Regler for fælleskøb
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77079
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 07:15
Emne: Regler for fælleskøb
Skrevet af: pipper
Emne: Regler for fælleskøb
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 10:40
Hej.
Det bliver spændende at se hvad det er der kommer på her kl 12.
Har man 14 dages fuld retur ret på ting købt på fælleskøbet.?
mvh
|
Svar:
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 10:57
pipper skrev:
Hej.
Det bliver spændende at se hvad det er der kommer på her kl 12.
Har man 14 dages fuld retur ret på ting købt på fælleskøbet.?
mvh
|
Jeg tror bare at du skal vente og se de næmere betingelser omkring fælleskøbet senere i dag![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: pipper
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 11:00
det vil jeg så gøre. Der er måske forskel på betingelserne fra køb til køb?
|
Skrevet af: Ole
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 07:34
pipper skrev:
det vil jeg så gøre. Der er måske forskel på betingelserne fra køb til køb?
|
Ja, betingelserne afhænger af forhandleren.
Langt de fleste fælleskøb har returret, men det hænder - som ved http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=3703&zoneid=6 - dette fælleskøb - at det er en almindelig butik, der tilbyder fælleskøbet, og så er der ikke returret.
...Ole
------------- Moderator, recordere.dk
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 08:55
Ole skrev:
Langt de fleste fælleskøb har returret, men det hænder - som ved http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=3703&zoneid=6 - dette fælleskøb - at det er en almindelig butik, der tilbyder fælleskøbet, og så er der ikke returret.
|
hvordan er lige bestillingen foregår? kan du ikke genopfriske lovene omkring fjernsalg og læse dem og så råbe SHI....
desværre har expert.dk 14 dages returret ved fjernsalg, og salget er udført ved en bestilling/tilmelding til køb over internet og det er per deifinition "fjernsalg" så butikkerne skal passe på fælleskøb i fremtiden når kunden vil have pengene retur.. de vinder desværre på den procedure som fælleskøb benytter sig af, selvom det er en "butik" der sælger varen.
|
Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 09:17
Fjernsalg
Når du køber en vare eller ydelse uden at mødes fysisk med sælger, kaldes det fjernsalg. Det vil sige, når du fx handler via postordresalg, tv-shop eller salg via internettet. Da du ved fjernsalg ikke helt ved, hvem du handler med, er det et krav, at sælgeren skal give dig en række oplysninger om varen, salgsstedet mm. Du skal altid have oplysningerne på papir, e-mail eller på anden varig måde. Du har altid fortrydelsesret, når du handler via fjernsalg. Derudover har du to års reklamationsret som ved almindeligt køb af varer. Du kan få mere at vide om fjernsalg hos Forbrugerstyrelsen eller hos Forbrugerrådet.
Og ved fjernsalg er der altid 14 dages returret!
------------- 7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
Skrevet af: Ole
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 09:32
Det er altid rart, når man kan puste til en glød og få ild i den igen![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Jeg har flyttet denne tråd over i jura-forummet.
Lars skrev:
Fortrydelsesret
Kan godt forstå jeres undren, og vi har selv været i tvivl
tidligere. Så i forbindelse med tidligere Fælleskøb via normale
butikker, har vi undersøgt gældende praksis.
Forelagt hvad Fælleskøb er, svarede juristerne hos
forbrugerstyrelsen, at det ikke er fjernsalg.
Når en butik ikke driver fjernsalg/internethandel normalt, så
bliver det ikke til et fjernsalg blot fordi tilbudet (annoncen) om rabat
formidles via en hjemmeside som her.
Juridisk er det netop ikke hjemmesiden recordere.dk i handler med,
men Expert butikken i Ballerup Centret.
Så kunne vi selvfølgelig aftale med forhandleren, at der var 14
dages fortrydelsesret alligevel. Men da avancen på dette Fælleskøb er
skåret helt ind til benet, ville dette jo også betyde at priserne blev
hævet for alle, så der var råd til denne ekstra service.
Men det vil vi nødig. Så til dem der ønsker muligheden for 14 dages
fortrydelse, må vi desværre henvise til at købe andre steder.
/Lars |
Jeg forstår godt tvivlen.. Og forvirringen, fordi man bestiller noget på internettet. Og det er en helt særlig situation, det her fælleskøb.
Tilmeldingen på recordere.dk er ikke en bestilling.
Se på det på denne måde. Vi er en flok, som på en hjemmeside er blevet enige om at slå os sammen om at købe det samme fjernsyn. Vi kontakter butikken Expert i Ballerup Centret og spørger om de vil give et godt tilbud, hvis vi kan samle 30+ mennesker.. Butikken siger ja, tak.
Det, at vi har aftalt - og koordinerer - fælleskøbet på en hjemmeside gør ikke Expert Ballerup til en internetbutik.
Det, som for forbrugerstyrelsen er afgørende er, om Expert Ballerup normalt driver internet-handel (eller rettere fjernsalg) - og det gør de, så vidt jeg ved ikke.
...Ole (som ikke på nogen måde er involveret i dette fælleskøb, men som efterhånden har hørt denne diskussion nogle gange )
------------- Moderator, recordere.dk
|
Skrevet af: Ole
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 09:36
Et par andre interessante ting ved fjernsalgsloven:
1. Selvom du bestiller et fjernsyn via E-mail hos en "ikke internet"-forhandler har du stadig ikke returret.
2. Selvom du selv henter en vare hos en butik, som også har internet-salg, så har du stadigvæk returret. (I følge forbrugerstyrelsen - men ikke i følge mange internetbutikkers forretningsbetingelser)
...Ole
------------- Moderator, recordere.dk
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 09:47
Ole skrev:
Tilmeldingen på recordere.dk er ikke en bestilling.
|
En spade er en spade som det blev sagt ved oscar uddelingen og at forumet her har lavet en ommer når man river i såret og i piver, så må i sgu få et plaster på og få gjort rent bord.
I har endda branded det såkaldt internet baseret "fælleskøb" som værende et tilbud hvor flere over internettet slår sig sammen og bestiller en vare?
tror ikke loven vil stille spørgsmålstegn ved tvivlen omkring hvorledes det er fjernsalg eller et fysisk butiks køb... det er tabt førend i kommer indenfor i retssalen og håber da expert vil trækkes med for de har ikke et ry for at være til at handle med når kundebetingelser skal opfyldes.
Surt , men sandt.. jeg afventer bare den første kunde som vil aflevere sin skærm og så starter ballet! sikken en fest og farver.. bliver næsten lige så godt som philips historien, det er bare ikke dem som står til skue i denne sag.
|
Skrevet af: Ole
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 09:56
Hvad vil du have, at recordere.dk skal gøre?
Første gang vi havde problematikken var ved et køb hos et Sony Center.. Den gang kontaktede vi forbrugerstyrelsen, som gav det svar, du kan læse ovenfor.
...Ole
------------- Moderator, recordere.dk
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 10:31
Hej Alle
Det svar vi fik af forbrugerstyrelsens jurister dengang, var at fjernsalg handlede om hvilken type butik man handler i.
Altså kort og godt: Er det en fysisk butik eller ej.
Det har ingen betydning, at man tilmelder sig rabatordningen via en hjemmeside. Der ikke sket en handel på det tidspunkt, hver enkelt kunde handler personligt med butikken bagefter.
At man så aftaler købet per telefon eller email, og får varene tilsendt, gør det ikke til fjernsalg i juridisk forstand.
Altså igen, det er ikke vores tolkning, men de tunge drenge inde i forbrugerstyrelsen. De jurister der er blandt landets ypperste eksperter i forbrugerjura. Vi havde nemlig præcis samme problemstilling, i forbindelse med et Fælleskøb i Sony Center Lyngby og fik dem til at undersøge sagen dengang.
Var handlen derimod sket direkte på hjemmesiden her, var sagen en helt anden. Men Fælleskøb er juridisk set ikke butikken, men en indkøbsforening som man kan opnå rabat igennem.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 10:42
Lars skrev:
Det svar vi fik af forbrugerstyrelsens jurister dengang, var at fjernsalg handlede om hvilken type butik man handler i.
|
juridisk set, så er ordlyden her allerede forkert.... "man handler i" er når man fysisk tropper op og står og betaler.
"man handler med", når dette ikke forgår ved fysisk tilstedeværelse.
igen,
forbrugerstyrelsen har lagt forklaringen som de ser det, som er "bestilling via webside", og det er jo dette fælleskøb oplæg til købere, at de tilmelder sig bestillingen...
For de gamle idekatalog'r hvor man tilmeldte sig forskellige tilbud var også "tilmelding"/bestilling af produktet.. den bliver nok trumfet af en bestilling over nettet selvom ordlyden kan få køberen på andre tanker.
Problemet her er 1. skridt. og det er "tilmelding", og det er det som der altid kikkes på, som forbrugerstyrelsen også kikker på, som eksempel med køb over net og afhentning i butik bagefter. det er også fjernsalg..
men kommer expert så tilbage med " send os lige en bestilling på mail eller du bekræfter lige købet ved betalingen osv," så har de forsøgt at omgås forbrugerstyrelsen og det giver jo bare endnu en plet på deres allerede meget beskidte tøj.. som er svært at få vasket når kunder allerede har svinet det godt og grundigt til.
igen, at slå sig sammen med ulven i fåreklæder, gør hæler lige så god som stjæleren, så man kan jo så godt se hvad fælleskøb vil stå for i fremtiden.. uvished og garantiløs parallel type handel over nettet med skalkeskul bag butiks handel love.
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 10:57
Ole skrev:
Første gang vi havde problematikken var ved et køb hos et Sony Center.. Den gang kontaktede vi forbrugerstyrelsen, som gav det svar, du kan læse ovenfor. |
Kæmpe for købers rettigheder ved fjernsalg og ikke lade den fysiske butik som også her er del af en kæde med tilhørende webshop, dække sig af butiks salgslove..
og så studser jeg lidt over denne
"Jeg mangler stadig at få tilsendt en liste af Lars med jeres bestillinger. Så snart jeg modtager denne vil jeg ringe rundt til de første og aftale levering og betalingsmåde."
Så recordere.dk er altså den engentlig kilde og derved gjort e-handel usikkert på nettet. for i omgås handel på nettet ved at videregive informationen og lade handlen udføres som butiks køb da i bare sender en kontakt liste til expert.. klart omgåelse af lovene, men jo i har måske rådført jer og fundet hullet i loven..
Pålidelig fremgangsmetoder, det er da godt vi får det bragt frem i dagslyset, ik ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Fandt lige endnu en grund til fjernsalg som bekræftes af ovenstående.
Det er fjernsalg:
- Når sælger ringer til dig, fx for at sælge bøger
fælleskøb deler en mailing liste med expert, som bagefter ringer til diverse interesserede og vil sælge dem et pana tv? øh, det er vist præcis som politikken og andre gør når man engang havde bestilt en avis, så står man stadig i deres kartotek og om registering er 1 time eller 1 år er vel ligemeget, fjernsalg er når sælger ringer til mulig køber på opfordring fra recordere.dk
Som i oversat betydning siger: "Her, en liste over personer som muligvis vil købe et tv, ring til dem"
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 11:07
Hej Pendec
Her er hvordan et Fælleskøb som dette foregår:
Fælleskøb er en indkøbsforening, en adgang til at handle i en butik med en aftalt rabat. Man tilmelder sig rabatordningen via hjemmesiden, men man handler ikke med Fælleskøb.
Forhandleren, i dette tilfælde en butik i Ballerup, får en liste over tilmeldte til denne rabatordning, og kontakter herefter hver enkelt på listen, for at indgå en handel.
Hver kunde handler personligt med butikken.
Det er den fremgangsmåde som juristerne siger ikke har noget med fjernsalg at gøre, da man handler med den fysiske butik, der ikke driver et fjernsalg. Også selvom man aftaler handlen per telefon, og vælger at få varen tilsendt fremfor at afhente den i butikken.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 11:22
Lars skrev:
Forhandleren, i dette tilfælde en butik i Ballerup, får en liste over tilmeldte til denne rabatordning, og kontakter herefter hver enkelt på listen, for at indgå en handel. |
jeg er glad for du bekræfter mig i antagelserne og at det er sælgeren som ringer til køberen og ikke køberen som tager initiativ til at ringe butikken op efter tilmelding..
Skulle det gøres rigtig, så skulle butikken nemlig kun kende "tilmeldingsnummer" og afvente opkald fra køber.
så i skulle ikke udlevere informatione så sælger tager skridtet her, i skulle bare give køber et rabat nr, som kunne oplyses ved henvendelse til butikken og så var det 100% butikskøb initieret af køberen selv hvis de ville købe eller ej.. Nu har i overladt det til sælgeren og tak for returretten ved et fjerensalg..
sidst,
lad os håbe at debatten har gjort at skulle en køber fortryde sit køb, så kæmper de ikke med expert men istedet i alt sin pæneste form får sine penge retur med et smil, selvom i har skrevet andet. (det er jo formålet her)
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 12:00
pendec skrev:
Skulle det gøres rigtig, så skulle butikken nemlig kun kende "tilmeldingsnummer" og afvente opkald fra køber. |
I følge juristerne var er det afgørende punkt ikke hvem der ringer til hvem, men hvilken type butik det er man handler hos.
Hvis det er en butik der ikke ernærer sig ved fjernsalg, bliver det ikke til fjernsalg at der er en kampagne hvor folk tilmelder sig en rabatordning, og beder om at blive kontaktet med henblik på at indgå en handel med den rabat.
Hvor mange gange om året en butik så kan lave den slags, uden at blive stemplet som "fjernsalgs-butik" skal jeg ikke kunne sige. Men der skal nok mere end et enkelt Fælleskøb eller to til.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 12:29
Lars skrev:
I følge juristerne var er det afgørende punkt ikke hvem der ringer til hvem, men hvilken type butik det er man handler hos. |
ok, så forbrugerstyrelsen har altså ikke ret.. det må i da finde interessant og burde skrive et indlæg på forsiden om? for det er afgørende for mange ved fremtidige køb over nettet, jurister siger noget som forbrugerstyrelsen ikke mener er rigtig.. så en nyhed der ikke er gravet rigtig i endnu.
i bør klart indbringe forbrugerombudsmanden i jeres fælleskøbs ordning og få klarlagt det uvisse i jeres formidling og videre sendelse af tilmeldingslister som udveksles mellem jer og evt. sælgere.
vedr erkendelse af værende en "netshop".
normal praksis for expert butikkerne er: vi er repræsenteret på nettet og fysisk med butikkerne.
så er spørgsmålet når de nu har deres netshop om de kan bruge jeres genvej til at sælge en fysisk butiksvare og ikke forholde sig til det som fjernsalg.
og ikke flere jurist proklameringer, for i får jo kun svar på det spørgmsålet drejes hen imod, så vender spørgsmålet den rigtige vej, vil juristen svare anderledes, sådan fungerer de jo også..
Så nok om deres meninger, indtil andet er bevist.
|
Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 14:26
Hej Lars/andre
Det er muligt at fælleskøb ikke tæller som internetkøb pga. diverse juridiske"detaljer".
Men de fleste opfatter det uden tvivl som et netkøb og især fordi man handler igennem Recordere forventer man at det er en sikker handel med alt hvad man normalt forventer af rettigheder. Du skriver jo også selv i "intro til fælleskøb" http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=819&zoneid=13 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=819&zoneid=13
"Så Fælleskøb handler ikke kun om rabat, men også om levering og efterfølgende service. Selvom leverandørene ind imellem svigter, så arbejder vi ved hvert Fælleskøb på at det samlet bliver en god oplevelse"
Dette harmonerer efter min mening ikke med at man i forbindelse med at køb er stillet dårligere end normalt ved netkøb (ikke mindst når det ikke bliver oplyst tydeligt (hvis det skal være tydeligt er det efter min mening ikke nok at det står nederst på en side, hvor man måske ikke scroller ned i forbindelse med bestilling))).
Efter min mening bør man ved fælleskøb have minimum de samme rettigheder som ved normalt netkøb!
Kan dette ikke lade sig gøre pga. en særlig favorabel pris eller lignende bør det oplyses ekstra tydeligt under bestilling og gerne med en funktion hvor køber skal bekræfte at have set dette....
|
Skrevet af: Ole
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 18:11
pendec skrev:
Lars skrev:
I følge juristerne var er det afgørende punkt ikke hvem der ringer til hvem, men hvilken type butik det er man handler hos. |
ok, så forbrugerstyrelsen har altså ikke ret.. det må i da finde interessant og burde skrive et indlæg på forsiden om? for det er afgørende for mange ved fremtidige køb over nettet, jurister siger noget som forbrugerstyrelsen ikke mener er rigtig.. så en nyhed der ikke er gravet rigtig i endnu.
|
Nu var det juristerne i forbrugerstyrelsen vi spurgte, mon ikke de er enige med forbrugerstyrelsen?![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Til alle: Jeg forstår godt jeres bekymring. Det er ærgerligt at der ikke tilbydes returret. Og jeg er sikker på, at det også er en faktor, når Lars tager tilbud hjem til fælleskøb.
Det bedste tilbud Lars har kunnet finde denne gang var fra en forhandler, som ikke ønsker at yde returret, og Lars har vurderet at tilbudet var så godt, at brugerne kunne leve med det. Hvis I ikke synes, at de betingelser er rimelige, så lad være med at deltage i fælleskøbet.
Hvis det ender med, at der er en bruger, der får brug for sin returret må han jo tage kontakt til butikken - hvis de ikke vil lade købet gå tilbage må han klage, og så må vi se, hvor afgørelsen ligger.
Indtil da melder vi ud, hvad vi får af vide af butikken, nemlig at man ikke har returret. - En melding, som vi har spurgt forbrugerstyrelsen om lovligheden af, og de har sagt god for det.
------------- Moderator, recordere.dk
|
Skrevet af: Ole
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 18:17
pendec skrev:
Fandt lige endnu en grund til fjernsalg som bekræftes af ovenstående.
Det er fjernsalg:
- Når sælger ringer til dig, fx for at sælge bøger
fælleskøb deler en mailing liste med expert, som bagefter ringer til diverse interesserede og vil sælge dem et pana tv? øh, det er vist præcis som politikken og andre gør når man engang havde bestilt en avis, så står man stadig i deres kartotek og om registering er 1 time eller 1 år er vel ligemeget, fjernsalg er når sælger ringer til mulig køber på opfordring fra recordere.dk
Som i oversat betydning siger: "Her, en liste over personer som muligvis vil købe et tv, ring til dem"
|
10 brugere på audifan.dk aftaler at spørge Audi i Rødovre om de vil give rabat hvis de alle sammen køber vinterdæk hos dem. Audi-Lars går ned til Audi Rødovre og beder om tilbud. Audi Rødovre siger: "Top! I får 10%"
Audi Rødovre får en liste med telefonnumrene på de 10 brugere, og ringer til dem en efter en for at fortælle, hvornår de kan komme og hente deres vinterdæk.
Er det fjernsalg?
------------- Moderator, recordere.dk
|
Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 18:54
Jeg tror at den største årsag til den utilfredshed der gives udtryk for herinde er at informationsniveauet har været for dårligt.
Var det blevet meget klart og tydeligt ud fra starten af, kunne hovedparten af spørgsmål etc. have været undgået.
I øvrigt synes jeg personligt at prisforskellen i forhold til hvad skærmene ellers kan købes for (8100,- inkl. fragt blev nævnt for 42G20) er alt for lille til at jeg ville give afkald på returretten.
|
Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 19:06
thor-thor skrev:
Jeg tror at den største årsag til den utilfredshed der gives udtryk for herinde er at informationsniveauet har været for dårligt.
Var det blevet meget klart og tydeligt ud fra starten af, kunne hovedparten af spørgsmål etc. have været undgået.
I øvrigt synes jeg personligt at prisforskellen i forhold til hvad skærmene ellers kan købes for (8100,- inkl. fragt blev nævnt for 42G20) er alt for lille til at jeg ville give afkald på returretten. |
Prisforskel? Hvilken prisforskel? Prisen i fælleskøbet er 7799,- + fragt (300 kr) - ah ja ok, der er en hel krone i forskel ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 19:42
Ole skrev:
Audi Rødovre får en liste med telefonnumrene på de 10 brugere, og ringer til dem en efter en for at fortælle, hvornår de kan komme og hente deres vinterdæk.
Er det fjernsalg?
|
kan så kun forholde mig til Lars's egne ord, som du vel ikke skaber tvivl om?..
det afhænger om butikken foretager normal praksis med en internet butik som også tilbyder varene, og dertil en vurdering af fjernsalg må være forbrugerstyrelsen, for jo, min vurdering igen er de skal give 14dages returret.
Som tidligere skrevet, alt i alt dårligt præsenteret og ringe information omkring købsvilkår, og sådanne en ommer fanger normalt med en total nedtur til taberen (som måske bliver køberne her)
igen, bedst er for køberne er ved evt returret's krav..
krav skrev:
- bestilling/tilmelding foregik over nettet
- sælger ringer køber op og bekræfter bestilling og aftaler leveringen
- køber betaler med dankort (og kan altså trække/stoppe betaling ved tvist) - køber kan forholde sig til manglende information som ikke var tilstede ved købet
og betragtede bestilling over nettet som enhver anden nethandel.
|
hmm, der er så mange punkter som kan stadfæstes som grundlag for returret, som herunder..dette er en generalisering, så derfor bør de hurtigt kunne bruges, sådan læser jeg forbrugerombudsmandens fremlægning af køb over nettet.
forbrugerombudsmanden skrev:
En erhvervsdrivende, der formidler handler mellem private forbrugere på sin hjemmeside, kan efter omstændighederne anses for formidler i forbrugeraftalelovens forstand. Dette indebærer, at køberen har fortrydelsesret, og at den erhvervsdrivende formidler skal oplyse om fortrydelsesretten. |
dette er vel hvad recordere.dk er? det ejes af et erhvervs selskab så her må bordet så også fange endnu en gang, selvom formidleren her KUN leverer en adresse liste, så forpligter forum her sig til en fortrydelses ret...
---------------------------
Denne er også særlig god
forbrugerombudsmanden skrev:
Forbrugeraftaleloven indeholder ikke nogen undtagelse til fortrydelsesretten, for så vidt angår bestillingsvarer - varer som ikke normalt er på lager, men hjemtages til forbrugeren - hvorfor et vilkår om, at der heller ikke gælder nogen fortrydelsesret for denne varetypes vedkommende, er ulovligt. |
Så expert kan ikke bruge "bestillingsvare" historien på nogle personer, som vil returnere...
|
Skrevet af: Ole
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 21:29
pendec skrev:
Ole skrev:
Audi Rødovre får en liste med telefonnumrene på de 10 brugere, og ringer til dem en efter en for at fortælle, hvornår de kan komme og hente deres vinterdæk.
Er det fjernsalg?
|
kan så kun forholde mig til Lars's egne ord, som du vel ikke skaber tvivl om?..
det afhænger om butikken foretager normal praksis med en internet butik som også tilbyder varene, og dertil en vurdering af fjernsalg må være forbrugerstyrelsen, for jo, min vurdering igen er de skal give 14dages returret.
Som tidligere skrevet, alt i alt dårligt præsenteret og ringe information omkring købsvilkår, og sådanne en ommer fanger normalt med en total nedtur til taberen (som måske bliver køberne her)
igen, bedst er for køberne er ved evt returret's krav..
krav skrev:
- bestilling/tilmelding foregik over nettet
- sælger ringer køber op og bekræfter bestilling og aftaler leveringen
- køber betaler med dankort (og kan altså trække/stoppe betaling ved tvist) - køber kan forholde sig til manglende information som ikke var tilstede ved købet
og betragtede bestilling over nettet som enhver anden nethandel.
|
hmm, der er så mange punkter som kan stadfæstes som grundlag for returret, som herunder..dette er en generalisering, så derfor bør de hurtigt kunne bruges, sådan læser jeg forbrugerombudsmandens fremlægning af køb over nettet.
forbrugerombudsmanden skrev:
En erhvervsdrivende, der formidler handler mellem private forbrugere på sin hjemmeside, kan efter omstændighederne anses for formidler i forbrugeraftalelovens forstand. Dette indebærer, at køberen har fortrydelsesret, og at den erhvervsdrivende formidler skal oplyse om fortrydelsesretten. |
dette er vel hvad recordere.dk er? det ejes af et erhvervs selskab så her må bordet så også fange endnu en gang, selvom formidleren her KUN leverer en adresse liste, så forpligter forum her sig til en fortrydelses ret...
---------------------------
Denne er også særlig god
forbrugerombudsmanden skrev:
Forbrugeraftaleloven indeholder ikke nogen undtagelse til fortrydelsesretten, for så vidt angår bestillingsvarer - varer som ikke normalt er på lager, men hjemtages til forbrugeren - hvorfor et vilkår om, at der heller ikke gælder nogen fortrydelsesret for denne varetypes vedkommende, er ulovligt. |
Så expert kan ikke bruge "bestillingsvare" historien på nogle personer, som vil returnere...
|
Det var netop for at få afklaret om recordere.dk kunne risikere at blive betragtet som formidler at Lars i sin tid spurgte.
Jeg kan godt se dine pointer.. Men jeg tror at det springende punkt er om du køber noget på recordere.dk
Det gør du - efter vores opfattelse - ikke. Og det er den fortolkning, som vi i sin tid fik bekræftet af forbrugerstyrelsen (så vidt jeg husker) Derfor er der tale om en handel mellem dig og Expert. Det faktum, at du har set tilbuddet på en internet-side gør det ikke til fjernsalg.
Vi er i øvrigt helt enige om, at fortrydelsesret - hvis der er tale om fjernsalg - ikke er noget man kan aftale sig ud af. At vi skriver det her, er blot en information - som faktisk netop er affødt af, at at vi anerkender at situationen er speciel mht. internet-tilmelding og butikskøb.
...Ole
------------- Moderator, recordere.dk
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 22:29
jeg tror nu at der er brygget nok suppe på det ben, og på pæneste maner vil jeg trække mig fra emnet og håber da diverse argumenter sikrer en bedre handel i fremtiden og dækker eventuelle indsigelser hvis sådanne skulle opstå..
Nu har det været debatteret nok!
|
Skrevet af: Simon Begynder
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 00:45
Jeg har så desværre fortrudt fælleskøbet på VT20, den er dog ikke afhentet endnu ved forretningen. Hvad har jeg så forpligtet mig til, hvis jeg har forpligtet mig til noget ?
|
|