.

Skærmen koster mindre end kr. 9000,-

Mine kommentarer:
Jeg er dybt imponeret over den forbedring af skærmens forbedring vedrørende geskin/mælkehvid
Jeg er ikke imponeret over forbedring af sort , men super tilfreds
med forbedringen....for I kan snakke skærmen ned med dårlig sort, for dette er forbedret markant.
I får trods alt en flot / fint skarpt billede og utrolig mange fine funktioner, til en pris...SOM MAN TROR ER LØGN.
Jeg fryder mig også over at man er fri for støblæsere.

Jeg afventer at se 46" og 50 ", idet jeg oprindelig ville have en
46" p.ga. kort afstand til skærmen, men nu bliver det en 50"
hvilket Jess også anbefalede.

Jeg venter som mange på V20 m.fl, men G20 rækker p.t fint for mig.

-------------
E.L.

Skrevet den: 04-Marts-2010 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Jeg går ud fra at grafen tager udgangs punkt i Pio 5090 som er "kørt" til og kalibreret derefter, det samme gælder for V10? det kan være at vi lige skal prøve igen om et par uger at kalibrere dit G20 og så se forskellen.?
Et kvalificeret gæt er, at det ikke kommer til at give nogen gavnlig forskel. Det der sker er med al sandsynlighed, at hvidbalancen kommer til at ændre sig. På tidligere Panasonic-paneler (til og med 2009) ældedes den blå fosfor mest de første 1000 timer - derefter var den relativt stabil. Om de nye paneler er anderledes, ved vi af gode grunde ikke endnu.

Ældningen betyder blot at kalibreringen af hvidbalancen flytter sig - og evt. at fejlen på blå bliver større på den målte G20, da den blå lysstyrke allerede er for lav. De andre farver kan naturligvis også miste intesitet - men hvordan det afspejles i farvernes lysstyrke, når der måles på gamut'en er lidt uklart. I hvertfald ændrer gamut'en sig sjældent med ældning.

Pioneer's 9G plasma-TV flytter sig i øvrigt næsten ikke i kalibreringen over tid - men det har den viste V10'er gjort efter ½ år  (den viste kalibrering er lavet da V10'eren var ny - jeg har fulgt den siden da).

Jeg kommer nok ikke til at måle på de to G20'ere igen.

Jeg har dog mulighed for at måle på den specifikke V10'er igen - så jeg vil prøve at se, hvor meget gamut'en har ændret sig - men mere med fokus på lyset.

EDIT: Jeg har siddet og kigget lidt på matematikken og simuleret ældning. Ældningen af f.eks. den blå fosfor (det plejer at være den mest almindelige effekt) vil betyde (1) at lysstyrken for primærfarven blå falder og (2) hvidkpunktet forskydes mod gul på CIE-diagrammet.

Idet man kalibrerer TV'et og dermed lægger hvidpunktet på plads, stiger lysstyrken igen for den blå primærfarve - og alt andet lige er vi tilbage ved udgangspunktet før ældningen. Det samme kan siges om rød og grøn.

Jeg mener, at lysstyrkefordelingen i gamut'en er en egenskab ved det specifikke TV - altså panelets/forporens karakteristik, driver implementering og generelt signalbehandling. Måledata er med alle mulige forbehold for målefejl og apparatvariationer - det er små størrelser vi snakker om - og heldigvis er den blå farve den, vi har færrest problemer med afvigelser i.

Det er lidt mer irriterend, at gamma tilsyneladende ligger omkring gamma=2.0 (bør være >2.1) og at den ikke er flad som på V10.

-------------
/lars

Skrevet den: 04-Marts-2010 kl. 20:47
Det er du velkommen til. har du evt. en 5090 som du kunne kigge på igen. efter at det er kørt i 2 års tid.

-------------
Se mit udstyr her:

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 04-Marts-2010 kl. 21:44

Det er du velkommen til. har du evt. en 5090 som du kunne kigge på igen. efter at det er kørt i 2 års tid.

Bantam har kalibreret mit, og det er fra Juni 2008.

Hvis han har lyst til at kigge forbi, så giver jeg aftensmad. Jeg er indforstået med at det kun er målinger, og ikke kalibrering.

Skrevet af: SuperBilleN
Skrevet den: 04-Marts-2010 kl. 23:09
Hej Lars og tak for en fantastisk analyse..

Det som du nævner ved en fælde ved PS3 som afspiller oplever jeg også :(
Vi ser, at sekundærfarverne (CYM) ligger skævt – specielt cyan og magenta – men også gul. Det gør også at farvemætningsforløbet fra hvis til 100% mættede farver er skævvredet. Dette sker kun med PS3 som afspiller – og det lyder næsten som et gammel http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=54422&KW=bantam&PN=35&title=bd-aften-hos-otto-avp - Vi ser, at NTSC-gamut’en (trekanten med mørke sider) er forskellig fra rec.709-gamut’en ved det, at rec.709-grøn ligger længere til venstre og opad i forhold til NTSC mens rød i rec.709 ligger længere til højre og nedad i forhold til NTSC. Rec.709 og NTSC (og PAL) arbejder med samme hvidpunkt.

Det her billede er taget fra min egen kalibrering af mit Pio 5090 og indtil nu har det undret mig hvorfor mit CIE chart ser sådan ud når andres er så pænt.
Cie Chart

Måske man bliver nød til og finde en anden bluray afspiller og lave nogle test

Skrevet den: 04-Marts-2010 kl. 23:28
Jeg synes ikke det ligner helt samme problem. Det CIE-diagram du har sat ind, viser faktisk at farvegengivelsen er lineær (i 2 dimensioner (sat+hue)): Sekundærfarverne ligger på en ret linie overfor primærfarverne , når denne linie trækkes gennem hvidpunkte, præcis som forventet. 

Hvis du ikke kan kalibrere gamut'en på plads med CMS'en i TV'et, kan det være sensoren, der ikke måler nøjagtigt. Hvilken sensor bruger du? Jeg har "grovsimuleret" afvigelsen i dit CIE-diagram - og det kunne se ud som om du bruger et colorimeter  (måske et EyeOne D2 eller LT - eller SpyderTV 2 eller 3?).

-------------
/lars

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 06:46
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Bantam har kalibreret mit, og det er fra Juni 2008.

Hvis han har lyst til at kigge forbi, så giver jeg aftensmad.
Det kan godt være, at jeg holder dig op på den... Smile

-------------
/lars

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 11:55

Hvis Gamma skal være 2.2 , og rasmus larsen måler den til at være indenfor 0.05 inden for hele forløbet på sit tv , så er der åbenbart forskel panelerne imellem ved valg af THX mode....Hvor meget må den egentlig variere for at få en THX godkendelse?...
MVH

Uden at have nærlæst anmeldelserne, så vil forskelle i kontrast/brightness indstillinger kunne påvirke gamma-forløbet. Det kan være at en lavere kontrast får gamma-forløbet på plads, på bekostning af det maksimale lys-output. Det er normalt for en plasma at gamma trækkes skævt hvis man presser lys-outputtet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af SuperBilleN SuperBilleN skrev:

Vi ser, at NTSC-gamut’en (trekanten med mørke sider) er forskellig fra rec.709-gamut’en ved det, at rec.709-grøn ligger længere til venstre og opad i forhold til NTSC mens rød i rec.709 ligger længere til højre og nedad i forhold til NTSC. Rec.709 og NTSC (og PAL) arbejder med samme hvidpunkt.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med dette afsnit. Hvis du har sat referencen til at være NTSC-gamut'en (SMPTE-C), så er det jo dét der er problemet, skærmen er designet til at ramme Rec.709 gamut (som er meget tæt på PAL), ikke SMPTE-C.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Vi ser, at NTSC-gamut’en (trekanten med mørke sider) er forskellig fra rec.709-gamut’en ved det, at rec.709-grøn ligger længere til venstre og opad i forhold til NTSC mens rød i rec.709 ligger længere til højre og nedad i forhold til NTSC. Rec.709 og NTSC (og PAL) arbejder med samme hvidpunkt.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med dette afsnit. Hvis du har sat referencen til at være NTSC-gamut'en (SMPTE-C), så er det jo dét der er problemet, skærmen er designet til at ramme Rec.709 gamut (som er meget tæt på PAL), ikke SMPTE-C.

Jeg er spændt på hvordan din kurve er, efter en kalibrering.! Embarrassed

-------------
Se mit udstyr her:

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg synes ikke det ligner helt samme problem. Det CIE-diagram du har sat ind, viser faktisk at farvegengivelsen er lineær (i 2 dimensioner (sat+hue)): Sekundærfarverne ligger på en ret linie overfor primærfarverne , når denne linie trækkes gennem hvidpunkte, præcis som forventet. 

Hvis du ikke kan kalibrere gamut'en på plads med CMS'en i TV'et, kan det være sensoren, der ikke måler nøjagtigt. Hvilken sensor bruger du? Jeg har "grovsimuleret" afvigelsen i dit CIE-diagram - og det kunne se ud som om du bruger et colorimeter  (måske et EyeOne D2 eller LT - eller SpyderTV 2 eller 3?).

Det er lige præcis et eyeone LT jeg har.. i kan se alle mine resultater i min post DIY kalibrering Spørgsmål.

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 12:18

Referencen er sat til REC.709 tror det er mit colormeter som måler forkert men ved det ikk. :(

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 12:20

Referencen er sat til REC.709 tror det er mit colormeter som måler forkert men ved det ikk. :(

Så holder jeg med Bantam og giver LT'en skylden...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 12:24

Hvis det er Pana'en du mener, så har jeg ikke tænkt mig at lave nogen målinger (medmindre nogen hyrer mig til det sføli), Bantam har så rigeligt udført hvad der skal til, det vil jeg ikke bruge tid på at gentage. Jeg vil lige teste lidt de-interlacing, men jeg har simpelthen ikke fået tid til det i denne uge.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 12:58

Hvis det er Pana'en du mener, så har jeg ikke tænkt mig at lave nogen målinger (medmindre nogen hyrer mig til det sføli), Bantam har så rigeligt udført hvad der skal til, det vil jeg ikke bruge tid på at gentage. Jeg vil lige teste lidt de-interlacing, men jeg har simpelthen ikke fået tid til det i denne uge.

Nå okay hehe, troede ellers at det vil markedsføre dig som kalibrerer endnu mere Embarrassed men så lad os se på de-int.

-------------
Se mit udstyr her:

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 13:23

Jeg tror er et tekstbrudstykke fra mig, som SuperNilleN har fundet i tråden om farvegengivelsesproblemet med PS3 og projektoren (jeg linker til tråden langt tilbage i denne tråd). Jeg skulle osse lige tænke lidt over den - men forstår det som en underbygning af hans mistanke om, at han ser et problem med PS3 og Pio'en.

Jeg tror dog, at den afvigelse, som SuperBilleN ser, stammer fra det colorimeter, der anvendes til målingen (jeg har nogle gamle testdata liggende fra en EyeOne D2 som vides noget lignende).

-------------
/lars

Skrevet den: 05-Marts-2010 kl. 13:29

Nu har jeg jo efterhånden regnet en hel del på G20'eren - og det jeg tror (næsten) kan eliminere forskellen mellem G20 og V10 mht. farvegengivelsen kan være at skrue en smule ned for FARVE i forhold til out-of-the-box-indstillingerne (hvilket ikke var nødvendigt på V10).

Der har desværre ikke været tid til at efterprøve dette - men det ville jeg forsøge som den næste ting, hvis jeg skulle kalibrere TV'et på plads. Dette baserer jeg på min beregninger med L & C (side 3).

-------------
/lars

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 10:41
Der er noget i denne analyse der skæmmer mit øje, og har nogle bemærkninger til analysen af reflektioner.

Kommentaren at de nye plasma nu også skulle have antireflexbehandling er ikke helt korrekt - der har længe været antireflexehandling på panas plasma - min gamle 50PV600 har eksempelvis og ligner til forveklling resultatet på de nye pana - ikke så underligt idet teknologier for antirefelx behandling af både glas og plast er bedtrådt og modnet i mange år, der er grænser for hvad kan lade sig gøre. 50PV600 fra 2006 kostede dengang 32.000 og havde en ganske kostbar coating til antireflex.

De der har forsøgt at tage billeder af en fladskærm med flash, véd erfaringsmæssigt at det kan man ikke - flashen oplyser skærmen og man opnår at billedet på skærmen bliver helt eller delvist belyst, og billedet der vises drukner - billedet/overfladen får en jævn lys "mælkeagtig" farve. Ved brug af falsh påfører man en reflektion i modsat retning af de reflektioner man gerne vil se/måle.

Hertil kommer, at reflektion afhænger af indfaldsvinklen - desto mindre indgangsvinkel desto større reflektion. Ved indgangsvinkel mindre end x grader er reflektionen 100%.

http://physics-animations.com/Physics/English/ray3_tmp.htm - http://physics-animations.com/Physics/English/ray3_tmp.htm

Fejl i analysen:

1) I første billede har man skudt med flash - det kunne se ud til den ene fladskærm performer bedre end den anden, men det vides ikke, idet der er anvendt flash ved optagelsen - samt idet ovenikøbet flash er skudt lige på den ene og skævt på den anden - skærmen til højre har en lille smule "mælke" billede pga flashen ift skærmen til venstre. Målereslutatet må derfor forkastes. En sådan analyse bør fortages med billede på skærmen, og uden der anvendes flash ved optagelsen.

2) I andet billlede er vinklen på skærmen til venstre så lav at der er 100% reflektion - flashen rammer desuden ikke denne skærm. Skærmen til højre er fuldt oplyst af flashen og alt er druknet i lys fra flashen, inkl reflektionerne  - det ses ved skærmens farven er lysegrå. Man aner faktisk reflektion selv når skærmen er oplyst af en flash - reflektionerne på skærmen til højre er derfor ret betydelig - det ser desuden ud til indgangsvinklen ligger over 100% reflektion

3) Normalt når man foretager en analyse, træder man 3 skridt tilbage og vurdere resultatet - virker det troværdigt udfra sund fornuft ?

Skal man træde 3 skridt tilbage her, ville man betragte tilgængeligt materiale, som eksempelvis billeder fra skærmen i andre situationer, eksempelvis fra udstillinger.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73471&PN=36&title=panasonic-2010-plasma-modeller - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73471&PN=36&title=panasonic-2010-plasma-modeller

Man ville sammenligne med anden fabrikant med tilsvarende teknologi, i dette tilfælde sammenligne med anden fabrikant der bruger plastic som frontglas - Pioneer KRP.

http://www.youtube.com/watch?v=u3G-cB3dlhE - http://www.youtube.com/watch?v=u3G-cB3dlhE
0:05

http://www.youtube.com/watch?v=Epm-Dg_aPjY - http://www.youtube.com/watch?v=Epm-Dg_aPjY
0:40 , 1:13, 1:30

http://www.youtube.com/watch?v=p_XIWr5gyLc&feature=related - http://www.youtube.com/watch?v=p_XIWr5gyLc&feature=related
0:36

Man ville samenligne med andre billeder man selv har taget i forløbet:

Her ses reflektioner i hovedet - selv om området er ret lyst.

Her tydelige reflektioner fra rummet i de mørke områder, også ved hovedet.

I min verden, når der i en analyse forekommer flere grundlæggende fejl som bunder i manglende indsigt i emnet, eller måske slet og ret analyse uden omtanke, forkastes hele analysen, idet man ikke ej heller kan fæste lid til analysens øvrige resultater.

-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD

Skrevet af: Bruger udmeldt 8
Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 11:50

Så upræcis er Lt'eren heller ikke iflg Tom Huffmann og Calman som du/i nu gør den til. Læs evt. http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=770737 - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=770737 . Selvfølgelig kan den dog være defekt.

En anden sag er at du heller ikke med Eye-One Pro1 for 2 nøjagtigt ens målinger. Det er dokumenteret mange gange. Ikke at den ikke er mere præcis hvis man gider sende den til kalibering hvert år på fabrikkenSmile.

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 12:01
LT'er en OK til prisen. Den afvigelse, der ses i målingerne (specielt for grøn), har jeg dog selv set på et lånt instrument.

Alt andet lige, er EyeOne D2og LT en smule bedre til at måle gråtoneskalaen i den mørke ende pga. bedre lysfølsomhed - men det er en fordel at have et mere nøjagtigt instrument som reference til at beregne justeringsmatricen i f.eks ColorHCFR (en form for farvekalibrering), før man måler.

-------------
/lars

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Kommentaren at de nye plasma nu også skulle have antireflexbehandling er ikke helt korrekt - der har længe været antireflexehandling på panas plasma - min gamle 50PV600 har eksempelvis og ligner til forveklling resultatet på de nye pana.
Tak for input - jeg retter ordlyden.

-------------
/lars

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 12:18

LT'er en OK til prisen. Den afvigelse, der ses i målingerne (specielt for grøn), har jeg dog selv set på et lånt instrument.

Alt andet lige, er EyeOne D2og LT en smule bedre til at måle gråtoneskalaen i den mørke ende pga. bedre lysfølsomhed - men det er en fordel at have et mere nøjagtigt instrument som reference til at beregne justeringsmatricen i f.eks ColorHCFR (en form for farvekalibrering), før man måler.
 Enig, men det kommer bare til at fremstå lidt som det er Eyeone LT skyld at brugeren får en måling i skoven. Det mener jeg ikke er korrekt. Selvfølgelig er det godt med en reference og Pro'en vil være mere præcis hvis den er kalibreret korrekt.

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Så upræcis er Lt'eren heller ikke iflg Tom Huffmann og Calman som du/i nu gør den til. Læs evt. http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=770737 - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=770737 . Selvfølgelig kan den dog være defekt.

Denne http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=958099 - link er måske lidt mere interessant - også fra Tom Huffmann. Testen er ikke ny - og siden dengang har der været en del diskussion og råd om opbevaring af colorimetre, da farvefiltrene ændres pga. f.eks. fugt i luften.

-------------
/lars

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 12:56

Denne http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=958099 - link er måske lidt mere interessant - også fra Tom Huffmann. Testen er ikke ny - og siden dengang har der været en del diskussion og råd om opbevaring af colorimetre, da farvefiltrene ændres pga. f.eks. fugt i luften.
Også interessant. Otto siger at Eye-one ikke kan måle farver (som jeg har forstået det), men er det ikke det modtsatte Tom siger:  "Right now the i1Pro is the closest to a reference that I have. The Display 2 works very well measuring gamut, but I'd stick with the i1Pro for grayscale."?.

Problemer er som altid jo mere viden jo flere spørgsmålBig smile

En anden ting er også at Eye-One skal varme op hvilket Pro ikke skal så vidt jeg forstår.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 13:36

Der er noget i denne analyse der skæmmer mit øje, og har nogle bemærkninger til analysen af reflektioner.

Kommentaren at de nye plasma nu også skulle have antireflexbehandling er ikke helt korrekt - der har længe været antireflexehandling på panas plasma - min gamle 50PV600 har eksempelvis og ligner til forveklling resultatet på de nye pana - ikke så underligt idet teknologier for antirefelx behandling af både glas og plast er bedtrådt og modnet i mange år, der er grænser for hvad kan lade sig gøre. 50PV600 fra 2006 kostede dengang 32.000 og havde en ganske kostbar coating til antireflex.

Det er jo ganske enkelt "en lodret løgn"! Jeg har selv haft omtalte TV, og der var ikke skyggen af antireflex coatning på skærmen. Og mit var et af de sidste der blev fremstillet, da jeg købte den i juni 07 Tongue

De der har forsøgt at tage billeder af en fladskærm med flash, véd erfaringsmæssigt at det kan man ikke - flashen oplyser skærmen og man opnår at billedet på skærmen bliver helt eller delvist belyst, og billedet der vises drukner - billedet/overfladen får en jævn lys "mælkeagtig" farve. Ved brug af falsh påfører man en reflektion i modsat retning af de reflektioner man gerne vil se/måle.

Hertil kommer, at reflektion afhænger af indfaldsvinklen - desto mindre indgangsvinkel desto større reflektion. Ved indgangsvinkel mindre end x grader er reflektionen 100%.

http://physics-animations.com/Physics/English/ray3_tmp.htm - http://physics-animations.com/Physics/English/ray3_tmp.htm

Fejl i analysen:

1) I første billede har man skudt med flash - det kunne se ud til den ene fladskærm performer bedre end den anden, men det vides ikke, idet der er anvendt flash ved optagelsen - samt idet ovenikøbet flash er skudt lige på den ene og skævt på den anden - skærmen til højre har en lille smule "mælke" billede pga flashen ift skærmen til venstre. Målereslutatet må derfor forkastes. En sådan analyse bør fortages med billede på skærmen, og uden der anvendes flash ved optagelsen.

2) I andet billlede er vinklen på skærmen til venstre så lav at der er 100% reflektion - flashen rammer desuden ikke denne skærm. Skærmen til højre er fuldt oplyst af flashen og alt er druknet i lys fra flashen, inkl reflektionerne  - det ses ved skærmens farven er lysegrå. Man aner faktisk reflektion selv når skærmen er oplyst af en flash - reflektionerne på skærmen til højre er derfor ret betydelig - det ser desuden ud til indgangsvinklen ligger over 100% reflektion

3) Normalt når man foretager en analyse, træder man 3 skridt tilbage og vurdere resultatet - virker det troværdigt udfra sund fornuft ?

Skal man træde 3 skridt tilbage her, ville man betragte tilgængeligt materiale, som eksempelvis billeder fra skærmen i andre situationer, eksempelvis fra udstillinger.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73471&PN=36&title=panasonic-2010-plasma-modeller - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73471&PN=36&title=panasonic-2010-plasma-modeller

Man ville sammenligne med anden fabrikant med tilsvarende teknologi, i dette tilfælde sammenligne med anden fabrikant der bruger plastic som frontglas - Pioneer KRP.

http://www.youtube.com/watch?v=u3G-cB3dlhE - http://www.youtube.com/watch?v=u3G-cB3dlhE
0:05

http://www.youtube.com/watch?v=Epm-Dg_aPjY - http://www.youtube.com/watch?v=Epm-Dg_aPjY
0:40 , 1:13, 1:30

http://www.youtube.com/watch?v=p_XIWr5gyLc&feature=related - http://www.youtube.com/watch?v=p_XIWr5gyLc&feature=related
0:36

Man ville samenligne med andre billeder man selv har taget i forløbet:

Her ses reflektioner i hovedet - selv om området er ret lyst.

Her tydelige reflektioner fra rummet i de mørke områder, også ved hovedet.

I min verden, når der i en analyse forekommer flere grundlæggende fejl som bunder i manglende indsigt i emnet, eller måske slet og ret analyse uden omtanke, forkastes hele analysen, idet man ikke ej heller kan fæste lid til analysens øvrige resultater.

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 13:38

Kommentaren at de nye plasma nu også skulle have antireflexbehandling er ikke helt korrekt - der har længe været antireflexehandling på panas plasma - min gamle 50PV600 har eksempelvis og ligner til forveklling resultatet på de nye pana.

Bantam@
Denne oplysning er forkert. De gamle, her iblandt PV600 havde _ingen_ antireflex behandling. Har selv haft en af de sidste der blev fremstillet

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 13:48

Også interessant. Otto siger at Eye-one ikke kan måle farver (som jeg har forstået det), men er det ikke det modtsatte Tom siger:  "Right now the i1Pro is the closest to a reference that I have. The Display 2 works very well measuring gamut, but I'd stick with the i1Pro for grayscale."?.

Problemer er som altid jo mere viden jo flere spørgsmålBig smile

En anden ting er også at Eye-One skal varme op hvilket Pro ikke skal så vidt jeg forstår.
Jeg læser det Tom Huffmann siger som, at man bør bruge EyeOne Pro til gråtoneskalamåling (når man har et valg, som spørgeren til Tom's svar har). Men Tom mener at gamut-måling kan udføres med D2/LT. Der findes dog mange diskussioner vedr. ikke ubetydelige variationer i D2/LT - så man kan åbenbart være mere elle mindre heldig. D2 sælges i øvrigt usorteret af SpectraCAL sammen med deres CalMAN-software - så de må jo tro på, at de ikke får alt for mange retur.

Nyere colorimetre som f.eks. C5 skulle være mere lysfølsomme og dermed bedre under 30IRE. Men: For at stole på farvelæsninge fra colorimeteret, anbefaler andre, at man bruger f.eks. EyeOne Pro som reference til at ad-hoc-kalibrere colorimeteret.

Det er vigtigt, at sensor og panel har samme temperatur, som du siger. Uanset typen er det altid en fordel. Når man anvender EyeOne Pro vil man gentagne gange under kalibreringen blive bedt om at lave en sortlæsning (altså helt sort - ikke videosort fra panelet) for at justere sensorens nulpunkt, så at sige.

-------------
/lars

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Bantam@
Denne oplysning er forkert. De gamle, her iblandt PV600 havde _ingen_ antireflex behandling. Har selv haft en af de sidste der blev fremstillet
OK - min rettelse gik også på en mere generel ændring.

-------------
/lars

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 13:53
PV600 har en coating på overfladen - dette kan konstateres ved forsigtigt i et hjørne at skrabe med en skarp genstand - overfladen er blød, og ikke hård som glas. Denne coating er påført med varme og er en kendt process ved coating af glas.

-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 13:59

PV600 har en coating på overfladen - dette kan konstateres ved forsigtigt i et hjørne at skrabe med en skarp genstand - overfladen er blød, og ikke hård som glas. Denne coating er påført med varme og er en kendt process ved coating af glas.

NIX! Ikke mit eksemplar, det var RENT GLAS. Og har læst side op og ned om genskin fra netop denne årgang Pana...

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 14:01
For slet ikke at nævne PV700 modellen, som havde antiglare på linje med LCD - tragisk beslutning af Panasonic dels at skifte til plast, dels ikke bruge teknologien fra PV700 nu de har ny celle teknologi der giver et mere lysstærkt billede.

-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 14:04

NIX! Ikke mit eksemplar, det var RENT GLAS. Og har læst side op og ned om genskin fra netop denne årgang Pana...

Jeg HAR denne plasma
Jeg HAR lavet testen med spidsen af en passer
Du har ikke længere denne skærm, og lavede ikke testen Wink

Men for at præcisere - 50PV600. Det er muligt 42" ikke havde ?

-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 14:05

For slet ikke at nævne PV700 modellen, som havde antiglare på linje med LCD - tragisk beslutning af Panasonic dels at skifte til plast, dels ikke bruge teknologien fra PV700 nu de har ny celle teknologi der giver et mere lysstærkt billede.
Ja fra og med 70/700 serien var der antiglare/coatning på Pana. Det er rigtigt

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 14:07

Jeg HAR denne plasma
Nej jeg laver ikke vandalisme på en skærm. Men brugte VINDUESRENS til rengøring af skærmen. Og det kunne jeg nok ikke ha' gjort uden at det kunne ses på en coatning

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 14:19

Jeg HAR denne plasma
Nej jeg laver ikke vandalisme på en skærm. Men brugte VINDUESRENS til rengøring af skærmen. Og det kunne jeg nok ikke ha' gjort uden at det kunne ses på en coatning

Netop, det kan du gøre når det er coating på glas - gør du det på din Pioneer med plast, får du problemer.

Havde der ikke været coating på 50PV600 ville den være total blank - det er ganske tydeligt at se der er en coating.

-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 14:26
Ja fra og med 70/700 serien var der antiglare/coatning på Pana. Det er rigtigt

Den antiglare brugt på 700 var ganske speciel, og den eneste plasma ( mig bekendt ) med rigtig antiglare på linje med LCD. På 800 havde man droppet denne antiglare idet plasma dengang ikke var særlig lysstærke og antiglare tog for meget lys - med 2010 teknologien er de mere lysstærke og antiglare fra 700 ville være perfekt - men desværre, nogen har åbenart besluttet at der skal bruges plast, og man ser stort på problemetikken omkring reflektioner.
.

-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD

Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 15:18

Havde der ikke været coating på 50PV600 ville den være total blank - det er ganske tydeligt at se der er en coating.

måske skulle de nye skærme bare have dette ? http://www.glarebusters.com/ - http://www.glarebusters.com/
eller måske et besøg hos thansen.dk, der koster det jo fra 29,- pr meter, og så får man en bedre sort bagefter hvis lysstyrken som JA nævner er på plads Wink

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 16:36
Jeg har også en Eye One D2, og er nogenlunde tilfreds. Det mest irriterende er nok, at der på målinger med en dags mellemrum, kan være 2-3 dE´s forskel i hvidbalancen.Så den ene dag kan man få hvidbalancen helt perfekt og den næste har den så ændret sig med 2-3 igenConfused Omvendt, så håber jeg på, at det er bedre end hvis jeg slet ikke havde haft den.

Bantam, du skriver at det har været diskuteret at farvefiltrene ændres pga. f.eks. fugt i luften. Har du eventuelt et råd til, hvordan man bedst muligt opbevarer sin Eye One?

-------------

Pioneer 5090H, Pioneer SC-LX71, Pioneer BDP-51FD, 4 * B&W XT2, B&W XTC, Velodyne 800i.

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 16:42

Bantam, du skriver at det har været diskuteret at farvefiltrene ændres pga. f.eks. fugt i luften. Har du eventuelt et råd til, hvordan man bedst muligt opbevarer sin Eye One?
Jo, jeg har selv fulgt rådene (som er blevet diskuteres på AVSForum): Jeg opbevarer mit udstyr i en mørk taske ved stuetemperatur. I tasken sammen med udstyret ligger der nogle poser med fugtabsorberende materiale (hedder det ikke silica-gél? Det som ofte er pakket sammen med elektronikudstyr og optik).

-------------
/lars

Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 16:49

Jo, jeg har selv fulgt rådene (som er blevet diskuteres på AVSForum): Jeg opbevarer mit udstyr i en mørk taske ved stuetemperatur. I tasken sammen med udstyret ligger der nogle poser med fugtabsorberende materiale (hedder det ikke silica-gél? Det som ofte er pakket sammen med elektronikudstyr og optik).

TakThumbs Up

-------------

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 06-Marts-2010 kl. 17:23

Jeg HAR denne plasma

Mon ikke bare han lavede en ridse i selve frontglasset..?Tongue

Skrevet den: 09-Marts-2010 kl. 20:14
@Bantam, der er en bruger der klager over lyserøde skyer på hans nye G20, kan se der også er lyserøde skyer på dine billeder - brugte du DVB-C ved disse billeder ?

Mht sort niveau, kunne det antages at Panasonic ikke driver panelet så hårdt fra start som ved 2009 modellerne - udfra info at Panasonic vil lave en mere glidende forælding af sortniveau over tid - uden dette hop inden for de første 1000-1500 timer.

-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD

Skrevet den: 10-Marts-2010 kl. 14:41

@Bantam, der er en bruger der klager over lyserøde skyer på hans nye G20, kan se der også er lyserøde skyer på dine billeder - brugte du DVB-C ved disse billeder ?
Kilden var DVB-C for de omtalte billeder.

På det tidspunkt hvor billederne blev taget, stod TV'et i NORMAL-indstillingen og kalibrering var ikke udført. Derudover er jeg ikke sikker på, at kameraets hvidbalance ikke også spiller en rolle. Iøvrigt ved jeg ikke omskyerne skulle være lyserøde... OK - det er måske ikke sandsynligt - men min pointe er, at jeg gerne ville se fænomenet på et veldefineret testbillede - og helst med noget indhold af whiter-than-white. Derudover kunne det være interessant at undersøge, om der er noget dynamik involveret.

Mht sort niveau, kunne det antages at Panasonic ikke driver panelet så hårdt fra start som ved 2009 modellerne - udfra info at Panasonic vil lave en mere glidende forælding af sortniveau over tid - uden dette hop inden for de første 1000-1500 timer.
Jeg ved at det er nævnt i en anden tråd, at D-Nice på AVSForum følger et eller flere G20'ere for at undersøge, hvor meget sortniveauet driver på den nye model. Jeg følger som flere andre historien med spænding...

-------------
/lars

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 14:35
MÅLE-SESSION 4:

Lad mig starte med at beklage fonten - jeg havde lidt problemer...

Jeg har haft endnu en chance for at måle på 42G20 – nu godt kørt til i en udstilling hos ON Radio. Målet med denne omgang målinger er, at undersøge nærmere, hvad det er, der sker når man bruger en PS3 som BD-afspiller (og sekundært DVD-afspiller). Samtidigt er der rygter på nettet om, at ældning af panelet ændrer farvegengivelsen radikalt i THX-mode. Den historie vender jeg også en gang (har nævnt det i en anden tråd).

Jeg slutter af med lidt info om de-interlaceren i TV’et.

1.     PS3 og 42G20

I starten af denne tråd så vi, hvordan sekundærfarverne (CYM) placeret forkert gamut’en ved anvendelse af PS3. Jeg har derfor testet en flere uger gammel udstillingsmodel af 42G20 med en anden PS3 (40B).

Det er nu næsten sikkert, at det er samspillet mellem PS3 og G20, der giver afvigelser i farvegengivelsen. Det er ikke muligt at sige, hvor fejlen ligger - men vi har set PS3 gøre knuder på samme måde med andre displays.  

Hvorom alt er: Fejlen er meget synlig, hvis man kender sit billedmateriale - men heldigvis er der en workaround, som (ikke helt uden pris) løser farvedekodningsproblemet med PS3+G20.

Normalt skal man på PS3 sætte INDSTILLINGER\VIDEOINDSTILLINGER\BD/DVD VIDEO OUTPUT FORMAT (HDMI) = Y Pb Pr.

Hvis man tilslutter 42G20 til PS3, skal man i stedet sætte 

INDSTILLINGER\VIDEOINDSTILLINGER\BD/DVD VIDEO OUTPUT FORMAT (HDMI) = RGB (sikrer korrekt farvedekodning)
INDSTILLINGER\VIDEOINDSTILLINGER\BD/DVD VIDEO opskalering = Fuld skærm (sikrer DVD-afspilning)
INDSTILLINGER\SKÆRMINDSTILLINGER\RGB fuld rækkevidde = Fuld (sikrer, at der ikke klippes detaljer og i øvrigt korrekt farvedekodning)

(gælder i øvrigt også for LX-5090(H))

Ændringen virker dermed også for opskaleret PAL DVD-afspilning.

Prisen for at bruge RGB er, at whiter-than-white og blacker-than-black ikke kan vises. Det gør ikke noget, at blacker-than-black forsvinder - men tabet af whiter-than-white gør at billedet kan miste nogle highlights – men den fejl vurderer jeg langt mindre betydningsfuld end en forkert farvedekodning.

Generelt må man sige, at PS3 kan fungere OK som BD/DVD-afspiller - men reelt set bør man kontrollere indstillingerne med testmønstre og en pålidelig sersor.

Man kan vælge at bruge PROFESSIONEL1 (eller 2) i stedet for THX. Dermed kan man vælge
GAMMA=2.4, som rammer nogenlunde omkring en målt gamma-værdi på 2.2 (GAMMA-indstillingen virker ikke for THX-indstilingen, hvor gamma ligger omkring 2.0, hvilket givet et lidt for hvidligt billede).

Når dette er gjort, og man ellers kalibrerer gråtoneskala og CMS får vi dette CIE-diagram:

Der er noget omkring den røde farvemætning, som ser lidt forkert ud, når jeg sammenholder med måledata for gamma'en - men det må jeg evt. grave i en gang efterfølgende. Kort sagt stemmer mætningsforløbet nogenlunde med gamma=2.4, som er valgt i menuen, men det er ikke umiddelbart den gamma-kurve, som måles. Lysstyrken i mætningsforløbet svarer rimeligt til det forventede ved gamma.

Hvidbalancen kan komme pænt på plads (kan forbedres lidt i den lave ende – men belysningen i omgivelserne og måleusikkerhed i den lave ende af skalaen taget i betragtning, må det blive sådan):

Lige så vigtig som hvidbalance og farvegengivelse er gamma-forløbet. Jeg kan ikke ændre noget, der gør gammakurven flad (selvom LYS og KONTRAST kan påvirker enderne af kurvene – og det kan så give andre problemer med for lidt lys og forkert indstilling af video-sort). Gamma-kurverne (vist som individuelle RGB-kurver i samme diagram) ser således ud:

Den gennemsnitlige gamma ligger nu på 2.1 (når GAMMA=2.4 i menuen) – og gamma-kurverne er ikke helt flade. I det mindste følges RGB-kurverne ad, hvilket er vigtigt for at blande farverne rigtigt.

Jeg kalibrerede ikke TV’et helt på plads, da mit primære fokus var på PS3-problemet – men en hurtig vurdering er, at der stadig er afvigelser i lysstyrken. Jeg vil dog ikke bruge yderligere tid på dette, da vi allerede har konstateret, at PS3 ikke yder optimalt med G20, og derfor mener jeg, at der skal bruges en anden afspiller/generator for at lave en optimal kalibrering og vurdering af farverne. Ovenstående måledata hjælper og til at få PS3 til at performe bedre med G20.

2.     Break-in-effekt på 42G20?

Et udenlandsk TV-anmelder-site har målt på en 42G20 og fundet fejl i farvedekodningen – men efter en uge var fejlen forsvundet. Dermed tilskrives denne (positive) ændring almindelig break-in/ældning.

Med de nye måledata, som jeg har præsenteret ovenfor, mener jeg, at man kan tilbagevise en sådan positiv effekt. Jeg har mistanke om, at der er brugt to forskellige afspillere/testgeneratorer ved målingerne.

De målinger som anmelderen præsenterede først (de kan vist ikke længere findes på sitet) stemmer ganske meget overens med mine målinger med PS3 på G20, når PS3 er indstillet til at køre digital component (YCbCr) på BD/DVD. Jeg har lavet et indlæg om det i denne http://www.recordere.dk/forum2/forum_posts.asp?TID=76745&PN=19&title=ny-test-af-pana-42g20e-dd - tråd :

Da jeg kan reproducere fejlen og har fundet en workaround, der løser farvedekodningsproblemet med PS3 og G20-kombinationen, mener jeg, at man bør se bort fra den information, der fortæller, at break-in ændrer på en forkert farvedekodning.

3.     De-interlacing

Med PS3 kan man udsende 1080i men desværre ikke 480i og 576i. Derfor har jeg ikke kunnet teste SD-de-interlacing. Til gengæld kan jeg konstatere (ved brug af Spears & Munsil’s test-BD), at 42G20 ikke har fået en bedre film-de-interlacer end V10. Der ser ud til at være status quo på denne front. Otto vil ved lejlighed teste de-interlacing yderligere.

-------------
/lars

Skrevet af: Rod83
Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 22:17
Hej bantam endnu engang tak Clap. Mht. De-interlacing, så mener jeg at have læst at G20 stadig har lidt skarphed kørende selvom du banker ned på "0". Kunne dette være grunden til SD-signaler ser bedre ud end på eks. G10'eren? (Just wondering) Embarrassed... men ja ser da frem til Otto's resultater Smile  

-------------
Panasonic TX-P50G20E ( http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79511&title=brugeranmeldelse-af-panasonic-txp50g20e - anmeldelse )|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 22:57
Hej , jeg vil da gerne komme med lidt input , vedr 50G20 . Jeg ved ikke hvordan billed behandlingen decideret virker , så det er øjnene der fortæller , og signal kilden er dvb-t signal leveret fra COMX , og så via tuneren i G20 og fra en extern tuner.

Når jeg ser fex DR eller TV2 , så vises billedet lidt bedre via tvèt ift den externe box , når denne er sat til at outputte 576i . Hvis jeg så sætter boxen til at outputte 720p , ja så synes jeg at billed kvaliteten er bedre , der er flere detaljer i billedet , og billedet er lidt klarere.  Hmm , det er meget svært at forklare , billedet er ihverttilfælde lidt anderledes...

Jeg skal også lige nævne , at oplevelsen er den samme på PZ80 , PX70 , og på naboens PX80 , så jeg har prøvet på 4 forskellige Panasonic tv...
MVH

-------------

Skrevet af: ErikUkendt
Skrevet den: 23-Marts-2010 kl. 17:54

MÅLE-SESSION 4:

3.     De-interlacing

Med PS3 kan man udsende 1080i men desværre ikke 480i og 576i. Derfor har jeg ikke kunnet teste SD-de-interlacing. Til gengæld kan jeg konstatere (ved brug af Spears & Munsil’s test-BD), at 42G20 ikke har fået en bedre film-de-interlacer end V10. Der ser ud til at være status quo på denne front. Otto vil ved lejlighed teste de-interlacing yderligere.

Er det ikke tænkeligt at man i den danske model af G20, har monteret samme tuner modul og opscaler som i sidste års modeller G10 og V10, fordi danmark er så lille et markede at det var billigst ?

Jeg tænker på at man i testen på både areadvd.de og David Mackenzie på http://www.avforums.com/ , fremhæver den "crispe" gengivelse ved almindelig digitalt tv signal. Jeg har en ca 4 år gammel Pansonic LCD, med løs Strong DVB-T tuner, som i skarphed umiddelbart slår min nye G20?

-------------
Mvh
Erik

Skrevet den: 23-Marts-2010 kl. 19:24
Det er muligt (og måske endda sandsynligt), at G20 har samme de-interlacer og scaler som i G10. Der er bare så mange andre parametre, som påvirker oplevelsen af skarphed. LCD har en bedre (sub-)pixel-seperation end plasma-paneler, er ofte skruet mere op i lysstyrke og har med al sandsynlighed en flad APL-kurve (+ evt. en højere farvetemperatur, hvis man ikke bevidst har valgt den omkring 6500K), og det er altsammen noget, som giver en anden billedoplevelse.

Men derudover er de jo stadigt muligt, at G20 har en forbedret SD-deinterlacer  - og måske giver fravær af frontglasset også en større skarphed, da der undgås en del reflektioner inde i panelet.

-------------
/lars

Skrevet af: ErikUkendt1
Skrevet den: 23-Marts-2010 kl. 20:06

Det er muligt (og måske endda sandsynligt), at G20 har samme de-interlacer og scaler som i G10. Der er bare så mange andre parametre, som påvirker oplevelsen af skarphed. LCD har en bedre (sub-)pixel-seperation end plasma-paneler, er ofte skruet mere op i lysstyrke og har med al sandsynlighed en flad APL-kurve (+ evt. en højere farvetemperatur, hvis man ikke bevidst har valgt den omkring 6500K), og det er altsammen noget, som giver en anden billedoplevelse.

Men derudover er de jo stadigt muligt, at G20 har en forbedret SD-deinterlacer  - og måske giver fravær af frontglasset også en større skarphed, da der undgås en del reflektioner inde i panelet.

Tak for svaret.

( På grund af fejlindtastning af min email adresse, har jeg været nød til at skifte navn fra ErikUkendt til ErikUkendt1. Så nu kan jeg igen få meddelelser, så jeg kan følge denne tråd.)

-------------
Mvh Erik

Skrevet af: Lorentzen1337
Skrevet den: 30-Maj-2010 kl. 19:06
Kunne godt tænke mig at høre hvilke indstillinger du egentlig helt præcist brugte på den færdigt kalibrerede g20 bantam?
Såvidt jeg har kunnet forstå det indtil videre var udgangspunktet PROFESSIONEL 1:
2.4 gamma
Men hvilke indstillinger kalibrerede du helt præcist med?

Venlig Hilsen Lorentzen

Skrevet den: 30-Maj-2010 kl. 19:50
Skal jeg være ærlig, så noterede jeg ikke indstillingerne for hvidbalance og CMS i PROFESSIONEL1 ned (jeg kopierede dem til et par andre inputs og legede med at låse dem - men gjorde det vist ikke, da det var en udstillingsmodel i en forretning). Skaden er ikke så stor for andre brugere, for de kan ikke ukritisk genbruges på andre skærme af samme type pga. variation i de bagvedliggende fabriksindstillinger - og afspillerne i øvrigt (til en vis grænse).

-------------
/lars

Skrevet den: 30-Maj-2010 kl. 21:40
Ja ved godt det er forskelligt fra fjernsyn til fjernsyn men er ikke i tvivl om at dine standard settings som f.eks. kontrast skarphed (=0) farve under profilen professionel1 ville skabe et godt udgangspunkt for at kalibrere videre :) Hvis du muligvis kunne huske dem? I stedet  for værdierne for hver enkelt farveenhed osv. der i højere grad er individuelt.

Skrevet den: 30-Maj-2010 kl. 23:06
Det eneste jeg kan se ud fra før og eftermålinger er, at jeg må have skruet op for RED GAIN (den hedder vist noget med "Rød Høj" eller noget i den stil. Måske har jeg så også stillet på RED BIAS ("Rød lav"). Derudover kan jeg have findpudset et par andre paramtre - men jeg har simpelthen ikke noteret indstillingerne ned, så det kan kun blive et kvalificeret gæt.

-------------
/lars

Skrevet den: 30-Maj-2010 kl. 23:44
Nå jamen det er der jo så ikke noget at gøre ved ! Må jo prøve mig lidt frem så :)
Andre der eventuelt har målet på professional profilen og fundet et godt udgangspunkt?

Print side | Luk vindue