Briam's htpc setup
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77241
Udskrevet den: 24-November-2024 kl. 15:16
Emne: Briam's htpc setup
Skrevet af: Slettet_120331
Emne: Briam's htpc setup
Skrevet den: 10-Marts-2010 kl. 10:03
Tænkte jeg også ville dele mit htpc setup da jeg selv føler jeg har lært meget siden jeg begyndte og vil jo gerne dele ud af min erfaring :) (strandvaskers template)
Hardware: - Zotac IONITX-A bundkort - 2GB 800mhz RAM - WD Green 1TB 3.5" HDD - Noname 250GB 3.5" HDD - DYI case af 5mm plexiglas - Noctua 92mm blæser - Logitech Media Pro bluetooth tastatur - Ipod Touch 1. gen
- AVerTV Volar Black HD A850 - HP Media Center infrarød transceiver - Logitech Harmony 600
Hardware ønsker: -Mere harddisk plads -Nyt kabinet med plads til 4-8 harddiske -Bundkort med den nye ION og med pci-e til raid controller -Raid Controller Software: - Ubuntu Lucid Lynx - XBMC svn
- Rapier skin - Opensubtitles OSD - Sabnzbdplus - Sick-Beard - LIRC Det mit system kan og ikke kan:
Lad mig starte med det mit system ikke kan, altså det at se live tv fra tuner. Det er egentlig en ting jeg godt kunne tænke mig som også er under udvikling i xbmc. Grunden til jeg ikke skifter software til noget andet er at der efter min erfaring ikke er andet software hvor der er lige så lidt arbejde i at scrape fanart, covers osv og metadata til ens film, serier og musik. En funktion xbmc gør som ingen andre og som er primær grunden til at jeg bruger xbmc.
Grunden til jeg har valgt ubuntu er ganske enkelt at jeg på den måde får en utroligt let opsat hardware acceleration med vdpau der gør at xbmc afspiller alt jeg kaster efter den.
Der er udmiddelbart ikke nogle begrænsninger ved at kører ubuntu, men det kræver meget tid at sætte op især når man som mig ikke har så meget linux erfaring. Men når det så er sat op så virker det også bare. Mit system kører 24/7 men med ubuntu har jeg nok en boot tid på ca 30sek fra jeg har trykket på knappen til den er inde i xbmc og klar til brug, har lige haft windows 7 installeret på den også og synes derfor det er ret nævneværdigt :) Desuden kan jeg tilføje at xbmc kører meget mere flydende end wmc7 som på dette setup virker meget langsomt.
Ved ikke hvor meget jeg må snakke om sabnzbd her men det henter automatisk nye afsnit af alle de serier jeg følger med i når de er blevet sendt (udpakker, omdøber flytter). Når den så har hentet er afsnit færdigt sender den et http signal til xbmc som så opdatere biblioteket.
Når jeg skal lave ændringer eller pille ved mit mediacenter foregår det over vnc remote desktop som fungere meget godt. Jeg kan selvfølgelig ikke remote styre xbmc da det er opengl.
Ting jeg stadig slås lidt med:
Jeg slås faktisk ikke rigtigt så meget med det for tiden. Vil som sagt gerne have live tv til at virke på et tidspunkt men har ikke det store behov pt.
worklog: http://casemod.tweakup.dk/casemods/vis/80/ - http://casemod.tweakup.dk/casemods/vis/80/
|
Svar:
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 10-Marts-2010 kl. 10:26
Kanon, smider du ikke også et link i "Se min HTPC" tråden?
Det der sabnzbd, hvad er det for noget? Når jeg googler siger den noget om at hente nyheder ned fra nettet og det kan jeg ikke lige få til at matche at du skriver den henter nye afsnit af de serier du følger med i og pakker dem ud?!?
Jeg synes ikke du skriver noget om tunere nogen steder? Hvis du gerne vil se live tv under xbmc er det nemt med en HD Homerun.
Setup programmet til HDHR scannede alle mine kanaler igennem og lavede herefter en mappe der hedder "HDHomeRun XBMC TV" med en lillebitte .strm fil pr. station. I filen "18 Discovy Channel.strm" står en enkelt linie med "hdhomerun://1210B2FD-1/tuner1?channel=a8qam64-6875:730000000&program=6360" og det er det.
I xbmc klikkede jeg Add Source og pegede på HDHomeRun XBMC TV mappen. Når jeg klikker på mappen viser xbmc mig alle de små .strm filer og hvis jeg vil se Discovery finder jeg 18 Discovy Channel.strm i listen og klikker på den, det er supernemt..
|
Skrevet den: 10-Marts-2010 kl. 10:46
Ok jeg må lige hjem og kigge på det hdhomerun. Har faktisk windows 7 64 installeret i skrivende stund da jeg skulle teste noget skidt... kan være jeg skal lade være med at skifte tilbage hvis jeg kan få dvxa til virke i xbmc under windows også! det med hdhomerun så kan du vel ikke optage kan du? du streamer vel bare tv til xbmc?
sabnzbd+ er en nzb læser (nyhedlæser). Det fungere lidt på samme måde som torrents men man betaler et lille månedligt beløb for en usenetserver som gør at man ikke er afhængig af at andre seeder som med torrents. Så har jeg et addon til google chrome der gør at jeg på sider som nzbmatrix eller newzbin får en knap jeg trykke på (på min bærbar) og så starter den det download på min htpc :)
Troede hdhomerun var software :) kan se det er en reel box. Må se om jeg kan få mine tunere til at virke på en måde.
|
Skrevet af: Spunk
Skrevet den: 10-Marts-2010 kl. 20:26
jeg har ingen probs med DXVA i XBMC på en win 7 PC. men der er selvfølgelig stadig en lidt ustabil svn build jeg kører med.
Ville lige høre omkring din boot tid i ubuntu. Du skriver 10 sek. om at boote .. Er det fra off til desktop? eller fra standby / sleep mode... Jeg er nemlig lidt træt af win7 boot tiden på et par minutter, men er desværre lidt afhængig af itunes som jeg styrer fra remote app på ipod touch...
|
Skrevet den: 10-Marts-2010 kl. 20:35
Hvorfor styre du itunes med remoteapp når du kan styre xbmc med xbmc remote til ipod og så have musikken i xbmc.
ca 10sek er fra off til at den er inde i xbmc og det er klar. Ved ikke om jeg overdriver lidt men det er i hvert fald der omkring. Har læst man med en ubuntu minimal install skulle kunne komme ned på omkring 5sek. Jeg kan i hvert fald sige med sikkerhed at du kan skære 75% af din bootid i forhold til w7
Har selv skiftet til win7 og hardware acceleration virker super.
Har du haft problemer med scripts i xbmc på windows? jeg kan ikke komme ind i svn repo installer. Den siger bare "failed"
|
Skrevet den: 10-Marts-2010 kl. 21:02
Nææh, ingen problemer med SVN repo, kører også med xbmc zone installer uden prob's..
Det er vel ikke bare firewallen i win 7 der driller eller lign...? ;-)
jeg vil ihvertfald lige teste ubuntu med xbmc, win7 må jo siges at være temmeligt sløv i opstarten sammenlignet..
|
Skrevet den: 10-Marts-2010 kl. 22:00
hmm lyder underligt. Selv har jeg mit kørende 24/7, så der vil jeg foretrække windows 7 da da windows nu engang er det jeg er vokset op med at bruge.
Hvilken rev bruger du præcist? jeg har bare taget den sidste nye.
|
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 00:30
Briam skrev:
Ok jeg må lige hjem og kigge på det hdhomerun. Har faktisk windows 7 64 installeret i skrivende stund da jeg skulle teste noget skidt... kan være jeg skal lade være med at skifte tilbage hvis jeg kan få dvxa til virke i xbmc under windows også! det med hdhomerun så kan du vel ikke optage kan du? du streamer vel bare tv til xbmc? |
HDHR er som du har opdaget et stykke hardware, mere præcist en boks med to antenneindgange og en lan forbindelse. Jeg kan ikke bruge xbmc til at optage tv, det bruger jeg DVBViewer's Recording Service til, men xbmc kan godt bede HDHR om at få streamet TV og det er supernemt, faktisk kan konfigurationsprogrammet til HDHR sætte det op for dig..
Jeg kan ikke få dxva til at virke under xp, så jeg overvejer om jeg skal smide lidt penge efter en win7. Til gengæld var der vist noget bøvl med den acer revo jeg testede et par uger, win7 og dvbviewer, så det skal nok passe at win7 får xbmc til at køre hardwareaccelereret men til gengæld invaliderer min Recording Service??
@Spunk: Hvad angår det med boot tid så vil jeg anbefale dig at prøve XBMC Live, det er sådan en færdig installation lige til at kyle på en cdrom eller en USB stick og prøve af uden at den blander sig i din normale installation. Jeg fulgte vejledningen på http://www.mini-itx.com/projects/xbmc-ion/module/1 - http://www.mini-itx.com/projects/xbmc-ion/module/1 og det tog ca. en halv time smide sådan en opsætning på min USB stick. Herefter satte jeg usb stick'en i min htpc, fortalte bios at det var okay at boote fra den og det var det. Når jeg trykker power laver den det der sædvanlige med at tælle ram og opdage mine diske, herefter opdagede den min usb stick og få øjeblikke senere var det en fungerende xbmc kørende. Jeg har ikke taget tid, men 10-15 sekunder er ikke helt ved siden af, og det kan sikkert bliver hurtigere hvis jeg lader den installere på min harddisk i stedet for at køre det hele fra usb stick'en..
Det rigtigt skønne er at du kan teste uden at installere. Da jeg var færdig med at nørde rundt i xbmc live lukkede jeg maskinen, fjernede usb stick'en og genstartede og så var jeg tilbage i min normale htpc opsætning med windows xp.
|
Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 00:44
strandvasker skrev:
Til gengæld var der vist noget bøvl med den acer revo jeg testede et par uger, win7 og dvbviewer, så det skal nok passe at win7 får xbmc til at køre hardwareaccelereret men til gengæld invaliderer min Recording Service??
|
Win 7 og Recording Service kører perfekt sammen, HELT uden problemer. Har kørt med det siden den første beta version af Win 7
------------- DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 08:29
Jeg tror det jeg vil satse på er at bruge dvbviewer server delen og så få det ind i xbmc med upnp. Vil ikke have noget problem med at styre optagelser over web det ville faktisk være en ganske fin løsning tror jeg. Lige nu er mpeg4 kanalerne problemet, den har fundet dem men kan ikke se dem. Hvilke codecs bruger i? og er der nogle specielle indstillinger jeg skal lave?
Ja og så har jeg stadig problemet med at alle scripts/plugins ikke kan starte. Har tjekket min firewall og den var slået fra i forvejen :)
|
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 08:37
Tjaae, jeg installerede DVBVierwer på min gamer/nørdepc (win xp) for at se hvad det var og det virkede fint. Så installerede jeg på Revo'en (win 7) og når den skannede kanaler på min HDHomerun fandt den ingenting. Eller jo, man kunne se den reagerede med den der signalstyrke indikator, men der kom bare ingen kanaler ud af det. Jeg dykkede dog ikke længere ned i det fordi jeg allerede på det tidspunkt havde besluttet at levere Revo'en tilbage, så det er muligt det er noget der kan fikses, men det virkede ihvertfald ikke at gøre præcis som jeg havde gjort på maskinen med xp.
|
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 12:31
Briam skrev:
hmm lyder underligt. Selv har jeg mit kørende 24/7, så der vil jeg foretrække windows 7 da da windows nu engang er det jeg er vokset op med at bruge.
Hvilken rev bruger du præcist? jeg har bare taget den sidste nye. |
Hmm, jeg kan lige vende tilbage med rev, det er ikke lige hver dag der er tændt for mediecenteret ..
Har lige testet ubuntu på min alm. stationære, og der får jeg desværre en boot tid på omkring 40 sekunder, -ikke meget hurtigere end min pc starter win7 . Ved ikke om det er fordi jeg bare har kørt std. install af ubuntu eller hvad.. XBMC Live kan jeg ikke få i luften på min pc'en, den crasher ved grub'en (tror jeg det var)
|
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 12:44
Synes 40sek lyder af lidt meget for en desktop version. Men prøv at lave en minimal installation hvis du har mod på det. Det kan godt være lidt langhåret.
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 13:22
Fin gennemgang. Synes det er rigtigt cool med hjemmelavet kabinet, det er ikke tit man ser det. Er det dig selv der har stået for det?
Du skriver at du gerne vil have et større kabinet med plads til flere harddiske mm. Personligt er jeg langt mere til den centraliserede løsning med en NAS/server hvor alle de larmende harddiske sidder i, så man kan holde klienten i stuen/soveværelset/mm. meget lille og støjsvag. Har du overvejet at gå den vej istedet?
|
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 13:26
Har ikke overvejet den centraliserede løsning af flere grunde, 1. jeg bor i lejlighed 2. jeg har kun 1 fjernsyn, 3. jeg har ikke råd :)
Men mon ikke jeg vil udtænke en central løsning når jeg engang flytter i hus. Kabinettet har jeg selv bygget, mener der står alt man vil vide i det link nederst.
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 13:58
Jeg havde slet ikke set linket, fed worklog. Kan du huske hvad selve kabinettet stod i, med Plexiglas? Jeg skal selv have fundet mig et mindre kabinet til TV-serveren, men har længe været hooket på selv at lave noget. Jeg får nok bare ikke tid desværre.
|
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 14:21
jeg fik det jo laserskåret og skulle have betalt ham der gjorde det for mig 500kr, men han har aldrig kontaktet mig efter jeg har modtaget det selvom jeg har skrevet til ham af flere gange. Så kabinettet står nok i 100kr eller sådan noget (maling lim, sandpapir)
|
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 18:00
Lige en update.
Jeg kan finde alle mpeg4 kanaler nu med et elecard codec. Jeg kan dog stadig ikke se dem! Signal siger 94-96% og hvis jeg bliver på kanalen kommer den med et forsøg på et billede, men fuldt med fejl og skifter måske billede hver 3min. cpu ligger på 1% så det er ikke fordi den ikke kan klare det. Er det godt nok signalet den er gal med? har ikke mpeg4 tuner i mit fjernsyn så aner ikke om jeg burde kunne se dem eller ej. Nogle der har et bud på en løsning? eller kan hjælpe med fejlfinding?
recording service til dvbviewer virker rigtigt godt og så hiver jeg det hele ind i xbmc med upnp (troede jeg var til at åbne porte i routere....) Live tv via upnp virker som om xbmc prøver at afspille det hurtigere end det reelt er.... lyden lyder i hvert fald som om den går hurtigere end den burde :) det resultere så i buffering og pixelering
|
Skrevet af: JannickB
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 18:03
Super fedt kabinet, og super fedt at du har kunne lave et custom efter egne ønsker. Nogen chance for at du kan smide en beskrivelse op af materialer og arbejdsgang? Jeg har også min htpc i en hjemmelavet "kabinet" af plexiglass, men det ser SLET ikke sådan ud :)
Edit: Så lige dit psu mod link, og det er vel lidt samme teknikker. Det virker til at være noget man skal træne lidt på for at få så flotte resultater
------------- Pioneer LX5090H | Emotiva RPA-2 | Emotiva XDA-1 | Dali Helicon 300 Mk2 | Dali Silver Wave Four | Sony PS3
|
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 18:10
http://casemod.tweakup.dk/casemods/vis/80/ - http://casemod.tweakup.dk/casemods/vis/80/
Går ud fra du heller ikke havde opdaget link til worklog? Har flyttet link så man opdager det nemmere :)
edit: PSU mod???
|
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 18:48
Briam skrev:
Lige en update.
Jeg kan finde alle mpeg4 kanaler nu med et elecard codec. Jeg kan dog stadig ikke se dem! Signal siger 94-96% og hvis jeg bliver på kanalen kommer den med et forsøg på et billede, men fuldt med fejl og skifter måske billede hver 3min. cpu ligger på 1% så det er ikke fordi den ikke kan klare det.
Er det godt nok signalet den er gal med? har ikke mpeg4 tuner i mit fjernsyn så aner ikke om jeg burde kunne se dem eller ej.
Nogle der har et bud på en løsning? eller kan hjælpe med fejlfinding?
|
Det med de 94-96% er signalstyrke ikke signalkvalitet
Har du chekket din installation. Kan ikke lige huske hvilken signalkilde du har?
------------- DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 19:48
dvb-t over en indendørs antenne. Alle mpeg2 kanaler virker uden problemer...
|
Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 00:47
Ja du burde have en chance med indendørsantenne. Kikkede lidt nærmere på dækningskortet, og så at det burde kune lade sig gøre. Men jeg har kun 4 km mere end du har (Gladsaxe), og jeg kan kun se HD kanaler hvis jeg har en stang på 6 meter og en 44 element antenne. Jeg har desuden udskiftet alle kabler, fjernet alle skillefiltre osv. Først derefter virkede det. Det er selvfølgelig vigtig at antennen peger på den rigtige mast (Århus for dig). Hvis det ikke kommer til at virke, må du nok en tur på taget, med boremaskine, master, antenner, kabler, befæstninger osv. Hvis det er tilfældet føler jeg med dig. Jeg har været der
|
Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 07:08
Ja kan så se at antennen peger til den forkerte side :). Problemet er bare at jeg bor i sådan en "fin" blok hvor de nok er så åbne for jeg kravler rundt på taget af en 4 etagers bygning :) Så kan være jeg skal til at trække ledning hele vejen igennem lejligheden :( nu bliver de 82kr for kabeltv om måneden lige pludseligt noget mere attraktive.
Meget bøvl for 3 kanaler jeg lever fint uden. Tror det kommer til at vente lidt i hvert fald.
edit: selvom hardware acceleration virker i windows på det nightly build så virker det som om der er mange bugs også sammenlignet med xbmc ssvn til ubuntu. dvb viewers recording service funktionalitet mener jeg at kunne opnå med tvheadend :)
|
Skrevet den: 25-Marts-2010 kl. 18:30
hej, ville bare lige droppe en besked omkring et lille problem jeg havde i xbmc på win7, med auto refresh rate.
jeg har fået løst det med flg. fix: http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=52943 - http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=52943
man skal åbenbart ind og slå nogle kompatilitets features til på xbmc.exe. Nu virker det ihvertfald for mig.
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 10:51
update :
Der er efterhånden sket en del siden sidst så tænkte jeg ville lave en update. Ubuntu er jo kommet ud i en ny udgave (lucid lynx) og har opdateret uden at det har givet nogle problemer overhovedet. Min oplevelse er at opstarttiden er blevet betydeligt bedre og det samme med den tid det tager for at slukke. Jeg har haft en del bøvl med dvb-t signalet da antennen har været i den forkerte side af min lejlighed men har nu fået trukket 25m antennekabel så selve signalet fejler ikke noget længere (tror jeg nok). Har ikke problemer med mpeg2 kanalerne men har ikke noget lyd på mpeg4 kanalerne hvilket godt kan være lidt kedeligt i længden. Jeg er dog overbevist om at det er et software problem og gider derfor ikke at bruge alt for meget tid på det da xbmc snart kommer i en udgave med indbygget pvr understøttelse.
Til at styre mit mediacenter med har jeg indtil nu brugt min ipod eller et bluetooth tastatur men har nu købt en infrarød transceiver på ebay til 100kr (MEGET billigere end usb-uirt) og den virker bare.
Problemet med ipod og bluetooth tastaturet var at de begge går i sleep når de ikke er blevet brugt i et stykke tid hvilket gør at det lgie tager dem et par sekunder (4-10) at få forbindelse inden man kan bruge dem. Nu har jeg haft IR styring en uges tid og det har bare gjordt det så meget dejligere at bruge. Ipoden er dog stadig god når jeg vil høre musik uden at skal tænde fjernsynet. Har ikke helt fundet ud af hvor meget jeg vil have ir senderen til at styre, mangler nok lidt en pæn fjernbetjening som har forskellige tilstande sådan at jeg kan have det hele på en, så hvis nogle har forslag til en nice ir fjernbetjening er de meget velkomne jeg kan programmere modtageren så jeg kan bruge alle.
|
Skrevet af: avh
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 11:18
Hvis der ikke er lyd på mpeg4 kanaler må det skyldes manglende HE-acc codecs...
------------- DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 11:29
Briam skrev:
Til at styre mit mediacenter med har jeg indtil nu brugt min ipod eller et bluetooth tastatur men har nu købt en infrarød transceiver på ebay til 100kr (MEGET billigere end usb-uirt) og den virker bare. |
Do tell, do tell.. Hvilken en og hvor?
Jeg bokser med IR modtagelse på min. Min HDHR kan modtage signaler fra remotes og skovle dem videre til min htpc, det virker fint nok. På htpc'en opfanger lirc signalerne, jeg kan indlære nye kommandoer med irrecord og når jeg bruger irw kan jeg se at det virker. Det der undviger mig er at få xbmc til at reagere på signalerne.
Hvordan har du skruet dit sammen, specielt den del med at få xbmc til at opdage tingene?
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 12:04
avh skrev:
Hvis der ikke er lyd på mpeg4 kanaler må det skyldes manglende HE-acc codecs... |
tak det må jeg lige have googlet!
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 12:18
strandvasker skrev:
Briam skrev:
Til at styre mit mediacenter med har jeg indtil nu brugt min ipod eller et bluetooth tastatur men har nu købt en infrarød transceiver på ebay til 100kr (MEGET billigere end usb-uirt) og den virker bare. |
Do tell, do tell.. Hvilken en og hvor?
Jeg bokser med IR modtagelse på min. Min HDHR kan modtage signaler fra remotes og skovle dem videre til min htpc, det virker fint nok. På htpc'en opfanger lirc signalerne, jeg kan indlære nye kommandoer med irrecord og når jeg bruger irw kan jeg se at det virker. Det der undviger mig er at få xbmc til at reagere på signalerne.
Hvordan har du skruet dit sammen, specielt den del med at få xbmc til at opdage tingene?
|
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250610500134 - http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250610500134
Jamen du er jo utroligt tæt på at få det til at virke så :)
/usr/share/xbmc/system/Lircmap.xml (sudo gedit /usr/share/xbmc/system/Lircmap.xml) http://pastebin.com/s0dKxWdd - http://pastebin.com/s0dKxWdd
så kopiere du bare hele mceusb delen og sætter den ind for oven og skriver du navnet på din fjernbetjening istedet for mceusb. Dette skal være navnet du har skrevet i din remote conf fil i mit tilfælde "Civisjon".
/usr/share/lirc/remotes/civisjon/lirc.conf.civisjon: http://pastebin.com/EU5JKf3A - http://pastebin.com/EU5JKf3A
Hvis det ikke virker så må du lige skrive så må jeg lige skrive det lidt mere step by step agtigt... skal også tilføje at jeg ikke har haft tid til at se om ir transmitter delen virker endnu... det skulle dog undre mig hvis den ikke gjorde.
Har googlet lidt omkring he aac og ser ud til at tvheadend ikke understøtter det :( så er spørgsmålet om der er en fix et eller andet sted derude.
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 14:23
Tak for hjælpen, men min xbmc er desværre stadig fløjtende, hamrende ligeglad.. Er der et sted i xbmc's opsætning hvor jeg skal tænde for at det lytter efter en remote?
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 15:09
Ok så tager vi den step by step så kan du se om du har glemt noget :)
1. Åben terminalen (gnome-terminal) 2. sudo apt-get install lirc (under installationen skal du vælge hvilken ir reciver du har). 3. Stop LIRC sudo /etc/init.d/lirc stop 4. Tjek at din modtager og fjernbetjening rent faktisk virker sudo mode2 -d /dev/lirc0 5. Hvis din fjernbetjening kan findes her så download dens conf fil http://lirc.sourceforge.net/remotes/ - http://lirc.sourceforge.net/remotes/ og spring til trin 9. 6. Âben i en ny terminal listen over standardiserede navne til knapperne irrecord --list-namespace | less 7. Gå tilbage til den gamle terminal og start indlæringen af din fjernbetjening sudo irrecord -d /dev/lirc0 lirc.conf.fjernbetjeningensnavn (fjernbetjeningensnavn skal være med små bogstaver) 8. Åben filen og find linjen der starter med name, efter name skal fjernbetjeningensnavn stå sudo gedit /usr/share/lirc/remotes/civisjon/lirc.conf.fjernbetjeningensnavn (skriv kun med små bogstaver for at undgå trælse fejl senere) 9. Nu har du din konfigurations fil i /home/ditnavn/, lav en ny mappe til den sudo mkdir /usr/share/lirc/remotes/fjernbetjeningensnavn 10. Flyt din konfigurations fil til den oprettede mappe sudo mv /home/ditnavn/lirc.conf.fjernbetjeningensnavn /usr/share/lirc/remotes/fjernbetjeningensnavn 11. Så skal din konfigurationsfil bare includes sudo gedit /etc/lirc/lircd.conf så indsætter du følgende linje nederst i filen include "/usr/share/lirc/remotes/fjernbetjeningensnavn/lirc.conf.fjernbetjeningensnavn" 12. Start LIRC igen sudo /etc/init.d/lirc start 13. Test om det virker irw
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 16:17
Briam skrev:
2. sudo apt-get install lirc (under installationen skal du vælge hvilken ir reciver du har).
|
Allerede der går det galt.. Første gang jeg installerede lirc på maskinen spurgte den ganske rigtigt hvilken reciever jeg havde. Den havde ikke hdhomerun på listen så jeg skippede det punkt, og jeg fik alligevel fint hul igennem til irw.. Nu har jeg så fundet en anden reciever frem fra gemmerne, afinstalleret lirc og installeret lirc igen, men den gentager ikke spørgsmålet om hvilken reciever jeg bruger..
Så tilsyneladende husker den hvad jeg svarede dengang, uanset at jeg nu forsøger med en anden reciever..
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 16:21
sudo dpkg-reconfigure lirc
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 16:48
Briam skrev:
sudo dpkg-reconfigure lirc
|
Takker, den fandt jeg efter lidt googlen..
Step 13 gav en no such file or directory så jeg smed en lircd -d /dev/lirc0 ind først og så kom der hul igennem til irw.
Xbmc er dog stadig ligeglad.
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 16:51
underligt jeg skriver bare irw og virker fint. Har du så fået det til at virke i xbmc?
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 16:55
Briam skrev:
underligt jeg skriver bare irw og virker fint. Har du så fået det til at virke i xbmc?
|
Virker fint i irw, xbmc er ligeglad.. Hvordan ved xbmc at jeg gerne vil have den til at lytte til /dev/lirc0 ??
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 17:05
så nu kommer der navnene på knapperne når du trykker i irw? mit ser sådan her ud:
brian@HTPC:~$ irw 0000000000000013 00 KEY_UP Civisjon 0000000000000013 01 KEY_UP Civisjon 0000000000000011 00 KEY_LEFT Civisjon 0000000000000011 01 KEY_LEFT Civisjon 0000000000000014 00 KEY_DOWN Civisjon 0000000000000012 00 KEY_RIGHT Civisjon
Xbmc lytter til lirc hvis det er installeret. du skal bare sætte Lircmap op så den passer til din fjernbetjening. husk forresten at navnet du skriver i Lircmap skal være 100% = navnet inde i din conf fil.
husk at luk irw før du prøver i xbmc (ctrl+c)
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 17:14
Briam skrev:
så nu kommer der navnene på knapperne når du trykker i irw? mit ser sådan her ud:
brian@HTPC:~$ irw 0000000000000013 00 KEY_UP Civisjon 0000000000000013 01 KEY_UP Civisjon 0000000000000011 00 KEY_LEFT Civisjon 0000000000000011 01 KEY_LEFT Civisjon 0000000000000014 00 KEY_DOWN Civisjon 0000000000000012 00 KEY_RIGHT Civisjon
Xbmc lytter til lirc hvis det er installeret. du skal bare sætte Lircmap op så den passer til din fjernbetjening. husk forresten at navnet du skriver i Lircmap skal være 100% = navnet inde i din conf fil.
|
Irw: 000040040d00a1ac 00 KEY_UP lirc.conf.panadvd2 000040040d00a1ac 01 KEY_UP lirc.conf.panadvd2 000040040d00616c 00 KEY_DOWN lirc.conf.panadvd2 000040040d00111c 00 KEY_RIGHT lirc.conf.panadvd2 000040040d00e1ec 00 KEY_LEFT lirc.conf.panadvd2 000040040d00e1ec 01 KEY_LEFT lirc.conf.panadvd2 000040040d00414c 00 KEY_OK lirc.conf.panadvd2 000040040d00a1ac 00 KEY_UP lirc.conf.panadvd2 000040040d00616c 00 KEY_DOWN lirc.conf.panadvd2
..og min lircmap.xml <lircmap> <remote device="lirc.conf.panadvd2"> <play>Play</play> <pause>Pause</pause> <stop>Stop</stop> <forward>Forward</forward> <reverse>Rewind</reverse> <left>KEY_LEFT</left> <right>KEY_RIGHT</right> <up>KEY_UP</up> <down>KEY_DOWN</down> <select>KEY_OK</select> <pageplus>ChanUp</pageplus> <pageminus>ChanDown</pageminus>
..og xbmc er ligeglad
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 17:17
post lige din lirc.conf.panadvd2 (evt pastebin.com)
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 17:25
Briam skrev:
post lige din lirc.conf.panadvd2 (evt pastebin.com) |
# Please make this file available to others # by sending it to <lirc@bartelmus.de> # # this config file was automatically generated # using lirc-0.8.6(default) on Sun May 16 16:31:10 2010 # # contributed by # # brand: lirc.conf.panadvd2 # model no. of remote control: # devices being controlled by this remote: #
begin remote
name lirc.conf.panadvd2 bits 16 flags SPACE_ENC eps 30 aeps 100
header 3465 1725 one 481 1268 zero 481 391 ptrail 480 pre_data_bits 32 pre_data 0x40040D00 gap 73969 toggle_bit_mask 0x0
begin codes KEY_UP 0xA1AC KEY_DOWN 0x616C KEY_LEFT 0xE1EC KEY_RIGHT 0x111C KEY_OK 0x414C end codes
end remote
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 17:31
Det ser jo helt rigtigt ud. Prøv at ændre navnet i lirc.conf.panadvd2 til test (eller noget uden punktum) og husk at ændre det i Lircmap.xml og så prøv igen.
long shot!
hvis det heller ikke virker så prøv at genstart og så se om det virker fordi hvis irw kører i bagrunden et eller andet sted så virker det heller ikke :)
|
Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 20:02
Fedt at have sparet 100kr
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 20:11
hvor finder du usb-uirt til 200kr ?
For de 112 kr jeg betalte fik jeg også en ir transmitter ledning med :)
Har selv haft en usb-uirt og tror altså jeg betale tæt på 350kr for den dengang.
|
Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 20:15
sorry så 150 d....Men virker med transmit og recieve i Lirc, Winlirc, Girder, Eventghost, Mcontrol, LifeWare, THR, BeyondTV, SageTV osv. osv...Modtager alt og sender alt....for en 50'er ekstra også B&O
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 20:24
Allerførst må jeg lige takke for tålmodigheden.
Jeg genstartede og tog hele lirc installationen forfra igen, denne gang valgte jeg at kalde config filen fra irrecord for "panaremote", altså uden punktummer og den slags. Jeg rendte hele opsætningen igennem endnu en gang, så det virke med irw og igen er xbmc susende ligeglad..
For et par revisoner af XBMC siden flyttede de rundt på hvor config filer til keymappings skulle ligge, ret hjernedødt efter min mening da det samtidigt gør at alt hvad man læser om keymappings skal tages med et gran salt. http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Keymap.xml - http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Keymap.xml siger ret specifikt at tingene under XBMC 9.11 skal ligge i /usr/share/xbmc/system/keymaps/ eller ~/.xbmc/userdata/keymaps/ men i virkelighedens XBMC 9.11 ligger Lircmap.xml i /usr/share/xbmc/system/ i stedet.. Jeg har så forsøgt at lægge Lircmap.xml alle tre steder, stadig uden held..
Det virker for mig som om at min xbmc ikke loader Lircmap.xml, jeg kører xbmc 9.11 R26018, hvilken version kører du?
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 20:35
USB-UIRT koster hvis man køber den fra deres hjemmeside 416,86 kr inklusiv fragt. Det kan så også fåes til ca 370kr inklusiv fragt på ebay.co.uk. En Hp media center transciever koster 113,06kr inklusiv fragt.
Det er altså en besparelse på 256,94-297,86kr. Altså en besparelse på 227-263% (tror jeg nok :) )
Hvad den så kan og ikke kan ved jeg ikke, den kan det jeg skal bruge den til og på su er det et betydeligt beløb. Jeg ville ganske enkelt slet ikke have købt en ir transciever hvis jeg ikke havde fundet den til den her pris.
Vil lige tilføje at usb-uirt helt sikkert er et bedre produkt, har bare ikke råd :)
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 20:51
strandvasker skrev:
Allerførst må jeg lige takke for tålmodigheden.
Jeg genstartede og tog hele lirc installationen forfra igen, denne gang valgte jeg at kalde config filen fra irrecord for "panaremote", altså uden punktummer og den slags. Jeg rendte hele opsætningen igennem endnu en gang, så det virke med irw og igen er xbmc susende ligeglad..
For et par revisoner af XBMC siden flyttede de rundt på hvor config filer til keymappings skulle ligge, ret hjernedødt efter min mening da det samtidigt gør at alt hvad man læser om keymappings skal tages med et gran salt. http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Keymap.xml - http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Keymap.xml siger ret specifikt at tingene under XBMC 9.11 skal ligge i /usr/share/xbmc/system/keymaps/ eller ~/.xbmc/userdata/keymaps/ men i virkelighedens XBMC 9.11 ligger Lircmap.xml i /usr/share/xbmc/system/ i stedet.. Jeg har så forsøgt at lægge Lircmap.xml alle tre steder, stadig uden held..
Det virker for mig som om at min xbmc ikke loader Lircmap.xml, jeg kører xbmc 9.11 R26018, hvilken version kører du?
|
Kører samme version. Det lyder virkeligt underligt kan virkeligt ikke lige se hvad det er jeg har gjordt anerledes. Kan du ikke lige smide hele din Lircmap.xml på pastebin :) ved simpelthen ikke hvad det ellers kan være.
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 21:19
Briam skrev:
Kører samme version. Det lyder virkeligt underligt kan virkeligt ikke lige se hvad det er jeg har gjordt anerledes. Kan du ikke lige smide hele din Lircmap.xml på pastebin :) ved simpelthen ikke hvad det ellers kan være. |
http://pastebin.com/NEv1dcQS - http://pastebin.com/NEv1dcQS værsgo..
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 21:27
strandvasker skrev:
Briam skrev:
Kører samme version. Det lyder virkeligt underligt kan virkeligt ikke lige se hvad det er jeg har gjordt anerledes. Kan du ikke lige smide hele din Lircmap.xml på pastebin :) ved simpelthen ikke hvad det ellers kan være. |
http://pastebin.com/NEv1dcQS - http://pastebin.com/NEv1dcQS værsgo..
|
Jeg må give op prøv at lave en tråd på xbmc.org
|
Skrevet den: 16-Maj-2010 kl. 23:29
Briam skrev:
Jeg må give op prøv at lave en tråd på xbmc.org |
Det er jeg skam igang med, jeg spurgte derinde for et par uger siden, dog uden at få en reaktion. Idag har jeg så opdateret mit indlæg med langt flere detaljer, så kan det jo være der er nogen der bider på..
Jeg skal nok prale når jeg får knækket nødden, du fortjener foreløbig en stor klapsalve for din indsats..
|
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 07:15
strandvasker skrev:
Briam skrev:
Jeg må give op prøv at lave en tråd på xbmc.org |
Det er jeg skam igang med, jeg spurgte derinde for et par uger siden, dog uden at få en reaktion. Idag har jeg så opdateret mit indlæg med langt flere detaljer, så kan det jo være der er nogen der bider på..
Jeg skal nok prale når jeg får knækket nødden, du fortjener foreløbig en stor klapsalve for din indsats..
|
fandt lige en tråd med en der har det samme problem: http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=48589 - http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=48589
du skrev at du blev nød til at skrive dev/.... foran irw. Er dette stadig tilfældet? hvis ja vil du så ikke sende din hardware.conf /etc/lirc min ser sådan her ud: http://pastebin.com/96c6byuV - http://pastebin.com/96c6byuV
|
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 11:15
Succes!
Det var min hardware.conf der drillede.. Min oprindelige hardware.conf var temmeligt tom da jeg havde valgt custom både under sender og modtager. Jeg kørte dpkg-reconfigure lirc igen og valgte samme sender og modtager som dig, men den havde en del flere parametre end din, bl.a. stod REMOTE_LIRCD_CONF= til noget mceusb og det virkede ikke.. Til sidst rettede jeg min hardware.conf ind så den lignede din, lavede mig en ny remote fil med irrecord og overskrev /etc/lirc/lircd.conf med den..
Nu er der så hul igennem..
Jeg bukker og takker for hjælpen!
|
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 11:35
Det var så lidt :) dejligt at høre det virker.
Jeg har forresten mailet med en fra mailing listen til hts udvikling (tvheadend) som fortalte mig at følgende kort virker med boxer tv out of the box på linux
http://www.dvbshop.net/product_info.php/info/p43_Technotrend-Budget-T-1500---TT-Viewer.html - http://www.dvbshop.net/product_info.php/info/p43_Technotrend-Budget-T-1500---TT-Viewer.html
|
Skrevet af: ToolmanDK
Skrevet den: 12-Juni-2010 kl. 15:07
Hey....
Nu faldte jeg lige over din tråd her og så så jeg at du kører opensubtitles_osd...
Jeg sidder lige nu selv og er ved at opsætte min til det, men har problemer med scriptet. Jeg får hele tiden "Python script failed"....
Havde du også problemer med det???
Hilsen Tommy
|
Skrevet den: 12-Juni-2010 kl. 15:30
Altså der er en lille klokke der ringer og tror måske jeg har oplevet den fejl. Men kan ikke huske hvad jeg i så fald har gjordt for at fixe det. Hvilken platform kører du og hvilken version af xbmc sidder du med?
Hvornår kommer fejlen? Kan du komme ind i indstillingerne til scriptet eller får du også fejlmeddelelsen der?
evt. post en debug log.
|
Skrevet den: 12-Juni-2010 kl. 15:52
Jamen jeg har lige prøvet at overskrive alle filerne med den nyeste build fra TCH3. Jeg gemmer min userdate mappe. Overskriver alle filerne med den nye build og overskriver derefter igen userdata mappen med min gamle. Er det ikke rigtigt nok??? Den skriver nemlig stadig at den kører på den gamle (9.04.1 R20654 25 maj 2009)
Jamen fejlen kommer også når jeg bare prøver at køre den fra scripts. Så kan slet ikke komme ind i indstillingerne.
Spørger måske dumt :) Men hvordan finder jeg debug loggen???
|
Skrevet den: 12-Juni-2010 kl. 16:56
Skrevet den: 12-Juni-2010 kl. 17:14
Nej.... Kører xbmc live.... Har efterfølgende fundet ud af at det skal opdateres på en helt anden måde....
Har opdateret det nu, men skal have installeret nye nvidia drivere nu, men har nu problemer med at overfører dem til den fordi jeg ikke har adgang til at skrive på den mappe.... :)
Det går bare godt... :)
|
Skrevet den: 12-Juni-2010 kl. 18:42
Forstår ikke du flytter så meget rundt på filer :) xbmc skal bare installeres via xbmc svn ppa. Nvidia drivers behøver du ikke længere ppa til da propriotary drivers har virket siden 10.04
Jeg ved ikke så ufatteligt meget om xbmc-live ud over at det er baseret på en ubuntu-minimal version hvilket gør at det burde minde meget om min ubuntu 10.04 desktop.
Ser ud til at det er kommet ud til det nye addons system har du fået en så ny version at det er det du bøvler med? http://forum.xbmc.org/showthread.php?p=551705 - http://forum.xbmc.org/showthread.php?p=551705
Det har ikke været anbefalet et stykke tid at bruge svn builds da de er ved at merge 10.05. Derfor har alle ppa's holdt pause indtil første stabile version af 10.05 kommer ud og det burde du også!
Lyder som om du har rodet lidt for meget? :) Prøv at slet det du har og tilføj denne ppa
sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc-svn/ppa
og så opdater
sudo apt-get update
og installer
sudo apt-get install xbmc
|
Skrevet den: 12-Juni-2010 kl. 18:53
Jeg fik det til at virke nu ved at opdatere...
Det virker ikke helt som om at det er de samme versioner til xbmc live. Den version som jeg har opdateret til nu er 9.11, og er den nyeste.
Men det vigtigste er at underteksterne virker nu...
Du skal have mange tak for hjælpen og undskyld ulejligheden....
|
Skrevet den: 12-Juni-2010 kl. 19:21
Ja nu jeg hjalp jeg ikke så meget jo :) men du skal være velkommen til at spørge en anden gang og se om det rammer ind på noget jeg ved noget om :) Og velkommen på recordere.dk
|
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 10:49
Lille update:
Købte for noget tid siden en ir tranceiver til mediacenteret og har siden da brugt en random fjernbetjening fra en fiber boks. Har nu fået en logitech harmony 600 som jeg er rigtig godt tilfreds med. Valgte den fordi den var billig og gad ikke betale 150kr mere for en med farveskærm da jeg ikke rigtig kunne se behovet.
Opsætningen er idiotisk og tager lang tid fordi alt er Wizard baseret, men når det virker så virker det :)
Har også fået transceiveren til at virke nu, ved bare ikke lige helt hvad jeg skal bruge den til nu hvor jeg har fået en logitech harmony :)
|
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 13:51
Briam skrev:
Opsætningen er idiotisk og tager lang tid fordi alt er Wizard baseret, men når det virker så virker det :) |
Jep, det er et megafrustrerende stykke software der er meget, meget lidt brugervenligt. Til gengæld er fjernbetjeningerne ret lækre og virker godt når først man er kommet igennem det pis med wizarden..
Der findes et linux alternativ du kan læse om her http://www.linux.com/archive/feature/121149 - http://www.linux.com/archive/feature/121149 . Jeg har ikke testet det, men med lidt held fungerer det uden wizard.
|
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 14:22
Ja så godt at nogle havde lavet linux alternativ men startede med at bruge 1.5 timer på at få det til at virke i virtualbox som lykkedes. En halv time efter skulle jeg printe noget ud for min kæreste og fandt ud af den nye version af ubuntu ikke kunne sammen med min printer. Så jeg er skiftet tilbage til windows på min bærbar og det er bare dejligt med noget der virker :)
|
Skrevet af: gigabyte
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 09:05
Bare lige en kommentar til dit kabinet.
Jeg lavede sammen med en kollega et passivt kølet ION klar kabinet, damn det ligner dit.
Uploader lidt billeder
------------- 100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 09:31
Kan du ikke resize billederne lidt. Det er lidt svært at se :) Men ser rigtigt nice ud. Hvilke maskiner har du haft til rådighed?
|
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 10:08
gigabyte skrev:
Jeg lavede sammen med en kollega et passivt kølet ION klar kabinet, damn det ligner dit.
|
Udover farven synes jeg ikke helt de ligner hinanden. Hvad er det store hul i fronten af kabinettet til?
|
|