Print side | Luk vindue

fælleskøb uden returret? 

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77101
Udskrevet den: 28-November-2024 kl. 11:27

Emne: fælleskøb uden returret? 
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Emne: fælleskøb uden returret? 
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 19:18
Med det seneste fælleskøb tilbydes køb uden 14 dages returret...Altså bordet fanger!

Så er det bare om fælleskøb bevæger sig imellem en tynd tråd som er nethandel eller butikhandel (med bankoverførsel , total latterligt!)

Skal det føres videre ud i livet så rabatter givet , følger med en ingen returret ordning når denne laves over nettet?  (ja, det afhænger af tilbuddet, men her er det jo forbrugeren som stilles dårligere, så om expert som eksempel har rabatten på nettet eller i butikken, så lanceres det KUN over nettet altså ved nethandel, selvom det kun er en henvisning til butikken)

Er vilkårene sådan, så bør expert kæden i hele danmark jo kunne tilbyde det tv, for nu taler vi jo expert KÆDEN og ikke en enkeltstående afdeling uafhængig af de andre..
Man kan jo købe i butik1 og aflevere i butik2 i hele DK, så det er yderligere et problem for expert butikken når de gør dette.

skal butikkerne kunne omgås nethandel ved sådanne handler, og "betaling via bankoverførsel"? det frarådes jo at handle med butikker som tilbyder sådanne metoder...

Måske er det ligefrem værd at lade DR rabatten eller måske andet program checke det lidt nærmere. for vilkårene for forbrugeren er dårligere end normalt.

Svar:
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 21:19
Jeg mener der burde være returret på de handler, da handlen laves over nettet.

Jeg regner ikke med at hoppe på det fælleskøb, men hvis jeg var interesseret i nyt TV, havde jeg nok givet de 900 kr. mere for at få returret. 

Skrevet af: ojr5896
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 21:23
Jeg er ret sikker på at en sag vil ende med at der ER 14 dages returret, idet det er bestilt via nettet- altså fjernkøb, men hvis køber får demonstreret varen i butikken er der ingen returret, det er det returretten handler om - nemlig at forbrugeren ikke har mulighed for at se varen "live" inden køb.

-------------
LG 47SL8500 - DM8000
JVC DLA-30X
Panasonic DMP-BDT310
Pioneer DVR-LX61D

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 21:25
hvis du var i tvivl var det så ikke nok at spørge forbrugerstyrelsen, det er jo lissom dem der er forbrugernes organ her i danmark, og det er da nemt og maile dem for at få svar på det

Syntes da slet ikke dr´s rabatten har en pind med det at gøre.. det er der jo for at lære dig at få rabat og gøre gode køb... tror du ikke du blander det sammen med kontant og tv2s basta?...

men syntes da det er fint nok at undersøge det.. men der er jo ikke nogle som pt er kommet økonomisk i klemme over det.. så jeg syntes måske nok at fare til pressen med det er noget af en overreaktion.... det er da at suge kraften ud af et godt initiativ som for dem der faktisk ikke selv ville være i stand til at prutte sig til et godt tilbud trods alt are gøre en god handel anyway.

Og er man i tvivl, så lad være med at bestille det... nu er man jo orienteret om det på forhånd.... (også afvent hvad forbrugerstyrelsen siger hvis du gider spørge dem)

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 21:28
skal man for en "pris" frasige sig retten som man har som køber? er det hvad der skal accepteres?
Så kan folk jo ligeså godt købe i tyskland og spare yderliger 500,- eller mere det bliver så præcis på samme vilkår når man ikke  køber ekstra forsikring.

og ja, et mix af rabatten/kontant etc.. var nok en misser her..

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 21:29
Sagt for helt egen regning. Jeg ville i den grad føle mig pi..... på, hvis jeg havde arrangeret et glimrende fælleskøb, hvor alle betingelser er kendt - og så følges arrangementet op af sådan en gang gylle, som jeg bare ikke kan se det større formål med.

Man kan købe efter de kendte betingelser - eller lade være.

Hvor svært kan det væreConfused

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 21:34
hmm, så ikke der stod fremhævet, at der ingen returret er? så ja, jeg ville også godt nok føle mig pi.... over sådan et fælleskøb hvor forventingerne er internetkøb når intet andet er nævnt.

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 21:36
men du har så ikke tænkt dig at bestille via fælleskøbet nu?

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

men du har så ikke tænkt dig at bestille via fælleskøbet nu?
korrekt,
jeg ville ikke bestille via et fælleskøb hvor betingelserne forringes i forhold til anden internet handel. så det vil jeg ikke i dette tilfælde..

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 21:43
jamen det er jo godt, for så kommer du jo ihvertfald slet ikke i klemme i denne forbindelse

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

hmm, så ikke der stod fremhævet, at der ingen returret er? så ja, jeg ville også godt nok føle mig pi.... over sådan et fælleskøb hvor forventingerne er internetkøb når intet andet er nævnt.
Mig bekendt, så betaler man IKKE via sit Dankort, men betaler ved en bankoverførsel, eller ifm med leveringen. Jeg ser mere "bestillingsiden" som en interessemeddelse, i og med, at forhandleren efterfølgende kontakter kunden.

Og er man i tvivl om, hvorvidt man ønsker det pågældende TV, så kan man jo snørre sine sko, og dappe ned til en forhandler og kigge nærmere. Det er stadig tilladt at tænke lidt selv.

At der så ikke stod at man ingen returret havde, jamen for pokker, dette fælleskøb er jo ikke lavet af en professionel jurist med speciale i indkøb - men af recordere.dk. 

Jo, jeg vil mene at du skal have checket om dine sko ikke klemmerWink 

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Sagt for helt egen regning. Jeg ville i den grad føle mig pi..... på, hvis jeg havde arrangeret et glimrende fælleskøb, hvor alle betingelser er kendt - og så følges arrangementet op af sådan en gang gylle, som jeg bare ikke kan se det større formål med.

Efter min mening er det en meget væsentlig oplysning/problemstilling! Jeg havde overhovedet ikke bemærket det, før jeg så det her. Man læser jo umiddelbart kun til bestillingsdelen og efter min mening burde det stå med FED fremhævet i forbindelse med bestillingsdelen når betingelserne for køb på denne måde er ringere end hvad man kunne forvente, jeg (og formentlig de fleste andre der handler på nettet) forventer at returret er en selvfølge. Og jeg forventer ikke at det er i forbindelse med et fælleskøb på Recordere at det er nødvendigt at finlæse alt "det med småt"!!

Og det med "de kendte betingelser": kritikken herinde er ellers nok til at få øje på når en netbutik "skærer hjørner" og efter min mening er det for dårligt at der her ikke informeres ekstra klart og tydeligt når man er ringere stillet end normalt ved køb over nettet.....

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Efter min mening er det en meget væsentlig oplysning/problemstilling! Jeg havde overhovedet ikke bemærket det, før jeg så det her. Man læser jo umiddelbart kun til bestillingsdelen og efter min mening burde det stå med FED fremhævet i forbindelse med bestillingsdelen når betingelserne for køb på denne måde er ringere end hvad man kunne forvente, jeg (og formentlig de fleste andre der handler på nettet) forventer at returret er en selvfølge. Og jeg forventer ikke at det er i forbindelse med et fælleskøb på Recordere at det er nødvendigt at finlæse alt "det med småt"!!

Og det med "de kendte betingelser": kritikken herinde er ellers nok til at få øje på når en netbutik "skærer hjørner" og efter min mening er det for dårligt at der her ikke informeres ekstra klart og tydeligt når man er ringere stillet end normalt ved køb over nettet.....
Jamen recordere.dk er jo i den grad kendt for bevist at tage sine medlemmer i r----, så hvordan kunne du dog være i tvivlWink Og dette er IKKE en nethandel, og har såvidt jeg kan læse mig frem til - aldrig været tænkt som en sådanWink

Og så vil jeg ikke bruge mere tid på den galaj-

-------------

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 22:12

Mig bekendt, så betaler man IKKE via sit Dankort, men betaler ved en bankoverførsel, eller ifm med leveringen. Jeg ser mere "bestillingsiden" som en interessemeddelse, i og med, at forhandleren efterfølgende kontakter kunden.

Og er man i tvivl om, hvorvidt man ønsker det pågældende TV, så kan man jo snørre sine sko, og dappe ned til en forhandler og kigge nærmere. Det er stadig tilladt at tænke lidt selv.

At der så ikke stod at man ingen returret havde, jamen for pokker, dette fælleskøb er jo ikke lavet af en professionel jurist med speciale i indkøb - men af recordere.dk. 

Jo, jeg vil mene at du skal have checket om dine sko ikke klemmerWink 

Helt ærligt så synes jeg ikke at manglende returret har noget med skostørrelse at gøre.
En så væsentlig mangel i forhold til normal nethandel, kan efter min mening ikke fremhæves for meget.
Slet ikke ved et køb herinde, som jeg (og sikkert mange andre) i højere grad ville springe ud i uden at checke nærmere, netop fordi man stoler på at tingene herinde er i orden...

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 22:16

.dk er jo i den grad kendt for bevist at tage sine medlemmer i r----, så hvordan kunne du dog være i tvivlWink

Jamen jeg er fuldstændig enig med dig i at Recordere er et troværdigt stedSmile.
Derfor er det jo også ekstra vigtigt at informere om forhold der afviger fra det "normale", ikke mindst når det er i negativ retning

Men jeg mistænker såmænd ikke hverken Recordere eller forhandleren for at ville snyde nogen, men synes bare at det er meget væsentlig info der "mangler"  

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 22:18

Jamen recordere.dk er jo i den grad kendt for bevist at tage sine medlemmer i r----, så hvordan kunne du dog være i tvivlWink
man skal bare ikke bevæge sig ud der hvor man ikke kan bunde mere.. og måske er det farlige at der egentlig forsøges at mixe butikhandel med nethandel og igen kalde det en butiks handel.

Så hvis alle netshops henviste til en dankort.dk webside når der skulle betale så kunne butikken sælge ud at skulle give 14 dages fuld returret? eller at  butik A henviser til Butik B har et godt køb, men nu er det uden returret for butik A har nemlig ingen nethandel men er bare formidler at butik B's information om salg og gode tilbud.

Går nogle i og overser/fortryder købet og de ikke lyster til at beholde det som de nu skal. så skal det nok rive lidt op i sagerne.. nu er vi indtil videre bare ved at forebygge og sikre det gøres rigtig næste gang, så håber vi "fælleskøbet" lærer hvis der er noget fejl i formidlingen.

Så debat eller ej, der findes altid en god grund til at debattere det, især når virksomheder finder huller i måden at handle på og sikre dem selv en fast indtægt idet der ikke skal tages noget tilbage som her. det er klart bedre end nethandel med bedre priser og desværre også chancen for at kunden smider det tilbage efter 1 uge og så er det jo en brugt vare.

Skrevet af: ojr5896
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 22:19
Lad os nu sige man modtager en skærm med en pixelfejl på - hvad så??

-------------
LG 47SL8500 - DM8000
JVC DLA-30X
Panasonic DMP-BDT310
Pioneer DVR-LX61D

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 22:29
@ojr5896

Præcis, medmindre en pixelfejl opfylder de temmelig snævre krav fra producenterne er det bare ærgerligt....kedeligt

Jeg gik egentligt rundt i den vildfarelse at fælleskøb var nethandel og at man trygt kunne handle her uden at tænke nærmere over det. Men kan da godt se at man fremover skal sørge for at studere det med småt, før man overvejer fælleskøb...

Skrevet af: fabhund
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 22:33

Helt ærligt så synes jeg ikke at manglende returret har noget med skostørrelse at gøre.
En så væsentlig mangel i forhold til normal nethandel, kan efter min mening ikke fremhæves for meget.
Slet ikke ved et køb herinde, som jeg (og sikkert mange andre) i højere grad ville springe ud i uden at checke nærmere, netop fordi man stoler på at tingene herinde er i orden...

Kunne ikke sige det bedre. Jeg var selv rigtigt tæt på 50" G20, men jeg trækker følehornene tilbage.
Ja man man daffe ned i butikken og tjekke fjernsynet ud, men det er jo først når man kommer hjem at man begynder at lege med i det detaljer (HDD optager, DLNA etc).

Jeg har aldrig benyttet mig af 14 dages returret, men en ting til et beløb på 11.000,- vil jeg altså gerne kunne levere tilbage såfremt det ikke lever op til mine forventninger. 11k er for mig mange penge.

Det er ikke kriktik af recordere, skal jeg skynde mig at sige, super super fælleskøb

Så desværre øv fra mig, hvor meget jeg end gerne vil have det tv, vil jeg ikke risikere at ende med et jeg utilfreds med, og nu var kæresten endda blevet overtalt 50"

Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 22:37
Bruger folk virkelig returret så meget eller hvad? Man må da have en forventning om at folk herinde har en nogenlunde forventning om hvad de køber eller er jeg helt afmarcheret? 

Hvis jeg selv skulle købe via fælleskøbet ville jeg hellere have sparebøffen kontra returretten, det er ikke så sjovt for forhandleren at skulle betale fragt retur for en 50" fordi en eller anden der var hurtig med dankortet lige havde glemt at der også skulle betales børnebidrag denne måned...

Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 22:47

Jakabov, så vidt jeg ved er det trods alt kunden der skal betale for at sende varen retur under returretten.

Skrevet af: Chr. R.
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Bruger folk virkelig returret så meget eller hvad? Man må da have en forventning om at folk herinde har en nogenlunde forventning om hvad de køber eller er jeg helt afmarcheret?
...

Der er nok 2 væsentlige grunde til at der er flere der nu reagerer på den "manglende" returret:
  1. Vi er flere der mener der her er tale om nethandel, og derfor er sælger (Expert) forpligtet til at følge loven og yde returret. Muligvis har vi ikke ret, men vi tillader os at rejse problematikken som åbenbart ikke passer alle. En åben og positiv dialog om denne problemstilling havde da været at foretrække.
  2. Enkelte har oplevet en brummen fra det nye Panasonic TV, men det er åbenbart - og heldigvis - kun enkelte apparater der er ramt af dette. Er man uheldig, så får man en "brummer" og altså ingen returret. Og hvad så...?
Alene punkt 2 gør, at jeg aldrig ville købe dette TV uden returret. Nu bliver det indkøbt hos en autoriseret forhandler til en lavere pris end her, men så får jeg til gengæld returret Wink

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:11

Nej tror ikke at folk bruger returretten så meget, jeg gør ihvertfald ikke (har kun returneret en enkelt vare ud af rigtig mange købt på nettet).

Jeg bruger heller ikke min forsikring ret meget, men vil stadig gerne have den.

På samme måde er det en tryghed at have at en vare kan returneres, hvis det overhovedet ikke var hvad man forventede eller at den har en fejl (som producenten kalder en egenskab) og som derfor ikke falder ind under reklamationsretten. 

Med en skærm kunne man eksempelvis have en pixelfejl ved ankomst af skærmen. Hvis du har returret er sagen klar, ny skærm eller evt. en fornuftig ordning med forretningen, hvis man kan leve med fejlen.
Uden returret er der ikke noget at gøre, medmindre den falder ind under de regler som producenten har, centralt på skærmen mv. (kan ikke huske dem specifikt).
Et andet eksempel kunen være brummen fra skærmen, som nogen skærme åbenbart døjer med.

Jeg ville personligt være rigtig træt af hvis min spritnye skærm havde en fejl. som jeg bare måtte leve med.

Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:12
Ok, til alle indlæg. Skulle bare lige høre. Og du har ret Simon R, my bad. Har bare ikke selv benyttet mig af returret før, så var ikke lige helt klar over den lille detalje. :-)

Skrevet af: JannickB
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:21
En ordre der bestilles over nettet, betales via netbank og bliver leveret til døren, det kan vist ikke blive meget mere nethandel Smile

Expert har faktisk været flinke og forære alle brugere af fælleskøbet 3 måneders returret, som konsekvens af at de ikke oplyser køberen om deres lovsikrede fortrydelsesret. 

-------------
Pioneer LX5090H | Emotiva RPA-2 | Emotiva XDA-1 | Dali Helicon 300 Mk2 | Dali Silver Wave Four | Sony PS3

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Jakabov, så vidt jeg ved er det trods alt kunden der skal betale for at sende varen retur under returretten.

Du skal godt nok selv betale fragten retur, men du har krav på at få de oprindelige fragtomkostninger for at sende varen ud til dig retur når du benytter den lovmæssige returret i forbindelse med fjernsalg. Er der tale om et butikskøb hvor butikken tilbyder returret, kan butikken selv sætte betingelserne.

Hvordan der betales har iøvrigt ingen indflydelse på om der er tale om et fjernsalg eller ej.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af JannickB JannickB skrev:

.....Expert har faktisk været flinke og forære alle brugere af fælleskøbet 3 måneders returret, som konsekvens af at de ikke oplyser køberen om deres lovsikrede fortrydelsesret. 

Hvor får du det fra?
Skulle du bare have lige logget et indlæg mere?

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:33
Lige et link til definitioner på nethandel: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/ehandelogfjernsalg?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852 - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/ehandelogfjernsalg?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852

Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:35
der er 14 dages frist, jf § 18, jf § 28 kan det ikke aftales at fristen skal være mindre end dette. det er for øvrigt et fjernsalg jf § 4.

Jannick, du tænker vist på §18 stk 3 jf § 11?

Den er vist ikke så indviklet...

-------------
Crown - there is no substitute.

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Chr. R. Chr. R. skrev:

Vi er flere der mener der her er tale om nethandel, og derfor er sælger (Expert) forpligtet til at følge loven og yde returret. Muligvis har vi ikke ret, men vi tillader os at rejse problematikken som åbenbart ikke passer alle. En åben og positiv dialog om denne problemstilling havde da været at foretrække.
helt enig..

At jeg braser ud mere lidt tvær mine er primært da debatten altid først rejses når det går galt, og hvorfor ikke træde på bremsen og fremhæve det som ikke står med fed skrift på forsiden. det er præcis det som nogle personer tager for givet og vi har tidligere læst købere som smed skærmen retur da den ikke levede op til forventingerne, og der er desværre smurt lidt ekstra på for at booste interessen og derfor skal røgsløret lidt fjernes så man ikke falder for noget forkert.

og at vi måske kan få sagen belyst kan afklare om vi i fremtiden kan acceptere at butikker kædes sammen med salg på nettet for udvalgte netbrugere alene.
Gad vide hvordan netsurfere og fysiske butikker mødes når butikken repræsenteres ved nethandel? det er her den røde tråd går og bør undersøges nærmere.

Når nethandel beskrives som køb af elektronik og varer over nettet, og dette kun er tilgængeligt fra nettet, så kan man slå fast det er et NEThandel tilbud? hvordan skal det ellers betragtes? har de valgt at reklamere lokalt med det i butikken også? så er det jo ikke et "fælleskøb" på samme vilkår? måske lidt ala Letsbuyit.dk, de satte varen til samme pris på egen side mens fælleskøbet var åben.
Så kommer Expert uden om problemerne her (desværre og et måske godt råd til butikken)

Butikken bør vedkendes fælleskøbet og deres medvirken til nethandlen her, da det jo KUN er brugere her på dette internet forum som kan købe det. Så de deltager altså i en internet handel. at brugeren så kan vælge at betale ved modtagelse må også være måden så "fjernsalg" overholdes, for det er jo igen fjernsalg når personen aldrig tropper op fysisk i en butik, og handlen kun er foregået via internet og email udveksling, altså fjernsalg.

Nå, interesant er om det vil holde stik. måske har expert ret i dette tilfælde og så danner de jo "præcedens" for fremtidige tilfælde hvor tvivlen kunne komme købere til undsætning med denne debat..
Interessant er dog dette fra expert.dk:
Expert er en frivillig kæde. De enkelte butikker bestemmer derfor selv, hvilke priser de ønsker at sælge varerne til.
og yderligere fra Expert Ballerup afdelingen:
  - Nu kombinerer vi det bedste fra Internettet med fordelene fra din lokale butik
    ( Vi giver dig bare ikke 14 dages fuld returret Wink )

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:52

En forretning kan ikke lave sine egne regler, hvis de strider mod landets love. Så kan man lide det eller ikke, men sådan er det.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:53

Det er også først kommet på senere. Fra starten stod der ingenting om fortrydelsesret.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hvordan der betales har iøvrigt ingen indflydelse på om der er tale om et fjernsalg eller ej.
måske så ikke, men!
    Når du udfylder en kupon, som sendes til sælger med en bestilling
det er jo lige præcis hvad "fælleskøb" ordningen gør?

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:55

...

Enkelte har oplevet en brummen fra det nye Panasonic TV, men det er åbenbart - og heldigvis - kun enkelte apparater der er ramt af dette. Er man uheldig, så får man en "brummer" og altså ingen returret. Og hvad så...?

Ovenstående er en af grundene til at jeg ønsker returret.

Andre grunde i forbindelse med dette fælleskøb, er for mit vedkommende at jeg aldrig har haft et Plasma TV før.

Med tanke på de ting der ofte omtales vdr. plasma (retention, fosforslør, og genskin) bliver jeg nødt til at have en form for returret før jeg hopper på plasma.

Tidligere har jeg kun en enkelt gang benyttet mig af min returret, men når man taler om 1000-vis af kroner er det i mine øjne nødvendigt.

Skrevet den: 07-Marts-2010 kl. 23:56

Lige et link til definitioner på nethandel: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/ehandelogfjernsalg?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852 - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/ehandelogfjernsalg?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852
flere af disse referencer på siden matcher jo hvorledes dette foregår?

f.eks.
Hvis du fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg.

Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 00:00

Bruger folk virkelig returret så meget eller hvad?

Nogle netbutikker sender en returseddel med HVER ordre, så det er let at returnere. Andre steder skal men bede om den på hjemmesiden.

Man må da have en forventning om at folk herinde har en nogenlunde forventning om hvad de køber eller er jeg helt afmarcheret?

Hvordan skal folk kunne have en forventning om hvad de køber, når det er nye produkter. Den ene model kan ikke engang leveres endnu.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 00:04

flere af disse referencer på siden matcher jo hvorledes dette foregår?

f.eks.
Hvis du fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg.

Men det kræver at det er en butik der har fjernsalg. Hvilket med Expert åbenbart er et kildent spørgsmål, da butik/netbutik åbenbart er to adskilte selskaber.

Men det korte af det lange er, efter min mening, at såfremt Fælleskøb fortsat skal være et attraktivt og i mine øjne meget troværdigt sted at handle skal der informeres meget mere klart end der har været i dette tilfælde.
Det burde ikke komme som en overraskelse at returret err et punkt, der betyder en del for mange potentielle købere.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 00:07

måske så ikke, men!

Jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt det juridisk set er fjernsalg eller ej, det var bare en konstatering af at det er bestillingsformen og ikke betalingsformen der er afgørende, ikke et argument for det ene eller det andet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 00:20

måske så ikke, men!

Jo, men nu er recordere.dk jo kun en mellemmand, så det kan lige så godt være denne her der gælder:
  • Hvis du ringer til en butik, der normalt kun sælger varer ”over disken”, og beder dem sende varer hjem til dig

Citat fra forbrug.dk:

Det er fjernsalg:

• Når du handler på en hjemmeside med en købefunktion – e-handel
  • Når du udfylder en kupon, som sendes til sælger med en bestilling
  • Når sælger, fx i en tv-reklame, reklamerer med et telefonnummer, der kan benyttes til bestillinger
  • Når sælger ringer til dig, fx for at sælge bøger

Det er ikke fjernsalg:

• Hvis du ringer til en butik, der normalt kun sælger varer ”over disken”, og beder dem sende varer hjem til dig
  • Hvis du har set et godt tilbud på en hjemmeside, men foretrækker at gå ind i sælgerens ”fysiske” butik og indgå aftalen der

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 00:56
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jo, men nu er recordere.dk jo kun en mellemmand, så det kan lige så godt være denne her der gælder:

Skal sådanne en mellemmands involvering vægtes? 

det betyder jo bare at når man vil slippe for visse rettigheder, så skal man bede andre annoncere ens varesalg? Her må det jo i den sidste ende være "modtageren" af bestillingen som er vigtig?
og hvis der så nævnes at recordere.dk står som mellemmand og bestiller varen for forum brugeren, så er det jo lige pludselig recordere.dk som er sælger / formidler salget?

Nå, men det er jo disse spørgsmål som rejses og skaber tvivlsspørgsmål det er jo næsten som at finde et hul i skatteloven så man ikke betaler mere skat..

Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 01:07
Expert er ganske bevidst om det tilbud der er fremsat her på Recordere, og derfor næppe specielt overrasket over at modtage vores ordre når butikken åbnes. Expert er den der frivilligt har fremsat tilbuddet, er sælgeren samt klar over at ordrene indløber fra en internetportal. Altså må disse handler være ensbetydende med 14 dages returret, hvilket selvsagt gælder alle Fælleskøb.

...Nå, men det er jo disse spørgsmål som rejses og skaber tvivlsspørgsmål det er jo næsten som at finde et hul i skatteloven så man ikke betaler mere skat..

Hey - nu er det jo min bank der modtager min løn, og derfor også banken der må betale min skat Big smile

Skrevet af: Bruger udmeldt 8
Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 06:50
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

En forretning kan ikke lave sine egne regler, hvis de strider mod landets love. Så kan man lide det eller ikke, men sådan er det.
For mig at se er det klart at det er fjernhandel, se http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/ehandelogfjernsalg - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/ehandelogfjernsalg

Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 08:48
vedr. expert og deres handelsvilkår...
Hvis nu, tilfældet er, at folk stoler på trustpilot.dk , så skulle man måske se på at expert.dk vægtning er 23% og at de ikke er særlig flinke til at ombytte nye defekte tv men kun sende til rep.
er det rigtig, så kan man tage den med i overvejelserne når man betaler ved bankoverførsel.

http://www.trustpilot.dk/review/www.expert.dk - http://www.trustpilot.dk/review/www.expert.dk

Så udover tabet af returretten fordi de kalder sig "butik", så kan man ende med at sidde og se på en væg uden tv , da tv er til rep i flere uger uden ombytning, selvom i lige havde købt det.

heriblandt,
Tab af kontrast (pana problemet)
særlig brummen som alligevel høres (måske bare nogen med særlig hørelse, hvem ved)
pixel fejl.
osv..

Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 14:11
Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle gå public omkring det her, men besluttede at gøre det - i denne tråd, og ikke fælleskøb-tråden - det burde der vel ikke være noget galt i.

Jeg kan oplyse at for de, der synes 14 dages returret er vigtig, sælger PP Radio 42" G20E for 8.100,- inkl. levering Wink

Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 15:37

Jeg kan oplyse at for de, der synes 14 dages returret er vigtig, sælger PP Radio 42" G20E for 8.100,- inkl. levering Wink

Det kan gøres billigere hos en anden god forhandler http://www.totaltv.dk/piz.asp?id=4178&aID=21838 - http://www.totaltv.dk/piz.asp?id=4178&aID=21838 Wink

Skrevet den: 08-Marts-2010 kl. 16:32

Det kan gøres billigere hos en anden god forhandler http://www.totaltv.dk/piz.asp?id=4178&aID=21838 - http://www.totaltv.dk/piz.asp?id=4178&aID=21838 Wink

Ah, og i mit gamle lokalområde endda. Sjovt, jeg var inde på hjemmesiden tidligere i dag, der stod det til 8995,-. Måske er der en internet-handel side og en butiksside?

Print side | Luk vindue