Hej eksperter,
1: Hoved issuet: hvad er bedste valg til HD550? (under nedenstående lys-betingelser, præferencer m.v.)
Stewart Studeotek Stewart Firehawk Stewart Greyhawk
Min stue er "lys i det", kan ikke mørklægges, men pånær fuldmåne kommer der ikke lys udefra ind, da vi bor højt/isoleret oppe. Med "lys i det", mener jeg ask parket, og hvide lamelgardiner (suger lys igennem, og reflekterer ikke som sådan)
Jeg vil tro, at under filmafspilning om aftenen, vil lyset fra projektoren inde i stuen, i kraft af det hvide loft samt ask parketten, sende mere lys UD af lejligheden, end der kommer IND. (ved godt lys fotoner ikke "vender" om ved modlys, men sådan menneskeligt vurderet, håber I er med ;-)
Vi vil ikke se film/TV om dagen. (Hvis man kan se en landskamp på lærred om dagen, er det fint, men ikke noget krav.)
Se i øvrigt tidligere tråd der ikke helt fik afklaret med lærred, udover at jeg blev klar over at mit oprindelige budget til lærred skulle sprænges:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=63743&PN=3&title=projektor-lrred-til-udfordrende-stue - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=63743&PN=3&title=projektor-lrred-til-udfordrende-stue
Desuden billeder der viser lidt om lys/potentielle reflektioner i stuen:
Omkring præference, hvis det har betydning for jeres anbefaling:
jeg fik demo af HD550 forleden på et Stewart studiotek. Der var "Optapet" en A4 prøve af Firehawk som sammenligning. (og en QualityScreen)
I rimeligt mørkt lokale virkede Firehawken måske lidt for mørk til min smag, men måske det kun var forbi den jo var en lille størrelse sammenlignet med et stort lyst studeotek, som man derfor blev snyd til at tro var sådan det skulle se ud?
Kan også være projektoren ligesom var indstillet til Studeotek, og derfor så bedst ud på denne...
Man kan vel sige, at hvis valget stod imellem for mørke scener, eller for lyse scener, ville jeg helst det sidste, da jeg så i det mindste kan se hvad der sker.
Men det har måske bare altid drillet mig, fordi jeg har set film på elendige kontrastforhold? Og med firehawk, (selvom det er svært at vurdere på en A4 sample), ser kontrasten da ud til at være i orden, så det ville måske ikke være noget problem?
2: Sekundært, men også lidt vigtigt issue:
2a: Forudsat I mener jeg skal overveje Firewark Jeg er ad 2 omgange blevet tilbudt 2 forskellige brugte Firehawk lærreder som havde såkaldt "Lattering", en 3-5 mm "streg" horisontalt over hele lærredets bredde, ligesom hvis man folder et papir og retter det ud ved at strække i det... Man kan se det i dagslys, men jeg har desværre aldrig fået lejlighed til at se det i aktion... Er der nogen som har erfaringer med Lattering, og hvor "slemt" er det?
2b: Hvis jeg skal købe et nyt Stewart lærred, ved jeg godt der følger garanti med, men det bekymrer mig lidt, hvis det er et generelt problem med Stewart lærreder, at der er lattering. Er det noget I har kendskab til? Er det i så fald generelt, eller kun Firehawk, som måske har en anderledes dug?
Burde tromlen ikke altid holde lærredet pænt og glat?
Virker lidt absurt, når man nu kaster gode penge efter tab-tension :-)
Håber på svar fra såvel "proffer" som brugere med egne erfaringer
------------- mvh.
Thomas
|