Print side | Luk vindue

NAS, medie-center og sammenhængen

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77325
Udskrevet den: 19-Februar-2025 kl. 01:13

Emne: NAS, medie-center og sammenhængen
Skrevet af: jacobjp
Emne: NAS, medie-center og sammenhængen
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 16:05

Jeg håber, at jeg har valgt rigtigt i forhold til forum. Jeg er så småt ved at få øjnene op for, hvordan noget af det nyere elektronik kan gøre en husstand ganske meget mere spændende. Pt. afspejler ’den elektroniske husstand’ dog, at jeg på ingen måde har de nørd-evner, jeg med faste mellemrum ønsker mig:

- 3 computere: en stationær (640 GB, 2x2 GB ram, Athlon x2 processor), en klassisk bærbar (desværre ikke hdmi-udgang), og en notebook. Windows XP er som udgangspunkt styresystem.

- Internet via standard trådløs router fra Telenor - hastighed kan nemt øges (hvor meget har jeg brug for?)

- Mirai 32” fladskærm i stuen (HD-Ready). Udskiftes når vi flytter

- Viasat-signal leveres pr. parabol, med en gammel modtagerbox (dvs. minus HD og optager-funktion)

- Nintendo wii (ingen Xbox eller PS3)

- Ipod Nano og Ipod clasic med tilhørende dockingstation (men nok mindre relevant, så længe det ikke er Iphone eller Ipod Touch).

De to nøgleord, der for tiden inspirerer mig er NAS (Network-attached storage) og Mediecenter. Og det der udfordrer mig er i høj grad kombinationen af de to dele – introduktioner til dem er ofte separate på nettet, men samtidig virker det oplagt at samtænke de to dele. Der er, så vidt jeg kan se, uanede muligheder, og det er nok vigtigt, at ønskelisten bliver skåret til – og kommer til at matche evnerne (og pengepungen) i en vis udstrækning. Men – for at starte et sted – brutto-ønskelisten er lang og ser ud som følger:

- Film, musik og dokumentlager: Pladsen er ved at være sparsomme på de eksisterende PCere og den gamle eksterne harddisk. Vil derfor gerne have løst pladsproblemer (1 tetabyte bør klare det i noget tid), hvortil der kan gemmes trådløst fra alle husets PCere

- Streaming-mulighed fra Internet: Man bliver lidt kulret, når man har set 8-10 afsnit af Pagten på en bærbar. Det ville squ være nice at kunne smide youtube-klip, viasat on demand og udsendelser fra dr.dk op på fladskærmen – let og nemt.

- Samle husets DVD-samling på en harddisk og have direkte adgang til dem på fladskærm i stuen

- Printeradgang: direkte fra alle PCere i huset

- Download-manager:Bit-torrent. Rart at spare på strømmen når der indimellem hentes lidt

- Raid-backup. Men hvis prisen er for krydret, så er det nok som jeg godt kunne finde at vente lidt med at slutte til. Men relativt vigtigt, at der er mulighed for at føje det til i NAS.

- Adgang til husets musiklager: Pt. ønskes adgang fra fladskærmen (især ved fester og lignende) – men på sigt må en Iphone/Ipod touch gerne kunne hente trådløst fra lageret.

- Optage signal fra TV til harddisk (hvis muligt – jeg kan frygte at parabol og gammel receiver box fucker det op)

- Fjernadgang til diverse dokumenter mv: Jeg kan godt frygte, at det bliver for komplekst at sætte op (ved fx ikke om jeg har en fast IP-adresse) og i så fald kan jeg godt undvære, men fuck hvor er det irriterende at mangle en fil man har arbejdet på hjemmefra, når man sidder på arbejde.

- Fotolager med fjernadgang: Det vil være rart – på et lukket site – at kunne dele billeder med familie og venner online. Såvidt jeg fornemmer, så kræver det mindre end decideret fjernadgang til sin PC og er (måske?) sågar en indbygget funktion i nogle NAS.

Det var en lang liste, og i wonderland ville jeg også ønske, at den kunne fungere som harddisk til wii, hoste hjemmesider, låse adgang til dele af harddisken og give mulighed for opsætning af video-overvågning. Men det er vigtigt at holde det relativt simpelt – jeg ved dog ikke, hvilke af ovenstående kompleksitets-ønsket vil påvirke.

Jeg har søgt relativt omfattende, men jeg har ikke fundet det helt oplagte sted i forhold til en guide, der leder mig hen i retning af ovenstående ønsker. Det er oplagt, at der er brug for en NAS, af hensyn til mange af punkterne – men hvilken og hvad skal man være opmærksom på? Jeg har fx set skrevet andre steder, at nøglen er, at NAS'en skal være "med uPnP baseret videostrøm efter DLNA standarden", for at man kan streame fra nas og til fladskærm. Holder det?

Derudover skal der vel noget andet til for at lave koblingen til fladskærmen. Jeg har derfor kigget lidt på Boxee Box, der dog vel først er programsat til sommer - det er liidt lang ventetid. Derfor har jeg kigget videre på Networked Media Tank (fx HDX1000), som prismæssigt dog ikke appellerer voldsomt til mig :) Popcorn Hour eller måske nærmere Xtreamer (bør man i så fald vente på XtreamerPro, der snart kommer?) ligger prismæssigt der, hvor jeg er (i kraft af, at jeg er novice på det her område).

Jeg håber på lidt input, henvisninger og hjælp fra en (eller flere) venlige sjæle. Mulighederne er voldsomt spændende i det her, men jeg har som sagt ikke selv kunnet finde de store forkromede overvejelser om, hvad man her skal vælge her. Og hvorledes man sikrer sig, at tingene ender med at tale sammen.

Mvh Jacob

Svar:
Skrevet af: Dynamitleo
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 16:38
Jeg går selv med mange af de samme tanker som dig. Jeg er igang med at spare sammen til følgende NAS server, som har fået rigtig gode anmeldelser rundt omkring på nettet. Den vil kunne leve op til rigtig mange af dine krav angående Film, musik, dokumentlager, Bit-torrent kilent, Raid-backup og så skulle den vist også være strømbesparende. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=564875 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=564875

Der ud over venter jeg spændt på ankomsten af Boxee-Boksen som vil kunne streame DVD-film fra din NAS og diverse nettjenester, op på dit HD-tv med rigtig lækkert interface. Prøv eventuelt deres software på din PC, og søg efter mere information på Google. Jeg synes det virker rigtig lækkert. Læs desuden følgende link for at blive klogere på hvilke muligheder der er inde for mediacentersoftware: http://lifehacker.com/5462275/which-media-center-is-right-for-you-boxee-xbmc-and-windows-media-center-compared - http://lifehacker.com/5462275/which-media-center-is-right-for-you-boxee-xbmc-and-windows-media-center-compared . Eneste anke ved Boxee for mit vedkommede er at jeg ikke selv kan finde ud af at redigere informationerne den giver om mine DVD'er. Den er fx ikke så god til danske film fx. Og så kan man ikke sortere film efter instruktør, hvad sker der for det?!

Der ud over er jeg efterhånden overbevist om hvordan mit musiklager skal håndteres og sendes ud af mine stuehøjtalere. Svaret er en Sonos  ZonePlayer ZP90 og en Ipod Touch. Se mere her og bliv overbevist: http://www.youtube.com/watch?v=KM47eFYLdhk - http://www.youtube.com/watch?v=KM47eFYLdhk Teknologi er imponerende i dag!

Og så lige en sidste bemærkning angående dit ønske om fjernadgang til diverse dokumenter. Det kan klares i dag gratis, med en virkelig lækker tjeneste kaldet Dropbox. http://www.dropbox.com/ - http://www.dropbox.com/
Desværre bruger du ikke Windows 7 hvor du hurtigt og nemt kan gøre dit Dropboxmappe til din default Dokumentmappe (Mener dog også det kan lade sig gøre i XP) . Jeg har brugt det et år nu, og kan ikke leve uden. Alle dokumenter er up til date uanset hvilken af mine computere jeg bruger, og så er det så simpel at selv min mor ville kunne finde ud af det. Det er som sagt gratis, dog kune hvis du kan holde dig under 2GB.
http://www.google.com/products/catalog?sourceid=mozclient&oe=utf-8&q=Sonos&um=1&ie=UTF-8&cid=14898279008742094289&ei=AQuZS5m2MoPc-Qa6ptC1Cg&sa=X&oi=product_catalog_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBoQ8wIwAg#ps-sellers -

Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 18:09

Først og fremmest tak for tippet om DropBox. Faktisk absurd, at jeg ikke har kigget på det før, da stort set alle mine studerende i efteråret (er ansat på det lokale universitet) flittigt har snakket om, hvor effektivt det er. Jeg har troet, at det forudsatte en aktiv handling, hver gang du gemmer et dokument - men det er jo ikke tilfældet. Det er super! :) Kombineret med al snakken om faste IP-adresser osv. - så tror jeg, at jeg med DropBox godt kan stryge de sidste to fjernadgangs-punkter på ønskelisten. Lurer også lidt på windows 7, så den del ka det tænkes løser sig selv.

Og Sonos Zoneplayer... Det ser squ ikke dårligt ud - men der skal også prioriteres. Så det får lov at vente. Pt er kvadratmeterne også begrænsede og med Ipod classic er al musikken i forvejen relativt samlet så... Men det er da bestemt i tankerne.

Jeg har faktisk - via anmeldelsen af den her på siden - haft kig på "QNAP TS-219P TURBO NAS". Men omvendt har jeg også kun set den som én ud af flere mulige emner. Jeg lagde egentligt ud med at lave en søgning på edbpriser på NAS-servere med upnp og minimum plads til to diske. De eneste i den søgning, som er så markant billigere, at man fristes... Det er "Iomega Storcenter Ix2-200 Network Storage" og "Synology Disk Station DS210J". Hvad er argumentet for, at Qnap er 700 og 900 mere værd. Hastighed er mit gæt, men jeg er som sagt ingen haj? Og er det i så fald hastighed i streaming, download eller generelt.

Har du gjort dig tanker om, hvad du vil smide i af harddiske?

Generelt bryder jeg mig ikke om at købe for billigt, og så stå 3 eller 6 måneder senere og fortryde det. Og jeg skifter ikke elektronik ud, som så mange andre: så der kan være god fornuftigt i dit forslag med 1-2 tilhørende harddiske. I så fald er jeg dog også overbevist om, at kæresten vil synes, at det er en rigtig god ide, at vente til Boxee Box kommer på markedet. Det jeg har kunnet finde er en forventet pris på omkring $200 og cirka 1.400 Dkr i Danmark. Ved vi noget mere præcist om, hvornår den kommer?

Det der nemt ville kunne få mig til at væbne mig med tålmodighed er, hvis blot jeg kunne få min bærbare til at køre som bindeled mellem en NAS og så fladskærmen. I så fald ville jeg kunne indkøbe NAS og begynde at putte DVD-samlingen derover på. Men jeg har ingen HDMI-udgang på den bærbare og jeg har, såvidt jeg kan vurdere, heller ingen DIV-udgang. Det, som jeg har, er en udgang med "15 små huller" (tre linier, der hver har 5 huller). Er det en billedudgang og kan den forbindes til HDMI-indgangen på fladskærmen? I så fald kunne jeg jo afprøve noget Boxee software herpå.

Hvis vi nu leger med din tanke om "QNAP TS-219P TURBO NAS", en eller to tilhørende harddiske, og en Boxee Box når den kommer... Hvad er forudsætningerne derudover i forhold til router og eventuelt andet udstyr? Mangler vi i så fald mere grej, eller bør det kunne håndtere det.

Det blev til lidt mange spørgsmål - men rart at få fældet nogle af tankerne ned. Og endnu engang tak for indlæg og tips. Er ovenstående en lidt voldsom spørgsmålsmængde - så bare tag dem af dem, som du lyster. Og hvem ved - det ku jo tænkes, at andre læser med og kommer på banen :)

Skrevet af: Dynamitleo
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 21:11
Hvad er argumentet for, at Qnap er 700 og 900 mere værd. Hastighed er mit gæt, men jeg er som sagt ingen haj? Og er det i så fald hastighed i streaming, download eller generelt.

Jeg har desværre aldrig selv haft en NAS, og jeg er ingen haj inde for området, men hvis man spørger ”eksperterne” så siger de at QNAP er state of the art inden for privat hjemme Mediacenter setup. Du kan eventuelt løse denne test. Den kan i hvert fald være stærkt medvirkende til at overbevise dig. http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=14340 - http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=14340

Har du gjort dig tanker om, hvad du vil smide i af harddiske?
Nej ikke specielt, tror jeg ville tage nogle Western Digital Caviar Green. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=707921&q=green&sp=all - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=707921&q=green&sp=all De skulle bruge meget lidt strøm fordi de du lukker ned når de ikke bruges. Hastighed er vist i hvert fald ikke noget man skal gå op i, det er ikke harddiskens hastighed der er flaskehalsen, det er dit netværk. Men tag ikke mit svar for gode vare, spørg en der ved noget sikkert inden du køber.

Ved vi noget mere præcist om, hvornår den kommer?
Nej, jeg har ingen ide.

Er det en billedudgang og kan den forbindes til HDMI-indgangen på fladskærmen?

Jeg fandt et VGA (udgangen på din bærbare) til HDMI kabel på ebay, kunne ikke finde noget der blev solgt i Danmark. http://cgi.ebay.co.uk/3M-HDMI-Male-to-SVGA-VGA-M-Converter-A-V-Cable-Lead-3-M_W0QQitemZ280473812205QQcmdZViewItemQQptZUK_Computing_CablesConnectors_RL?hash=item414d8abced - http://cgi.ebay.co.uk/3M-HDMI-Male-to-SVGA-VGA-M-Converter-A-V-Cable-Lead-3-M_W0QQitemZ280473812205QQcmdZViewItemQQptZUK_Computing_CablesConnectors_RL?hash=item414d8abced Det er også meget billigere derinde, har selv købt kabler over Ebay flere gange, der er ingen moms i EU og porto er også lav. Så mangler du bare et audio kabel (Kan du også finde billigt på Ebay), da VGA ikke håndterer lyd. 

Hvad er forudsætningerne derudover i forhold til router og eventuelt andet udstyr?

Ja jeg ved faktisk ikke helt hvordan det forholder sig med streaming af DVD’er og trådløst net. Måske det kunne betale sig at køre med setupet med kabler, men jeg ved det ikke. Igen en ting du have ”eksperterne” til at svare på.
Jeg ved ikke hvor meget erfaring du har med at ligge dine dvd’er ind på din harddisk. Det er ikke altid lige simpelt.  Hvis du har mange DVD’er kunne det måske være en ide at investere i AnyDVD HD, det er ikke helt billigt, men skulle kunne fjerne alt kopibeskyttelse på dine lovligt indkøbte dvd’er. Jeg overvejer stærkt at købe en livstidslicens til ca 800kr.

Skrevet af: Wuffer
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 21:34
Uha int. tråd.
Går lidt med samme tanker, jeg har dog ikke brug for recorder funktionen.

Følger med Smile

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 22:03
Jeg vil først skynde mig at anbefale synology, udfra det du beskriver så er den åbenlys til formålet, og især photostation både i sin nuværende form.. men især i den nye opdaterede form under kommende system 2.3( testdrive  http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php - http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php  ) som ikke er langt væk, den er relativ nem at sætte op så den kan tilgåes fra internettet (det er qnappen nu også).. jeg har både en qnap og synology.. og udfra brugerfladen finder jeg synologyen mest venlig... qnappen er en tand for nørdet for min smag... ikke desto mindre er det også en knaldgod NAS med en performance (og prisskilt) som gør det kun er de færreste som kan følge med...

Dog er synology på vej med nye servere og især deres nye modeller som kommer nu vil jeg mene performancemæssigt er så højt at de dække de fleste private hjem.. så er det kun om den skal være 2 bay eller 4 bay... jeg ville vælge 4bay både pga. pladsmulighederne... som altså bliver aktuelle især når du går fra dvd til blu ray... så rykker det altså på pladsen... også altså ikke mindst pga datasikkerheden (ikke at forveksle med backup!) går der en harddisk så mister du altså ikke dyrbar data... eller tidskrævende processor for at genskabe film ved kopiering osv.

mht stream.. jeg har selv 2 popcorn hour c-200 og 1 a-200 og de tapper alle fra samme bibliotek (1 stk Synology NAS ds409+ 5,3TB som der er backup af på en qnap ts409 turbo 3,8tb af vigtigste data) og det er altså fedt.. både at musik ligge på samme måde i hele huset.. og alle kan finde ud af det fordi alt fungerer ens fra rum til rum.... men alle kan også tilgå dataen enten via wifi/gigalan/internet og ikke mindst kan jeg dele udvalgte fotoalbum over internettet med min familie... enten i åben eller lukket form.. hvor de endda kan kommentere billederne (hvis jeg tillader dette) og ikke mindst i den nye version som er på vej.. den understøtter også filmklip samt brugerupload så du kan lave mapper hvor din familie kan lægge billeder til dig.. helt uden de behøves at have adgang til din server (photostation er en seperat apps der kører med egne logins og privilegier)

Min musik streames over lan som flacfiler i tabsfri kvalitet direkte til min receiver som har indbygget hmg(homemediagallery) så det klares derfra (pioneer sc-lc71)

Mine fotos kører jeg faktisk på min PS3 som jeg syntes er fabelagtig til lige præcist det... men andre enheder i huset kunne også bruges.

Optage og evt browse gør jeg ikke så meget i.. dvs browse sker på enten min bærbare eller min kones imac eller macbook... optage... kunne gøres fra maccube fed brugerinterface også over på NAS så alle andre enheder kan tilgå optagelserne... også har man en lækker computer tilsluttet til browser hvis man har lyst til det...

Bare lidt inspiration.. spørg endeligt løs hvis jeg vækkede nogle ideer

-------------
Mvh

René

Skrevet af: sani
Skrevet den: 11-Marts-2010 kl. 23:00
jeg må også indrømer at der her er serdeles interesent tråd for mig også Clap.. jeg overvejer også at snart investere i NAS,harddiske,media afspiler,ruter ,kabler , samt opsetnning af der hele...

after jeg har besluttet mig at prøver der med rip af blu ray samt striming syns jeg bestemt at der er mange interesente muligheder...
jeg har købt en intern bluray drev samt en ekstern kabinet til den og er begyndt at ripe mine dvd og blu ray ... der tager ca 30 min at ripe 25 gb BD som jeg synes er ok..
jeg overvejer at køber dene ruter
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=535105 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=535105
hvad der angå NAS så har "rhsin" inlægs rund omkrig i forum indspireret mir at at investere i Synology (pg bruger venlighed)  plan var at bestile DS 209 men nu har jeg læst at der komer snart DS210+ meget snart  så jeg vænter på den Wink

først har jeg haft plan at købe WDTV Live men after jeg kune læse at den ikke kan hondtere HD lyd så er jeg næsten siker at der bliver popcorn c-200...

jeg er selv lidt usiker hvor i huset at jeg skal fordele og pladsere NAS,og ruter... jeg vil helst haver så lidt kabler rund som mulig... samt er jeg lidt usiker hvad krever kabel tilsluttning og hvad kan jeg nojes med WIFI...

PS: nu nevner  i at man kan bruger PC med hdmi til at strime og afspile rips ... jeg har selv en næstn ny bærbar med hdmi ( kan man så i den tilfelder undvere at købe popcorn ... ) og afspile der hele fra PC eller er en decederet media afspiler en most....

hvad skal der købes mære for at man kan draver nyte at gigabit forbindelse ?

-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv

Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 00:01

Tak for indlæggende - og tak for Ebay-tippet (handler ellers primært på amazon). Det kigger jeg lidt nærmere på.

I forhold til valg af NAS. Det er vigtigt, at den er relativ let at sætte op. Jeg er i bund og grund en sindig nordjyde, og næsten intet kan få mig ud af balance. Men PC-udstyr, der bevidst laver benspænd, når det skal igangsættes... Det er undtagelsen. Brugervenlighed "ja tak", men jeg kan godt vænne mig til at der måske mangler lidt af det intuitive i forhold til hverdagsbrug. Men - i forhold til fx. at vælge Synology DS209+II. Såvidt jeg kan se, så har QNAP'en der er foreslået upnp - hvilket jeg ikke lige umiddelbart kan se ved DS209+II. Er det fløjtende ligegyldigt eller...? Jeg vil jo, alt andet lige, gerne, at tingene selv kan finde ud af at snakke nogenlunde sammen.

I forhold til spørgsmålet om det pladsmæssige... Der vil jeg - ud fra min begrænsede viden - mene, at QNAP er rimeligt stillet, idet at der er let adgang til harddiskene. Generelt er spørgsmålet om pladsproblemer og hvorledes man skal forholde sig til det ganske interessant. Der skal altid iregnes en (relativt) ubekendt faktor, idet udviklingen gør, at plads løbende bliver billigere. Det gør, at det er svært at sige, hvad problematikken er, når problemet opstår.

Foto-delen er for mit vedkommende en rar lille bonus, som jeg gerne tager med. Men langt fra det vigtigste - så er squ stadig i tvivl, om vi snakker Synology eller QNAP. Andres forslag til, hvilke harddiske, der bør sættes i NAS er iøvrigt også velkomne.

Det lyder slet ikke ringe med opsætningen med popcorn hour, men... Du vil vel få præcis det samme med Boxee Box, når den kommer (bare til billigere penge - og skal gerne erkende, at det samlet hurtigt kommer til at se lidt krydret ud) - eller vel næsten også det sammen, hvis du kobler en Xtreamer til? Det jeg i særlig grad er på udkig efter her, er nogle overvejelser på tværs af de forskellige streamer-muligheder, der er til rådighed (med henblik på at kunne træffe et begrundet valg).

Og et sidste spørgsmål rhsin: Du virker til at have det hele oppe og køre, hvorfor du må være den rette at spørge. Udover en NAS, harddiske til at sætte i, og et apparat til at streame (det være sig popcorn hour, Xtreamer eller fx. Boxee Box)... Hvad har vi så ellers brug for? Kabler? Speciel Router? Andet? Jeg håber, at det er et lidt nemt spørgsmål for dig, som du kan svare på ved at kigge dig rundt omkring huset :)

Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 08:10
Hold da kæft en masse spørgsmål :)

1. vga til hdmi skal du ikke købe med mindre du har et specielt gfx (nogle få ati kort) der kan sende et digitalt signal ud af en ANALOG port.

2. Boxee er en smags sag. Men synes ikke man skal vælge det med mindre man synes godt om det sociale element i boxer, altså det med at dele hvad du har set og se hvad dine venner ser osv. Dog nice fjernbetjening/keyboard der følger med :) Udover det sociale element spiller de også utroligt meget på streaming content hvilket uden hulu her i danmark er lidt......

3. En printer kan vel sluttes til en NAS og så have trådløs adgang til den på den måde. Ellers kan man også købe printere med wlan hvis den alligevel trænger til udskiftning.

4. Ligegyldigt hvilken afspille du vælger vil jeg mene at den skal sidde på kablet netværk. 100/100 skulle være fint men hvis du vil ud og have ny router ville jeg da nok tage en med 1gbit ethernet så er du lidt fremtidssikret på den måde. Det er også dejligt at have høj hastighed på netværket hvis man skal flytte nogle store filer fram/tilbage fra NAS'en. Husk dog at dine computere også skal understøttet 1gbit hvis det er.

5.
Selv bruger jeg picasa til billeder+backup af billeder, man kan købe 20gb plads hos google for 5$ om året. På den måde kan du også dele dem med familie/venner. 

6. Valg af NAS vil jeg lade andre om at hjælpe dig med, selv ville jeg dog tage en med mindst 4 slots sådan man har plads til udvidelse, det kommer dog selvfølgelig an på om f.eks. 2tb vil være mere end du nogensinde får fyldt. 

7. Udsendelser fra dr.dk er udmildbart lidt besværlig, mener dog der er et script til xbmc der gør det muligt og da boxee er bygget på xbmc kan det være det virker i boxee også eller du kan få nogen til at ændre det så det virker. Ellers må det kunne lade sig gøre ved at podcaste udsendelserne ned eller downloade dem på en eller anden måde. 

8. er upnp på din NAS ikke ligegyldigt i forhold til boxee f.eks.? boxee skal vel selv have lov at scrape indholdet og så tilføjer man bare NAS som netværkssource nødagtigt som man ville have gjordt med den interne harddisk og så skulle det virker fint. 

9. WD green virker udmildbart som et meget fornuftigt valg. Har dog ladet mig fortælle at deres livtid er kortere end en "normal" 7200rpm harddisk, men kan ikke bekræfte det :) har selv en 1tb wd green og den har virket 24/7 i snart et år uden problemer.

10. ved ikke hvorfor jeg har sat tal ved mine svar.  

Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af jacobjp jacobjp skrev:

Tak for indlæggende - og tak for Ebay-tippet (handler ellers primært på amazon). Det kigger jeg lidt nærmere på.

I forhold til valg af NAS. Det er vigtigt, at den er relativ let at sætte op. Jeg er i bund og grund en sindig nordjyde, og næsten intet kan få mig ud af balance. Men PC-udstyr, der bevidst laver benspænd, når det skal igangsættes... Det er undtagelsen. Brugervenlighed "ja tak", men jeg kan godt vænne mig til at der måske mangler lidt af det intuitive i forhold til hverdagsbrug. Men - i forhold til fx. at vælge Synology DS209+II. Såvidt jeg kan se, så har QNAP'en der er foreslået upnp - hvilket jeg ikke lige umiddelbart kan se ved DS209+II. Er det fløjtende ligegyldigt eller...? Jeg vil jo, alt andet lige, gerne, at tingene selv kan finde ud af at snakke nogenlunde sammen.

På upnp delen vil jeg sige om du vælger qnap eller synology... slutresultatet bliver det samme.. de kan begge servicere dnla/upnp kombatible enheder.. og lidt mere.. men læg især mærke til at enheder som rigtige nmt´r som popcornhour c-200 kører via nfs eller smb og derfor slet ikke bruger den feature fra serveren.. mange af c-200 kombatible formater kan kun afspilles via direkte netforbindelse som nfs/smb protokollen giver.

Men der er for mig ingen tvivl om på brugervenligheden syntes jeg Synologyen virker mere nem og sætte op... men begge vil kunne løse opgaven.. for i dagligdagen bruger du jo dataen fra dem på stort set samme måde... men webinterfaced på eks tilgang til dine filer fra internettet er lidt mere direkte og nem fra synologyen... og sådan er det faktisk med de fleste webservices fra de 2 

I forhold til spørgsmålet om det pladsmæssige... Der vil jeg - ud fra min begrænsede viden - mene, at QNAP er rimeligt stillet, idet at der er let adgang til harddiskene. Generelt er spørgsmålet om pladsproblemer og hvorledes man skal forholde sig til det ganske interessant. Der skal altid iregnes en (relativt) ubekendt faktor, idet udviklingen gør, at plads løbende bliver billigere. Det gør, at det er svært at sige, hvad problematikken er, når problemet opstår.

Har du plads i budgettet gå efter en 4bay.. det synes måske som overkill i starten... men tror du bliver glad for det på den lange bane.. især pga. datasikkerheden

Foto-delen er for mit vedkommende en rar lille bonus, som jeg gerne tager med. Men langt fra det vigtigste - så er squ stadig i tvivl, om vi snakker Synology eller QNAP. Andres forslag til, hvilke harddiske, der bør sættes i NAS er iøvrigt også velkomne.

Når du har valgt dit kabinet tjekker du på deres hjemmeside hvilke harddiske som er kombatible, også vælge du bare udfra det... det er såmænd nemt nok... med en 4 bay kunne man måske starte med 4 stk 1tb diske hvilket giver små 2,8TB dataplads med god datasikkerhed (ikke backup!!)

Det lyder slet ikke ringe med opsætningen med popcorn hour, men... Du vil vel få præcis det samme med Boxee Box, når den kommer (bare til billigere penge - og skal gerne erkende, at det samlet hurtigt kommer til at se lidt krydret ud) - eller vel næsten også det sammen, hvis du kobler en Xtreamer til? Det jeg i særlig grad er på udkig efter her, er nogle overvejelser på tværs af de forskellige streamer-muligheder, der er til rådighed (med henblik på at kunne træffe et begrundet valg).

Og et sidste spørgsmål rhsin: Du virker til at have det hele oppe og køre, hvorfor du må være den rette at spørge. Udover en NAS, harddiske til at sætte i, og et apparat til at streame (det være sig popcorn hour, Xtreamer eller fx. Boxee Box)... Hvad har vi så ellers brug for? Kabler? Speciel Router? Andet? Jeg håber, at det er et lidt nemt spørgsmål for dig, som du kan svare på ved at kigge dig rundt omkring huset :)

Ja du har brug for en router gerne sådan en som sani har foreslået... med gigalan på ethernetsiden, men du får nok også brug for en håndfuld gigalan switces så du lokalt i hvert enkelt rum kan udvide med flere stik... så du kører 1 ledning frem fra dit kontor til stuen og her har en gigalan switch stående som så giver dig eks 8 stik i stuen... og det kan du kopiere i de rum du nu føler behov for... også ikke mindst kabler.... i gigalan... cat 6 så har du gode kabler... cat 7 så er du sikret til 10 x gigalan i fremtiden... jeg smider selv cat 7 i væggene/loft og bruger cat 5-6 fra switch til enheden 

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 18:03

Jeg vil godt være sikker på, at jeg har forstået spørgsmålet om dnla/upnp og nfs/smb. Hvis jeg trækker medie-filerne på NAS igennem fx popcorn hour… Så betyder det intet, om NAS er dnla/upnp – da popcorn hour benytter sig af nfs/upnp. Men hvad er så fordelen ved dnla/upn? Vil en NAS, der er dnla/upn kunne kobles direkte til fjernsynet – og her afspille NASens indhold (altså uden, at det går gennem en Networked Media tank)?

Et lidt længere indlæg følger senere – måske i aften :)

Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 18:29

Jeg vil godt være sikker på, at jeg har forstået spørgsmålet om dnla/upnp og nfs/smb. Hvis jeg trækker medie-filerne på NAS igennem fx popcorn hour… Så betyder det intet, om NAS er dnla/upnp – da popcorn hour benytter sig af nfs/upnp. Men hvad er så fordelen ved dnla/upn? Vil en NAS, der er dnla/upn kunne kobles direkte til fjernsynet – og her afspille NASens indhold (altså uden, at det går gennem en Networked Media tank)?

Et lidt længere indlæg følger senere – måske i aften :)

lige netop mht NAS kontra eks popcornhour´s produkter er det bedøvende ligegyldigt om NAS understøtter dnla eller ej.

dnla er en standard som "broadcaster" dit medieindhold over dit lokalnetværk efter bestemte standarder på kryds af mærker og enheder.

smb/nfs er simpel dataprotokol som primært handler og at transportere data fra a til b og omvendt.

dnla har nogle begrænsninger fra model/mærke til model/mærke af hvad den kan vide og afspille.... denne begrænsning har du ikke via smb/nfs... her er begrænsningen udelukkende i hvad kan en a/c-200 afspille.

hvis du feks har en dvd tsfolder liggende på din server kan du IKKE afspille denne på din popcorn via dnla... men du kan godt afspille samme ts folder via smb/nfs, fordi her tilgår du dataen direkte... hvor via dnla tilgår du dataen via serveren mediaserver... og med de begrænsninger de har mht formater osv.

Fordelen ved dnla er at du ikke behøves at logge dig ind på serveren med brugernavn og kodeord for at få adgang til dit fælles medieindhold... det kan frit afspilles på lokalnetværket.... hvor med smb/nfs er det begrænset af hvilke foldere du tilslutter dig på din popcorn

Håber det forklarede det lidt mere forståeligt for dig

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 18:44
Jeg ka godt mærke, at jeg skal fokusere lidt for at være med her - men jeg tror langsomt, at det begynder at sive ind. Det er altså forskellige måder, hvorpå NAS kan udsende informationer - og dnla-måden begrænser, så at sige, hvad modtager-delen kan gøre med de modtagne data. Sender NAS således en ts-folder via dlna... Så gør 'sendemåden' at fx. popcorn ikke kan afspille denne.

Det er ikke sikkert, at det er rigtigt skrevet i detaljen - men jeg tror, at jeg har fanget den.

Et spørgsmål i forlængelse heraf, som formentligt er ganske tåbeligt: kan en NAS på nogen måde afspille direkte på et TV, uden at der er en NMT som bindeled - fx via et kabel? Jeg ville som udgangspunkt have sagt klart nej, men unpn/dlna og smb/nfs snakken har gjort mig en kende i tvivl - så jeg skal bare bekræftes i, at det ikke lader sig gøre. Et simpelt nej er i så fald nok :)

Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 18:59
i princippet jo via dnla, mit pioneer tv har indbygget et hmg (home media gallery) og den understøtter en lang række formater som den kan afspille... men typisk for disse afspillere er at de kan afspille specifikke filtyper og ikke foldere som bdmv(blu ray) eller ts foldere (dvd) hvilket du skal ud i en tidskrævende konvertering af dine film.. med mulighed for kvalitetstab og fejlindstillinger.... derfor foretrækker jeg at afspille mine film fra NAS som de altså lå på skiven.... og det kræver en lidt mere fleksibel afspiller som eks popcornhour c-200

Typisk tager det 25-30 minutter at kopiere en dvd over til nas, og en blu ray omkring det dobbelte.... man installerer et program som eks. anydvdhd på sin computer, og når man sætter en skive i sin computer så skanner den skiven, og efter lidt tid kan du copy-paste hele skiven over på din nas

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 19:15
hej rene ...
den bærbar man bruger til at ripe blu ray skiver med skal den være tilslutet nas med kabel eller kan jeg ripe mine skiver og koble min bærbar trådløs på nætverk
når jeg riper nu så riper jeg på en usb hard disk... men når jeg køber nas så skal filer dirakte på nas...
der er fordi jeg prøver at finde ud hvor mange kabler jeg skal haver rund omkrig
der er godt nok trals at jeg ikke tænkte på net cabler da vi fik byget vores nyt hus sidste år Angry, jeg lytete til elektriker som sagte at alt vil køre trodløs Dead

-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv

Skrevet den: 12-Marts-2010 kl. 20:03
sani: du kan godt køre trådløst, men det vil tage længere tid på dvd film.... måske 30-50%.. og blu ray vil det være meget langsommere... der skal kabel i.. ellers tager det alt for længe.

jeg har selv måttet trække ledning ind... men jeg har bare trukket 1 cat 7 ind i stuen og sat en gigalan switch i stuen også en forlænger ledning.. når jeg så ripper så trækker jeg bare lige kablet frem sålænge jeg gør det... ellers er det rullet sammen bag anlægget... det kunne du da også gøre

men du kan jo se hvad du kan rippe med .. jeg kører godt 4,5mb/sek når det er dvd, og 14,5 mb/sek når det er blu ray når jeg har ledning i... så giver det dig nok en fornemmelse af hvor meget du kan spare i tid

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 13-Marts-2010 kl. 09:51

Jeg har brugt tiden på at begynde og sætte lidt tal på, hvad det her vil koste mig. Omkring der kom uff-fornemmelsen. Hvis man skal følge alle anbefalinger: en klasse router, store harddiske (gerne minimum 1½ tb), en af de nyeste og stærkeste NAS som gerne har 4 bay – og så øjensynligt en af de nye popcorn hour oveni. Så er jeg hurtigt – inden små skruer, kabler og porto – et hak over de 5 kilo.

I behøves ikke overbevise mig om, at ’du får også meget for pengene’ – men i et hjem med fællesøkonomi, så skal den bedre halvdel også gerne lokkes med :) og princippet i en NAS ka være lidt svært at sælge :) Derudover synes jeg faktisk, at  det begynder at blive lige krydret nok, da NAS og mediecenter er helt nye ord for mig – og vi snakker teknologi, med den udvikling, der ligger gemt heri. Af samme grund vil jeg godt tage det lidt i bidder.

Første step kunne være:

-       Køb og installation af windows 7 på husets PCere (+ DropBox)

-       + få ryddet op på eksisterende PCere. Samlet dokumenter mv.

Andet step (når grejet er bestilt hjem) kunne være:

-          Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router WRT320N                                              598,-

-          Harddisk (WD Caviar Green WD15EARS 1.5 TB)                                                         1.512,-

-          Synology Disk Station DS210J                                                                                      1.376,-

-          Samlet:                                                                                                                         3.486,-

Tredje step kunne så passende være min fødselsdagsgave om 1½-2 måneder :)

-          Popcorn Hour C-200                                                                                                   1.500,-

Bliver det et hit, så vil det fjerde step formentligt over tid virke meget legitimt:

-          Udskifte NAS til en med fire bay

-          To ekstra harddiske (eksisterende filmsamling er ikke blue-ray)

Der hvor der er sparet er selvfølgelig på selve NAS’en – og det er ud fra en konkret betragtning om, at jeg om fx 1-2 år vil kunne udskifte den uden at det har kostet mig fjollet meget. Og en ny NAS + 2 nye harddiske vil på det tidspunkt kunne gøre, at systemet bør være ganske godt opdateret. Harddiske, router og popcorn hour bør vel ikke lige blive forældet fra dag til dag.

Lyder ovenstående, som noget der kan køre sammen – og er produkterne velvalgte, når man tager prisen i betragtning? Jf. længere oppe i tråden, så har jeg været en del i tvivl om, hvorvidt popcorn hour er det rigtige valg – eller om fx boxee box eller andet produkt – er mere oplagt. Men prismæssigt er du jo ikke langt fra hinanden.

Skrevet den: 13-Marts-2010 kl. 10:20
jeg syntes det ser fint ud, dog har du sat prisen på c-200 for lavt den løber op i mindst 2k uden told og moms.

Til synologyen findes der software som virker lokalt som dropbox.. et arkivskab du bare smider data i, så havner det automatisk på en foruddefineret drev på din NAS.

Hvis der er nogle iPhones/iPod´s i huset.. er der også muligeheder for fælles itunes arkiv på nas hvis det ønskes

-------------
Mvh

René

Skrevet af: confused
Skrevet den: 13-Marts-2010 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Dynamitleo Dynamitleo skrev:

Læs desuden følgende link for at blive klogere på hvilke muligheder der er inde for mediacentersoftware: http://lifehacker.com/5462275/which-media-center-is-right-for-you-boxee-xbmc-and-windows-media-center-compared - http://lifehacker.com/5462275/which-media-center-is-right-for-you-boxee-xbmc-and-windows-media-center-compared . http://www.google.com/products/catalog?sourceid=mozclient&oe=utf-8&q=Sonos&um=1&ie=UTF-8&cid=14898279008742094289&ei=AQuZS5m2MoPc-Qa6ptC1Cg&sa=X&oi=product_catalog_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBoQ8wIwAg#ps-sellers -

Njaaa de går rimeligt i dybden med lige netop de 3 produkter, men de mangler helt klart 2 store "spillere" nemlig Mediaportal og DVBViewer, som også er stærke inden for modtagelse af TV.

-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....

Skrevet af: bclaus
Skrevet den: 13-Marts-2010 kl. 18:22
Hvis jeg stod i dit sted, købte jeg en med 4 bay fra starten... Så kan du løbende opgradere den med diske. Den koster en tusse mere, men så er der plads til udvidelse.

-------------
· Pioneer SC-LX72 · Pioneer BDP-LX52 · Miller & Kreisel K "White edition" (5.1) · Samsung PS50C7705
· Samsung SMT-H3126 · Logitech Harmony One · NAS - Qnap 219p · Clic møbel ·

Skrevet den: 13-Marts-2010 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af bclaus bclaus skrev:

Hvis jeg stod i dit sted, købte jeg en med 4 bay fra starten... Så kan du løbende opgradere den med diske. Den koster en tusse mere, men så er der plads til udvidelse.

Men hvis den kan dække hans behov de næste 2 år, så er det vel også et udemærket køb. med 2 slots kan du alligevel have 4tb hvilket skulle være nok til et rimeligt stykke tid.

Skrevet den: 14-Marts-2010 kl. 16:57

Først og fremmest stor tak for alle indlæggene. Jeg kan forsikre om, at jeg læser dem alle (også gentagne gange) og går og summer meget over dem. Også derfor, at der indimellem går noget tid, før der er en reaktion. Her kommer dog et lidt langt indlæg, med mine overvejelser og tanker.

Det er muligt, at du foretrækker 4 bay, og at bruge de 1000 ekstra. Men får du for fx 2400 en 4-bay løsning, som du vil være tilfreds med X antal år ud i fremtiden? Køber du hus, lejlighed, bil eller lignende… Så kan man roligt betale lidt ekstra for at være sikker på, at man finder en løsning, der holder mange år ud i fremtiden. Men lad os være ærlig og sige, at i forhold til elektronik af denne slags… Så kan du ikke ’fremtidssikre dig’. Og lur mig om, at når jeg får brug for mere plads end der er i en 2 bay løsning (vær obs på, at filmsamlingen, der vil blive lagt på NAS ikke er i blueray-kvalitet)… Så er jeg så ment nok blevet utålmodig efter en mere kraftfuld NAS, grundet udviklingen på markedet.

Jeg går ud fra, at man kun bruger NAS’en til musik, film og dokumentfiler mv. Men at man typisk ikke installere sine programmer på den? Min bekymring – uden at vide noget om det – kunne her være, at man ellers ville få en meget lang reaktionstid, hvis man fx kører Microsoft office via NAS (uden at jeg ved om det overhovedet er muligt).

Tak for tippet med parallellen til dropbox på NAS, men jeg vil også gerne have adgangen til mine filer når jeg er på farten så… Dropbox frister mig nu alligevel.

Der snakkes i tråden en del om spørgsmålet om trukne kabler: lige for at være sikker. Man kan streame fra NAS til fx popcorn hour eller boxee box (når den kommer) uden at have kabler? Men hvis muligt – så er det en fordel (især hvis det er store blueray filer/film). Og det vil være naturligt at placere NAS i nærheden af den PC, som man ripper filerne til.

I skelner mellem god datasikkerhed og back-up. Jeg fornemmer, at det er en større – og tidligere afholdt – debat. Kan I linke til forskellen – og evt. lige gi et par korte ord med på vejen i forhold til, om vi snakker raid eller?

Må desværre erkende, at I har ret med prisen på popcorn hour c-200. Den står til $299 og $49 i fragt. Det er vel cirka 1.615,- for selve popcorn hour og 265,- i fragt. Er der nogen der har erfaringer med udgift til told/moms? For der er vel ingen muligheder for at købe og/eller få den sendt fra EU?

Tager jeg fejl eller: Det link i henviser til, det viser ligheder og forskelle mellem tre forskellige måder at håndtere filerne på. Boxee, Mediaplayer og xbmc. Men det er vel tre software-løsninger, der fx kan bruges, hvis man har en bærbar som et mellemled.  Tildels grundet prisen, men også efter at have set lidt på linket, som I henviser til… Jeg har ikke helt opgivet/afvist ideen om boxee box. Boxee virker overordnet til at være et produkt, der tales godt om. Og en løsning, der evt. kan styres via Android… Det vil ikke være en helt dårligt ting. Derudover er streaming fra net (fx dr.dk, viasatondemand osv) noget af det, som jeg skeler lidt til – og her virker boxee til at være godt med (softwaremæssigt).

Hvad er iøvrgt ’hardware produkterne’ indenfor nmt på markedet? Der er popcorn hour, der er boxee box (når den kommer) – men hvad mere?

Skrevet den: 14-Marts-2010 kl. 17:49

Men at man typisk ikke installere sine programmer på den? 

nej det vil man bestemt ikke. Den er kun til lager. Altså du kan selvfølgelig godt arbejde på et dokument der ligger på din nas f.eks. en word fil, men selve word vil man ikke have liggende der. Du kan dog godt kører mindre programmer hvor hele programmet kan være i rammene. Men altså reglen er ikke at kører programmer fra NAS. 

Man kan streame fra NAS til fx popcorn hour eller boxee box (når den kommer) uden at have kabler? Det kommer selvfølgelig an på hvordan udstyret placeres i forhold til hinanden men en rippet dvd kan nemt streames over trådløst netværk. Du har kig på en n-router og den burde også i teorien kunne klare at streame en fullhd film. Man opnår bare en bedre stabilitet med kabel og så går det selvfølgelig hurtigere at starte film/spole og sådan.  

Gi et par korte ord med på vejen i forhold til, om vi snakker raid eller? på en 2 slots NAS synes jeg ikke du skal kører dem i raid. med 2 harddiske har du så vidt jeg husker kun mulighed for raid 0 (som skriver halvdelen af en given fil til hver harddisk for at opnå hastighed) eller raid 1 (som skriver en given fil til begge harddiske så du har alle filer 2 gange for at opnå sikkerhed (mister så også 50% af den samlede plads))

hvis du købte en 4 slots kunne du evt kører raid5 hvor du med 4 harddiske kan lade en harddisk stå af og udskiftes uden datatab. 

Er der nogen der har erfaringer med udgift til told/moms? For der er vel ingen muligheder for at købe og/eller få den sendt fra EU? du kan være heldig ikke at blive taget i tolden, men på sådan et forholdsvis dyrt produkt som det her er tror jeg du skal regne med at betale fragt. evt spørg hos popcorn om du kan få den giftwrapped :)

Hvad er iøvrgt ’hardware produkterne’ indenfor nmt på markedet? det er uendeligt mange noname boxes og så er der jo også mulighed for at bygge en selv, eller bare købe en computer og smække noget software på den. 

Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 14-Marts-2010 kl. 19:16
Jeg har mistet en HDD på en 2 slots NAS (Synology 209+) og tro mig det var ikke sjovt, så nu kører jeg RAID 1. Ja det sucks at bruge en HDD men alternativet er virkelig slemmere.

Du skrev tidligere at det kan være svært at fortælle sin kæreste om fordelene ved en NAS. Har selv været igennem det samme, men da jeg fortalte at hun kunne se ALLE vores film på fladskærmen i stuen, UDEN at skulle lette sin røv, så faldt 5 øren LOL

Nu mangler jeg så bare lige den detalje at få købt en Popcorn og så lige selvfølgelig at få rippet filmene Embarrassed

-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)

Skrevet den: 15-Marts-2010 kl. 10:12
Endnu engang tak for inputtene. Også i forhold til at overtale ens bedre halvdel. Rådene er gode, men de er såment også allerede implementeret :) Det er sådan jeg er nået sålangt :P

Jeg kunne godt føle mig fristet til at køre Raid1 (altså spejling); i det mindste i starten. Med to harddiske af 1,5 tb er kapaciteten vel det der svarer til 1500 GB. Da jeg ikke har blueray i filmsamlingen i forvejen... Og en almindelig film vel typisk kan laves, således at den fylder <5 GB. Så vil jeg vel - selv med Raid1 kunne have 300 film. Kombiner det med, at der er noget virkelig crap i dele af samlingen - og jeg tænker her ikke kun på "Moulin Rouge" og andre film, der er målrettet en specifik kromoson-sammensætning.

Pointen er, at jeg under alle omstændigheder godt vil holde NAS'en bare lidt ordnet fra start af. Og selv hvis jeg kunne skrabe 300 film sammen... Så er det sikkert, at jeg ikke kan skrabe 300 gode film sammen :)

Kræver ripning af blueray en bestemt type DVD-drev i PCen? Mit bedste gæt er, at svaret er ja - men det skader jo ikke at spørge. Tror alligevel, at mit ene dvd-drev i PCen er stået af... Og når det skal skiftes... Så kan man jo lige så godt få byttet det ud med det rigtige.

Skrevet den: 15-Marts-2010 kl. 10:47

Endnu engang tak for inputtene. Også i forhold til at overtale ens bedre halvdel. Rådene er gode, men de er såment også allerede implementeret :) Det er sådan jeg er nået sålangt :P

Altså min bedre halvdel har taget mod løsningen med kyshånd... da hun opdagede at så kunne ALLE film ryge ud af stuen.. = fri reol til hendes skrammel LOL

Jeg kunne godt føle mig fristet til at køre Raid1 (altså spejling); i det mindste i starten. Med to harddiske af 1,5 tb er kapaciteten vel det der svarer til 1500 GB. Da jeg ikke har blueray i filmsamlingen i forvejen... Og en almindelig film vel typisk kan laves, således at den fylder <5 GB. Så vil jeg vel - selv med Raid1 kunne have 300 film. Kombiner det med, at der er noget virkelig crap i dele af samlingen - og jeg tænker her ikke kun på "Moulin Rouge" og andre film, der er målrettet en specifik kromoson-sammensætning.

Pointen er, at jeg under alle omstændigheder godt vil holde NAS'en bare lidt ordnet fra start af. Og selv hvis jeg kunne skrabe 300 film sammen... Så er det sikkert, at jeg ikke kan skrabe 300 gode film sammen :)

4,5-6gb skal du påregne en alm dvd film optager af plads... blu ray mellem 30-45 gb... så går du i blu ray tanker... så kan du lissågodt springe højt for så får pladsen hurtigt ben og gå på.

Kræver ripning af blueray en bestemt type DVD-drev i PCen? Mit bedste gæt er, at svaret er ja - men det skader jo ikke at spørge. Tror alligevel, at mit ene dvd-drev i PCen er stået af... Og når det skal skiftes... Så kan man jo lige så godt få byttet det ud med det rigtige.

Du kræver ikke noget særligt drev for at rippe, eneste er særligt software som eksempelvis AnydvdHD som lige bryder kopisikringen.
Jeg købte et eskternt blu ray & dvd drev så jeg kan klare både dvd og blu ray.

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 15-Marts-2010 kl. 17:44

der der kræves er en Blu ray drev ....   men den kan også bruges som dvd samt cd drev også... jeg fik købt en før 2 uger siden og er stile og rolig begyndt at rippe mine bluray skiver med DVDfab (program er enkelt at bruger hel uden besvær og den kan bode ripe og komprimere ) men en blu ray skal naturligvis ikke kopprimeres Wink

-------------

Skrevet den: 15-Marts-2010 kl. 17:52
hej rhsin

i den anden tråd kune jeg  læse at den ruter som jeg tænker at kober nemelig den linksys WRT320N ... ikke kan køre 2.4 og 5ghz band samtid som din wrt610 ... hvor stor betydning har der i virklihed...og hvad går den ud på

-------------

Skrevet af: Dylmer
Skrevet den: 15-Marts-2010 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

hej rhsin

i den anden tråd kune jeg  læse at den ruter som jeg tænker at kober nemelig den linksys WRT320N ... ikke kan køre 2.4 og 5ghz band samtid som din wrt610 ... hvor stor betydning har der i virklihed...og hvad går den ud på

Det er bare to forskellige bånd at køre sit trådløse net på.. Langt de fleste trådløse net kører 2,4 GHz (Alle kan så vidt jeg ved) og jo flere der er jo større er risikoen for "støj" på nettet som kan gå ud over rækkevidde og hastighed.. På de Linksys kan du så vælge at køre på 5GHz istedet hvor risikoen for "støj" er mindre, dog kræver det at fx din bærbare også kan køre på 5GHz for at komme på..

Med WRT320N kan du altså vælge ENTEN 2,4 eller 5 GHz. Hvis du vælger 5GHz kræver det at alt dit trådløse udstyr kan køre det, hvorimod med WRT610 kan du køre begge samtidig.. dvs hvis du fx har 2 bærbare hvoraf kun den ene understøtter 5 GHz kan du stadig bruge begge to..

Personligt har jeg ingen problemer med mit 2,4GHz, men der er heller ikke så mange naboer omkring mig som har WLAN..

Har selv haft kigget på WRT320N, en lækker lille sag, men droppede den dog da jeg har læst om flere med problemer med at få VPN-forbindelser igennem den..

Skrevet den: 15-Marts-2010 kl. 18:22
Dylmer

hvad købte du så hvilke ruter ?

og til alle jer andre experter...

Kan Synology understøte scheduled on/off .. så jeg kan indstile den hvornår den skal sluker og vække igen hvis der bliver behov for det...?

-------------

Skrevet den: 15-Marts-2010 kl. 22:01
sani: mht routeren... tror ikke du får brug for dual band....

synology laver du fint en tænd sluk plan på.. på alle modeller.. men når den er er slukket så er den slukket... skal du bruge den så skal du ind og trykke på knappen på serveren.... (og på 1010+ har den også wake on lan... det mener jeg ikke de andre modeller har)

-------------
Mvh

René

Skrevet af: Niels Ebbesen
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 08:00
Det lyder for mig som om han kan spare NAS'en, og så lægge 2 harddiske i PCH C-200 i stedet for. Med denne løsning er harddiskene hvor de skal bruges (de kan dårligere være tættere på), filmene kan også på denne på denne måde ryge ud af stuen, og man slipper for kabler ind til NAS'en, og for strømforbruget fra denne, samt dens konstante forsyning af indeklimaet med bl.a bromerede flammehæmmer-partikler.

Og eftersom han foretrækker at håndtere dokumenter i dropbox, så er det eneste han ikke kan få med denne løsning, sine musikfiler. Men selv de kan lægges på C-200'rens harddiske eller sættes til med et USB stik på denne. Og når først C-200 er oppe at køre vil han nyde at finde MP3-filer eller podcasts fra nettet via denne.

Jeg mener at det vigtigste for ham er at få C-200'en nu og så en 1,5 GB harddisk, http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-wd-caviar-green-wd15eads-billig/alle-harddiske/wd15eads_111714_p.html%20 - som jeg har svært ved at se koster 1500 kr. (Den koster 768 kr her ), så kan han altid udvide med en anden harddisk.

Med hensyn til hans ønske om

Printeradgang: direkte fra alle PCere i huset

Svar: En lexmark med WIFI til 499,-

Fotolager med fjernadgang:

Svar:Picasa, som jo understøttes af C-200

Så ser regnestykket således ud:(mit foreslåede budget i parentes)

Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router WRT320N                                              598,- (O kr, fordi han kan klare sig med det modem som han har i øjeblikket)
-          Harddisk (WD Caviar Green WD15EARS 1.5 TB)                                                         1.512,- (768 kr)
-          Synology Disk Station DS210J                                                                                     1.376,- (0 kr)(sparet strøm: -100 (skønsmæssigt)

-          Samlet:                                                                                                                        3.486,- (768,- kr) (668,- incl sparet strøm)

-          Popcorn Hour C-200    2.500,- (Købes nu) (nu samlet pris: 3.268,-) (3.168,- med sparet strøm første år, 3.068,- med sparet strøm 2. år osv.)                                                                                        

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 16:37

Tak for input. Det lyder gevaldigt spændende – fjern-printeradgang kan jeg nemt vente med (printer relativt begrænset – vi er kun to i husstanden). Og dit forslag vil fortsat løse mit pladsproblem til fulde. Ser jeg bort fra film, så når jeg aldrig mit maximum på den stationære – og sålænge husstanden ikke er større end det er tilfældet... Så er behovet for et fælles centralt filmlager, der kan tilgås fra flere forskellige fjernsyn jo begrænset. Jeg er dog på ingen måde i tvivl om, at når der engang kommer børn, og når engang de når en alder, hvor de vil have deres eget tv... At så er det en oplagt løsning med en central NAS og C-200 (eller hvad det hedder til den tid) ved hver skærm.

Men min pointe er egentlig, at din løsning ser spændede ud – selvfølgelig grundet det økonomiske perspektiv. Men derudover også ved, at musik-delen (jeg har ikke ipod touch / Iphone), dokumentdelen (dropbox virker super – det er sat op) og printerdelen (jf. ovenfor) godt kan vente. Eneste reellle minus, som jeg kan se, er derfor den manglende mulighed for raid/back-up. Men det er squ fair nok – og det drejer sig om film jeg har så...Det vil være noget spildt ’rip’-tid og ikke andet, hvis harddisken skulle ryge.

Men: I forhold til valg af harddisk... Såvidt jeg kan se, så er der mulighed for at isætte en 2½” harddisk inde i selve C200 – mens der også kan klikkes en 3½” harddisk ind i den forfra (den lette indstallering). Da 2½” harddiske – såvidt jeg ka se på edbpriser – typisk er relativt små (målt på TB)... Så virker det oplagt at købe et styk 3½” harddisk (da pris pr. tb er markant højere ved 2½” harddiske). Denne vil så skulle være enten 1.5 tb eller måske nærmere 2 tb (da det vil vær forholdsvist dyrt pr. tb at sætte en 2½” harddisk i).

Et spørgsmål i forlængelse heraf: skal jeg, af hensyn til lydniveau, være obs på at harddisken har et specielt højt omdrejningstal? Jeg har lidt svært ved at finde et rpm-tal for caaviar green, mens fx. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=712501 - Samsung SpinPoint F3EG Desktop Class HD203WI 2 TB har 5400 rpm, og http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=654927 - Hitachi DeskStar 7K2000 2 TB har 7200 rpm (og de er kun marginalt dyrere end http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=495525 - WD Caviar Green WD20EADS 2 TB ). Det er en lidt anden problematik end harddiske til NAS, da denne kommer til at stå relativt tæt ved TV’et.

Jeg har set lidt nærmere på C-200 specifikationerne, og prøvet at greje mulighederne heri uden indkøb af NAS. Er det korrekt forstået, at jeg med indkøb af c-200 + en harddisk (som du foreslår) vil kunne gøre følgende:

-          Afspille de filer, der er på C200-harddisken direkte og uden buffer-problemer mv (da der går kabel fra c200 til fladskærmen)

-          Kunne gå på nettet på fladskærmen (via c200). Fx med det formål at se youtube-klip. Vel dog typisk kun meget begrænset brug heraf, da der vel ikke kan sluttes qwerty-tastatur/mus til? (er det nemt at navigere alene med fjernbetjeningen?)

-          Vil kunne bruge c-200 com bittorrent klient: dvs. slukke alle andre Pcere i huset, og stadig have en download-proces igang

-          Kunne tilgå c200 (og den tilhørende harddisk) trådløst fra min PC via mit eksisterende modem (Zyxel P2602HW/Trådløs (GP)) og 10M/1M bredbåndsforbindelse. Således, at jeg kan overføre film fra PC til C200

-           Evt. senere koble koble et eksternt blueray-drev til C200 (pt. Ikke aktuelt – hari kke en eneste blueray disk, men kan jo blive fremtiden)

Popcorn Hour har på deres hjemmeside nogle variationer af C-200. Det kan således fåes med MN-200 og/eller IRK-200. Det ser dog ikke ud til, at de samme modeller er på danske sider, så går ikke ud fra, at det er noget man skal være voldsomt obs på.

Indkøbsseddel, ser i så fald sådan her ud:

-          Popcorn Hour C200 (2.508,- inc. fragt v. køb i Danmark - DustinHome): 2.508,-

-          2 Tb harddisk til at placere i C200 (fx http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=495525 - WD Caviar Green WD20EADS 2 TB ): 1.047,-

-          HD til HD kabel (til at forbinde tv og C200): haves i forvejen

-          Andre kabler?

-          Andet?

Samlet pris 3.555 inc. fragt og alle delene er så købt i Danmark (fordel, hvis der skulle være defekte dele). Køb af egentlig NAS kan så gøres, når musikønsket bliver for stærkt. Eller at det bliver behov for at koble flere fjernsyn op til et centralt filmlager. Eller når/hvis at pladsproblemet ikke kan løses på to harddiske.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 18:23
Virker meget fornuftigt. WD green kan vidst skrue op og ned på rpm efter behov eller sådan noget... har en 1tb selv og den er rimeligt stille. 

Selv ville jeg dog bygge en computer istedet og bruge den.. Men det kræver man har mod og tid til at sætte det hele op. 

Et bud kunne være:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=647544 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=647544  som så kræver en ekstern harddisk for ekstra kapacitet. eller hjemmebygget
mb:  http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=714320 - ASUS AT5NM10  636kr
Case: Compucase 8k01 339kr
RAM: Kingston ValueRAM 1x2GB 325kr 
HDD 2TB WD green 975kr

i alt: 2275 eller 2391 med fragt. For noget der med lidt opsætning kan afspille det samme som en popcorn.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 18:31
Jeg svarer lige på de ting, jeg kender til. så måske vi kan få Spawn - eller en anden kompetent person - indover.

Spawn har sagt at 5400 imdrejninger er rigeligt i en mediaplayer - det er et spørgsmål om varmeudvikling, - som man ikke ønsker for meget af. Men selvfølgelig hvis der kun er een harddisk i, så vil jeg tro at der er så meget luft i den rummelige kasse, at 7200 omdrejninger også kan gå uden problemer.

Selvfølgelig kan du afspille fra harddisken (eller fra diverse eksterne harddiske sluttet til de ialt 3 USB syil (2 udenpå. 1 indeni),

Du kan godt sætte tastatatur til C-200. Du kan se en liste over kompatible harddiske, drev og.. tastaturer på den wiki-side med information som Spawn flere gange har henvist til, og som der også er link til på Popcornhour.com. Men jeg er selv i tvivl om man kan downloade YouTube clip eller om man kun kan se dem. Det ville være interessant at høre Spawns mening herom.

Du kan ikke have 3½ tomme harddisk og BD-drev på samme tid. Det er enten eller, for de skal sidde i samme skuffe. Sådan har jeg ihvertfald forstået det. Men hvis du en gang får et BD-drev, så kan den 3½-tommes disk for eksempel sluttes til en NAS gennem et eksternt harddisk-kabinet.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 19:02
Svar på foregående besked, som går ud på at bygge en compuer i stedet. Som spawn også har sagt, så er der meget der kan gå galt, og den skal hele tiden justeres, og den larmer hvis den skal stå i stuen. Det som vi ønsker er netop en nem og familie-venlig enhed som kan håndtere det meste, og her er Popcorn hour (på trods af det...lettere corny navn) et af de bedste bud pt, ja vel nok DET bedste.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 19:52
Ja en computer kræver noget mere opsætning men når det så er gjort er da det lige så nemt for familien at betjene som alt muligt andet. Det eneste jeg kan hører i mit mediacenter er harddisken og sådan en skal popcorn altså også bruge. Sidder selv 2 meter fra min htpc lige nu som står i et skab under fjernsynet og kan ikke hører det overhovedet. 

Skrevet af: srnkrkgrd
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 20:33
Sikke en omgang. Jeg kan godt forstå, at der er mange meninger, fordi der er mange løsninger. Jeg er selv ikke på plads med min løsning, men jeg vil tillade mig at komme med lidt input alligevel.

Overvej de fysiske forhold - her tænker jeg på, hvordan dit internet kommer ind i huset/lejligheden, hvor står din router (er der evt. andre mulige placeringer?) osv.

Mht. til NAS så er jeg typen, der enten vil have det billigt eller have det hele - halve og næsten løsninger dur ikke i min verden, så jeg har købt mig en Synology DS110j til 875 og har smidt en 1 Tb disk i den til 600. Det er den billige løsning på en NAS. Og indtil videre har jeg kun været super tilfreds. For mig er det SU'en, der presser mig, og pt. er det min yousee 100 Mbit router, der er flaskehalsen i den løsning. Synology = lækkert interface - en studiekammerat er faktisk misundelig til trods for hans DIY FreeNAS-løsning!

Dokumenter har jeg gemt via dropbox, hvor jeg har 3 Gb (den ekstra Gb, som man kan få ved "refferals") gratis. Dvs at mine dokumenter, vigtige ting er på min stationære, bærbare og i selve dropboxen. Det virker fint for mig, og giver mig sikkerhed for at jeg ikke mister mine vigtige data. (Selvom det ville være surt at miste ens medie data, så... er det lidt hakunmatata - jeg har det hele som "hardcopy"!!)

Personligt er jeg pt. igang med at undersøge mulighederne for at få fat i en Touchscreen "All-in-one" løsning, som jeg kan benytte med AlbumPlayer til mine MP3'er ( http://www.albumplayer.com/ - http://www.albumplayer.com/ ) og jeg håber, at jeg også kan få det til at virke med afspilling af film - ellers må der en WD TV Live! til.  Jeg har kig på den kommende Shuttle X50V2 + CoreAVC/evt. Broadcom Crystal HD mini PCIe. Jeg er ikke tilfreds med output mulighederne, men så er mine økonomi desværre heller ikke til 100.000 kroners løsninger og de max 30W/h, som en Shuttle X50V2 æder er bare smukt!

Derudover er Shuttle's X50V2 passivt kølet - håber på at smide en 30-40 Gb SSD i den, så den vil være så lydløs, som det kan lade sig gøre. Plads er noget man har på ens NAS! Wink

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 20:39
Jacobjp:

Er der noget jeg har misset, eller har du helt droppet ideen om at kunne optage tv ?

-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 20:58

Har jeg opgivet at kunne optage: Tildels. Hvis det er for komplekst, og hvis det betyder, at der skal smide 1500-2500 mere på bordet i første omgang... Så ja - så er jeg indstillet på, at det må vente. Men det ville da være lækkert.

Er det nemt nok at navigere ind på fx. youtube uden et tastatur at slutte til? Som jeg forstår det, så bogmærker man, og så blir det jo nemt efter første gang. Men ja - er lidt usikker på, om navigeringen er udfordrende uden tastatur. Det er ikke afgørende for mig, om man kan downloade youtube-klip. Sålænge man kan gå ind på siden, og se dem direkte. Så er det fint.

Jeg kan godt følge tanken med, at enten gør man det billigt, eller også gør man det ordentligt. Det kan godt se ud som om, at jeg placerer mig imellem de to stole - men tanken er nu egentligt at gøre det relativt billigt i første omgang - og samtidig gøre klar til, at kunne gøre det ordentligt på et senere tidspunkt. Af samme grund dimler jeg lidt mellem to harddisk-løsninger. Jeg vil gerne have 2 tb i for at have okay med plads her i starten. Det kan enten gør med en 2 TB harddisk (1.047) eller med en kombi-løsning, hvor der sættes 1½ TB (768,-) i 3.5" skuffen, og 500 GB (474,-) i 2.5". Tanken skulle så være, at de 1.5 TB kan rykkes over i en NAS, hvis det blir aktuelt på et tidspunkt - og til den tid erstattes af et DVD/BR drev. Og at de 500GB kan blive siddende (men er der nogen fordel ved en intern hukommelse i C200, når NAS'en er oppe at køre?)

Iøvrigt. Tak for tippet med DropBox. Det er super fedt! Og det er Windows 7 iøvrigt også. Virkelig brugervenligt.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 21:03
Havde du valgt alt andet end Viasat som tv-udbyder, havde det været nemmere ;-)

Viasat kræver efterhånden, at man bruger softcam og køber en kortlæser, og man har ingen mulighed for at komme i nærheden af HD kanalerne.

-------------

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 21:19
Bor på bøhlandet, og afhængigheden af TV3 er tilstede i husstanden (afhængiheden af Kanal 4 og de unge mødre er også tilstede, men det er trukket en grænse). Så viasat-parabol er næsten ikke til at komme udenom. Også selvom, at priserne grænser til tyveri, og at viasat servicemæssigt er på niveau med en gennemsnitlig matas-butik :-)

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 21:26
Hvad er der nu galt med Matas ? LOL

Men hvis du, ihvertfald indtil videre, vælger tv fra, støtter jeg også den holdning, at en god medieafspiller med plads til harddisk må være sagen.

-------------

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 21:35
he he jacob
der er sjov nok jeg er og netop identiske overvejelse ang evt køb af nas,popcorn og de andre relevante ting... jeg er super i tvivl om jeg skal vælger nas eller kan også nojes med kun popcorn og HD i den  ... jeg har netop læst i en anden tråd der er en der skriver
at hen har monteret :
"2 stk 2 TB WD WD20EADS i min C-200, der fungere fint.
Den ene er monteret langs bagsiden med en enkelt skrue, den anden sidder i holderen fra forsiden."

og at der fungere hel uden problemer og der er tele om to 3.5 diske og hen har 4 tb plads som er super fin...

jeg kune være intereseret at høre  fra jer experter
1: hvis man vælger at køre med de HD i popcorn kan man så senere flytte dem i NAS og bævare indhold på dem..
2: når jeg skal ripe mine blu ray kan jeg så ripe dem dirakte med min PC på den  hard disc der sider i popcorn ( så jeg ikke skal først haver ripet dem på disc på pc og senere flyte dem til popcorns disc)

-------------

Skrevet af: srnkrkgrd
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 21:50
Afskriver man ikke en masse af de lækre og smarte NAS features ved at vælge en porcorn massemedia 2x2Tb HDD løsning? Automatisk tænd/sluk, SSL-ftp, meget lavt strømforbrug, bruger opsætninger og tildeling af resourcer osv.? Eller er popcorn c-200 faktisk en porcorn NAS c-200.

I min verden lyder det som en mellemløsning. Det er ikke billigt, men det er heller ikke topnotch. Det er sådan lidt imellem. Jeg tager muligvis fejl, men det handler selvfølgelig også om behov.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 22:17
Hvis man begynder at koble en ekstra harddisk udenpå c200... Så begynder det i mine ører, at lyder som en mellemløsning. Der er da bestemt fordele ved NAS, som C200 i sig selv ikke leverer. Mit argumentet for alligevel først at fokusere på C200 + 2TB i første omgang er, at du 1. får et umiddelbart produkt, der kan meget af det man ønsker og 2. får to af de centrale elementer til en løsning, der bestemt ikke er hverken dårlig eller en mellemløsning.

Hvis man gerne vil holde den umiddelbare version lidt nede, så er der i mine øjne to muligheder. Enten den skrabede fulde version, eller step-versionen, hvor man bygger op i flere omgange. Når man så har en ide om, hvor hurtigt man får fyldt sin harddisk op... Så har man også et mere kvalificeret grundlag for at vurdere, hvorvidt man skal bruge 2, 4 eller 8 bay.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 22:34
ser i ikke nogen bekymringer i forhold til af haver jeres filer dokumenter på en extern ukent sted som DROPBOX  ... eller kan men indstile den hvor den ikke gemmer filer også på deres server ?
sorry for off topic

-------------

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af Niels Ebbesen Niels Ebbesen skrev:

Du kan ikke have 3½ tomme harddisk og BD-drev på samme tid. Det er enten eller, for de skal sidde i samme skuffe. Sådan har jeg ihvertfald forstået det.

Med lidt snilde kan det lade sig gøre. Her lidt tricks med en "sidevogn" på motorcyklen:
http://www.avforums.com/forums/streamers-network-media-players/1096032-popcorn-hour-c-200-owners-thread-2.html - http://www.avforums.com/forums/streamers-network-media-players/1096032-popcorn-hour-c-200-owners-thread-2.html

Mvh JørgenT

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 07:31
Jacob, du kan prøve at se http://blogs.zdnet.com/home-theater/?p=1043 - denne anmeldelse af C-200 fra Juni sidste år, hvor C-200 var helt ny. Her fremhæves YouTube (og Flickr) understøttelsen.

Citér While the C-200 comes with YouTube and Flickr support, its other content partners aren’t anything too exciting: no Netflix for streaming movies (but a number of online news broadcasts), no Last.fm, Pandora or Sirius for streaming audio (instead you get Radiobox and Live365 Internet radio). It makes up for it with its variety of supported multimedia formats, including: MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, H.264, WMV9, and Xvid (SD and HD) for video (but no DviX, apparently); unsecured AAC, FLAC, MP3, OGG, and WMA for audio; and Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby True HD, DTS, DTS-HD HR, and DTS-HD MA for surround sound.

Men en Googling med anvendelse af søgeordene: YOUTUBE og POPCORN HOUR afslører hurtigt, at der skete noget i slutningen af november, da Google, som jo ejer YouTube, afbrød forbindelsen til alle som prøver at komme ind på YouTube fra en Popcorn Hour maskine.

http://www.digitalera.co.uk/news/popcorn-hour/youtube-pulls-access-from-popcorn-hour/ - Mere info her: :
Citér Hope you weren’t enjoying watching YouTube on the television screen via Popcorn Hour and other set-top boxes, as they have been given notice by the newly 1080p and network TV-friendly website that they are no longer welcome to access its content.

Det er nok sådan, at TIVO -- som jo er meget udbredt i Amerika -- ikke har villet se på at andre kan komme gratis ind på YouTube, medens dets kunder skal betale. Det følger sådan set et kendt Google princip om at nogle skal betale for det andre får gratis i Google koncernen, og YouTube er jo et godt -- og hot -- varemærke som kan hjælpe TIVO med at få flere kunder.

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 13:07
Nå, så det er måske derfor de ikke kan lide at andre ser det gratis; de har selv tænkt sig at "corner" dette marked. Du kan bide spids på at YouTube også indgår i konceptet.

Citér http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/Teknologi/2010/03/19/082906.html - DR Nyheder, 19. marts 2010:
Google tv er lige om hjørnet

af Maria Malmdorf Laugesen

Hvis man gik og troede, at Google ikke burde kunne møve sig ind på flere områder, kan man godt tro om igen.
Søgegiganten har nemlig allieret sig med Intel og Sony for at udvikle en ny måde at bringe internettet hjem i stuen.
Ikke gennem en computer, men gennem dit tv. Det skriver The New York Times.

Let netadgang
Der findes allerede et ret begrænset antal tv-løsninger, der tilbyder adgang til nettet, men selv her er det ikke muligt at besøge ret mange sites.
Google tv'et skal gøre det lige så let for brugerne at benytte webbens sociale medier, mail og underholdningstilbud, som det er at skifte kanal.
Og selvfølgelig vil der være rig mulighed for at benytte Googles egne produkter såsom Gmail, Google Earth og fotoprogrammet Picasa.

Open Source skal sikre kreativiteten
Google tv er baseret på Googles eget styresystem, Android, og vil være åbent for softwareudviklere i et håb om at opnå den samme nyskabelse og kreativitet som i applikationerne til deres smartphone. Webbrowseren vil være Google Crome.
Hverken Google, Intel eller Sony har officielt ville bekræfte eksistensen af et Google tv, men flere anonyme kilder involveret i processen bekræfter detaljerne over for New York Times.
- Google vil være alle de steder, hvor internettet er, så de kan annoncere dér, sagde en af de anonyme kilder til New York Times.

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 14:20
Når både Sony og Intel er med, så er mit bud at Google nu sætter sig for at øge læsbarheden af tekst i en browser på skærmen, noget som hidtil har været det svage punkt på en TV-skærm i forhold til at læse websider.

Skrevet af: Gooferen
Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 15:11

Folk har godt nok skrevet meget her :)

Men uden at have læst alle indlæggene vil jeg anbefale dig at købe en Synology DS109 og smide en 1 tb harddisk i den. Den bruger ikke ret meget strøm og fungere rigtig godt.

En god detalje er at du kan time den, så den eksempelvis slukker om natten og tænder igen om morgenen, dermed spare endnu mere strøm.

Held og lykke :)

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 17:46

Spørgsmål:

Hvis vi forestiller os, at man har placeret to harddiske i C-200. Dels en 2,5” inde i maskinen, og en 3,5” i skuffen. Vi får maskinen op at køre, og (hvis man kan) lader 2,5” være den primære. Altså den som bittorent henter filer ned på og den, som yamj og andre opsætningsmæssige elementer gemmes på.

Er det i så fald muligt at slukke C-200. Pille 3,5” harddisken ud, og erstatte den af en anden 3,5” harddisk? Vurderet ud fra youtube-klip af, hvor nem den er at klikke ind og ud… Så burde det næsten være det.

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 02:39

Grublerierne fortsætter – men jeg tror efterhånden, at jeg er kommet frem til, hvad der skal være mit step 1 og 1½ i denne sammenhæng. Step 1 i forhold til en gennemarbejdet løsning på NAS/mediecenter området bliver Popcorn Hour C-200 og en ½ TB intern harddisk (2.5”). Samlet ca. 3.038,-

I lys af, at pladsen på 2,5” harddiske er dyr… Så kan det virke som overkill med en ½ TB disk, men prisforskellen mellem fx 160GB og 500GB gør, at det godt kan betale sig. Det er en løsning, hvorved jeg kommer billigt i gang, får gjort mig nogle erfaringer og som gør følgende:

-          Jeg får fjernet alt, hvad der hedder video-filer fra stationære og bærbare PCere, hvilket gør at der her er rigelig plads til dokumenter, musikfiler osv. Pladsproblemet i forhold til disse er dermed løst.

-          Fjernadgang til dokumenter er sikret via DropBox

-          Med ½ TB på selve Popcorn Hour har jeg plads til knap 100 DVD-film. Da jeg pt. ikke ejer en eneste blueray film… Så vil det, suppleret med en ekstern harddisk (jf. nedenfor), være okay med plads til en start.

-          Kabler og/eller størrelse på router mv. er ikke et problem, da filmene (som Niels Ebbesen skrev) her er placeret så tæt på fladskærmen som de kan komme.

-          Download-manager indbygget i C200 er også et lille plus (får dermed tjekket, hvor meget jeg kommer til at bruge det)

-          Understøttelse af online deling af fotos

-          Det virker derudover til, at C-200 bør kunne streame fra (visse – dog ikke youtube) Internet-sider. Præcis hvilke må jeg se på, når jeg har den oppe at køre

-          Musik kan også afspilles på C200. Og internetadgangen opfylder også et ønske om visse musikmuligheder på skærmen (adgang til Internet-radio mv).

Argumenterne for denne lidt begrænsede løsning er blandede, men baserer sig bl.a. på overvejelser om de fysiske forhold (som foreslået af srnkrkgrd): 1. vi bor til leje pt. og en masse kabel-udfordring mv. virker lidt uhensigtsmæssigt, indtil vi finder noget permanent, 2. at starte ud fra bunden og ville have en gennemarbejdet løsning er (så vidt jeg kan vurdere) lig med en investering på minimum 6.500-8.000 til NMT, NAS, harddiske, router, kabler/switch osv., 3. det er – når man ikke er hardcore indenfor det her område – rart at kunne sig nogle erfaringer, og så efterfølgende bygge ovenpå dem.

Step 1½. Jeg er dog godt klar over, at jeg ikke kommer voldsomt langt med ½ TB. I tillæg til ovenstående ønskes derfor til fødselsdag følgende. Får altid kritik for at have for få ønsker :)

-          2 TB harddisk (3.5”) placeret i en ekstern harddisk-case: cirka 1.250,-

-          2 x Blueray drev ((LiteON iHOS104.37)) til henholdsvis C-200 og PC. Pris pr. styk: 550,-

Får jeg ikke ovenstående, så må jeg til lommen selv. Fødselsdag er i maj, så det passer fint med, at jeg kan nå at sætte mig ind i C200 og klare mig med den ½ TB plads i første omgang. Og med 2½ TB, så bør der være okay med plads et stykke tid. Også selv om, at der herfra og frem bliver mulighed for at se – og rippe – Blu-ray skiver.

Efter huskøb, hvor vi måske også får en anden TV-mulighed end viasat-parabol, kan der så passende gennemtænkes en ordentlig løsning: dvs. en løsning, hvor hosting af hjemmesider, printer, video-overvågning, musik-anlæg(SONOS) osv. er tænkt sammen med de nye rammer og en NAS (minimum 4 bay og måske hjemmebygget, hvis jeg får mod på det).

Indkøbsseddel nu:

Popcorn Hour C-200 (Dustin Home):                             2.508,- inklusiv fragt

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=476369&q=WD+Scorpio+Blue+WD5000BEVT+500&sp=all - WD Scorpio Blue WD5000BEVT 500 GB                          530,- inklusiv fragt                 

Og senere:

Blu-ray drev: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=585650&q=LiteON+iHOS104.37&sp=all - LiteOn iHOS104.37                                          544,- inklusiv fragt pr. styk

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=495525 - WD Caviar Green WD20EADS 2 TB                                  1.037,- inklusiv fragt

Harddisk kabinet                                                             (nogen bud på hvad man skal vælge?)

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 14:14
Hvis du vil spare yderligere, hvorfor så ikke snuppe en A-200 til 1.359,00 kr., som kan det samme , med undtagelse af at spille BD-film fra BD-drev. Men den kan gøre det fra rippede BD-film,- dog uden menu-visning. Men eftersom du slet ikke bruger at se BD-film (og altid engang kan købe en BD-afspiller til under 1000 kr), så er det da et oplagt sted at spare.

Det er sandt at plastickabinettet ikke ser så kønt ud. Det man kunne gøre var at tage låget af, og så sætte det hele ned i et chassis fra en gammel forstærker eller lignende. Forsiden kunne man så erstatte helt eller delvist med et stykke mørrkt stof (sådan at fjernbetjeningen virker.) http://titanen.dk/popcorn-hour-a-200/ -

Her kan du se en dansk-sproget side med en sammenligning af de forskellige modeller:

Citér Popcorn Hour A-200 har den samme processor, samme antal ram, osv. som Popcorn Hour C-200. Så har man ingen planer om at bruge sin Popcorn Hour som en dedikeret BluRay-afspiller og kommer man ikke til at savne et display, en RF fjernbetjening eller færre USB-indgange, er A-200 det perfekte valg!

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 14:33
Tanken er god, men der er to argumenter imod det. For det første vil jeg gerne have det hele (også DVD-afspiller funktion) samlet i en maskine, til når der lejes en DVD (eller måske fremover blueray). Dels af hensyn til plads og hvordan sættet ser ud - men også fordi, at så kan den nuværende DVD-afspiller blive losset ind på  gæsteværelset, når der kommer blueray-drev i. Det vil jeg ikke kunne gøre med A-200.

For det andet så vil jeg gerne holde mine muligheder åbne fremover - og det føler jeg, trods alt, at jeg gør bedst med C-200 (det ku jo tænkes, at man blir helt hooked på blueray). Tanken med ovenstående er lidt, at købe nogle få - men gode dele til en struktur, der så kan udvides på.

Men jo... A-200 er squ ikke meget forskellig, når man ser på sammenligningen. Så tak for tippet.

Er der noget smuthuller i forhold til besparelser ved køb af C-200 som jeg skal være obs på? Fjernøsten eller andet...? Den pågældende 500GB harddisk skulle være kompatibel med C-200 (jfr. tidligere omtalte link)... Og det skulle det nævnte LiteOn blueray drev også være.

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 15:05

Du skal absolut købe herhjemme, http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77819&PID=786738&title=hulk-min-a200-virker-ikke-mere#786738%20 - jvf. de 2 (to!) herinde , som har købt i USA og hvis A-200'ere er brudt ned. (Det er også en ting som taler imod A-200, og mistanken rettes fra min side straks mod det snævre plastickabinet og varmeudviklingen indeni kassen, hvor C-200 jo har meget mere luft omkring sig.

Ja, det dér Liteon drev har et godt ry.

Jeg synes da godt du kan gå lidt op i størrelse for harddisken. 500 GB er jo ikke meget idag, og hvis du køber en 1,5 TB til 768 kr, så kan den jo senere flyttes ind på NAS'en, dvs. ingen udgifter spildt, men en fremadrettet investering. Jeg ved godt at du til den tid så skal have en ny harddisk i C-200, men til den tid vil en 500 GB harddisk kunne fås meget billigt, fordi folk ikke regner den for noget, jvf. ham fra aarhus som her på recordere har nogle (efter min bedømmelse og behov) meget store hardiske billigt til salg.

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 15:36
well jeg tror såmænd prossesoren er bedre kølet i a-200 end i c-200, da den jo har en aktiv blæser bliver den praktisk talt ikke varm... så det er kun et issue hvis man slukker for blæseren... så jeg tror ikke det er buggen her.

Så kan man leve med blæseren er a-200 da sikkert stadig et ok valg... jeg syntes bare kabinettet er bedre på c-200 og er glad for en uden blæser

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 15:47

Blæser-debatten vil jeg holde mig ude af - for så meget er jeg ikke inde i detaljerne endnu. Men tak for kommentarern med liteon. Prismæssigt virker det til at være det helt logiske valg - i det mindste når man krydstjekker kombatibilitets-listen og priserne på Edbpriser.

Jeg har grublet MEGET i forhold til den interne harddisk-løsning på maskinen (derfor det blev så sent i nat). Jeg satser jo i ovenstående på, relativt hurtigt (et par måneder), at sætte et blueray drev i. Og jeg har dermed brug for noget fast intern hukommelse i maskinen (til applicationer osv) - som ikke flyttes. Heller ikke selvom, at der kommer en NAS på et tidspunkt.

Hvis jeg havde en lille brugt 2.5" harddisk i forvejen, som jeg vidste virkede. Så ville jeg bruge den. Det er ikke tilfældet - og jeg er ikke meget for at købe en brugt og stoppe i (man ved aldrig hvad man får). Næste tanke var derfor naturligt at købe en lille ny og billig - fx 60GB. Netop fordi, at planerne om at  sætte blueray-drev i gør, at der på et tidspunkt skal en 2.5" harddisk i den. Overordnet er 2.5" harddiske dyre - i forhold til den plads, men får for pengene. Men forskellen på at købe en lille (fx 60 eller 160GB) og en 500GB... Der er ikke ret meget prisforskel, og man får de sidste 340-440GB meget billigt.

Minusset er selvfølgelig, at den plads ikke vil kunne rykkes over i en NAS på et senere tidspunkt, og at den derfor vil være "spildt". Det er jeg dog ikke helt sikker på vil være tilfældet. Eksempelvis kan jeg godt se en fordel i at kunne sige til evt. unger, at fars store fladskærm i stuen altså bare ikke kan vise Teletubies - men det kan den gamle fladskærm inde på værelset godt (mon ikke lidt decentralt plads godt kan bringes til anvendelse). Jeg kan forestille mig det samme med kærestens Gilmore Girls og Sex & the City DVD-serie.

Du har en pointe i, at prisen på harddiske falder løbende. Og at 500GB formentlig vil falde i pris men... Den koster lige pt. 530 (inklusiv fragt) og en 60 GB koster 230 (inklusiv fragt). Hvis vi om to år går ud fra, at 60GB svarer til 500 GB idag... Så er det alligevel ikke så voldsomt et prisfald: det svarer til 8½ kr. pr. måned for at have adgang til en ekstra ½ TB - og så skal jeg ikke i fremtiden tænke på at skulle isætte en 2.5" harddisk .

Men: tanken er jo (indenfor et par måneder) at supplere de 500GB internt med en ekstern harddisk med formentlig 2TB. Og tanken med den er netop, at den kan rykkes over i en NAS på et tidspunkt. Til at starte med vil den dog skulle være i et harddisk kabinet - er der specielle krav til det (eller nogen man kan anbefale) når det er til brug i denne sammenhæng?

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 16:06
Husk på at du kan nøjes med bare en 2 GB USB stik som sættes til i det interne stik inden i afspilleren,- for at opdatere med den nye firmware m.m. Og når du allerede om blot et par måneder får den større harddisk, så skulle der ikke være grund til at løbe en 500 GB harddisk nu, og alt hvad der hedder harddisk kabinet er jo også en ekstra udgift (Og der foratår jeg ikke hvorfor den ikke kan sluttes til direkte).

Men nu er vi ud i et område (har allerede været det længe) hvor det ikke kommer mig ved, men det er fulstændig op til dig selv :-)

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 16:28
Undskyld - godt ord igen. Det var måske mig selv der vrøvlede om et eksternt kabinet tidligere. Men jeg kendte intet til NAS. Nu ved jeg at NAS har SATA stik ligesom C-200 har, så der er ingen grund til noget eksternt kabinet. Sorry, hvis det var mig der fik dig på afveje dér.

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 16:36
Jeg tror ikke, at du har fået mig på afveje - det skal jeg nok selv klare :)

Det jeg tænker på, det er at hvis man fx køber 2 TB harddisk (intern). Så bør det (også jfr. kombabilitets-listen vi før har snakket om), være muligt at putte den i et harddisk-kabinet - og bruge den som ekstern harddisk. Det kunne være en fin (og vel relativ billig) løsning, da den så på et senere tidspunkt kan pilles ud heraf og stoppes ind i en NAS.

Tror som minimum, at jeg får bestilt C-200 idag eller senest imorgen. Det begynder at krible lidt i fingrene.

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 16:44
Jamen jeg kan bare ikke se hvorfor denne interne harddisk ikke blot kan tilsluttes....internt.

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 17:03
Fordi C200 har to ledige pladser, når du får den. Der er dels internt plads til en 2.5" harddisk (når du skruer låget af) og plads til en 3.5" harddisk i skuffen. Men skuffen vil jeg jo - efter planen - bruge til blueray.

Og en 2 TB harddisk, der samtidig er 2.5". Det findes, såvidt jeg kan se på edbpriser, slet ikke. Du kan få 1 TB, hvis du vel og mærke betaler over 1.400 for den.

Men tager jeg fejl. Kan du, uden at lave diverse kreative løsninger, nemt sætte en 3.5" harddisk internt i C200?

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 17:12
Du kan se den "sidevogns-løsning", som JørgenT henviser til tidligere i denne tråd. Det er en 3½ tomme disk som blot ligger på et vinkelbeslag ved siden af BD-drevet. Men husk på, du får BD-drevet på omtrent samme tid som det alligevel er tid til at flytte 3½ tomme disken ind til NAS

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 19:32
Jeg har nok ikke været helt klar i mæglet. Tanken er at smide BD-drevet i om 1½-2 måneder. Men NAS-delen... Det kommer formentlig først til at ske når vi flytter - måske om 1-2 år.

Men jeg har kigget lidt mere på den sidevogns-løsning: blandt andet en guide på youtube. Og det ser squ umiddelbart ud til at være rimelig lige til. Min eneste bekymring går egentlig på varme-delen - og der har jeg ikke kunnet finde så mange vurderinger (heller ikke på de engelske sider). Nogle nævner, at de har installeret en blæser, men det virker til, at det ofte er hvis folk har meget andet elektrisk udstyr til at stå præcis samme sted, har tingene i små rum og lignende.

Man bør vel ikke forvente, at en 2 TB harddisk udleder mere varme end en 1½ TB harddisk gør? Forudsat, at omdrejningstallet er cirka det samme - og det er her, hvor vi godt ka li 5400 rpm. Der er ikke angivet noget på Caviar Green serien, men det skulle vel kunne indstilles - og ja... Sålænge man holder sig til dem - så burde det vel ikke gå helt galt. Virker næsten som en standardvare til at stoppe i C200.

Skrevet den: 26-Marts-2010 kl. 17:55
Så er C200 købt, betalt, bestilt og leveret. Og sågar også koblet til - i en eller anden udstrækning. Men. Er løbet ind i en del problemer allerede. De fleste har kunnet løses - men den følgende har jeg ikke kunnet finde svar på nogen steder. C200 er med kabel koblet til router, som den deler med PC'en. Jeg har lagt myiHome ned på PCen. Og jeg har nu også adgang til visse PC-filer på C200. Jeg ville dog gerne have det således, at jeg kan kopiere en fil eller mappe fra PCen og overpå harddisken, der er sat i C200.

Når jeg i filhåndtering - under netværk - klikker på PCH-C200... Så beder den mig om at "Angiv adgangskoden til netværket". Den føler jeg, at jeg burde kende - men det gør jeg squ ikke umiddelbart. Hvor indstiller / ændrer jeg netværkskode og brugernavn...Og hvordan kommer jeg videre herfra?

Bud vil være værdsatte.

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 26-Marts-2010 kl. 18:03
Ikke sikker, men syntes jeg har læst her inde at det er NMT og 1234

Skrevet den: 26-Marts-2010 kl. 18:43
Det gjorde tricket! Stor tak herfra.

Så håber jeg bare ikke, at jeg har fået fucket for meget op i diverse password mv. andre steder på den. Formentlig lidt, men sålænge, at det ikke er mere end jeg kan håndtere... Så går det nok :)

Skrevet den: 26-Marts-2010 kl. 20:49
du må dar meget gerne kommer med dine indtruk af din købte popcorn... der vil være intersent at høre om liver op til dine forventninger... da jeg synes at du apsolut har veret grundig i dine forberedelser ang af køb af den...
fik du købt den kombo af den samt en 2.5 HD på 500 gb....
skriv anlig en mini anmendelse Wink

tillykke mad den Clap

-------------

Skrevet af: ratep2001
Skrevet den: 31-Marts-2010 kl. 15:30
Der er blevet egentlig meget snakket om Popocorn Hour C200. Hvad så med konkurrenterne; QNAP har også medie afspiller NMP-1000, TViX, DUNE BD Prime/Base, HDX, Linksys Kiss 1600 osv.? Er der nogen der kan forklare hvorfor PCH er det bedste valg, siden der blev snakket kun om den?

QNAP NAS er en udmærket løsning, men jeg tror jeg kommer aldrig til at bruge den til MySQL server, Joomla og de andre smarte server ting - kan man så ikke nøjes med en D-Link DNS323 til tredjedel af QNAPs pris? Er der nogle der har erfaring med D-Link i hjemme medie center applikation?

Jeg vil gerne høre jeres menning om den følgende scenario: NAS på kontoret koblet til trådført LAN (router 10/100Mb med wireless access point), mens PCH c-200 (eller lign) er i stuen, koblet på trådløs access point 802.11 b/g. Skal jeg forvente at afspilning af rippede DVDer på NAS via PCH vil hakke eller skal man prøve sig til?

Bliver det bedre hvis man skifter til 802.11n ( jeg tror TViX kommer med indbygget Wireless N)?

Egentlig, er det muligt at PCH c-200 automatisk overfører rippede DVD film via trådløs forbindelse til den interne 2,5'' HDD og så streame bagefterderfra?

Mit grundlæggende problem at jeg kan ikke trække ethernet kabler rundt i huset og har en del ældre routere og access points, så er det helt håbløst at få fornuftig streaming til udvalgte fjernsyn rundt i huset? Eller skal jeg muligvis flytte NAS tæt på PCH og koble den til trådløs access point og bruge trådført mellem NAS og PCH? Kan I anbefale noget andet udstyr som passer bedre min situation?

MVH,P

Skrevet den: 31-Marts-2010 kl. 16:51
Velkommen til ratep

Synes du skal lave en ny tråd istedet for at smide dine spørgsmål her :)

Skrevet den: 31-Marts-2010 kl. 17:08
Status herfra. Popcorn hour er kommet hjem for noget tid siden, og som svar på spørgsmålet længere oppe... Jeg fik slået kløerne i en 2.5" harddisk med 250 GB til små penge (en der havde lavet et fejlkøb). Så jeg er startet med at smide den i den - også for lige at få fornemmelsen af den. Jeg har dog købt skinnerne/beslagene hjem, sådan at jeg er klar til at sætte en 3.5" harddisk i... Når der blir brug for det.

Lige nu har jeg kun lagt fire film over på den - men det skyldes mest, at jeg vil have YAMJ op at køre inden jeg fortsætter med projektet. Og YAMJ er i sandhed et helvede. Langhåret...? Ja det tror jeg da vist nok. Jeg har kæmpet adskillige dage med det nu - og nærmer mig det tidspunkt, hvor jeg kryber til kortset og spørger om hjælp. Men... Jeg gir den et forsøg mere! Men nøj, hvor ka man blive arrig af det.

Skrevet den: 06-April-2010 kl. 21:12

En forum-søgning efter tidligere debatter omkring, hvilke blueray drav, der er brugbare og anbefalelsesværdige til PCH-C200. I den forbindelse blev spørgsmålet omkring drev, der er regionsfri - og ikke regionsfri - vendt. Men hvad betyder det præcist, om det er regionsfrit?

Er det korrekt forstået, at et drev der er eller kan gøres regionsfrit (Pioneer BDR-S05J - 1.04, Pioneer BDR-205 - 1.04, LG BE08LU20 - 2.00, LG BH08LS20 - 2.00)... At det kan afspille DVD og blue ray uafhængig af, hvorvidt en dvd er fra Eu, USA, Japan osv.

Mens fx. et LiteOn IHOS104-37 (som er det billige valg) kun kan afspille EU DVD'er / Blue ray?

Såfremt ovenstående er tilfældet.. Så virker det - for mit vedkommende - ganske oplagt, at slå til på
LiteOn IHOS104-37.

Print side | Luk vindue